Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

QDCC+OLED, QD OLED Ă„r 2022!

309 svar i trÄden
  • Please log in to reply
Samsung QLED QE55Q7F (TV) 6 8 (3) Inga priser
Samsung QLED QE65Q7F (TV) 6 7,83 (5) Inga priser
Samsung QLED QE75Q7F (TV) 6 7 (2) Inga priser
Samsung QLED QE65Q8C (TV) 8 8,2 (4) Inga priser
Samsung QLED QE49Q7F 49" 4K Ultra HD (3840x2160) Smart TV (TV) 6 5 (2) Inga priser
Sony Bravia XR-55A95K 55" 4K Ultra HD (3840x2160) QD-OLED Google TV (TV) 9 (0) 26 497:-
Sony Bravia XR-65A95K 65" 4K Ultra HD (3840x2160) QD-OLED Google TV (TV) 9 7,67 (2) 43 187:-
22 relaterade trÄdar
75"+ (1660 inlĂ€gg) 1 år sedan
Samsung LED med randig bild (1 inlĂ€gg) 2 år sedan
Q7 55” eller NU8000 65”? (20 inlĂ€gg) 4 år sedan
Kluven pĂ„ mitt senaste inköp av Samung TV QE75Q6FNA behöver feedback (6 inlĂ€gg) 5 år sedan
Hur stor skillnad pĂ„ led-oled-qled? (6 inlĂ€gg) 5 år sedan
OLED 65", QLED 75" eller LED 85"? (17 inlĂ€gg) 5 år sedan
SAMSUNG TV 2017 (277 inlĂ€gg) 5 år sedan
LG 65SK8500 vs Samsung QE65Q7F (5 inlĂ€gg) 5 år sedan
Tv liknande Sony 65XE9305 ? (24 inlĂ€gg) 6 år sedan
Perfekt setup :) (2 inlĂ€gg) 6 år sedan
Samsung QLED Q7F, bilden slĂ€par Ă€ndĂ„. Byta? (29 inlĂ€gg) 6 år sedan
Lite vilsen i att köpa Samsung 4K tv och skulle verkligen uppskatta hjĂ€lp (1 inlĂ€gg) 6 år sedan
Köpa 55" mellan 8-12 tusen (18 inlĂ€gg) 6 år sedan
Ny tv... LG OLED? Eller LCD? (9 inlĂ€gg) 6 år sedan
Samsung QE65Q7FAMT QLED ...Info och tycke ? (31 inlĂ€gg) 6 år sedan
Samsung QE55Q7F vs. LG OLED55B7V (2 inlĂ€gg) 6 år sedan
Skillnaden mellan dessa Samsung Qled modeller? (4 inlĂ€gg) 6 år sedan
55 tummare för sport och SD-kanaler m.m. (26 inlĂ€gg) 6 år sedan
KöprĂ„d 55q7 eller 65xe85? (1 inlĂ€gg) 6 år sedan
Tips pĂ„ ny TV med bra bild! Smart- funktioner kommer ej anvĂ€ndas! (6 inlĂ€gg) 6 år sedan
Uppgradering frĂ„n sony w905a (12 inlĂ€gg) 6 år sedan
FĂ„r inte fast foten i panelen ordenligt (Samsung 65" QLED Flat) (2 inlĂ€gg) 6 år sedan

#1

Skickat 29 september 2016 - 09:48

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlĂ€gg
  • 4

Ändrad 191014: Det visade sig att QDCC och LCD var svĂ„rt att fĂ„ till bra i praktiken. Men QDCC och OLED Ă€r pĂ„ gĂ„ng tack vare Samsung Display, se lĂ€nk nedan. Rubrik dĂ€rför Ă€ndrad.
https://www.flatpane...l&id=1570705147

Ursprungligt inlÀgg:
Ja, kanske vi inte kommer "behöva" OLED ÀndÄ till slut... Eller iaf sÄ kanske OLED kommer bli mycket bÀttre. Ett kvantsprÄng Àr iaf pÄ gÄng och passande nog Àr nyckeln till det kvantpunkter.

QDCF stÄr för Quantum Dot Color Filter (numera anvÀnds det mer korrekta begreppet QDCC, Color Converter) och varför Àr det sÄ fantastiskt?

