** Officiell trÄd - mCubed/HFX-Media PC **
653 svar till detta Àmne
Postad 22 January 2007 - 17:03
Unregistered65a0fb25
-
Unregistered65a0fb25
-
LĂ€rjunge
-
-
319 inlÀgg
Inte expert pÄ alla frÄgorna, men man kan ju alltid ha Äsikter...
WLAN:
Jag hade satsat pÄ att anvÀnda det inbyggda nÀtverkskortet och en vanlig AP med bryggfunktion för det trÄdlösa nÀtet. Detta innebÀr att du med sÀkerhet kommer att fÄ WOL att fungera utan speiallösningar. Dessutom finns det ju plats för expansion om det ksulle hamna nÄgon mer enhet som vill ha nÀtverksanslutning i nÀrheten. Min erfarenhet Àr att en extern accesspunkt alltid fungerar bÀttre Àn sÄvÀl inbygga som USB-varianter...
Grafik:
Jag hade nog hellre satsat pÄ ett ATI-baserat kort. De brukar faktiskt slÄ Nvidia i HQV-test, speciellt nÀr det gÀller DVD-uppspelning...
Ljud:
Till en sÄhÀr frÀck burk mÄste man ju ha en bra anlÀggning, lÀs receiver. Mitt tips Àr att köra optisk ut frÄn moderkortet och lÄta receivern hantera avkodningen. DÀrmed spelar faktiskt inte ljudkortet sÄ stor roll lÀngre och du kan nöja dig med det inbyggda. Dessutom slipper du alla risker med att förstöra portar pÄ receivern nÀr datorn startar samt eventuella potentialskillnader/krypströmmar som lÀtt uppstÄr.
Just my $0.02...
Postad 23 January 2007 - 10:31
Calle
-
Calle
-
LĂ€rjunge
-
-
477 inlÀgg
Biggles, tack för tipsen - de var mycket bra!
Men sÄ vad sÀger ni som kört med en Hfx Mini som mediacenter ett tag... Àr det jÀmförbart med att ha en DVD-inspelare och TV-tuner (eller TV-tuner med hÄrddisk och vanlig DVD)?
Lika enkelt att se pÄ TV med timeshift? Lika bra bild (och ljud) pÄ DVD-filmerna?
Jag förutsÀtter förstÄss en hyggligt bra LCD / Plasma sÄ man kan jÀmföra ordentligt
Jag vill ju inte slÀnga ut 20000kr pÄ nÄt som jag inte blir helt nöjd med. Visst Àr det en fördel att det Àr en dator med alla ytterligare möjligheter det för med sig men grunden mÄste ju fortfarande funka, dvs TV- och DVD-tittande mÄste vara njutbart och anvÀndbart Àven för familj och svÀrförÀldrar och annat...
Postad 13 February 2007 - 09:56
monoside
-
monoside
-
Wannabe
-
-
20 inlÀgg
... Kan du rekommendera moderkortet? Blir kylningen ett problem?
Jag Àr dock tveksam till att 300w rÀcker med den spec du har. Publicera gÀrna hur det gÄr nÀr du börjar köra lite ollika applikationer.
Hej, jag har nu lite mil med HTPC:n, och följande Ă€r mina observationer hittills. * Jag har inte kört nĂ„got benchmark, och inte tittat i detalj pĂ„ strömĂ„tgĂ„ngen men jag har inte upplevt nĂ„gra direkta problem i det omrĂ„det. * DĂ€r jag HAR lite problem Ă€r att fĂ„ ner tempen i lĂ„dan (Ă€ven dĂ„ den idle:ar). Det finns nĂ€mligen inga hĂ„l i moderkortet för att montera Borg kylning pĂ„ nordbryggan. DĂ€rför har jag blivit nödtvungen att montera in en flĂ€kt i lĂ„dan...  . Jag tog faktiskt den medföljande CPU-flĂ€kten och satte in den i chassitaket och det funkar helt ok. Fast helt tyst Ă€r det ju inte lĂ€ngre.... * Det Ă€r dessutom VĂLDIGT trĂ„ngt mellan IDE-kontakten och nĂ€tagget, jag blir alldeles kallsvettig nĂ€r jag ska lyfta (lĂ€s bĂ€nda) ur moderkortet (vilket man ijfs gör ett vĂ€ldigt begrĂ€nsat antal ggr...). * Jag fĂ„r inte HDMI kopplingen mellan grafikkortet
och TV:n
att lira riktigt bra, 1080p funkar under boot-sekvensen men sÄ snart Winblows startar hoppar den ner till 768p och jag fÄr 'black-outs' hela tiden. Vet inte om det Àr jag som Àr en sopa pÄ att konfa kanske, eller att det beror pÄ att jag installerade burken via DVI-utgÄngen och den fastnat som primÀr skÀrm eller nÄt... Jag skulle vilja ha lite tips pÄ vad jag kan 'mÀta' och hur! //Mathias
Redigerat av monoside, 13 February 2007 - 10:06.
Postad 12 March 2007 - 22:55
Unregistered26545290
-
Unregistered26545290
-
Rookie
-
1 inlÀgg
Hej
jag har byggt en HFX classic med följande (som jag tÀnkte mig) ganska mÄttliga specar:
NĂ€tagg: Silverston ST30NF
HD: samsung 250 GB + vertical silence
Samsung DVD
ABit NF-M2 nView med 1 GB RAM.
AMD Athlon 64 X2 dual core 4400+ (AM2 socket, 65W)
Borg HPC heatpipe cooler.
Dvs inget, extra grafikkort och endast ett micro ATX kort.
NÀr jag byggt ihop hela systemet enligt alla konstens regler och kör temperaturövervakningsverktyget i BIOS sÄ ser CPU tempen ut ungefÀr sÄ hÀr:
5 sekunder efter att dator slagits pÄ: 60 C
10 mninuter efter att dator slagits pÄ: 70 C
20 mninuter efter att dator slagits pÄ: 76 C
HÀr nÄgonstans börjar det kÀnnas lite varmt tycker jag. Den enda uppgift jag lyckatsa hitta om maxtemp för denna processor Àr 72C (vet ej om den stÀmmer).
KylflÀnsarna pÄ cassit blir varma sÄ kylningen fungerar ivf i nÄgon mening.
Jag kan inte riktigt bestĂ€mma mig vad jag skall göra för att förbĂ€ttra situationen, funderar pĂ„ nĂ„got / nĂ„gra av följande Ă„tgĂ€rder. Ăr det nĂ„gon som har erfarenhet av dessa:
* Jag anvĂ€nde den kylpasta som följde med Borg HPC. Ăr det nĂ„gon ide att testa en annan pasta typ arctic silver ?
* Köpa en Heatpipe extension set och koppla in en kylflÀns till till CPUn (som isf har 3 st kylflÀnsar)
* Hoppas att det löser sig nÀr jag vÀl installerat Windows, med minimal power settings / cool'n'quiet etc.
Eller Àr det nÄgon som har nÄgot annat förslag ?
Kanske visar sensorn pÄ moderkortet inte helt rÀtt temperatur ?
Hur varm kan man egentligen köra en AMD CPU?
