"Nya" Panasonic TX-36L35D för 15995:-
518 svar till detta ämne
Postad 11 June 2004 - 12:06
bigbadboogie
-
bigbadboogie
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Jahadu
Får väl klargöra med en bild för att få fram rätt info så folk inte tror att upplösningen ej är bättre vid fler linjer / fler bildpunkter i bredd
En bildpunkt är uppbyggd av tre segmenterade forsforsegment i rött, grönt, blått.
Dessa bildpunkter ligger 3 och tre "i rad" efter varandra = linjer (ung som i bilden)
Mellan varje fosforsegment finns där ett raster = skuggmaks eller aperturgaller beroende på teknik (som skiljer fosforsgementen åt).
Bilden förklarar lite schematiskt hur ett bildrör är uppbyggt - det klargör i alla fall
att om man ökar antalet bildpunkter horisontelt så är upplösningen högre.
Likaså har du fler linjer så är upplösningen högre.
Upplösning är ett mått på noggrannhet och i det här fallet är det med vilken nogrannhet bildröret är uppbyggt - dvs hur många fosforsegment eller om ni hellre vill räkna i bildpunkter bildröret är uppbyggt.
/////////////
Movieman blanda nu inte in dotpitch - det har inte med upplösningen att göra.
Får väl ta en kort genomgång på dotpitch, aperturgaller vs. skuggmask mm också så att alla är med
Skuggmask: En platta - den s.k. masken - sitter bakom glaset mellan fosforskiktet och elektronkanonen. Små hål i masken är ordnade så att en elektronstråle träffar exakt rätt fosforpunkt som då lyser upp i rött, grönt eller blått. Den del av elektrontrålen som inte träffar fosforpunkten, absorberas av masken och blir till värme. Avståndet mellan hålen i masken till närmaste punkt som har samma färg kallas för punkttäthet s.k. dotpitch.
Aperture Grille: Tunna metalltrådar spänns vertikalt över bildröret och ser till att elektronstrålen träffar resp. fosforskikt som då lyser upp i rött, grönt eller blått. Eftersom detta metallraster släpper igenom fler elektroner, blir bilden ljusstarkare och elektronkanonen behöver inte vara lika kraftig som i en skuggmask konstruktion. Vidare är fosforskiktet anlagt i vertikala strängar som går över hela bildytan. Avståndet mellan metalltrådarna i masken är ekvivalent med punktavståndet i skuggmasken dock finns ingen vertikalt punktavstång eftersom fosforsträngen inte delas.
///////////
Hur man utnyttjar upplösningen är som sagt en helt annan femma.
Använd bara en gnutta sung förnuft så ser du att jag nog inte behöver trampa på din nacke för att du skall ge dig
Mvh
Boogie
Redigerat av bigbadboogie, 11 June 2004 - 12:18.
Postad 11 June 2004 - 13:42
Unregistered1004
-
Unregistered1004
-
Användare
-
-
194 inlägg
Panasonic TX-32PX30 är denna tv i samma kvalite som Panasonic TX-36L 35D eller är den sämre?
är verkligen 4 tum så mycket skillnad och blir det bättre???
några tusen lappar mer för fyra tum extra om inte 32 tum är sämre då vill säga...
så är dessa två lika bra bara att storleken skiljer??? Panasonic TX-32PX30
mvh jocke
Postad 11 June 2004 - 15:17
Skyride
-
Skyride
-
Användare
-
-
241 inlägg
Marilyn Manson + andra . Använd denna https://www.minhembi..._dukstorlek.asp länk för att jämföra bildstorlekar. Mvh Skyride
Postad 11 June 2004 - 18:30
Unregistered2c416e82
-
Unregistered2c416e82
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Hej..............
Har efter 3 veckor fått min Panasonic TX-36L 35D och är grymt nöjd.
Har tittat några timmar idag och den är helt klart prisvärd
men inte rolig att baxa upp till våning 4 i hyreshus utan hiss
Mvh/ Rauta74
Postad 11 June 2004 - 18:51
baff
-
baff
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Panasonic TX-32PX30 är denna tv i samma kvalite som Panasonic TX-36L35D eller är den sämre?
