Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Final Fantasy XVI

36 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara
Final Fantasy XVI (PS5) (PlayStation 5-spel) 5 8,87 (7) 449:-
Final Fantasy XVI - Deluxe Edition (PS5) (PlayStation 5-spel) 1 (0) 1 199:-

#1

Postad 15 april 2023 - 10:46

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 449 inlĂ€gg
  • 0

Final-Fantasy-XVI.png

 

För tillfÀllet Playstation exklusivt, men lÀgger ÀndÄ trÄden hÀr, dÄ det kommer till PC (och kanske Xbox?) frampÄ.

 

Gjorde misstaget att se denna State of Play video pÄ projektorn, mÄdde fan illa efterÄt av alla partikel effekter och vansinniga kameraÄkningar :D

 

https://www.youtube....h?v=UfP_3UD5qF8

 

Ser mÀktigt ut, men enligt mig, sÄ spÄrar det kanske ur lite vÀl mycket emellanÄt.

 

Vissa saker Àr sÄ snygga som jag förvÀntat mig, men en del pÄminner mer om ett PS3 spel. Det hÀr med NPC:s, Àr inget japaner Àr bra pÄ, dÄ folk fortfarande stÄr still och stirrar pÄ typ ingenting.

 

Är vĂ€l typ sĂ„ hĂ€r ett Bayonetta 4 skulle ha sett ut pĂ„ en PS5:a? :D


Redigerat av Svante Skoog, 15 april 2023 - 10:47.


#2

Postad 15 april 2023 - 11:12

Askungen
  • Askungen
  • MĂ€stare

  • 2 681 inlĂ€gg
  • 0

Imo förlorade FF sin charm efter ffx.



#3

Postad 15 april 2023 - 13:27

Freezard
  • Freezard
  • Beroende

  • 1 245 inlĂ€gg
  • 0

Lite open world som 15 alltsÄ. Men Àr ju i alla fall en riktig fantasymiljö den hÀr gÄngen sÄ kanske kan bli bra.



#4

Postad 15 april 2023 - 19:45

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 449 inlĂ€gg
  • 0
Ja gött med klassisk fantasy igen, efter alla dessa Är med nÄn dÄlig sci-fi mix, och karaktÀrer, som sett ut som dom ramlat ut ur nÄn pinsam J-pop video :D

#5

Postad 12 juni 2023 - 12:06

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 449 inlĂ€gg
  • 0

Nu Àr demo versionen slÀppt, och man kan fortsÀtta anvÀnda sin save, i full versionen.

 

Fy fan vilket mÀktigt inlednings kapitel. Snabb action, och brutalt som ett Game of Throne avsnitt.

Fast det verkar vÀl bli lite lÀttsammare ton emellanÄt, utan att det blir tramsigt, som i vissa tidigare spel.

 

Tog ungefÀr tvÄ timmar att gÄ igenom, och vÀntan pÄ releasen, blev lite jobbigare nu :D

 

TyvÀrr Àr Performance mode, inte lÄst till 60fps, utan svajjar mellan 48-60.

En del av det rÀddas av VRR, men en del kraftiga frametime drops, blir fortfarande mÀrkbara.

FÄr hoppas att detta Àr optimerat, nÀr spelet slÀpps.


Redigerat av Svante Skoog, 14 juni 2023 - 10:16.


#6

Postad 14 juni 2023 - 10:16

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 449 inlĂ€gg
  • 0

Haha, noll intresse pÄ forumet :D



#7

Postad 14 juni 2023 - 13:49

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 924 inlĂ€gg
  • 0
Testat en final fantasy. Fastnade inte för det

#8

Postad 14 juni 2023 - 15:41

Askungen
  • Askungen
  • MĂ€stare

  • 2 681 inlĂ€gg
  • 0

Haha, noll intresse pÄ forumet :D

Forumet hÄller nog pÄ att dö. Vi Àr inte mÄnga kvar nu. NÀr tillochh med grilltrÄden Àr stendöd nu under sÀsong.



