Information från Pioneer om deras smutsiga skärmar
47 svar till detta ämne
Postad 21 March 2007 - 11:00
tobias_m
-
tobias_m
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Har varit i kontakt med en person på Pioneer angående flammigheten i skärmarna. Det jag fick som svar efter ett relativt långt samtal var att alla Pioneers skärmar har en viss flammighet i sig. Att bara några rapporterat det är helt enkelt att alla inte uppmärksammat det.
Han (Tomas Jadland (stavning?)) beskrev det som att det är en oregelbundenhet i vita partier och det syns extra tydligt mot en hel vit bakgrund. De ( Pioneer) vet om problemet och har ingen lösning för tillfället, dock så tittar de på det och utreder om det är något i fabriken eller dylikt som är fel. Visst kan det finnas olika grader av smutsighet, men det är inget som åtgärdas för tillfället. Så det är ingen större idé att ringa en tekniker.
Alla de skärmar de hade tittat på hade det här fenomenet. Personligen tror jag nog att det visst kan variera från 0 till X procent, så det är nog klart att några lyckliga kan ha fått bra skärmar.
Så, kan man acceptera flammigheten så får man väl behålla tv:n. Men det är så en Pioneer ser ut idag! Kan vara något att tänka på inför framtida köp!
Vill ni se exempel på hur det kan se ut, ta en titt i mitt galleri så ser ni hur min plasma ser ut.
Vi diskuterade också att de här problemet lätt kan förväxlas med problemet vid panoreringar att bilden kan kännas skitig. Det problemet sitter i elektroniken och kan fixas, det här problemet kan _inte_ åtgärdas för tillfället.
// Tobias
Postad 21 March 2007 - 11:12
Mr Fabio
-
Mr Fabio
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Bra att samla all information i denna tråd =)
Efter att försöka tyda din bild i galleriet så består väl den av vertikala flammiga linjer som framstår vid sidorna av bilden?
Kan du uttrycka lite mer i detalj angående panoreringsproblemet?
Postad 21 March 2007 - 11:18
tobias_m
-
tobias_m
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Bra att samla all information i denna tråd =)
Efter att försöka tyda din bild i galleriet så består väl den av vertikala flammiga linjer som framstår vid sidorna av bilden?
Kan du uttrycka lite mer i detalj angående panoreringsproblemet?
<{POST_SNAPBACK}>
Kan vara bra  Hm mja, inte så mycket linjer, stora flammiga vertikala stråk snarare. Över hela bilden. Tror t.om. det är horisontella stråk också om man tittar noga. Men de märks inte lika lätt av ögat. Ta bilden i ett fönster och dra runt den mha din mus så ser du lättare att bilden inte är helt jämnt vit. Svårt att få en bra bild på problemet... Men det här är det bästa jag lyckats få fram. Det syns tydligast i rörliga bilder som är väldigt ljusa. Då får man känslan av att det är massa bajs på panelen som sitter kvar... Pardon my french. Panoreringsproblemet vet jag inte så mycket om. HkanW hade det, tror jag, och fick det åtgärdat. Så vitt jag vet så är jag förskonad från det... Peppar peppar.
Postad 21 March 2007 - 11:52
didrik
-
didrik
-
Veteran
-
-
1740 inlägg
Så det är alltså inte bara Sharps flaggskepp XD1 som lider av bandning... Intressant!
ch tråkigt för er som är drabbade...
Postad 21 March 2007 - 12:19
Grimmy
-
Grimmy
-
Veteran
-
-
1743 inlägg
Trist. Man köper ju plasma mkt för att man inte klarar av oregelbundenheten i färgerna som alla LCD:er har mer eller mindre. :/
Postad 21 March 2007 - 12:58
Mr Muskel
-
Mr Muskel
-
Beroende
-
-
1342 inlägg
På min skärm ser det ut som ett antal vertikala mörka smala fält mot den ljusa bakgrunden.
Hela bildytan är drabbad och det är lika långt avstånd mellan varje fält.
Som det har nämnts tidigare så syns det mest vid panoreringar.
