Redigerat av Unregistered145c1bcd, 25 februari 2004 - 02:32.
50Hz eller 100Hz vid Tvspelslirande
Startad av
Unregistered145c1bcd
, feb 22 2004 21:12
19 svar till detta ämne
Postad 22 februari 2004 - 21:12
TV som går på drygt 8 papp, men då finns en liknande modell med 50Hz för 5 papp. Jag ska använda TV:n främst till konsolspelande. Hur ska jag välja?
Efter allt jag har läst på internet så brukar folk vara en aning oense om vad man ska välja; 50Hz eller 100Hz? Skulle någon kunna förklara skillnaden för mig? Har fortfarande inte fått ett riktigt grepp om det hela. Jag planerar att köpa en 4:3
![]() ![]() Redigerat av Unregistered145c1bcd, 25 februari 2004 - 02:32. Postad 22 februari 2004 - 21:30
spelen stöder väl widescreen, såvida du inte sitter på nintendo från 80-talet.
Va, ska du köpa 4:3??? Varför? Satsa på 16:9! 8000 kan du få en 100Hz Philips, typ en så som jag har. Konsol
Men om du verkligen ska ha en 4:3 TV så tycker jag du ska skaffa en Sony KV-29LS30. En kompis har en sådan och den funkar prima! /D Postad 22 februari 2004 - 22:21
spelande vän: KÖP EN 4:3 50 Hz TV!!!
Jag har ett enkelt och ärligt svar till dig min konsoll
Allt annat vore ett misstag, framförallt om du vill komma så billigt undan som möjligt. Jag tror inte att du behöver lägga mer än 4-5 tkr för en riktigt bra sådan TV. Själv gillar jag tex Sonys 29:tummare = STOR och skön bild till TV-spel. 100 Hz gör att rörelser ser CP ut på TV:n = går bort (stillbilder blir grymma men du vill väl inte bara ha spelet i pausläge hela tiden eller?) Widescreen gör att du får välja mellan liten bild eller fettogubbar (utdragen bild)= går fetbort Det är bara en handfull spel som stödjer widescreen, tro mig jag vet! ![]() Postad 22 februari 2004 - 23:19
Kom inte närmare än så här när jag sökte. Det var något i den här stilen jag hade tänkt mig. Vad är det för skillnad, och vilken bör jag välja? Ledsen om jag verkar lite vilsen
Postad 23 februari 2004 - 17:59
Spelar ni nintendo 8bitars?
Xbos, ps2 och game cube(antar jag) har väl stöd för 16:9? Postad 23 februari 2004 - 19:19 Det är kanske 10% av alla xbox spel som stödjer 16:9. Bara för att maskinen stödjer det betyder ju inte att det alltid går att köra widescreen. Postad 24 februari 2004 - 02:39 10% vet jag inte... kolla denna lista:Det är kanske 10% av alla xbox spel som stödjer 16:9. Bara för att maskinen stödjer det betyder ju inte att det alltid går att köra widescreen. http://www.hdtvarcade.com/xboxlist.htm c:a 50% i den listan, men jag tror inte den är helt uppdaterad. Om man sen räknar på "stortitlarna" och alla spel som släpps idag skulle jag tro att siffran kryper upp mot 80%. *EDIT* Kolla även http://www.hdtvpub.c...games/index.cfm Redigerat av Björn_S, 24 februari 2004 - 02:42. Postad 24 februari 2004 - 02:58
spel som har äkta widescreenstöd. Sedan är många spel listade i databaser med 16:9 stöd fast de inte har det.