Jo vi börjar med att titta pÄ hur en vanlig LCD-tv, Àven dagens modeller med "kvantpunkts förbÀttrad backlight" (t.ex. Samsung SUHD eller QLED), fungerar:
Bifogad fil  05_QDEF-LCDê”ŹìĄ°_-_ëł”ì‚Źëłž.jpg   91,93K   6 Antal nedladdningar

- LÀngst bak har vi en BLU, en BackLight Unit. Numera LED, förr CCFL.
- I "kvantpunkts förbÀttrade" LCD:er följer dÀrefter ett lager av kvantpunkter för att, enkelt uttryckt, förbÀttra ljuset frÄn BLU.
- DÀrefter följer sjÀlva LC-delen, ett Liquid Crystal-lager som omges av polariserade filter (visas ej i bild). Det Àr i detta lager man styr intensiteten hos resp subpixel. Det Àr hÀr sjÀlva bilden skapas sÄ att sÀga. LC av idag har frÀmst tvÄ problem, de kan inte blockera allt ljus (varför dynamik och djupsvÀrta Àr begrÀnsat) och de skickar inte ut ljuset likformigt, egenskaperna varierar med vinkel varför vi fÄr problem med betraktningsvinklar.
- LÀngst fram har vi CF, Color Filter. Dessa Àr nödvÀndiga för att resp subpixel ska fÄ "rÀtt" fÀrg. Vi vill ju ha en fÀrg-display, inte en monokrom display. FÀrgfilter Àr egentligen ineffektivt eftersom de, som namnet antyder, filtrerar bort rÀtt mkt ljus, bara "den fÀrg man vill Ät" slÀpps fram.

Vi gÄr tillbaka till kvantpunkterna. Vad Àr det? Jo det Àr mikroskopiska molekyler som, nÀr de trÀffas av ljus, emittar/skickar ut sitt eget ljus! I en annan fÀrg Àn den fÀrg det trÀffats med dessutom. Vilken fÀrg som skickas ut beror av storleken pÄ kvantpunkten.

Mao, inte nog med att de emittar sitt eget ljus man kan fÄ dem i den fÀrg man vill oxÄ. Vanliga fÀrgfilter blev plötsligt vÀldigt omoderna...de gör vi oss av med! Enter QDCF LCD:
Bifogad fil  07_QDCF-LCDê”ŹìĄ°_-_ëł”ì‚Źëłž_(2).jpg   112,86K   4 Antal nedladdningar
- Samma princip som förut men med den betydande skillnaden att de ineffektiva filtrena har bytts ut mot kvantpunkter (som heller inte lÀngre behövs i BLU-lagret).
- Intensiteten hos resp subpixel styrs fortfarande av LC-lagret, men det ljus som nÄr tittaren Àr det ljus som kvantpunkterna emittar. Dvs flera (men inte alla) av de problem som vi förknippar med LC-tekniken borde sÄledes minska!
- Och eftersom filtrena Àr borta sÄ har vi dessutom en effektivare lösning Àn tidigare.

Totalt sÀtt kan detta vara det största som hÀnt LCD-tv nÄgonsin, ett riktigt kvantsprÄng. Jag Àr iaf taggad och taggad+LCD har aldrig hÀnt i pacmans liv tidigare. :)

Lite lÀnkar:

http://www.businessk...t-tvs-next-year

http://www.digitaltr...tter-than-oled/

https://www.cnet.com...beat-lgs-oleds/


OLED dÄ? Kvantpunkter kan Àven bli aktuellt för OLED med. LGs OLED-tv Àr av typen WOLED+CF. Dvs vita (eg. blÄa+gula) oled subpixlar dÀr fÀrg fÄs fram mha CF, fÀrgfilter. Massa ljus förloras vilket drar med sig att man mÄste ha en ofiltrerad 4:e subpixel som Àr vit. SÄ det Àr inte bara ineffektivt, det försÀmrar fÀrgegenskaperna oxÄ. Enter BOLED+QDCF:
Bifogad fil  08_QD-OLEDê”ŹìĄ°.jpg   86,51K   4 Antal nedladdningar
Högre effektivitet och en 4:e subpixel behövs inte ens. "Äkta RGB OLED" iprincip, kan ju bli hyfsat det med. :)