är verkligen 4 tum så mycket skillnad och blir det bättre???
några tusen lappar mer för fyra tum extra om inte 32 tum är sämre då vill säga...
så är dessa två lika bra bara att storleken skiljer???Panasonic TX-32PX30
mvh jocke Panasonic TX-32PX30 är bättre än Panasonic TX-36PL 35D, eftersom att det är samma tv som en Panasonic TX-32PD30.. Det är bara utseendet som skiljer mellan dom. Jag satt och valde mellan PX30 och PD30 men jag köpte en PD30 eftersom att den är enligt mig snyggare och mer slimmad än en PX30..
Postad 11 June 2004 - 20:59
Mozez
-
Mozez
-
Forumräv
-
-
836 inlägg
Hej..............
Har efter 3 veckor fått min Panasonic TX-36L35D och är grymt nöjd.
Har tittat några timmar idag och den är helt klart prisvärd men inte rolig att baxa upp till våning 4 i hyreshus utan hiss
Mvh/ Rauta74
Beställde du från Braskens?
Postad 12 June 2004 - 01:19
Unregistered2c416e82
-
Unregistered2c416e82
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Japp..............
Beställde från Braskens
Mvh/ Rauta74
Postad 12 June 2004 - 02:43
Mozez
-
Mozez
-
Forumräv
-
-
836 inlägg
Japp..............
Beställde från Braskens
Mvh/ Rauta74
Förstod det... efter 3 veckor av lögner från överstelögnare Magnus så sket jag i Braskens, ringde Expert och vips 2 dagar senare hade jag tv'n hemma!! Så ska're va!
Postad 13 June 2004 - 00:27
Unregistered1004
-
Unregistered1004
-
Användare
-
-
194 inlägg
hej baff, så det hade bara med kvantiteten att göra inte att den va bättre?
Postad 14 June 2004 - 04:39
baff
-
baff
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
hej baff, så det hade bara med kvantiteten att göra inte att den va bättre?
PX30 och PD30 är enligt braskens samma tv bara olika utseenden. Dom är båda bättre än PL 35, t.ex. så har dom Acuity och lite sånt.. Enda fördelen med PL 35 är att den är 36" och kostar ungefär samma som PX30 och PD30 gör för 32".
Postad 14 June 2004 - 13:35
Unregistered1004
-
Unregistered1004
-
Användare
-
-
194 inlägg
ok men man kan ju beställa dem från tyskland billigare eller?
varför gör man inte det då?
Postad 14 June 2004 - 14:37
Packetloss
-
Packetloss
-
Veteran
-
-
1886 inlägg
ok men man kan ju beställa dem från tyskland billigare eller? varför gör man inte det då?
Vet inte varför en del gör det, kanske fortfarande psykologiskt sett så tror dom svensksålt är bättre fast det kommer från samma fabrik. Det är ju en av dom jättestora fördelarna med EU trots allt negativt med det hela att man kan importera på detta sätt utan massa tullar och skatter, det gynnar ju oss konsumenter, dessutom får man ju nästan bättre service från Tyskland än här hemma. Själv köpte jag min Toshiba 57" från Hificomponents, fungerade perfekt och det var bekvämare än att handla från en svensk handlare, sen fanns ju inte modellen i Sverige vilket gjorde det mycket trevligare. Jag köper allt från Tyskland nu för tiden, man sparar in så mycket och dom håller leveranstiderna, i vilket fall har dom gjort det med mig när jag har beställt.
Postad 14 June 2004 - 15:55
Unregistered1004
-
Unregistered1004
-
Användare
-
-
194 inlägg
ni ser, det är ju jättebra...
men frakten och tullen osv blir det mycket dyrare eller?
om tvn kostar från början 12000 kr säger vi vad blir det allt som allt vid leverans då med frakt och tull osv??? plus hur lång är leverans tiden:)?
kul att du köper där ifrån, blir nog ett köp från deras hemsida:)
mvh jocke
Postad 14 June 2004 - 16:04
Packetloss
-
Packetloss
-
Veteran
-
-
1886 inlägg
Alltså, du betalar ingen moms eller tull när du handlar från ett EU-land, tex Tyskland. Du betalar det pris som står på hemsidan var du nu ska köpa den från, plus frakten som ligger mellan 99-150 Euro beroende på vilken handlare och vilka leveranskrav du har. Om den kostar dig 12000 i svenska kronor så är det vad du betalar, plus frakten omräknat i kronor som blir då 1000-1500:- Säg att det blir totalt 1 3500:- inklusive frakt till din dörr. Redcoon i Tyskland verkar billigast just nu, 11540:- PL35
Redigerat av Packetloss, 14 June 2004 - 16:11.