Tacksam för förslag
Postad 13 March 2007 - 18:33
Bonzichrille
-
Bonzichrille
-
ForumrÀv
-
-
825 inlÀgg
Tja!
Artic cooling Àr en mycket bra idé, kan nog mer eller mindre lösa dina problem. Medföljande skrÀp brukar ju inte vara speciellt mycket bÀttre Àn typ hthŽs ansiktskrÀm.
Temperaturer frÄn moderkort brukar oftast vara ganska dÄliga och alldeles för lÄga i jÀmnförelse med den rikitga core temperaturen i CPUn. SÄ om bios rapporterar 76 C sÄ Àr det ju ingen hit. Dock ska man komma ihÄg att cpuer klarar en jÀkla massa misshandel. SjÀlv körde jag ofrivilligt flÀktlöst en dag dÄ cpu flÀkten trasslat in sig i ide kabeln. Började lukta konstigt i rummet och moderkortet rapporterade 90C utan att nÄgonting pajade.
Postad 03 April 2007 - 10:22
Lou Cipher
-
Lou Cipher
-
Amatör
-
-
81 inlÀgg
SÀljer min mCubed HFX Classic, X-Fi Elite Pro, Silverstone Nightjar, FloppyDTV-T, CAM m.m. oanvÀnt i kartong. http://www.blocket.se/vi/11422887.htm
Postad 03 April 2007 - 12:33
Magnus Thome
-
Magnus Thome
-
Beroende
-
-
1064 inlÀgg
NÀr jag byggt ihop hela systemet enligt alla konstens regler och kör temperaturövervakningsverktyget i BIOS sÄ ser CPU tempen ut ungefÀr sÄ hÀr: 5 sekunder efter att dator slagits pÄ: 60 C 10 mninuter efter att dator slagits pÄ: 70 C 20 mninuter efter att dator slagits pÄ: 76 C
<{POST_SNAPBACK}>
Helt klart Àr nÄgot knas... 76 grader kan tÀnkas under prime torture test pÄ bÄda cores samtidigt med en varmare propp.. Men inte ens vanligt spelande eller annat tungt bör kunna fÄ upp den i de tempsen, speciellt inte en 65W!! Kan du lÄna en IR-tempmÀtare eller nÄt o verifiera om tempsensorn pÄ moderkortet Àr knas?
Postad 14 April 2007 - 21:47
Unregisteredb354b1db
-
Unregisteredb354b1db
-
Amatör
-
-
61 inlÀgg
Hej
jag har byggt en HFX classic med följande (som jag tÀnkte mig) ganska mÄttliga specar:
NĂ€tagg: Silverston ST30NF HD: samsung 250 GB + vertical silence Samsung DVD ABit NF-M2 nView med 1 GB RAM. AMD Athlon 64 X2 dual core 4400+ (AM2 socket, 65W) Borg HPC heatpipe cooler.
Dvs inget, extra grafikkort och endast ett micro ATX kort.
NÀr jag byggt ihop hela systemet enligt alla konstens regler och kör temperaturövervakningsverktyget i BIOS sÄ ser CPU tempen ut ungefÀr sÄ hÀr: 5 sekunder efter att dator slagits pÄ: 60 C 10 mninuter efter att dator slagits pÄ: 70 C 20 mninuter efter att dator slagits pÄ: 76 C
HÀr nÄgonstans börjar det kÀnnas lite varmt tycker jag. Den enda uppgift jag lyckatsa hitta om maxtemp för denna processor Àr 72C (vet ej om den stÀmmer).
KylflÀnsarna pÄ cassit blir varma sÄ kylningen fungerar ivf i nÄgon mening.
Jag kan inte riktigt bestĂ€mma mig vad jag skall göra för att förbĂ€ttra situationen, funderar pĂ„ nĂ„got / nĂ„gra av följande Ă„tgĂ€rder. Ăr det nĂ„gon som har erfarenhet av dessa: * Jag anvĂ€nde den kylpasta som följde med Borg HPC. Ăr det nĂ„gon ide att testa en annan pasta typ arctic silver ? * Köpa en Heatpipe extension set och koppla in en kylflĂ€ns till till CPUn (som isf har 3 st kylflĂ€nsar) * Hoppas att det löser sig nĂ€r jag vĂ€l installerat Windows, med minimal power settings / cool'n'quiet etc.
Eller Àr det nÄgon som har nÄgot annat förslag ? Kanske visar sensorn pÄ moderkortet inte helt rÀtt temperatur ? Hur varm kan man egentligen köra en AMD CPU?
Tacksam för förslag
<{POST_SNAPBACK}>
Jag hade liknande problem med ett asus-moderbord en gÄng i tiden, visade sig att cpu-tempen inte stÀmde och en BIOS uppgradering löste mina problem.
Postad 29 April 2007 - 21:34
Alexi*
-
Alexi*
-
Amatör
-
-
65 inlÀgg
Ăr det nĂ„gon som lyckats bra med nĂ„got kraftigare nĂ€tagg. Ă€n Nightjar? Jag tĂ€nkte byta upp mig frĂ„n 6800GT till 8600GTS och gissar dĂ„ att 300W inte kommer rĂ€cka lĂ€ngre. CPU Ă€r 4800+
Postad 30 April 2007 - 07:12
Unregistered65a0fb25
-
Unregistered65a0fb25
-
LĂ€rjunge
-
-
319 inlÀgg
JAg hade nog satsat pÄ ett 8600GT istÀllet eftersom det drar 43 W istÀllet för 71 W som mest. Se till att hitta ett frÄn en tillverkare som har lagt med stöd för HDCP bara. IOFS Àr nog inte ett 71 W grafikkort nÄgot större problem för Nightjar. Det levererar betydligt mer Ànga mÄnga 400W nÀtagg...
Postad 30 April 2007 - 09:24
subleem
-
subleem
-
Rookie
-
8 inlÀgg
SÀljer nu min kompletta (fÀrdigbyggda) mCubed HFX Classic. https://www.minhembi...marknad/113743/
Postad 30 April 2007 - 16:33
Alexi*
-
Alexi*
-
Amatör
-
-
65 inlÀgg
Men HDCP finns bara till GTS
Postad 30 April 2007 - 18:05
outdoor_miner
-
outdoor_miner
-
Beroende
-
-
1470 inlÀgg
<{POST_SNAPBACK}>
i referensdesignen ja. inget hindrar tillverkare att lÀgga till stöd sjÀlva.
Postad 30 April 2007 - 18:08
snowman
-
snowman
-
Wannabe
-
-
33 inlÀgg
<{POST_SNAPBACK}>
HDCP finns till ett antal GT kort;
Postad 30 April 2007 - 20:38
Unregistered65a0fb25
-
Unregistered65a0fb25
-
LĂ€rjunge
-
-
319 inlÀgg
<{POST_SNAPBACK}> HDCP finns till ett antal GT kort;
<{POST_SNAPBACK}>
Du tog orden ur min mun... Tack!
Postad 01 May 2007 - 07:22
snokke
-
snokke
-
Amatör
-
-
57 inlÀgg
Hej
NÄgon som vet var man kan köpa fÀrdigbyggda HTPC med HFX Classic chassi?
