Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur bra koll har tullverkets personal?

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 april 2008 - 16:33

JohanWa
  • JohanWa
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Mitt första inlägg här på forumet :P

Jag funderar på att importera en Epson TW2000 från Hong Kong och försöker att ta reda på vilka extra kostnader detta blir för mig (förutom grundpriset).
Förstår att jag måste betala moms(25%) på hela projektorns värde plus frakt, men skatten är jag lite osäker på.
Har försökt att använda mig av tullverkets tjänst TARIC. Jag har hittat en varukod som jag tycker passar perfekt (8528691000) med förklaringen:
Projektor->Som arbetar med hjälp av en flat panelskärm (t.ex. en anordning med flytande kristaller) i stånd att visa digital information från en maskin för automatisk databehandling.
Detta är definitionen av en "data"-projektor och har tullsattsen 0%.
Ville vara säker att jag tolkat allt rätt så jag skickade ett mail till tullverket och fick följande svar:

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej!
Här kommer svaret på din fråga med diarienummer TV13-2008-4355.

Det är 14 % i tull på din projektor. Du ska betala tull på varans pris+frakt+ev. fraktförsäkring, och moms på alltihop dvs även på tullavgiften.

Skillnaden mellan en TV-projektor och en dataprojektor är att en dataprojektor bara går att använda med en dator.

Det finns egentligen två sorters TV-projektorer. en som klarar av att visa Tv, och alltså har en TV-mottagare inbyggt (du kan t ex byta kanal i den) och en som bara kan visa film via dvd/video etc men som inte har en TV-tuner. Båda har dock samma tullsats, 14 %, så skillnaden är bara statistisk, dvs olika varukoder.

Jag klistrar in texten för dataprojektorer, så kan du läs vad som gäller för just dem:
"Som arbetar med hjälp av en flat panelskärm (t.ex. en anordning med flytande kristaller) i stånd att visa digital information från en maskin för automatisk databehandling"

För att det ska bli en dataprojektor så ska den passa in där, och den får då inte heller klara av att visa en video eller TV-signal.

Tänk på att informationen ovan bara är rådgivande och grundad på de regler som gäller idag. Om du har fler frågor får du gärna kontakta oss igen.

Vänliga hälsningar

Mats Renerius
Tullinformatör
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Svaret förvånade mig lite pga att jag inte hittar någonstans att projektorn inte skall klara att visa en video eller TV-signal för att klassas som en dataprojektor. Finns det några projektorer som inte klarar av att visa en videosignal?
Är det någon här som har importerat LCD-projektorer från ett icke EU land och vilken tullavgift fick ni betala?
Jag tycker att tullverket inte riktigt verkar ha riktig koll på vad skillnaden mellan en "dataprojektor" och en "telivisionsprojektor" är(har ringt dom utan att bli direkt klokare).

Mvh
Johan

Postad 11 april 2008 - 18:26

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5 782 inlägg
  • 0
Vilket skämt tullverket är...

Mitt råd är att skita i dessa regler och bestrida dom om de nu skulle bli problem, projjen du ska beställa är ju mer eller mindre renodlad bio/tv projje och att den har 16:9 panel med 1080P gör ju saken ännu klarare...1080P är ingen datorupplösning..

Skriv även ner värdet på paketet så slipper du betala så jäkla mycket skatt.

Finns ju en websida som heter www.pricejapan.com som enbart håller på med detta med att skicka billiga projjar runt om i världen samt skriver ner värdet om kunden vill (mindre bra om nåt mot alla förmodan skulle hända under transporten, men...), och det är många som beställt från dom, vilket man inte skulle göra om det ska braka på med massa tullavgifter oxå?

Jaja, inte helt säker, men sök på pricejapan här på forumet så kommer du hitta en massa hjälpfull info. om detta ämne..

Redigerat av Dr. Death, 11 april 2008 - 18:29.

Postad 11 april 2008 - 18:57

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1 105 inlägg
  • 0

Vilket skämt tullverket är...

Mitt råd är att skita i dessa regler och bestrida dom om de nu skulle bli problem, projjen du ska beställa är ju mer eller mindre renodlad bio/tv projje och att den har 16:9 panel med 1080P gör ju saken ännu klarare...1080P är ingen datorupplösning..

