Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kan man lita på recensenter?

425 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 November 2013 - 13:25

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

• 6702 inlägg
  • 0
Åk på revieweventen och låt Filip reviewa spelet? Win-win. ;)

Postad 12 November 2013 - 13:59

Filip_M
  • Filip_M
  • Forumräv

• 619 inlägg
  • 0

Åk på revieweventen och låt Filip reviewa spelet? Win-win. ;)

Hehe, nä, jag tycker också vår policy är bra. Previewevents som när BF3 var i Alpha är okej, men i och med att vi två går runt och beklagar oss över korruption inom spelbranschen på fritiden så vore det ju lite fult att gå och bli mutad på något releaseevent.

Postad 12 November 2013 - 18:44

Lias08
  • Lias08
  • Mästare

• 2705 inlägg
  • 0
Min polare skickar sms "jag vill inte köpa Ghosts till PS4, kolla va Aftonbladet skriver!" :lol:
http://www.aftonblad...icle17813987.ab

Va är det för nötter som recenserar spel på AB och vilken ärthjärna går med på sånt?...tydligen min vän..
Vem köper COD/BF spel för att spela SP?

Postad 12 November 2013 - 19:03

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Tror gör man i kyrkan. Här har du kalla fakta. Detta är de snabbast säljande spelen någonsin. Följande gäller bara i USA och bara på Xbox 360.

MW2 4,2 miljoner vs 8,17
Halo 3 3,3 vs 7,6
GTA 4 1,85 vs 5,87
CoD 4 1,57 vs 5,46
World at War 1,41 vs 4,36
Gears 2 1,56 vs 3,97
Resident Evil 5 0.9 vs 1,9
Assassins Creed 1 vs 3
Guitar Hero 3 0.38 vs 3,07
Gears of War 1 vs 3,47

http://vgsales.wikia...ing_video_games
http://www.statistic...mes-statistics/

80 % my f**** ass. :)

Så populära spel är ledstjärnan för hur massan säljer?

Storsäljare blir det då de har "legs" på försäljningen samtidigt. Sen är frågan hur många av dessa titlar som levt vidare som diverse bundlingar.

Postad 12 November 2013 - 19:58

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38133 inlägg
  • 0

Så populära spel är ledstjärnan för hur massan säljer?

Nej det är de som var enkla att hitta. Det är ju de snabbast säljande så det borde snarare vara de som talar mest mot mitt argument. Du kan väl försöka hitta siffror på medelmåttigt säljande spels första månad mot livstid om det nu är möjligt (inte VGChartz fantasisiffror) och posta i säljtråden istället för här i så fall :)

Edit: Btw, 3 månader gammal diskussion...

Edit2: Jag tog upp flera andra spel, bla indiespel.

Redigerat av Zoiler, 12 November 2013 - 20:02.

Postad 12 November 2013 - 21:05

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

• 4329 inlägg
  • 0
Ja lite off att börja diskutera nu, jag har förlikat mig med Zoiler och konstaterat att jag tog liiiiiite för mycket när vi diskutera hur viktig de första veckorna var.

Postad 12 November 2013 - 22:39

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • Mästare

• 2517 inlägg
  • 0

Ja lite off att börja diskutera nu, jag har förlikat mig med Zoiler och konstaterat att jag tog liiiiiite för mycket när vi diskutera hur viktig de första veckorna var.

Fast kan vi lita på Zoiler? Han är trots allt RECENSENT! :blink:

Postad 12 November 2013 - 23:56

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Nej det är de som var enkla att hitta. Det är ju de snabbast säljande så det borde snarare vara de som talar mest mot mitt argument. Du kan väl försöka hitta siffror på medelmåttigt säljande spels första månad mot livstid om det nu är möjligt (inte VGChartz fantasisiffror) och posta i säljtråden istället för här i så fall :)

Edit: Btw, 3 månader gammal diskussion...