Jag kan komma ihåg att till och med min fru uppmärksammade detta precis innan vi köpte skärmen och hon är inte lika petig som jag. Jädrans också att inte Pioneer kan åtgärda felet.
Kanske skall sälja skärmen. Någon intresserad?
Postad 21 March 2007 - 13:02
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Kan ju koppla till konsumenträtten här.
Om man får en plasmaskärm med märkbar bandning så är detta objektivt sett ett fel på varan.
Eftersom felet inte kan åtgärdas, alla Pioneer har det, så blir det alltså en fråga om antingen prisavdrag eller hävning. I extrema fall kan man häva köpet och få pengarna tillbaka men i lite lindrigare fall har man rätt till prisavdrag som motsvarar felet. I väldigt lindriga fall blir det nog inget prisavdrag alls.
I de fall där man handlar hos en säljare som har plasmor från andra tillverkare kan man ju begrära avhjälpande genom att säljaren byter ut Pioneeren mot en annat märke utan lortskärm. Även om detta alternativ inte finns i konsumentköplagen så föredrar säljarna ofta detta alternativ eftersom de då får behålla kundens pengar
Postad 21 March 2007 - 13:21
khalnur
-
khalnur
-
Veteran
-
-
1668 inlägg
Hoppas innerligt att letandet efter orsaken till problemet inte gör att lanseringen av G8 blir försenad.
Postad 21 March 2007 - 13:43
Mr Fabio
-
Mr Fabio
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Troligtvis inte då alla plasmor har dessa fenomen. Frågan är bara hur noga man ska leta efter felet. I min mening så är pioneers tv med detta "problem" 98% av perfekt bild. Vi ska nog inte tro att generation 8 är lösningen på alla problem, utan den har säkert något problem också.
Dock kan det största problemet vara att många tittar på "tekniken"/"problemet" istället för innehållet av filmen.
Postad 21 March 2007 - 16:56
Mr Muskel
-
Mr Muskel
-
Beroende
-
-
1342 inlägg
Får väl låta bli att titta på ishockey och skidor så kanske man inte tänker på det så ofta
Postad 22 March 2007 - 20:18
Mr Fabio
-
Mr Fabio
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
bump
Någon som har pratat med supporten nyligen?
Postad 22 March 2007 - 20:28
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2709 inlägg
Kul ! där försvann med sannolikhet ett köp av en 427 kanske  (är en av dom jag funderar på, samt px70,px700)
Redigerat av Unregistereda8d246d3, 22 March 2007 - 20:28.
Postad 22 March 2007 - 20:36
Mr Fabio
-
Mr Fabio
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
mm det är nog likabra. Alla pioneer är dåliga.
Nee ärligt, dessa fenomen har säkert andra tv tillverkare oxo. Frågan är bara om du ser dem?
Postad 22 March 2007 - 20:59
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2709 inlägg
mm det är nog likabra. Alla pioneer är dåliga. Nee ärligt, dessa fenomen har säkert andra tv tillverkare oxo. Frågan är bara om du ser dem?
<{POST_SNAPBACK}>
Sant. har tittat på en 427 och tyckte den va riktigt bra. men det som är tråkigt är ju att dom vet men skiter i det ! Men den finns fortfarande kvar som ett alternativ. velar fram och tillbaka varje dag  (vill ju ha en ny tv idag, men man får inte stressa  )
Postad 22 March 2007 - 21:11
Mr Fabio
-
Mr Fabio
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
Jag tycker du ska satsa på en pioneer. Den ger bäst bild imo. Sen att den ska lida av en "smutsig" bild gör den fortfarande till bästa tv. Tyvärr så leder väl dessa trådar till att folk ser pioneer som skit nu och väljer en panna och tror att det ska ge en bättre bild.
Postad 22 March 2007 - 21:32
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2709 inlägg
Jag tycker du ska satsa på en pioneer. Den ger bäst bild imo. Sen att den ska lida av en "smutsig" bild gör den fortfarande till bästa tv. Tyvärr så leder väl dessa trådar till att folk ser pioneer som skit nu och väljer en panna och tror att det ska ge en bättre bild.
