Varför?
Jo, den har hängt på väggen...
Detta tål inte plasmor om man inte är otroligt försiktig vid monteringen.
För ca 4 veckor (mitten av juli) sedan när min son (8år) satt och tittade på barnprogram en tidig förmiddag, blev plötsligt bilden alldeles röd och krympte till ca 15 tums storlek.
Sonen skrek till och jag kom in i tv-rummet, kunde konstatera att något var fel och stängde av plasman.
Efter några minuter kontrollerade jag funktionen genom att slå på strömbrytaren igen, ett högljutt knattrande ljud hördes men ingen bild, slog genast av igen.
Trodde i min enfald att, nu j*klar har nätdelen pajat.
TVn var köpt (utbytt från felaktigt PV60) i mars 2008.
Tog genast kontakt med Expert som rekommenderade att jag lämnade in den för service under reklamation. Transporterade ner TVn till butiken i stående originalkartong och lånad bil (typ höghus).
Ca 2 veckor senare (verkstaden hade fortfarande semester) höll jag på att trilla av stolen där jag satt framför datorn och följde upp ärendet via internet.
Domen löd:
”Undersökning konstaterat spräckt panel skador av denna art täcks ej av funktionsgaranti därför skickar vi ett kf på reparationen. Pris 12.895.-”
Vid telefonkontakt med verkstaden så fick jag information om att detta tyvärr var ganska vanligt!
Man ska använda sig av Panasonic’s originafästen eller lita på turen!
För att fästa upp TVn på rätt sätt måste man använda sig av distanser mellan fästet och ”botten” på det hål där man skruvar fast fästet i apparaten.
Fästet får alltså inte ligga an mot själva bakstycket! Då kan trycket från det få glaset i panelen att skjuva sig och senare spricka, med gasläckage som följd...
Skadan kan enligt verkstaden uppkomma redan vid monteringen eller långt senare, som i mitt fall 16 månader senare! ( bor dessutom i riktigt jordskalvsfritt område och har bra väggar)
Det finns inga som helst fysiska märken på TVn (pedant).
Skulle tro den vanlige konsumenten känner inte till detta, för i mitt fall så tog jag kontakt med Expert igen och säljaren, som jag för övrigt håller som mycket kunnig och trovärdig, och pratade med honom.
”D” kände inte till detta, hade aldrig ens hört talas om det, ”D” sa t.o.m. att han samma kväll skulle ta ner sin egen plasma och montera distanser.
Panasonic har naturligtvis inget ansvar då man har friskrivit sig i manualen för användande av annan fästanordning än ”godkänd” dvs deras egen.
Expert säljer inte Panasonics fästen då de är för dyra.
Tyvärr hade jag köpt mitt fäste 4 år tidigare OCH använt det till 2 tidigare Panasonic plasmor (PA30 samt PV60), så jag kan inte klaga hos säljaren av det fästet.
Vi har ju alla(?) hört talas om att en plasma ska transporteras stående eftersom panelen kan spricka om den ligger ner vid transport, men att den spricker där den hänger på väggen känns helt horribelt!
Mitt råd till hugade plasma spekulanter:
Häng inte upp den på väggen eller se till att säljaren monterar upp den eller se till att säljaren visar hur det fästet ska monteras (då kan man klaga hos butiken om något går snett, för det finns risk för det)!
Nu kommer Panasonic att förlora en trogen förespråkare för plasma, ( har 3 vänner som alla köpt PX70/PX80 på mina rekommendationer) vilket är synd eftersom en plasma passar mig bättre rent bildmässigt, men jag vågar helt enkelt inte köpa en till!
Så nu har den för oss pryltokiga och prestandasökande hemmabiofantaster så bekanta processen börjat igen:
Hitta rätt bildförmedlare, men denna gång är Panasonic borta på Walk-Over!
Patrik Käll, Kristinehamn
F.d. Plasma förespråkare
EDIT:
Läs inlägg nr 8, etxcosn har en mycket bra beskrivning på HUR fästet ska monteras!
Gå inte i samma fälla som jag pga bristande information...
Redigerat av klp, 18 augusti 2009 - 11:49.