Det var ju precis det som tullverket bekräftade, att en Epson TW2000 är en TV-projektor och därav beskattas med 14% vid import. Det var trådskaparen som ville klassa projen som en dataprojektor eftersom det är 0% skatt på dem.

MVH
Jonsod

Postad 11 april 2008 - 19:36

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

• 1 429 inlägg
  • 0
lite OT, men jag funderade på att beställa just denna projektor från pricejapan, men "beslutade" att inte göra det, med tanke på hur många gånger jag skickat in min nuvarande TW600 på service.

Postad 11 april 2008 - 20:21

JohanWa
  • JohanWa
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Jag är nästan helt säker på att en filmprojektor avser CRT-projektorer samt projektorer för biografvisning.
Om TW2000 inte är en dataprojektor vad är då definitionen på en dataprojektor?
Att en dataprojektor skulle vara en projektor som inte kan visa en video eller TV-signal tycker jag bara verkar korkat(existerar en sådan projektor?).

Postad 12 april 2008 - 01:07

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5 782 inlägg
  • 0

Det var ju precis det som tullverket bekräftade, att en Epson TW2000 är en TV-projektor och därav beskattas med 14% vid import. Det var trådskaparen som ville klassa projen som en dataprojektor eftersom det är 0% skatt på dem.

MVH
Jonsod

Hehe, va lite för snabb där, läste tvärtom... :)

Jag är nästan helt säker på att en filmprojektor avser CRT-projektorer samt projektorer för biografvisning.
Om TW2000 inte är en dataprojektor vad är då definitionen på en dataprojektor?
Att en dataprojektor skulle vara en projektor som inte kan visa en video eller TV-signal tycker jag bara verkar korkat(existerar en sådan projektor?).

Nä, vad jag vet så finns väl inte såna projjar?

Postad 12 april 2008 - 09:12

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14 172 inlägg
  • 0
Flyttar tråden till butiker och import och jag vill därmed även påminna att diskussionen inte skall glida in på hur man beter sig för att få mindre risk för tull, lägre belopp att momsa för eller annan diskussion som går ut på att lura den kontrollerande myndigheten, i detta fall tullverket.

Postad 12 april 2008 - 11:17

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1 776 inlägg
  • 0
Jag var inne ett tag på att beställa en Epson TW2000 från Pricejapan. Nu har de ifs gått ner lite i pris här i Sverige sen jag kollade på den men när jag räknade ut vad jag skulle få betala då, utan att man drar bort priset för att få mindre moms och tull så skulle de fortfarande löna sig. Men jag känner att jag vågade inte riktigt ifall något skulle gå sönder så får man stå för alla kostnader själv samt att jag hittade en Panasonic AE2000 (som ajg helst ville ha) för 20.000kr :)

Postad 12 april 2008 - 22:19

JohanWa
  • JohanWa
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
20000:- för en AE2000 det var verkligen ett bra pris. Är du nöjd med den?
Är det inga som har importerat projektorer från ett icke EU land? Vilken skatt fick ni betala?
Jag har tittat på tre sidor pricejapan, diewiththemosttoys och hivizone.
Lite orolig att beställa en TW2000 pga att det klagats lite på konvergens problem.
Kanske bättre med en HC6000 men den har haft problem att visa 24fps material utan att hacka i panoreringar :) .
Det är svårt att bestämma sig (dagens ilandsproblem :P).

Postad 13 april 2008 - 09:46

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1 105 inlägg
  • 0
AE 2000 är en bra projektor och många är väldigt nöjda med den, sen finns det andra som inte tycker att den är tillräckligt bra i jämförelse med TW 2000. Angående konvergensproblemen du läst om så har jag hört några enstaka i Sverige och desto fler i USA som har dem. Det verkar dock inte vara något större problem och de flesta som sett TW 2000 tycker att bilden är riktigt grym med tanke på att det är en LCD-projektor. TW 2000 har en riktigt bra svärta och dessutom möjlighet till att kalibreras helt färgkorrekt, dessa egenskaper kan AE 2000 inte konkurrera med. Dessutom är AE 2000 nästan dubbelt så stor - alltså mer skrymmande. I slutändan handlar det om vad DU tycker är mest prisvärt, TW 2000 kostar ca 10 000 kr mer än AE 2000. Och är TW 2000 värd de extra pengarna, ja jag personligen tycker det men om DU gör det kan ingen annan svara på. DU bör alltså försöka kika på projjarna själv.

