Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

** Officiell tråd - mCubed/HFX-Media PC **

653 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
mCubed HFX Classic (Svart/Silver) (Chassi) 1 9.099998 (9) Inga priser
mCubed HFX Classic (Svart) (Chassi) 1 9 (4) Inga priser
mCubed HFX Mini (Svart) (Chassi) 1 6.5 (1) Inga priser
mCubed HFX Mini Bundle (Svart) (Chassi) 1 6.5 (1) Inga priser
mCubed HFX Classic (Silver) (Chassi) 1 8.249998 (3) Inga priser
mCubed HFX Mini Bundle (Svart/Silver) (Chassi) 1 7.5 (1) Inga priser
mCubed HFX Mini Metal Bundle (Svart) (Chassi) 1 (0) Inga priser
mCubed HFX Mini Acryl Bundle (Svart) (Chassi) 1 (0) Inga priser
mCubed HFX Mini Acryl Bundle (Vit/Silver) (Chassi) 1 (0) Inga priser
mCubed HFX Mini Metal Bundle (Svart/Silver) (Chassi) 1 (0) Inga priser
mCubed HFX Mini Metal Bundle (Silver) (Chassi) 1 (0) Inga priser
4 relaterade trådar

Postad 22 January 2007 - 17:03

Unregistered65a0fb25
  • Unregistered65a0fb25
  • Lärjunge

• 319 inlägg
  • 0
Inte expert på alla frågorna, men man kan ju alltid ha åsikter...

WLAN:
Jag hade satsat på att använda det inbyggda nätverkskortet och en vanlig AP med bryggfunktion för det trådlösa nätet. Detta innebär att du med säkerhet kommer att få WOL att fungera utan speiallösningar. Dessutom finns det ju plats för expansion om det ksulle hamna någon mer enhet som vill ha nätverksanslutning i närheten. Min erfarenhet är att en extern accesspunkt alltid fungerar bättre än såväl inbygga som USB-varianter...

Grafik:
Jag hade nog hellre satsat på ett ATI-baserat kort. De brukar faktiskt slå Nvidia i HQV-test, speciellt när det gäller DVD-uppspelning...

Ljud:
Till en såhär fräck burk måste man ju ha en bra anläggning, läs receiver. Mitt tips är att köra optisk ut från moderkortet och låta receivern hantera avkodningen. Därmed spelar faktiskt inte ljudkortet så stor roll längre och du kan nöja dig med det inbyggda. Dessutom slipper du alla risker med att förstöra portar på receivern när datorn startar samt eventuella potentialskillnader/krypströmmar som lätt uppstår.

Just my $0.02...

Postad 23 January 2007 - 10:31

Calle
  • Calle
  • Lärjunge

• 477 inlägg
  • 0
Biggles, tack för tipsen - de var mycket bra!

Men så vad säger ni som kört med en Hfx Mini som mediacenter ett tag... är det jämförbart med att ha en DVD-inspelare och TV-tuner (eller TV-tuner med hårddisk och vanlig DVD)?

Lika enkelt att se på TV med timeshift? Lika bra bild (och ljud) på DVD-filmerna?

Jag förutsätter förståss en hyggligt bra LCD / Plasma så man kan jämföra ordentligt ;)

Jag vill ju inte slänga ut 20000kr på nåt som jag inte blir helt nöjd med. Visst är det en fördel att det är en dator med alla ytterligare möjligheter det för med sig men grunden måste ju fortfarande funka, dvs TV- och DVD-tittande måste vara njutbart och användbart även för familj och svärföräldrar och annat...

Postad 13 February 2007 - 09:56

monoside
  • monoside
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

... Kan du rekommendera moderkortet? Blir kylningen ett problem?

Jag är dock tveksam till att 300w räcker med den spec du har. Publicera gärna hur det går när du börjar köra lite ollika applikationer.

Hej,

jag har nu lite mil med HTPC:n, och följande är mina observationer hittills.

* Jag har inte kört något benchmark, och inte tittat i detalj på strömåtgången men jag har inte upplevt några direkta problem i det området.
* Där jag HAR lite problem är att få ner tempen i lådan (även då den idle:ar). Det finns nämligen inga hål i moderkortet för att montera Borg kylning på nordbryggan. Därför har jag blivit nödtvungen att montera in en fläkt i lådan... :) . Jag tog faktiskt den medföljande CPU-fläkten och satte in den i chassitaket och det funkar helt ok. Fast helt tyst är det ju inte längre....
* Det är dessutom VÄLDIGT trångt mellan IDE-kontakten och nätagget, jag blir alldeles kallsvettig när jag ska lyfta (läs bända) ur moderkortet (vilket man ijfs gör ett väldigt begränsat antal ggr...).
* Jag får inte HDMI kopplingen mellan grafikkortet
och TV:n
att lira riktigt bra, 1080p funkar under boot-sekvensen men så snart Winblows startar hoppar den ner till 768p och jag får 'black-outs' hela tiden. Vet inte om det är jag som är en sopa på att konfa kanske, eller att det beror på att jag installerade burken via DVI-utgången och den fastnat som primär skärm eller nåt...

Jag skulle vilja ha lite tips på vad jag kan 'mäta' och hur!

//Mathias

Redigerat av monoside, 13 February 2007 - 10:06.

Postad 12 March 2007 - 22:55

Unregistered26545290
  • Unregistered26545290
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej

jag har byggt en HFX classic med följande (som jag tänkte mig) ganska måttliga specar:

Nätagg: Silverston ST30NF
HD: samsung 250 GB + vertical silence
Samsung DVD
ABit NF-M2 nView med 1 GB RAM.
AMD Athlon 64 X2 dual core 4400+ (AM2 socket, 65W)
Borg HPC heatpipe cooler.