Ett företag som Àr pÄlitligt med bra service dÄ. Han hade mina ögon pÄ pyrotech.se, men deras sida fungerar inte/deras företag finns inte mer?
KÀnner inte riktigt att jag har intresset/kunskapen att bygga med ett sÄdant lite mer avancerat chassi.
Tack!
/A
Edit. Classic
Redigerat av snokke, 01 May 2007 - 07:32.
Postad 01 May 2007 - 09:56
Horrabin
-
Horrabin
-
LĂ€rjunge
-
-
402 inlÀgg
Jag fick min byggd av TVPC.se. Jag skickade mina önskemÄl till dom och fick en offert pÄ vad det skulle kosta. Sen byggdes den ihop snabbt och skickades till mig. TyvÀrr hade dvd-spelaren fÄtt sig en smÀll under frakten sÄ den fungerade inte lÀngre, men nÀr jag sa det till dom sÄ skickade dom en ny som jag sjÀlv kunde stoppa in. I övrigt har den fungerat finfint, sÄ jag tycker dom Àr vÀrda en titt i alla fall. Jag skickade för övrigt mina önskemÄl till nÄgra andra företag för att fÄ offerter frÄn dom ocksÄ, men ingen annan (Kylning.com, Pyrotech.se) svarade, sÄ valet var ganska enkelt dÄ.
Postad 01 May 2007 - 20:04
Alexi*
-
Alexi*
-
Amatör
-
-
65 inlÀgg
Kylning.nu bygger ocksÄ och om jag minns rÀtt tog dom bara 500kr för att montera ihop och dÄ kunda man tom. ta med vissa egeninköpta komponenter
Postad 02 May 2007 - 07:14
snokke
-
snokke
-
Amatör
-
-
57 inlÀgg
Tackar för svaren. =)
Ska kika lite pÄ vilka komponenter jag vill ha i och sedan kontakta dem.
Har ni andra förslag sÄ Àr det vÀlkommet.
Postad 05 May 2007 - 15:53
MasterPo
-
MasterPo
-
Rookie
-
2 inlÀgg
Efter flera veckors Ă„ngest och letande har jag nu bestĂ€mt mig för vad min nya dator ska innehĂ„lla. Typiskt nog sĂ„ Ă€r det Ă€ven det jag ville ha efter ungefĂ€r 30 minuters letande ibörjan av mit letande. SĂ„ tiden fram till nu har jag spenderat pĂ„ att hitta ett bĂ€ttre alternativ, men utan nĂ„gon större framgĂ„ng. Det jag har letat efter Ă€r en högpresterande speldator, och har man det brukar man kunna göra allt annat man gör pĂ„ en dator. Se pĂ„ film, surfa, jobba, driva en modell mindre webserver och skriva kod. Har Ă€ven haft krav pĂ„ en knĂ€pptyst dator, dĂ„ den egentliga anledningen till datorbyte Ă€r just att min nuvarande lĂ„ter förmycket. Sen Ă€r Supreme Commander ganska segt pĂ„ den nuvarande datorn ocksĂ„. SĂ„ min krav pĂ„ den nya datorn har varit. * Tyst som musen. * Snygg lĂ„da. * "NĂ€st" snabbaste grafikkortet. * "NĂ€st" snabbaste processorn. * Bra ljud. * Minst 1 kortplats över, efter att allt Ă€r monterat. * NĂ€tverk pĂ„ moderkort. * NĂ„gra USB:ar. Det enda lösningen som uppfyller de 2 första kraven Ă€r mCubed HFX classic lĂ„dan. Ăven om det finns nĂ„gra andra nĂ€stan lika snygga lĂ„dor, sĂ„ krĂ€ver dom alla ett par flĂ€ktar. Vilket Ă€r nĂ„got jag inte vĂ„gar stoppa in, hur tysta recencenter Ă€n tycker att dom Ă€r. Gjorde det misstaget sist, och den var hyffsat tyst ibörjan men efter ett halvĂ„r sĂ„ började flĂ€ktarna Ă€ndĂ„ lĂ„ta. Ja till saken nu dĂ„, vad tror ni om den hĂ€r lösningen. Moderkort Ă€r vĂ€l det jag Ă€r mest osĂ€ker pĂ„. Behövs nĂ„got dyrare och bĂ€ttre Ă€n det jag valt. -- LĂ„da -- LĂ„da - 7995:- MCUBEDHFX1VSS (www.pyrotech.se) mCubed HFX HTPC-lĂ„da inkl. 300W passiv nĂ€tdel, VFD, HeatPipe kylning av CPU, grafikkort & southbridge, svart/silver, hĂ„rddiskupphĂ€ngning, (H)145x(B)430x(D)450 -- Elektroniken -- Processor - 1975:- Intel Core 2 Duo E6600 2,4GHz Box socket 775 (www.shg.biz) Moderkort - 705:- Gigabyte GA-945P-S3 (multitronic) Grafikkort - 3384:- Inno3D GeForce 8800GTS Dual-DVI 640MB (www.shg.biz) Minne - 1229:- Kingston HyperX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x1GB (KHX6400D2K2/2G) (multitronic) Disk - 1068:- Samsung SpinPoint T166 HD501LJ 16MB 500GB (multitronic) Ljudkort - 699:- Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer (Webhallen, gĂ„r dit) BrĂ€nnare - 301:- NEC AD-5170S (Eller behĂ„ller jag min gamla) TOTALT -17356:- En kille (Retro i tystpc.nu forumet) tipsade om att man kanske skulle köra en HPC istĂ€llet för HGC pĂ„ 8800 kortet. NĂ„gon mer som har erfarenhet av det? Jag Ă€r lite osĂ€ker pĂ„ om pyrotech skickar med allt man kan tĂ€nkas behöva till mcubed lĂ„dan, sĂ„ eventuellt handlar jag följande delar ifrĂ„n tbh.se och webhallen. - 3209:- HFX-chassi (tbh.se) - 799:- mCubed Borg HPC - cpu heatpipekit (tbh.se) - 679:- mCubed Borg HGC v2 - grafikkorts heatpipekit (tbh.se) - 499:- mCubed Borg HBC - nordbrygge heatpipekit (tbh.se) - 1295:- Silverstone SST-ST30NF (150x86x140mm) (webhallen) - 509:- HĂ„rddiskmontering, ex Vertical Silence (tbh.se) - 549:- mCubed Borg HES D6 (6mm diam) - extra heatpipekit för cpu (Webhallen) - 155:- Elfa Kylpasta HTCP; http://www.elfa.se/e...=0&dok=1750.htm TOTALT - 7694 //Master Po
Postad 07 May 2007 - 12:19
tommypeters
-
tommypeters
-
Veteran
-
-
2279 inlÀgg
Kylning.nu bygger ocksÄ och om jag minns rÀtt tog dom bara 500kr för att montera ihop och dÄ kunda man tom. ta med vissa egeninköpta komponenter 
<{POST_SNAPBACK}>
kylning.com heter de sedan lÀnge.
