Yes,
Då har jag och min flickvän varit hem till HD-life och testat hans testrigg och vanliga miljö. (Varning för långt inlägg)
Kan börja med att berätta att just nu sitter jag med en Epson TW3500 och en helt vanligt grå dreamscreen i ett rum med röda väggar och vitt tak och bra möjlighter till att mörkerlägga från fönster.
Så vi är ju inte några proffs inom detta. (Absolut inte min tjej som igentligen inte vill ha en projektor i vardagsrummet)
I grafen ser ni dom betyg som vi kom fram till tillsamms i testriggen. Dock efter att testat i vanlig miljö så vart det lite annat. Så stirra er inte blind på siffrorna.
Färg var otroligt svårt att avgöra. Alla hade kunnat fått fyra eller tre av mig. Var min flicka som såg skillnad.
Jag valt att inte ändra några värden från testriggen efter vi testat i vanliga miljön. Ni får ist läsa bedömningarna om dom tre dukar vi valde kolla närmare på.
Blindtest - 2 Tomas.jpg 481.37K
91 Antal nerladdningar
Kan börja med att berätta lite hur hur testriggen är kontra vanlig miljö som jag har valt att kalla det.
Testriggen är uppsatt som så att projektorn (Vet inte modell) står kanske 1m från duken som är i en låda där halva är svart å halva är vit. Duken i sig är kanske 40x50cm. Det var testbilder som vi använde här.
Vanliga miljön är när HD-life drog ner sin 130"(?)
Supernova och vi höll testbitarna framför den, med olika ljus i rummet. Projektor som användes var Sonys Hw50 och det var filmer som vi använde här.
Dom dukar vi valde att gå vidare med och testa är dom tre dukarna som kom i topp:
Supernova
Black Diamond 1.4
ReAct III
Iom att
Supernovan var i 130" och dom andra två 40x50cm så är det ju självklart svårt att veta hur dom står sig i sin helhet.
Supernova:
Det första tjejen sa när den hade hissats ner och första filmen satt igång var "Oj" så redan där ett bra betyg och det blir inte sämre heller.
Väldigt behaglig bild. Inget ljusspridning i varken tag eller golv.
Det som tjejen reagera mest på var när han satt på taklampan och bilden vart nästan oförändrad. "Så där blir det då verkligen inte med din duk".
Och även jag väldigt förvånad över hur otroligt bra den behandla det ljuset. Kan tilläggas att ljus från sidan behandla den lika som ReAct III.
ReAct III;
Vi valde den som sämre vit och svärta i testet. Dock så tyckte vi båda att svärtan var snarlik men att trycket var bättre i denna vilket resulterade i vitare vit i våra ögon.
Dock så fick man verkligen se hur bra
Supernovan är att behandla ljus när vi satt på taklampan och höll denna testbit framför duken. Då vart det svarta grått medans
Supernovan behäll sin svärta.
Den sprider ju även sitt ljus så har man vitt tak så kommer den så klart "blaska" ut sig själv lite. Hur mycket är tyvärr svårt att veta iom storleken på testbiten.
Black Diamond 1,4:
Anledning till att Black dimond 1.4 fick så pass hög Svart å vit nivå är nog för att den är så pass ljustark. Och när vit verkligen lyser upp så känns ju även svart svartare. (Iaf i våra ögon)
Dock kom även deras 0,8 tätt i hälarna så för våra ögon passar nog den duken väldigt bra. Dock så gick den tyvärr bort när vi kom till den vanliga miljön pga av shine.
Så skulle vi nu ändra testsiffrorna så skulle black diamond gå upp till synligt i Shine. Och så skulle vi även flytta upp vit samt svart nivån på React III.
Enligt testerna ser det ut som svartnivån å vitnivån skulle vara skit på både React å
Supernova men så är verkligen inte fallet.
Supernovan har som sagt en helt otrolig bild.
Men iom att black diamond är så pass mycket mer "ljusstark" "POP" så känndes den så mycket ljusare därav sänktes dom andra. Och jag skulle säkert tänka mig att andra folk skulle tycka den är för "ljus".
Alla har olika syn på vilken bild man vill ha. Detta är vad våra fyra ögon kom fram till.
Och man måste ju även tänka att med projektorn kan man ändra bilden i ljusstyrka å färger. Dock Shine, hotspotting, reflextioner å betraktningsvinkel kommer alltid vara där.
Därav rekomenderar jag verkligen folk som letar duk att själv åka till HD-life för att testa detta. Verkligen hatten av för honom! (Eller man kanske ska säga keps, som jag glömde kvar och fick så snällt gå tillbaka och hämta)
Men för mig är det mellan ReAct III och
Supernova det står. Tyvärr är
Supernovan några prishack högre upp. Så jag står i valet eller kvalet om den är värd dom pengarna eller inte.
Har du ofta tänt i taket när du har projektorn på är
Supernova nästan ett måste. Iaf efter vad jag nu har sett. Jag själv har oftast golv- eller fönsterlampan tänd.
Så just nu lutar det åt ReAct III. Dock så har jag ju inte sett den i full storlek än så vet ju inte hur den kommer prestera då.
Måste även tillägga att Multipixen skulle jag inte kunna rekommendera till en blind person ens. Den Shine som den hade...
För att förklara det på bästa sättet är att dra en parallel med nagellack som har glitter i sig. Precis så såg den ut. Så det gick knappt att betygsätta på dom andra punkterna för det var det enda man såg. Men vi försökte iaf. Vi båda skratta till när vi såg den första gången.
Redigerat av Subs2000, 17 November 2013 - 21:59.