Dvs inget, extra grafikkort och endast ett micro ATX kort.

När jag byggt ihop hela systemet enligt alla konstens regler och kör temperaturövervakningsverktyget i BIOS så ser CPU tempen ut ungefär så här:
5 sekunder efter att dator slagits på: 60 C
10 mninuter efter att dator slagits på: 70 C
20 mninuter efter att dator slagits på: 76 C

Här någonstans börjar det kännas lite varmt tycker jag. Den enda uppgift jag lyckatsa hitta om maxtemp för denna processor är 72C (vet ej om den stämmer).

Kylflänsarna på cassit blir varma så kylningen fungerar ivf i någon mening.

Jag kan inte riktigt bestämma mig vad jag skall göra för att förbättra situationen, funderar på något / några av följande åtgärder. Är det någon som har erfarenhet av dessa:
* Jag använde den kylpasta som följde med Borg HPC. Är det någon ide att testa en annan pasta typ arctic silver ?
* Köpa en Heatpipe extension set och koppla in en kylfläns till till CPUn (som isf har 3 st kylflänsar)
* Hoppas att det löser sig när jag väl installerat Windows, med minimal power settings / cool'n'quiet etc.

Eller är det någon som har något annat förslag ?
Kanske visar sensorn på moderkortet inte helt rätt temperatur ?
Hur varm kan man egentligen köra en AMD CPU?

Tacksam för förslag

Postad 13 March 2007 - 18:33

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

• 825 inlägg
  • 0
Tja!

Artic cooling är en mycket bra idé, kan nog mer eller mindre lösa dina problem. Medföljande skräp brukar ju inte vara speciellt mycket bättre än typ hth´s ansiktskräm.

Temperaturer från moderkort brukar oftast vara ganska dåliga och alldeles för låga i jämnförelse med den rikitga core temperaturen i CPUn. Så om bios rapporterar 76 C så är det ju ingen hit. Dock ska man komma ihåg att cpuer klarar en jäkla massa misshandel. Själv körde jag ofrivilligt fläktlöst en dag då cpu fläkten trasslat in sig i ide kabeln. Började lukta konstigt i rummet och moderkortet rapporterade 90C utan att någonting pajade.

Postad 03 April 2007 - 10:22

Lou Cipher
  • Lou Cipher
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Säljer min mCubed HFX Classic, X-Fi Elite Pro, Silverstone Nightjar, FloppyDTV-T, CAM m.m. oanvänt i kartong.

http://www.blocket.se/vi/11422887.htm

Postad 03 April 2007 - 12:33

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1064 inlägg
  • 0

När jag byggt ihop hela systemet enligt alla konstens regler och kör temperaturövervakningsverktyget i BIOS så ser CPU tempen ut ungefär så här:

<{POST_SNAPBACK}>

Helt klart är något knas... 76 grader kan tänkas under prime torture test på båda cores samtidigt med en varmare propp.. Men inte ens vanligt spelande eller annat tungt bör kunna få upp den i de tempsen, speciellt inte en 65W!! Kan du låna en IR-tempmätare eller nåt o verifiera om tempsensorn på moderkortet är knas?

Postad 14 April 2007 - 21:47

Unregisteredb354b1db
  • Unregisteredb354b1db
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Hej

jag har byggt en HFX classic med följande (som jag tänkte mig) ganska måttliga specar:

Nätagg: Silverston ST30NF
HD: samsung 250 GB + vertical silence
Samsung DVD
ABit NF-M2 nView med 1 GB RAM.
AMD Athlon 64 X2 dual core 4400+ (AM2 socket, 65W)
Borg HPC heatpipe cooler.

Dvs inget, extra grafikkort och endast ett micro ATX kort.

Här någonstans börjar det kännas lite varmt tycker jag. Den enda uppgift jag lyckatsa hitta om maxtemp för denna processor är 72C (vet ej om den stämmer).

Kylflänsarna på cassit blir varma så kylningen fungerar ivf i någon mening.

Jag kan inte riktigt bestämma mig vad jag skall göra för att förbättra situationen, funderar på något / några av följande åtgärder. Är det någon som har erfarenhet av dessa:
* Jag använde den kylpasta som följde med Borg HPC. Är det någon ide att testa en annan pasta typ arctic silver ?
* Köpa en Heatpipe extension set och koppla in en kylfläns till till CPUn (som isf har 3 st kylflänsar)
* Hoppas att det löser sig när jag väl installerat Windows, med minimal power settings / cool'n'quiet etc.

Eller är det någon som har något annat förslag ?
Kanske visar sensorn på moderkortet inte helt rätt temperatur ?
Hur varm kan man egentligen köra en AMD CPU?

Tacksam för förslag

<{POST_SNAPBACK}>

Jag hade liknande problem med ett asus-moderbord en gång i tiden, visade sig att cpu-tempen inte stämde och en BIOS uppgradering löste mina problem.

Postad 29 April 2007 - 21:34

Alexi*
  • Alexi*
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Är det någon som lyckats bra med något kraftigare nätagg. än Nightjar? Jag tänkte byta upp mig från 6800GT till 8600GTS och gissar då att 300W inte kommer räcka längre. CPU är 4800+

Postad 30 April 2007 - 07:12

Unregistered65a0fb25
  • Unregistered65a0fb25
  • Lärjunge

• 319 inlägg
  • 0
JAg hade nog satsat på ett 8600GT istället eftersom det drar 43 W istället för 71 W som mest. Se till att hitta ett från en tillverkare som har lagt med stöd för HDCP bara. IOFS är nog inte ett 71 W grafikkort något större problem för Nightjar. Det levererar betydligt mer änga många 400W nätagg...