Det hÀr inlÀgget har Àndrats av pacman 04 januari 2022 - 11:37


#2

Skickat 29 september 2016 - 10:00

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlĂ€gg
  • 0
alltid trevligt nÀr det gÄr framÄt, lcd har ju storleken till sin fördel dÀr oled ligger efter. Kanske man kan fÄ stor och bra bild nÀsta Är om plÄnboken rÀcker till dÄ, för antar att detta kommer kosta 2(3) mÄnadslöner för en Johansson som mig :-P

Det hÀr inlÀgget har Àndrats av SKIBBE 29 september 2016 - 10:01


#3

Skickat 29 september 2016 - 10:09

Stefan BĂ€ckman
  • Stefan BĂ€ckman
  • ForumrĂ€v

  • 976 inlĂ€gg
  • 0

HÀrligt inlÀgg Pacman! Gillart



#4

Skickat 29 september 2016 - 10:13

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlĂ€gg
  • 0

Notera vad LG sÀger t.ex:

“OLED TVs target the top 2 percent of customers in the market, where around 200 million sets are sold per year,” he said. “By introducing a new kind of quantum dot TVs evolved from LCD TV technology next year, we will satisfy customers with various needs.”

 

In regard to a new type of quantum dot products, Kwon said, “The price of OLED TVs is US$1,000 (1.11 million won) more expensive than premium LCD TV lineups. The new LCD TV to be released next year will compete in price with other LCD TVs so its price will not go up to the level of OLED TVs.”

 

Stefan> Tack o bock. :)


Det hÀr inlÀgget har Àndrats av pacman 29 september 2016 - 10:26


#5

Skickat 29 september 2016 - 10:19

Kullre
  • Kullre
  • AnvĂ€ndare

  • 209 inlĂ€gg
  • 0

Intressant. Fast lĂ„ter lite som ett nytt förbĂ€ttrat filter, Quantum Dot mk. 2. Men, vad vet jag.  :P



#6

Skickat 29 september 2016 - 10:21

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlĂ€gg
  • 0

Intressant. Fast lĂ„ter lite som ett nytt förbĂ€ttrat filter, Quantum Dot mk. 2. Men, vad vet jag.  :P

DÄ har du missat poÀngen lite.

Före QDCF LCD: Du tittade pÄ det (filtrerade) ljus LC-lagret gav ifrÄn sig

Med QDCF LCD: Du tittar pÄ det ljus kvantpunkterna ger ifrÄn sig

 

Ljusstyrka och fÀrgrymd(fÀrgmÀttnad) lÀr öka. Men potentiellt sÄ anar jag Àven förbÀttringar i dynamik (och dÀrmed djupsvÀrta) och betraktningsvinklar.

 

Hur det blir i praktiken ÄterstÄr att se men som sagt, det Àr hoppfullt. :)


Det hÀr inlÀgget har Àndrats av pacman 29 september 2016 - 10:25


#7

Skickat 29 september 2016 - 10:28

Kullre
  • Kullre
  • AnvĂ€ndare

  • 209 inlĂ€gg
  • 0

HÄller med om att det lÄter bra och en utveckling Àr det ju, helt sÀkert.

 

FrĂ„gan Ă€r ju vad kvantpunkterna egentligen Ă€r? 



#8

Skickat 29 september 2016 - 10:32

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlĂ€gg
  • 0

FrĂ„gan Ă€r ju vad kvantpunkterna egentligen Ă€r? 

Det överlÄter jag till Google. :)



#9

Skickat 29 september 2016 - 10:42

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 924 inlĂ€gg
  • 0

Jag Ă€r skeptisk :P. Har de inte lyckats fixa LCD tekniken under alla dessa Ă„r varför skulle de kunna rĂ€dda den nu? Dammade av min 50" LCD stĂ€llde den bredvid 51"  plasman (Ă€ldre Ă„rsmodell) och blev bara deprimerad :(



#10

Skickat 29 september 2016 - 10:56

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlĂ€gg
  • 0

Äsch, vi behöver nĂ„tt som muntrar upp. Att LG fortfarande sĂ€ger "OLED TVs target the top 2 percent of customers in the market" Ă€r ju deprimerande. :)