<{POST_SNAPBACK}>
Sen ör det bara det där med surret, sätter sej oxå bak i huvudet tyvär Men gryym är teven så
Postad 22 March 2007 - 21:37
Mr Fabio
-
Mr Fabio
-
Lärjunge
-
-
304 inlägg
MMm samma sak där, alla plasmor surrar mer eller mindre. Min är riktigt tyst, stör mig aldrig på de.
Postad 22 March 2007 - 21:54
tobias_m
-
tobias_m
-
Amatör
-
-
90 inlägg
MMm samma sak där, alla plasmor surrar mer eller mindre. Min är riktigt tyst, stör mig aldrig på de.
<{POST_SNAPBACK}>
Ska bli intressant att höra hur min låter när den är inkörd, folk säger ju att de låter mindre efter ett tag. Eller så har man väl vant sig
Postad 23 March 2007 - 18:00
Doraso
-
Doraso
-
Forumräv
-
-
657 inlägg
Orebromannen. Tror att dina ränder beror på elektronik och går att åtgärda. Så tolkar jag iaf tobias_m startinlägg i denna tråden. Det är "smutsigheten" som dom inte kan åtgärda.
Rätta mig om jag har fel.
Mvh D
Postad 23 March 2007 - 19:46
Mr Muskel
-
Mr Muskel
-
Beroende
-
-
1342 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Det är kanske ett bra sätt att få dom att vakna och fixa problemet  Doraso- Skall kontakta Pioneer så fort jag har tid. Få se vad dom säger om saken
Postad 23 March 2007 - 19:55
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2709 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Det är kanske ett bra sätt att få dom att vakna och fixa problemet 
Doraso- Skall kontakta Pioneer så fort jag har tid. Få se vad dom säger om saken
<{POST_SNAPBACK}>
vad säger du ? skall man köra på en 427 ist för en px70/px700 ?? det där med smutsig bild, lägger man märke till det om man inte "letar" efter det ?? och är det samma sak med det där surret ? (tex hur mycket surr är det om man jämför mot en pc1r?)
Postad 23 March 2007 - 20:12
Unregisteredf7bba9d7
-
Unregisteredf7bba9d7
-
Beroende
-
-
1113 inlägg
Tråkigt att läsa att Pioneers plasmor lider av smutsig bild(
Själv så har jag en Pioneer 506 plasma och har ej sett fenomenet.
Så antagligen är jag blind eller så är de nya plasmorna från NEC/ Pioneer som lider av detta problem...
Hoppas att Pioneer kan lösa detta.
Tycker iallafall att Pioneer gör det bästa plasmorna...
Postad 24 March 2007 - 02:21
Unregisteredfebee281
-
Unregisteredfebee281
-
Rookie
-
2 inlägg
Jag har en PDP-427XD sedan ca 1 månad tillbaka och har inte märk av varken "smutsig bild" eller nått "surr"
Ändå har jag letat efter felen, eftersom flera inte är nöjda här på forumet.
Jag är ruskigt nöjd med denna plasma!!
Postad 24 March 2007 - 11:51
Grimmy
-
Grimmy
-
Veteran
-
-
1743 inlägg
Det är nog som så att inte alla upptäcker smutsig bild. De allra flesta lcd-ägare lider inte av ojämna färger eller ojämn svärta - trots att det är ett problem på så gott som alla LCD:er. Frågan är där hur petig man är.
Jag kan ärligt säga att under det dryga året jag haft två plasmor så har jag ALDRIG hört något surrande ljud, medan andra stör sig hela tiden
I slutändan får man nog inse att alla tekniker och tv-apparater har brister (även pioneer tydligen!!) och man får fundera på vilka brister man stör sig på. Själv är jag känslig för svag kontrast, överdriven skärpa, ryckig bild och eftersläpningar. Men jag är nog ganska okänslig för överdriven blåton i bilden till exempel. En annan person är kanske grymt petig med färgåtergivningen osv.
