Jump to content

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Redfall

92 replies to this topic
  • Please log in to reply

#51

Posted 07 May 2023 - 20:48

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5,605 posts
  • 1
KĂ€nner samma sak Glidtassen.
NÀr inte en enda person pÄ sin friend list spelar ett gratis spel sÄ Àr det illa för Xbox, tror Redfall hade en peak pÄ typ 6000 spelare??
Starfield gör sig nog bÀst pÄ PC.
Funderar pÄ att skaffa PS5 istÀllet.

#52

Posted 08 May 2023 - 14:05

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4,440 posts
  • 0

Jag hade bĂ„de PS5 och XBOX. 

 

Men vad som vĂ€gde tyngst för mig var Arcane's titlar, och med tanke pĂ„ att Microsoft köpte upp Bethesda sĂ„ insĂ„g jag hur kommande spel frĂ„n Arcane endast kommer till XBOX. DĂ€rför sĂ„lde jag min PS5 och behöll Series X. Jag mĂ€rkte ocksĂ„ hur det var mer kostsamt med PS5 dĂ„ alla exklusiva titlar sĂ€llan sĂ„ldes ut pĂ„ rea. 


Edited by Glidtassen, 08 May 2023 - 14:15.


#53

Posted 08 May 2023 - 15:05

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5,605 posts
  • 1

Fast jag betalar hellre lite extra för kvalitén.

Har alltid varit sÄ för mig :D

Sen finns det saker man gillar med Xbox, men dom börjar spela ut sin rÀtt nu.



#54

Posted 09 May 2023 - 13:03

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4,440 posts
  • 0

Series X marknadsförs som den kraftigare maskinen, men sĂ„ finns dessvĂ€rre inga titlar som drar fram hela maskinens prestanda. Köpte min Sony A80K 77" för att dra nytta av 120hz, men glömde dĂ„ att man landar pĂ„ 1080p. 



#55

Posted 09 May 2023 - 13:48

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5,605 posts
  • 0
Halo Infinite gjordes pÄ en gammal spelmotor dÀr utvecklarna fick lappa och laga och anpassa hÄrdvarukraven sÄ att spelet kunde köra pÄ Xbox One. Redfall byggdes pÄ en trasig spelmotor med UE4 som inte stödjer DX12 och alla nya features.
Kontentan blev tvÄ trasiga spel som troligen aldrig blev sÄ bra dom kunde ha blivit.
DĂ„liga beslut gjorde att utvecklarna blev handikappade frĂ„n början. Åtminstone bygger Starfield pĂ„ en ny spelmotor.

Edited by BioBerra, 09 May 2023 - 13:51.


#56

Posted 09 May 2023 - 17:55

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9,947 posts
  • 0

Series X marknadsförs som den kraftigare maskinen, men sÄ finns dessvÀrre inga titlar som drar fram hela maskinens prestanda. Köpte min Sony A80K 77" för att dra nytta av 120hz, men glömde dÄ att man landar pÄ 1080p.


Du fÄr köpa en pc helt enkelt ifall du har rÄd. Du har ju en utmÀrkt ursÀkt :)

#57

Posted 09 May 2023 - 19:52

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5,605 posts
  • 0
Digital Foundry kallar PC versionen en dÄlig port?
Fungerar inte ens bra pÄ vÀrsta processorn med 4090.
Ett skrÀpspel :-)
Kanske slÀppte dom skiten dÄ det var bortom rÀddning.

Edited by BioBerra, 09 May 2023 - 19:55.


#58

Posted 10 May 2023 - 10:19

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6,472 posts
  • 0
Antingen det, eller sÄ ville Microsoft fÄ ut en exklusiv AAA titel NU, och inte försena spelet igen. Men dom borde vÀl ha sett vilket uselt skick spelet var i?

Nog bra att dom inte gett oss nÄt release datum för Hellblade 2. FÄr dÄ kan dom i lugn och ro, göra klart spelet, och polera det ordentligt.

#59

Posted 10 May 2023 - 12:54

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38,008 posts
  • 0

Men dom borde vÀl ha sett vilket uselt skick spelet var i?

Är inte detta nĂ„got som ganska mĂ„nga borde? Sony med Last of Us, Nintendo med Pokemon, Rockstar med GTA-remastern, Anthem, Fallout 76, AC: Unity, Cyberpunk, No Man's Sky, tusentals andra.

 

NÀr ska folk sluta bli förvÄnade Àr vÀl mer frÄgan.