Postad 30 April 2007 - 09:24

subleem
  • subleem
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Säljer nu min kompletta (färdigbyggda) mCubed HFX Classic.

https://www.minhembi...marknad/113743/

Postad 30 April 2007 - 16:33

Alexi*
  • Alexi*
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Men HDCP finns bara till GTS

Postad 30 April 2007 - 18:05

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

• 1470 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

i referensdesignen ja. inget hindrar tillverkare att lägga till stöd själva.

Postad 30 April 2007 - 18:08

snowman
  • snowman
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

HDCP finns till ett antal GT kort;

Postad 30 April 2007 - 20:38

Unregistered65a0fb25
  • Unregistered65a0fb25
  • Lärjunge

• 319 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

HDCP finns till ett antal GT kort;

<{POST_SNAPBACK}>

Du tog orden ur min mun... Tack!

Postad 01 May 2007 - 07:22

snokke
  • snokke
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Hej

Någon som vet var man kan köpa färdigbyggda HTPC med HFX Classic chassi?
Ett företag som är pålitligt med bra service då. Han hade mina ögon på pyrotech.se, men deras sida fungerar inte/deras företag finns inte mer?

Känner inte riktigt att jag har intresset/kunskapen att bygga med ett sådant lite mer avancerat chassi.

Tack!
/A

Edit. Classic

Redigerat av snokke, 01 May 2007 - 07:32.

Postad 01 May 2007 - 09:56

Horrabin
  • Horrabin
  • Lärjunge

• 402 inlägg
  • 0
Jag fick min byggd av TVPC.se. Jag skickade mina önskemål till dom och fick en offert på vad det skulle kosta. Sen byggdes den ihop snabbt och skickades till mig. Tyvärr hade dvd-spelaren fått sig en smäll under frakten så den fungerade inte längre, men när jag sa det till dom så skickade dom en ny som jag själv kunde stoppa in. I övrigt har den fungerat finfint, så jag tycker dom är värda en titt i alla fall. Jag skickade för övrigt mina önskemål till några andra företag för att få offerter från dom också, men ingen annan (Kylning.com, Pyrotech.se) svarade, så valet var ganska enkelt då. ;)

Postad 01 May 2007 - 20:04

Alexi*
  • Alexi*
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Kylning.nu bygger också och om jag minns rätt tog dom bara 500kr för att montera ihop och då kunda man tom. ta med vissa egeninköpta komponenter ^_^

Postad 02 May 2007 - 07:14

snokke
  • snokke
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Tackar för svaren. =)
Ska kika lite på vilka komponenter jag vill ha i och sedan kontakta dem.

Har ni andra förslag så är det välkommet.

Postad 05 May 2007 - 15:53

MasterPo
  • MasterPo
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Efter flera veckors ångest och letande har jag nu bestämt mig för vad min nya dator ska innehålla. Typiskt nog så är det även det jag ville ha efter ungefär 30 minuters letande ibörjan av mit letande. Så tiden fram till nu har jag spenderat på att hitta ett bättre alternativ, men utan någon större framgång.

Det jag har letat efter är en högpresterande speldator, och har man det brukar man kunna göra allt annat man gör på en dator. Se på film, surfa, jobba, driva en modell mindre webserver och skriva kod. Har även haft krav på en knäpptyst dator, då den egentliga anledningen till datorbyte är just att min nuvarande låter förmycket. Sen är Supreme Commander ganska segt på den nuvarande datorn också.

Så min krav på den nya datorn har varit.
* Tyst som musen.
* Snygg låda.
* "Näst" snabbaste grafikkortet.
* "Näst" snabbaste processorn.
* Bra ljud.
* Minst 1 kortplats över, efter att allt är monterat.
* Nätverk på moderkort.
* Några USB:ar.

Det enda lösningen som uppfyller de 2 första kraven är mCubed HFX classic lådan. Även om det finns några andra nästan lika snygga lådor, så kräver dom alla ett par fläktar. Vilket är något jag inte vågar stoppa in, hur tysta recencenter än tycker att dom är. Gjorde det misstaget sist, och den var hyffsat tyst ibörjan men efter ett halvår så började fläktarna ändå låta.

Ja till saken nu då, vad tror ni om den här lösningen. Moderkort är väl det jag är mest osäker på. Behövs något dyrare och bättre än det jag valt.

-- Låda --
Låda - 7995:- MCUBEDHFX1VSS (www.pyrotech.se)
mCubed HFX HTPC-låda inkl. 300W passiv nätdel, VFD,
HeatPipe kylning av CPU, grafikkort & southbridge,
svart/silver, hårddiskupphängning, (H)145x(B)430x(D)450

-- Elektroniken --
Processor - 1975:- Intel Core 2 Duo E6600 2,4GHz Box socket 775 (www.shg.biz)
Moderkort - 705:- Gigabyte GA-945P-S3 (multitronic)
Grafikkort - 3384:- Inno3D GeForce 8800GTS Dual-DVI 640MB (www.shg.biz)
Minne - 1229:- Kingston HyperX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x1GB (KHX6400D2K2/2G) (multitronic)
Disk - 1068:- Samsung SpinPoint T166 HD501LJ 16MB 500GB (multitronic)
Ljudkort - 699:- Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer (Webhallen, går dit)
Brännare - 301:- NEC AD-5170S (Eller behåller jag min gamla)
TOTALT -17356:-

En kille (Retro i tystpc.nu forumet) tipsade om att man kanske skulle köra en HPC istället för HGC på 8800 kortet. Någon mer som har erfarenhet av det?