Postad 24 March 2007 - 12:24
Unregisteredc220c3eb
-
Unregisteredc220c3eb
-
Lärjunge
-
-
366 inlägg
Det verkar som om folk här på forumet tror att man köpt en skit tv eller att tv:n är felaktig/trasig bara för att man hittat ngn liten defekt/konstighet på bilden , har Pioneer eller ngn annan tillverkare gått ut och sagt att deras apparater har perfekt bild? Jag har personligen inte sett ngn platt tv med perfekt bild änsålänge iallefall men jag tycker nog att Pioneer har en av de bästa jag sett hitills. Om man kräver bättre bild får man nog slanta upp med betydligt mer pengar också skulle jag tro.
Postad 24 March 2007 - 13:19
Mr Muskel
-
Mr Muskel
-
Beroende
-
-
1342 inlägg
Du hade nog också retat dig ordentligt om du hade köpt en skärm för 23.000 med vertikala ränder samtidigt som du vet om att det finns billigare plasmor utan dessa skitränder.
Det här borde Pioneer kunna fixa tycker jag.
Postad 27 March 2007 - 13:32
tobias_m
-
tobias_m
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Bumpar den här tråden som verkar falla i glömska... Är det någon med samma symptom som mig som lyckats få den lagad eller utbytt?
Jag tänkte försöka få tag på han Tomas igen och prata, för nu när man kollar blu-ray med ps3:an eller annat HD-material så blir ju effekterna ännu värre! Blä! Kör man fotoalbumet i ps3:an som panorerar mot en helt vit bakgrund så är den grådassig/randig och ser ut som fan!
Jag är inte perfektionist men som sagt, för 23 lök så ska väl ändå glaset vara rent!???
Postad 27 March 2007 - 19:04
Unregistered2b0eda46
-
Unregistered2b0eda46
-
Amatör
-
-
98 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Ska bli intressant att höra hur min låter när den är inkörd, folk säger ju att de låter mindre efter ett tag. Eller så har man väl vant sig 
<{POST_SNAPBACK}>
Dom blir ju inte tystare iaf, det är väl mer så att du vänjer dig... Bästa är ju att undvika ljusa bilder..
Redigerat av Unregistered2b0eda46, 27 March 2007 - 19:05.
Postad 28 March 2007 - 06:57
tobias_m
-
tobias_m
-
Amatör
-
-
90 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}> Dom blir ju inte tystare iaf, det är väl mer så att du vänjer dig... Bästa är ju att undvika ljusa bilder.. 
<{POST_SNAPBACK}>
Efter att ha lyssnat på flera Pioneer i några affärer så kan jag acceptera att de surrar. Får möblera bättre. Men bilden tänker jag inte acceptera att den är skitig. Det är _inte_ de jag sett i affärer. Inte på samma satt som min iaf.
Postad 28 March 2007 - 08:34
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1105 inlägg
Gäller detta alla generationer enligt Pioneer?! Har själv haft en 506:a i över ett år och har aldrig sett några "smutsiga" ränder eller liknande. Hade det funnits det hade jag sett det för jag är grymt petig. Nä, jag är grymt nöjd med denna plasma. Bilden är fantastiskt bra. Skall dock bli kul att kika in Pioneers G8, dessa skärmar skall ju vara något i hästväg enligt de som sett dem. Bildrör som är kolsvarta och ger en svärta utan dess like samt kontrastvärden på över 1:20 000 är en del av vad som sagts hittills. Källa: Senaste numret av The Perfect Vision
Jonsod
Postad 28 March 2007 - 08:55
tobias_m
-
tobias_m
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Gäller detta alla generationer enligt Pioneer?! Har själv haft en 506:a i över ett år och har aldrig sett några "smutsiga" ränder eller liknande. Hade det funnits det hade jag sett det för jag är grymt petig. Nä, jag är grymt nöjd med denna plasma. Bilden är fantastiskt bra. Skall dock bli kul att kika in Pioneers G8, dessa skärmar skall ju vara något i hästväg enligt de som sett dem. Bildrör som är kolsvarta och ger en svärta utan dess like samt kontrastvärden på över 1:20 000 är en del av vad som sagts hittills. Källa: Senaste numret av The Perfect Vision
Jonsod
<{POST_SNAPBACK}>