#11

Skickat 29 september 2016 - 10:57

Kullre
  • Kullre
  • AnvĂ€ndare

  • 209 inlĂ€gg
  • 0

Det överlÄter jag till Google. :)

 

;)



#12

Skickat 30 september 2016 - 05:57

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlĂ€gg
  • 0
Vad var det jag sa? :rolleyes: :)

#13

Skickat 30 september 2016 - 08:52

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlĂ€gg
  • 0

Ser mer fram emot vad du sÀger... ;)

 

Eller Àr du belagd med NDA upp över öronen? :)


Det hÀr inlÀgget har Àndrats av pacman 30 september 2016 - 08:54


#14

Skickat 30 september 2016 - 13:17

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlĂ€gg
  • 0

Blir det bara absolut svÀrta och bra betraktningsvinkel utan fÀrgskiftning sÄ Àr jag för Qlcd.. nej jag menar Qdcf.



#15

Skickat 30 september 2016 - 14:02

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 457 inlĂ€gg
  • 0

Jag Àr skeptisk :P. Har de inte lyckats fixa LCD tekniken under alla dessa Är varför skulle de kunna rÀdda den nu? Dammade av min 50" LCD stÀllde den bredvid 51" plasman (Àldre Ärsmodell) och blev bara deprimerad :(


Det som ger hopp Àr ju att just ett av de största problemen med LCD försvinner - det att ljuset inte slÀpps igenom i lika grad i olika riktningar.

Det sÀtt som kristallerna orienteras kan ju dessutom anpassas för att belysa (eller inte) kvantpunkterna framför, snarare Àn att kompromissa för att uppnÄ bÀttre betraktningsvinklar.

FrÄgan Àr hur svÀrtan blir. Det lÄter som att den kan bli bÀttre Àn pÄ traditionell LCD-LED eller LCD-CCFL, men kolgruvesvÀrta blir det nog inte.

#16

Skickat 30 september 2016 - 14:27

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlĂ€gg
  • 1

Ska bli kul att se vad som hÀnder! Allra mest intressant Àr att se hur snabbt det kan komma apparater med electroluminescent quantum dots, dvs den typ som avger ljus med hjÀlp av elektricitet istÀllet för photoluminescent quantum dots som aktiveras med ljus...



#17

Skickat 30 september 2016 - 14:29

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 924 inlĂ€gg
  • 0

Det som ger hopp Àr ju att just ett av de största problemen med LCD försvinner - det att ljuset inte slÀpps igenom i lika grad i olika riktningar.

Det sÀtt som kristallerna orienteras kan ju dessutom anpassas för att belysa (eller inte) kvantpunkterna framför, snarare Àn att kompromissa för att uppnÄ bÀttre betraktningsvinklar.

FrÄgan Àr hur svÀrtan blir. Det lÄter som att den kan bli bÀttre Àn pÄ traditionell LCD-LED eller LCD-CCFL, men kolgruvesvÀrta blir det nog inte.

Ja vi fÄr se tror inte det kommer rÀcka sÀrskilt lÄngt.



#18

Skickat 30 september 2016 - 15:22

Foxxy
  • Foxxy
  • ForumrĂ€v

  • 592 inlĂ€gg
  • 0

Kul! Men jag blir fundersam till min dyra hobby.
Investera i Samsung kS8005 nu och sÀlja pÄ nytt nÀsta Är för att investera i en QDCF.... undrar hur ofta det Àr okej att sÀlja en tv nÀr det kommer sÄ stora förbÀttringar för varje Är som gÄr?

 

Vore mycket bÀttre om det fanns en kampanj för en fri uppgradering varje Är likt mobiltelefoner har hos vissa operatörer ;)

Elgiganten/Siba/Mediamarkt, nu fick ni ett tips av mig. 


Det hÀr inlÀgget har Àndrats av Foxxy 30 september 2016 - 15:26


#19

Skickat 01 oktober 2016 - 11:12

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlĂ€gg
  • 0

Ser mer fram emot vad du sÀger... ;)

Eller Àr du belagd med NDA upp över öronen? :)


:ph34r:

#20

Skickat 01 oktober 2016 - 13:15

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

  • 1 242 inlĂ€gg
  • 0

FrĂ„gan Ă€r om det gĂ„r att förbĂ€ttra 300 lines, plasman klarade vĂ€l 80%? 
 Sedan Ă€r frĂ„gan angĂ„ende den strĂ„ sig emot Crystal LED? Crystal LED lĂ€r ju ha en del fördelar mot OLED.



