Någon som har en vettig standardinställning att börja med?
/Fredrik
Postad 12 november 2003 - 22:49
tweakar Z2:an för att få ut max ur den.
Tänkte att vi kanske kunde samla lite tips och trix till hur man
Någon som har en vettig standardinställning att börja med? /Fredrik Postad 12 november 2003 - 23:09 Postad 14 november 2003 - 10:01 /F Postad 15 november 2003 - 00:09 För att få 1:1 pixel mapping med 50 Hz bildfrekvens på VGA-ingången kan följande inställningar användas. Kanonbild!!! Inställning i PLV-Z2 Fine sync. 14 (prova med olika, påverkar "skärpan") Tracking 1648 (tror det står totalt antal pixel el ng likn) Horizontal 263 (jag anv 262 istället) Vertikal 26 Clamp 3 Display area H 1280 Display area V 720 Inställningar i dator Mit diesen Powerstrip Einstellung lief der Z2 bei mir Tearingfrei mit 50Hz am VGA-Eingang. PowerStrip timing parameters: 1280x720=1280,110,40,218,720,5,5,20,61800,2304 Generic timing details for 1280x720: HFP=110 HSW=40 HBP=218 kHz=38 VFP=5 VSW=5 VBP=20 Hz=50 Linux modeline parameters: "1280x720" 61,800 1280 1390 1430 1648 720 725 730 750 +hsync +vsync Editerat 1: Förtydligande: PowerStrip->DisplayProfiles->Configure->Advanced Timing Options-> Custom Resulutions Markera "User defined" Gör inställningar enligt settings.jpg Starta om datorn Gå in i skärmegenskaper och ändra upplösningen till den nya 1280x720 Njut av en skaplig bild.... Editerat 2: En bra guide för ATI + PowerStrip kan läsas här. Redigerat av Unregistered4f7f5a8f, 18 november 2003 - 08:41. Postad 17 november 2003 - 01:23
Z2:a
SÅ här gör man för att komma in i servicemenyerna på en
Some tips and tricks with the Z1 (the Z2 has the same button squence to get into the F and S menu): !!!!! WRITE DOWN ALL SETTINGS BEFORE YOU MAKE ANY CHANGES !!!!! factory mode Press "Select" and "Input" together on the projector 5-10 Seconds to get into "factory" mode. service mode Press "Menu" and "Input" together on the projector 5-10 Seconds to get into "service" mode. Saxat från: http://www.xs4all.nl.../ht/sanyoz1.htm T.ex så kan ni se temperaturen på 3 ställen i projektorn om man går ner till position 100 i service mode. (Fläkten drar igång och låter snäppet värre än en hårtork!) /F Postad 17 november 2003 - 08:46
Z2:a igår. Jag gick in i service moden och klickade mig där vidare till inställning 14 som i mitt fall var inställd på 69. Efter att ha läst att en person i USA hade sin Z2:a inställd på 81 från fabriken ändrade jag således även min projektor till 81. Resultatet lät inte vänta på sig utan nästan all vertical banding försvann efter denna justering. Dock tycker jag att bilden blev en smula mer orolig, men det går säkert att finjustera lite.
Justerade bort i princip all vertical banding i min
Nu efter denna lilla tweakning så är bilden betydligt mer behaglig att titta och jag ser inte någon påtaglig VB ens i solida färgfält. Ska fösöka pula vidare lite i service mode för att justera bort den rödaktiga tonen i bilen. Postad 17 november 2003 - 11:09 Yeess! Låter mycket fint det där. Kul att höra den första som verkar ha fixat till detta problem. Nu blev jag ÄNNU mera sugen på denna proje. ![]() Tack för svaret! Postad 17 november 2003 - 15:58 Sanyo Z2 Service Menu Today I found out how to access the service menu on my Sanyo Z2. This is what I did to accomplish this. Hold down both the menu and input buttons on the Sanyo Z2 (not on the remote)for about 5 seconds. My problem is that i have no idea on what to do now to adjust the red channel. Did anybody try this yet? och vidare: thank you go into the sanyo z2 impressions thread and there's a post by me (probably on the 2nd or 3rd last page) where I detail what is in the service menu to adjust the gain/bias for the colours. bah, what the hell, no point in you wasting your time like that: 1- controls the red bias 2- controls green bias 3- controls blue bias 7- controls the red gain 8- green gain 9- blue gain write down your values before playing around wiht these setting Postad 17 november 2003 - 20:36 testade lite HDTV klipp och det är helt enormt. Nu fattas bara att man ska få igång skiten via DVI oxå så jag kan ställa ner datorn på golvet igen (bara 1.8m VGA-DVI kabel). Någon som hittat nån lösning på DVI problemet? Postad 17 november 2003 - 22:47 Min hade värdet 85 inställt på