Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

"Nya" Panasonic TX-36L35D för 15995:-

518 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 May 2004 - 09:07

Unregistered8244c3d5
  • Unregistered8244c3d5
  • Forumräv

• 587 inlägg
  • 0
mozez...

tack för svaret...

alla filmer jag ser,har jag ljud genom mitt 5:1 system...så då blir det väl inget problem...

har du jämför rgb-svhs-å komponent mot varandra?

är verkligen komponet så mycket bättre en rgb,eller är det knappt märkbart..

Postad 30 May 2004 - 09:08

Mozez
  • Mozez
  • Forumräv

• 836 inlägg
  • 0
rutan: jag har faktiskt inte jämfört detta än... men om du ger mig några timmar ska jag nog få möjlighet. Just nu är det strålande sol och gräsmattan behöver krattas! :rolleyes:

Postad 31 May 2004 - 11:26

Unregistered71093fd7
  • Unregistered71093fd7
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Sådär!!
Nu har jag avbeställt tv'n och köpt en hos Expert! Ser framemot en tv på fredag! ;)

Braskens: BLÄÄÄ!! :D
Expert: TJOHOOO!  :D

Vet du Mozez eller någon annan i detta fantastiska forum var man kan få denna mycket intressanta 36" tv demonstrerad? (helst i stockholms området) :D

Stort tack till Mozez för din fina recension och bilderna, skriv gärna ett nytt inlägg när du har testat krysslådan med "riktiga" komponent kablar, hoppas på att det ger ett bättre resultat i 480p!!! B)

Postad 31 May 2004 - 11:39

Unregisteredf6f2a813
  • Unregisteredf6f2a813
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0
chupacabra: ring 013-288600 (expert kontoret) så kan dom kolla vilka butiker som har den !

Postad 31 May 2004 - 12:14

Mozez
  • Mozez
  • Forumräv

• 836 inlägg
  • 0

Stort tack till Mozez för din fina recension och bilderna, skriv gärna ett nytt inlägg när du har testat krysslådan med "riktiga" komponent kablar, hoppas på att det ger ett bättre resultat i 480p!!!  :D

Hejsan!

Nu har jag haft tv'n några dagar till och jag är fortfarande mycket nöjd över den! Jag blir mer och mer nöjd ju längre jag använder den!

Jag måste bara klargöra igen att DVD-filmer, från Xboxen i mitt fall, är ENORMT bra! Jag märker att jag ibland ser mer på bilden än på filmen! ;)

Xbox 480p har jag inte testat något mer än, jag har inte kollat runt var jag kan låna komponentkabel än... Men bilden är mycket bra utan PS också!

Jag kan fortfarande rekommendera denna tv!

Redigerat av Mozez, 31 May 2004 - 12:15.

Postad 31 May 2004 - 14:28

Unregistered31b0023d
  • Unregistered31b0023d
  • Forumräv

• 686 inlägg
  • 0
Tjena Mozez.

Är också nöjd med TVn. Men det finns en sak som stör mig, och det är att geomatrin inte är 100%.
Detta syns tydligt när man öppnar meny-systemet.
Då vänster och höger kanterna inte är raka. Såg att även du hadde samma problem. Då jag såg bilden du hadde tagit på meny-systemet. Frågan är ska man aceptera detta eller inte. Kan inte hålla med dig Mozes då du säger att XBOXen har fantastiskt bildkvalite. Äger både en XBOX och en Philips DVD963SA med 13bit D/A omvandlare och den slår inte XBOX's bildkvalite. Den knäcker den.

I övrigt kan jag upplysa om att Komponent ger (nästan) alltid bättre bildkvalite, vid upspelning av DVD.
Då man slipper göra om Komponent till RGB, (onödigt många gånger)

RGB, är rent tekniskt överlägset komponent. Då bandbredden är betydligt högre.

Mozez stör du dig på att bilden inte är 100% rak i kanterna?

Redigerat av Unregistered31b0023d, 31 May 2004 - 14:31.

Postad 31 May 2004 - 15:45

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

• 3967 inlägg
  • 0
Är det ingen som har hittat in i servicemenyn för att kunna justera era kanter som ni retar er på?
Borde ju finnas på Panasonic precis som det finns på Sony, Philips och en massa andra märken eller hur?
Har ni bra kontakt med eran tv/radiohandlare så borde de kunna upplysa er om detta. Kanske en sökning på nätet kan ge er några tips, oftast så är det samma "koder" för att ta sig in i servicemenyläget på många modeller från samma tillverkare.

Postad 31 May 2004 - 17:19

Mozez
  • Mozez
  • Forumräv

• 836 inlägg
  • 0

Tjena Mozez.

Är också nöjd med TVn. Men det finns en sak som stör mig, och det är att geomatrin inte är 100%.
Detta syns tydligt när man öppnar meny-systemet.
Då vänster och höger kanterna inte är raka. Såg att även du hadde samma problem.  Då jag såg bilden du hadde tagit på meny-systemet. Frågan är ska man aceptera detta eller inte. Kan inte hålla med dig Mozes då du säger att XBOXen har fantastiskt bildkvalite. Äger både en XBOX och en Philips DVD963SA med 13bit D/A omvandlare och den slår inte XBOX's bildkvalite. Den knäcker den.