Sen tror jag att de allra flesta väljer att lägga några extra tusenlappar och köpa sina produkter i Sverige. Jag personligen skulle aldrig köpa in produkter utanför EU och riskera att man får defekta apparater, problem med garantier etc etc. Epson har t.ex. en helt suverän 3 år-på-platsen-garanti på TW 2000, men den gäller bara om du köpt den i Sverige. Med lite otur kan det vara riktigt dumt att vara snål i dessa sammanhangen...

MVH
Jonsod

Redigerat av jonsod76, 13 april 2008 - 15:28.

Postad 13 april 2008 - 11:11

JohanWa
  • JohanWa
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Jag håller med dig det kan vara en stor risk med garantin. Jag försöker bara tänka på hur mycket pengar garantin är värd. Vissa beställare ställer upp på att kolla konvergens, döda eller lysande pixlar, irisen m.m.
Priset i Sverige är 31000 kr för TW2000. Beställer man den från ett icke EU land kan man få den för $2700 och det blir 2700*6=16200kr(snacka om skillnad). Nu har jag inte räknat in övriga kostnader men om tullen är 0% och frakten $150 så blir den totala kostnaden (2700 + 150) * 1.25 = 21375. Jag sparar ca 10.000 och det räcker med god marginal till att skicka tillbaka projektorn på eventuell reparation ett par gånger och en riktig ISF kalibrering i Sverige.
Att skicka sin projektor för reparation utomlands involverar ett stort orosmoment som inte kan räknas i pengar.
När det gäller konvergensproblemet så borde det vara lika stort i USA som i Sverige (projektorerna är väl tillverkade på samma ställe). Att det är mer rapporterade konvergensproblem i USA kan kanske bero på att det blivit mer uppmärksammat genom avsforum.com. Det kan också bero på att det är 1080UB home versionen som haft problem.
TW2000 och 1080UB Pro skall vara samma enhet vad jag vet.
Jag är väldigt splittrad import eller köpa i Sverige det är frågan.

Jonsod tycker du att en ISF kalibrering är värd sina tusenlappar?

Mvh
Johan

Postad 13 april 2008 - 15:14

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1 105 inlägg
  • 0

Jag håller med dig det kan vara en stor risk med garantin. Jag försöker bara tänka på hur mycket pengar garantin är värd. Vissa beställare ställer upp på att kolla konvergens, döda eller lysande pixlar, irisen m.m.
Priset i Sverige är 31000 kr för TW2000. Beställer man den från ett icke EU land kan man få den för $2700 och det blir 2700*6=16200kr(snacka om skillnad). Nu har jag inte räknat in övriga kostnader men om tullen är 0% och frakten $150 så blir den totala kostnaden (2700 + 150) * 1.25 = 21375. Jag sparar ca 10.000 och det räcker med god marginal till att skicka tillbaka projektorn på eventuell reparation ett par gånger och en riktig ISF kalibrering i Sverige.
Att skicka sin projektor för reparation utomlands involverar ett stort orosmoment som inte kan räknas i pengar.
När det gäller konvergensproblemet så borde det vara lika stort i USA som i Sverige (projektorerna är väl tillverkade på samma ställe). Att det är mer rapporterade konvergensproblem i USA kan kanske bero på att det blivit mer uppmärksammat genom avsforum.com. Det kan också bero på att det är 1080UB home versionen som haft problem.
TW2000 och 1080UB Pro skall vara samma enhet vad jag vet.
Jag är väldigt splittrad import eller köpa i Sverige det är frågan.

Jonsod tycker du att en ISF kalibrering är värd sina tusenlappar?

Mvh
Johan

Ja, 10 000 kr är mycket pengar. MEN, lägger du på skatt på 14% samt moms på 25% så hamnar du på 30 500 kr - ungefär samma belopp som vad den kostar här i Sverige. Och jag tror "risken" är stor att du måste betala både skatten och momsen, men jag är inte säker...