Postad 07 July 2007 - 22:55
Trasan
-
Trasan
-
Veteran
-
-
2068 inlÀgg
TĂ€nkte byta ut AMD proppen och mb mot Intel dito.
Innan ni sÀger nÄgot sÄ har antingen mb eller propp rasat, dÀrför sker bytet och dÄ till nÄgot som klarar HD
FrÄgan Àr dock vilket MB funkar i HFX chassit för Intel E6700 CPU ?
Har tittat lite pÄ ASUS kort men misstÀnker att nordbryggan kommer stÀlla till problem med heatpipe-dragningen.
NÄgon som har tips pÄ moderkort som funkar i HFX chassit ?
Redigerat av Trasan, 07 July 2007 - 22:56.
Postad 15 July 2007 - 11:09
koops
-
koops
-
LĂ€rjunge
-
-
270 inlÀgg
har verkligen fallit för denna lÄda ..sÄ grymt fin ..dock gillar ja inte detta me passivt kylning (iaf inte pÄ cpun) sÄ mÄste man köra den passivt elle kan man slÀnga in en zalman 7700cu i den samt kanske nÄn flÀkt elle 2 (sÄg att de fanns 3 ventilationshÄl pÄ "taket", kanske kan montera nÄn dÀr)
Postad 16 July 2007 - 15:57
Magnus Thome
-
Magnus Thome
-
Beroende
-
-
1064 inlÀgg
har verkligen fallit för denna lÄda ..sÄ grymt fin ..dock gillar ja inte detta me passivt kylning (iaf inte pÄ cpun) sÄ mÄste man köra den passivt elle kan man slÀnga in en zalman 7700cu i den samt kanske nÄn flÀkt elle 2 (sÄg att de fanns 3 ventilationshÄl pÄ "taket", kanske kan montera nÄn dÀr)
<{POST_SNAPBACK}>
GĂ„r utmĂ€rkt att köra flĂ€ktar om man vill, kolla bara höjden pĂ„ cpukylaren sĂ„ du inte slĂ„r i taket. Sitter en hĂ„llare för en 92mm flĂ€kt i ett av de runda hĂ„len i locket för allmĂ€n ventilering av chassit ossĂ„. Ăven nĂ€tagg med 12cm flĂ€kt i botten passar i chassit, det Ă€r hĂ„l i lĂ„dans bottenplĂ„t för det. Se upp med nĂ€tagg som Ă€r lĂ€ngre Ă€n vad ATX-standarden specar bara! Inte helt ovanligt att vissa nĂ€tagg Ă€r lĂ€ngre eller har kontaktdon som sticker ut. Men med dagens svala proppar sĂ„ Ă€r det verkligen inga problem med passiv kylning (men du bör ju inte stĂ€lla in en HFX i ett stĂ€ngt skĂ„p eller sĂ„....) TĂ€nk ocksĂ„ pĂ„ att med flĂ€ktkylning sĂ„ ska du bĂ„de transportera vĂ€rmen frĂ„n kĂ€llan (grafikchip, cpu) men ocksĂ„ ut ur lĂ„dan. Det Ă€r dĂ€rför man inte bör vĂ€lja grafikkort med passiv kylning i en flĂ€ktlös HFX eftersom du dĂ„ dumpar all vĂ€rme frĂ„n grafikkortet inne i chassit o dĂ€rmed vĂ€rmer alla andra delar.... Med heatpipes sĂ„ transporteras vĂ€rmen bort frĂ„n grafikchippet till flĂ€nsarna pĂ„ utsidan och vĂ€ldigt lite vĂ€rmeenergi dumpas inne i lĂ„dan. Lite tankar pĂ„ vĂ€gen bara
Postad 16 July 2007 - 18:02
Unregistered1b955732
-
Unregistered1b955732
-
LĂ€rjunge
-
-
271 inlÀgg
dock gillar ja inte detta me passivt kylning (iaf inte pÄ cpun) sÄ mÄste man köra den passivt elle kan man slÀnga in en zalman 7700cu i den samt kanske nÄn flÀkt elle 2
SjÀlva poÀngen med en HFX Àr ju att man kan köra flÀktlöst. SjÀlv har jag sedan ett halvÄr kört med en C2D X6800 Extreme, 8800GTS grafikkort, tre DVB-mottagare, tvÄ ljudkort m.m..det bara tutar o gÄr, dygnet runt. Visst blir det varmt, men det Àr bara mysigt..
Postad 17 July 2007 - 07:07
koops
-
koops
-
LĂ€rjunge
-
-
270 inlÀgg
<{POST_SNAPBACK}>
GĂ„r utmĂ€rkt att köra flĂ€ktar om man vill, kolla bara höjden pĂ„ cpukylaren sĂ„ du inte slĂ„r i taket. Sitter en hĂ„llare för en 92mm flĂ€kt i ett av de runda hĂ„len i locket för allmĂ€n ventilering av chassit ossĂ„. Ăven nĂ€tagg med 12cm flĂ€kt i botten passar i chassit, det Ă€r hĂ„l i lĂ„dans bottenplĂ„t för det. Se upp med nĂ€tagg som Ă€r lĂ€ngre Ă€n vad ATX-standarden specar bara! Inte helt ovanligt att vissa nĂ€tagg Ă€r lĂ€ngre eller har kontaktdon som sticker ut.
Men med dagens svala proppar sÄ Àr det verkligen inga problem med passiv kylning (men du bör ju inte stÀlla in en HFX i ett stÀngt skÄp eller sÄ....)
TÀnk ocksÄ pÄ att med flÀktkylning sÄ ska du bÄde transportera vÀrmen frÄn kÀllan (grafikchip, cpu) men ocksÄ ut ur lÄdan. Det Àr dÀrför man inte bör vÀlja grafikkort med passiv kylning i en flÀktlös HFX eftersom du dÄ dumpar all vÀrme frÄn grafikkortet inne i chassit o dÀrmed vÀrmer alla andra delar.... Med heatpipes sÄ transporteras vÀrmen bort frÄn grafikchippet till flÀnsarna pÄ utsidan och vÀldigt lite vÀrmeenergi dumpas inne i lÄdan.
Lite tankar pÄ vÀgen bara 
<{POST_SNAPBACK}>
nÀtagget har en 120mm flÀkt o den e tyst som en mus o jÀtte sval sÄ den vill man ju inte byta ut (onödig kostnad tycker ja) ..cpu flÀkten ja har e en zalman 7700cu (funderar dock pÄ o byta ut den mot en thermalright si-128 me en nexus flÀkt), tror du den gÄr in?? ..graffekortet e ett 7600gs som e passiv, ska dock bytas ut mot ett ati hd2400 elle hd2600 o de e svala, o den tÀnka ja slÀnga in en heatpipe pÄ som leder vÀrmen ut mot chassi flÀnsarna (sÄ smo de e tÀnkt i den lÄdan) ..sÄ de e bara cpu o nÀtagg som ja vill kyla som vanlit, resten ska kylas som lÄdtillverkan har tÀnkt sej
Redigerat av koops, 17 July 2007 - 09:13.