I övrigt kan jag upplysa om att Komponent ger (nästan) alltid bättre bildkvalite, vid upspelning av DVD.
Då man slipper göra om Komponent till RGB, (onödigt många gånger)

RGB, är rent tekniskt överlägset komponent. Då bandbredden är betydligt högre.

Mozez stör du dig på att bilden inte är 100% rak i kanterna?

Nädu Knaz! Nu är du knasig! Du fick mig till och med att ta fram tumstocken!! Jag har mätt med "Setup"-menyn som täcker kring 50% i höjd, och den är EXAKT rak på kanterna mätt med tumstocken!! Så min bild är inte sned!
Min bild som jag tog på tv'n måste det varit vinkeln mot skärmen, eller då att kamera-objektivet gör bilden rundare (hmm, måste jag byta kamera nu?).

Angående om jag tycker Xbox ger bra bild, joda det tycker jag! Jag ger bilden fem plus! Att det sen kan finnas ÄNNU bättre ger ju bara tv'n bättre betyg!
Men jag är lite sån att om jag är nöjd med nåt söker jag inte ännu bättre saker... (don't fix what ain't broken!).

Däremot så har jag väl sneglat åt att köpa en DVD-spelare, och inte använda Xboxen... men att få gumman till den insikten är låååångt bort! ;)

Så svaret på din fråga Knaz: Nej, jag stör mig inte på sneda kanter! Min tv har inte ens mätbara sneda kanter... Mät din tv-bild, hur sned är den?

Postad 31 May 2004 - 22:05

Unregistered31b0023d
  • Unregistered31b0023d
  • Forumräv

• 686 inlägg
  • 0
Detta lät ju intressant Mosez.
Hur mäter man ?

(om bilden är rak)

Tacksam om du kunde svara Mosez.

Postad 31 May 2004 - 22:19

Unregistered419b94f0
  • Unregistered419b94f0
  • Lärjunge

• 481 inlägg
  • 0
Tja

Känner att jag måste hålla med Knaz här

Har en PX20 som jag kör progressivt med en 963.
Vill bara säga att jag har testat x-boxens bild, och i jämförelse med 963 är den ju nästan skrattretande.
X-boxen kommer inte i närheten av 963-an.
Så Mozez jag är glad att du är nöjd med din bild men du måste testa 963-an.

Ha det.

Postad 31 May 2004 - 22:28

Mozez
  • Mozez
  • Forumräv

• 836 inlägg
  • 0
Postad bild

Postad 31 May 2004 - 22:29

Mozez
  • Mozez
  • Forumräv

• 836 inlägg
  • 0

Tja

Känner att jag måste hålla med Knaz här

Har en PX20 som jag kör progressivt med en 963.
Vill bara säga att jag har testat x-boxens bild, och i jämförelse med 963 är den ju nästan skrattretande.
X-boxen kommer inte i närheten av 963-an.
Så Mozez jag är glad att du är nöjd med din bild men du måste testa 963-an.

Ha det.

Haha... jojo, jag känner mig nerröstad här! ;)

Det kanske är så att jag "inte" vill testa, för då vill jag ha nytt! :D
Nädå, just nu är det mycket annat som går före en ny DVD-spelare...

Postad 31 May 2004 - 23:01

Unregistered31b0023d
  • Unregistered31b0023d
  • Forumräv

• 686 inlägg
  • 0
Mosez,

Har du testat
1080i ?
720P ?

Läste att du hadde en moddad XBOX med HD-pack.
Om inte ta och testa detta.

Tycker att det skulle vara mycket intressant och veta om den klarar HDTV eller inte.

Postad 31 May 2004 - 23:35

Mozez
  • Mozez
  • Forumräv

• 836 inlägg
  • 0
Jag har nog bara spel som klarar 480p, tydligen ska spelet "Soul Calibur" klara 720p, men det har jag inte... så jag kan inte testa det...

Postad 02 June 2004 - 09:34

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2124 inlägg
  • 0
Hmm, det verkar som att en del inlägg i den här tråden försvann vid underhållet av databasen.

Postad 04 June 2004 - 09:29

Unregistered71093fd7
  • Unregistered71093fd7
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Mozez har du testat att köra något krysslåde spel i 60 hz läge?
Anledningen till att jag frågar är för att man på vissa tv apparater får då en något förvrängd bild, sidoförskjuten en sisådär 2 centimeter. Detta problem kanske dom flesta tillverkare har åtgärdat på något sätt men jag tänkte att det är lika bra att fråga <_<

Postad 04 June 2004 - 14:11

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2124 inlägg
  • 0
Imorgon hämtar jag min Panasonic TX-36L35D!! Fick ett bra paketpris på bänk och TV. Droppar ett inlägg i helgen om resultatet.

Postad 04 June 2004 - 15:53

Mozez
  • Mozez
  • Forumräv

• 836 inlägg
  • 0
Lycka till med att få hem den! Hoppas den ryms nu... <_<

EDIT: Heter din verkligen "D"??

Redigerat av Mozez, 04 June 2004 - 15:53.