#9

Postad 14 juni 2023 - 21:03

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 449 inlĂ€gg
  • 0
TrÄkigt. Föredrar sÄna hÀr forum, framför facebook dyngan, dÀr jag aldrig mer sÀtter min fot :D

#10

Postad 14 juni 2023 - 21:05

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • MĂ€stare

  • 3 205 inlĂ€gg
  • 0

Forumet hÄller nog pÄ att dö. Vi Àr inte mÄnga kvar nu.

Är vĂ€l pĂ„ tiden egentligen...



#11

Postad 14 juni 2023 - 21:11

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38 000 inlĂ€gg
  • 0

TrÄkigt. Föredrar sÄna hÀr forum, framför facebook dyngan, dÀr jag aldrig mer sÀtter min fot :D

Det har vÀl aldrig varit sÄ aktivt som det Àr nu, iaf i Xbox-delen ;)



#12

Postad 14 juni 2023 - 21:20

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 449 inlĂ€gg
  • 0

Det har vÀl aldrig varit sÄ aktivt som det Àr nu, iaf i Xbox-delen ;)


Iofs :D
Vi fÄr försöka hÄlla liv i det sÄ lÀnge det gÄr nu.

#13

Postad 15 juni 2023 - 21:14

anders_avantasia
  • anders_avantasia
  • LĂ€rjunge

  • 371 inlĂ€gg
  • 0
Jag skriver sÀllan men fÄr steppa upp dÄ.

Jag har testat demot och det kommer nog bli grymt.lite svÄrt o se hur spelet blir lÀngre fram. MÀrker tydliga dip i bilduppdateringen.

TmfÄr se hur man upplever vÀrldskartan nÀr man Àr van vid open world.

#14

Postad 16 juni 2023 - 12:14

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 449 inlĂ€gg
  • 0
Jag föredrar, nÀr det Àr öppna zoner, istÀllet för en helt öppen vÀrld, storyn blir mer fokuserat pÄ det viset.

#15

Postad 16 juni 2023 - 16:41

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 449 inlĂ€gg
  • 0
Platinum har varit inblandade i spelet, sÄg jag nu, nÀr det gÀller bl.a. stridssystemet.
Jag Àr inte förvÄnad, dÄ slutet pÄ demo versionen, kÀndes som nÄt ur Bayonetta, nÀr det gÀller maffig over the top action :D

#16

Postad 26 juni 2023 - 09:47

anders_avantasia
  • anders_avantasia
  • LĂ€rjunge

  • 371 inlĂ€gg
  • 1
Nu har jag kört inledningen, typ motsvarande demot, o lite till.

Inledningen Àr i mina ögon fantastisk. Kan inte minnas nÀr jag senast hÀngde med i storyn frÄn början sÄ starkt. Spelmekaniken Àr för tidig att utvÀrdera Àn. Mest varit story...

#17

Postad 26 juni 2023 - 20:57

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 449 inlĂ€gg
  • 0
Mycket nöjd, dĂ„ det verkligen kĂ€nns som ett klassiskt FF igen. Är vĂ€l typ sĂ„ hĂ€r ett av NES/SNES spelen hade blivit, om dom gjort en modern remake av dom.

Grymt bra Engelskt röstskÄdespeleri, som Àr brutalt mycket bÀttre, Àn i nÄt av dom tidigare spelen. Mycket tack vare dialogen, som inte Àr typiskt japanskt cheesy.

Och man slipper sÄna hÀr reaktions lÀten :D
https://youtu.be/unBzRf_oRzw

#18

Postad 27 juni 2023 - 08:12

anders_avantasia
  • anders_avantasia
  • LĂ€rjunge

  • 371 inlĂ€gg
  • 0
HÄller med Svante. KÀnns som ett klassiskt ff spel iaf inledningsvis. Kört kanske 5 h och det har varit övervÀgande del film och story. KÀnns som om jag kommer ut mer nu och verkligen se vad spelet gÄr för.

StilmÀssigt Àr det lite Ff12 kÀnsla över miljöer, musik och grafikstil.

Nu ska jag lÀra mig hur abilities funkar, gear och questande. KÀnner mig mer pepp pÄ detta spelet Àn vad jag har gjort pÄ spel pÄ lÀnge.

Återkommer om hur jag tycker den grymma inledningen fortsĂ€tter.