Postad 07 August 2007 - 12:30
Unregistered72fbfb0a
-
Unregistered72fbfb0a
-
Wannabe
-
-
29 inlÀgg
Men med dagens svala proppar sÄ Àr det verkligen inga problem med passiv kylning (men du bör ju inte stÀlla in en HFX i ett stÀngt skÄp eller sÄ....) 
Hur mycket luft mÄste man ha runt lÄdan? Min plan Àr att stÀnga in en HFX mini i ett skÄp med uppborrade 10cm hÄl i bakkant (typ 2 st eller sÄ), blir det för lite? TÀnkt uppsÀttning: -Onboard-grafik om jag kan verifiera att 1080p fungerar utan problem -FloppyDTV för satellit EDIT: FloppyDTV-S2 nÀr den nu kommer ska det vara sÄ klart! -I övrigt inga önskemÄl, förutom att proc ska klara av 1080p, ska alltsÄ inte spela pÄ burken.
Redigerat av elfeo2, 07 August 2007 - 15:00.
Postad 10 September 2007 - 23:55
eklöf
-
eklöf
-
AnvÀndare
-
-
218 inlÀgg
Tjena.
Har en desktop-burk som jag hade tÀnkt att konvertera till HTPC iom köp av en 46" LCD. Vad tror ni Àr det möjligt att anvÀnda följanmde hÄrdvara i ett HTX Classic?
Processor: AMD64 3000+
Grafik: Nvidia 6200 Passivt (ersÀtta med heatpipe-lösning)
Moderkort: MSI K8N Neo2 Platinum 939
NÀtagg: Nexus 4090 400W (HÀr sitter en 120mm flÀkt men den Àr tÀnkt att bli enda flÀten i burken)
Diskar: 1st 2,5" 40GB för systemet och en 3,5" 250GB i en sÄn 5,25" lÄdda för lagring
DVD: Vanlig 5,25" ? (Funkar det eller mÄste det vara av slimline typ ?)
Hur monteras 2,5" disken lÀttast ?
Ăr det görbart eller ska man satsa pĂ„ nya komponenter?
Redigerat av eklöf, 10 September 2007 - 23:57.
Postad 11 September 2007 - 07:02
Unregistered65a0fb25
-
Unregistered65a0fb25
-
LĂ€rjunge
-
-
319 inlÀgg
Mitt tips: Byt nÀtagg! Silverstone Nightjar Àr det som gÀller i HFX Classic. I övrigt ska det fungera bra!
Postad 28 September 2007 - 00:46
eklöf
-
eklöf
-
AnvÀndare
-
-
218 inlÀgg
Finns det nÄn lösning för att anvÀnda en 2,5" disk dÄ? Vill ha en sÄn med systemet och sen den dÀra lÄddan med 2x3,5" med stora diskar som spinner ner nÀr dom idlar. gÄr det att göra plats nÄnstans för en 2,5:a? DVD:n vill man ju gÀrna ha sÄ den platsen kan man ju inte ta.
Postad 02 October 2007 - 21:52
HTPCMike
-
HTPCMike
-
Rookie
-
7 inlÀgg
Funderar pĂ„ att bygga en Classic med kruxet att den ska vara en hyffsad spelmaskin. UpplĂ€gget: Classic Chassi med heatpipes Moderkort: GIGABYTE GA-P35-DS3R P35 S-775 SATA2 RAID ATXProcessor: INTEL CORE 2 DUO E6750 2.66GHZ 4MB 1333MHZ S-775 (billigare Ă€n E6600, varför?) Grafikkort: ASUS GEFORCE 8800GTS 320MB HDTV DVI-I HDCP PCI-ERAM: 2Gb NĂ€tagg: NesteQ Nova External 500w SilentHDD: 2st Nu till nĂ„gra frĂ„gor: Kommer det att fungera med ett 8800GTS? Ăr det för stort eller för varmt? Kompenserar ett externt nĂ€tagg vĂ€rmeutvecklingen eller kan jag lika gĂ€rna ha ett internt (med flĂ€kt kanske?) Rekommenderas HFX Vertical Silence - HDD Cooler eller rĂ€cker det med HFX Silent Brackets? Ăr iMon VFD bra eller finns det andra alternativ? Skulle det rĂ€cka med ett Silverstone 300W? Passar moderkortet? Tacksam för hjĂ€lp!!!
Postad 03 October 2007 - 08:18
noderfix
-
noderfix
-
AnvÀndare
-
-
164 inlÀgg
HTPCMike:
Moderkortet kommer att fungera men det kommer bli lite "tight" med heatpipsen eftersom processorn sitter sÄ nÀra kanten. Det gÄr om man Àr försiktig nÀr man böjjer dom men det blir rÀtt pilligt.
Processorn kommer att fungera, men skulle jag ha byggt skulle jag ha installerat en HES D6 för sÀkerhets skull.
Grafikkortet ligger absolut pĂ„ grĂ€nsen, jag tror tyvĂ€rr inte att det kommer att gĂ„. Det stora problemet som du kommer fĂ„ med detta Ă€r nog garanterat kontakten för strömmatningen till grafikkortet som kommer att stick ut ytterligare ca 2cm. Ăr det lika lĂ„ngt som moderkortet Ă€r brett (inkl. strömkontakt dĂ€r det finns) sĂ„ kan du fĂ„ in det men det Ă€r absolut grĂ€nsfall. Hellst bör man ha ett kort som Ă€r minst 3cm kortare Ă€n vad moderkortet Ă€r brett för att vara sĂ€ker pĂ„ att det ska fungera. AlltsĂ„ vara sĂ„ lĂ„ngt sĂ„ det gĂ„r max 5cm efter dĂ€r PCIe socketen tar slut, dĂ„ Ă€r man helt sĂ€ker pĂ„ att det fĂ„r plats pĂ„ lĂ€ngden. TĂ€nk Ă€ven pĂ„ strömkontakten som behövs tilll vissa kort vart den kommer att hamna och likadant att strömkontakten pĂ„ silverstone nĂ€tdelen sticker ut en bit in pĂ„ moderkortet sĂ„ det kan ibland om man har otur krocka med grafiken eller annat kort.
Nesteq nÀtdelen kommer du att fÄ problem med dÄ kablarna till den Àr sÄ korta sÄ dom kommer bara att sticka ut ca 10cm efter chassit vilket innebÀr att den externa nÀtdelen mÄste ligga direkt bakom chassit.
Vertical silence rekomenderas om du vill ha den tyst, sedan Ă€r frĂ„gan hur du tĂ€nkt att montera dom. Det finns 3st tĂ€nkbara platser för det, Ăver DVD:n, under DVD:n (krĂ„ngligt att fĂ„ plats) och över nĂ€tdelen. Monterar du det över nĂ€tdelen sĂ„ kommer det Ă€ven dĂ€r att sticka ut nĂ„gon cm över moderkortet sĂ„ hĂ€r fĂ„r du med se upp lite med hur lĂ„nga korten du tĂ€nkt montera Ă€r.
Mig veterligen sÄ finns det ingen annan VFD som passar "bolt on" men det gÄr sÀkert att modifiera nÄgon annan sÄ den passar.