Postad 14 June 2004 - 16:53
Pinnen
-
Pinnen
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
Problemet är väl om prylarna börjar krångla o de inte finns något serviceställe i Sverige alternativt att garantin endast gäller i inköpslandet. Det finns ju roligare saker att pyssla med än att behöva reklamera/skicka en TV till Tyskland, det är ju inget man mailar över precis  . Om jag inte har helt fel så kan det exempelvis vara knepigt att få service på Toshibas bakprojjar i Sverige
Postad 14 June 2004 - 16:59
Packetloss
-
Packetloss
-
Veteran
-
-
1886 inlägg
Problemet är väl om prylarna börjar krångla o de inte finns något serviceställe i Sverige alternativt att garantin endast gäller i inköpslandet. Det finns ju roligare saker att pyssla med än att behöva reklamera/skicka en TV till Tyskland, det är ju inget man mailar över precis . Om jag inte har helt fel så kan det exempelvis vara knepigt att få service på Toshibas bakprojjar i Sverige
Skrämselpropaganda, det är inga problem få service på en Toshiba bakproj i Sverige, det kollade jag innan med Tomi's Service som var auktoriserade tidigare när Toshiba sålde i Sverige. Vad gäller garanti så är det Europagaranti hos alla tillverkare idag, man behöver inte skicka den till Tyskland för service. Min Toshiba har europagaranti, det har Panasonic också om jag inte har fel. Rätt rolig för detta var samma skrämselpropagande som skedde när folk började importera BMW och Mercor till Sverige och handlarna blev rädda.
Postad 14 June 2004 - 17:44
Mozez
-
Mozez
-
Forumräv
-
-
836 inlägg
Men Packetloss, visst finns det någon tillverkare som inte lämnar europagaranti har jag för mig?? Jag tycker att jag läst det lite flyktigt någonstans, fast jag kan ju ha fel...
Dock är väl kanske en anledning till att handla svenskt är avsaknaden av avbetalnings-möjligheter. MEN, uppstår problem ÄR det för det mesta mycket enklare att lösa över disk, än att försöka sig på att prata sin skol-tyska med tyska affärer, eller att dom ska prata sin knaggliga engelska med mig som kund.
Postad 14 June 2004 - 17:58
Packetloss
-
Packetloss
-
Veteran
-
-
1886 inlägg
Kommer inte ihåg exakt vilken tillverkare det var som bråkade här i Sverige, undra inte om det var Sony?
Ska inte säga för mycket, men dom kan inte vägra en kund service i vilket fall som helst, även om man betalar....
Det är ju samma sak som BMW Sverige höll på med att vägra serva importerade BMWs från Tyskland, hur sjukt är inte det? tror dom blev bötfällda senare.
Postad 14 June 2004 - 18:00
Packetloss
-
Packetloss
-
Veteran
-
-
1886 inlägg
Men Packetloss, visst finns det någon tillverkare som inte lämnar europagaranti har jag för mig?? Jag tycker att jag läst det lite flyktigt någonstans, fast jag kan ju ha fel...
Dock är väl kanske en anledning till att handla svenskt är avsaknaden av avbetalnings-möjligheter. MEN, uppstår problem ÄR det för det mesta mycket enklare att lösa över disk, än att försöka sig på att prata sin skol-tyska med tyska affärer, eller att dom ska prata sin knaggliga engelska med mig som kund.
Javisst, jag tänkte inte så långt att det skulle vara avbetalning, har aldrig själv köpt grejor på avbetalning utan kört kontant jämt, men det är klart då är det bättre köpa i Sverige om man inte kan betala kontant.