Postad 04 June 2004 - 23:21

Peter33
  • Peter33
  • Lärjunge

• 313 inlägg
  • 0
Det låter onekligen för bra för att vara sant. Är nästan i köptagen. Är det någon som jämfört bilden på TX-36L35D med PX10, PX20 eller PD30? Skulle vara intressant att höra hur den mäter sig mot dem.
Hur är det med olika former av digitala bieffekter (halos etc) på TX-36L35D? Hur klarar den sportsändningar?

Postad 04 June 2004 - 23:25

Mozez
  • Mozez
  • Forumräv

• 836 inlägg
  • 0

Heter din verkligen "D"??

D = de lux :huh:
sen kommer G... grand lux

M

Så min heter F, är det Fiin? <_<

Postad 05 June 2004 - 10:18

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2124 inlägg
  • 0
Okej, senaste utvecklingen. Kollade TV'n igår och reagerade på hur bildläget "Pansonic Auto" fungerade (eller rättare sagt inte fungerade). Bilden bytte storlek hela tiden beroende på om textremsa var synlig eller ej. Så fort textningen var borta förstorades bilden upp automatiskt, när textremsan dök upp förminskades bilden igen. Emellanåt behöll TV'n den stora bilden vilket fick till följd att textremsan hamnade utanför bild.

Det gör ju autoläget helt oanvändbart såvida det inte var nått fel på apparaten jag kollade på. Säljaren rekommenderade läget Wide 16:9. Visst... men zappar man en del så får man ju i så fall ändra bildläget manuallt varje gång man kommer till en kanal som visar 4:3.

Lade också märke till att det var svårt att få texningen riktigt skarp. Det gick efter en hel del trixande. Man får dra ned skärpan en hel del. Vidare låg det en röd skuggning bakom bokstäverna. Den fick man bort genom att ställa in "Kall" färgåtergivning.

Måste dock säga att själva bilden är MYCKET bra!! Det enda som stoppar mig nu är det här med autoläget. Mozez, kan du hjälpa till här?

PS. Nix, den heter inte 35D utan bara 35.

Postad 05 June 2004 - 11:13

Mozez
  • Mozez
  • Forumräv

• 836 inlägg
  • 0
Hej Saturnus! Kul att du gillade bilden i alla fall! <_< Fick du in allt i bilen förresten?

Angående Auto-läget har jag bara testat det i någon halvtimme innan jag konstant gör på "16:9". Jag kan inte komma ihåg att bilden ändrade storlekt riktigt så ofta, enda gången jag reagerade på det var via Xbox.
Detta Auto-läge lämnar ju en alltid funderandes: "är det något utanför bilden som jag inte ser?", men så antar jag det är med alla apparater??

Varför jag inte kör Auto-läget är för att bilden blir som ett timglas, i mitten på skärmen är bilden normal, och den dras ut jättemycket på sidorna för att kunna bredda ut hela bildytan. Visst, detta ser rätt bra ut då människor är i mitten på bilden, vilket de oftast är. Men vid panoreringar så syns det och är JÄTTESTÖRANDE!
Och som jag förstått så är det så här också på andra apparater? Dvs inget specifikt för denna tv.

Så jag kör nu konstant 16:9, både på 16:9 sändingar och vanliga 4:3. Jag tillhör den skaran som låter 4:3-sändingar få tjocka gubbar! :huh:

Postad 05 June 2004 - 11:17

Peison
  • Peison
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Det där med autoläget funkar på precis samma sätt på min förhistoriska Panasonic 32" wide, dvs inte alls bra. Jag skulle misstänka att så är fallet på alla modeller från Panasonic som har funktionen, fast jag kanske har fel.

Postad 05 June 2004 - 11:48

Mozez
  • Mozez
  • Forumräv

• 836 inlägg
  • 0

Det där med autoläget funkar på precis samma sätt på min förhistoriska Panasonic 32" wide, dvs inte alls bra. Jag skulle misstänka att så är fallet på alla modeller från Panasonic som har funktionen, fast jag kanske har fel.

Jag har för mig att jag läst att det fungerar så på diverse andra modeller också, Sony, Philips med mera...

Postad 05 June 2004 - 14:15

Unregisteredc9903a7c
  • Unregisteredc9903a7c
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0
Går det att zooma in på en 4:3 bild så att den visas i 16:9 läge, utan att bilden förvanskas? dvs att man beskär topp och botten samt förstorar bilden till 16:9?

Mvh

TokeOrm

BTW Mozez, verkligen trevligt att få ta del av dina bilder och intryck! <_<

Postad 05 June 2004 - 15:18

Mozez
  • Mozez
  • Forumräv

• 836 inlägg
  • 0
TokeOrm: kom bara ihåg att det är mina intryck och åsikter! :huh: Annars är jag glad att kunna bidra med något! <_<

16:9 läget på en 4:3-sändingen drar bara ut bilden så gubbarna och gummorna blir tjocka, det beskär inte uppe eller ner nåt...

Postad 05 June 2004 - 19:38

Mozez
  • Mozez
  • Forumräv

• 836 inlägg
  • 0
Nu skulle jag behöva lite hjälp! Här nedan följer en "screenshot" från dagens fotbolls-sänding på TV3...

