> Moderkortet är bara 17cm djupt så jag borde inte ha problem med att det sitter emot
> dvd/nätagg etc va? Kanske rent av så att ventilationshålen undertill syns och därmed
> skapas hyfsat luftflöde genom lådan med 92mm-fläkten i locket?
Behövs ingen fläkt i locket IMHO

Håller med om de frilagda ventilationshålen i botten är ett klart plus. Med värstinggrafikkort i chassit så är det en bra ide att köra med några bortplockade blankpaneler bakom tomma kortplatser för lite ökat flöde osså. Men fläkt....

Blir ju bara damm o skit...
> Med ovanstående nätagg, är det lönt/kan man dra på kylpasta på aggregatet och
> utnyttja chassits sida för att hjälpa till med kylningen av nätaggregatet?
Jag har inte sett det agget i verkligheten men jag känner egentligen inte till något annat agg än just Silverstones helt passiva som drar full nytta av kylflänsen. Silverstone + en stor tub kylpasta räcker för att köra tex en dual core Pentium 840 + 7800GT. Sen att just den processorn ("kärnkraftverket") blev för varm när det bara var heatpipes är en helt annan sak

(jag ska köra en 820 dual core som test inom kort, det bör funka, återkommer

) Men agget klarar MASSOR tack vare kylflänsen! Den absolut enda anledning till att ta ett annat agg (min högst personlig åsikt alltså!!!) är om man tex kör två 7800GT i SLI eller liknande. Ett överklockat 7800GTX + överklockad dual core 3800 har agget inga som helst problem med.
> Ser du några direkta värmeproblem med denna konf? Övriga tips?
Intel är betydligt värre än AMD. Men jag har byggt en burk med en Intel 551 (är väl 3,4Ghz??) i och det funkar kanon. Borg HES är ett måste och nogrann montering, och då menar jag NOGRANN. Pasta på varenda millimeter kontaktyta överallt och ordentligt ihopdraget så överskottspasta trycks ut helt. Dra inte så du får gängpaj bara ;-)
Sen att sätta en fläkt på grafikkortet istället för heatpipes får konsekvensen att du inte får UT all den värmen ur lådan effektivt. Det påverkar sedan allt annat i lådan negativt. Men tänkte du köra med fläktar in och ut ändå så lirar det ju självklart.
Ovanstående om grafikkortsfläkt gäller ju även andra extremare värmealstrare som tex vissa nordbryggor. Även om de kommer med en stor fläktlös kylare som original så vill man ju helst få ut den värmen ur lådan snabbt och effektivt och inte låta den pysa ut ur lådan sakta och då samtidigt höja allmäntempen i hela burken. Men det beror ju helt på hur mycket värme den genererar!
> Ser att Komplett.se nu återinfört mcubed hfx-chassit på sin hemsida med prel.datum
> den 16/11. Kan man räkna med att Datorbutiken.com också har det tillgängligt omkring
> det datumet?
Jepp. Chassina landade i Gbg i fredags och jag skeppar dem till alla ÅF på torsdag eller fredag som senast. Misstänker att Datorbutikens leverans tar slut relativt fort, de tog bara 10 stycken.
Redigerat av Magnus Thomé, 08 November 2005 - 00:07.