Det är ju just det som gör mig så irriterad att gubben på Pioneer säger att alla skärmar har det problemet. Det är ju uppenbart ljug bara för att jag inte ska få min utbytt (eftersom Pioneer inte har någon lösning på hur de ska laga den). Som sagt, jag ska slåss för att få den fixad. Iofs så var jag på onoff igår och kollade runt, såg en Sony Bravia, full HD LCD. Alltså, den svärtan var grym, den var ju svart! Svärtan i Pioneer är ju ljusgrå, det ser man ju om man jämför hur panelen ser ut i kontrast mot den svarta pianoramen runt om. Och jag som trott att plasma ska vara överlägset LCD när man pratar svärta... Inte för att jag stör mig på att den inte blir helt svart, men har man sorgkanter upptill och nertill så jämför man ju med "svärtan" i ramen, och då blir det ju inte svart
Postad 28 March 2007 - 15:35
tobias_m
-
tobias_m
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Jag vet inte vad som menas när han säger att fenomenet finns på alla. Men iaf, följetongen fortsätter:
Har pratat med Tomas på Pioneer igen, väldigt lätt att prata med honom även om jag tycker att våra åsikter går isär. Enligt honom har de tittat på 10 stycken apparater och alla (!) har fenomenet. När jag påpekar att hembionördar (no offence guys!) som är petigare än jag själv inte hittar några problem på sina så tycker han att vissa helt enkelt inte ser det. Dvs dålig syn eller inte bryr sig. Har själv svårt att tro det, även killen i supporten på hembiobutiken säger att hans är "felfri". Även i butiker så har jag inte sett det här fenomenet.
Men iaf, efter mycket om och men så gick han med på att ta in den för service och jag får en låneplasma i utbyte!
Dvs, följetonen fortsätter, då får jag åtminstone ett svar om TV klassas som "OK" samtidigt som jag kan jämföra med låneplasman!
Nåväl, visar det sig att fenomenet är acceptabelt från Pioneers sida så blir det aldrig mer en Pioneer. Tråkigt men sant. Hellre en dassigare bild än en gardin framför bilden (särskilt när man kollar på Hockey!)
Skulle vara intressant om folk som tycker de har ok bild att kolla på hockey  Väldigt bra referens. På min TV är inte isen vit utan grådassig/flammig, samtidigt så går det vita ränder i det skitiga, cirka tre stycken markanta vertikala. (Man kan se det på bilden i mitt galleri, ja det kan vara svårt att se om man inte vet var de är, men det går!
Man kan även se stora tjocka horisontella blaffor. Nåväl, återkommer med mer info när jag vet något!
Postad 04 April 2007 - 09:11
Doraso
-
Doraso
-
Forumräv
-
-
657 inlägg
Hej!
Har en 507xd och jag har märkt det här fenomenet även på min tv nu. Det är ju rätt sanslöst egentligen att dom erkänner att det finns ett problem men inte gör något åt det. Får bli en skärpning om det någonsin ska bli en Pioneer igen.
Mvh D
Postad 04 April 2007 - 10:42
tobias_m
-
tobias_m
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Hej!
Har en 507xd och jag har märkt det här fenomenet även på min tv nu. Det är ju rätt sanslöst egentligen att dom erkänner att det finns ett problem men inte gör något åt det. Får bli en skärpning om det någonsin ska bli en Pioneer igen.
Mvh D
<{POST_SNAPBACK}>
Kan passa på att uppdatera om det jag vet nu, har pratat med en Tomas på Infocare om problemet. Även om man påpekar felet hos de så kan de inte göra något, de vet helt enkelt inte vad som är felet (och det är ju inte deras uppgift, det är ju Pioneers uppgift att veta det..). Så om folk ringer (som jag) så det enda de kan göra är att ge råd om olika inställningar som kan lindra effekterna, dvs stänga av brusreduceringen, köra i filmläge, stänga av purecinema m.m. Det både finns möjlighet att Pioneer hittar felet och låter oss få det fixat, eller så skiter de i det. Det är vilket som, det verkar vara rätt så meckigt när felet sitter i panelen. Då måste det till specialverktyg m.m. och det kan inte de på Infocare göra, då måste panelerna skickas iväg ytterligare. Och jag tvivlar på att Pioneer kommer att göra det
Postad 04 April 2007 - 12:00
Mr Muskel
-
Mr Muskel
-
Beroende
-
-
1342 inlägg
Huuuurayyy för Pioneer!