Vet inte vad du snackar om. Jag har både XBox och PS2 och det är bara ett fåtal
http://hdgames.net/ Läs kommentarerna också. Många listar med 16:9 fast det är fel. Jag tror 10 procent är en ganska rimlig siffra. (lägre för PS2 men högre för Xbox - sammantaget kanske 10 procent...) Jag blev så förbannad när jag upptäckte detta då jag köpt min widescreen TV så jag höll på att slänga ut den genom fönstret. Jag trodde också att spelen skulle stödja widescreen eftersom själva Krysslådan gör det. Utdragen bild är fruktansvärt fult. Zoomar man så blir det pixligt och fult plus att man inte ser hela bilden. Kör man 4:3-läget så blir det olidligt tråkigt att spela, med liten bild och fula kanter. Saknade verkligen min gamla Sony 4:3 29-tummare då... 100Hz gjorde ju inte saken bättre direkt. Dessutom så stödjer ju ALLA spel mig veterligen 4:3 så det finns ingen som helst anledning att köpa 16:9 om man ska spela TV-spel på den... Näe, proj eller 4:3-TV är det som gäller i dagsläget. Jag har nästan slutat spela sen jag fick min 16:9 - TV. Det är helt enkelt inte roligt längre. Snart blir det proj istället och då kommer det bli spela av igen ![]() (Ska man se film är såklart 16:9 överlägset men det vet väl alla redan...) När Playstation 3 och Xbox2 kommer så kanske 16:9 blir standard (hoppas det) men det dröjer ju ett par år... Jag tycker att det är uselt av spelbolagen att de inte kan implementera fullt 16:9-stöd och HDTV-stöd i spelen och jag tycker att det är uselt av Microsoft att marknadsföra krysslådan som 16:9-kompatibel när det från början bara var DOA3 och dashboarden som hade stöd för widescreen... Visserligen är DOA3 ett bra spel men inte så bra att man ville spela det hela tiden... Hoppas nu bara att Halo2 får widescreenstöd annars borde de märka om alla krysslådor med en stor fet lapp där det står: OBS: 4:3 TV eller projektor rekommenderas!!! PS. För att komplicera saken ytterligare så är det vissa av 480p/720p - spelen som har stöd för 480p/720 p i 4:3 men INTE i 16:9... ![]() EDIT: en annan sak som du nog inte tänkt på är att flera av spelen som listas som 16:9 har ett dåligt 16:9 stöd tex. att bilden inte fylls ut riktigt i kanterna eller att endast videosnuttarna men inte gameplay har 16:9 stöd (eller tvärtom!) EDIT2: Jag antar att du vet att de titlar som finns i de listor du länkade till är just sådana titlar som har 16:9/HD-stöd eller både och... Att utgå från de listorna är alltså inte särskilt vettigt om man vill göra en statistisk bedömning men det verkar i alla fall som du har en poäng i att fler och fler spel får 16:9-stöd vilket i alla fall är glädjande... Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 24 februari 2004 - 03:53. Postad 24 februari 2004 - 04:06
TV pub så finns det 148 titlar rapporterade TOTALT på SAMTLIGA plattformar som stödjer 16:9. Kan tänka mig att det inte är mer än 50-60 stycken av dem som har FULLT widescreenstöd...
Enligt HD
![]() 41 st PS2 14 st Gamecube 78 st XBox Dessa är rapporterade som att de har någon typ av 16:9-stöd "This list is user contributed. No guarantees are given from the comments and reports users have submitted. Please help keep this database up-to-date by submitting reports of games you have played!" Tyvärr har ofta folk som skickar in till sådana här listor inte koll på vad fullt 16:9 -stöd betyder eller också är de så korkade att de sitter med en utdragen bild men tror att den är 16:9. Därför blir tyvärr inte siffrorna rättvisande. Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 24 februari 2004 - 04:18. Postad 24 februari 2004 - 08:32
spel så är ju 10% en mkt generös siffra, åtminstone vad gäller den konsolen.
Med tanke på att det finns tusentals PS2-
Jag har samma erfarenhet som du, Anathema, ytterst få spel stödjer 16:9. Postad 25 februari 2004 - 02:54
spel har stöd för 16:9, så är dom ju så otroligt mycke skönare att spela dom på en widescreen. Och om spelet inte har stöd för 16:9, så är det väl inge större fara med lite svart på sidorna? Själv så skulle jag aldrig vilja ha en 4:3 teve istället, även fast jag endast har 28" på min widescreen...