 

Phil sa iofs att det inte hade spelat nÄgon roll om de hade vÀntat i ett halvÄr dÄ spelidén inte Àr bra i grunden.


Edited by Zoiler, 10 May 2023 - 12:54.


#60

Posted 10 May 2023 - 13:44

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6,472 posts
  • 0

Phil sa iofs att det inte hade spelat nÄgon roll om de hade vÀntat i ett halvÄr dÄ spelidén inte Àr bra i grunden.

Dom skulle ha skrotat spelet, och börjat om pÄ nytt, likt Nintendo gjorde med Metroid Prime 4 (inte för att Redfall Àr i nÀrheten av detta IP, men ÀndÄ).

Visst folk som vÀntat pÄ spelet hade vÀl blivit sura, men bÀttre att MS varit Àrliga ang att spelet, i nuvarande skick, inte hÄller mÄttet för att slÀppas.



#61

Posted 11 May 2023 - 13:17

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5,605 posts
  • 0

Dom skulle ha skrotat spelet, och börjat om pÄ nytt, likt Nintendo gjorde med Metroid Prime 4 (inte för att Redfall Àr i nÀrheten av detta IP, men ÀndÄ).

Visst folk som vÀntat pÄ spelet hade vÀl blivit sura, men bÀttre att MS varit Àrliga ang att spelet, i nuvarande skick, inte hÄller mÄttet för att slÀppas.

 

Bara skrota hela projektet, kÀnns lite som det var detta man gjorde nÀr man slÀppte det tidigt, antagligen steg utvecklingskostnaderna och sÄ insÄg man hur trasigt spelet var.

 

Aldrig att det dÀr gick igenom MS quality of approval, ett av kraven Àr ju 60 fps.


Edited by BioBerra, 11 May 2023 - 13:19.


#62

Posted 12 May 2023 - 17:11

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4,440 posts
  • 0
Men att spelet fortfarande ligger uppe pÄ Xbox store. Har för mig att Cyberpunk togs bort nÄgra mÄnader efter release pga. Man ville ÄtgÀrda buggar.

#63

Posted 14 May 2023 - 15:43

appel_
  • appel_
  • ForumrĂ€v

  • 501 posts
  • 0

Halo Infinite gjordes pÄ en gammal spelmotor dÀr utvecklarna fick lappa och laga och anpassa hÄrdvarukraven sÄ att spelet kunde köra pÄ Xbox One. Redfall byggdes pÄ en trasig spelmotor med UE4 som inte stödjer DX12 och alla nya features.
Kontentan blev tvÄ trasiga spel som troligen aldrig blev sÄ bra dom kunde ha blivit.
DĂ„liga beslut gjorde att utvecklarna blev handikappade frĂ„n början. Åtminstone bygger Starfield pĂ„ en ny spelmotor.

 

Starfield Ă€r vĂ€l Gamebryo som vanligt nĂ€r det gĂ€ller Bethsedas RPGer? 

 

För Halo Infinite byggde de vĂ€l en egen ny motor? Och det Ă€r ju inte helt lĂ€tt, Funkar klockrent pĂ„ bĂ„de min Series och min trötta PC vilket Ă€r imponerande. FĂ„tt mĂ„nga timmar skoj i MP dĂ€r och kampanjen var bra ocksĂ„. 

 

Redfall kÀnns som om de tog sig vatten över huvudet, kanske lite ovana vid UE4 stÀllde till det ocksÄ, och helt enkelt inte fick till det som de tÀnkt sig. Men fÄr de till AI, dekal-inladdning och lite annat sÄ Àr det ÀndÄ ett helt ok co-op spel. FÄr Äterkomma till det nÀr jag betatat av allt annat jag tÀnkt spela. :D



#64

Posted 14 May 2023 - 16:50

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5,605 posts
  • 0

Starfield Àr vÀl Gamebryo som vanligt nÀr det gÀller Bethsedas RPGer?

För Halo Infinite byggde de vÀl en egen ny motor? Och det Àr ju inte helt lÀtt, Funkar klockrent pÄ bÄde min Series och min trötta PC vilket Àr imponerande. FÄtt mÄnga timmar skoj i MP dÀr och kampanjen var bra ocksÄ.

