Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Sagan om Ringen Extended UHD slÀpps 3:e dec i Europa

170 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 06 december 2020 - 13:48

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • MĂ€stare

  • 3 205 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr svÄrt att generalisera. I dagslÀget sÄ scannas i princip all 35mm i minst 4K (ca 4096x3072 alt 4096x3112) men lÄngt ifrÄn alltid som arbetet i post görs i den upplösningen. Sedan fÄr man ocksÄ rÀkna in maskning, perforering samt eventuella ljudspÄr - vilka förstÄs utgör mindre andel nÀr man pratar om Super 35, som i det hÀr fallet. Beroende pÄ utrustning, arbetsflöde, kÀllmaterial, tidsplan etc kan det i mÄnga fall vara vettigare att sikta pÄ 2K som slutprodukt. För 15-17 Är sedan var det inte mycket att orda om egentligen.

 

Optiska effekter ger ocksÄ en mycket pÄtaglig försÀmring, och i de fallen man kan Àr det fördelaktigt att Äterskapa dessa digitalt. Det Àr frÀmst för titlar, svenövergÄngar och freeze frames* det funkar bra medan inzoomningar, matte och dylikt som det blir mycket svÄrare. Ja sÄvida man vill fÄ det att se ut sÄsom det gjorde vid release. :)

 

Har sjÀlv aldrig sett nÄgon film i LotR-serien men av bilderna pÄ Caps-A-Holic att döma sÄ utgÄr den nya UHD-BD:n av samma master som de gamla förlÀngda, men med annorlunda ljussÀttning vilket inte Àr sÄ konstigt.

 

*I de fallen mÄste man applicera nya, digital filmkorn. Annars ser det verkligen fejkat ut :P



#102

Postad 06 december 2020 - 16:05

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlĂ€gg
  • 0
"Har sjÀlv aldrig sett nÄgon film i LotR-serien men av bilderna pÄ Caps-A-Holic att döma sÄ utgÄr den nya UHD-BD:n av samma master som de gamla förlÀngda, men med annorlunda ljussÀttning vilket inte Àr sÄ konstigt."

Precis.

I efterhand verkar det helt rimligt att dom inte gjorde en ny scan. Dom lade ner mycket tid pÄ att digitalt Àndra fÀrgerna och liknande för att skapa en DI till alla tre filmer. En ny scan betyder att dom Àr tvunga att göra om precis allting frÄn början. IstÀllet tog dom de gamla 2K DI masters och gjorde ny Àndringar. Ganska simpelt i jÀmförelse

Redigerat av budwhite, 06 december 2020 - 16:10.


#103

Postad 06 december 2020 - 16:13

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • MĂ€stare

  • 3 205 inlĂ€gg
  • 0

Vad jag vet sÄ Àr dock första filmen fÀrdigstÀlld med fotokemisk process, alltsÄ finns det ett fÀrdigklippt kameranegativ som man hade kunnat scanna och restaurera i 4K - Ätminstone för scenerna som Àr med i bioversionen. Hade iofs sett vÀldigt ojÀmnt ut i jÀmförelse mot resten av filmerna men fullt görbart. Det Àr helt i linje med mitt arbetsflöde nÀr jag restaurerar film... :)



#104

Postad 06 december 2020 - 20:05

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlĂ€gg
  • 1
Under arbetet av RotK ca 2003 sÄ gick dom tillbaka till FotR och gjorde klart hela med en 2K DI. NÀr filmen gick pÄ bio var bara 70% DI

Redigerat av budwhite, 06 december 2020 - 20:06.


#105

Postad 08 december 2020 - 06:41

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 985 inlĂ€gg
  • 0
Verkar som filmerna "fastnat" nĂ„gonstans för mig, har nĂ„gon fĂ„tt frĂ„n Amazons el pĂ„ g?😊

Redigerat av mcmike, 08 december 2020 - 06:41.


#106

Postad 08 december 2020 - 07:22

vinncent
  • vinncent
  • MĂ€stare

  • 2 878 inlĂ€gg
  • 0

NÄgon speciell anledning att sÄ mÄnga bestÀller frÄn Amazon istÀllet för tex Discshop som e ungefÀr samma pris men sÄÄÄ mkt snabbare och smidigare?