TW2000 är känd för att se mycket bra ut "out of the box" och många bryr sig inte om att kalibrera den. Trots detta så menar de som sett skillnaden mellan en kalibrerad och okalibrerad maskin att just TW2000 är en projektor som vinner extremt mycket på att kalibreras. Detta bl.a. eftersom den faktiskt går att få till att visa helt korrekta färger i hela spektrat etc. Speciellt bilddjupet, kontrasten och detaljer i lågdagar skall framkomma mycket bättre på en kalibrerad maskin, dvs bildupplevelsen skall ha mycket att vinna på en kalibrering. Jag har faktiskt i skrivande stund själv beställt en kalibrering på en TW 2000 som jag nyligen har köpt (skall kalibreras någon gång under maj/juni). Jag ser verkligen fram emot att se vilka möjligheter som denna proj har att erbjuda då jag är stort imponerad redan nu...

MVH
Jonsod

Postad 13 april 2008 - 16:06

Unregisteredb67e1833
  • Unregisteredb67e1833
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
(2700 + 150) * 1.25 = 21375

det är inkl moms, dock 0% tull.

Postad 13 april 2008 - 17:45

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1 105 inlägg
  • 0
Riktigt, jag missade att han redan räknat in momsen. Med skatten hamnar man i så fall på ca 24500 kr...

MVH
Jonsod

Postad 13 april 2008 - 18:00

JohanWa
  • JohanWa
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Tänk på att lampan helst skall vara körd i 100-200 timmar innan en kalibrering skall göras.
Mvh
Johan

Postad 13 april 2008 - 21:18

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1 105 inlägg
  • 0

Tänk på att lampan helst skall vara körd i 100-200 timmar innan en kalibrering skall göras.
Mvh
Johan

Precis, det är därför kalibreringen är beställd till maj/juni... ;)

MVH
Jonsod

Redigerat av jonsod76, 13 april 2008 - 21:18.

Postad 14 april 2008 - 07:01

JohanWa
  • JohanWa
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Nya rön från tullverket.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej!
Här kommer svaret på din fråga med diarienummer TV13-2008-4434.

Jo, den projektor du beskriver svarar mot följande varuslagstext:

"Som arbetar med hjälp av en flat panelskärm (t.ex. en anordning med flytande kristaller) i stånd att visa digital information från en maskin för automatisk databehandling"

-------------

Tänk på att informationen ovan bara är rådgivande och grundad på de regler som gäller idag.

Vänliga hälsningar

Arne Karlsson
Tullinformatör
www.tullverket.se
TullSvar, tfn 0771-520520
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag tror att jag inte blir klokare genom att fråga tullverket. Två motstridiga svar och svaren är bara "rådgivande".
Undra var man kan få information som inte bara är "rådgivande"?

Johan

Postad 14 april 2008 - 08:43

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1 105 inlägg
  • 0
Ja, vad skall man säga - myndigheter :P Lämnade du samma uppgifter i de båda fallen? Min rekommendation är att om du tycker att det är bäst att beställa en proj från ett icke EU-land så sparar du det senaste svaret. Då kan du åtminstone bevisa att du har fått information från tullverket där det framgår att det är 0% tull på projen (kan väga ganska tungt om det uppkommer en tvist, även om det bara är rådgivande information). Synd bara att det inte någonstans framgår vilken proj det är frågan om i svaret, men om du beskrev det i din fråga så finns detta registrerat hos tullverket.

Lycka till! ;)

MVH
Jonsod

Postad 14 april 2008 - 22:47

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1 776 inlägg
  • 0

20000:- för en AE2000 det var verkligen ett bra pris. Är du nöjd med den?
Är det inga som har importerat projektorer från ett icke EU land? Vilken skatt fick ni betala?
Jag har tittat på tre sidor pricejapan, diewiththemosttoys och hivizone.
Lite orolig att beställa en TW2000 pga att det klagats lite på konvergens problem.
Kanske bättre med en HC6000 men den har haft problem att visa 24fps material utan att hacka i panoreringar :D .
Det är svårt att bestämma sig (dagens ilandsproblem :lol:).

Hade lite tur att hitta en beg. med 30 h på lampan. Jag är supernöjd med projektorn. Den är riktigt schyst.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.