#19

Postad 27 juni 2023 - 12:13

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 449 inlĂ€gg
  • 0
Har inte fastnat sÄ hÀr hÄrt för ett rollspel, sen Witcher 3. SvÄrt att sluta spela :D

Hoppas det sÀljer bra nu, sÄ Àven nÀsta spel hÄller samma kvalité. Fast lÀr vÀl dröja 10 Är innan vi fÄr XVII :lol:

#20

Postad 27 juni 2023 - 16:15

anders_avantasia
  • anders_avantasia
  • LĂ€rjunge

  • 371 inlĂ€gg
  • 0
Jag har lite svÄrt o vÀlja mellan quality och performance mode. Brukar föredra performance men hÀr ser jag klart o tydligt att grafiken Àr i lÀgre upplösning. Medan quality Àr skarpt men mycket blur vid kamera rörelser.

Min enda kritik hittills som kan Àndras Àr svÄrighetsgraden. Det Àr för lÀtt Àn sÄ lÀnge.

#21

Postad 27 juni 2023 - 16:31

Freezard
  • Freezard
  • Beroende

  • 1 245 inlĂ€gg
  • 0

HÄller med Svante. KÀnns som ett klassiskt ff spel iaf inledningsvis. Kört kanske 5 h och det har varit övervÀgande del film och story. KÀnns som om jag kommer ut mer nu och verkligen se vad spelet gÄr för.

StilmÀssigt Àr det lite Ff12 kÀnsla över miljöer, musik och grafikstil.

Ja han som Àr producent/manusförfattare för FF16 (Kazutoyo Maehiro) skrev ocksÄ manus och designade FF12, efter att ha varit upptagen med FF14 en lÀngre tid. SÄ det Àr mÄnga som Àr glada att de ÄtergÄtt till det gamla gardet.

 

SjÀlv har jag inte spelat FF12 men det kÀnns verkligen mer klassiskt FF Àn det förra spelet, FF15 alltsÄ. SÄ det Àr enligt mig tillbaka pÄ rÀtt vÀg igen.



#22

Postad 27 juni 2023 - 16:35

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 449 inlĂ€gg
  • 0
Jag började med performance, men kör pÄ Quality nu. Tar hellre stabilt 30, Àn ett "60" som svajjar som fan. Jobbigt första 10 minuterna, men sen regerade jag inte pÄ det nÄt mer. Spelet Àr som sagt mycket skarpare och snyggare i Quality.


Det var en diskussion med Digital Foundry, och det verkar som att dom gick all in, med att flÀska pÄ med grafiken och effekterna, dÄ 30fps var mÄlet.
Performance mode var en sista minuten grej, dÄ det Àr förvÀntat att ingÄ denna generationen. Men dÄ blev det som det blev, tyvÀrr.

Hade det varit snabba FPS strider (som Starfield verkar ha), eller ett plattforms spel, sÄ hade det varit jobbigare.

Men skulle gÀrna ha tagit ett 40fps mode.
Visst, bara 10fps extra, men i t.ex. senaste Ratchet and Clank spelet, sÄ blev det en mÀrkbar skillnad. Bra middleground helt enkelt. NÄt som Àven Starfield borde fÄ.

NÄvÀl, Àr ÀndÄ nöjd. Och det blir bara mÀktigare ju lÀngre in man kommer. Blir mer öppna ytor ocksÄ, att rÀnna runt och slÄss pÄ.

Redigerat av Svante Skoog, 27 juni 2023 - 16:36.


#23

Postad 27 juni 2023 - 17:56

anders_avantasia
  • anders_avantasia
  • LĂ€rjunge

  • 371 inlĂ€gg
  • 0
Bra Svante! DÄ ska stanna kvar pÄ quality mode framöver.

Vad tycker du om svÄrighetsgraden dÄ? Vanliga fiende ger ju ingen skada nÀstan och Àr för enkla. Ser fram emot de öppna ytorna.