#107

Postad 08 december 2020 - 07:37

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 985 inlĂ€gg
  • 0
999kr vs 652kr Ă€r min vĂ€rld inte direkt samma pris😏

Redigerat av mcmike, 08 december 2020 - 07:38.


#108

Postad 08 december 2020 - 07:46

vinncent
  • vinncent
  • MĂ€stare

  • 2 878 inlĂ€gg
  • 0

999kr vs 652kr Àr min vÀrld inte direkt samma pris

 

Jaha dÀr ser man....sÄg bara typ 80 pund med frakten. LÀnka gÀrna var jag hittar den för 58 pund !


Redigerat av vinncent, 08 december 2020 - 07:48.


#109

Postad 08 december 2020 - 07:48

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlĂ€gg
  • 0
Har inte skickats Àn. Leverans mellan 24-30 december... hoppas pÄ tidigare.

Men vÀntar gÀrna dÄ jag sparar 350kr

#110

Postad 08 december 2020 - 08:11

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 985 inlĂ€gg
  • 0

Jaha dÀr ser man....sÄg bara typ 80 pund med frakten. LÀnka gÀrna var jag hittar den för 58 pund !


Det vet jag inte !

#111

Postad 08 december 2020 - 09:06

Paganmoon
  • Paganmoon
  • Beroende

  • 1 111 inlĂ€gg
  • 0

Jaha dÀr ser man....sÄg bara typ 80 pund med frakten. LÀnka gÀrna var jag hittar den för 58 pund !

folk har nog bestĂ€llt frĂ„n Amazon.de dĂ€r den kostade 59€, finns just nu inte lĂ€ngre att bestĂ€lla:

https://www.amazon.d...linkCode=xm2&m=



#112

Postad 08 december 2020 - 09:39

vinncent
  • vinncent
  • MĂ€stare

  • 2 878 inlĂ€gg
  • 0

folk har nog bestĂ€llt frĂ„n Amazon.de dĂ€r den kostade 59€, finns just nu inte lĂ€ngre att bestĂ€lla:

https://www.amazon.d...linkCode=xm2&m=

 

Tack..ja jag antog att det var nÄn form av lockpris!



#113

Postad 08 december 2020 - 09:58

lirsa
  • lirsa
  • ForumrĂ€v

  • 979 inlĂ€gg
  • 0

Fick hem Hobbit frÄn amazon.de samtidigt som Lord of the Rings kom frÄn CDON. AvbestÀllde den senare frÄn Amazon dÄ den blev försenad (24-30 dec). SÄ ett enegelsk och ett tyskt omslag nere i bion nu :).



#114

Postad 08 december 2020 - 10:11

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlĂ€gg
  • 0

Fick hem Hobbit frÄn amazon.de samtidigt som Lord of the Rings kom frÄn CDON. AvbestÀllde den senare frÄn Amazon dÄ den blev försenad (24-30 dec). SÄ ett enegelsk och ett tyskt omslag nere i bion nu :).

 

Återkom gĂ€rna med en liten jĂ€mförelse om du har dem pĂ„ den vanliga blu-ray utgĂ„van.  



#115

Postad 08 december 2020 - 11:28

Agaton
  • Agaton
  • ForumrĂ€v

  • 670 inlĂ€gg
  • 0

Fick hem Hobbit frÄn amazon.de samtidigt som Lord of the Rings kom frÄn CDON. AvbestÀllde den senare frÄn Amazon dÄ den blev försenad (24-30 dec). SÄ ett enegelsk och ett tyskt omslag nere i bion nu :).

 

Är det svensk text pĂ„ tyska Hobbit boxen?



#116

Postad 08 december 2020 - 11:44

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 715 inlĂ€gg
  • 0

Fick hem Hobbit frÄn amazon.de samtidigt som Lord of the Rings kom frÄn CDON. AvbestÀllde den senare frÄn Amazon dÄ den blev försenad (24-30 dec). SÄ ett enegelsk och ett tyskt omslag nere i bion nu :).

VÀnta lite, har dom restuarerat Hobbit-filmerna ocksÄ? Jag vet det pratades lite om dessa tidigare i trÄden men jag slog dövörat till eftersom jag inte gillar dom sÄ mycket, men efter att ha sett hur bra dom fixat LOTR sÄ kan det ju vara intressant, kan du ge meg chef-sammandraget över vad som Àr gjort med dessa?



