Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

"Ny" regel i spelkonsoldelen

68 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 november 2007 - 20:27

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38 013 inlĂ€gg
  • 0
Hejsan :angry:

Notera den nya sammanfattningen av regler som finns lÀngst upp i spelkonsolforumet markerat med orange fÀrg.

3.9 Om lagbrott
Vi tillÄter inte diskussioner vars innehÄll endast kan vara, eller högst sannolikt Àr, resultatet av ett lagbrott, till exempel erfarenheter av datorspel eller innehÄllet i filmer innan dessa finns tillgÀngliga pÄ laglig vÀg.


Det betyder att frÄn och med nu Àr det inte lÀngre tillÄtet att skriva om intryck frÄn spel man tillskansat sig pÄ olaglig vÀg. Som ni vet sÄ Àr mÄnga inne och skriver om sina spelintryck lÄngt innan spelet slÀppts pÄ laglig vÀg. NÄgon frÄgar dÄ alltid vart de fÄtt dem ifrÄn. NÄgon svarar dÄ alltid - piraterna har laddat ned dem - och sÄ Àr vi igÄng med piratkopieringsdiskussioner. Detta har skett allt mer frekvent pÄ senare tid och framförallt i 360 forumet. Den hÀr regeln införs för att vi ska slippa just detta.

Vi struntar i att göra nÄgonting Ät trÄdar dÀr man redan gett tidiga intryck (T ex Mass Effect) men i framtida speltrÄdar skall man vÀnta med sina intryck tills det Àr slÀppt i butik. Om man kan bevisa att man fÄtt tag i spelet lagligt sÄ fÄr man förstÄs posta. Resultatet av att inte följa reglerna blir som vanligt varningar och avstÀngningar.

För att alla ska veta nÀr man fÄr ge sina intryck sÄ Àr en idé att skriva slÀppdatumet i underrubriken. Man kan ocksÄ skriva med röd fet text, nÀr man gör speltrÄden, nÀr det Àr tillÄtet att börja ge intryck, men det ska inte behövas dÄ regeln syns vÀldigt tydligt nu.

Kommentera/diskutera fÄr ni gÀrna göra i denna trÄden.

#2

Postad 16 november 2007 - 23:09

SweMart
  • SweMart
  • LĂ€rjunge

  • 428 inlĂ€gg
  • 0

För att alla ska veta nÀr man fÄr ge sina intryck sÄ Àr en idé att skriva slÀppdatumet i underrubriken


Pundig frÄga men Àr det ok att skriva om spel som slÀppts i Japan/Asien samt Usa men inte i Europa?

#3

Postad 16 november 2007 - 23:47

thurner
  • thurner
  • LĂ€rjunge

  • 293 inlĂ€gg
  • 0
Ja, precis som tidigare talare. Om det ska finnas en sÄdan hÀr regel sÄ mÄste den vara konsekvens. Jag vill vet om det ska det gÀlla enligt det datum spelet slÀpps i Sverige/Europa/Nord Amerika/Japan?

För det kan finnas, och förmodligen finns, medlemmar i detta forum som kan vara svenskar men inte bor i Sverige och pÄ det viset fÄr tag i spelen betydligt mycket tidigare Àn övriga medlemmar (Àven om det Àr en vÀldigt liten minoritet).

För regeln har ju kryphÄl, framförallt med tanke pÄ "eller högst sannolikt Àr". Givetvis Àr det ju moderatorerna som har den "korrekta" tolkningsrÀtten pÄ denna regel. Men den Àr enligt mig alldeles för diffus och behöver korrigeras för att det inte ska bli misstolkningar.

#4

Postad 16 november 2007 - 23:47

Unregistered4769c54e
  • Unregistered4769c54e
  • Wannabe

  • 33 inlĂ€gg
  • 0

För att alla ska veta nÀr man fÄr ge sina intryck sÄ Àr en idé att skriva slÀppdatumet i underrubriken


Pundig frÄga men Àr det ok att skriva om spel som slÀppts i Japan/Asien samt Usa men inte i Europa?

Jag Àr nÀstan helt sÀker pÄ att det Àr okej iom att mÄnga hÀr importerar sina spel (syftar mest pÄ VG+)

#5

Postad 17 november 2007 - 01:38

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38 013 inlĂ€gg
  • 0
Ja, för det första sÄ gÀller inte regeln PS3 av uppenbara skÀl. Det Àr framförallt 360 och Wii det gÀller.

360: Amerikanska/Europeiska datum Àr definitivt ok. Japanska Àr en non-issue dÄ 360 spelen nÀstan alltid slÀpps i USA/EU före Japan.

Wii: Om nÄgon mot förmodan fÄr tag i en japansk version av ett spel sÄ kan han fota spelet. Dock tror jag inte speciellt mÄnga Àr villiga att spela igenom ett spel pÄ japanska för att kunna posta först i ett forum. Annars gÀller Amerikanska/EU datumet, vilket nÀstan alltid innebÀr USA först.

