Jag funderar på att importera en Epson TW2000 från Hong Kong och försöker att ta reda på vilka extra kostnader detta blir för mig (förutom grundpriset).
Förstår att jag måste betala moms(25%) på hela projektorns värde plus frakt, men skatten är jag lite osäker på.
Har försökt att använda mig av tullverkets tjänst TARIC. Jag har hittat en varukod som jag tycker passar perfekt (8528691000) med förklaringen:
Projektor->Som arbetar med hjälp av en flat panelskärm (t.ex. en anordning med flytande kristaller) i stånd att visa digital information från en maskin för automatisk databehandling.
Detta är definitionen av en "data"-projektor och har tullsattsen 0%.
Ville vara säker att jag tolkat allt rätt så jag skickade ett mail till tullverket och fick följande svar:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej!
Här kommer svaret på din fråga med diarienummer TV13-2008-4355.
Det är 14 % i tull på din projektor. Du ska betala tull på varans pris+frakt+ev. fraktförsäkring, och moms på alltihop dvs även på tullavgiften.
Skillnaden mellan en TV-projektor och en dataprojektor är att en dataprojektor bara går att använda med en dator.
Det finns egentligen två sorters TV-projektorer. en som klarar av att visa Tv, och alltså har en TV-mottagare inbyggt (du kan t ex byta kanal i den) och en som bara kan visa film via dvd/video etc men som inte har en TV-tuner. Båda har dock samma tullsats, 14 %, så skillnaden är bara statistisk, dvs olika varukoder.
Jag klistrar in texten för dataprojektorer, så kan du läs vad som gäller för just dem:
"Som arbetar med hjälp av en flat panelskärm (t.ex. en anordning med flytande kristaller) i stånd att visa digital information från en maskin för automatisk databehandling"
För att det ska bli en dataprojektor så ska den passa in där, och den får då inte heller klara av att visa en video eller TV-signal.
Tänk på att informationen ovan bara är rådgivande och grundad på de regler som gäller idag. Om du har fler frågor får du gärna kontakta oss igen.
Vänliga hälsningar
Mats Renerius
Tullinformatör
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Svaret förvånade mig lite pga att jag inte hittar någonstans att projektorn inte skall klara att visa en video eller TV-signal för att klassas som en dataprojektor. Finns det några projektorer som inte klarar av att visa en videosignal?
Är det någon här som har importerat LCD-projektorer från ett icke EU land och vilken tullavgift fick ni betala?
Jag tycker att tullverket inte riktigt verkar ha riktig koll på vad skillnaden mellan en "dataprojektor" och en "telivisionsprojektor" är(har ringt dom utan att bli direkt klokare).
Mvh
Johan