#117

Postad 08 december 2020 - 13:46

lirsa
  • lirsa
  • ForumrĂ€v

  • 979 inlĂ€gg
  • 1

Haha, vet ej! Mer Àn att de slÀpptes i samma sköna lilla box som Sagan... :)

 

Men nu nÀr projekt att se om alla snart startar tÀnkte jag börja med Hobbit-serien



#118

Postad 09 december 2020 - 10:32

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlĂ€gg
  • 0

VÀnta lite, har dom restuarerat Hobbit-filmerna ocksÄ? Jag vet det pratades lite om dessa tidigare i trÄden men jag slog dövörat till eftersom jag inte gillar dom sÄ mycket, men efter att ha sett hur bra dom fixat LOTR sÄ kan det ju vara intressant, kan du ge meg chef-sammandraget över vad som Àr gjort med dessa?

 

SÄ det Àr en rejÀl upphottning av den katastrof version jag har? (första blu-ray utgÄvan)



#119

Postad 09 december 2020 - 10:36

vinncent
  • vinncent
  • MĂ€stare

  • 2 878 inlĂ€gg
  • 0

Ja fast kollar man pÄ caps a holic sÄ ser det INTE bra ut med Hobbit tyvÀrr



#120

Postad 11 december 2020 - 01:10

aperitif
  • aperitif
  • LĂ€rjunge

  • 308 inlĂ€gg
  • 0
Shit. Först sÄ Àr alla head over heals över hur bra sagan om ringen trilogins bild blivit.....Men ju fler recensioner man kollar pÄ sÄ verkar de ju ha förstört bilden hÄrt med DNR. **** ocksÄ

#121

Postad 11 december 2020 - 10:20

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlĂ€gg
  • 0

Jag fÄr vÀl titta om min gamla DVD-box istÀllet dÄ. Kanske den bÀsta utgÄva av Sagan om Ringen som gjorts! :)



#122

Postad 11 december 2020 - 10:46

aperitif
  • aperitif
  • LĂ€rjunge

  • 308 inlĂ€gg
  • 0

Jag fÄr vÀl titta om min gamla DVD-box istÀllet dÄ. Kanske den bÀsta utgÄva av Sagan om Ringen som gjorts! :)

Hade inga problem med min bluray utgÄva. En fin guldbox som jag kanske skulle behÄllt. Ser dock fram emot att kolla pÄ 4k filmerna med. FrÀmst för ljudet. DVD fungerar inte....klarar inte av sÄn lÄgupplöst skit

Redigerat av aperitif, 11 december 2020 - 10:48.


#123

Postad 11 december 2020 - 10:55

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlĂ€gg
  • 0

Nej, jag har inte sett filmerna sen jag skaffade projektor. Tror inte det skulle bli sÄ bra att dra upp DVD pÄ 116"... :)

 

Men nÀr jag lÀser allt klagomÄl pÄ bilden pÄ andra utgÄvor sÄ funderar jag pÄ om det verkligen blir bÀttre...



#124

Postad 11 december 2020 - 11:08

k-i
  • k-i
  • Amatör

  • 58 inlĂ€gg
  • 0

Är det inte dags för en nyinspelning snart? :P


Redigerat av k-i, 11 december 2020 - 11:08.


#125

Postad 11 december 2020 - 11:35

Kimme
  • Kimme
  • Beroende

  • 1 370 inlĂ€gg
  • 0

Hade inga problem med min bluray utgÄva. En fin guldbox som jag kanske skulle behÄllt. Ser dock fram emot att kolla pÄ 4k filmerna med. FrÀmst för ljudet. DVD fungerar inte....klarar inte av sÄn lÄgupplöst skit

 

FörstÄr inte ditt inlÀgg, min blu-ray utgÄva ser ju ut som en dvd?! = lÄgupplöst skit.

Eller finns det flera utgĂ„vor dĂ€r nĂ„gon Ă€r riktigt bra och andra Ă€r katastrof? 



#126

Postad 11 december 2020 - 12:22

vinncent
  • vinncent
  • MĂ€stare

  • 2 878 inlĂ€gg
  • 0

FörstÄr inte ditt inlÀgg, min blu-ray utgÄva ser ju ut som en dvd?! = lÄgupplöst skit.
Eller finns det flera utgÄvor dÀr nÄgon Àr riktigt bra och andra Àr katastrof?