Dessutom lÀr jag mig vilka som gör vad och vet redan en del som inte bör posta tidigt. Jag litar pÄ att dessa personer vet det sjÀlva ocksÄ och respekterar den nya regeln.

#6

Postad 17 november 2007 - 03:28

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • MĂ€stare

  • 3 989 inlĂ€gg
  • 2
SÄ mo man köper ett spel i godan tro en vecka förtidigt och skriver om det hÀr sÄ blir det LIV.

haha ok lÄter vettigt ..

#7

Postad 17 november 2007 - 10:08

jimel
  • jimel
  • MĂ€stare

  • 3 057 inlĂ€gg
  • 0
Ja det Àr vÀl bara att bevisa sedan att man har spelet, inget konstigt med det.

Bra regel tycker jag. Vi Àr ju vuxna, iaf dom flesta av oss sÄ det borde vÀl inte vara sÄ svÄrt att följa denna regel.

#8

Postad 17 november 2007 - 10:23

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlĂ€gg
  • 0
Bra initiativ ;)

#9

Postad 17 november 2007 - 12:34

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 963 inlĂ€gg
  • 0
Att bevisa att man har spelet, Àr det kort pÄ spelkartong och skiva som gÀller i sÄ fall?

#10

Postad 17 november 2007 - 13:59

basselito
  • basselito
  • Beroende

  • 1 302 inlĂ€gg
  • 0

Det betyder att frÄn och med nu Àr det inte lÀngre tillÄtet att skriva om intryck frÄn spel man tillskansat sig pÄ olaglig vÀg.

Om man förhandsbokar ett spel och fĂ„r det sĂ€nt till en tidigare Ă€n release datum. Är det olaglig vĂ€g?

#11

Postad 17 november 2007 - 14:45

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlĂ€gg
  • 0

Det betyder att frÄn och med nu Àr det inte lÀngre tillÄtet att skriva om intryck frÄn spel man tillskansat sig pÄ olaglig vÀg.

Om man förhandsbokar ett spel och fĂ„r det sĂ€nt till en tidigare Ă€n release datum. Är det olaglig vĂ€g?

Om du tÀnker efter sÄ vet du nog svaret pÄ den frÄgan sjÀlv eller hur?
Givetvis inte eftersom du inte har gjort nÄgot sÀrskilt för att fÄ tag pÄ den genom olagliga kanaler.
Det vi vill komma Ät Àr att en del skriver ett par veckor innan en officiell release vad de tycker och andra intryck om spelet. Vi vill komma bort frÄn detta dÄ det oundvilkigen leder till diskussioner om nedladdning och dylika frÄgestÀllningar.

Redigerat av Berggren, 17 november 2007 - 14:46.
Syftningsfel


#12

Postad 17 november 2007 - 15:31

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38 013 inlĂ€gg
  • 0

SÄ mo man köper ett spel i godan tro en vecka förtidigt och skriver om det hÀr sÄ blir det LIV.

haha ok lÄter vettigt ..

Det Àr inte sÄ svÄrt att lista ut, varken för mig eller deltagare pÄ forumet, vilka som har piratkopierat hittills. Det Àr meningen att dessa ska hÄlla sig med att ge intryck för att vi ska slippa den diskussion som uppkommer nÀr för tidiga intryck ges. Inte alls för mycket att krÀva i min mening.

SÄ ja, nÀsta gÄng du köper ett spel mycket tidigare Àn alla andra, som du gjorde med Mass Effect, sÄ Àr det bara till att ta foto. No fuzz. Eller hÄlla inne intrycken.

Att bevisa att man har spelet, Àr det kort pÄ spelkartong och skiva som gÀller i sÄ fall?

Och en lapp med forumnamnet kan vara bra. GÄr ju att hitta pÄ internet annars ;)

#13

Postad 17 november 2007 - 16:54

lifter
  • lifter
  • Veteran

  • 1 542 inlĂ€gg
  • 0
Är det inte lĂ€ge att allmĂ€nt porta piratkopieringsdisskutioner frĂ„n annat Ă€n dĂ€rför avsedda trĂ„dar?

Jag tycker att detta Àr ett bra initiativ av er förresten.

#14

Postad 17 november 2007 - 20:04

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38 013 inlĂ€gg
  • 0

Är det inte lĂ€ge att allmĂ€nt porta piratkopieringsdisskutioner frĂ„n annat Ă€n dĂ€rför avsedda trĂ„dar?

Det gör vi vÀl redan? Om det inte Àr avsett sÄ Àr det offtopic.

