Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ljud via HDMI och optiskt samtidigt omöjligt?

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 January 2008 - 12:58

jonzy
  • jonzy
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Tja!

Grannen har en PS3:a kopplad till sin Plasma med HDMI. Lillkillen hans kan därmed sköta PS3:an och TV:n själv.

Dock vill pappan i familjen lyssna på CD-skivor via PS3:an ibland via förstärkaren och ej via TV:n, så han har även kopplat en optisk kabel mellan PS3:an och förstärkaren.

Han inser dock att han måste byta ljudutmatning i PS3:ans inställningar varje gång han vill skifta mellan ljud ut på HDMI vs. optisk - JOBBIGT! Hans förstärkare har inte HDMI-ingång som ni förstår.

Så kära vänner - jag känner inte till att det finns någon bra lösning på detta, eller? Borde vara ett mycket vanligt scenario i svenska hem att man inte har HDMI-förstärkare men vill ha ut PS3-ljudet på till TV:n via HDMI och till förstäkaren samtidigt.

Någon som har en bright idé?

/Jonzy

Postad 04 January 2008 - 13:38

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0
Dom flesta som har det problemet kör troligtvis optiskt ljud vid alla tillfällen, och HDMI till TV men utan ljud.

DVS man använder alltid förstärkaren för att få ut ljud ur PS3.

Postad 04 January 2008 - 13:46

jonzy
  • jonzy
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Ja, det är väl så. Pappan i det här fallet vill ju slippa att sonen skall behöva starta förstärkaren också...

Inga andra idéer?

Postad 04 January 2008 - 21:23

Unregistereda7124cf7
  • Unregistereda7124cf7
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
Jag lyckades få ljud via hdmi och den där andra kabeln vad den nu heter kopplad till förstärkaren samtidigt, men det vart ju bara stereo då iochförsig.

Postad 04 January 2008 - 21:27

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Ja, det är väl så. Pappan i det här fallet vill ju slippa att sonen skall behöva starta förstärkaren också...

Inga andra idéer?

Jag har precis samma problem, men det står i manuallen att det inte går.
Jag är van vid att kunna köra ljud både via SCART och optisk på den gamla DVDn och hemmabion brukar bara åka på när pappa ska se film, lillgrabben här klarar sig bra med (kan bara få på) TV-högtalarna

Postad 05 January 2008 - 01:37

Krisch
  • Krisch
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
Samma problem här. Funderar på att byta till en ny förstärkare med HDMI men vet inte om det hjälper?
Nån som kan verifiera?

Postad 05 January 2008 - 02:15

Whoopi
  • Whoopi
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Borde väl gå och få ljud både optiskt och från HDMI samtidigt?? Går på 360:n iaf :) :)

Postad 05 January 2008 - 03:17

Unregisteredb8ad097f
  • Unregisteredb8ad097f
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0
Hej har samma problem men har dock lyckats få ljud ur både stärkare och tv vid två tillfällen. vad kan detta bero på?

Postad 05 January 2008 - 17:21

Truckerhate
  • Truckerhate
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0
Måste man ha en förstärkare som stödjer 1080p/24 fps för att inte bilden ska bli hackig om man skickar hdmi genom förstärkaren till tvn?

Postad 05 January 2008 - 19:03

jonzy
  • jonzy
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0

Jag lyckades få ljud via hdmi och den där andra kabeln vad den nu heter kopplad till förstärkaren samtidigt, men det vart ju bara stereo då iochförsig.

Stereo duger ju gott: CD = stereo, spel via Plasma = stereo...

Hur gjorde du???

Postad 05 January 2008 - 23:24

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Samma problem här. Funderar på att byta till en ny förstärkare med HDMI men vet inte om det hjälper?
Nån som kan verifiera?

Om förstärkaren har by-pass på HDMI när den är avstängd/standby så borde det gå. Vet inte om förstärkarna har detta, men det kan man tycka.
Dock får du väl lite samma problem att till förstärkaren vill du köra PCM 7.1/5.1, men till TVn vill du köra PCM 2.0. Undra om TVn klarar 5.1 eller 7.1 inljud

Hej har samma problem men har dock lyckats få ljud ur både stärkare och tv vid två tillfällen. vad kan detta bero på?