Postad bild

Ser ni runt resultat-tavlan att det som är massa "pixlar" eller vad jag ska kalla det... ser ut som en starkt komprimerad JPG-bild, eller en mycket dålig VCD-film...

Detta får jag bara då jag kör genom min antika Nokia 9820t-boxer. Jag har även en gammal totalt värdelös scart från "jag-vet-inte-var".
Jag är på jakt efter en ny boxer, har bara inte bestämt mig.

Så min fråga är, kan detta bero på boxern och/eller skit-scarten??
Ni andra med denna tv, kör ni boxer? Upplever ni något liknande?
"Saturnus", "Knaz", eller har ni upplevt liknande på andra apparater?

Tack på förhand!
/Mozez

PS:
1. Nej, jag har för närvarande ingen super-scart att testa med!
2. Nej, upplever ingenting liknande från t.ex. Xbox! Bara från Boxer...

Postad 05 June 2004 - 21:35

Unregisteredc9903a7c
  • Unregisteredc9903a7c
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0
Mozez <_< Jag kommer inte att skylla på dig ifall jag köper tv:n själv jag lovar!
Klart att det är dina åsikter och inga absoluta sanningar.

Om jag fattat det rätt då så finns det tre olia bildvisningsalternativ Auto, 4:3, och 16:9.?

4:3 i 16:9 -> utragna gubbar, ingen förlust av bild.
4:3 i 4:3 -> En liten bild utan utdragna gubbar, men man utnyttjar inte hela bildskärmen. Det finns alltså ingen möjlighet att förstora denna bild med någon slags zoomfunktion?
Blir bilden förvrängd i Auto-läget?

Beträffande ditt problem kan det inte vara så att det är en sidioeffekt av att bliden är en utdragen 4:3-bild? (bara gissar?)

Mvh
TokeOrm

Postad 05 June 2004 - 21:56

Mozez
  • Mozez
  • Forumräv

• 836 inlägg
  • 0

Mozez :D  Jag kommer inte att skylla på dig ifall jag köper tv:n själv jag lovar!
Klart att det är dina åsikter och inga absoluta sanningar.

Om jag fattat det rätt då så finns det tre olia bildvisningsalternativ Auto, 4:3, och 16:9.?

4:3 i 16:9 -> utragna gubbar, ingen förlust av bild.
4:3 i 4:3 -> En liten bild utan utdragna gubbar, men man utnyttjar inte hela bildskärmen. Det finns alltså ingen möjlighet att förstora denna bild med någon slags zoomfunktion?
Blir bilden förvrängd i Auto-läget?

Beträffande ditt problem kan det inte vara så att det är en sidioeffekt av att bliden är en utdragen 4:3-bild? (bara gissar?)

Mvh
TokeOrm

Hehe... ville mest klargöra för andra, så man inte blir påhoppad sen och folk anklagar mig för att jag tror att jag är en expert eller nåt! <_<

Det finns:
"Panasonic Auto"
- Om tv'n får widescreen-signal ställs den i 16:9, annars visar den 4:3-bilden som ett timglas, normalt i mitten och jättebrett på kanterna.

"16:9"
- Äkta 16:9 utan "bildkvotsförskjutningar".

"14:9"
- Visar i 14:9 eller i 4:3 utan förvränging.
(Här tycker jag att den kapar 4:3-bilden upptill och nedtill...)

"Justera"
- Sträcker ut en 4:3 bild bara i kanterna, ungefär som "Auto"-läget gör vid en 4:3-bild.

"4:3"
- Visar 4:3 utan "bildkvotsförskjutningar".

"Zoom1"
- Ger 16:9-letterbox eller 4:3 format utan "bildkvotsförskjutningar".

"Zoom2"
- Ger 16:9 anamorfiska-letterbox bilder i helskärmläge utan några "bildkvotsförskjutningar".

"Zoom3"
- Ger 21:9 letterbox-bilder i helskärmsläge utan "bildkvotsförskjutningar". 16:9 visar bilder med maximal storlek, men den blir något uttänjd.

Detta var lite halvciterat från manualen... Hoppas du blev smartare! :huh:

Ang ditt tips, så är det nog inte. Ser samma problem då jag kör 4:3-läge... Tack ändå! :unsure:

Postad 06 June 2004 - 10:48

Unregistered71093fd7
  • Unregistered71093fd7
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Anledningen till att jag frågar är för att man på vissa tv apparater får då en något förvrängd bild, sidoförskjuten en sisådär 2 centimeter. Detta problem kanske dom flesta tillverkare har åtgärdat på något sätt men jag tänkte att det är lika bra att fråga  :huh:

Upprepar min fråga eftersom det verkar som att den har missats? <_<
Ursäkta mig om jag är tjatig! :unsure:

Postad 06 June 2004 - 11:08

Mozez
  • Mozez
  • Forumräv

• 836 inlägg
  • 0

Anledningen till att jag frågar är för att man på vissa tv apparater får då en något förvrängd bild, sidoförskjuten en sisådär 2 centimeter. Detta problem kanske dom flesta tillverkare har åtgärdat på något sätt men jag tänkte att det är lika bra att fråga  :unsure:

Upprepar min fråga eftersom det verkar som att den har missats? :huh:
Ursäkta mig om jag är tjatig! :D

Ojdå, ber om ursäkt... har läst frågan och trodde att jag besvarat den. Men jag glömde nog...