Jag förstår din frustation tobias
Stundtals är TV:n helt fantastiskt underbar utan att man tänker på problemet men så kommer det tillfällen, speciellt vid hockeymatcher och skidtävlingar, då blir man direkt påmind om sina fina vertikala smutssträngar. Min fru som inte är så intresserad av bildkvalitet har heller inga problem att se smutsen så man behöver inte vara pedant för den skull.
Nu måste Pioneer vakna upp. Både i utländska och svenska forum debatteras det livligt.
Postad 05 April 2007 - 09:56
Doraso
-
Doraso
-
Forumräv
-
-
657 inlägg
Kan passa på att uppdatera om det jag vet nu, har pratat med en Tomas på Infocare om problemet. Även om man påpekar felet hos de så kan de inte göra något, de vet helt enkelt inte vad som är felet (och det är ju inte deras uppgift, det är ju Pioneers uppgift att veta det..). Så om folk ringer (som jag) så det enda de kan göra är att ge råd om olika inställningar som kan lindra effekterna, dvs stänga av brusreduceringen, köra i filmläge, stänga av purecinema m.m. Det både finns möjlighet att Pioneer hittar felet och låter oss få det fixat, eller så skiter de i det. Det är vilket som, det verkar vara rätt så meckigt när felet sitter i panelen. Då måste det till specialverktyg m.m. och det kan inte de på Infocare göra, då måste panelerna skickas iväg ytterligare. Och jag tvivlar på att Pioneer kommer att göra det Det ska väl egentligen inte vara något snack hur meckigt det än är. Är det något fel på Tvn så borde det åtgärdas hur svårt/lätt det än är. Skicka ut en låne tv ta tillbaka tvn o skicka den på reparation eller tvätt eller vad det nu är Ska ringa jag också. Bra desto fler som ringer och klagar. Dom måste ju vara rädda om sin image. Sen är det ju precis som Orebromannen skriver. I sina bästa stunder är ju tvn fantastisk! Mvh D
Postad 10 April 2007 - 22:40
Mr Muskel
-
Mr Muskel
-
Beroende
-
-
1342 inlägg
Hmm.. oroväckande tyst från Pioneers medan det bara accelererar av besvikna 427 ägare världen runt. Vore det inte aktuellt med lite update snart? Kolla in Pioneers Dirty Screen tråd i AVS Forum Dirty Screen
Postad 09 May 2007 - 20:19
AAKEE
-
AAKEE
-
Veteran
-
-
1757 inlägg
Min 427XD har också fenomenet. Är klart märkbart, och jag är till 101% säker på att den demo-427XD som avgjorde mitt köp inte alls hade lika mycket...på långa vägar inte i närheten. Det gick se men var inte speciellt mycket.
Inget 'främmande' hemma hos mig har kommenterat det, så jag vet inte om de inte sett det eller håller tyst av 'vänlighet'. De flesta är mäkta impade av bildkvallan.
Har inte kontaktat pioneer, men har funderat på det under en längre tid.
Postad 09 May 2007 - 21:12
Mr Muskel
-
Mr Muskel
-
Beroende
-
-
1342 inlägg
Det är nog i flesta fall av ren artighet att inte berätta något.
Även jag väntar på rätt tillfälle att anmäla smutsen
Postad 10 May 2007 - 07:01
tobias_m
-
tobias_m
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Det är nog i flesta fall av ren artighet att inte berätta något.
Även jag väntar på rätt tillfälle att anmäla smutsen
<{POST_SNAPBACK}>
Fick faktiskt min TV utbytt, efter många om och men, av Infocare (inte av Pioneer alltså, de är bara tjuriga...). Den TV jag fick istället var deras lånetv, begagnad visserligen, men hade gått lika länge som min egen. Bilden blev bättre, men den har ju samma fenomen om än lindrigare. Det jag stör mig på nu är surrandet (som också är marginellt bättre i den här än min gamla). Tänk om man kunde få en tyst TV med bra bild, det vore ju underbart...