Det står i manuallen att det normalt inte går. Verkligen bra förklarat B)

Postad 06 January 2008 - 16:03

Unregisteredb8ad097f
  • Unregisteredb8ad097f
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0

Nån som kan verifiera?

Om förstärkaren har by-pass på HDMI när den är avstängd/standby så borde det gå. Vet inte om förstärkarna har detta, men det kan man tycka.
Dock får du väl lite samma problem att till förstärkaren vill du köra PCM 7.1/5.1, men till TVn vill du köra PCM 2.0. Undra om TVn klarar 5.1 eller 7.1 inljud

Det står i manuallen att det normalt inte går. Verkligen bra förklarat :)

sorrry vet att det inte ska gå [har läst manualen jag med] nu är det ändå så att jag har vid två tillfällen lyckats med bredriften att få ljud ur både stärkare och tv samtidigt med optisk resp hdmi. ingen annan som vet hur det gick till?

Postad 06 January 2008 - 18:20

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0

Nån som kan verifiera?

Det står i manuallen att det normalt inte går. Verkligen bra förklarat :)

sorrry vet att det inte ska gå [har läst manualen jag med] nu är det ändå så att jag har vid två tillfällen lyckats med bredriften att få ljud ur både stärkare och tv samtidigt med optisk resp hdmi. ingen annan som vet hur det gick till?

Hehe, rör ingenting, var glad att det funkar, även om du inte fattar varför! B)

Var alla apparaterna på samtidigt? Hade du nån sladd mellan tv och förstärkare? Typ rca eller scart? Då kanske tv-ljudet gick den vägen. Alltså ljudet gick digitalt från spelaren via HDMI till tv:n och sen analogt från tv:n till förstärkaren. Det är enda sättet jag har lyckats få spelarens ljud i tv-högtalarna.

Postad 07 January 2008 - 06:45

Unregisteredb8ad097f
  • Unregisteredb8ad097f
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0
:lol:

Nån som kan verifiera?

Det står i manuallen att det normalt inte går. Verkligen bra förklarat :D

Hehe, rör ingenting, var glad att det funkar, även om du inte fattar varför! ;)

Var alla apparaterna på samtidigt? Hade du nån sladd mellan tv och förstärkare? Typ rca eller scart? Då kanske tv-ljudet gick den vägen. Alltså ljudet gick digitalt från spelaren via HDMI till tv:n och sen analogt från tv:n till förstärkaren. Det är enda sättet jag har lyckats få spelarens ljud i tv-högtalarna.

Japp alla aparater var på. Satt och mutade tvn och förundrades :lol: . Kan mycket väl vart så att jag hade rca från tv
och stärkaren körde prologic så jag inte märkte att det var stereo. Synd bara att jag ändrat något för det funkar inte nu :rolleyes: Trodde i min enfald att sony fixat det i ngn patch, kanske kan komma framöver.

Postad 24 March 2008 - 20:07

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0
-

Redigerat av e3henri, 24 March 2008 - 20:27.

Postad 25 March 2008 - 18:04

sundlof81
  • sundlof81
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Detta är något jag oxå har irriterat mig på sen jag köpte ps3:an i höstas, men nu när jag kom hem satt tjejen och spelade Burnout paradise. Tyckte volymen var hög och sa till henne, då skruvar hon ner volymen på tv, varför gör du det? undrar jag. Har ju kopplat ps3 till recivern med optisk kabel och bilden till plasman med hdmi, plasman kopplad till recievern med rca kablar men det är ju tvljudet den skickar.

Vet ni vad? Ljudet har plötsligt fått för sig att gå bägge vägarna även att det inte ska gå. Har det kommit någon uppdatering som har fixat detta? För jag har inte ändrat något i ljudväg.

Mvh/
En mycket förvirrad kille..

(Uppdatering)

Nu funkar det inte längre, ladda hem nya uppdatering, satte igång ps3 och nu kommer ljudet bara ur recivern. Konstigt säger flickvän som var så stolt. :)

Redigerat av sundlof81, 25 March 2008 - 18:40.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.