Tv'n går bara antingen i 100Hz, eller 120Hz... så jag kan inte köra varken 50Hz eller 60Hz. Dock kan jag inte säga att jag upplever något problem då jag kör i 120Hz...

Det är det svar jag kan ge... <_<

Postad 06 June 2004 - 12:04

Unregistered31b0023d
  • Unregistered31b0023d
  • Forumräv

• 686 inlägg
  • 0
Har precis samma problem, som du Mozes. Och då kör jag en Philips DVD963SA.
Tycker inte detta är speciellt störande. Då problemet inte syns i någon större utsträckning.

I vissa fall kan problemet försvinna då man kör med en skärmad scart-kabel.

Redigerat av Unregistered31b0023d, 06 June 2004 - 12:10.

Postad 06 June 2004 - 15:31

Unregistered1004
  • Unregistered1004
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0
vad tycker ni???
skall jag köpa denna tv eller någon annan...
köpet sker i slutet av sommaren???

Postad 06 June 2004 - 15:54

Mozez
  • Mozez
  • Forumräv

• 836 inlägg
  • 0

Har precis samma problem, som du Mozes. Och då kör jag en Philips DVD963SA.
Tycker inte detta är speciellt störande. Då problemet inte syns i någon större utsträckning. 

I vissa fall kan problemet försvinna då man kör med en skärmad scart-kabel.

Jaså, det problemet upplever jag inte alls från min Xbox, kör komponentkabel från den.
Kör du scart från din Philips?

Postad 06 June 2004 - 15:55

Mozez
  • Mozez
  • Forumräv

• 836 inlägg
  • 0

vad tycker ni???
skall jag köpa denna tv eller någon annan...
köpet sker i slutet av sommaren???

Men cheeezuz... bestäm dig nån gång pojk!! Du har ju varit inne på i princip varenda apparat man kan tänka sig att se film på... besluta dig först för vad du ska ha!

Postad 06 June 2004 - 18:50

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2124 inlägg
  • 0

Hej Saturnus! Kul att du gillade bilden i alla fall! :lol: Fick du in allt i bilen förresten?

Angående Auto-läget har jag bara testat det i någon halvtimme innan jag konstant gör på "16:9". Jag kan inte komma ihåg att bilden ändrade storlekt riktigt så ofta, enda gången jag reagerade på det var via Xbox.
Detta Auto-läge lämnar ju en alltid funderandes: "är det något utanför bilden som jag inte ser?", men så antar jag det är med alla apparater??

Varför jag inte kör Auto-läget är för att bilden blir som ett timglas, i mitten på skärmen är bilden normal, och den dras ut jättemycket på sidorna för att kunna bredda ut hela bildytan. Visst, detta ser rätt bra ut då människor är i mitten på bilden, vilket de oftast är. Men vid panoreringar så syns det och är JÄTTESTÖRANDE!
Och som jag förstått så är det så här också på andra apparater? Dvs inget specifikt för denna tv.

Så jag kör nu konstant 16:9, både på 16:9 sändingar och vanliga 4:3. Jag tillhör den skaran som låter 4:3-sändingar få tjocka gubbar! :angry:

Tjenare Mozez och alla andra! Jag tog mig en funderare över mitt TV-behov framöver, och efter många funderingar beslutade jag och sambon oss för att hosta upp ett gäng tusingar till. Det räckte till en 42" plasmaskärm. Så nu är jag ägare till en Philips vägg-tv. Kan bara säga att jag är stormnöjd hittills. Kvantitet är i sig en kvalitet som det heter! Antar att jag måste lämna denna tråden nu och bosätta mig i nån plasmatråd. Lycka till med TV'n!!

Postad 06 June 2004 - 18:55

Gäst_Viggen_*
  • Gäst_Viggen_*
  • 0

Tjenare Mozez och alla andra! Jag tog mig en funderare över mitt TV-behov framöver, och efter många funderingar beslutade jag och sambon oss för att hosta upp ett gäng tusingar till. Det räckte till en 42" plasmaskärm. Så nu är jag ägare till en Philips vägg-tv. Kan bara säga att jag är stormnöjd hittills. Kvantitet är i sig en kvalitet som det heter! Antar att jag måste lämna denna tråden nu och bosätta mig i nån plasmatråd. Lycka till med TV'n!!

Vilken plasma blev det?

Postad 06 June 2004 - 19:16

Unregisteredc9903a7c
  • Unregisteredc9903a7c
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0
Tackar för svar Mozez!
Lite klokare blev jag nog :lol: Laddade även ned ett par manualer och kikade på dem. så nu förstår jag nog hur de olika bildvisningsalternativen fungerar. Men jag får nog åka och kika i verkligeheten med.