Redfall kÀnns som om de tog sig vatten över huvudet, kanske lite ovana vid UE4 stÀllde till det ocksÄ, och helt enkelt inte fick till det som de tÀnkt sig. Men fÄr de till AI, dekal-inladdning och lite annat sÄ Àr det ÀndÄ ett helt ok co-op spel. FÄr Äterkomma till det nÀr jag betatat av allt annat jag tÀnkt spela. :D

Det var iofs en uppdaterad variant Slipspace med en hel del begrÀnsningar, bland annat med menyerna. Att Halo I fortfarande saknar bÄde rankat Team slayer och progression system, det senare Àr dock pÄ gÄng.
Men det Àr mycket som fattas i Halo I som troligen aldrig kommer, kÀnns som spelet sakta men sÀker lÀmnar Beta stadiumet.
MS har blivit experter pÄ att slÀppa trasiga eller halvfÀrdiga spel.

Edited by BioBerra, 14 May 2023 - 16:51.


#65

Posted 14 May 2023 - 22:21

appel_
  • appel_
  • ForumrĂ€v

  • 501 posts
  • 0

Det var iofs en uppdaterad variant Slipspace med en hel del begrÀnsningar, bland annat med menyerna. Att Halo I fortfarande saknar bÄde rankat Team slayer och progression system, det senare Àr dock pÄ gÄng.
Men det Àr mycket som fattas i Halo I som troligen aldrig kommer, kÀnns som spelet sakta men sÀker lÀmnar Beta stadiumet.
MS har blivit experter pÄ att slÀppa trasiga eller halvfÀrdiga spel.

 

Ja, det fĂ„r man hoppas Ă€r en trend de kan bryta. Om det nu Ă€r en trend. Forza Horizon 5, Gears 5, Hi-fi Rush, High on Life mfl fungerade fint vid launch (för mig kanske jag ska sĂ€ga). Gjorde Ă€ven Halo Infinite för den delen, men som du sĂ€ger, en hel del features folk förvĂ€ntade sig saknas fortfarande. 



#66

Posted 15 May 2023 - 14:11

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38,008 posts
  • 0

Om det nu Àr en trend.

Nej, det handlar ju om de tvÄ spel han Äterkommer till hela tiden, varav ett har 87 pÄ MC. SÄ mycket mer Àr det inte och de allra flesta har funkat bra vid launch. Men nÀr man ignorerar de fÀrdiga spelen förstÄr jag att det kan upplevas sÄ.

 

Starfield Àr vÀl Gamebryo som vanligt nÀr det gÀller Bethsedas RPGer?

 

 

Starfield is built in Creation Engine 2, a modified and updated form of the Creation Engine that was used for Skyrim, Fallout 4, and Fallout 76. Reportedly, The Elder Scrolls VI will also use Creation Engine 2


#67

Posted 16 May 2023 - 12:03

appel_
  • appel_
  • ForumrĂ€v

  • 501 posts
  • 0

Creation Engine Àr det den heter ja. Tack! Men den Àr iaf baserad pÄ Gambryo sÄ jag var iaf inte helt ute och cyklade. :D



#68

Posted 18 May 2023 - 19:07

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4,440 posts
  • 0

Jag vet inte om det Àr vÀrt, men ni kan vÀl hojta till nÀr första riktiga patchen kommer - vet inte om jag kommer ladda ned pÄ nytt. Men vore lite kul att Ätminstone köra detta spel relativt fritt frÄn buggar, kunna sÀga att man man prövat spelet :)



#69

Posted 18 May 2023 - 20:30

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5,605 posts
  • 0
MÄste vara tidernas fiasko, lÀste nyss att det var typ 300 spelare per dygn :-)

#70

Posted 19 May 2023 - 09:17

La Cucaracha
  • La Cucaracha
  • MĂ€stare

  • 2,787 posts
  • 0

MÄste vara tidernas fiasko, lÀste nyss att det var typ 300 spelare per dygn :-)


Skulle nog hÄllit med om det nu var sÄ att spelet frÄn början var efterlÀngtat och vÀldigt hypat. Tror INGEN i min spelkrets ens snackat om spelet.

#71

Posted 19 May 2023 - 11:36

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6,472 posts
  • 0

Ja, det hade vÀl varit 400 pers online pÄ Steam versionen.

Spelet var typ "dead on arrival" helt enkelt.

 

Ingen i min krets heller som visat intresse.

 

Hade jag varit Microsoft, sÄ hade jag inte lagt ett öre till, pÄ vidare utveckling av spelet.

Dom borde skrota det, och lÄta folk fÄ en refund.



#72

Posted 19 May 2023 - 12:11

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22,856 posts
  • 0

Är det domedagsligan hĂ€r? Som om hela Xbox-varumĂ€rke hĂ€ngde pĂ„ Redfall? Ett spel som pĂ„ sin höjd verkade mediokert frĂ„n början? Men visst okej.