#15

Postad 17 november 2007 - 21:13

Unregistered96c62822
  • Unregistered96c62822
  • LĂ€rjunge

  • 264 inlĂ€gg
  • 1
Jag gillar inte regeln alls om jag ska vara Àrlig. FÄr man tag pÄ spelet tidigare genom att affÀrer slÀppt tidiga releaser eller om man kanske sjÀlv jobbar i en spelbutik som lÄtit en ta hem en tidig kopia sÄ ska man vÀl inte behöva bevisa det för att ge sina intryck. Jag hade sjÀlv aldrig tagit bild pÄ spel osv om jag velat ge mitt intryck pÄ ett spel. Regeln gör det till en för stor grej och förstör lite av tillgÀngligheten som bör finnas pÄ ett forum. Jag vill kunna dra ivÀg en Äsikt utan att behöva förklara mig varför jag har spelet och till och med behöva lÄna en kamera av en polare för att ta bilder osv.

Det kan Àven "skrÀmma" bort andra personer som inte har kamera eller orkar ta bild för att ge sin Äsikt. Somliga tycker kanske att det Àr inte vÀrt det, helt enkelt. Varför ska man behöva vÀnta nÀr man har spelet fÀrskt i minnet? MÄnga av dessa personer som fÄtt tag pÄ tidiga exemplar/piratkopior Àr personer som verkligen har riktigt bra Äsikter som jag lÀser igenom ordentligt innan jag sjÀlv bestÀmmer mig.

Varför inte förbjuda piratkopieringssnack helt och hĂ„llet? Strunta i var andra fĂ„tt sitt spel ifrĂ„n och lĂ€s inte i trĂ„den om man vet att man Ă€r kĂ€nslig. SĂ„ lĂ€nge det inte Ă€r spoilers som skrivs utan spoilervarning sĂ„ ser jag inget fel med det. Är det piratkopieringssnacket ni stör er pĂ„ sĂ„ förbjud det istĂ€llet.

Redigerat av Unregistered96c62822, 17 november 2007 - 21:32.


#16

Postad 17 november 2007 - 21:39

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38 013 inlĂ€gg
  • 0

Varför inte förbjuda piratkopieringssnack helt och hĂ„llet? Strunta i var andra fĂ„tt sitt spel ifrĂ„n och lĂ€s inte i trĂ„den om man vet att man Ă€r kĂ€nslig. SĂ„ lĂ€nge det inte Ă€r spoilers som skrivs utan spoilervarning sĂ„ ser jag inget fel med det. Är det piratkopieringssnacket ni stör er pĂ„ sĂ„ förbjud det istĂ€llet.

Hela meningen med regeln Àr att förebygga att piratkopieringssnack ska uppkomma. Eller att trÄden ska gÄ offtopic med andra ord. Piratkopieringssnack Àr redan förbjudet.

Det finns 3 steg i kedjan. En som kommer med tidiga intryck. En som frÄgar var de fÄtt tag i det. En som svarar var.

Det hade inte funnits nÄgra problem om steg 2 inte existerade. Men det gör det och det Àr inte olagligt att frÄga var de fÄtt spelet ifrÄn. Den mest regelvridiga handlingen sker i steg 1 och steg 3. SÄ för att undvika att steg 2 uppkommer Àr det enklast att eliminera steg 1.

MÄnga av dessa personer som fÄtt tag pÄ tidiga exemplar/piratkopior Àr personer som verkligen har riktigt bra Äsikter som jag lÀser igenom ordentligt innan jag sjÀlv bestÀmmer mig.

Det tycker jag ocksÄ de kan ha. Och det hade varit kul om det hade funkat, men som utvecklingen ser ut nu sÄ gÄr det inte dÄ jag fÄr redigera varje speltrÄd i 360 forumet pga det som hÀnder.

#17

Postad 17 november 2007 - 21:42

derpious
  • derpious
  • Guru

  • 4 346 inlĂ€gg
  • 0

Den mest regelvridiga handlingen sker i steg 1 och steg 3.


Är det verkligen imot reglerna att svara vart nĂ„gon antagligen har förskaffat sitt spel nĂ€r nĂ„gon frĂ„gar hur dom redan kan ha fĂ„tt tag i det?

#18

Postad 17 november 2007 - 21:57

jay-jay
  • jay-jay
  • AnvĂ€ndare

  • 158 inlĂ€gg
  • 1
Tycker det var en vÀrdelös regel. Visste iofs inte om att det var olagligt att diskutera piratkopiering heller.
Fenomenet finns och jag har INGEN förstÄelse varför man inte ska kunna diskutera kring det. Att man inte ska diskutera hur/var man fÄr tag i olagliga spel/program/filer kan jag dÀremot förstÄ och till och med sluta upp kring.

Å andra sidan spelar jag inte spel sĂ„ jag bryr mig inte sĂ€rskilt mycket för egen del, men att man inte ska fĂ„ ge sitt intryck av ett spel för att man eventuellt har piratkopierat det lĂ„ter . . . konstigt. Är vĂ€l samma spel i vilket fall? Är vĂ€l det som Ă€r intressant?