#21

Skickat 01 oktober 2016 - 18:41

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlĂ€gg
  • 0
Crystal LED? Stendött sen lÀnge ju.

#22

Skickat 04 oktober 2016 - 09:33

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

  • 1 242 inlĂ€gg
  • 0

Crystal LED? Stendött sen lÀnge ju.

För nu ja, men skulle inte förvÄna mig att det kommer om nÄgra Är.
Den ska ju ha lite fördelar gentemot OLED.



#23

Skickat 04 oktober 2016 - 10:06

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlĂ€gg
  • 0

^ Med tanke pÄ "radiotystnaden" sÄ skulle det snarare förvÄna om det dyker upp igen.

 

Allra mest intressant Àr att se hur snabbt det kan komma apparater med electroluminescent quantum dots, dvs den typ som avger ljus med hjÀlp av elektricitet istÀllet för photoluminescent quantum dots som aktiveras med ljus...

Ja det dÀr kÀnns ju som holy-grail men det lÀr ligga en bra bit bort.

Men jag ser fram mot att tapetsera hemma med 8K "elektroluminussanta" kvantpunkter... :)



#24

Skickat 04 oktober 2016 - 19:18

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlĂ€gg
  • 0

Ja det dÀr kÀnns ju som holy-grail men det lÀr ligga en bra bit bort.
Men jag ser fram mot att tapetsera hemma med 8K "elektroluminussanta" kvantpunkter... :)

NÄgon av artiklarna nÀmnde vÀl 3-5 Är? Jaja, den som lever fÄr se. Tycker det Àr lite av hokus pokus över QD. Att det Àr storleken pÄ partiklarna som styr vilken fÀrg som alstras lÄter ju lite som magi, men jag Àr ju bara en simpel knegare utan djupare kunskap om fysik eller kemi, sÄ annat Àr kanske inte att vÀnta? :D

#25

Skickat 22 oktober 2016 - 18:14

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 924 inlĂ€gg
  • 0

Hur blir de med responstiderna. GÄr de fÄ ner dem sÄ LCD kommer nÀrmare plasma/CRT?



#26

Skickat 22 oktober 2016 - 21:19

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlĂ€gg
  • 0

Hur blir de med responstiderna. GÄr de fÄ ner dem sÄ LCD kommer nÀrmare plasma/CRT?

Vilka responstider Àr det du menar?

#27

Skickat 22 oktober 2016 - 21:49

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 924 inlĂ€gg
  • 0

Vilka responstider Àr det du menar?

Tiden det tar för en pixel att vÀxla frÄn ett lÀge till ett annat.



#28

Skickat 22 oktober 2016 - 21:53

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlĂ€gg
  • 0
Och vad var/Àr vÀrdet för plasma/crt och LCD?
Edit: kollade responstiden pÄ min 65KS7005 och den Àr tydligen 18ms och jag misstÀnker att plasma/crt ligger ner mot ett par ms.

Det hÀr inlÀgget har Àndrats av peppelito 22 oktober 2016 - 22:01


#29

Skickat 22 oktober 2016 - 22:45

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 924 inlĂ€gg
  • 0

Och vad var/Àr vÀrdet för plasma/crt och LCD?
Edit: kollade responstiden pÄ min 65KS7005 och den Àr tydligen 18ms och jag misstÀnker att plasma/crt ligger ner mot ett par ms.

plasma Àr nÄgot typ 0.001 eller nÄt tror jag. Klurigt mÀta pÄ LCD dÄ de kan variera sÄ mycket beroende frÄn vilka fÀrger de ska skiftas. 1 ms gtg hÀvdas pÄ vissa tn paneler. Tror inte de hÀnder sÄ ofta de vÀrdena efterlevs trots de skarvas mycket med fÀrgerna pÄ dem. 18 ms lÀt lite högt det Àr inte display lag/input lag vÀrdena? Hittade ingen info om din tv :)



#30

Skickat 22 oktober 2016 - 23:31

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlĂ€gg
  • 0
Hittade pÄ rtings.com. KS8000 heter den "over there". Tveksamt om QD kan pÄverka den nackdelen hos LCD dock, men vad vet jag.