VadÄ? Har de lanserat fler spel Àn Redfall det senaste Äret?

:P



#73

Posted 19 May 2023 - 13:54

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9,947 posts
  • 0

VadÄ? Har de lanserat fler spel Àn Redfall det senaste Äret?
:P


Kan inte minnas nÄgot förutom dlc till fh 5

#74

Posted 19 May 2023 - 14:39

La Cucaracha
  • La Cucaracha
  • MĂ€stare

  • 2,787 posts
  • 0

VadÄ? Har de lanserat fler spel Àn Redfall det senaste Äret?
:P


Ingen aning eftersom jag mest spelade Elden Ring tidigt förra Ă„ret och sen spelade jag ingenting förrĂ€n Modern Warfare 2 kom och har mestadels suttit med det đŸ€·đŸ»â€â™‚ïž
Nu hÀgrar ju mest Diablo IV.

#75

Posted 19 May 2023 - 17:00

appel_
  • appel_
  • ForumrĂ€v

  • 501 posts
  • 0

VadÄ? Har de lanserat fler spel Àn Redfall det senaste Äret?
:P


Hi-fi rush och High on life var kul. Början av dem iaf för jag har inte spelat klart dem Àn.

#76

Posted 19 May 2023 - 17:58

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38,008 posts
  • 0

Hi-fi rush

Det Àr totalt bortglömt tyvÀrr.

 

Lite olika reaktioner pÄ bra och dÄliga spel. Men det Àr bra att den hÀr trÄden hÄller forumet vid liv pÄ egen hand iaf, den kÀmpar pÄ. TÀnk om den nÄr 3 sidor, det vore den mest framgÄngsrika speltrÄden pÄ flera Är :o



#77

Posted 20 May 2023 - 12:05

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22,856 posts
  • 0

Ingen aning

Nog ingen som har.

Men det Àr ju just dÀrför Redfall blÄst upp sÄ dant. Det har lÀnge varit snÄlt med "egna" titlar sÄ nÀr det vÀl kommer en, och den visar sig vara skrÀp, sÄ slÄr det pÄ mer Àn bara spelet.

För stunden dĂ„. Förhoppningsvis sĂ„ Ă€r H2 2023 starkare. Är vĂ€l dags för nĂ„n stor visning snart, förutsĂ€tter jag (med tanke pĂ„ att Sony gĂ„r lös nĂ€sta vecka).

#78

Posted 20 May 2023 - 13:13

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4,440 posts
  • 0

En story Àr viktig

 

Det Ă€r uppenbart att Arcane fĂ„tt denna titel pĂ„tvingad. Alla som följt Harvey Smith's resonemang om immersive sims, och vikten av att göra grundliga efterforskningar pĂ„ ett spels settnings borde förstĂ„ att studion inte ville göra Redfall. Dishonored 3 stod pĂ„ tur, men fick göra avkall och istĂ€llet slĂ€ppa fram Deathloop. 

 

Inför Dishonored-serien vet jag att studion besökte England och andra platser inom Europa, just för att studera arkitektur och mÀnniskor för att lÀgga grunden för hur spelets karaktÀrer skulle se ut.

 

Jag sjÀlv har mÄnga Är pÄ konstutbildningar bakom mig, och det var dÀrför Arcande fÀngslade mig med Dishonored - det var som att befinna sig i en levande oljemÄlning. Sammanfattningsvis brukar Arcande göra intelligenta immersive sims, rika pÄ kopplingar till djupare kulturella kontexter: arkitektur, industridesign, konst, mode mm. Att förlÀgga handlingen till en Amerikans smÄstad blir ocksÄ fel pÄ sÄ mÄnga plan, detta med tanke pÄ att Amerika i jÀmförelse med lÀnder i Europa har en sÄ kort historia. Detta kan ocksÄ vara en av anledningarna till att spelet saknar en meningsfull story.

 

Vet inte hur mÄnga som sett 80-tals klassikern "The Lost Boys", well - I say no more :)

 

Det Ă€r inte bara att Redfall har buggar, utan narrativet "Vampyrinvasion i en pittoresk Amerikansk turistort" klingar falskt. Det finns ingenting fĂ€ngslande eller engagerande med dessa tvĂ„ ingredienser. Arcane hade möjligtvis rott det i land om berĂ€ttelsens konflikt formulerats annorlunda: 

 

"Det finns en mörk skog utanför den idylliska smĂ„staden Redfall. InvĂ„narna i staden börjar ana avvikande beteenden hos sina grannar, samtidigt som uppmĂ€rksamheten succesivt dras mot landskapet utanför staden". 