Postad 06 June 2004 - 20:43

Unregistered1004
  • Unregistered1004
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0
ja du mozezzzzzzzzzz...
jag tycker att en tv när man väl köper den så skall man inte bara köpa första bästa utan jag ser detta som något viktigt..
man skall söka igenpom de flesta apparater först...
och inte köpa en förens man är helt säker..
och att du säger bestäm dig någon gång gör inte saken varken lättare eller att det går något fortare...
med tanke på att det är ett tag tills jag kan köpa en tv, samt att jag vill gärna bli nöjd med den..
så svaret är neej mozzez, jag tänker inte köpa en tv förens jag är helt säker på att det är den ja vill ha...

Postad 08 June 2004 - 13:01

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

Frågan är om det går att motivera den betydligt dyrare apparaten PD36D om man bara tänker köra digitalt material (DVD progressivt och digitalTV).

Det är ju just vid digitalt material du har nytta av PD30an - Aquity är det som skiljer den från alla andra apparter bortsett från SR bildröret som är tops.
Vid marksänt är det däremot ingen höjdare med Aquity OCH 36 tum då man ser hur fruktansvärt dålig kabel / marksänt är. Men det är ju inte TV´ns fel eller hur <_<
SHIT IN = SHIT OUT

Gör Acquity och 3D-kamfilter så mycket mer för bilden att man gladeligen hostar upp 10 loppor till?

3d kamfiltret är bara för stillbilder så det spelar ingen roll.
MEN Aquity = utökad upplösning horisontellt och vertikalt = mindre pixlar = detaljrikare bild = bättre bild.

---------------------------------------------

Men hur som helst - under 15 loppor för en TV med progressive omvandling (för det var väl omvandling den hade - det var inte så att den bara stödde progressive sginal in?) och Quintrix SR rör är ett JÄKLIGT bra pris - så de som inte vill absolut top notch får ändå en mkt bra TV som jag ser det (har iofs inte sett bilden men det låter väldigt lovande).

Ang komponent - ni som undrar här på forumet.
För att använda komponent in på tv´n måste ni till att börja med ha komponent ut på er DVD spelare.
Har tv´n inbyggd progressive omvandling vilket det verkar som så KÖR det läget.
Progressive till skillnad från interlaced bildsignal ritar upp hela bilden på en ågn istället för som interlaced ojämna linjer första scannet och jämna det andra.
Progressive ger en mkt "mjukare" och behagligare bild utan att tappa detaljrikedom lite beroende på vilken typ av omvandling de använder 3:2 pulldown e.d.

Ägde själv en Toshiba 36ZD36 tidigare men det var nå galet med den och Toshiba har lagt ner TV service i Sverige så........... det lutar åt en PD30.
Det lär vara den enda TV´n som kan slåss med Toshen. Har inte sett en tv ännu som slår toshen på fingrarna och då har jag kollat allt från JVC D.I.S.T till Sony till Philips värstingar med PPlus2 o.s.v

Men mina förhoppningar på PD30an är höga.
Hoppas dock slippa fenomenen man kan läsa om på engelska forum om konvergensfel, färgpluttar (blocking and artefacting) och div annat småpill. Dock verkar det bara som dessa fel finns i UK. De har inte samma leverantör av PD30 som scandinavia fick jag nyligen veta så det kan ha med saken att göra.
Sen var felen relaterade till säljstarten dvs sent 2003 och det har kommit mjukvaruupdateringar sen dess mig veteligen (från vad jag har läst).
Och sen har man ju en dold servicemeny på PD30 som verkar vara en höjdare för oss som gillar o trixa för perfekt bild :D

Ha de
Boogie

Postad 08 June 2004 - 14:56

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0
Aquity ger 855 linjers upplösning mot 625 på PAL.

Allt enligt info från Panasonic.

Postad 08 June 2004 - 19:35

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0

Aquity ger 855 linjers upplösning mot 625 på PAL.
Allt enligt info från Panasonic.

855 linjer på insignalen ja... ut på själva bildröret får du Pal-upplösningen som är fortfarande fast bestämd av tv-systemet.
Kan ända nämna att JVC's DIST ger 1250 linjer på en PAL-bild.

M

Nej faktiskt inte, det finns idag avancerade algorithmer i dessa kretsar som gör att du kan få högre upplösning på bilden...

Det är inte så enkelt bara säga 625 linjer PAL in och sen är det vad du får, då skulle du lika gärna kunna köra en TV från 80-talet och 50Hz.

Genom att tillföra linjer till bilden så upplever man bilden som mjukare och skarpare, sen gör andra det bättre än vissa andra tillverkare.

Du pratar om något helt annat egentligen.

Postad 08 June 2004 - 20:02

Mozez
  • Mozez
  • Forumräv

• 836 inlägg
  • 0

Bara i 100 eller 120Hz ? nähe den kan mer än så... :D
När du kör progscan kör den 50 resp 60Hz(pal/ntsc)
Acuity kör den i 75 Hz
Ingen progscan och acuity avstängd kör den i 100Hz
120Hz klarar den däremot inte av.  <_<

M

Jaså ja... :D Man kan ju inte kunna allt...
Gick bara på att tv'n endast rapporterar 100Hz, 120Hz eller "Progressiv"...

Har någon annan kört prog.scan på denna tv'n? Från dvd eller nåt annat?
Tänkte mest på min erfarenhet med min Xbox??