Postad 03 October 2007 - 08:39
nborve
-
nborve
-
ForumrÀv
-
-
964 inlÀgg
HTPCMike:
Moderkortet kommer att fungera men det kommer bli lite "tight" med heatpipsen eftersom processorn sitter sĂ„ nĂ€ra kanten. Det gĂ„r om man Ă€r försiktig nĂ€r man böjjer dom men det blir rĂ€tt pilligt. Processorn kommer att fungera, men skulle jag ha byggt skulle jag ha installerat en HES D6 för sĂ€kerhets skull. Grafikkortet ligger absolut pĂ„ grĂ€nsen, jag tror tyvĂ€rr inte att det kommer att gĂ„. Det stora problemet som du kommer fĂ„ med detta Ă€r nog garanterat kontakten för strömmatningen till grafikkortet som kommer att stick ut ytterligare ca 2cm. Ăr det lika lĂ„ngt som moderkortet Ă€r brett (inkl. strömkontakt dĂ€r det finns) sĂ„ kan du fĂ„ in det men det Ă€r absolut grĂ€nsfall. Hellst bör man ha ett kort som Ă€r minst 3cm kortare Ă€n vad moderkortet Ă€r brett för att vara sĂ€ker pĂ„ att det ska fungera. AlltsĂ„ vara sĂ„ lĂ„ngt sĂ„ det gĂ„r max 5cm efter dĂ€r PCIe socketen tar slut, dĂ„ Ă€r man helt sĂ€ker pĂ„ att det fĂ„r plats pĂ„ lĂ€ngden. TĂ€nk Ă€ven pĂ„ strömkontakten som behövs tilll vissa kort vart den kommer att hamna och likadant att strömkontakten pĂ„ silverstone nĂ€tdelen sticker ut en bit in pĂ„ moderkortet sĂ„ det kan ibland om man har otur krocka med grafiken eller annat kort. Nesteq nĂ€tdelen kommer du att fĂ„ problem med dĂ„ kablarna till den Ă€r sĂ„ korta sĂ„ dom kommer bara att sticka ut ca 10cm efter chassit vilket innebĂ€r att den externa nĂ€tdelen mĂ„ste ligga direkt bakom chassit.
Vertical silence rekomenderas om du vill ha den tyst, sedan Ă€r frĂ„gan hur du tĂ€nkt att montera dom. Det finns 3st tĂ€nkbara platser för det, Ăver DVD:n, under DVD:n (krĂ„ngligt att fĂ„ plats) och över nĂ€tdelen. Monterar du det över nĂ€tdelen sĂ„ kommer det Ă€ven dĂ€r att sticka ut nĂ„gon cm över moderkortet sĂ„ hĂ€r fĂ„r du med se upp lite med hur lĂ„nga korten du tĂ€nkt montera Ă€r.
Mig veterligen sÄ finns det ingen annan VFD som passar "bolt on" men det gÄr sÀkert att modifiera nÄgon annan sÄ den passar.
<{POST_SNAPBACK}> Phantom kanske fungerar om det Àr problem med agget? Tittar lite sjÀlv och har idag CPU, moderkort, minnen, 2 st sata2 i raid och ett 8800GTX kort. Hade hoppats pÄ att i en snar framtid kunna stoppa in detta i ett classic hfx men vet inte om 300w agget kan driva datorn.
Postad 03 October 2007 - 09:39
Phantom Àr alldeles för stort
Silverstone fÄr precis plats invÀndigt. och det Àr mindre
Om man anvÀnder ett externt agg sÄ fÄr man ju hela ena sidans kylflÀns till Grafikkort, mao ett kraftigare kort.
Thomé körde ju 7800GTX utanproblem med nÀtagg i.
Mvh PCB
Postad 03 October 2007 - 19:20
HTPCMike
-
HTPCMike
-
Rookie
-
7 inlÀgg
Moderkortet kommer att fungera men det kommer bli lite "tight" med heatpipsen eftersom processorn sitter sÄ nÀra kanten. Det gÄr om man Àr försiktig nÀr man böjjer dom men det blir rÀtt pilligt.
NÄgot annat kort du kan rekommendera? Grafikkortet ligger absolut pÄ grÀnsen, jag tror tyvÀrr inte att det kommer att gÄ.
Okej, jag tror jag fÄr nöja mig med ett 8600GTS, mycket pga att det Àr ett nytt chip med dx10 stöd m.m. NÄgot du kan rekommendera som fÄr plats? 256 eller 512 Mb? UtgÄngar, upplösning, videostöd osv puh?!? Nesteq nÀtdelen kommer du att fÄ problem med dÄ kablarna till den Àr sÄ korta sÄ dom kommer bara att sticka ut ca 10cm efter chassit vilket innebÀr att den externa nÀtdelen mÄste ligga direkt bakom chassit.
Inte bra, men nu blir det nog en intern ÀndÄ. FÄr fundera pÄ en power gaming config till nÀsta uppgradering. Vertical silence rekomenderas om du vill ha den tyst, sedan Àr frÄgan hur du tÀnkt att montera dom.
Hmm, kanske börjar med silent brackets enbart. Ska bara ha tvÄ diskar. Mig veterligen sÄ finns det ingen annan VFD som passar "bolt on" men det gÄr sÀkert att modifiera nÄgon annan sÄ den passar.
Okej, tack för hjÀlpen!!!
Redigerat av HTPCMike, 03 October 2007 - 19:21.
Postad 03 October 2007 - 20:34
Unregisteredc2ea24f4
-
Unregisteredc2ea24f4
-
Wannabe
-
-
19 inlÀgg
En liten fundering kring grafikkort?!
Hade ett asus 8500GT silent som jag strippade pÄ kylflÀnsen och monterade pÄ hfx heatpipes, den höll lite drygt en mÄnad sen blev det konstig bild. Höll koll pÄ temperaturen pÄ GPU'n och det verkade ok iallafall, vet dock inte om det var temperaturen som gjorde att den gick sönder.
Har nu köpt ett sapphire 2400XT, men har inte riktigt vÄgat strippat den pÄ kylflÀnsen Àn! tempen ligger pÄ 50-53 grader enligt ATItool.
Finns det nÄgon som har monterat ett sÄdant kort med hfx heatpipes?
Postad 07 October 2007 - 03:31
HTPCMike
-
HTPCMike
-
Rookie
-
7 inlÀgg
Nu börjar det svida i ögonen men jag har fĂ„tt ihop en lista till slut. Har bytt frĂ„n Intel till AMD och bytt ner GPU:n till en 8600GTS. Det Ă€r lite dĂ„ligt med nyare rapporter hĂ€r! Moderkort: Asus M2N32-SLI Deluxe 590 SLI Socket AM2 (1396:-) Processor: AMD Athlon 64 X2 4200+ (571:-) Grafikkort: Asus GeForce 8600GTS 256MB (1699:-) HDD: Western Digital Caviar GP 1TB SATA2 (2995:-) + en befintlig WD 250Gb som boot/system HD. RAM: Crucial DDR2 BallistiX PC6400 2048MB CL4 (1000:-) Ljudkort: Creative SB X-Fi XtremeGamer (749:-) NĂ€tagg: Silverstone SST-ST30NF (1200:-) DVD-brĂ€nnare (hFx Mini 1000:-) (eller Plextor 500:-) Heatpipes (2000:-) 1st Zalman diskhĂ„llare + 1st Vertical Silencer. (800:-) Imon VFD (1000:-) (17483:- + TV-Kort och kylpasta) NĂ„gra frĂ„gor: 1. Kan heatpipesen pĂ„ moderkortet stĂ€lla till det nĂ€r de ska bytas ut? 2. Passar GPU coolern pĂ„ 8600GTS-kort? 3. Problem med 1 Tb-diskar? 4. Jag tĂ€nkte montera ena HD:n i en Zalman diskhĂ„llare under DVD:n, var monterar jag bĂ€st HD nr2? 5. Ăr det Pioneers Hfx DVD-Mini som gĂ€ller om man vill ha en tyst DVD-brĂ€nnare? Tacksam för synpunkter!