Jag är lite osäker på om pyrotech skickar med allt man kan tänkas behöva till mcubed lådan, så eventuellt handlar jag följande delar ifrån tbh.se och webhallen.
- 3209:- HFX-chassi (tbh.se)
- 799:- mCubed Borg HPC - cpu heatpipekit (tbh.se)
- 679:- mCubed Borg HGC v2 - grafikkorts heatpipekit (tbh.se)
- 499:- mCubed Borg HBC - nordbrygge heatpipekit (tbh.se)
- 1295:- Silverstone SST-ST30NF (150x86x140mm) (webhallen)
- 509:- Hårddiskmontering, ex Vertical Silence (tbh.se)
- 549:- mCubed Borg HES D6 (6mm diam) - extra heatpipekit för cpu (Webhallen)
- 155:- Elfa Kylpasta HTCP;
http://www.elfa.se/e...=0&dok=1750.htm
TOTALT - 7694

//Master Po

Postad 07 May 2007 - 12:19

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Kylning.nu bygger också och om jag minns rätt tog dom bara 500kr för att montera ihop och då kunda man tom. ta med vissa egeninköpta komponenter :)

<{POST_SNAPBACK}>

kylning.com heter de sedan länge.

Postad 07 July 2007 - 22:55

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0
Tänkte byta ut AMD proppen och mb mot Intel dito.
Innan ni säger något så har antingen mb eller propp rasat, därför sker bytet och då till något som klarar HD :D

Frågan är dock vilket MB funkar i HFX chassit för Intel E6700 CPU ?
Har tittat lite på ASUS kort men misstänker att nordbryggan kommer ställa till problem med heatpipe-dragningen.
Någon som har tips på moderkort som funkar i HFX chassit ?

Redigerat av Trasan, 07 July 2007 - 22:56.

Postad 15 July 2007 - 11:09

koops
  • koops
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
har verkligen fallit för denna låda ..så grymt fin ..dock gillar ja inte detta me passivt kylning (iaf inte på cpun) så måste man köra den passivt elle kan man slänga in en zalman 7700cu i den samt kanske nån fläkt elle 2 (såg att de fanns 3 ventilationshål på "taket", kanske kan montera nån där)

Postad 16 July 2007 - 15:57

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1064 inlägg
  • 0

har verkligen fallit för denna låda ..så grymt fin ..dock gillar ja inte detta me passivt kylning (iaf inte på cpun) så måste man köra den passivt elle kan man slänga in en zalman 7700cu i den samt kanske nån fläkt elle 2 (såg att de fanns 3 ventilationshål på "taket", kanske kan montera nån där)

<{POST_SNAPBACK}>

Går utmärkt att köra fläktar om man vill, kolla bara höjden på cpukylaren så du inte slår i taket. Sitter en hållare för en 92mm fläkt i ett av de runda hålen i locket för allmän ventilering av chassit osså. Även nätagg med 12cm fläkt i botten passar i chassit, det är hål i lådans bottenplåt för det. Se upp med nätagg som är längre än vad ATX-standarden specar bara! Inte helt ovanligt att vissa nätagg är längre eller har kontaktdon som sticker ut.

Men med dagens svala proppar så är det verkligen inga problem med passiv kylning (men du bör ju inte ställa in en HFX i ett stängt skåp eller så....) :lol:

Tänk också på att med fläktkylning så ska du både transportera värmen från källan (grafikchip, cpu) men också ut ur lådan. Det är därför man inte bör välja grafikkort med passiv kylning i en fläktlös HFX eftersom du då dumpar all värme från grafikkortet inne i chassit o därmed värmer alla andra delar.... Med heatpipes så transporteras värmen bort från grafikchippet till flänsarna på utsidan och väldigt lite värmeenergi dumpas inne i lådan.

Lite tankar på vägen bara :D

Postad 16 July 2007 - 18:02

Unregistered1b955732
  • Unregistered1b955732
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0

dock gillar ja inte detta me passivt kylning (iaf inte på cpun) så måste man köra den passivt elle kan man slänga in en zalman 7700cu i den samt kanske nån fläkt elle 2

Själva poängen med en HFX är ju att man kan köra fläktlöst.
Själv har jag sedan ett halvår kört med en C2D X6800 Extreme, 8800GTS grafikkort, tre DVB-mottagare, två ljudkort m.m..det bara tutar o går, dygnet runt. Visst blir det varmt, men det är bara mysigt.. :)

Postad 17 July 2007 - 07:07

koops
  • koops
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Går utmärkt att köra fläktar om man vill, kolla bara höjden på cpukylaren så du inte slår i taket. Sitter en hållare för en 92mm fläkt i ett av de runda hålen i locket för allmän ventilering av chassit osså. Även nätagg med 12cm fläkt i botten passar i chassit, det är hål i lådans bottenplåt för det. Se upp med nätagg som är längre än vad ATX-standarden specar bara! Inte helt ovanligt att vissa nätagg är längre eller har kontaktdon som sticker ut.