Postad 08 June 2004 - 20:45

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

• 3967 inlägg
  • 0
Hmm, om jag nu inte missminner mig helt så ligger väl textvinformationen i dessa linjer också eller hur, fast de ligger i de linjer som inte tvn visar. För vi kan väl inte se mer än 575(?) linjer på en vanlig tv, således ligger texttv informationen i dessa linjer som vi inte kan se.
Om man då har en tv som ger 855 linjer så skulle man ju se texttvdelen i bilden hela tiden eller menar ni att den informationen bara flyttas uppåt? Det låter otroligt att det skulle fungera så i praktiken. Då har ju själva upplösningen ingen funktion eller hur?

Postad 08 June 2004 - 23:52

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0

Nu skulle jag behöva lite hjälp! Här nedan följer en "screenshot" från dagens fotbolls-sänding på TV3...

Postad bild

Ser ni runt resultat-tavlan att det som är massa "pixlar" eller vad jag ska kalla det... ser ut som en starkt komprimerad JPG-bild, eller en mycket dålig VCD-film...

Detta får jag bara då jag kör genom min antika Nokia 9820t-boxer. Jag har även en gammal totalt värdelös scart från "jag-vet-inte-var".
Jag är på jakt efter en ny boxer, har bara inte bestämt mig.

Så min fråga är, kan detta bero på boxern och/eller skit-scarten??
Ni andra med denna tv, kör ni boxer? Upplever ni något liknande?
"Saturnus", "Knaz", eller har ni upplevt liknande på andra apparater?

Tack på förhand!
/Mozez

PS:
1. Nej, jag har för närvarande ingen super-scart att testa med!
2. Nej, upplever ingenting liknande från t.ex. Xbox! Bara från Boxer...

Det problemet har jag på min Toshiba 57", det är effekten av artifakterna man får av digitala kanaler idag när man visar på en TV som har hög upplösning, dvs 700+ linjer, tror min Toshiba toppar ut runt 800 linjer, Panasonic går mot 855 linjer dock.

I varje fall inget man kan göra, får vänta snällt på HDTV när det nu kommer.

Alternativet är att dra ner "skärpe" kontrollen på TVn till ett minimum, då syns det nästa inte alls men då blir bilden inte så skarp dock, du får hitta något mellan läge, dra ner skärpekontrollen samtidigt som du tittar på loggan i bilden och se var du når med kontrollen när det försvinner.

Redigerat av Packetloss, 08 June 2004 - 23:55.

Postad 09 June 2004 - 09:58

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0

Det är inte så enkelt bara säga 625 linjer PAL in och sen är det vad du får, då skulle du lika gärna kunna köra en TV från 80-talet och 50Hz.

Genom att tillföra linjer till bilden så upplever man bilden som mjukare och skarpare, sen gör andra det bättre än vissa andra tillverkare.

Du har faktiskt exakt samma upplösning på en tv idag som på 80-talet, ja t.o.m som på 50-talet.
Bilden är forfarande 625 linjer hög. Men idag har vi en finare "pensel" och målar bilden med fler linjer än 625, ibland 833 och ibland med 1250 linjer, och den upplevs mjukare och skarpare (oftast) Men i slutändan är den dock fortfarande 625 linjer hög. Detta kallas den slutgiltiga upplösningen och ingenting annat.
Det går alltså inte ändra på en upplösning som är bestämd av leverantören av bilden.

Det du pratar är helt enkelt olika bildbehandlingar (penseltekniker) och får inte blandas ihop med upplösning.

Edit... kompletterar med en länk som förtydligar http://www.ev.se/index.688.html

M

Ja precis och det är det som gör den vanliga konsumenten förvirrade, det är som projektorägare säger dom kör HD upplösning för att dom skalat upp bilden till 1080i eller 720p från en vanlig DVD.

Redigerat av Packetloss, 09 June 2004 - 09:59.

Postad 09 June 2004 - 11:59

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

Du har faktiskt exakt samma upplösning på en tv idag som på 80-talet, ja t.o.m som på 50-talet.
Bilden är forfarande 625 linjer hög. Men idag har vi en finare "pensel" och målar bilden med fler linjer än 625, ibland 833 och ibland med 1250 linjer, och den upplevs mjukare och skarpare (oftast) Men i slutändan är den dock fortfarande 625 linjer hög. Detta kallas den slutgiltiga upplösningen och ingenting annat.
Det går alltså inte ändra på en upplösning som är bestämd av leverantören av bilden.

Det du pratar är helt enkelt olika bildbehandlingar (penseltekniker) och får inte blandas ihop med upplösning.

Edit... kompletterar med en länk som förtydligar http://www.ev.se/index.688.html

M

Upplösning = Pixlar BAS (antal fosfor segement bredd) * PIXALR höjd (antal linjer).
MAO upplösningen är UTÖKAD.

Sen att du matar den med en DVD som bara skickar 625 linjer är ju en helt annan femma.
Hade du kunnat mata den med en HD signal, vilket man inte kan då den inte stödjer 720P eller i (och såklart inte 1080i eller p heller då), så hade du kunnat utnyttja upplösningen bättre givetvis, men nevertheless så är den fysiska upplösningen högre på bildröret :D

För att jämföra mot datorvärlden.
---------------------------------------

Du ställer in din monitor på en hög upplösning låt säga 1600 * 1200 pixlar (detta är var som benämns upplösning).
Sen kör du en DivX som är gjord i 400*300 pixlar för att göra det enkelt (4*400 ggr 4*300 = 1600*1200).