Postad 14 June 2004 - 22:17
Unregistered3ad86eea
-
Unregistered3ad86eea
-
Användare
-
-
126 inlägg
Postad 14 June 2004 - 23:27
Mozez
-
Mozez
-
Forumräv
-
-
836 inlägg
Inte någon som har problem med att Tv´n (TX-36L35D) stänger av sig o startar igen?....Min gör det efter ca 5tim 
What!?!? Nädu, jag är "hemmafru" med pojken och tv'n startar 08:00 och stängs av kring midnatt, så min är igång i minst 16h/dag utan att stänga av sig... Låter som ett taskigt exemplar du fått... Du skriver att din tv heter PL 35"D", min heter "F"... vet inte var jag läste, men denna bokstav ska tydligen indikera "tillverkningsomgång", så heter din D är din gjord tidigare än min (bekräfta/dementera gärna någon). Kanske någon "barnsjukdom"? Var köpte du din?
Postad 15 June 2004 - 12:03
bigbadboogie
-
bigbadboogie
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Problemet är väl om prylarna börjar krångla o de inte finns något serviceställe i Sverige alternativt att garantin endast gäller i inköpslandet. Det finns ju roligare saker att pyssla med än att behöva reklamera/skicka en TV till Tyskland, det är ju inget man mailar över precis . Om jag inte har helt fel så kan det exempelvis vara knepigt att få service på Toshibas bakprojjar i Sverige Skrämselpropaganda, det är inga problem få service på en Toshiba bakproj i Sverige, det kollade jag innan med Tomi's Service som var auktoriserade tidigare när Toshiba sålde i Sverige.
Vad gäller garanti så är det Europagaranti hos alla tillverkare idag, man behöver inte skicka den till Tyskland för service.
Min Toshiba har europagaranti, det har Panasonic också om jag inte har fel.
Rätt rolig för detta var samma skrämselpropagande som skedde när folk började importera BMW och Mercor till Sverige och handlarna blev rädda.
Skrämselpropaganda, det är inga problem få service på en Toshiba bakproj i Sverige, det kollade jag innan med Tomi's Service som var auktoriserade tidigare när Toshiba sålde i Sverige.
HEPP - lugn i stormen. Jag ringde Toshiba när de fortfarande fanns och frågade just om service om man köpt en CRT TV från t.ex. Tyskland. De sade - ja då får du skicka TV till Tyskland då om du skall ha den servad. Sen köpte jag en TV från sverige till slut - nevertheless var det mkt besvär innan jag fick service på min vid leverans felaktiga tv. Först tog det 2 månader innan Toshiba fick felaktig detalj (eftersom Toshiba höll på att lägga ner service och lägga över ansvaret på Scribona (som gjorde ett mkt bättre jobb än Toshiba Sverige för den delen.....när de väl fick tummarna loss)). När de väl skickat detaljen till service verkstaden var det fel detalj - service jagade Tosh sverige (som nästan var helt nedlagt och inte verkade bry sig om ärendet) men utan tur. Till slut skickades tvn till Sth (Tomi) men kom tillbaka med ännu sämre bild än när den skickades. Till slut gav jag mig in i leken och letade rätt på ansvarig person SJÄLV vilket visade sig vara en mkt tillmötesgående herre på Scribona. Det hela slutade med att de inte kunde ersätta TV´n med en ny utan jag fick mina pengar tillbaka. Detta var efter ca 5 månaders väntan Frågar ni mig om jag hade köpt en Tosh TV från Tyskland så är svaret BLANKT nej. Jag hade satsat på i Sverige etablerade märken så som Panna, Sony e.d. Men man vet ju aldrig - jag kan ju bara haft extrem otur. Ha de Boogie
Postad 15 June 2004 - 14:07
Packetloss
-
Packetloss
-
Veteran
-
-
1886 inlägg
Men det är väl ganska generellt att ofta får man ingen bra service alls, så man får vara glad så länge apparaten håller.
Hade en Sony 34" början 90-talet som var det grymmaste då att köpa, problemet var att den tappade vertikalsynk eller vad dom kallade det för, efter den varit på en auktoriserad Sony service center här i Sthlm så var geometrin åt ****, SVT's testbild med den runda bollen i mitten såg ut som ett ägg.