Men med dagens svala proppar så är det verkligen inga problem med passiv kylning (men du bör ju inte ställa in en HFX i ett stängt skåp eller så....) :)

Tänk också på att med fläktkylning så ska du både transportera värmen från källan (grafikchip, cpu) men också ut ur lådan. Det är därför man inte bör välja grafikkort med passiv kylning i en fläktlös HFX eftersom du då dumpar all värme från grafikkortet inne i chassit o därmed värmer alla andra delar.... Med heatpipes så transporteras värmen bort från grafikchippet till flänsarna på utsidan och väldigt lite värmeenergi dumpas inne i lådan.

Lite tankar på vägen bara :)

<{POST_SNAPBACK}>

nätagget har en 120mm fläkt o den e tyst som en mus o jätte sval så den vill man ju inte byta ut (onödig kostnad tycker ja) ..cpu fläkten ja har e en zalman 7700cu (funderar dock på o byta ut den mot en thermalright si-128 me en nexus fläkt), tror du den går in?? ..graffekortet e ett 7600gs som e passiv, ska dock bytas ut mot ett ati hd2400 elle hd2600 o de e svala, o den tänka ja slänga in en heatpipe på som leder värmen ut mot chassi flänsarna (så smo de e tänkt i den lådan) ..så de e bara cpu o nätagg som ja vill kyla som vanlit, resten ska kylas som lådtillverkan har tänkt sej

Redigerat av koops, 17 July 2007 - 09:13.

Postad 07 August 2007 - 12:30

Unregistered72fbfb0a
  • Unregistered72fbfb0a
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Men med dagens svala proppar så är det verkligen inga problem med passiv kylning (men du bör ju inte ställa in en HFX i ett stängt skåp eller så....)  ;)

Hur mycket luft måste man ha runt lådan? Min plan är att stänga in en HFX mini i ett skåp med uppborrade 10cm hål i bakkant (typ 2 st eller så), blir det för lite?

Tänkt uppsättning:
-Onboard-grafik om jag kan verifiera att 1080p fungerar utan problem
-FloppyDTV för satellit EDIT: FloppyDTV-S2 när den nu kommer ska det vara så klart!
-I övrigt inga önskemål, förutom att proc ska klara av 1080p, ska alltså inte spela på burken.

Redigerat av elfeo2, 07 August 2007 - 15:00.

Postad 10 September 2007 - 23:55

eklöf
  • eklöf
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0
Tjena.

Har en desktop-burk som jag hade tänkt att konvertera till HTPC iom köp av en 46" LCD. Vad tror ni är det möjligt att använda följanmde hårdvara i ett HTX Classic?

Processor: AMD64 3000+
Grafik: Nvidia 6200 Passivt (ersätta med heatpipe-lösning)
Moderkort: MSI K8N Neo2 Platinum 939
Nätagg: Nexus 4090 400W (Här sitter en 120mm fläkt men den är tänkt att bli enda fläten i burken)
Diskar: 1st 2,5" 40GB för systemet och en 3,5" 250GB i en sån 5,25" lådda för lagring
DVD: Vanlig 5,25" ? (Funkar det eller måste det vara av slimline typ ?)
Hur monteras 2,5" disken lättast ?

Är det görbart eller ska man satsa på nya komponenter?

Redigerat av eklöf, 10 September 2007 - 23:57.

Postad 11 September 2007 - 07:02

Unregistered65a0fb25
  • Unregistered65a0fb25
  • Lärjunge

• 319 inlägg
  • 0
Mitt tips: Byt nätagg! Silverstone Nightjar är det som gäller i HFX Classic. I övrigt ska det fungera bra!

Postad 28 September 2007 - 00:46

eklöf
  • eklöf
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0
Finns det nån lösning för att använda en 2,5" disk då? Vill ha en sån med systemet och sen den dära låddan med 2x3,5" med stora diskar som spinner ner när dom idlar. går det att göra plats nånstans för en 2,5:a? DVD:n vill man ju gärna ha så den platsen kan man ju inte ta.

Postad 02 October 2007 - 21:52

HTPCMike
  • HTPCMike
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Funderar på att bygga en Classic med kruxet att den ska vara en hyffsad spelmaskin.

Upplägget:

Classic Chassi med heatpipes
Moderkort:GIGABYTE GA-P35-DS3R P35 S-775 SATA2 RAID ATX
Processor:INTEL CORE 2 DUO E6750 2.66GHZ 4MB 1333MHZ S-775 (billigare än E6600, varför?)
Grafikkort: ASUS GEFORCE 8800GTS 320MB HDTV DVI-I HDCP PCI-E
RAM: 2Gb
Nätagg:NesteQ Nova External 500w Silent
HDD: 2st

Nu till några frågor:

Kommer det att fungera med ett 8800GTS? Är det för stort eller för varmt? Kompenserar ett externt nätagg värmeutvecklingen eller kan jag lika gärna ha ett internt (med fläkt kanske?)

Rekommenderas HFX Vertical Silence - HDD Cooler eller räcker det med HFX Silent Brackets?

Är iMon VFD bra eller finns det andra alternativ?

Skulle det räcka med ett Silverstone 300W?

Passar moderkortet?

Tacksam för hjälp!!!