inställning 14. Det kanske är så att alla har olika inställningar från fabriken.... Postad 17 november 2003 - 22:48 Vilka inställningar ändrade du? Postad 17 november 2003 - 23:22 Hej! Kan man få lite mer detaljerad info om hur man gör dessa inställningar! T A C K!!!! Postad 18 november 2003 - 05:55 Postad 23 november 2003 - 00:22 Lånade en HTPC av en kompis och kopplade den med 10m DVI-D kabel från Mycom (295:-) till min Z2 som kom från Big Screen igår. Använde inställningarna i powerstrip för 720p50Hz som beskrivs här i tråden. Bilden blir ju skitbra. Kan inte se annat än att den är 1:1 mappad mot 1280x720@50Hz eftersom DVI-D kabeln inte släpper fram nåt annat än digital bild. Dock ett problem kvar: Det var "snöglitter" i de mörka områdena på bilden. Kanske också kallas "sparklies". Det fanns inga sparklies om jag körde 800X600. Någon som vet hur man får bort dom? Ett annat problem: Jag tycker min Z2:a väsnas klart mer än demoexen på t.ex Sontec o Reference Audio. Någon som hört talas om problemet? Jag mailar väl tyskarna imorgon o ser vad dom säger... Postad 23 november 2003 - 10:57 My 5 cents Postad 23 november 2003 - 11:00 Prova med en 7 meters kabel istället. När du ökar upplösningen så ökar bandbredden som behövs i kabeln, och du ligger nog redan på gränsen för vad den klarar av vid 800x600! Visst någon som hann svara innan mig ![]() /Sören Redigerat av soren, 23 november 2003 - 11:06. Postad 23 november 2003 - 11:55 Shit, jag hade tänkt mig en 15m DVI-kabel. Visste inte heller att det fanns analog överföring med DVI som jag läste i ett annat inlägg... Finns det något sätt att lösa problemet på om jag envisas med att ha datorn 15m ifrån projektorn? Om man ska streama divx/xvid, ska man köra 50 herz då? PAL-filmer är ju 25 fps och NTSC är 23,976 fps... Redigerat av Raistlin, 23 november 2003 - 11:56. Postad 23 november 2003 - 12:10 http://www.pictrol.com/video.php De har ju tyvärr varit snåla på Sanyo och inte inkluderat en sådan ingång på Z2. Då måste du använda en RGBHV/DVI konverter(dongle), den genererar säkert lite skuggor i signalen på samma sätt som en förlängningskabel. Om man ser det är en annan fråga. Det finns iofs långa OPTISKA dvi kablar som kostar många tusen! /Sören Postad 23 november 2003 - 12:14
Z2... så beror lite på kvaliten, den kostar mellan 1000-1500:-
Tjaa min 10m Olbach (eller hur det stavas) funkar kanon, vet även att 15m Olbach har funkat med
My 5 cents Postad 23 november 2003 - 12:21 Länk? Pris? Säkert många som är intresserade! Jag tror även källan spelar stor roll, den måste ha en stabil och stark utsignal för att det skall fungera med långa längder. Den digitala signalen transporteras ju efterallt analogt ![]() Några har pratat om en "Lindy" kabel, om ni söker på det så får ni säker fler ideer. /Sören Postad 23 november 2003 - 13:00
Z2 tråden längre ner? Mkt förvirrande! Stäng dennna NU och fortsätt i den andra!
Varför diskuterar ni inte i den officiella
Postad 23 november 2003 - 13:23 PS. Jag tog upp denna tråd eftersom den hade intressant info. DS Postad 23 november 2003 - 13:50 ![]() /Sören Postad 24 november 2003 - 21:11
z2 och fick sparkles på allt utom 480p.
D-fence: Vi testade den billiga dvi kabeln på
Värt att notera är att samma kabel och samma spelare klarar att ge 1366 x 768 56hz utan problem med hs10. Tydligen så är dvi mottagar delen känsligare i z2 Bosse Postad 25 november 2003 - 00:12 D-fence, kan du bekräfta att du lyckats få 1:1 pixelmappning 720p50Hz på din Z2:a. Vet att iaf en viss ML som läser detta forum vore mycket tacksam om du lyckats få det att fungera, hade gärna önskat att fler som har en Z2:a kunde testa dessa inställningar så att vi vet att detta fungerar med DVI och inte enbart VGA då DVI ger en klart överlägsen bild som alla borde föredra. ![]() Om ni inte testat DVI ännu så gör det och ni lär inte vilja köra något annat i framtiden. Meddela gärna era erfarenheter efter ni gjort det också så att så många som möjligt lyckas få det att fungera ![]() Postad 25 november 2003 - 00:29
Z2:an lämnar info att den klarar max 1024x576, och att mitt grafikkort (Geforce3Ti500) inte tillåter att man överskrider dessa värden, på det sätt som beskrivs i tyska forumen. ATI:s grafikkort ska vara betydligt mer tillåtande när det gäller att gå utanför gränsvärdena.