Jag tror det görs generellt lite halvslappa jobb med appareterna eller så har dom inte tillräckligt kunnande.
Postad 15 June 2004 - 14:41
Unregisteredce5e42aa
-
Unregisteredce5e42aa
-
Rookie
-
1 inlägg
Inte någon som har problem med att Tv´n (TX-36L35D) stänger av sig o startar igen?....Min gör det efter ca 5tim 
Hei! Min Panasonic TX-36PL 35 som jeg har hatt i ca. 2.5 uker slo seg av og så umiddelbart på igjen ved 2 anledninger med ganske kort mellomrom (15-20 min) mens jeg så på en DVD-film. Har ikke opplevd problemet igjen etter dette. Men har opplevd 2-3 ganger at bildet har blinket på en unormal måte. Jeg har en TX-36PL 35F modell (dvs. det er det som står i manualen til TVen; jeg har ikke sjekket modellen fysisk på selve TVen )
Postad 16 June 2004 - 12:15
Unregistered31b0023d
-
Unregistered31b0023d
-
Forumräv
-
-
686 inlägg
D. i modellbetäckningen.
Betyder att modellen är avsedd för den tyska marknaden.
Postad 16 June 2004 - 15:16
Camridge
-
Camridge
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
Jag har varit o testat denna tv med min dvd-spelare då körde jag yuv med progressive. Testade olika filmer och jag blev inte så imponerad av den faktiskt.
Dosan var stor o ful anser jag, menyn var väl ok men fanns inte så många funktioner tycker jag. Jag trodde också att bilden skulle vara bättre än den var, men det kanske blir bättre när man har apparaten hemma i lugn o ro.
Man får nog bättre bild på att satsa på en dyrare 32" än denna billiga 36"
Postad 17 June 2004 - 20:39
Unregistered3ad86eea
-
Unregistered3ad86eea
-
Användare
-
-
126 inlägg
Har idag varit i kontakt med db ljud & bild angående tvn som stänger av sig......Det va "bara" o komma in med tv´n så fixar dom det.....BAAAAARA tv j-len ner igen för 3 våningar ingen hiss.......behåller den hemma o händer det igen så vet jag inte vad jag gör.......
Innan man köper ska man kontrollera så dom har egen service med personal.
Postad 17 June 2004 - 22:59
Unregisteredc9903a7c
-
Unregisteredc9903a7c
-
Användare
-
-
175 inlägg
Ok!
Kunde inte hålla mig så nu är jag med ägare till en TX-36L 35!
Är nöjd hittills det lilla jag testat förutom en sak. Geometrin, så fort du visar ett mode med svarta kanter så ser du tydligt att bildkanten är ordentligt skev.. jag vill ha raka kanter! Går det att åtgärda eller skall jag returnera TV:n? Hur ser det ut hos er andra?
/TokeOrm
Postad 17 June 2004 - 23:04
Mozez
-
Mozez
-
Forumräv
-
-
836 inlägg
Men snälla någon! Hur kan så många ha fått skeva apparater utom jag... min bild måste jag säga är så rak som den kan bli! Jag tittade särskilt nog på en 16:9-testbild på SVT2 i förmiddags...
Jag ska ta en "skärmbild" på testbilden imorgon, är ju ingen testbild nu...
TokeOrm, är din bild sned, och det inte går att rätta till med geometri-inställningen tycker jag du ska byta apparat!
Jisses vad tur jag måste ha haft!
Postad 18 June 2004 - 05:41
Unregisteredc9903a7c
-
Unregisteredc9903a7c
-
Användare
-
-
175 inlägg
Mozez
hur ser kanten ut om du kör med 4:3 läge eller 14:9 läge? Dvs bildkanten mot det svarta i bilden? hos mig är den ordentligt skev. Jag kanske är lite kräsen, men det tycker jag att man kan vara när man köper en TV för 14500 kr.
den geometriinställning som jag sett är den där du kan luta bilden i sidled.
Det känns som om jag skulle behöva ändra på det som på en datorskärm heter pincushion och trapezoid, är det något som en tekninker kan ställa in via en servicemenu?