Postad 14 July 2007 - 10:00
lorenzo
-
lorenzo
-
Användare
-
-
223 inlägg
Ok enligt mig är grundproblemet med dirtyscreen efter att ha läst denna post:
Dirty screen problemet som beskrivs som att man upptäcler en flammighet i panelen vid panorering över vita/ljusa scener, en beskrivnign som stämmer för mig. Ok, nu vidare till om fenomentet är en defekt eller inte:
1. Jo, det är en defekt eftersom den inte finns på alla apparater för gen 7.
2.Därför kan det inte rimilgen vara så att det är upp till Pioneer att bestämma ifall fenomenet kan betraktas som ett produktionsfel eller ej.
3. Vidare så definerar man förekomsten av felets vara eller icke vara beroende på noggranhet eller synfel hos kunden är rent skitsnack med tanke på hur många som sett fenomenet.
4. Jag bryr mig inte om ifall problemet finns på andras tv-apparater eller inte och inom andra produktionsserier för andra tv-märken. Betraktas problemet som ett FEL och som defineras av utomstående oberoende teknisk kompetens så skall det åtgärdas.
5. Graden av flammighet har påpekats. Att definiera denna i någon sorts procentform är ju helt löjligt. Det är ju inte som att mäta antal döda pixlars spridning på en skärm när Dirty screen ligger subtilt över hela skärmen och irriterar en.
6.Som sista utväg bytas ut eller så borde man lämpligen kunna tillämpa ångerrätt om det inte kan fixa problemet.
7. Man kan inte bara acceptera att felet skall finnas där bara för att man inte kan åtgärda det från Pioneers sida. Det är ju het horribelt ifall man skall behöva accpetera detta.
Kort sagt fixa skiten/problemet, JA för det är ett problem oavsett hur lite eller mycket störande det är.
Redigerat av lorenzo, 14 July 2007 - 10:07.
Postad 30 September 2007 - 18:33
lpc123
-
lpc123
-
Användare
-
-
128 inlägg
Hallå alla
Är det någon som lyckats att få något vettigt ur Pioneer ang "dirty screen" problemet??.
Jag har samma som ni och ser mycket hockey och det är sådär kul med alla flammiga fält över hela rutan!. Jag har kontaktatdom jag köpte min tv av och dom påstår attdetta inte varit några problem för dom men lovar att kontakta Pioneer för mig och se vad dom säger om det?.
Men jag har dessutom mailat till Pio och väntar på svar direkt avdom men lär nog få vänta länge verkar det som!. Helst villjag ha min tv utbytt mot en nymen det verkar lönlöst .
Någon som fått sinutbyttförutom Tobbe ??
Fan tv'n är juen dyring ju
borde funka bättre än så här!
Postad 01 October 2007 - 07:09
tobias_m
-
tobias_m
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Hallå alla Är det någon som lyckats att få något vettigt ur Pioneer ang "dirty screen" problemet??. Jag har samma som ni och ser mycket hockey och det är sådär kul med alla flammiga fält över hela rutan!. Jag har kontaktatdom jag köpte min tv av och dom påstår attdetta inte varit några problem för dom men lovar att kontakta Pioneer för mig och se vad dom säger om det?. Men jag har dessutom mailat till Pio och väntar på svar direkt avdom men lär nog få vänta länge verkar det som!. Helst villjag ha min tv utbytt mot en nymen det verkar lönlöst . Någon som fått sinutbyttförutom Tobbe ?? Fan tv'n är juen dyring ju borde funka bättre än så här!
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har ju iofs samma problem med den min "nya". Fast den var iofs en aningen bättre. Jag har ju stridit som f-n med Pioneer och pratat med deras supportchef etc. Men det verkar kört, det är inget som de "kan" fixa, eller vill. Den här modellen är helt enkelt så... :/ Har inte sett eller något på jänkarforumen heller om att det skulle komma något officiellt från Pioneer, det lär det iofs aldrig göra. Om alla skulle lämna in sin TV går de väl i konkurs...