Ja de första utgÄvorna pÄ BD va hemska..... extended som kom senare va mkt bÀttre

#127

Postad 11 december 2020 - 13:00

aperitif
  • aperitif
  • LĂ€rjunge

  • 308 inlĂ€gg
  • 0

FörstÄr inte ditt inlÀgg, min blu-ray utgÄva ser ju ut som en dvd?! = lÄgupplöst skit.
Eller finns det flera utgÄvor dÀr nÄgon Àr riktigt bra och andra Àr katastrof?


Jag tyckte bÄde bild och ljud va bra pÄ Extended edition utgÄvan. Knappast lÄgupplöst. LÀnkar till min Instagram ( vilket jag vet inte visar vad jag ser pÄ min projje) men dÀr Àr bilden jag ser med mina ögon bÀttre Àn vad min mobil lyckas filma.

https://www.instagra...id=4beilyhl3fjz

#128

Postad 11 december 2020 - 17:46

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 453 inlĂ€gg
  • 0

Edit:

Never mind. Ser att det redan var nÀmnt att dom anvÀnt sig av DNR.

 

RÀtt tydligt att dom anvÀnt sig av Edge Enhancement ocksÄ, för att fejka fram en skarpare bild...

https://caps-a-holic...=156786&i=2&l=0

 

https://caps-a-holic...=156782&i=1&l=0

 

InvÀntar nÀsta re-mastring av filmerna :D


Redigerat av Svante Skoog, 11 december 2020 - 17:52.


#129

Postad 11 december 2020 - 18:30

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlĂ€gg
  • 0

Jag fÄr vÀl titta om min gamla DVD-box istÀllet dÄ. Kanske den bÀsta utgÄva av Sagan om Ringen som gjorts! :)

LOL


Edit:

Never mind. Ser att det redan var nÀmnt att dom anvÀnt sig av DNR.

 

RÀtt tydligt att dom anvÀnt sig av Edge Enhancement ocksÄ, för att fejka fram en skarpare bild...

https://caps-a-holic...=156786&i=2&l=0

 

https://caps-a-holic...=156782&i=1&l=0

 

InvÀntar nÀsta re-mastring av filmerna :D

Det dÀr Àr ju Hobbit, eller?



#130

Postad 11 december 2020 - 18:41

aperitif
  • aperitif
  • LĂ€rjunge

  • 308 inlĂ€gg
  • 0

LOL

Det dÀr Àr ju Hobbit, eller?


BÄda serierna Àr drabbade. Men borde synas mer pÄ LOTR dÄ de Àr inspelade pÄ film. DNRat bort sÄ gott som all filmgrain vilket gjort bilden mjukare och för att rÀdda skÀrpan har de Edge enhanceat allt vilket ocksÄ ska se konstigt ut.
FÄr hoppas att det ÀndÄ Àr ett lyft nÀr man sitter dÀr med boxen nÄn dag....Men kommer inte ge mer Àn 500kr för den

#131

Postad 11 december 2020 - 19:00

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 715 inlĂ€gg
  • 0
Himlen Àr ju blÄ nu iaf.

#132

Postad 11 december 2020 - 19:08

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 453 inlĂ€gg
  • 0

Himlen Àr ju blÄ nu iaf.

Ja, gött att "teal" tinten Àr borta igen.

Fast det verkar va lite 50/50. I vissa scener Àr fÀrgerna bÀttre, och i vissa sÀmre.

Blir vÀl nya fÀrger igen, pÄ nÀsta re-release, om 5 Är eller sÄ ;)

 

Äger inte filmerna pĂ„ nĂ„t format för tillfĂ€llet, sĂ„ blir vĂ€l Ă€ndĂ„ att man plockar boxarna om nĂ„t Ă„r, nĂ€r dom dyker upp pĂ„ nĂ„n rea.



#133

Postad 11 december 2020 - 19:19

KinoNiki
  • KinoNiki
  • AnvĂ€ndare

  • 228 inlĂ€gg
  • 0

Nu ser det ju alltid vÀrre ut pÄ screencaps Àn i verkligheten men dessa utgÄvor verkar inte fÄtt den behandling de förtjÀnar. Pass för min del. (Har Extended pÄ DVD och bÄda versionerna pÄ blu-ray.)



#134

Postad 12 december 2020 - 09:59

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 985 inlĂ€gg
  • 0
MĂ„nga spekulationer hĂ€r, ingen som sjĂ€lv jĂ€mfört i sin egen setup? Nu Ă€r Ă€ntligen filmerna pĂ„ vĂ€g frĂ„n Amazons, iallafall en notis i appen😅

@lirsa var det svensk text?