Det dÀr med att fota fodralen för att "bevisa" nÄgot var för övrigt det löjligaste jag har hört. :lol:

Tycker för övrigt att det Àr bÀttre att ni tillÀmpar de regler som finns istÀllet för att skapa nya för att de gamla inte efterlevs. :)

#19

Postad 17 november 2007 - 22:01

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

  • 6 702 inlĂ€gg
  • 1

Är det verkligen imot reglerna att svara vart nĂ„gon antagligen har förskaffat sitt spel nĂ€r nĂ„gon frĂ„gar hur dom redan kan ha fĂ„tt tag i det?


Det Àr ju det som jag tycker Àr mest konstigt. Kan vi inte förbjuda att folk frÄgar var spelen Àr ifrÄn ocksÄ?


Fast i grunden Àr det en sund idé. Om du nu har fÄtt spelet tidigare för att din polare jobbar i spelbutik, du specialimporterar frÄn Kuba eller vad som helst; kan du inte hÄlla dina intryck för dig sjÀlv i ett par dagar tills vi andra har fÄtt spelen?

Jag menar, vem ska du diskutera med egentligen? Den andra specialimportören?

#20

Postad 17 november 2007 - 22:34

jay-jay
  • jay-jay
  • AnvĂ€ndare

  • 158 inlĂ€gg
  • 1

Fast i grunden Àr det en sund idé. Om du nu har fÄtt spelet tidigare för att din polare jobbar i spelbutik, du specialimporterar frÄn Kuba eller vad som helst; kan du inte hÄlla dina intryck för dig sjÀlv i ett par dagar tills vi andra har fÄtt spelen?

Jag menar, vem ska du diskutera med egentligen? Den andra specialimportören?

Personligen Àr jag mer intresserad av andras intryck av en produkt INNAN jag köper den Àn efterÄt. Kul att höra "Ja som ni alla vet nu nÀr ni köpt detta överhypade spel sÄ hackar det plus att det Àr allmÀnt fult. Styrningen Àr som en inoljad Äl pÄ en glasskiva och ljudet Àr taget direkt frÄn super mario pÄ 8-bitars nintendo. Detta visste jag innan du betalade 500:- men det fick jag tyvÀrr inte lov att berÀtta hÀr."

#21

Postad 17 november 2007 - 22:39

jay-jay
  • jay-jay
  • AnvĂ€ndare

  • 158 inlĂ€gg
  • 1
FÄr man förresten prata om att man anvÀnder en iphone frÄn USA i sverige pÄ dessa forum? Dessa saknar CE mÀrkning och det Àr ju ett solklart lagbrott.

#22

Postad 17 november 2007 - 23:12

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38 013 inlĂ€gg
  • 0

Är det verkligen imot reglerna att svara vart nĂ„gon antagligen har förskaffat sitt spel nĂ€r nĂ„gon frĂ„gar hur dom redan kan ha fĂ„tt tag i det?

Alla diskussioner, uttalanden, frÄgor och lÀnkar som tar upp, berÀttar om eller pÄ annat sÀtt refererar till aktiviteten att begÄ brott mot upphovsrÀttslagen eller som leder till information om var olagliga kopior av upphovsrÀttsligt skyddat material kan pÄtrÀffas Àr förbjudna.

"De har laddat ned det". "Det finns att hÀmta pÄ internet". Det Àr en referens till en brottslig handling eller var man kan fÄ tag i det. Av de tre stegen Àr steg 1 och 3 de mest regelvridiga.

Tycker för övrigt att det Àr bÀttre att ni tillÀmpar de regler som finns istÀllet för att skapa nya för att de gamla inte efterlevs.

Den nya regeln Àr i stort sett en modifiering eller förtydling av regel 3.9.

3.9 Om lagbrott - 060513
Vi tillÄter inte inlÀgg eller lÀnkar som uppmanar till eller pÄ annat sÀtt leder till information som uppmanar till aktiviteten att begÄ lagbrott . Om nÄgon form av lagbrott ligger bakom eller kommer att ligga bakom nyttjandet av viss utrustning eller möjliggörandet av en hÀndelse som diskuteras sÄ fÄr man inte berÀtta eller stÀlla frÄgor om detta lagbrott i inlÀgget.


DÀrav citattecknen i rubriken. Denna regel har alltsÄ alltid funnits, men vi har inte brytt oss om att applicera det i speldelen förrÀn nu eftersom det inte varit nÄgot problem tidigare.