Edit2: Jag tog upp flera andra spel, bla indiespel.

Skyller på mobilsiten som vägrar ta mig till sista sidan fast jag trycker på den....

I hans fall är han köpt av alla så han ljuger friskt om allt :)

Redigerat av PalmiNio, 12 November 2013 - 23:56.

Postad 12 November 2013 - 23:57

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38133 inlägg
  • 0

Det är typ värre än advokat nu :D

Postad 13 November 2013 - 09:46

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

• 4329 inlägg
  • 0

Det är lugnt eftersom jag är gammal recensent är jag i maskopi med honom.

Postad 13 November 2013 - 13:37

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38133 inlägg
  • 0
Trust no one.

Postad 13 November 2013 - 18:01

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

• 6702 inlägg
  • 0
Gårdagens bombcast diskuterar lite löst hur publicisterna numera koncentrerar sig på att muta 'youtubers' eftersom de både är billigare att muta (där ett gratis spel och pre-access räcker för de är inte vana vid det) samt att de inte har kravet på att försöka framstå som opartiska.

http://www.giantbomb.com/podcasts/ Typ 40 minuter in

Postad 13 November 2013 - 20:27

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Gårdagens bombcast diskuterar lite löst hur publicisterna numera koncentrerar sig på att muta 'youtubers' eftersom de både är billigare att muta (där ett gratis spel och pre-access räcker för de är inte vana vid det) samt att de inte har kravet på att försöka framstå som opartiska.

http://www.giantbomb.com/podcasts/ Typ 40 minuter in

Giantbomb försöker smutskasta potentiella konkurrenter?

Det här kan man vända ur alla synvinklar. Ska man lita på att någon är den där vita riddaren som ska peka ut allt det onda?

Postad 13 November 2013 - 20:35

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

• 6702 inlägg
  • 0

Giantbomb försöker smutskasta potentiella konkurrenter?

Mja, det var Jeff Green och Brad Muir som höll i den diskussionen mest. Vinny och Drew sa inte mycket.

Varken Jeff eller Brad jobbar för Giant Bomb mer än att de är kompisar.

Postad 13 November 2013 - 20:41

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

• 4329 inlägg
  • 0
Tycker inte det var så mycket smutskastande som en diskussion om var vi är på väg någonstans med recensioner, förhandstittar, videos etc. Giant Bomb kör ju också sin Quick Look som är riktigt populär. Det är väl bara att inse att i dessa dagar när folk litar mindre och mindre på etablerade sidor, mycket på grund av att de satt sig själva i problem, så inser bolagen att man kan vinna väldigt mycket på att ge olika kanaler på youtube material istället. Många av dessa visar också bara spelet och pratar om det utan att sätta betyg vilket borde gynna bolagen då folk verkar haka upp sig på sifferbetyg.

Postad 13 November 2013 - 20:43

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0
Sant

Dömer ingen heller egentligen. Jag tror på kollektivet i detta fallet, ju fler som testar ju bättre bild av verkligheten får man. Man märker direkt vilken nivåett spel ligger på och ingen kan muta alla.

Postad 25 March 2014 - 12:48

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

• 4329 inlägg
  • 0
Aftonbladet slår till igen: http://www.aftonblad...icle18600837.ab

Ett plus till InFamous för spelet är sexistiskt...

Eller när han brister ut i en högljudd klagosång vars andemening är att det är bökigt att jobba med människor som har en rådvill vagina mellan benen, istället för en beslutsam penis.

Bara så att ni vet.

Postad 25 March 2014 - 12:56

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Tar hela så slipper folk söka upp svammlet.