Mvh
TokeOrm
Postad 18 June 2004 - 09:23
Mozez
-
Mozez
-
Forumräv
-
-
836 inlägg
Här är en bild på SVT's 16:9-testbild:  Här kan man möjligtvis skönja att det inte är riktigt rakt nere till höger... Men dessa 1-2mm det rör sig om, ser då inte jag alls vid normalt tv-tittande eller film. Och det tror jag i ärlighetens namn ingen annan gör heller!  Dock är inte bilden centrerad, men det är Sagem-boxerns fel, eftersom jag inte kan ställa in positionen på RGB-signalen, vilket jag kunde göra på min gamla Nokia-boxer... TokeOrm: Har din TV mer fel än så? Jag vet inte ens om man kan kalla det fel på min tv, nåt som inte ens märks!
Postad 18 June 2004 - 13:47
Mozez
-
Mozez
-
Forumräv
-
-
836 inlägg
Lutar inte höger ovankant lite inåt också? Lite konvergansfel på ytterkanterna, de vita lodrätta strecken skimmrar i blått. Geometrifel också, den stora SVT-cirkeln är bredare än hög, likaså den lilla cirkeln i vänstra hörnet som är smalare än hög. Cirkeln nere till höger skev.
Alllt det kan ju i och för sig bero på boxen, testa med en riktig testskiva istället.
M
Haha, ja jösses... tänk att jag inte ser det där och fortfarande är nöjd! Ni är för petiga! Jag ser på TV och på DVD/Xbox och ser inga fel i bilden, därför är jag nöjd så! Jag förstår inte riktigt denna frenesi i att hitta alla möjliga mikromillimeterfel... Och som jag sagt tidigare, vill man SÖKA fel på en tv så hittar man alltid några. Jag söker inte fel på min, jag har egentligen inget intresse att köra någon testskiva som möjligtvis visar på en massa fel... Sen om nån linje skimrar i blått så KAN ju det bero på kameran, och jpeg-komprimeringar... Gör ni så med flickvänner/pojkvänner också! -"Tja, hon ser ju sjysst ut, fina pukor och så... men det där hårstrået på höger vad... Nja, hon skippar jag nog!"
Postad 18 June 2004 - 14:59
Unregisteredc9903a7c
-
Unregisteredc9903a7c
-
Användare
-
-
175 inlägg
klart att man skall vara petig! Tv:n kostar ju trots allt 14500 kr.
Nu skall vi se ifall jag kan skicka med en bild på min tv..
Postad 18 June 2004 - 15:04
Unregisteredc9903a7c
-
Unregisteredc9903a7c
-
Användare
-
-
175 inlägg
Hurra det gick!
Tycker att min är skevare än din mozez...
Pratade med en tekniker på Panasonic idag och han sade att det går att tweeka lite via servicemenyn. Men inte så mkt. Tycker själv inte att min TV är acceptabel.
Men helt klart så liknar felen på din Mozez min fast på min är felen större och tydligare.
TokeOrm
Postad 18 June 2004 - 15:17
Mozez
-
Mozez
-
Forumräv
-
-
836 inlägg
TokeOrm: Joda, det håller jag med om... din tv såg ut att lida av lite större fel än min.
Han råkade inte nämna hur man tar sig in i servicemenyn?
Postad 18 June 2004 - 15:25
Unregisteredc9903a7c
-
Unregisteredc9903a7c
-
Användare
-
-
175 inlägg
hehe nä det gjorde han inte  men ajg överlåter nog pillandet till en fackman..
tokeorm
Postad 18 June 2004 - 16:05
Packetloss
-
Packetloss
-
Veteran
-
-
1886 inlägg
Alllt M Haha, ja jösses... tänk att jag inte ser det där och fortfarande är nöjd! Ni är för petiga!
Gör ni så med flickvänner/pojkvänner också! -"Tja, hon ser ju sjysst ut, fina pukor och så... men det där hårstrået på höger vad... Nja, hon skippar jag nog!"
Nja, om tjejen råkar ha en finne på ena skinkan så går hon fetbort, men dom flesta är väl petiga. Det är bra vara kritisk, då ställer man krav.