SjÀlv tycker jag det Àr bÀttre om folk följer reglerna frÄn början, men man kan inte fÄ allt. Det finns de som inte ens lÀser reglerna trots att man gÄr med pÄ det nÀr man registrerar sig :)

Å andra sidan spelar jag inte spel sĂ„ jag bryr mig inte sĂ€rskilt mycket för egen del, men att man inte ska fĂ„ ge sitt intryck av ett spel för att man eventuellt har piratkopierat det lĂ„ter . . . konstigt. Är vĂ€l samma spel i vilket fall? Är vĂ€l det som Ă€r intressant?

Ja, det Àr intressant. TyvÀrr fungerar det inte i praktiken eftersom trÄdarna dras offtopic.

#23

Postad 18 november 2007 - 01:03

analog
  • analog
  • AnvĂ€ndare

  • 212 inlĂ€gg
  • 0
Tycker reglen Àr bra och nÀstintill sjÀlvklar.

Vi som köper spel gillar ju inte dem som laddar ner av naturen, de förstör ju för oss gamers som verkligen stödjer utvecklarna. Men det Àr en annan soppa...

Redigerat av analog, 18 november 2007 - 19:50.


#24

Postad 18 november 2007 - 19:05

Unregistered01e78752
  • Unregistered01e78752
  • LĂ€rjunge

  • 307 inlĂ€gg
  • 0
Trist att folk inte kan vara nöjda med att lÀsa andras tycken om spel utan att avundsjukt frÄga var de fÄtt det ifrÄn.

#25

Postad 18 november 2007 - 19:52

jimel
  • jimel
  • MĂ€stare

  • 3 057 inlĂ€gg
  • 0

Är full och har trĂ„kigt (BĂ„de COD4 och Crysis slutspelat..)

Postad bild

Recensera ? :) (tog 30 sec, pÄ 10 min ser man knappast skillnad mellan fejk/orginal om man inte Àr insatt.)


hmm jag Àr inte insatt men den dÀr sÄg ju ruskigt fejk ut sÄ blir nog svÄrt att lura nÄgon med den :lol:

Tror inte det handlar om avundsjukan nÀr man frÄgar vart nÄgon fÄtt sitt spel ifrÄn före alla andra utan man vill bara veta vart man sjÀlv ska bestÀlla ifrÄn sÄ man kan fÄ det fort.

men alltsÄ att det ska vara sÄ svÄrt att förstÄ, detta forum vill inte ha nÄgot med piratkopiering att göra sÄ dom som vil prata om det fÄr vÀl ta dom diskussionerna pÄ nÄgot annat forum.
sen liknelsen med iphonen :wub: pinsamt

Redigerat av jimel, 18 november 2007 - 19:54.


#26

Postad 19 november 2007 - 11:42

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • MĂ€stare

  • 3 989 inlĂ€gg
  • 0
Blir nog mÄnga förklaringar i stil med jag var hemma hos polaren som jobbar i butik eller kÀnner en som recenserar spel osv...jag hade dock ingen kamera med mig för att fota men...
Men visst jag har inga problem att hÄlla inne med mina intryck i de fall jag fÄr tag pÄ spelen tidigt...

#27

Postad 19 november 2007 - 15:59

LillKille
  • LillKille
  • Veteran

  • 1 680 inlĂ€gg
  • 0
Skönt, har stört mig rejÀlt mycket pÄ det hÀr fenomenet pÄ det sistone.

Lustigt att det diskuteras mycket om de situationer dĂ€r man faktiskt har fĂ„tt spelet lagligt tidigt och huruvuda man fĂ„r berĂ€tta om dem eller ej. Nu kanske jag Ă€r ute pĂ„ hal is hĂ€r men jag tror att dessa situationer Ă€r i ganska liten minoritet jĂ€mfört antalet intryck som kommer strax efter spelet har slĂ€ppts pĂ„ "scenen". Är man tveksam till hur sin "recension" kommer uppfattas Ă€r det vĂ€l bara att vĂ€nta tills spelet har officiellt slĂ€ppts eller? Det brukar handla om ett par dagar.

Som det tidgare sagts sÄ tror jag moderatorer har ganska god kÀnsla nÀr ett inlÀgg kommer generera snack om piratkopiering. Jag tror inte paragrafryttarna behöver hÄrdgranska formuleringen allt för mycket. Tror nog "domarna" klarar av den bedömningsfrÄgan.

-lk

#28

Postad 24 november 2007 - 20:54

jay-jay
  • jay-jay
  • AnvĂ€ndare

  • 158 inlĂ€gg
  • 2

sen liknelsen med iphonen ;) pinsamt

Det Àr din Äsikt. SjÀlv tycker jag det Àr en klockren kommentar som pÄvisar hur löjligt det kan bli om man ska förbjudas prata om nÄgot som kan vara olagligt. Jag tycker faktiskt det Àr att gÄ ganska lÄngt att inte kunna fÄ ge sin Äsikt om ett spel för att man eventuellt har fÄtt tag i det pÄ "olaglig" vÀg med tanke pÄ hur mycket av allt annat pÄ detta forum som har "olagliga" handlingar som ursprung. Moddade x-boxar för att köra mediacenter, importerade iphone, privatimport dÀr man berÀttar att man "slapp" tull. Listan kan göras mycket lÀngre. DET tycker jag Àr pinsamt.