Äckligt snyggt – och sexistiskt

Infamous: Second son är lika tondövt som spelupplägget är slentrianmässigt

ACTION Kvinnor är andra klassens människor.
Han säger det inte rakt ut, men det är precis vad protagonisten Delsin Rowe kommunicerar genom stora delar av ”Infamous: Second son”.
Som när han låter sig äcklas av att hans kvinnliga superhjälte-sidekick blivit fördröjd på grund av ”girl stuff”. Eller när han hånskrattar åt hennes tjejiga förkärlek till färgen rosa. Eller när han brister ut i en högljudd klagosång vars andemening är att det är bökigt att jobba med människor som har en rådvill vagina mellan benen, istället för en beslutsam penis.
Idiotisk kvinnosyn

Utvecklarna Sucker Punch skulle naturligtvis säga att detta är ett slags ”humor”, och att just detta slags humor har någonting som kallas för ”glimten i ögat”.
Själv skulle jag vilja hävda att Sucker Punch är ett slags idioter, och att just detta slags idioter har någonting som kallas för en usel kvinnosyn.
Fast ganska snart inser jag att de inte ens skulle kunna skylla på den där glimten.
För att man ska ha den krävs det ju att man har ögon till att börja med.
Osexig slentriansexism

Och ”Infamous: Second son” är ett spel som bara kan ha skapats av människor som inte ser. Som är blinda för vad som går an, respektive inte an, blinda för vad som är intressant, respektive ointressant och blinda för vad som är god, respektive dålig smak. Den osexiga slentriansexismen som frodas här är liksom bara det ruttna lilla bananskalet på ett stort sopberg av slätstrukna tråkigheter.
Spelets koncept går ut på att springa omkring som något slags Bam Margera-gestalt i ett Seattle tyngt av statlig övervakning. Det är en med alla mått mätt skitsnygg sandlåda – vars gameplay-variation får svenska Netflix utbud att framstå som frikostigt. Man får några superkrafter och sedan får man hoppa omkring och skjuta lite – på fiendens huvuden om man är ”ond” och på deras fötter om man är ”god”.
Fåraktiga funderingar

Då och då avbryts hoppandet och skjutandet av mellansekvenser som har jättefina ansiktsanimationer, absolut ingenting att säga och en hel del att skämmas över. Stundom zoomar dessa filmsekvenser in på Rowes fåraktiga ansikte varpå man ställs inför val som är så svartvita och oengagerade att bara ”Mass effect”-fans skulle kunna kalla dem för ”moraliska”. Däremellan kommer bossarna, som är så oinspirerade att de mest känns som någons vaga gamla minnen av hur bossar fungerar.
Det är förstås lätt att låta sig imponeras av den öppna spelvärlden och tillgången till berusande superkrafter – om man aldrig tidigare hört talas om till exempel ”Crackdown”, ”Crackdown 2”, ”Infamous”, ”Infamous 2”, ”Prototype”, ”Prototype 2” eller ”Saints row IV”.
Som en näve schampo

Men inte ens om man tillbringat det senaste decenniet framför typ en Sega mega drive kan man hävda att ”Infamous: Second son” stannar kvar hos en längre än en näve schampo i duschen.
Och som ett kvitto på vad den nya generationens spel kan åstadkomma är det därför inget annat än ett dåligt skämt.
Eller ett öppet köp jag kommer att utnyttja.

1/8

Spela även: ”Saints row IV” (pc, Xbox 360, Playstation 3). Det finns ingen anledning att spela ”Second son” om du även testat det här. ”Saints row IV” har till skillnad från det förra dessutom både en gnutta självdistans och en hel del roliga inslag.

Visste du att... ett av minispelen tvingar en att måla graffiti på väggar och plank, samt att det får en att känna sig nästan lika vit och nördig som det får en att känna sig uttråkad?
Just nu: väntar vi på ett spel till den nya generationens konsoler som inte lika gärna hade kunnat utvecklas till den förra generationens konsoler. Eller den förrförra.

Metroid, the last of us, heavy rain, beyond ect bör få solklara femmor. Bra kvinnosyn är väl allt spel handlar om idag? :D

Postad 25 March 2014 - 13:15

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

• 4329 inlägg
  • 1
Då missar man alla kommentarer som Aftonbladets skribenter har svarat på. Det är minst lika mycket humor det.