 

Det största problemet för mig Àr spelets korkade "fullskaliga invasion av vampyrer pga. ett labb-experiment som gÄtt snett"

 

Det finns ingen mystik, naturlig upptakt till konflikten - utan bara en ytlig ursÀkt för att göra ett pastell-aktigt-looter-shooter.


Edited by Glidtassen, 20 May 2023 - 13:24.


#79

Posted 20 May 2023 - 16:03

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38,008 posts
  • 0

Är vĂ€l dags för nĂ„n stor visning snart, förutsĂ€tter jag (med tanke pĂ„ att Sony gĂ„r lös nĂ€sta vecka).

11 juni.

 

Det Àr inte det att det varit sÄ mycket snÄlare med spel frÄn MS vs Sony om man rÀknar, utan att det varit snÄlare med storytunga tredjepersonsskjutare. MS har mer varierade spel, men inte de spelen folket vill ha. I Redfall fanns det pistoler i alla fall, nÄgot som de flesta vill ha i sina spel. Eller svÀrd, nÄgot man dödar med i alla fall. Det liknade Ätminstone ett AAA-spel med vapen och story litegrann i början.

 

De kan slÀppa fenomenala, kritikerhyllade spel som Ori, Age of Empires eller Forza eller mer udda spel som Sea of Thieves, Grounded eller Pentiment, men det Àr inte det de flesta köper en konsol för. Sony har förstÄtt vad folket vill ha och slÀpper nÀstan enbart spel i den genren = profit. Plus att de köper tidsexklusivitet frÄn de stora tredjepartsspelen som MS fick sluta med pga kaoset med Tomb Raider.

 

De enda spelen MS har i genren Àr fortfarande Gears och Halo (FPS men ja). DET Àr vad de mÄste lösa. Sony hade mer variation och vÄgade experimentera mer förut, men de har aldrig varit sÄ framgÄngsrika som de Àr nu.

 

Det Àr uppenbart att Arcane fÄtt denna titel pÄtvingad. Alla som följt Harvey Smith's resonemang om immersive sims, och vikten av att göra grundliga efterforskningar pÄ ett spels settnings borde förstÄ att studion inte ville göra Redfall. Dishonored 3 stod pÄ tur, men fick göra avkall och istÀllet slÀppa fram Deathloop.

 

Men Redfall började ju utvecklas ett Är innan MS köpte dem, dÄ till PS5 ocksÄ. SÄ det var ingen som Àgde dem vid det laget.


Edited by Zoiler, 20 May 2023 - 21:05.


#80

Posted 20 May 2023 - 16:27

appel_
  • appel_
  • ForumrĂ€v

  • 501 posts
  • 0

11 juni.

 

Det Àr inte det att det varit sÄ mycket snÄlare med spel frÄn MS vs Sony om man rÀknar, utan att det varit snÄlare med storytunga tredjepersonsskjutare. MS har mer varierade spel, men inte de spelen folket vill ha. I Redfall fanns det pistoler i alla fall, nÄgot som de flesta vill ha i sina spel. Eller svÀrd, nÄgot man dödar med i alla fall. Det liknade Ätminstone ett AAA-spel med vapen och story litegrann i början.

 

De kan slÀppa fenomenala, kritikerhyllade spel som Ori, Age of Empires eller Forza eller mer udda spel som Sea of Thieves, Grounded eller Pentiment, men det Àr inte det de flesta köper en konsol för. Sony har förstÄtt vad folket vill ha och slÀppar nÀstan enbart spel i den genren = profit. Plus att de köper tidsexklusivitet frÄn de stora tredjepartsspelen som MS fick sluta med pga kaoset med Tomb Raider.

 

De enda spelen MS har i genren Àr fortfarande Gears och Halo (FPS men ja). DET Àr vad de mÄste lösa. Sony hade mer variation och vÄgade experimentera mer förut, men de har aldrig varit sÄ framgÄngsrika som de Àr nu.

 

 

Men Redfall började ju utvecklas ett Är innan MS köpte dem, dÄ till PS5 ocksÄ. SÄ det var ingen som Àgde dem vid det laget.

 

Är det verkligen sĂ„ enkelt? Zelda Tears of the Kingdom fĂ„r ju bĂ„da bra kritik och sĂ€ljer trots att det inte följer Sonys mall med pĂ„kostad grafik, lite gameplay, mycket cutscenes?

 

Jag hoppas iaf att MS fortsĂ€tter att experiementera och slĂ€pper roliga spel. Vill jag se pĂ„ film sĂ„ finns Netflix och Disney+. 