Men om ett
Ljuspistoler burkar inte fungera på 100 hz aparater. Kan kanske vara bra att veta? Postad 25 februari 2004 - 04:12 4:3 - bilden på en 28-tums widescreen är ju pytteliten. Någon kan säkert den exakta siffran men det blir inte många tum kan jag lova ![]() (dessutom är kanterna oftast inte riktigt raka i 4:3-läget - väldigt irriterande). För mig är det inte något alternativ överhuvudtaget. Som alla vet finns det ju en anledning till att TV-apparaterna har overscan också... Tycker inte heller att det är direkt roligare att spela med widescreenbild än med 4:3-bild. Det är stor och bra bild man vill ha, formatet har mindre betydelse tycker jag. Men det är klart att olika spel lämpar sig ju olika bra för att spelas i ett widescreenformat. En smaksak också naturligtvis... Det är självklart så också att när du sitter med en pytteliten 4:3 bild i din 28-tummare att du tycker det känns häftigt när du kan få en mkt större och tjusigare widescreenbild i vissa spel ![]() ![]() Postad 25 februari 2004 - 19:38
tv som jag hade förut
Tycker inte bilden blir alltför liten i 4:3 mode på min widescreen... Blir väl runt 24" eller nåt, men det är bättre än min 15" 4:3
![]() Men jag tycker att det blir en mer "filmisk" känsla i spel med 16:9 stöd, och det är ju oftast trevligt. Spel som Beyond Good & Evil och Resient Evil 4 går dessutom endast att köras i letterbox på en 4:3 tv, och då är det ju trevligt att ha en widescreen... Och fler och fler spel som kommer har ju widescreen stöd, så varför inte skaffa en widescreen tv på en gång (nu när också digital-tv och allt mer och mer blir i 16:9)?? Postad 25 februari 2004 - 19:47
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Redigerat av Unregistered74d4d0b1, 25 februari 2004 - 19:49. Postad 25 februari 2004 - 20:10
tvn, men det suger. Blir nog att stoppa in en vanlig 4:3 tv i sovrummet
Ja bilden blir skit liten i 4:3 läge på en 32" widescreen.. går iaf inte att sitta i soffan, jag får ta data stolen och sitta en meter från
![]() Postad 27 februari 2004 - 00:48 ![]() Postad 02 mars 2004 - 08:52
TV spelande, det går inte så bra ihop alla gånger.
Håller delvis med om 100hz och
Jag spelar mycket Winning eleven, alltså Konamis fotbollsspel på PS2 och gubbarna får som ett streck efter sig ibland när man gör snabba spelvändningar. I senaste Winning eleven 7 International är det dock äkta Widescreen stöd. Det blir en otroligt härlig känsla eftersom man får en bättre överblick när hela bilden används på rätt sätt. Äkta WS är att föredra framför 4:3, däremot har jag inte helt vant mig vid 100hz och TV spelande, men jag stör mig inte på 100hz fenomenet lika mycket nu som då TVn var helt ny. Som det ser ut nu så kommer allt fler spel att stödja 16:9 och de bästa spelen har oftast stöd för det, iaf de från 2003 och framåt. Dessto sämre är det att Xbox spelen inte har äkta DD ljud alla gånger, för det mesta används alla 5 högtalare samtidigt, så det blir snarare 5 CH stereo istället för surround. Förhoppningsvis är detta en standard vid nästa generations TV spel. Postad 02 mars 2004 - 12:11
tv än den får du inte för det priset. Köp den direkt, ett riktigt bra köp. Sen lägg resternade pengar (upp till 8000 eller vad du snackade om) till något annat. Du kommer inte bli missnöjd med CL10:an...
Köp Sony KV29CL10, kostar runt 5000kr i Sverige, bättre 4:3
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |