Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Radiostyrda rullgariner till biorummet.

107 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 augusti 2008 - 17:00

Unregistered9f95d7dc
  • Unregistered9f95d7dc
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Det var ju ett tag sedan jag skrev något här, tyvärr tar allt annat så mycket tid att man inte hinner med sina hobby projekt i den takt man skulle vilja :D

Har tänkt om lite kring hur jag ska göra mekaniken, nu med den nya motorn vill jag ju ha en så tajt mekanik till gardinen som möjligt.

Så som det ser ut just nu kommer jag att göra all mekanik i aluminium :)

Kommer att använda mig av följande material, har valt standard dimensioner så att det ska gå hyfsat lätt att köpa materialet.

rör 35x2 mm (gardinröret)
rör 30x3 mm (röret som motorn sitter i)
rundstång 30 mm
L profill 60x60x6 mm

Motorn sitter alltså monterad inuti röret vilket gör att den inte kommer att synas överhuvudtaget, fördelen är också att gardinen kan monteras inuti en vanlig fönster karm och ändå täcka hela fönstret.

Bifogad fil  rollerblind1.jpg   13,63K   3 Antal nerladdningar

Här ser man vad jag har använt L profillen till, tanken är att det är hyfsat enkelt att såga till L profilen, åtminstone enklare än att bocka fästena själv.

Bifogad fil  rollerblind2.jpg   12,69K   2 Antal nerladdningar

Bifogad fil  rollerblind3.jpg   11,63K   1 Antal nerladdningar

Det röda sträcken är röret som själva gardinen kommer att sitta på, här ser man också hur motorn kommer att monteras.

Bifogad fil  v_fastner1.jpg   11,73K   2 Antal nerladdningar

En exploderad bild av fästet som motorn sitter inuti.

Bifogad fil  v_fastner2.jpg   15,86K   1 Antal nerladdningar

Samma delar fast sammansatta.

Bifogad fil  h_fastner2.jpg   22,04K   0 Antal nerladdningar

Exploderad bild av det högra fästet.

Bifogad fil  h_fastner1.jpg   15,48K   1 Antal nerladdningar

Samma delar fast sammansatta.

Postad 09 augusti 2008 - 17:15

Unregistered9f95d7dc
  • Unregistered9f95d7dc
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Konstruktionen kräver att jag sammanfogar aluminium bitarna på två olika ställen.
Först tänkte jag helt enkelt limma dem, blir MYCKET starkare än vad man kan tro men sen bestämde jag mig för att testa att löda dem i stället.

Bitarna som behöver lödas är markerade med de två röda pilarna i bilden.

Bifogad fil  v_fastner3.jpg   16,94K   1 Antal nerladdningar

För att löda samman dem tänkte jag använda gasol och techno-weld, har alldrig testat detta sättet att sammanfoga aluminium så det ska bli riktigt skoj att testa ;)

www.techno-weld.se
http://www.technowel...ovies/index.htm

Tanken är att den här mekaniken ska vara lätt att tillverka, alla bitarna tänkte jag såga till i en vanlig geringssåg med metall klinga.

Fört tänkte jag sätta elektroniken inuti röret bakom motorn, hade varit snyggt förutom att det inte lär fungera med radio kommunikation genom ett aluminium rör :D
Blir också väldigt lite plats för ett kretskort inuti röret, så de alternativ jag lyckats komma på är att antingen sätta kretskortet på sidan av fästet eller göra det så att man kan sätta det i en dosa på väggen.

Om någon har ett genialt förslag på var man sätter elektroniken hade det varit guld :)

Postad 09 augusti 2008 - 23:19

sir_a
  • sir_a
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Det här verkar ju bli riktigt guld... och en liten dosa på väggen gör väl ingen skada?

Postad 11 augusti 2008 - 02:50

zorce
  • zorce
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Gillar projektet, tänkte själv sätta igång så snart jag flyttat med något liknande. tack för alla idéer och din hängivenhet att dela med dig av din framgång i projektet. följer med stor spänning.

Postad 14 oktober 2008 - 10:24

sankaboy
  • sankaboy
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Hur långt har trådskaparen kommit i projektet? Finns det lite färdig kod man kan ta del av mm?

Tänkte bygga en mottagare till datorn som fångar in alla NEXA signaler som skickas hemma.

Postad 14 oktober 2008 - 18:24

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1 408 inlägg
  • 0
Mycket intressant.

Skulle gärna ha en i mitt rum, mest för cool-hets-faktorn :)

Postad 28 december 2014 - 22:34

kj3D
  • kj3D
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Har det hänt något i Rullgardinprojektet? Det ser ut att ha gått ett antal år utan nya inlägg...'
En tanke gällande frågan om elektronikens placering. Jag förstod att tanken med elektroniken inuti röret skrotades pga skärmningen av radiosignalerna. Kan man tänka sig att fästet på motstående sida, dvs inte den där motorn sitter, har ett litet centrumhål i piggen som håller fast röret i fästvinkeln? Då skulle väl antennen kunna hänga ut därigenom för att ta emot rf-signalerna?!
Jag antar att det stora problemet som kommer med byte av motor placerat i röret har med strömförsörjning att göra. Släpringar eller?

Postad 29 december 2014 - 06:42

Unregistered9f95d7dc
  • Unregistered9f95d7dc
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Har inte blivit mer gjort på projektet och kommer antagligen inte att bli gjort mer heller då jag löst rullgardinerna på annat sätt.

Skoj projekt dock, om jag mins rätt fick jag allt att funka bra förtutom att sista mekaniken aldrig blev tillverkad. Har ett mine av att priset på DC motorn gick upp så pass mycket att det inte fans några pengar att spara på att bygga själv.

Motor borde dock gå att hitta till rätt pengar på ebay och liknande nu, när jag gjorde bygget var det inte alls lika vanligt att beställa från kina själv via ebay.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.