Postad 07 October 2007 - 20:13
Unregisteredc2ea24f4
-
Unregisteredc2ea24f4
-
Wannabe
-
-
19 inlÀgg
Hej HTPCMike! HÀr Àr mina synpunkter pÄ... 1. Kan heatpipesen pÄ moderkortet stÀlla till det nÀr de ska bytas ut?
3 st aspekter till att inte vÀlja detta kort; 1. Det gÄr inte enligt min mening att byta ut hela heatpipes paketet med heatpipes frÄn hfx. 2. Heatpipe rören frÄn CPU kylningen till sidan pÄ hfx classic chassit kommer att gÄ över ram-minnena och förmodligen slÄ i kanten pÄ dom (om man inte böjer rören, vilket man bör undvika i möjligaste mÄn). Du kan dÄ heller inte byta eller sÀtta i fler minnen utan att ta bort cpu kylningen. 3. Varför vÀlja ett kort med SLI som du förmodligen aldrig kommer att ha anvÀndning för i ett classic chassi, samt ett full-ATX kort gör att du kommer fÄ det mycket trÄngt. mitt val skulle bli detta hyllade kort,
2. Passar GPU coolern pÄ 8600GTS-kort?
Vet inte om detta kort passar, men om du ska spela spel sÄ varför inte ett lite billigare/bÀttre? tex, Sapphire Radeon HD 2600 XT 256MB GDDR4 eller Sapphire Radeon HD 2600 XT 256MB GDDR3 kör sjÀlv med ett sapphire 2400XT och det passar med GPU kyllaren. 3. Problem med 1 Tb-diskar?
Ingen erfarenhet av dom, tycker bara det lÄter lite mycket, mer prisvÀrt med 2st 500 gb diskar. 4. Jag tÀnkte montera ena HD:n i en Zalman diskhÄllare under DVD:n, var monterar jag bÀst HD nr2?
Ingen erfarenhet av zalmanhĂ„llaren, men disk 2 kan monteras över nĂ€tagg med hjĂ€lp av silent brackets (tror att det blir trĂ„ngt med vertikel silencer hĂ€r). HD nr 1 placeras över DVDÂŽn. 5. Ăr det Pioneers Hfx DVD-Mini som gĂ€ller om man vill ha en tyst DVD-brĂ€nnare?
Hfx DVD-mini Ă€r till hfx mini chassit, vĂ€lj en NEC brĂ€nnare, de sĂ€gs vara tysta. I övrigt tycker jag Imon VFD Ă€r överskattad, sitter du i soffan ser du inte den lilla texten i alla fall  plus att fjĂ€rren Ă€r kass den Ă€r för "plottrig", köp en vista fjĂ€rr istĂ€llet, den Ă€r mer tjej-vĂ€nlig sĂ„ att sĂ€ga Ăven om din ekonomi Ă€r god sĂ„ kan du tjĂ€na nĂ„gra slantar om du kollar mina synpunkter. Jag har bara byggt 2 classic en med amd och en med Intel och Intels C2D E4400 Ă€r svallare Ă€n AMD X2 3800+ som jag byggt, ocksĂ„ nĂ„got att tĂ€nka pĂ„ Lycka till! /Magnus
Postad 07 October 2007 - 22:06
Unregistered65a0fb25
-
Unregistered65a0fb25
-
LĂ€rjunge
-
-
319 inlÀgg
3. Problem med 1 Tb-diskar? Ingen erfarenhet av dom, tycker bara det lÄter lite mycket, mer prisvÀrt med 2st 500 gb diskar.
HÄller inte med alls. 2st 500GB diskar utvecklar mer Àn dubbelt sÄ mycket vÀrme som en modern 1TB disk. Har man inte en kanonbegrÀnsad budget Àr 1TB disk ett sjÀlvklart val i en HTPC idag (under förutsÀttning att man inte gÄr disklöst/flash-spÄret istÀllet...). LÀs gÀrna om WD:s nya 1TB disk som drar mindre ström Àn samtliga konkurrenters diskar!
Postad 08 October 2007 - 16:21
HTPCMike
-
HTPCMike
-
Rookie
-
7 inlÀgg
Hmm, jag tror jag har Àndrat mig. Det blir för dyrt per prestanda. Jag fÄr ett midi-tower för lite mer Àn halva pengarna med bra spelprestanda och mycket bÀttre möjlighet att uppgradera i framtiden.
Det gÀller bara att hitta ett snyggt midi-tower, tysta flÀktar, passiv kylning pÄ komponenterna och en display i fronten. Tips nÄgon?
Postad 10 October 2007 - 09:02
eklöf
-
eklöf
-
AnvÀndare
-
-
218 inlÀgg
Tjena.
Ingen som visste om det fanns nÄn adapter eller liknande för att fÄ in en 2,5" disk nÄnstans i lÄdan? Sen undrar jag om kylaren pallar med en Core Quad-prolle ? Eller om det blir för mycket för den.
Postad 11 October 2007 - 14:24
nborve
-
nborve
-
ForumrÀv
-
-
964 inlÀgg
Tackar för tidigare svar. Ănnu en dum frĂ„ga kanske men skulle man kunna driva cpu, moderkort, minne, 8800gtx 2st sata 250gb med 2st 280w externa aggregat i en Minin utan att allt brann upp? Minin Ă€r sĂ„ snygg men jag vill ju Ă€ven trycka in prestandan jag har hemma om det skulle gĂ„  annars fĂ„r vĂ€l datorn stĂ„ kvar i garderoben
Postad 11 October 2007 - 15:52
Trasan
-
Trasan
-
Veteran
-
-
2068 inlÀgg
Detta gÀller Classic modellen.
Vill bara lÀgga till ett tips, ha sÄ lite som möjligt i chassit.
Med andra ord, vill ni ha mer Àn en disk i burken, kolla om ni istÀllet kan ersÀtta det med en liten NAS lÄda och mappa det över nÀtverket istÀllet alt. ha en USB disk utanför.
Diskar blir varma iaf 3.5" diskar.
Dessutom Àr det trÄngt och pillrigt, det enda som verkligen irriterrar mig Àr att nightjar agget inte har borttagbara sladdar, hade verklilgen underlÀttat.