Redigerat av mcmike, 12 december 2020 - 10:00.


#135

Postad 12 december 2020 - 12:50

mangler
  • mangler
  • AnvĂ€ndare

  • 173 inlĂ€gg
  • 0

Fick hem steelbook-utgÄvan av LOTR förra fredagen och har i veckan kikat lite med min LG OLED 65C8. Ska tillÀgga att det Àr endast extended och att TVn inte Àr kalibrerad utan endast instÀlld pÄ "ISF Exper Ljust rum" med DV Har Àven sÄklart sett dumparna pÄ caps-a-holic.

Som helhet Àr det pÄ TVn en förbÀttring mot Blu-ray. TyvÀrr Àr det inte riktigt som jag skulle velat ha det. '

 

Det första Ă€r att fĂ€rgintensiteten har ökats i mĂ„nga scener, ibland blir det bra och ibland bara för mycket. Inledningsscenen pĂ„ Konungens Återkomst med Deagol och Smeagol ute pĂ„ sjön Ă€r med extremt gröna buskage runt omkring som inte ser direkt naturligt ut. Naturligt i Middle Earth Ă€r en paradox men fortfarande mĂ€rkligt. Enligt mig har det skruvats för mycket pĂ„ mĂ„nga hĂ„ll. 

 

Det andra Ă€r bĂ„de lite kantskĂ€rpning men frĂ€mst DNR och det Ă€r ocksĂ„ pĂ„tagligt hela vĂ€gen. Det finns andra filmer med betydligt vĂ€rre resultat och jag skulle inte kalla mig kĂ€nslig men det dansar pĂ„ grĂ€nsen för att vara störande. Grain kanske inte hör till fantasy jag vet inte hur Peter J. tĂ€nkt?! Fick dubbelkolla instĂ€llningarna pĂ„ TVn att all verkligen var av för det upplevdes precis som det var pĂ„. 

 

Det tredje tycker jag Ă€r riktigt kasst för att vara 4K UHD - det Ă€r inte direkt fler detaljer. Upplösningen Ă€r inte direkt mĂ€rkbart högre Ă€n pĂ„ Blu-ray. Det Ă€r inte tal om en nyinskanning av negativen som det pratades om innan. Som jag hade lĂ€st frĂ„n trovĂ€rdiga kĂ€llor sjĂ€lv och Ă€ven skrivit hĂ€r! Mycket besviken eftersom det gör otroligt mycket för tittarupplevelsen. Andra filmer frĂ„n ca 20 Ă„r sedan har visat sig ge extremt bra resultat pĂ„ nyinskanningar sĂ„ det Ă€r en gĂ„ta för mig. 

 

Ljudet Àr kanon!

 

Sammanfattningen Àr att om man bara tittar utan att kÀnna till HUR bra det HADE kunnat vara sÄ blir man inte missnöjd. Vi nördar har svÄrt för det ;)



#136

Postad 12 december 2020 - 13:16

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 715 inlĂ€gg
  • 0

Jag upplever iaf en klar förbÀttring, Àven om jag hÄller med om att det ibland har skruvats lite för mycket, ett mellanting hade nog vart perfekt. Scenen med Frodo i skogen t.ex blir nÀstan för blass.

 

Jag ser dock hellre pÄ dessa nya Àn pÄ de gamla dÄ fÀrgerna inte upplevs fel som de faktiskt gjorde mens man tittade pÄ de gamla, samt att ljudet Àr bÀttre hÀr.

 

Gamla:

Bifogad fil  lotr1.jpg   148,23K   0 Antal nerladdningar

 

Nya:

Bifogad fil  lotr2.jpg   157,07K   0 Antal nerladdningar

 

 

Nu har jag bara tatt bilder med mobil pÄ tvn sÄ det ser inte exakt sÄ ut men man ser ju ÀndÄ skillnaden.

 

 


Redigerat av Demon Slayer, 12 december 2020 - 13:17.