#31

Skickat 24 oktober 2016 - 03:39

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlĂ€gg
  • 0
Responstiden beror ju av den tröghet som en LC pixel har och eftersom LC lagret finns kvar sÄ borde det inte hÀnda mkt pÄ den fronten nej. Kan man tycka. Iaf inte direkt.

Indirekt sÄ ger ju ev Àn mer ljusresurser Ànnu bÀttre förutsÀttningar för black frame insertion/scanning som iofs inte pÄverkar responstiden i sig men potentiellt förbÀttrar vÀldigt mkt ang rörelseskÀrpan (vilket Àr det relevanta).

#32

Skickat 24 oktober 2016 - 18:15

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 924 inlĂ€gg
  • 0

Kanske de har rĂ„d att tokpumpa ljus utan att fĂ„ clouding? Har problem hitta lcd apparater som kör med bfi som inte totalt dödar allt liv i bilden för de orkar inte kompensera för ljustappet. 


Det hÀr inlÀgget har Àndrats av oqvist 24 oktober 2016 - 18:15


#33

Skickat 24 oktober 2016 - 19:50

axion84
  • axion84
  • ForumrĂ€v

  • 748 inlĂ€gg
  • 0
Är det hĂ€r samma teknik som i denna trĂ„d?

https://www.minhembi...39#entry4378739

Efter ha lÀst artikeln lite mer sÄ verkar det inte vara samma teknik direkt.

"As explained in a scientific study paper published by the Optical Society of America, MicroLED can also be combined with quantum dots (on top, instead of a passive color filter) to expand the color space of the display. This is what Samsung is pursuing with “QLED”. To be clear, Samsung is currently selling only LCDs with quantum dot filters in the LED backlight unit. This has nothing to do with MicroLED."

Det hÀr inlÀgget har Àndrats av axion84 24 oktober 2016 - 22:30


#34

Skickat 25 oktober 2016 - 11:20

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlĂ€gg
  • 0

Är det hĂ€r samma teknik som i denna trĂ„d?

https://www.minhembi...39#entry4378739

Efter ha lÀst artikeln lite mer sÄ verkar det inte vara samma teknik direkt.

NÀe LED och LCD Àr ju tvÄ helt olika bildÄtergivnings-principer.

 

DÀremot sÄ kan bÄde LED och LCD nyttja QDCF, vilket den citerade texten Àr inne pÄ.



#35

Skickat 25 november 2016 - 14:51

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlĂ€gg
  • 0

Samsung köper "kvantpunkts-företaget" QD Vision...

http://www.flatpanel...l&id=1479976545

 

Hmm, hmm.



#36

Skickat 25 november 2016 - 20:32

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlĂ€gg
  • 0
VĂ€ldigt intressant! Black Friday 2019 kan bli intressant... :D

#37

Skickat 28 november 2016 - 11:52

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlĂ€gg
  • 0

NÀsta Ärs LG Oled, 7-serien, Àr redan lÀckta via wifi-certifiering (65/55B7, 65/55C7, 65/55E7, 77/65G7 och helt nya 77/65W7).

 

Samma lista ger Àven nÀsta Ärs LCD:er, UJ-serien som ersÀtter Ärets UH-serie. UngefÀr 2 miljoner olika modeller.

 

Intressant Àr att UJ bara gÄr upp till prestandaklass 7, UJ7. Precis som dagens Samsung dÀr KU som bara gÄr upp till KU7, dÀrefter tar KS över.

 

LG tycks komma att köra samma taktik för listan innehÄller Àven en rad olika SJ8 och SJ9 mellan 49 och 86 tum.

 

DĂ„ Ă€r frĂ„gan: Är SJ-modellerna mĂ„nne QDCF LCD:er? Eller Ă€r det bara trĂ„kig, pĂ„ sin höjd, "kvantpunkts-förbĂ€ttrad BLU" i dessa? 



#38

Skickat 28 november 2016 - 17:25

mrchisholm
  • mrchisholm
  • ForumrĂ€v

  • 859 inlĂ€gg
  • 0

trist om C-modellen Àr kurvad igen och 3D bara pÄ topmodellerna och den kurvade.