Trombocyten,
Om du vill ha en 2.5" disk i lÄdan sÄ behöver du en 2.5"->3.5" kit om du inte vill hitta pÄ nÄgon egen lösning.
Inte alla butiker som har dessa kits, www.butik.it Àr en av dom som har iaf.
Redigerat av Trasan, 11 October 2007 - 15:53.
Postad 21 October 2007 - 07:58
Electrified
-
Electrified
-
LĂ€rjunge
-
-
423 inlÀgg
Har haft mCubes hFX HTPC chassi i nÄn mÄnad nu, och kör bara aktiv kyllning just nu. Den lÄter som en hel fabrik, och den blir varm som en bastu. Nu har jag tÀnkt att leda bort vÀrmen och dÀmpa ljudnivÄn. Jag har bestÀllt ett externt nÀtagg, det Àr NesteQ Nova 500W 0dB External . Och min frÄga Àr dÄ, vilka kylledare ska jag ha till mitt grafikkort och processor? Och kommer detta funka bra? Mitt grafikkort Àr ett XFX GeForce 8600GT 540M 256MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI, 540/1400MhzProcessorn Àr ett Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz 4MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775Allt detta sitter pÄ detta moderkort Asus P5B-E PlusSÄ snÀlla, vore högst tacksam om jag kunde fÄ lite assistans.
Postad 21 October 2007 - 08:17
eklöf
-
eklöf
-
AnvÀndare
-
-
218 inlÀgg
Har haft mCubes hFX HTPC chassi i nÄn mÄnad nu, och kör bara aktiv kyllning just nu. Den lÄter som en hel fabrik, och den blir varm som en bastu. Nu har jag tÀnkt att leda bort vÀrmen och dÀmpa ljudnivÄn. Jag har bestÀllt ett externt nÀtagg, det Àr NesteQ Nova 500W 0dB External .
Och min frÄga Àr dÄ, vilka kylledare ska jag ha till mitt grafikkort och processor? Och kommer detta funka bra?
Mitt grafikkort Àr ett XFX GeForce 8600GT 540M 256MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI, 540/1400Mhz
Processorn Àr ett Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz 4MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
Allt detta sitter pÄ detta moderkort Asus P5B-E Plus
SÄ snÀlla, vore högst tacksam om jag kunde fÄ lite assistans.
<{POST_SNAPBACK}>
Det finns vÀl bara en att vÀlja pÄ, och det Àr HFX's egna kylgrejjer för CPU och GPU. Kolla med en ÄterförsÀljare bara. Tror det kostar ca 800+500 eller liknande.
Postad 21 October 2007 - 12:36
Electrified
-
Electrified
-
LĂ€rjunge
-
-
423 inlÀgg
Har haft mCubes hFX HTPC chassi i nÄn mÄnad nu, och kör bara aktiv kyllning just nu. Den lÄter som en hel fabrik, och den blir varm som en bastu. Nu har jag tÀnkt att leda bort vÀrmen och dÀmpa ljudnivÄn. Jag har bestÀllt ett externt nÀtagg, det Àr NesteQ Nova 500W 0dB External .
Och min frÄga Àr dÄ, vilka kylledare ska jag ha till mitt grafikkort och processor? Och kommer detta funka bra?
Mitt grafikkort Àr ett XFX GeForce 8600GT 540M 256MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI, 540/1400Mhz
Processorn Àr ett Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz 4MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
<{POST_SNAPBACK}>
Det finns vÀl bara en att vÀlja pÄ, och det Àr HFX's egna kylgrejjer för CPU och GPU. Kolla med en ÄterförsÀljare bara. Tror det kostar ca 800+500 eller liknande.
<{POST_SNAPBACK}>
Jo, men Àr vÀldigt osÀker pÄ vilka jag ska ha dessa. Kan du vara snÀll Ä peka ut vilka jag ska ha exakt, Àr du snÀll? http://www.kylning.c...facturers_id/72
Postad 21 October 2007 - 16:21
eklöf
-
eklöf
-
AnvÀndare
-
-
218 inlÀgg
Har haft mCubes hFX HTPC chassi i nÄn mÄnad nu, och kör bara aktiv kyllning just nu. Den lÄter som en hel fabrik, och den blir varm som en bastu. Nu har jag tÀnkt att leda bort vÀrmen och dÀmpa ljudnivÄn. Jag har bestÀllt ett externt nÀtagg, det Àr NesteQ Nova 500W 0dB External .
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Jo, men Àr vÀldigt osÀker pÄ vilka jag ska ha dessa. Kan du vara snÀll Ä peka ut vilka jag ska ha exakt, Àr du snÀll? http://www.kylning.c...facturers_id/72
<{POST_SNAPBACK}>
Det stÄr ju precis dÀr: HFX BORG HPC HEATPIPE CPU COOLER för processorn HFX BORG HGC HEATPIPE GPU2 COOLER för grafikkortet.
Postad 21 October 2007 - 18:43
Electrified
-
Electrified
-
LĂ€rjunge
-
-
423 inlÀgg
Har haft mCubes hFX HTPC chassi i nÄn mÄnad nu, och kör bara aktiv kyllning just nu. Den lÄter som en hel fabrik, och den blir varm som en bastu. Nu har jag tÀnkt att leda bort vÀrmen och dÀmpa ljudnivÄn. Jag har bestÀllt ett externt nÀtagg, det Àr NesteQ Nova 500W 0dB External .
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Det stÄr ju precis dÀr: HFX BORG HPC HEATPIPE CPU COOLER för processorn HFX BORG HGC HEATPIPE GPU2 COOLER för grafikkortet.
<{POST_SNAPBACK}>
Jo, men vart osÀker nÀr det stog GPU pÄ 2st olika.. fann ju BORG HBC HEATPIPE NB/GPU ocksÄ. Ville som sagt vara sÀker pÄ vad jag bestÀller, sÄ att det inte blir fel.. Tack för hjÀlpen.
Postad 10 November 2007 - 20:19
perra_e
-
perra_e
-
Wannabe
-
-
18 inlÀgg
Hej!
Jag funderar pÄ att uppgradera mce till vista och behöver dÄ lite bÀttre klös i hÄrdvaran.
Ăr det nĂ„gon som har testat att köra en AMD Athlon 64 X2 5600+ i en HFX-classic burk. Klarar det av vĂ€rmen?
mvh
--Per
Postad 15 November 2007 - 22:37
perra_e
-
perra_e
-
Wannabe
-
-
18 inlÀgg
Nu Àr det fÀrdigfunderat. Det blir en 5200+ (65w) i stÀllet. Inte mycket lÄngsammare och garanterat problemfitt vad det gÀller vÀrmen (om man monterar rÀt vill sÀga)
1 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Svara pÄ citerade inlÀgg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Titan Noir Max
Rian
2026-09-06 21:47:55
-
-
LFE reference och Center ch
johan b-lund
2026-09-02 18:43:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas hÀr?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna sjĂ€lva tagit. För att bilder ska listas krĂ€vs att albumet Ă€r synligt samt att det inte Ă€r av typen "Historik", "Ănskelista", "Ăvriga byggbilder" eller "Ăvrigt".
|