#81

Posted 20 May 2023 - 16:39

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9,947 posts
  • 0

Zelda har svĂ€rd i alla dess former. Du dödar krokoj*vlar har jag lĂ€st mm,  open world rpg sĂ„ zoilers mall fungerar ju dĂ€r med lol. 

Jag har absolut ingen koll pĂ„ Nintendo. De kör sitt eget race vĂ€ldigt framgĂ„ngsrikt men det finns vĂ€l bĂ€ttre ex Ă€n zelda dĂ€r de inte följer mallen :) 



#82

Posted 20 May 2023 - 16:52

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4,440 posts
  • 0

Zoiler: - "Men Redfall började ju utvecklas ett Är innan MS köpte dem, dÄ till PS5 ocksÄ. SÄ det var ingen som Àgde dem vid det laget."

 

 

Japp, nu nĂ€r du sĂ€ger det sĂ„ sĂ„ köpte ju MS ZeniMax ganska nyligen. Men det gör ju saken Ă€nnu mer trĂ„kigt, hur Arkane gör allt för en hit. 



#83

Posted 20 May 2023 - 21:00

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38,008 posts
  • 0

Är det verkligen sĂ„ enkelt? Zelda Tears of the Kingdom fĂ„r ju bĂ„da bra kritik och sĂ€ljer trots att det inte följer Sonys mall med pĂ„kostad grafik, lite gameplay, mycket cutscenes?

Sony har sjÀlva sagt att det Àr en strategi i alla fall och med tanke pÄ hur det gÄr förstÄr jag varför. Men det Àr inte sÄ att jag menar att bara den genren sÀljer nÀr spel som Minecraft finns. Men MS behöver fler sÄna spel som tilltalar en större mÄlgrupp.

 

Men Zelda Àr verkligen ett AAA-spel. Bara det konsolen inte tillÄter det att se snyggare ut, men för Switch-Àgarna Àr det AAA. Det Àr mer liknande Ubisofts mall dock.

 

Men Nintendo gör ocksÄ lite som Sony nu, de hittar en mall som sÀljer bra och sÄ anpassar de mÄnga av sina spel efter den mallen. BoTW blev open world och sÄlde bra sÄ nu sÀger de att detta Àr mallen för Zelda framöver. Mario, Pokemon, Kirby, Xenoblade har liknande mall. Men de har sÄ mÄnga varierade IP:n sÄ de kan experimentera mer och deras spel kostar inte lika mycket att göra sÄ misstag Àr inte lika kostsamma.



#84

Posted 21 May 2023 - 15:56

appel_
  • appel_
  • ForumrĂ€v

  • 501 posts
  • 0

Sony har sjÀlva sagt att det Àr en strategi i alla fall och med tanke pÄ hur det gÄr förstÄr jag varför. Men det Àr inte sÄ att jag menar att bara den genren sÀljer nÀr spel som Minecraft finns. Men MS behöver fler sÄna spel som tilltalar en större mÄlgrupp.


Behöver de det? Det Àr vÀl mer att det ska tilltala media och influencers? Fast det kanske Àr samma sak. Hur vÀl sÀljer de hÀr omtalade spelen jÀmfört med CoD och Fifa som Sony sjÀlva sagt Àr de viktiga spelen rent inkomstmÀssigt och som subventionerar deras first party utveckling.

SjÀlv blev jag uttrÄkad till döds av HZD. Kom inte lÄngt pÄ Death Stranding. God of War kÀndes rÀtt meh. Last of Us lockade inte alls.

Ratchet & Clank Àr vÀl det enda som gjort mig iaf lite sugen pÄ en PS5 för att det Àr vÀlgjort it som bara en korridors shooter kan.

#85

Posted 22 May 2023 - 20:30

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38,008 posts
  • 0

Behöver de det? Det Àr vÀl mer att det ska tilltala media och influencers?

Sony-spelen bÄde sÀljer bra och fÄr bra kritik, varför skulle man inte vilja ha sÄnt i sin lineup kan man undra. Som Nintendos spel. MS Àr trea i racet sÄ de behöver uppenbarligen göra nÄgot Àven om det Àr vÀldigt svÄrt i det hÀr lÀget.

 

Hur vÀl sÀljer de hÀr omtalade spelen jÀmfört med CoD och Fifa som Sony sjÀlva sagt Àr de viktiga spelen rent inkomstmÀssigt och som subventionerar deras first party utveckling.