Jag har inte fått 1280x720 att funka med DVI...men det är med största sannorlikhet kombinationen av att
Jag hoppas att EDID informationen i projektorn ska vara justerad i "service-pack:en" för Z2:an, så att grafikkorten kan läsa av att projektorn klarar upp till 1280x1024...då ska man inte behöva tweeka sina grafikkort för att få det att funka. Jag kommer helt klart att prova mer efter att uppgraderingen kommer till Sverige, och den har hittat vägen in i min projektor... /Staffan Postad 26 november 2003 - 00:14 DVI-A 1280x720 50Hz är helt judder fri. Inga ryck eller feluppdateringar av skärm. När jag testar DVI-D 1280x720 50Hz (får faktiskt bra statisk bild!) så blir det extremt mycket ryckningar/judder. Så blir det när datorn skickar ut bildpaketen i 50 Hz men Z2an läser/visar i 60 Hz. Får se om ngn programvara löser detta?! Så DVI-D 50 Hz PAL kan jag inte heller få att fungera acceptabelt. /Lars Postad 26 november 2003 - 07:28 Själv uppfattar jag bilden som mycket bra, och varken behöver, vill, eller ska tweaka bilden. I framtiden kanske, vem vet, men som jag känner nu är jag helnöjd. Folk ser hur folk är tokiga på att tweaka, och det ger en inblick i att projektorerna verkar ha dålig bild i standardutförande, vilket jag bevisar inte stämma. ![]() God morgon alla. Postad 26 november 2003 - 09:03 Jag är också mycket nöjd med min bild, men tänkte att jag skulle testa de inställningar som jag sett här och på andra platser på nätet. Bilden blev inte bättre utan sämre så jag misstänker att min Z2:a är trimmad från fabrik, och jag har original inställningarna igen. Mycket nöjd med min proj! Postad 26 november 2003 - 21:51 Min Z2 skickades från Tyskland för en vecka sedan och har serienr G3Y03423. Ser ingen VB, har bra skärpa och bra färger. Posta gärna era serienr så kanske vi kan reda ut vilka ex som har vilka problem. Med min kompis dator med radeon 9600 och 720p@50Hz via DVI-D är bilden suverän (med undantag för lite sparklies som jag hoppas försvinner med en bättre DVI-kabel). Jag har dock ej kört arcas juddertest så jag ska inte svära att det sker någon 50->60Hz konvertering i projjen. Förhoppningsvis får jag min V880 imorgon så till helgen blir det mycket tester både med den och Radeon 9600. Rapport kommer såklart ![]() Någon annan än mej o Millstream som haft problem med bullriga exemplar? Postad 26 november 2003 - 22:22 Jag skulle inte vilja kalla min Z2:a bullrig men den låter definitivt mer än vad jag väntat mig efter att ha hört Z2:orna på demona. Men det beror kanske, som sagts, mer på lokalen än på projjen i mitt fall. /Anders Postad 26 november 2003 - 22:46 Angående scart: Ni som tänker köra med HTPC och DVI: Varför inte skaffa ett TV-kort med S-video-ingång och koppla boxscarten dit? Det blir antagligen bäst bild. Sök på det här då jag har sett folk som gjort så. Själv har jag ingen HTPC så jag tar boxscarten till Cinema Concepts konverter Scart/YUV (Reference audio har den tydligen oxå.). Jämfört med komposit så blir det lite bättre. Oklart dock om det är värt 2000kr mer än komposit. Postad 26 november 2003 - 22:59
Z2a ur kartongen.