Redigerat av Packetloss, 18 June 2004 - 16:06.
Postad 18 June 2004 - 16:18
matså
-
matså
-
Beroende
-
-
1037 inlägg
Toke orm, visst kostar den 14500 kr men det är väldigt billigt trots allt för att vara en 36 och den håller nog en väldigt hög kvalite för att vara så billig av jag har läst. Skall bli kul och kolla in den.
Postad 18 June 2004 - 17:06
Mozez
-
Mozez
-
Forumräv
-
-
836 inlägg
Nja du övereagerar lite på mina comment Mozez Inget illa ment... vill bara visa med mina comments att alla tycker, tror och uppfattar saker och ting olika. Vissa uppfattar fel på TV'n och du inga alls. Alla har olika krav som sagt. "Felen" på din tv uppfattar jag personligen av mindre art, inget att hänga upp sig på. Finns liknande fel på alla TV'n som du säger och syns knappast vi en rörlig TV-bild.
Men... cirkelfelet på den stora cirkeln kan knappast röra sig millimeter, måste vara centimeter (mät med ett måtband). Skall gå att justera i servicemenyn. Finns ett läge i menyn (på de flesta Tv'n) där man drar ut bilden från mitten.
simma lugnt 
Jo, fast mitt svar var nog inte egentligen till dig i synnerhet... utan till alla "felsökare" i allmänhet! Som jag har sagt förr, om man riktigt går in för det hittar man alltid fel! Och bättre kommer ALLTID att finnas... Dock måste man bestämma sig om man ska fortsätta söka fel trots att man är nöjd med en vara, eller något annat. Jag menar, till och med jag som är perfekt, KANSKE har något fel!  Jag vet inte vad det skulle vara men... hehe... Tycker det verkar vara ett enkelt fel... Bilden är tiltad i moturs. Tilltar man bilden medurs får man rätt i både högerkant och vänster underkant. Denna tiltfunktion finns på min i Finlux i den vanliga TV-menyn. Bör om inte annat finnas i sevicemenyn på flesta andra TV'n.
Min tv var lite "sned" motsols, så jag ändrade medsols, kanske drog den nåt snäpp för mycket medsols då... Mittcirkeln får jag väl mäta, men kameran var inte helt "centrerad" mitt i tv-bilden då kortet togs. Vet inte om det kan ha förvrängt något men bättre blev det väl inte. Dock tycker jag TokeOrm har mer problem än mig...
Redigerat av Mozez, 18 June 2004 - 17:07.
Postad 18 June 2004 - 17:12
Mozez
-
Mozez
-
Forumräv
-
-
836 inlägg
Det är bra vara kritisk, då ställer man krav. 
Förvisso, men då man söker fel man inte kan se... då är man inte kritisk, då är man nitisk!
Postad 18 June 2004 - 17:24
Packetloss
-
Packetloss
-
Veteran
-
-
1886 inlägg
Enda sättet för er att få rätt geometri är att ni fixar servicemanualen med geometrimallarna som ni kan printa ut på polyesterfilm och sen tejpa fast på skärmen.
Gjorde det med min Toshiba och har idag perfekt geometri, dock har jag ju 56-punkts inställningar på min vilket gör att man får det perfekt.
Postad 19 June 2004 - 12:15
Unregisteredc9903a7c
-
Unregisteredc9903a7c
-
Användare
-
-
175 inlägg
Nu skall vi se ifall jag kan skicka med en bild på min tv.. Tycker det verkar vara ett enkelt fel... Bilden är tiltad i moturs. Tilltar man bilden medurs får man rätt i både högerkant och vänster underkant. Denna tiltfunktion finns på min i Finlux i den vanliga TV-menyn. Bör om inte annat finnas i sevicemenyn på flesta andra TV'n.
M
Tack för Tipset! Du har rätt att bilden är lite tiltad moturs, har kompenserat lite men det hjälper inte mot problemet med sneda linjer. Bifogar en annan bild som illusterar. TokeOrm
Postad 19 June 2004 - 12:18
Unregisteredc9903a7c
-
Unregisteredc9903a7c
-
Användare
-
-
175 inlägg
Toke orm, visst kostar den 14500 kr men det är väldigt billigt trots allt för att vara en 36 och den håller nog en väldigt hög kvalite för att vara så billig av jag har läst. Skall bli kul och kolla in den.