#24

Postad 27 juni 2023 - 21:06

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 449 inlĂ€gg
  • 0
Ja, det Àr inte sÄ svÄrt. Ett par boss fighter som varit lite svettiga. Man har ju tvÄ ringar, en sÄn gör att det sköter combos och special attacker automatiskt, sÄ det typ rÀcker med att smasha fyrkant knappen. Den tog jag bort direkt. Sen en dÀr man fÄr typ en sekunds slowmotion, till att hinna hoppa undan vissa attacker. Den behÄller jag aktiverad just nu, dÄ det Àr smÄtt svÄrt att se vissa attacker, nÀr all eld och partiklar exploderar över hela skÀrmen. Blir fan hell on earth emellanÄt. Vansinnigt episkt. Tur man inte lider av epilepsi :lol:

Men det börjar bli lite svÄrare dÀr jag Àr nu, sÄ fÄr hoppas att det blir Ànnu mer utmaning frampÄ.

#25

Postad 27 juni 2023 - 21:13

anders_avantasia
  • anders_avantasia
  • LĂ€rjunge

  • 371 inlĂ€gg
  • 0
Ja att avvaktivera ringarna var bra. Antar att de styr svÄrighetsgraden o inte normala i spel i menyn dÀr man vÀljer easy/normal/hard

#26

Postad 29 juni 2023 - 11:00

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 449 inlĂ€gg
  • 0
Har börjat skippa side quests, dÄ dom Àr sÄ jÀkla trÄkiga, som vanligt i JRPG. Men det dök upp en grön markör med ett plus, detta Àr viktiga side quests, som leder till vettiga saker. SÄ skippa inte dessa.

#27

Postad 05 juli 2023 - 20:59

Bananklasen
  • Bananklasen
  • ForumrĂ€v

  • 766 inlĂ€gg
  • 0

Grymt spel Àn sÄ lÀnge! Blev lite "besviken" pÄ Performance Mode att det inte flyter pÄ sÄ stabilt. Kanske lika bra att testa Quality för min del ocksÄ :)


Redigerat av Bananklasen, 05 juli 2023 - 20:59.


#28

Postad 06 juli 2023 - 10:26

anders_avantasia
  • anders_avantasia
  • LĂ€rjunge

  • 371 inlĂ€gg
  • 0

Grymt spel Àn sÄ lÀnge! Blev lite "besviken" pÄ Performance Mode att det inte flyter pÄ sÄ stabilt. Kanske lika bra att testa Quality för min del ocksÄ :)


Jag tyckte quality mode var asjobbigt tills jag stÀllde ned motionblur till 2. Nu kÀnns det kanon

#29

Postad 06 juli 2023 - 13:42

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 449 inlĂ€gg
  • 0

Ja, nu kom Àntligen patchen, satte motion blur pÄ 0.

MYCKET bÀttre.

Verkligen nÄt av det vÀrsta motionblur jag sett i ett spel.

Fattar inte hur John pÄ DF kunde försvara det, men han har ju fetish för denna dyngan.



#30

Postad 06 juli 2023 - 13:47

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 924 inlĂ€gg
  • 0
Minns inte nÀr jagsenast anvÀnde motion blur i nÄgot lir. Depth of field effekter Àr det enda som Àr vÀrre :)

#31

Postad 06 juli 2023 - 14:46

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 449 inlĂ€gg
  • 0
Ja det Àr ocksÄ nÄt jag stÀnger av direkt :D

#32

Postad 11 juli 2023 - 16:28

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 924 inlĂ€gg
  • 0
För en med noll koll pÄ final fantasy finns det en chans hÀnga med? Vill minnas jag klÀmde pÄ nÄgot till ps3 men kom inte lÄngt innan man blev distraherad

#33

Postad 12 juli 2023 - 09:13

anders_avantasia
  • anders_avantasia
  • LĂ€rjunge

  • 371 inlĂ€gg
  • 0

För en med noll koll pÄ final fantasy finns det en chans hÀnga med? Vill minnas jag klÀmde pÄ nÄgot till ps3 men kom inte lÄngt innan man blev distraherad


Hur menar du hÀnga med? Bara köpa o testa. De har inget ihop med Àldre versioner Àn lite lore som följer alla spel. Helt ny story o nya karaktÀrer ..

Eller kanske inte det du frÄgade?