Nu skall jag följa den här tråden med extremt intresse - för nyss plockade jag upp min
Nu har jag kört den från bordet framför mig och faktiskt inte retat mig mycket på fläkten trots att den stått en meter framför mig bara. Blir nog toppen när jag får upp den i taket och med en ljudisolerande skiva under. Ingen box, men bara en enkel skiva som skärmar lite åt mitt håll. Apropå bilden så har jag kört out of the box, men sen har jag pillat lite och justerat för att få till svärtan. Det är inte perfekt, men jag känner mig rätt nöjd som tagit mig ur vänteträsket... var på väg att vänta ut alla HD2+ projjarna, men den här kan jag sitta nöjd med i minst ett par år tror jag. Sen blir det väl 3chips dlp för 25 lapp ![]() Jag köpte mig proj på Sontec för de hade precis fått en ny sändning. Skjutet på en beigeblommig tapet är jag riktigt impad. Inte en tendes till vb ser jag på min, sett lite på demoexet i butiken. Jag har kanske få den uppdaterade. Färgerna ser bra ut på min, skruvade faktiskt ner dem lite när jag kollade Toy Story för det blödde lite från det röda. Det enda jag har lite bekymmer med just nu är att jag inte vet var jag skall hänga den för att få in bilden på duken. Finns longthrow lins? Postad 16 januari 2004 - 10:04 DVD med möjlighet att ställa in egna värden för DVI-porten. Kolla in den här tråden. Lång rackare, men trevlig läsning. ![]() Postad 16 januari 2004 - 18:29
Z2-ägare som upplever att fläktljudet är något högt.
Jag får också falla in i ledet av
Själv har jag kontaterat att på två projektorer testade så var båda fläktarna "felbalanserade". De har en litet fränt metalliskt ljud om den ligger helt platt mot bord/tak men tiltar man den något i sidled så försvinner detta ljud helt och fläktljudet blir mer ett sus. Är det något som känns igen? Tror jag ska ta ett snack med Sanyos service... Och... jag upplever också att fläkten varierar något i hastighet medans man tittar, mycket störande i kombination med ljudet ovan. Man hör varvtalet, inte luftsuset... Redigerat av Unregistered8f1e780a, 16 januari 2004 - 18:30. Postad 19 januari 2004 - 13:25 Postad 20 januari 2004 - 09:36 /Anders Postad 23 januari 2004 - 07:58 Den enskilt största inställningen som tog bort "vertical banding" var #14 i fabriks-menyn (INTE service-menyn). Min stog på 1 och jag ändrade till 2, skillnaden var som natt och dag och tog bort 90% av effekten. Man kan prova lite andra värden, när jag provade 5 så det ut som en potta skit med svarta vertikala ränder så om man inte vet hur VB ser ut kan man prova... ![]() Resterande 10% av "vertical banding" fick jag bort genom en kalibrering enligt en punktlista skriven av MiVaAVS i den här tråden på AVS Forum. Speciellt justeringen av styrspänningen till panelerna i service-menyn (#13, #14, och #15) var avgörande för vertical banding och att få bort flimmer, #14 som justerar den gröna panelen var speciellt svårjusterad men blanda inte ihop den med inställning #14 som finns i fabriks-menyn (även om den som jag sagt ovan påverkar VB). Jag är nu mycket mer nöjd med min Z2 än jag var för några dagar sen, svart är svartare, vitt är vitare och färgerna bättre. ![]() (Här är mitt eget inlägg på AVS Forum) Redigerat av Unregisteredd674406e, 23 januari 2004 - 08:00. Postad 23 januari 2004 - 09:07 ![]() Vad är det för skillnad på fabriksmeny och servicemeny och hur kommer man in/ur respektive?!?? Har någon rett ut hur detta påverkar garantin? Har sett att frågan tagits upp på några oliak trådar men jag tror ingen gett ett bra, definitivt svar... Även om man återställer orginalinställningarna så kan vi vara 100 på att "intrånget" finns loggat någonstans. Postad 23 januari 2004 - 11:51 Postad 05 september 2004 - 19:41 Är det någon som kan infoga den bild largab hänvisade till? Den verkar inte fungera längre. ![]() Postad 09 september 2004 - 15:21 Kan bara hålla med, mycket bra bild direkt ur kartongen, har inte ändrat mycke. Postad 09 september 2004 - 17:59 Kan det vara så att det skiljer en hel del mellan de nyaste och äldsta Z2:orna? Jag fick min i måndags. Har letat efter VB, men hittar inte minsta minsta lilla . (Kan bero på att jag inte testat med riktig duk än dock) Håller dock med om att fläkten efter ett tags användning låter lite obalanserad och "skärande". Detta hörs dock knappt överhuvudtaget vid filmtittande. Redigerat av Unregistered40162, 09 september 2004 - 18:00. Postad 09 september 2004 - 19:38 Det finns mycket att läsa om båda fenomenen om man söker efter dem Här. ![]() Screendoor och Vertical Banding är förövrigt inte samma fenomen. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |