Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Peerless 2st SLS 10" vs. 1st XLS 12" hjälp ang val.

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 April 2010 - 19:18

Sundiing
  • Sundiing
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Hallå! Nybliven hifi intresserad och har för nuvarande ett par Dynavoice M-65 med Proson Libra sateliter och en Proson reciever och är väldigt nöjd med tanke på priset. :P Tänkte nu utöka mitt paket med en subwoofer.
Har kikat runt en hel del och fastnat för Peerless basarna. Kan tillägga att den kommer att användas till ungefär 70% musik och 30% film. Nu vill jag ha hjälp av er att välja element och förstärkare. Rummet är 30m2 stort.

Det står mellan de två elementen i rubriken, vill försöka att klara mig med en försärkare med ett pristak på liiite över 2000, så frågan är vilka/vilken alternativ/kombination skullle ni rekomendera, först och främst element och förstärkare.
Klarar jag mig med ett slutsteg på max 2000kr till två SLS 10or eller är det bättre att satsa på en XLS 12?
Har kikat på slutseg som bla XTZ Sub Amp 1, Zachry D-250 eller typ ett inbyggnadsslutsteg typ Proson PS130R, Zachry DSW-250mk2.

Många frågor men vill få med så mycket som möjligt av mina resurser och krav. :lol:

Mvh Sundiing

Postad 12 April 2010 - 22:25

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Skulle ta två SLS 10" utan att tveka. Mycket bättre respons i rummet med två. Jämnare bas. Större konarea.
Starkare ljudtryck. :)
Har du delning i din stärkare skulle du gå på ett begagnat PA-steg. Mycket pulver för lite pengar.

Redigerat av Bakerman, 12 April 2010 - 22:26.

Postad 13 April 2010 - 14:35

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0
har du zon2 på din hembioreciever behöver du inte köpa basslutsteg! :)
Då kan du köpa fyra basar istället!

Postad 13 April 2010 - 17:57

ekolnskungen
  • ekolnskungen
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

har du zon2 på din hembioreciever behöver du inte köpa basslutsteg! :)
Då kan du köpa fyra basar istället!

Så ska man inte göra

Redigerat av ekolnskungen, 13 April 2010 - 18:00.

Postad 13 April 2010 - 19:00

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0

Så ska man inte göra

Därför att...?

Postad 13 April 2010 - 19:23

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Därför att...?

Ska dom köra fullrange då eller...? Blir väl inga vidare subbor...? Svårt att ställa volymen och integrera dom vettigt också...?

Postad 13 April 2010 - 21:52

Sundiing
  • Sundiing
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Skulle ta två SLS 10" utan att tveka. Mycket bättre respons i rummet med två. Jämnare bas. Större konarea.
Har du delning i din stärkare skulle du gå på ett begagnat PA-steg. Mycket pulver för lite pengar.

Okej det låter ju skit bra:), tror ej att det sitter någon delning i den. Det är den här jag har http://www.proson.se....php3?pageid=36 . Har du något bra tips på förstärkare eller om det finns något för en bit över 2000? Eller är det kört?:)

Tackar för svaret!

Postad 13 April 2010 - 22:26

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0

Ska dom köra fullrange då eller...? Blir väl inga vidare subbor...? Svårt att ställa volymen och integrera dom vettigt också...?

inte alls, tänk om tänk rätt.
lfe ut -> y-split -> zon2 in == två slutsteg som bara förstärker lfe..kanalen.

Det tipset bjuder jag på.

jag frågar igen, varför är det ingen bra ide?

Postad 13 April 2010 - 22:51

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Okej det låter ju skit bra:), tror ej att det sitter någon delning i den. Det är den här jag har http://www.proson.se....php3?pageid=36 . Har du något bra tips på förstärkare eller om det finns något för en bit över 2000? Eller är det kört?:)

Tackar för svaret!

Jo. Den har du delning i. "crossover settings". Går att dela vid 80 hz, vilket är rekommenderat av dom flesta.

Den här är många som gillar. Finns kraft så det räcker och blir över till dom du ska bygga.
Vill du sen uppgradera till en fetare låda, eller två till, så räcker den till det också. :)
http://www.thomann.d...ii_endstufe.htm

Den här är också ganska populär till moduler. Fläktlös, men inte lika mycket pulver.
https://www.prisjakt...ukt.php?p=87937

Redigerat av Bakerman, 13 April 2010 - 22:53.