#34

Postad 12 juli 2023 - 09:38

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 924 inlĂ€gg
  • 0

Hur menar du hÀnga med? Bara köpa o testa. De har inget ihop med Àldre versioner Àn lite lore som följer alla spel. Helt ny story o nya karaktÀrer ..

Eller kanske inte det du frÄgade?


Delvis det men har lika goda förutsÀttningar som nÄgon annan dÄ :) Sen Àr man ju mest van vid Western rpgs.

#35

Postad 12 juli 2023 - 17:24

anders_avantasia
  • anders_avantasia
  • LĂ€rjunge

  • 371 inlĂ€gg
  • 0

Delvis det men har lika goda förutsÀttningar som nÄgon annan dÄ :) Sen Àr man ju mest van vid Western rpgs.


Det Ă€r vĂ€l det nĂ€rmsta ett Final Fantasy kommer ett klassiskt western rpg. Är actionfighter men blir mer i arenaform, dĂ„ omrĂ„det man fightas i blir avgrĂ€nsat.

#36

Postad 12 juli 2023 - 19:09

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 449 inlĂ€gg
  • 0

DÄ har man klarat spelet. Tog 42 timmar, och dÄ höll jag mig mest till mainstoryn, och sket i de flesta sidouppdrag.

Hade otroligt mÄnga gröna quest symboler överallt pÄ slutet :D

 

Helt klart det bĂ€sta (om man inte rĂ€knar med remaken av FFVII) spelet i serien, pĂ„ VÄLDIGT lĂ€nge.

 

Dock vÀldigt enkelt. Endast nÄgra bossfighter, som blev lite svettiga emellanÄt.

Tror jag hade ca 240.000 kvar i pengakassan pÄ slutet. SÄ det blev bara köp eller craftande av nya vapen och rustningar, resten sket jag i.

MÄnga halsband m.m., som gav olika boosts, men brydde mig inte om att krÄngla med sÄnt. Höll mig till det som funkade, dÄ det blev lite overkill annars.

 

Negativt Àr vÀl att det kan bli lite vÀl mycket cutscenes emellanÄt, speciellt dom sista timmarna, med bl.a. en slutboss som ordbajsar i evigheter.

Samt att Àven en del mainquests, kÀndes som fillers.

Var Ă€ven en bossfight, som kĂ€ndes extremt Devil May Cry/Bayonetta, inklusive en usel lĂ„t som spelade i bakgrunden, som tog FÖR lĂ„ng tid att spöa skiten ur.

Men överlag sÄ var dom flesta bossfighterna maffiga. MÀrks att Platinum varit inblandade.

 

Även om fighterna var kul, sĂ„ skulle jag nog vilja se en Ă„tergĂ„ng till turnbased, i nĂ€sta spel.

DÄ jag saknar att anvÀnda följeslagarna i striderna. Och det blir lite enformigt emellanÄt med allt buttonmashande

Vore kul om dom kunde göra, sÄ man fick vÀlja mellan turnbased och realtime action, i nÀsta spel, sÄ blir bÄda lÀger nöjda.

 

Ska bli kul att se hur XVII kommer att bli :)



#37

Postad 19 juli 2023 - 09:04

anders_avantasia
  • anders_avantasia
  • LĂ€rjunge

  • 371 inlĂ€gg
  • 0
Tack för din analys Svante. Har en kÀnsla av att jag kommer dela den nÀr jag Àr klar.

Jag Àr ivÀg pÄ semester men kommer hem, troligtvis utan familj, över helgen och ska dÄ försöka plöja en hel del. Jag Àr vÀl runt halva spelet nu.

Jag saknar ocksÄ mer turbaserade strider eller iaf att det Àr nÄt mellanting. Det Àr lite vÀl mycket knappmatande och avsaknad av taktik. Lite taktik fÄr man sÄklart ha pÄ bossar.

KÀnns som om nÀr ffxvii kommer Àr man en gammal gammal gubbe...tar sÄn tid mellan spelen man helst vill ha nuförtiden.

Jag uppskattar detta spelet mer Àn Diablo 4 som jag tyckte var mycket grundare Àn vad jag trodde.



1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.