Postad 25 March 2014 - 13:23

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38133 inlägg
  • 4
Javisst, det fanns ju någon moralmästare där i kommentarerna, minst lika konstig som han som skrev recensionen :)

Postad 25 March 2014 - 14:57

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
har ni några exempel? =)

Postad 25 March 2014 - 15:17

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Jag har iaf läst min sista spelrecension på aftonbladet. Snälla sluta ge dem fler klick så de får lägga ner sin patetiska spel-sida.
Man borde uppmana till total bojkott.

Postad 26 March 2014 - 13:57

Filip_M
  • Filip_M
  • Forumräv

• 619 inlägg
  • 1
Jag måste påminna mig själv att Aftonbladets recensenter/skribenter tjänar pengar. Att få pengar för sånt dravel måste ses som en beundransvärd prestation i mitt tycke. =)

Postad 26 March 2014 - 14:00

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • Mästare

• 2517 inlägg
  • 1

Jag måste påminna mig själv att Aftonbladets recensenter/skribenter tjänar pengar. Att få pengar för sånt dravel måste ses som en beundransvärd prestation i mitt tycke. =)

De är de bästa! :)

Postad 26 March 2014 - 14:44

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38133 inlägg
  • 1
Kommentarerna är guld.

Jag har delat videoklipp på några av delarna som skribenten anser är sexistiska nu. Löjligt långsökt. Det är alltså sexistiskt när Delsin säger "ew, girlstuff", men inte sexistiskt när Fetch säger "this is why I hate working with boys"? Konstigt.

Skrivet av en tjej.

Edit: Moralpanik:

Om alla recensenter hade tyckt exakt likadant så hade vi kunnat skrota alla spelsidor utom ign (eller annan valfri spelsida). Det är inte särskilt stor chans att en bok, en film eller ett spel kan tilltala precis alla människor. Blir er egen spelupplevelse sämre p.g.a. att någon random person på Aftonbladet har sågat det?

Edit2: De började snacka om Bravely Default i kommentarerna så jag gick och kollade den också. Haha, den är skriven av en tjej som hatar JRPG. Hon klagar nästan enbart på genren under hela recensionen. Varför inte ge det till någon som gillar genren istället, märkligt.

Redigerat av Zoiler, 26 March 2014 - 15:05.

Postad 26 March 2014 - 16:04

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

• 6702 inlägg
  • 0

Varför inte ge det till någon som gillar genren istället, märkligt.

Är inte detta det underliggande problemet varför spelpressen anses blåsa upp spelscores?
Typ att det senaste Infamous [*] kommer in till en redaktion. Vem ska man ge spelet till att recensera? Killen som älskade ettan och tvåan eller till han som tyckte ettan var lite häftig men tvåan var tråkig?
Garanterat att den första får spelet och därmed 'blåser' upp scoren för att han älskar spelserien.
För vem skrivs recensionerna? För de som redan är sålda och har förbeställt spelet eller till de som står och velar på kanten?

Sen kan jag hålla med om att om man hatar en hel genre så är det ett konstigt val att ge det till den personen.

[*] Använde Infamous som exempel för att det är exakt det exemplet som de hade i en Bombcast för någon vecka sedan

Postad 26 March 2014 - 17:56

Filip_M
  • Filip_M
  • Forumräv

• 619 inlägg
  • 0

Är inte detta det underliggande problemet varför spelpressen anses blåsa upp spelscores?
Typ att det senaste Infamous [*] kommer in till en redaktion. Vem ska man ge spelet till att recensera? Killen som älskade ettan och tvåan eller till han som tyckte ettan var lite häftig men tvåan var tråkig?
Garanterat att den första får spelet och därmed 'blåser' upp scoren för att han älskar spelserien.
För vem skrivs recensionerna? För de som redan är sålda och har förbeställt spelet eller till de som står och velar på kanten?