Postad 01 October 2007 - 12:35
lpc123
-
lpc123
-
Användare
-
-
128 inlägg
Hallå Tobbe
Jaja då får man hoppas att den man köpt skärmen av är en OK handlare med lite pondus som kan lösa detta själv då?.
Jag hade ju läst om detta innan och va lite orolig för det men på den skärmen jag tittade på i butiken så fanns det inga tecken till "dirty screen " och ställde frågan till dom , men dom hade inte hört något om det och sa att titta på tex hockey skulle inte vara några problem!!
Men det var det SUCK det ser hel skumt ut med massa flammiga fällt över hela bilden.
Jag hoppas att det går att lösa.
Har även 507 orna samma problem som 427 orna?? eller e dom förskonade från detta strul??
I så fall kanske man ska byta upp sig till en 507a?.
Postad 01 October 2007 - 12:38
tobias_m
-
tobias_m
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Hallå Tobbe Jaja då får man hoppas att den man köpt skärmen av är en OK handlare med lite pondus som kan lösa detta själv då?. Jag hade ju läst om detta innan och va lite orolig för det men på den skärmen jag tittade på i butiken så fanns det inga tecken till "dirty screen " och ställde frågan till dom , men dom hade inte hört något om det och sa att titta på tex hockey skulle inte vara några problem!! Men det var det SUCK det ser hel skumt ut med massa flammiga fällt över hela bilden. Jag hoppas att det går att lösa. Har även 507 orna samma problem som 427 orna?? eller e dom förskonade från detta strul?? I så fall kanske man ska byta upp sig till en 507a?. 
<{POST_SNAPBACK}>
Så vitt jag sett och hört så är 507:orna helt annorlunda. Det ska tydligen vara helt andra paneler i dom. De surrar inte heller som 427:orna gör...
Postad 01 October 2007 - 16:51
lpc123
-
lpc123
-
Användare
-
-
128 inlägg
Okej det låter ju bra.
Men jag har inga problem med surr min skärm är helt tyst
Postad 03 October 2007 - 13:45
lpc123
-
lpc123
-
Användare
-
-
128 inlägg
Hallå alla igen!!
I dag har jag pratat med Pioneers produktchef Olov Pettit om "dirty screen" problemet. Pioneer vet i dag att det kommer från färg filtret och att det är samma filter som sitter i äldre Pioneer skärmar.
Vrför problemet finns på 427 orna är att dom är mycket bättre på ljus än tidigare skärmar.
Men tydligen så gillar dom inte filtret för på dom nya G8 så har man bytt filter till ett annat!!.
(borde det då inte vara så att det är fel på tidigare filter??). Pioneer påstår också att detta fenomen finns på tidigre Pio skärmar men inte lika mycket och att andra märken lider till viss del av samma problem.
Pio menar att bilden är så bra för övrigt att man bör stå ut med detta problem!? jag fattar ingenting!!.
Men om dom bytt filter till ett annat så måste ju det tyda på att dom inte gillar 427 ans filter och då borde det vara ett produkt fel inte något man måste aceptera.
Vad som är konstigt är att det även i 507 orna sitter samma filter och jag har inte hört något om dirty screen där?
Någon annan som har hört något om det?.
Det kommer en tekniker och tittar på min skärm till veckan och det kan vara så att min ligger utanför ramen för vad Pio anser som okej!! Vi får hoppas det.
Redigerat av lpc123, 03 October 2007 - 13:46.
Postad 08 October 2007 - 13:29
lpc123
-
lpc123
-
Användare
-
-
128 inlägg
Hallå igen!
Tobbe stämmer det att det var Pioneers service företag Infocare som bytte din skärm??
Jag pratade med dom idag och dom skall komma ut och kika på min skärm nästa vecka.
Deras service kille sa att han kunde säga att det är fel på skärmen och då skulle den fixas!!.
Kan det vara så att dom har så mycket makt över Pio??
Hoppas hoppas
Fortfarande ingen som fått sin skärm utbytt förutom Tobbe??
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|