Hejsan allihopa.
Jag tycker att tonen
är minst sagt onödig i många fall men jag tänkte bidra till tråden ändå, då jag
är intresserad av era åsikter och synpunkter.
Jag
är en helt vanlig kille på 27 år och har alltid haft normal syn med vanligt långsynthet, inga andra konstiga defekter.
Krockade
för 2 år sedan då vi blev låg i omkörning på E4 och en bil i innerfilen fick sladd och körde in i oss. Vi körde av vägen i 100 och voltade 2 varv varpå jag for runt som en häxpipa i bilen (vw skåpbuss) och fick en nedmonterad 100kg´s bokhylla på skallen bland annat. hur som helst så har det nu kostaterats att jag fick sk whiplash. Problematiken var omfattande och bland det
första jag m
ärkte dagen efter krocken var att jag kände det som om jag stog på ett gungande skepps-däck n
är vi åkte tåg hem till Sundsvall, åksjuk och illamående. Möjligtvis hj
ärnskakning var min omedelbara slutsats... efter att tiden gick och jag knappt fick en blund eller avslappnad menut pga svår v
ärk och ständigt spänd kropp (nacke, hals, rygg och käkar mm) så blev det också klart att denna "yrsel" och balansrubbning blev kvar. N
är jag var ute och gick så halkade synen efter n
är jag tog ett steg, som en
fördröjning ungef
är. Trycker ni på "degausse" eller avmagnetisering på sk
ärmen fram
för er (crt) så får ni en aning. "flickan" i "the ring", n
är hon kommer upp ur brunnen
är också ett bra exempel, fast något överdrivet.
Hur som helst så har nu 2 år gått och det mesta
är bra mycket bättre än det katastrofala stadiet jag var i då, även om problemen finns kvar i vissa mått. Böjer jag mig åt sidan
för att plocka upp något n
är jag kör bil så tar det tex en sekund innan blicken fokuserar på vägen igen, och en viss "yrsel" upplevs... inget som inte går att leva med men det t
är på krafterna att alltid fokusera så hårt på det man gör. Andra problem som "stavning/tal-problematik" och minnet har också påvrkats och inget har med placebo att göra då jag normalt
är/var en kille som inte oroar sig
förrän det
är DAGS att oroa sig, om man sägr...
Till det intressanta: Jag har eftersom upptäckt att jag har vissa problem med en del saker och av dessa så har jag 3 bra exempel.
1: Jag och min bror har samma 21" Eizo CRT sk
ärm och jag var hem till honom och skulle surfa en kväll, blev nästan spyf
ärdig p åen gång och fick verkligen anstränga mig
för att sitta kvar. Det var en stor orolighet i bilden och jag blev sjösjuk. Undrade stilla
vad han gjort och snabbade mig att kolla uppdateringsintervallet = 60 HZ... höjde till 100HZ som jag själv använder och guuud
vad skönt det var... då fick jag ro i sinnet.
2: Ni vet de nya stolparna mitt mellan körbanorna på E4 bland annat, de med ett blått ljus som lyser? Ljuset
är inte ett problem i sig, men n
är det
är mörkt har jag mycket svårt att koncentrera mig n
är jag får möten, inte att blanda ihop med "vanligt" bländande, utan jag får verkligen anstränga mig
för att hålla fokus på min väghalva (jag vet, kör helst inte på kvällen så var inte oroliga!). det v
ärsta av allt
är just att stolparna sitter mycket tätare än tidigare och n
är möten kommer så får det en "stroboskopisk" effekt och då
är allt som v
ärst. Detta blir mycket bättre om jag kommer till en sträcka med "vanliga" gamla mitträcken/stolpar...
3: Var i köpartakterna av projektor och åkte ut och tittade på en LCD/Z3 och en DLP/4805 i samma rum. Blev åksjuk direkt och kunde inte
förmå mig att hålla blicken på dukarna, då jag inte visste
vad som gjorde mig sådan... vågade inte chansa på DLP utan gick alltså på en LCD och det verkar funka fint. Bilden kanske inte
är lika tip-top men jag fixar att kolla på den iaf.
Jag säger inte att jag absolut inte kan kolla på en DLP men var
för chansa, man kan med rätt lite intellekt och bara en gnutta slutlednings
förmåga komma fram till att någon form av ljus (bland annat) får mitt balanssinne att balla ur helt...
Tilläggas bör,
för alla tvivlare, att jag inte själv trodde ett dyft på just "whiplash" utan ansåg att det nog bara var ett sätt att mygla
för att slippa dra sitt strå till stacken. Men å
vad naiv och okunnig jag var... det vet jag nu, och den som tror att dom
förstår
vad det inneb
är har oftast ingen aning (inte ens min flickvän, som nu efter 2 år har börjat känna av det mer och mer)...
Till Krasse vill jag bara säga att jag inte dömer dig
för att du
är lika naiv, okunnig och korkad som jag själv var en gång, men säg det till den 18-åriga killen som flyttade med sin mamma från Stockholm, i en husvagn, till en vintrig campingplats mitt i nowhere h
är i utkanten av Sundsvall. Du kan ju tänka på han och hans ensamma v
ärld med ett parti patiens på sin höjd, medans du sitter och ånjuter din proj i dina sköna soffa, med vännerna... han lider av "sk" "elallergi"...
Kom precis på att han fick
föras till akutpsyk och en mörk cell pga att man inte fick ha ett brinnande ljus på sjukhuset, en mörk och ensam cell alltså...
Nog om det! Sylvester eller någon med tankar eller kunskap,
vad tror/vet ni att mina problem bror på? Själv skulle jag tro (jag har inte fått några vettiga svar, lever i ovisshet) att balans-centrat fått sig en kyss och att ögonen har en central roll i det hela, samt att ljuset spelar en viktig roll = belysnings-princip på bildvisare = problem ??
Tankar, någon?
- Robert -