Sen kan jag hålla med om att om man hatar en hel genre så är det ett konstigt val att ge det till den personen.

[*] Använde Infamous som exempel för att det är exakt det exemplet som de hade i en Bombcast för någon vecka sedan

Jag kan tycka att det är en svår fråga, men man kan se det ur olika perspektiv. Serieälskaren som har spelat alla titlarna och älskar serien kan också vara väldigt uppmärksam på element som divergerar och/eller vara kritisk mot saker som antingen lämnats ute eller inte riktigt når standarden längre. Det är faktiskt ganska ovanligt att man släpper ett nytt spel i en genre utan att spela safe eller lägger till något ground breaking som hyllas unisont.

På samma sätt kan det vara bra att en person som tyckt om en eller två bitar ur serien recenserar nästa titel i franchisen just för att de är skeptiska från första början och det därför blir större genomslag om personen mot all förmodan blir positivt överraskad eller så. Att tycka om genren däremot, det tycker jag är ett krav. Sen vad man har för inställning till spelet sedan tidigare är okej eftersom det skiner igenom ganska tydligt, så man kan ta det med en nypa salt som konsument.

Redigerat av Filip_M, 26 March 2014 - 17:57.

Postad 26 March 2014 - 19:03

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
In zoiler we trust, det är nog enda källan till spelrecensioner jag gar lita på i framtiden. Han och ign video reviews :)

Postad 26 March 2014 - 19:56

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38133 inlägg
  • 0
Så du kommer inte köpa Destiny om jag ger det säg 4/10? Good to know :P

Postad 26 March 2014 - 20:03

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Klart jag inte kommer. Såvida ign inte ger samma betyg. Då skippar jag det, lovar :)

Postad 26 March 2014 - 20:12

Unregisteredf6ea3cff
  • Unregisteredf6ea3cff
  • Veteran

• 2097 inlägg
  • 0
Litar du på ign:s betygsättning? Trodde du skämtade.

Postad 26 March 2014 - 20:25

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38133 inlägg
  • 1
Betygen behöver man ju inte alltid hålla med om direkt, innehållet i texten/videon är det viktiga. Finns många som inte håller med om 4/10 till Thief, men bara de fattar varför man tycker så. Att recensionen går igenom det viktigaste, att den som läser/tittar får en bild av vad spelet handlar om, styrkor/svagheter. Sedan om folk inte håller med är en annan femma.

Det irriterande är snarare uppenbara brister som faktafel eller utelämnanden snarare än åsikten i sig.

(Tips till Svärd om du läser detta btw)

En grej med IGN för övrigt är deras 100-skaliga skala. Undrar hur man bestämmer att något är värt 5.6 istället för 5.4.

Jag läste förresten om en annan sidas betygsmetod nyss. Kommer inte ihåg vilken, men det gick till så att den som spelade spelet satte inte betyget. Han lämnade in recensionen utan betyg och sedan fick en "styrelse" sitta och värdera texten och ge ett betyg efter det. Så de betygen på den sidan (Kotaku?) har satts av personer som aldrig rört spelet ;)

Edit: Vänta lite nu. Metal Gear Solid: Ground Zeroes, IGN satte en 8, jag avrådde från köp. Vad gör du om något sådant händer, strålarna korsas ju. Whose Powaaaaaaah is the greatest? Tänk på ditt medlemsskap när du svarar.

Redigerat av Zoiler, 26 March 2014 - 20:29.

Postad 26 March 2014 - 21:04

Unregisteredddb310e6
  • Unregisteredddb310e6
  • Mästare

• 2625 inlägg
  • 0
Har inte spelat spelet än, så jag kan varken säga bu eller bä om sexismen. DÄREMOT vet jag att Aftonbladet brukar hitta sexism på dom konstigaste ställen. Och jag tycker att tjejerna som kommenterat recensionen har större trovärdighet än recensenten.