Resultat på skärmen blir då att en pixel på DivX filmen utgörs av 4 pixlar i höjd och 4 pixlar i bredd dvs 16 pixlar på skärmen. Ingen utökad detalrikedom på slutresultatet så långt.

Sedan slänger vi in en hög med interploerings instruktioner och interpolerar just den bildpunkten i DivX filmen - låt säga att pixeln ovanför är början på ett streck och den vi arbetar med är fortsättningen på strecket- då kan du alltså göra strecket t.ex. tunnare pixelmässigt genom att av de 4*4 punkter vi har endast använda 4 st av pixlarna (ett streck bestående av 4 pixlar) istället för alla 16 svarta som en stor "blob" (pixeldel av strecket).
Svårigheten i interpolering är att veta när bilden är tänkt att vara ett streck och när det är tänkt att vara en "blob" så det överlåter jag till experterna men i grund och botten är det så du utökar detaljrikedomen genom interpolering. Pixelplus avnänder sig som jag kan set mkt av att öka kontrasten i områden där de har tydliga skillander i intensitet (t.ex. svart och vitt (hårstrån)) och får på så sätt en (enl mig) onaturligt skarp bild vilket också medför en hel del sidofenomen så som "myror i bilden", och massa arefacts som jag stör mig fruktansvärt på.

Hur som helst vad jag ville ha sagt är att Acuity = utökad upplösning men kan endast använda detta genom interploering då man inte kan mata med en HD signal - dock så blir uppenbarligen resultat väldigt bra med tanke på kritiken den har fått :D

Och för att göra allting helt kristallklart när det gäller PD30 upplösningen så är den:
Vertikalt: 833 linjer (PAL std 625)
Horisontellt: 2376 punkter per linje dvs ca 2,75 ggr så många punkter (fosforsegment om ni så vill) som en "vanlig" tv

Dessutom så ger den reducerade pixelstorleken en bättre svärta (tillsammans med den tonade fronten) men bibehåller ändå på något oförklarligt sätt en hög intensitet vid ljusa partier (antagligen luras man pga utökad kontrast då det svarta är svartare och det ljusa är eg inte ljusare än vanligt - borde snarar vara tvärtom eftersom skuggmasken täcker en större del av bildytan om de inte gjort gridlinjerna så tunna att de kompenserar för det ökade antalet pixlar/gridlinjer) , acuity skall dessutom minkska rörelserelaterade artefacts.

Läs gärna grupptesten på homecinema online
http://www.homecinem...p?reviewid=3619
Jag hoppas verkligen inte att de har rätt om vinnaren - jag har sett bilden på en Philips 9308 och det var inget sant nöje må jag säga - oroligare bild får man verkligen leta efter <_<

Regards
Boogie

Postad 09 June 2004 - 12:16

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Ang HDTV

Kikade på en InFocus 7200 matad med D-VHS 1080i (äkta HDTV då alltså - ingen interpolering) för några månader sedan.
SKjuten på en duk på ca 3 meters bredd ståendes på ca 2-3 meters avstånd
så var bilden ENASTÅENDE. Du såg inte en pixel och kunde se fjunen på cheerleder flickorna brö........armar på andra sidan stadion (det var en am fotbolls match de visade)..........Ok jag överdriver lite men ni fattar poängen <_<

Min infocus LS110 (screenplay 110 om ni vill) har INGET att sätta emot och den står säg ändå hyfsat i mittsegmentet idag.
Skall försöka mig på tricket att byta FW på min Philips DVD963SA så jag kan få interpolerad HD ut på komponenten tror jag (verkar ge varierande resultet) bara för att se.

Eller köpa en spelare med DVI ut som klarar HDTV (Samsungs nya tex) bara för att testa vad det ger. Borde inte ge något med tanke på att DLP panelen inte håller så hög upplösning men man vet inte förrns man provat :D
Kanske någon här som har provat - PMa gärna och berätta i så fall :D

Är MKT sugen på en ny proj kan jag säga men då det inte finns HDTV ännu och blue ray ligger lite långt bort för produktion av film på DVD så finns det alltså bara
interploerat material att tillgå för gemene man (såvidare man inte är lite busig och köper sig en HTPC och använder media player 9 och laddar ner HDTV material från nätet - finns ju att köpa nu dock i liten kvantitet men gud va trevligt det hade varit).

Anyway - ursäkta avstickaren - skall hålla mig till ämnet - tyckte bara det passade bra nu när vi pratar om upplösning och interpolering :D

By the way - nya infocus sp777 verkar vara intressant men lär ju kosta en förmögenhet?

Regards
Boogie

Postad 09 June 2004 - 13:09

Mozez
  • Mozez
  • Forumräv

• 836 inlägg
  • 0
Jo justja... jag är väldigt nöjd med min Panasonic TX-36PL35...

Postad 09 June 2004 - 14:46

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0
Ett annat misstag många gör är att tro att pixlar=linjer.

1024 pixlar är INTE samma som 1024 linjer.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.