#29

Postad 26 november 2007 - 12:05

jimel
  • jimel
  • MĂ€stare

  • 3 057 inlĂ€gg
  • 0
Àr ju dock inte olagligt att importera en i-phone, dÀrav tyckte jag det var löjligt.

#30

Postad 28 november 2007 - 21:09

jay-jay
  • jay-jay
  • AnvĂ€ndare

  • 158 inlĂ€gg
  • 2

Àr ju dock inte olagligt att importera en i-phone, dÀrav tyckte jag det var löjligt.

Om den inte Àr CE mÀrkt fÄr du dock inte anvÀnda den. Det Àr nÀmligen olagligt.
"Det Àr en mobiltelefon, och reglerna för radio- och teleterminalutrustning som det heter Àr hÄrdare. Utan CE-mÀrkning Àr den inte bara olaglig att sÀlja och marknadsföra, utan faktiskt Àven att anvÀnda." -Per G Andersson pÄ Post- och telestyrelsen

Men visst. Man fÄr importera dem. Kan dock vara svÄrt att ge en Äsikt om den om man inte fÄr lov att anvÀnda den sÄ dÄ borde ju dessa diskussioner ocksÄ vara otillÄtna. Eller? ;) Lite konstigt att tillÄta diskussioner om vissa olagligheter men inte andra.

Jag hÄller fortfarande inte med om att jÀmförelsen Àr löjlig. Förbud mot att diskutera iphone pÄ grund av detta Àr dock ganska löjligt. Precis som att man inte fÄr diskutera ett spel om man inte bevisar att man fÄtt tag i det pÄ laglig vÀg.

#31

Postad 29 november 2007 - 13:38

SirSkorpan
  • SirSkorpan
  • LĂ€rjunge

  • 446 inlĂ€gg
  • 0
Bra poÀng dÀr jay-jay.
Personligen tycker jag att det Ă€r lite trĂ„kigt att vi inte fĂ„r disskutera ett sĂ„pass intressant Ă€mne som piratkopiering. Är kanske inte sĂ„ intresserad av hur/var/nĂ€r utan snarare intressant hur folk ser pĂ„ fenomenet i sig. För den disskutionen Ă€r ju knappast olaglig, eller? (förrutom hĂ€r pĂ„ forumet dĂ„). Jaja man fĂ„r vĂ€l disskutera det nĂ„n annanstanns.

VÀl mött!
/Skorpan

#32

Postad 29 november 2007 - 17:44

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38 013 inlĂ€gg
  • 0

Kan dock vara svÄrt att ge en Äsikt om den om man inte fÄr lov att anvÀnda den sÄ dÄ borde ju dessa diskussioner ocksÄ vara otillÄtna. Eller? :) Lite konstigt att tillÄta diskussioner om vissa olagligheter men inte andra.

Notera att dessa regler Àr speciella för just den hÀr forumdelen, vilket ocksÄ stÄr klart och tydligt. Jag vet inte om det Àr nÄgot problem i andra forumdelar, men sÄ hÀr försöker jag lösa offtopic problemet som uppstÄr i den hÀr forumdelen. Du skrev en gÄng:

Att dÀremot moderatorerna ska kunna stÀnga av vissa frÄn en viss trÄd dÀr denne flera gÄnger hÄller sig off topic trots att man varnat densamme vore nog bra. Dock ej att skaparen av trÄden gör det sjÀlv.

Det Àr precis vad som skett nu. Bara det att de som hindras frÄn att posta intryck nu inte gick offtopic, men de Àr den indirekta orsaken till att trÄdarna gÄtt offtopic.

Men i och med att du Àr aldrig hÀnger i denna forumdelen sÄ pÄverkas du ju inte :)

För den disskutionen Àr ju knappast olaglig, eller?

Det finns det en trÄd i OT för. Eller flera. Bara till att söka.

#33

Postad 29 november 2007 - 19:10

SirSkorpan
  • SirSkorpan
  • LĂ€rjunge

  • 446 inlĂ€gg
  • 0

För den disskutionen Àr ju knappast olaglig, eller?

Det finns det en trÄd i OT för. Eller flera. Bara till att söka.


Ah dÄ sÄ, inga problem i sÄnna fall.

VÀl mött!
/Skorpan

#34

Postad 30 november 2007 - 18:50

jay-jay
  • jay-jay
  • AnvĂ€ndare

  • 158 inlĂ€gg
  • 1

Notera att dessa regler Àr speciella för just den hÀr forumdelen, vilket ocksÄ stÄr klart och tydligt.