Postad 03 October 2007 - 08:18

noderfix
  • noderfix
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
HTPCMike:

Moderkortet kommer att fungera men det kommer bli lite "tight" med heatpipsen eftersom processorn sitter så nära kanten. Det går om man är försiktig när man böjjer dom men det blir rätt pilligt.
Processorn kommer att fungera, men skulle jag ha byggt skulle jag ha installerat en HES D6 för säkerhets skull.
Grafikkortet ligger absolut på gränsen, jag tror tyvärr inte att det kommer att gå. Det stora problemet som du kommer få med detta är nog garanterat kontakten för strömmatningen till grafikkortet som kommer att stick ut ytterligare ca 2cm. Är det lika långt som moderkortet är brett (inkl. strömkontakt där det finns) så kan du få in det men det är absolut gränsfall. Hellst bör man ha ett kort som är minst 3cm kortare än vad moderkortet är brett för att vara säker på att det ska fungera. Alltså vara så långt så det går max 5cm efter där PCIe socketen tar slut, då är man helt säker på att det får plats på längden. Tänk även på strömkontakten som behövs tilll vissa kort vart den kommer att hamna och likadant att strömkontakten på silverstone nätdelen sticker ut en bit in på moderkortet så det kan ibland om man har otur krocka med grafiken eller annat kort.
Nesteq nätdelen kommer du att få problem med då kablarna till den är så korta så dom kommer bara att sticka ut ca 10cm efter chassit vilket innebär att den externa nätdelen måste ligga direkt bakom chassit.

Vertical silence rekomenderas om du vill ha den tyst, sedan är frågan hur du tänkt att montera dom. Det finns 3st tänkbara platser för det, Över DVD:n, under DVD:n (krångligt att få plats) och över nätdelen. Monterar du det över nätdelen så kommer det även där att sticka ut någon cm över moderkortet så här får du med se upp lite med hur långa korten du tänkt montera är.

Mig veterligen så finns det ingen annan VFD som passar "bolt on" men det går säkert att modifiera någon annan så den passar.

Postad 03 October 2007 - 08:39

nborve
  • nborve
  • Forumräv

• 964 inlägg
  • 0

HTPCMike:

Moderkortet kommer att fungera men det kommer bli lite "tight" med heatpipsen eftersom processorn sitter så nära kanten. Det går om man är försiktig när man böjjer dom men det blir rätt pilligt.
Processorn kommer att fungera, men skulle jag ha byggt skulle jag ha installerat en HES D6 för säkerhets skull.
Grafikkortet ligger absolut på gränsen, jag tror tyvärr inte att det kommer att gå. Det stora problemet som du kommer få med detta är nog garanterat kontakten för strömmatningen till grafikkortet som kommer att stick ut ytterligare ca 2cm. Är det lika långt som moderkortet är brett (inkl. strömkontakt där det finns) så kan du få in det men det är absolut gränsfall. Hellst bör man ha ett kort som är minst 3cm kortare än vad moderkortet är brett för att vara säker på att det ska fungera. Alltså vara så långt så det går max 5cm efter där PCIe socketen tar slut, då är man helt säker på att det får plats på längden. Tänk även på strömkontakten som behövs tilll vissa kort vart den kommer att hamna och likadant att strömkontakten på silverstone nätdelen sticker ut en bit in på moderkortet så det kan ibland om man har otur krocka med grafiken eller annat kort.
Nesteq nätdelen kommer du att få problem med då kablarna till den är så korta så dom kommer bara att sticka ut ca 10cm efter chassit vilket innebär att den externa nätdelen måste ligga direkt bakom chassit.

Vertical silence rekomenderas om du vill ha den tyst, sedan är frågan hur du tänkt att montera dom. Det finns 3st tänkbara platser för det, Över DVD:n, under DVD:n (krångligt att få plats) och över nätdelen. Monterar du det över nätdelen så kommer det även där att sticka ut någon cm över moderkortet så här får du med se upp lite med hur långa korten du tänkt montera är.

Mig veterligen så finns det ingen annan VFD som passar "bolt on" men det går säkert att modifiera någon annan så den passar.

<{POST_SNAPBACK}>

Phantom kanske fungerar om det är problem med agget?
Tittar lite själv och har idag CPU, moderkort, minnen, 2 st sata2 i raid och ett 8800GTX kort.

Hade hoppats på att i en snar framtid kunna stoppa in detta i ett classic hfx men vet inte om 300w agget kan driva datorn.

Postad 03 October 2007 - 09:39

PCB Support
  • PCB Support
  • Jobbar hos PCB Distribution AB

• 34 inlägg
  • 0
Phantom är alldeles för stort
Silverstone får precis plats invändigt. och det är mindre

Om man använder ett externt agg så får man ju hela ena sidans kylfläns till Grafikkort, mao ett kraftigare kort.

Thomé körde ju 7800GTX utanproblem med nätagg i.

Mvh PCB

Postad 03 October 2007 - 19:20

HTPCMike
  • HTPCMike
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Något annat kort du kan rekommendera?

Grafikkortet ligger absolut på gränsen, jag tror tyvärr inte att det kommer att gå.

Okej, jag tror jag får nöja mig med ett 8600GTS, mycket pga att det är ett nytt chip med dx10 stöd m.m. Något du kan rekommendera som får plats? 256 eller 512 Mb? Utgångar, upplösning, videostöd osv puh?!?

Inte bra, men nu blir det nog en intern ändå. Får fundera på en power gaming config till nästa uppgradering. :)

Vertical silence rekomenderas om du vill ha den tyst, sedan är frågan hur du tänkt att montera dom.

Hmm, kanske börjar med silent brackets enbart. Ska bara ha två diskar.

Okej, tack för hjälpen!!!

Redigerat av HTPCMike, 03 October 2007 - 19:21.