#137

Postad 12 december 2020 - 13:23

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 715 inlĂ€gg
  • 0

HÀr upplever jag nÀstan den gamla bÀttre:

 

Gamla:

Bifogad fil  lotr_1.jpg   133,96K   0 Antal nerladdningar

 

 

Nya:

Bifogad fil  lotr_2.jpg   146,34K   0 Antal nerladdningar



#138

Postad 12 december 2020 - 13:31

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 453 inlĂ€gg
  • 0
Ang HDR pÄ releasen.

https://youtu.be/JzJw33CcOZo

Han nÀmner Àven anvÀndandet av DNR, som tyvÀrr gör att det ser mer ut som digital video, Àn film. Men tyvÀrr Àr det Peter Jacksons fel, dÄ han ville ge original trilogin samma look, som dom digitalt filmade Hobbit filmerna.

Ibland Àr det nog fan bÀttre att inte blanda in regissören.

Se bara vad som hÀnde med helt uppfuckade fÀrger pÄ Argentos Suspiria (detta rÀttades dock till med Synapse utgÄvorna, utan Argentos inblandande), Camerons godkÀnda 4K transfer av T2, osv.

Redigerat av Svante Skoog, 12 december 2020 - 13:32.


#139

Postad 12 december 2020 - 13:35

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 715 inlĂ€gg
  • 0

Det första Ă€r att fĂ€rgintensiteten har ökats i mĂ„nga scener, ibland blir det bra och ibland bara för mycket. Inledningsscenen pĂ„ Konungens Återkomst med Deagol och Smeagol ute pĂ„ sjön Ă€r med extremt gröna buskage runt omkring som inte ser direkt naturligt ut.

 

Gamla:

Bifogad fil  ttt_gamla.PNG   1,21MB   5 Antal nerladdningar

 

Nya:

Bifogad fil  ttt_nya.PNG   1,31MB   6 Antal nerladdningar



#140

Postad 12 december 2020 - 13:36

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 453 inlĂ€gg
  • 1

Jag ser dock hellre pÄ dessa nya Àn pÄ de gamla dÄ fÀrgerna inte upplevs fel som de faktiskt gjorde mens man tittade pÄ de gamla, samt att ljudet Àr bÀttre..


Ja fÀrgerna pÄ blu-ray utgÄvan, var anledningen till att jag inte orkade uppgradera. Sen hade jag sett mig trött pÄ filmerna vid det laget. Nu har det gÄtt sÄ lÄng tid att det snart Àr dags igen. TrÄkigt bara att dom gör en sak bÀttre Ä en annan sÀmre.

#141

Postad 12 december 2020 - 16:12

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 985 inlĂ€gg
  • 0
Vincent's analys..

https://youtu.be/JzJw33CcOZo

Redigerat av mcmike, 12 december 2020 - 16:12.


#142

Postad 12 december 2020 - 16:39

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 715 inlĂ€gg
  • 0
Inte ett ord om fÀrgerna.

#143

Postad 12 december 2020 - 16:53

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 985 inlĂ€gg
  • 0
"The WGC and HDR really open up the colour palette"


https://www.avforums...ay-review.18240

#144

Postad 12 december 2020 - 19:38

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 719 inlĂ€gg
  • 0

"The WGC and HDR really open up the colour palette"


https://www.avforums...ay-review.18240

SpÀnnande med tanke pÄ Vincent's genomgÄng dÀr hans analyser visar att wcg i princip inte anvÀnds alls i filmen.

#145

Postad 13 december 2020 - 11:52

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlĂ€gg
  • 0

Gamla:

attachicon.gifttt_gamla.PNG

 

Nya:

attachicon.gifttt_nya.PNG

 

Det dÀr Àr ungefÀr som vÀrlden ser ut genom ett par solglasögon med linserna Oakley Prizm Sapphire. Det var kanske det man hade som referens? :)



#146

Postad 13 december 2020 - 12:22

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 985 inlĂ€gg
  • 0

Inte ett ord om fÀrgerna.

Jo,du fĂ„r vĂ€l titta pĂ„ hela videon😏

SpÀnnande med tanke pÄ Vincent's genomgÄng dÀr hans analyser visar att wcg i princip inte anvÀnds alls i filmen.

Ja verkligen😊

Redigerat av mcmike, 13 december 2020 - 12:23.


#147

Postad 13 december 2020 - 12:38

Paganmoon
  • Paganmoon
  • Beroende

  • 1 111 inlĂ€gg
  • 0

Det dÀr Àr ungefÀr som vÀrlden ser ut genom ett par solglasögon med linserna Oakley Prizm Sapphire. Det var kanske det man hade som referens? :)

andra bilden ser vÀl mer sagolik ut, kanske det man ville fÄ ut?