#39

Skickat 28 november 2016 - 18:13

Foxxy
  • Foxxy
  • ForumrĂ€v

  • 592 inlĂ€gg
  • 0

trist om C-modellen Àr kurvad igen och 3D bara pÄ topmodellerna och den kurvade.

 

Blir nog sĂ„. LG verkar köra med förkortning med bokstav. Exempelvis  W= Wallpaper. B = Budget(?). C = Curved.
Vettetusen vad E och G stÄr för...

Men ganska sÄ lÀtt att sortera ut. Jag siktar pÄ en B7 eller E7 nÀsta Är men allt beror pÄ om LG blir mer gamingvÀnliga, av tyda pÄ deras svar pÄ HDR i gaming mode, eller att de fortsÀtter med hög input lag som de alltid har gjort. Jag tror... LG inte Àr ett företag som lyssnar pÄ sina kunder och fortsÀtter alternativt de lÀgger sig pÄ 35ms med HDR + 4K. Verkligen inga Samsung 20ms tror jag inte pÄ.



#40

Skickat 28 november 2016 - 22:32

Tomgot
  • Tomgot
  • LĂ€rjunge

  • 461 inlĂ€gg
  • 0

Hoppas dom fÄr ner priset pÄ 77" OCH fixar till ljusstyrkan till 2017 Ärs modeller :)



#41

Skickat 29 november 2016 - 06:16

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlĂ€gg
  • 0
...och Oled diskussionen tar vi nog bÀst i oled-trÄden. Om det inte BOLED+QDCF dÄ. :)

#42

Skickat 29 november 2016 - 07:29

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

  • 1 242 inlĂ€gg
  • 1

Jag betvivlar att LCD:n kommer komma i nĂ€rheten av OLED, kollade pĂ„ toppmodellerna av Samsungs LCD:er och testade material som jag kör pĂ„ min Pioneer 5090H och de Ă€r inte i nĂ€rheten av varken bildkvaliteten, svĂ€rtan, betraktningsvinkel, bildkaraktĂ€r. LCD:n har nĂ„gon typ av bildkaraktĂ€r i grunden som jag inte gillar, den kommer dessvĂ€rre inte försvinna med  QDCF.
LCD Àr en gammal stenÄldersteknik som behöver fasas ut och ersÀttas.

OLED blir mycket billigare att producera, man slipper LCD:ns nackdelar.

SĂ„ visst kommer det bli lite lyft för svĂ€rtan med QDCF men det kĂ€nns som ungefĂ€r som om Nintendo Ă€n idag skulle hĂ„lla pĂ„ med smĂ„modifieringar pĂ„ Super Nintendo för att komma lite mer nĂ€ra Playstation 4.  



#43

Skickat 29 november 2016 - 07:45

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlĂ€gg
  • 0

Jag betvivlar att LCD:n kommer komma i nÀrheten av OLED, kollade pÄ toppmodellerna av Samsungs LCD:er och testade material som jag kör pÄ min Pioneer 5090H och de Àr inte i nÀrheten av varken bildkvaliteten, svÀrtan, betraktningsvinkel, bildkaraktÀr. LCD:n har nÄgon typ av bildkaraktÀr i grunden som jag inte gillar, den kommer dessvÀrre inte försvinna med QDCF.
LCD Àr en gammal stenÄldersteknik som behöver fasas ut och ersÀttas.

OLED blir mycket billigare att producera, man slipper LCD:ns nackdelar.

SÄ visst kommer det bli lite lyft för svÀrtan med QDCF men det kÀnns som ungefÀr som om Nintendo Àn idag skulle hÄlla pÄ med smÄmodifieringar pÄ Super Nintendo för att komma lite mer nÀra Playstation 4.


Men dÀr har du fel - iaf i förhÄllande till vad jag har sett... ;)

OLED dÀremot kommer att vara bÄde dyrt och begrÀnsat i jÀmförelse :)

Med vÀnlig hÀlsning,

/PĂ€r

#44

Skickat 29 november 2016 - 08:32

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

  • 1 555 inlĂ€gg
  • 0

Intressant, jag tycker iofs att OLED har kommit ned i "rimliga" priser i 55", men jag har inga större förhoppningar att kunna köpa en stor 75"+ OLED till vettig peng inom en snar framtid. Men dÀr kanske QDEF-LCD kan vara ett alternativ? Men klarar tekniken absolut svÀrta och hur Àr det med clouding/bleeding? Vad Àr det för typ av BLU, kant-led? Det jag undrar Àr vÀl vad som Àr teknikens akilleshÀl.