 

Jag kollade rÀtt nyligen, de bÀsta CoD-spelen lÄg vÀl mellan 25-28 miljoner ungefÀr pÄ alla plattformar. Spel som Last of Us, Spider-Man, Uncharted, HZD, Ghost of Tsushima, God of War mfl sÀljer tillrÀckligt bra pÄ egen hand för att betala tillbaka utvecklingskostnaden för spelet med rÄge. De sÀljer 10 milj+. Annars har de PS+ som bara flödar in pengar.

 

Det Sony sÀger nu angÄende MS köp av CoD kan man ta med en vagnslast salt. Som att de inte skulle vara konkurrenskraftiga om de tappar CoD, sÄklart de skulle vara. Men MS har lovat dem CoD 10 Är framÄt och MS vill tjÀna pengar pÄ CoD-försÀljningen pÄ Playstation. De tjÀnar mer pÄ det Àn att hÄlla det exklusivt, just nu i alla fall.

 

Edit:

 

19-31 miljoner för CoD (pÄ alla plattformar)

 

https://screenrant.c...-million-copies

 

FIFA har EA tappat licensen för sÄ det Àr i limbo just nu.


Edited by Zoiler, 22 May 2023 - 20:32.


#86

Posted 23 May 2023 - 15:25

appel_
  • appel_
  • ForumrĂ€v

  • 501 posts
  • 0
Sen tillkommer IAP som nog Àr en rÀtt stor del av inkomstkÀllan Àven för Sony nÀr det gÀller tex CoD och Fifa.

Men ja, ett cinematiskt tredje persons action Àventyr med mycket cutscenes och QTEs borde MS ocksÄ kunna fÄ till.

Gears 5 var nog nÀra men lite för svÄrt misstÀnker jag. Att det hade co-op och multiplayer gör vÀl ocksÄ att det hamnade utanför Sony mallen.

#87

Posted 25 May 2023 - 20:52

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38,008 posts
  • 1

https://www.resetera...er-year.722326/

 

Sony lÀste min post och insÄg att de behöver ha stora spel i alla genres. Smart.



#88

Posted 01 June 2023 - 15:36

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38,008 posts
  • 0

 

Japp, nu nĂ€r du sĂ€ger det sĂ„ sĂ„ köpte ju MS ZeniMax ganska nyligen. Men det gör ju saken Ă€nnu mer trĂ„kigt, hur Arkane gör allt för en hit. 

 

https://twitter.com/...on^s2_&ref_url=

 

Tydligen var det Zenimax som tvunget ville ha mikrotransaktioner och multiplayer. Och MS gav dem frihet nÀr de köpte dem.

 

70 % av de som gjorde Prey hade dragit till slut för de ville göra ett singleplayerspel. För lite personal ocksÄ. NÀr man tÀnker efter sÄ gjorde Zenimax samma med Fallout och Wolfensteins senaste spel, de Àr ocksÄ lite GAAS-liknande.

 

Inte första gÄngen ledningen har sabbat för ett team.



#89

Posted 01 June 2023 - 16:12

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5,605 posts
  • 0
Finns en hel del likheter med Redfall och Halo Infinite, verkar ha varit kaos i ledningen och folk som vill utveckla olika typer av spel. Till slut blev det pannkaka av alltihopa.
AIn var inte ens fÀrdig i Redfall, vissa fiender som inte ens attackerar och grafiska fel. Spelet var inte ens fÀrdigt att slÀppas, Halo hade ocksÄ behövt ett Är till.

#90

Posted 02 June 2023 - 16:18

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4,440 posts
  • 1

"Morale at Arkane suffered. Veteran workers who weren’t interested in developing a multiplayer game left in droves. By the end of Redfall’s development, roughly 70% of the Austin staff who had worked on Prey would no longer be at the company, according to people familiar as well as a Bloomberg analysis of LinkedIn and Prey’s credits".

 

 

Jag refererar till samma artikel som Zoiler lĂ€nkade till. Nu börjar man fĂ„ lite klarhet i varför slutprodukten sĂ„g ut som den gjorde. Om Arkanes kĂ€rna redan hade lĂ€mnat skeppet fanns inte chansen att ge produkten sin individuella sĂ€rprĂ€gel; och hur gamla gĂ€nget hos Arkane egentligen ville göra ett single player game. 

 

En del av mig pustar ut, detta eftersom jag hela tiden varit ovillig att kalla detta ett Arkane-spel - för mig Àr det INTE ett Arkane-spel. En del som kört Redfall menar att det finns element som pÄminner om Arkane, det kanske kan stÀmma?