Postad 13 April 2010 - 22:56

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

+1 på det.

Flera basar = bättre ljud

Som en bonus kan man även spela högre om man vill :)

Postad 13 April 2010 - 23:08

ekolnskungen
  • ekolnskungen
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

jag frågar igen, varför är det ingen bra ide?

En biostärkare redan är underpowered och klarar knappt 4ohm i full range, onödigt att lasta på extra.

Klart man kan men det är somsagt inte att rekommendera, sen undrar jag om man får nå vidare bas ur det då de flesta fronthögtalare har lika eller högre känslighet än sls10", vilket man löser genom att ge basarna minst den dubbla kraften, något man inte får genom att köra på zon 2.

Postad 14 April 2010 - 07:28

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0

En biostärkare redan är underpowered och klarar knappt 4ohm i full range, onödigt att lasta på extra.

Klart man kan men det är somsagt inte att rekommendera, sen undrar jag om man får nå vidare bas ur det då de flesta fronthögtalare har lika eller högre känslighet än sls10", vilket man löser genom att ge basarna minst den dubbla kraften, något man inte får genom att köra på zon 2.

Nu generaliserar du lite väl mycket.
Man lastar inte ner mer iaf eftersom de separata stegen inte behöver förstärka signalen lika mycket i alla stegen som innan.

Men om han då som jag skrev investerar i 4 basar o seriekopplar så får han 8ohm vilket ju är trevligare.
och om basarna är på 8ohm och han då parallellkopplar så blir det ju ännu trevligare, eller hur?

om det skulle krisa så kan han ju köpa en äldre reciever med 6ch in och sen använda de slutstegen till att driva basarna. Finns det 12volts trigger så kan man ju dessutom gömma undan det steget med! De brukar ju gå att hitta kring en 500:-

Postad 15 April 2010 - 17:15

Sundiing
  • Sundiing
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Jo. Den har du delning i. "crossover settings". Går att dela vid 80 hz, vilket är rekommenderat av dom flesta.

Den här är många som gillar. Finns kraft så det räcker och blir över till dom du ska bygga.
Vill du sen uppgradera till en fetare låda, eller två till, så räcker den till det också. :)
http://www.thomann.d...ii_endstufe.htm

Den här är också ganska populär till moduler. Fläktlös, men inte lika mycket pulver.
https://www.prisjakt...ukt.php?p=87937

Jaha det va som fan. :) Det är inte så att basen inte kan gå ner i längre hz då eller kan den gör det endå?
Jaha ja det där va ju absolut inga farliga priser! Kikade på en utav dem och såg att den inte hade någon signal kabel in. Hur får dem signalen?

Mvh

Postad 15 April 2010 - 18:05

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Jaha det va som fan. :) Det är inte så att basen inte kan gå ner i längre hz då eller kan den gör det endå?
Jaha ja det där va ju absolut inga farliga priser! Kikade på en utav dem och såg att den inte hade någon signal kabel in. Hur får dem signalen?

Mvh

Att inte basen kan gå längre ner i hz...? Du undrar om slutsteget begränsar frekvensen neråt...?
I så fall är svaren nej. Dom stegen är grymt populära till just basmoduler. Dessutom kommer du inte kunna spela så djupt med dom elementen.

Man får köpa en rca till xlr eller 6,3 mm plugg - kabel. Kostar typ en hundring.

Postad 26 April 2010 - 21:13

Sundiing
  • Sundiing
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Att inte basen kan gå längre ner i hz...? Du undrar om slutsteget begränsar frekvensen neråt...?
I så fall är svaren nej. Dom stegen är grymt populära till just basmoduler. Dessutom kommer du inte kunna spela så djupt med dom elementen.

Man får köpa en rca till xlr eller 6,3 mm plugg - kabel. Kostar typ en hundring.

Okej! Låter skit bra det då förstår jag! Har bestämmt mig nu iaf och det blir en Peerless XLS 10" med en 10" slav på 400g, skulle uppskatta grymt mycket om någon kunde ge ett förslag ett volym förslag på låda till dem då jag tänkte fara och handla virke imorn.