FÄr erkÀnna att jag missade detta. . . eller glömde av. . . eller nÄgot :D

Men i och med att du Àr aldrig hÀnger i denna forumdelen sÄ pÄverkas du ju inte :P

He he. True.

#35

Postad 12 januari 2008 - 21:18

q0rra
  • q0rra
  • Rookie

  • 9 inlĂ€gg
  • 1
Bra regel (: Piraterna Àr ju vÀldigt fega idag.. försöker hÄlla sig anonyma m.m förr i tiden var det motsatsen :mellow:

#36

Postad 23 januari 2008 - 22:25

Unregistered78af1102
  • Unregistered78af1102
  • MĂ€stare

  • 2 753 inlĂ€gg
  • 0
Ska bara se om jag fattat detta rÀtt..

Man fÄr alltsÄ ge sin Äsikt om ett 360-spel som slÀppts? Oavsett om det Àr i USA eller Europa osv.

För man kan ju antingen ha en NTSC xbox, eller en chippad som Àr regionsfri. Och dÀrmed kan man ju importera frÄn USA smidigt, lÄngt innan de slÀpps i EU. Jag har nÀmligen för mig att det inte var förbjudet att modda sin xbox, utan bara att ladda ner och nyttja piratkopierade spel osv..

PS. HÄller med dig Jay-jay, Àven om det var specifikt för den hÀr forumsdelen. :P

/O

#37

Postad 24 januari 2008 - 10:24

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38 013 inlĂ€gg
  • 0
Ja, som jag tidigare skrev:

Ja, för det första sÄ gÀller inte regeln PS3 av uppenbara skÀl. Det Àr framförallt 360 och Wii det gÀller.

360: Amerikanska/Europeiska datum Àr definitivt ok. Japanska Àr en non-issue dÄ 360 spelen nÀstan alltid slÀpps i USA/EU före Japan.

Wii: Om nÄgon mot förmodan fÄr tag i en japansk version av ett spel sÄ kan han fota spelet. Dock tror jag inte speciellt mÄnga Àr villiga att spela igenom ett spel pÄ japanska för att kunna posta först i ett forum. Annars gÀller Amerikanska/EU datumet, vilket nÀstan alltid innebÀr USA först.

Dessutom lÀr jag mig vilka som gör vad och vet redan en del som inte bör posta tidigt. Jag litar pÄ att dessa personer vet det sjÀlva ocksÄ och respekterar den nya regeln.


Men om jag Àr misstÀnksam pÄ en tidig USA-import sÄ kanske jag eller annan mod ber om foto sÄ det gÀller att man talar sanning annars vet vi det till framtiden :)

#38

Postad 08 februari 2008 - 18:55

Delerium
  • Delerium
  • Amatör

  • 96 inlĂ€gg
  • 0
Det finns vÀl nog med folk som försöker komma Ät piraterna som kopierar sina spel jag har sjÀlv ett 360 och jag varken tÀnker eller kommer chippa mitt. Enbart för att jag vill forstÀtta spela live, Det Àr Numero uno till att jag sitter o gapar o skriker till halo 3 men kul har jag.

Men att förbjuda nÄgon annans Äsikter om spel eller liknande för att man sitter nÄn dag tidigare Àr löjligt.

Jag förstÄr Ideen med regeln och den Àr bra, Men sen har ni dalat ivÀg med fotobevis osv. Det Àr inte eran uppgift att se till att allt sköts lagligt, Visst det Àr erat forum och era regler. Det missar jag inte men nÄn mÄtta fÄr det vÀll ÀndÄ vara

eller?

#39

Postad 08 februari 2008 - 21:28

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38 013 inlĂ€gg
  • 0
Jag tycker det fungerat bra pÄ de spel som slÀppts hittills. Inget piratsnack nu inte. SjÀlv tycker jag det Àr lika löjligt att piraterna isÄfall inte kan vÀnta en dag till (om det nu slÀpps en dag tidigare) med att ge sina intryck (eller om det inte Àr pirater att ta ett foto - inte vÀrldens jobbigaste grej).

#40

Postad 08 februari 2008 - 22:04

Delerium
  • Delerium
  • Amatör

  • 96 inlĂ€gg
  • 0

Jag tycker det fungerat bra pÄ de spel som slÀppts hittills. Inget piratsnack nu inte. SjÀlv tycker jag det Àr lika löjligt att piraterna isÄfall inte kan vÀnta en dag till (om det nu slÀpps en dag tidigare) med att ge sina intryck (eller om det inte Àr pirater att ta ett foto - inte vÀrldens jobbigaste grej).



sjÀlvklart Àr det inte vÀrldens största grej att ta ett foto men jag kan inte sluta tÀnka pÄ nÀr man var en liten skitunge och kunde stolt skryta med att det ena var vÀrre en det andra. Visst det Àr lÄngt ifrÄn det som vi pratar om, Men att stifta förbud mot saker gör det inte bÀttre.