Men det som stör mig minst lika mycket är Alfred Holmgrens obeskrivliga arrogans i kommentarerna. Han tror verkligen att han är måttstocken på hur man SKA tycka. Visst, kvalitén på kommentarerna är minst sagt skiftande, men som redaktör(?) borde man ha en lite högre nivå än gemene internet-troll...

Postad 26 March 2014 - 21:34

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Zoiler: ditt betyg vägde tyngst. Jag äger metal gear, mgs, mgs 2, mgs 3, mgs 4 och raidenspelet, via psn. Plus något lir till bärbart. Zolid grounds är det första metal gearspelet jag inte köper på ett tag eftersom jag håller med dig i det du skriver. Man ska inte kunna speedrunna igenom ett hwlt spel på 10 minuter idag. Inte ett spel till en stationär konsol gjort av ett stort företag.

Xx: nej, jag litar faktiskt mycket på ign. Jag tycker att dom är duktiga på det dom gör. En gång har jag litat på angry joe. Skyrim. Spelet som typ alla recensenter höjt till skyarna. Undrar vad ab gav det?

Postad 27 March 2014 - 09:20

Launch Button
  • Launch Button
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0
Har till stor del gått ifrån att läsa recensioner. För mig har de i stort sett ersatts av podcasts. Tycker det känns mycket mer givande att lyssna på flera olika personer diskutera ett spel än att läsa en recension från bara en person.

Postad 27 March 2014 - 12:16

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

• 4329 inlägg
  • 0
Jag kör mest let's play-videos på youtube numera även om jag fortfarande läser en hel del recensioner eller ser dem på nätet. Jag gillar det som angry Joe eller TB gör där de förklarar saker och ting och varför de tycker som de gör. Visst recensionerna blir 30-60 minuter långa men de ger mycket också.

Postad 27 March 2014 - 17:30

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
jag såg att assassins creed: black flag hade fått skitbra betyg av ab. kan någon berätta hur det kommer sig med tanke på att det finns glädjeflickor och sånt i spelet?
dark souls 2 hade också fått fint betyg. kan man ens vara en kvinna i det? annars så framstår ju kvinnorna i spelet som svaga harmlösa shopowners. det går ju inte an inte :D

Postad 02 April 2014 - 12:33

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38133 inlägg
  • 0
Ahaha, holy shit. IGN är amerikas Aftonbladet:

Postad bild

Postad 02 April 2014 - 20:33

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

• 4329 inlägg
  • 0
Det var länge sedan IGN hade någon som helst trovärdighet hos mig.

Postad 14 April 2014 - 15:30

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Kerstin Alex på Aftonblaskan blev årets spelrecensent. Hon tycker bland annat att genusskildringen i spelen är mycket viktigare än "grafik, ljud och hållbarhet".
http://www.aftonblad...icle18719703.ab

Postad 14 April 2014 - 16:01

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

• 1316 inlägg
  • 1

Kerstin Alex på Aftonblaskan blev årets spelrecensent. Hon tycker bland annat att genusskildringen i spelen är mycket viktigare än "grafik, ljud och hållbarhet".

Jag blir ledsen när jag hör detta. Tänker dock inte klicka på länken, vill inte sponsra den pissrännan/tidningen.

Postad 14 April 2014 - 16:03

Unregistered35582
  • Unregistered35582
  • Lärjunge

• 353 inlägg
  • 0

Ja, det är möjligt att det behövs någon som drar åt det hållet också. Jag läser nästan aldrig recensioner längre. Personligen så är jag way too much "gammal spelräv" för att känna orken och behovet att ta könsdebatten i tv- och datorspel. Det är väldigt sällan jag reflekterar över dom bitarna i ett spel, dock har hon ju rätt i att vissa japanska spel med hårda grabbar och prepubertala flickor framställs på ett tveksamt sätt.