Basens spec.

Nominal Impedance (Ohms)
Zd
8
Min Impedance At Freq (Ohms/Hz)
Zmin
4.9/115
Maximum Impedance (Ohms)
Zo
53.3
DC Resistance (Ohms)
Re
3.4
Voice Coil Inductance (mH)
Le
4.3
Resonant Frequency (Hz)
Fs
18.9
Mechanical Q Factor
Qms
2.63
Electrical Q Factor
Qes
0.18
Total Q
Qts
0.17
Moving Mass (g)
Mms
135.3
Suspension Compliance (mm/N)
Cms
0.52
Effective Cone Diameter (cm)
D
21.2
Effective Piston are (cm2)
Sd
352
Equivalent Volume (Ltrs)
Vas
89.7
Force Factor
Bl
17.5
Reference Voltage Sensitivity
dB
88.4
Weight of Magnet (kg)
2.42

Slaven
Resonance Frequency (Hz)
Fs
13.7
Mechanical Q Factor
Qms
11.4
Equivalent Volume (Ltrs)
Vas
80
Mechanical Resistance (Kg/s)
Rms
2
Moving Mass (g)
Mms
400g
Suspension Compliance (mm/N)
Cms
0.508
Effective Piston are (cm2)
Sd
333
Xmax Peak (mm)
22

MVH

Postad 26 April 2010 - 21:35

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Skulle hellre lägga till några kronor och köpa två XLS 10 och bygga två lådor, än en tia och slav...
Jag har en XLS 12" med tillhörande 12", slav drivet av ett Behringer A500 i sovrummet, och den imponerar INTE...

Den här...

Bifogad fil(er)

Postad 27 April 2010 - 19:25

Unregisterede8beb553
  • Unregisterede8beb553
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0

Skulle hellre lägga till några kronor och köpa två XLS 10 och bygga två lådor, än en tia och slav...
Jag har en XLS 12" med tillhörande 12", slav drivet av ett Behringer A500 i sovrummet, och den imponerar INTE...

Den här...

Men snygg blev den :)

Postad 27 April 2010 - 20:45

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Men snygg blev den :lol:

Hyfsat. Den duger som sovrumssub. Där har man ju inte så höga krav. :)

Postad 27 April 2010 - 22:37

Sundiing
  • Sundiing
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Hyfsat. Den duger som sovrumssub. Där har man ju inte så höga krav. :)

Det kan jag tänka mig!:lol: Är lite in snöad på just den där kombinationen. Har sökt som en galning men kan inte hitta någon stans en lämplig lådvolym.:P Ingen som kan hjälpa mig att beräkna en låda? :D

Postad 28 April 2010 - 15:32

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Det kan jag tänka mig!^_^ Är lite in snöad på just den där kombinationen. Har sökt som en galning men kan inte hitta någon stans en lämplig lådvolym.:P Ingen som kan hjälpa mig att beräkna en låda? :P

Snöa inte in dej på den. Låter inget vidare.. Skulle ha valt två SLS-10 i separata lådor alla dagar i veckan, och två gånger på söndagen...

Postad 30 April 2010 - 14:30

Sundiing
  • Sundiing
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Snöa inte in dej på den. Låter inget vidare.. Skulle ha valt två SLS-10 i separata lådor alla dagar i veckan, och två gånger på söndagen...

Haha jag har börjat regna in på den linjen nu också!B) Åh, vad svårt det ska vara att bestämma sig! Måste skynda mig att besämma mig så att jag kan dra iväg en beställning snarast möjligt! :P

Postad 30 April 2010 - 17:06

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Ta två tior. Du kommer ångra dej annars om du någon gång får lyssna på det. Slaven är ju egentligen bara en dyr variant av ett basreflexrör.

Postad 06 May 2010 - 14:56

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Kör på 2st lådor med var sin SLS10" eller om du har plats och pengar så kör på 4st lådor med SLS10"/ 2st lådor med 2st separata kammare så at tdet blir 2st lådor man med 4st basar :)

SLS basarna är ljudkvalitet och du får trevlig djupbas om du har möjlighet till placering i främre hörnen.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.