Jo det är helt klart mycket TV för pengarna! 82 kg!  Tycker faktiskt att den är riktigt snygg! snyggare i verkligheten än vad jag trodde. TokeOrm
Postad 19 June 2004 - 12:27
Unregisteredc9903a7c
-
Unregisteredc9903a7c
-
Användare
-
-
175 inlägg
Dock tycker jag TokeOrm har mer problem än mig... Ja faktiskt... mäter man mittcirkeln så är hans än mer äggformad.
M
Hmm får gå och mästa! Fanns bara 4: testbild nu men i 4:3 läget så är cirkeln lite tillplattad. Svårt att mäta på tv:n men ca 1cm. TokeOrm
Postad 19 June 2004 - 12:32
Unregisteredc9903a7c
-
Unregisteredc9903a7c
-
Användare
-
-
175 inlägg
Enda sättet för er att få rätt geometri är att ni fixar servicemanualen med geometrimallarna som ni kan printa ut på polyesterfilm och sen tejpa fast på skärmen.
Gjorde det med min Toshiba och har idag perfekt geometri, dock har jag ju 56-punkts inställningar på min vilket gör att man får det perfekt.
Ja det är nog rätt väg att gå för att få bukt på problemet. Jag snackade med en servicetekniker på panasonic igår och han sade att det beror precis som du säger på om hur många inställningspunkter tv:n har. Har du otur så kan felet öka någon annanstans när du justerar ngn punkt, om jag fattade det hela rätt. TokeOrm
Postad 19 June 2004 - 13:47
Packetloss
-
Packetloss
-
Veteran
-
-
1886 inlägg
Ni får det aldrig rätt genom att justera med en tesbild, ni bara förvärrar det hela.
Man måste ha en mall som har ni ska justera exakt mot, bara då har ni rätt geometri.
Ja det stämmer om man pillar på ett ställe så ändras det någon annanstans i geometrin, det går aldrig justera på det sättet för ögat ljuger vilket en mall inte gör.
Postad 20 June 2004 - 00:25
Unregistered3ad86eea
-
Unregistered3ad86eea
-
Användare
-
-
126 inlägg
Är det någon som hittat service menyn?
Jag lyckades hitta en "service manual" igår så är du intresserad så bara att höra av sig...
Postad 23 June 2004 - 10:17
Unregistered3fae1c7d
-
Unregistered3fae1c7d
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Har läst hela tråden men kunde inte hitta svar på min fråga.
Har någon testat och jämfört hur bilden skiljer sig om man från samma DVD-spelare kör RGB via scart till TVn mot att använda component med progressive scan (i PAL)?
Min Pioneer DV-360 har inte component utgång (och inte heller PS  ), men kan skicka RGB via SCART. Är det värt att uppgradera till spelare med component/PS (t ex DV-370) och använda denna ingång i TVn istället?
Postad 24 June 2004 - 05:55
Unregisteredc9903a7c
-
Unregisteredc9903a7c
-
Användare
-
-
175 inlägg
Wildes, precis vad jag funderar på med!
Är lite sugen på att uppgradera min pioneer 454 till en dv 575a
Ingen som har lite erfarenhet? Blir det bättre med ps pch komponent eller är det bara en gimmick?
Mvh
TokeOrm
Postad 24 June 2004 - 09:10
Unregistered3fae1c7d
-
Unregistered3fae1c7d
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Kanske skulle tillägga att jag nyligen köpt TVn som denna tråd handlar om, såg att jag glömde nämna det  . Jag känner till skillnaden mellan interlaced och progressive och vet att det har stor betydelse för projektorer, men frågan är om man kan se skillnaden på en TV.
Någon här har säkert TVn och en dvd-spelare med PS så testa och jämför scart/interlaced mot component/progressive.
Ska se om jag kan lura på min granne min nuvarande dvd för att kunna köpa en ny med PS.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|