 

Men jag slutade spela efter mindre Àn 10 min.

 

Det Ă€r vĂ€ldigt fĂ„ spel som triggar mig nuförtiden, antar att jag fastnat för en smal genre. NĂ€r jag kommer hem ikvĂ€ll skall jag sĂ€tta igĂ„ng med Prey igen, men gĂ„r inte igĂ„ng lika hĂ„rt som jag gjorde med Dishonored och spel som Bioshock, Fable mm. 

 

Jag lekte med tanken pĂ„ att tom Ubisoft, som verkligen inte utvecklar vidare mkt nya kreativa IP sannolikt gjort ett bĂ€ttre jobb med Redfall? Om FarCry 7 kommer med temat "En vampyrinvasion i en pittoresk smĂ„stad" kommer det förmodligen hĂ€nga ihop bĂ€ttre Ă€n vad Arkane Ă„stadkom med Redfall. 

 

Sophia Narwitz kommenterar Arkanes problem i "Will turmoil at Arkane studios affect Deathloop" lĂ€nk. 

 

Hon har en pĂ„gĂ„ende lĂ€ngre dialog redan för 2 Ă„r sedan hur vĂ€nsteraktivister ocksĂ„ mobbade ut mĂ€n inom studion; men Ă€ven de som sympatiserade med vĂ€nsterfalangen blev utsatta för cancel-culture för att de inte ansĂ„gs vara tillrĂ€ckligt progressiva. Vad som Ă€r extra instressant Ă€r hur hon redan dĂ„ i videon pratar om hur Arkane pressas av ledning att göra live-streamingtjĂ€nster och mikrotransaktioner. Men som om det inte rĂ€ckte har Ă€ven Woke-rörelsen som skapat slitningar inom Arkane. 

 

Om det faktiskt Àr sÄ att mÄnga kreativa förmÄgor lÀmnat Arkane, kanske vi fÄr vara tacksamma om vi nÄgonsin fÄr se ett nytt IP frÄn Arkane. Vet att Harvey Smith har sagt i en intervju att han Ätminstone kommer göra ett spel till


Edited by Glidtassen, 03 June 2023 - 11:15.


#91

Posted 11 June 2023 - 10:03

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5,605 posts
  • 0

Exakt samma dilemma som Halo Infinite, iaf likvÀrdiga problem med folk som slutar projektet i förtid.

 

Det Àr svÄrt att fixa det som Àr trasigt redan frÄn början.

 

Halo Infinite Àr inne pÄ sÀsong 4 och kÀnns fortfarande trasigt i grunden, för Redfall finns det nog inget hopp kvar.

Det skulle ha skrotats.



#92

Posted 11 June 2023 - 21:40

appel_
  • appel_
  • ForumrĂ€v

  • 501 posts
  • 0

Exakt samma dilemma som Halo Infinite, iaf likvÀrdiga problem med folk som slutar projektet i förtid.

 

Det Àr svÄrt att fixa det som Àr trasigt redan frÄn början.

 

Halo Infinite Àr inne pÄ sÀsong 4 och kÀnns fortfarande trasigt i grunden, för Redfall finns det nog inget hopp kvar.

Det skulle ha skrotats.

 

Redfall kan jag hĂ„lla med om att det slĂ€ppts i ett vĂ€ldigt trĂ„kigt tillstĂ„nd, men hĂ„ller verkligen inte med om Halo Infinite. BĂ„de kampanjen och mp Ă€r riktigt kul. Men visst, tycker man inte om Halo gameplay sĂ„ kommer man inte gilla Infinite heller. 



#93

Posted 03 September 2023 - 18:36

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4,440 posts
  • 0

Tog hem Redfall vid release, men avinstallerade lika fort. Tog hem det pĂ„ nytt förra veckan, 3 mĂ„nader efter release för att se om det var nĂ„gon skillnad. Jag skulle sĂ€ga att skillnaden Ă€r marginell. Fortfarande lika mkt lagg pĂ„ nĂ€r man skall sikta. Det Ă€r ungefĂ€r som kontrollen inte alls lirar med spelet. 

 

Personligen tror jag att Bethesta kanske tĂ€nker om angĂ„ende Dishonored 3. NĂ€r spelet först pitchades var inte Bethesda intresserade, utan vill ha nĂ„gonting lite mer "Rouge-Like" och dĂ€rför fick vi Deathloop. Verkar som om Dishonored 3 lĂ„g i vaggan, men dĂ€rifrĂ„n utvecklades sedan Deathloop som shooter. 





1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users

  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.