Postad 03 October 2007 - 20:34

Unregisteredc2ea24f4
  • Unregisteredc2ea24f4
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
En liten fundering kring grafikkort?!
Hade ett asus 8500GT silent som jag strippade på kylflänsen och monterade på hfx heatpipes, den höll lite drygt en månad sen blev det konstig bild. Höll koll på temperaturen på GPU'n och det verkade ok iallafall, vet dock inte om det var temperaturen som gjorde att den gick sönder.
Har nu köpt ett sapphire 2400XT, men har inte riktigt vågat strippat den på kylflänsen än! tempen ligger på 50-53 grader enligt ATItool.
Finns det någon som har monterat ett sådant kort med hfx heatpipes?

Postad 07 October 2007 - 03:31

HTPCMike
  • HTPCMike
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Nu börjar det svida i ögonen men jag har fått ihop en lista till slut. Har bytt från Intel till AMD och bytt ner GPU:n till en 8600GTS. Det är lite dåligt med nyare rapporter här!

Moderkort:Asus M2N32-SLI Deluxe 590 SLI Socket AM2 (1396:-)
Processor:AMD Athlon 64 X2 4200+ (571:-)
Grafikkort:Asus GeForce 8600GTS 256MB (1699:-)
HDD:Western Digital Caviar GP 1TB SATA2 (2995:-) + en befintlig WD 250Gb som boot/system HD.
RAM: Crucial DDR2 BallistiX PC6400 2048MB CL4 (1000:-)
Ljudkort: Creative SB X-Fi XtremeGamer (749:-)
Nätagg: Silverstone SST-ST30NF (1200:-)
DVD-brännare (hFx Mini 1000:-) (eller Plextor 500:-)
Heatpipes (2000:-)
1st Zalman diskhållare + 1st Vertical Silencer. (800:-)
Imon VFD (1000:-)

(17483:- + TV-Kort och kylpasta)

Några frågor:

1. Kan heatpipesen på moderkortet ställa till det när de ska bytas ut?

2. Passar GPU coolern på 8600GTS-kort?

3. Problem med 1 Tb-diskar?

4. Jag tänkte montera ena HD:n i en Zalman diskhållare under DVD:n, var monterar jag bäst HD nr2?

5. Är det Pioneers Hfx DVD-Mini som gäller om man vill ha en tyst DVD-brännare?

Tacksam för synpunkter!

Postad 07 October 2007 - 20:13

Unregisteredc2ea24f4
  • Unregisteredc2ea24f4
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Hej HTPCMike!
Här är mina synpunkter på...

1. Kan heatpipesen på moderkortet ställa till det när de ska bytas ut?

3 st aspekter till att inte välja detta kort; 1. Det går inte enligt min mening att byta ut hela heatpipes paketet med heatpipes från hfx.
2. Heatpipe rören från CPU kylningen till sidan på hfx classic chassit kommer att gå över ram-minnena och förmodligen slå i kanten på dom (om man inte böjer rören, vilket man bör undvika i möjligaste mån). Du kan då heller inte byta eller sätta i fler minnen utan att ta bort cpu kylningen.
3. Varför välja ett kort med SLI som du förmodligen aldrig kommer att ha användning för i ett classic chassi, samt ett full-ATX kort gör att du kommer få det mycket trångt. mitt val skulle bli detta hyllade kort,

2. Passar GPU coolern på 8600GTS-kort?

Vet inte om detta kort passar, men om du ska spela spel så varför inte ett lite billigare/bättre? tex, Sapphire Radeon HD 2600 XT 256MB GDDR4 eller Sapphire Radeon HD 2600 XT 256MB GDDR3 kör själv med ett sapphire 2400XT och det passar med GPU kyllaren.

Ingen erfarenhet av dom, tycker bara det låter lite mycket, mer prisvärt med 2st 500 gb diskar.

4. Jag tänkte montera ena HD:n i en Zalman diskhållare under DVD:n, var monterar jag bäst HD nr2?

Ingen erfarenhet av zalmanhållaren, men disk 2 kan monteras över nätagg med hjälp av silent brackets (tror att det blir trångt med vertikel silencer här). HD nr 1 placeras över DVD´n.

5. Är det Pioneers Hfx DVD-Mini som gäller om man vill ha en tyst DVD-brännare?

Hfx DVD-mini är till hfx mini chassit, välj en NEC brännare, de sägs vara tysta.
I övrigt tycker jag Imon VFD är överskattad, sitter du i soffan ser du inte den lilla texten i alla fall :ph34r: plus att fjärren är kass den är för "plottrig", köp en vista fjärr istället, den är mer tjej-vänlig så att säga :D
Även om din ekonomi är god så kan du tjäna några slantar om du kollar mina synpunkter. Jag har bara byggt 2 classic en med amd och en med Intel och Intels C2D E4400 är svallare än AMD X2 3800+ som jag byggt, också något att tänka på ;)
Lycka till!
/Magnus

Postad 07 October 2007 - 22:06

Unregistered65a0fb25
  • Unregistered65a0fb25
  • Lärjunge

• 319 inlägg
  • 0

Ingen erfarenhet av dom, tycker bara det låter lite mycket, mer prisvärt med 2st 500 gb diskar.

Håller inte med alls. 2st 500GB diskar utvecklar mer än dubbelt så mycket värme som en modern 1TB disk. Har man inte en kanonbegränsad budget är 1TB disk ett självklart val i en HTPC idag (under förutsättning att man inte går disklöst/flash-spåret istället...). Läs gärna om WD:s nya 1TB disk som drar mindre ström än samtliga konkurrenters diskar!