Postad 14 April 2014 - 16:06

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Väl talat. Jag litar på det solo skrev istället. Hur någon får för sig att genusaspekten blivit den viktigaste delen i ett spel är löjligt. Jag menar, om jag gör ett spel, kopierar tetris, totalt könslöst, kommer jag då få bra betyg för att min genusskildring är oklanderlig?

Postad 14 April 2014 - 16:27

Unregistered35582
  • Unregistered35582
  • Lärjunge

• 353 inlägg
  • 0
Nja, jag tror hon tar den debatten där det finns nåt att debattera. Tetris är ju svårt att recensera ur könsperspektivet då blocken är könlösa (eller vänta nu, det raka 4-ruts blocket påminner ev. om nåt).
Dock så fick väl Legospelet om den hemlige agenten rätt mycket ris av Kerstin Alex pga av könsuppdelningen. Och lego är byggklossar... också.

http://www.aftonblad...icle16448866.ab

Postad 14 April 2014 - 17:08

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38133 inlägg
  • 0
Jäklar vad hon låter högfärdig i texten :D . Kan man ens kalla mina konkurrenter för journalister? De är fanboys. Jag vågar gå emot strömmen. Jag läser på om ett ämne istället för att vara lat.

Så typiskt med såna här kommentarer också:

Vad skulle du vilja förändra med speljournalistiken, om du fick skriva en egen regelbok?

Att man vågar sänka betyget om exempelvis könsporträttering stör upplevelsen.

Ja men, det är ju det enda hennes recensioner bygger på hela tiden. Om man inte stör sig på det då? -_-

Värsta är väl att fler kommer se detta som vägen till framgång nu och så får vi fler recensenter som fokuserar på helt annat än spelet.

De borde dela ut olika priser, ett för spelskribenter (som detta var) och ett för spelrecensenter. Den ene skriver för klick och den andre för information.

Redigerat av Zoiler, 14 April 2014 - 17:13.

Postad 14 April 2014 - 18:06

Unregistered35582
  • Unregistered35582
  • Lärjunge

• 353 inlägg
  • 0

Jäklar vad hon låter högfärdig i texten :D . Kan man ens kalla mina konkurrenter för journalister? De är fanboys. Jag vågar gå emot strömmen. Jag läser på om ett ämne istället för att vara lat.

Så typiskt med såna här kommentarer också:

Ja men, det är ju det enda hennes recensioner bygger på hela tiden. Om man inte stör sig på det då? -_-

Jo, sen är det lite typiskt aftonbladets journalistik (som hon är sprungen ur) att få med att hon är kvinna, halvasiat, arbetarklass och dessutom näthatad. Tyvärr, men "inkvoterad" känns inte långt borta heller.

Postad 14 April 2014 - 18:39

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 1
Blir aldrig en sexuellt frustrerad manshatande heterosexuell kvinna som önskar att hon tände på tjejer zoiler. Plz?

Postad 14 April 2014 - 20:11

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38133 inlägg
  • 0

Blir aldrig en sexuellt frustrerad manshatande heterosexuell kvinna som önskar att hon tände på tjejer zoiler. Plz?

Eh, sånt där känns rätt onödigt.

Jag kollade på den här videon, hon var med på Malou. Det förklarar faktiskt en hel del. Kan förstå anledningen till att hon skriver som hon gör. Sen att jag ogillar det är en annan femma.

http://www.youtube.com/watch?v=fz6J-1cMiPc

5.40 för övrigt =P

Redigerat av Zoiler, 14 April 2014 - 20:12.

Postad 14 April 2014 - 21:54

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
försvann humorn från forumet för en kort sekund eller missuppfattade jag dig där? :P

Postad 14 April 2014 - 23:12

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38133 inlägg
  • 0
Jag ser nog inte humorn i det helt enkelt.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.