#148

Postad 13 december 2020 - 12:43

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • MĂ€stare

  • 3 205 inlĂ€gg
  • 0

Är ju i praktiken helt omöjligt att jĂ€mföra bilder sĂ„hĂ€r iom HDR->SDR. Dels pĂ„ grund av tonkurvan men ocksĂ„ för att primörerna mĂ„ste mappas om, vilket i sin tur pĂ„verkar fĂ€rgĂ„tergivningen.

 

Ett möjligt undantag Àr om man skulle skapa ICC-profiler och behÄlla fÀrgomfÄnget, varpÄ man lÀmnar jobbet Ät ens webblÀsare. DÄ skulle man Ätminstone kunna se bilderna i den större fÀrgrymden om man har en display som stödjer det samt anvÀnder en webblÀsare med korrekt fÀrghantering. Dock Àr det vÀldigt sÀllan som fÀrgprofiler blir lÀsta korrekt om bilden Àr i png-format utan dÄ forceras nÀstan alltid sRGB, eller sÄ ignoreras fÀrghanteringen helt och primörerna blir forcerade till displayens nominella nivÄer.


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 13 december 2020 - 12:46.


#149

Postad 13 december 2020 - 13:59

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 715 inlĂ€gg
  • 0

Jo,du fÄr vÀl titta pÄ hela videon
 

Jag har sett hela videon. Men jag mÄste vÀl förtydliga vad jag menade dÄ:

 

Inte ett ord om skillnaderna i fÀrgkorrigering mellan utgÄvorna. Ja han pratar om rec.709 och DCI-P3 men det Àr endast för just den nya LOTR i hans video och han sÀger ingenting om hur den skiljer sig mot förra utgÄvan vilket Àr nÄgot som diskuterats i trÄden tidigare och som bilder frÄn olika utgÄvor försöker visa. LÀnken til det som mera Àr en oprofessionell hyllning hjÀlper inte heller.

 

Är ju i praktiken helt omöjligt att jĂ€mföra bilder sĂ„hĂ€r iom HDR->SDR. Dels pĂ„ grund av tonkurvan men ocksĂ„ för att primörerna mĂ„ste mappas om, vilket i sin tur pĂ„verkar fĂ€rgĂ„tergivningen.

 

Ett möjligt undantag Àr om man skulle skapa ICC-profiler och behÄlla fÀrgomfÄnget, varpÄ man lÀmnar jobbet Ät ens webblÀsare. DÄ skulle man Ätminstone kunna se bilderna i den större fÀrgrymden om man har en display som stödjer det samt anvÀnder en webblÀsare med korrekt fÀrghantering. Dock Àr det vÀldigt sÀllan som fÀrgprofiler blir lÀsta korrekt om bilden Àr i png-format utan dÄ forceras nÀstan alltid sRGB, eller sÄ ignoreras fÀrghanteringen helt och primörerna blir forcerade till displayens nominella nivÄer.

 

Min avsikt var aldrig att 100% korrekt visa hur nÄgon av filmerna kommer se ut för folk hemma pÄ sin kalibrerade utrustning. Avsikten var att ge ett hum om skillnaderna mellan utgÄvorna och till det syftet duger dom. Det finns som tidigare nÀmns mÄnga siter som gjort dessa jÀmförelserna och garanterat pÄ ett bÀttre sÀtt, men det efterfrÄgas om nÄgon har sett dessa skillnaderna i sin egen setup (inlÀgg #134), det Àr dock riktigt bra att du kommer med din expertis och förtydligar hur en bild tagen pÄ mÄfÄ sett via en random bildvisare kan dra sannheten Ànnu lÀngre bort.
 



#150

Postad 13 december 2020 - 14:19

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 985 inlĂ€gg
  • 0

Jag har sett hela videon. Men jag mÄste vÀl förtydliga vad jag menade dÄ:

Inte ett ord om skillnaderna i fÀrgkorrigering mellan utgÄvorna. ingenting om hur den skiljer sig mot förra utgÄvan

Det Ă€r vĂ€l ganska uppenbart att det inte Ă€r hans meningen heller, utan en genomgĂ„ng av presentationen😏

Redigerat av mcmike, 13 december 2020 - 14:19.




1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.