Postad 08 October 2007 - 16:21

HTPCMike
  • HTPCMike
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hmm, jag tror jag har ändrat mig. Det blir för dyrt per prestanda. Jag får ett midi-tower för lite mer än halva pengarna med bra spelprestanda och mycket bättre möjlighet att uppgradera i framtiden.

Det gäller bara att hitta ett snyggt midi-tower, tysta fläktar, passiv kylning på komponenterna och en display i fronten. Tips någon?

Postad 10 October 2007 - 09:02

eklöf
  • eklöf
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0
Tjena.
Ingen som visste om det fanns nån adapter eller liknande för att få in en 2,5" disk nånstans i lådan? Sen undrar jag om kylaren pallar med en Core Quad-prolle ? Eller om det blir för mycket för den.

Postad 11 October 2007 - 14:24

nborve
  • nborve
  • Forumräv

• 964 inlägg
  • 0
Tackar för tidigare svar.

Ännu en dum fråga kanske men skulle man kunna driva cpu, moderkort, minne, 8800gtx 2st sata 250gb med 2st 280w externa aggregat i en Minin utan att allt brann upp?

Minin är så snygg men jag vill ju även trycka in prestandan jag har hemma om det skulle gå :)

annars får väl datorn stå kvar i garderoben :)

Postad 11 October 2007 - 15:52

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0
Detta gäller Classic modellen.

Vill bara lägga till ett tips, ha så lite som möjligt i chassit.
Med andra ord, vill ni ha mer än en disk i burken, kolla om ni istället kan ersätta det med en liten NAS låda och mappa det över nätverket istället alt. ha en USB disk utanför.
Diskar blir varma iaf 3.5" diskar.
Dessutom är det trångt och pillrigt, det enda som verkligen irriterrar mig är att nightjar agget inte har borttagbara sladdar, hade verklilgen underlättat.

Trombocyten,

Om du vill ha en 2.5" disk i lådan så behöver du en 2.5"->3.5" kit om du inte vill hitta på någon egen lösning.
Inte alla butiker som har dessa kits, www.butik.it är en av dom som har iaf.

Redigerat av Trasan, 11 October 2007 - 15:53.

Postad 21 October 2007 - 07:58

Electrified
  • Electrified
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0
Har haft mCubes hFX HTPC chassi i nån månad nu, och kör bara aktiv kyllning just nu.
Den låter som en hel fabrik, och den blir varm som en bastu.
Nu har jag tänkt att leda bort värmen och dämpa ljudnivån.
Jag har beställt ett externt nätagg, det är NesteQ Nova 500W 0dB External .

Och min fråga är då, vilka kylledare ska jag ha till mitt grafikkort och processor?
Och kommer detta funka bra?

Mitt grafikkort är ett XFX GeForce 8600GT 540M 256MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI, 540/1400Mhz

Processorn är ett Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz 4MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

Allt detta sitter på detta moderkort Asus P5B-E Plus

Så snälla, vore högst tacksam om jag kunde få lite assistans.

Postad 21 October 2007 - 08:17

eklöf
  • eklöf
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0

Har haft mCubes hFX HTPC chassi i nån månad nu, och kör bara aktiv kyllning just nu.
Jag har beställt ett externt nätagg, det är NesteQ Nova 500W 0dB External  .

Och min fråga är då, vilka kylledare ska jag ha till mitt grafikkort och processor?

Mitt grafikkort är ett XFX GeForce 8600GT 540M 256MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI, 540/1400Mhz

Processorn är ett Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz 4MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns väl bara en att välja på, och det är HFX's egna kylgrejjer för CPU och GPU. Kolla med en återförsäljare bara. Tror det kostar ca 800+500 eller liknande.

Postad 21 October 2007 - 12:36

Electrified
  • Electrified
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns väl bara en att välja på, och det är HFX's egna kylgrejjer för CPU och GPU. Kolla med en återförsäljare bara. Tror det kostar ca 800+500 eller liknande.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, men är väldigt osäker på vilka jag ska ha dessa. Kan du vara snäll å peka ut vilka jag ska ha exakt, är du snäll?
http://www.kylning.c...facturers_id/72

Postad 21 October 2007 - 16:21

eklöf
  • eklöf
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, men är väldigt osäker på vilka jag ska ha dessa. Kan du vara snäll å peka ut vilka jag ska ha exakt, är du snäll?

<{POST_SNAPBACK}>

Det står ju precis där:
HFX BORG HPC HEATPIPE CPU COOLER för processorn
HFX BORG HGC HEATPIPE GPU2 COOLER för grafikkortet.

Postad 21 October 2007 - 18:43

Electrified
  • Electrified
  • Lärjunge

• 423 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Det står ju precis där:
HFX BORG HPC HEATPIPE CPU COOLER för processorn
HFX BORG HGC HEATPIPE GPU2 COOLER för grafikkortet.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, men vart osäker när det stog GPU på 2st olika.. fann ju BORG HBC HEATPIPE NB/GPU också.
Ville som sagt vara säker på vad jag beställer, så att det inte blir fel..
Tack för hjälpen.

Postad 10 November 2007 - 20:19

perra_e
  • perra_e
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Hej!
Jag funderar på att uppgradera mce till vista och behöver då lite bättre klös i hårdvaran.
Är det någon som har testat att köra en AMD Athlon 64 X2 5600+ i en HFX-classic burk. Klarar det av värmen?

mvh
--Per

Postad 15 November 2007 - 22:37

perra_e
  • perra_e
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Nu är det färdigfunderat. Det blir en 5200+ (65w) i stället. Inte mycket långsammare och garanterat problemfitt vad det gäller värmen (om man monterar rät vill säga)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.