#45

Skickat 29 november 2016 - 09:41

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

  • 1 242 inlĂ€gg
  • 0

Men dÀr har du fel - iaf i förhÄllande till vad jag har sett... ;)

OLED dÀremot kommer att vara bÄde dyrt och begrÀnsat i jÀmförelse :)

Med vÀnlig hÀlsning,

/PĂ€r

Men vad jag lÀst Àr att OLED kommer bli mycket billigare att tillverka nÀr man vÀl kommer igÄng ordentligt med produktionen, för nÄgra Är sedan sÄ var det ju nÄgot företag som lyckas skriva ut en oled skÀrm 50 tum(om jag minns rÀtt) pÄ 2 minuter.
PÄ bÄde tid och kostnadsmÀssigt Àr OLED bÀttre.

 Om man lyckas ha lika mĂ„nga QDEF som antalet pixlar i tvn sĂ„ lĂ€r ju fortfarande problemen med responstid samt betraktningsvinkel finnas kvar.


 
 


Det hÀr inlÀgget har Àndrats av Peterrrrr 29 november 2016 - 09:43


#46

Skickat 29 november 2016 - 10:25

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlĂ€gg
  • 0
QDCF, inte QDEF. ;)

Det Àr just bÀttre betraktningsvinklar som jag hoppas pÄ. Annars kan de strunta i det. :)

#47

Skickat 29 november 2016 - 10:58

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlĂ€gg
  • 0

LCD:n har nĂ„gon typ av bildkaraktĂ€r i grunden som jag inte gillar, 

 

Steril och artificiell? ;)

varför tror du man fortfarande sitter med en 500M och kollar blocket varje dag efter en backup :)

 

Detsamma gÀller OLED föresten

OLED Àr ju som en LCD men med 0 i svÀrta och bÀttre betraktningsvinklar (enligt mig)

 

Sen finns det inget "rĂ€tt eller fel" hĂ€r. 

Det handlar om vad man prioriterar i bilden.

Gillar man en klinisk ren bild utan flimmer dÄ Àr LCD och OLED ett perfekt val.

Kollar man pÄ sÄpoperor dagtid med solen skinande genom fönstret ja dÄ Àr Àven dÀr LCD och OLED i en klass för sig med dom bÀttre AG filtrerna och högre ljusstyrkan.

Prioriterar man rörelsehantering med en knivskarp och naturlig bild vid rörelse dÄ Àr inte LCD och OLED ett rÀtt val.

DÄ bör man stanna kvar med plasma tills sample and hold avvecklas :)

 

Men som jag ofta brukar sÀga.

Man ser aldrig hur bra en tv Àr förÀns man slÀcker ner och kollar pÄ den i ett mörkt rum.

Det Àr dÀr Kuron kommer till liv.


Det hÀr inlÀgget har Àndrats av sune bejas 29 november 2016 - 11:05


#48

Skickat 29 november 2016 - 12:00

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlĂ€gg
  • 0
Det gÄr att addera flimmer (och dÀrmed Àven en minskning av rörelseoskÀrpan) pÄ LCD med sÄ den biten Àr redan "löst" om man sÀger sÄ.

Trots det har de alla olika "karaktÀrsdrag", det kan jag hÄlla med om.

#49

Skickat 06 december 2016 - 21:03

Peterrrrr
  • Peterrrrr
  • Beroende

  • 1 242 inlĂ€gg
  • 0

Panasonic har tydligen kommit med en egen lösning:
https://hdguru.com/p...t-ips-lcd-tech/



#50

Skickat 29 december 2016 - 20:44

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 855 inlĂ€gg
  • 0
Samsung pÄ gÄng?
http://www.flatpanel...l&id=1482982908



2 anvÀndare lÀser den hÀr trÄden

Medlemmar: 0 - GÀster: 1 - Anonyma anvÀndare: 0


    Facebook (1)
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.