Snarare vÀrre dÄ detta land Àr uppbyggd pÄ förbud o regler. Och att (man börjar inte en mening med och)
göra fler Àr som sagt tidigare en brist pÄ nuvarande regler Àven fast du försöker fÄ in det pÄ just denna forumdel.

Varför göra/förnya en till nÀr det brister sÄ lÄngt innan?

#41

Postad 09 februari 2008 - 11:04

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38 013 inlĂ€gg
  • 0

Varför göra/förnya en till nÀr det brister sÄ lÄngt innan?

.. Just för att det brister och dÄ mÄste man uppenbarligen Àndra pÄ nÄgot. Eller vad föreslÄr du? I mina ögon Àr det bara bra att har regler som sÀtter grÀnser bÄde pÄ forumet och i landet. Hade varit rÀtt galet annars :)

sjÀlvklart Àr det inte vÀrldens största grej att ta ett foto men jag kan inte sluta tÀnka pÄ nÀr man var en liten skitunge och kunde stolt skryta med att det ena var vÀrre en det andra

Hehe, vad menar du?

#42

Postad 08 maj 2008 - 09:45

Unregistered1272
  • Unregistered1272
  • LĂ€rjunge

  • 462 inlĂ€gg
  • 0
Been there done that.. dÄ har jag lÀrt mig nÄgot nytt...

Redigerat av Unregistered1272, 08 maj 2008 - 09:46.


#43

Postad 08 maj 2008 - 11:08

Slater
  • Slater
  • LĂ€rjunge

  • 439 inlĂ€gg
  • 0
Varför inte bara censurera visa ord, tex "pirat" "kopierade" "laddade ner" osv. :)

#44

Postad 08 maj 2008 - 13:00

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38 013 inlĂ€gg
  • 0

Varför inte bara censurera visa ord, tex "pirat" "kopierade" "laddade ner" osv. :)

Det fungerar nog lika bra som att lÄta en hetsig diskussion fortsÀtta men censurera orden. Jag tror budskapet nÄr fram i vilket fall :)

#45

Postad 24 september 2008 - 13:26

Camridge
  • Camridge
  • ForumrĂ€v

  • 990 inlĂ€gg
  • 1
Fick en jÀdra smÀrta i tasken nÀr jag sÄg detta ;P kanske var storebror som var dÀr och vred om.

Men jag tycker det Àr bra att ni försöker förhindra diverse olagliga saker dÄ jag avskyr sÄnt, men det kÀnns lite som att man blir intryckt i ett hörn och frÄntagen sin fria röst.

#46

Postad 25 september 2008 - 16:27

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 38 013 inlĂ€gg
  • 0

Men jag tycker det Àr bra att ni försöker förhindra diverse olagliga saker dÄ jag avskyr sÄnt, men det kÀnns lite som att man blir intryckt i ett hörn och frÄntagen sin fria röst.

Inte dÄ. Vi försenar den bara :P

#47

Postad 22 februari 2009 - 23:04

Colossus
  • Colossus
  • Wannabe

  • 43 inlĂ€gg
  • 1
Detta Àr ju inget annat Àn överförmyndarmentalitet.

#48

Postad 23 februari 2009 - 00:58

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlĂ€gg
  • 0

Detta Àr ju inget annat Àn överförmyndarmentalitet.

Det Àr Din tolkning utav det hela. Vi som ser detta pÄ ett annat sÀtt inser ganska snabbt att det Àr en ganska bra regel nÀr allt kommer omkring. Det Àr kanske inte den bÀsta, men det Àr den enda vi har att tillgÄ för tillfÀllet. Givetvis cirkulerar det nedladdade spel osv. Det Àr ett vÀlkÀnt fenomen och inget att orda om. Om man nu skulle sitta pÄ ett sÄdant sÄ kanske man helt enkelt fÄr ge sig tÄls med att skriva om detta tills dess att spelet slÀppts i Sverige. SvÄrare Àn sÄ Àr det inte.

Och nej. Det Ă€r INTE vĂ„r uppgift att se till att allt sköts lagligt. Men det ÄR vĂ„r uppgift att se till att forumets regler efterföljs..

FörstÄr inte varför man alltför mÄnga gÄnger ska göra en höna av en fjÀder.

Redigerat av twebbas, 23 februari 2009 - 01:00.


#49

Postad 23 februari 2009 - 01:37

Colossus
  • Colossus
  • Wannabe

  • 43 inlĂ€gg
  • 1
Ja, det Àr överförmyndarmentalitet nÀr man mÄste bevisa för en moderator att spelet som man vill diskutera om innan det officiellt har slÀppts Àr införskaffat pÄ laglig vÀg. Jag arbetar i en spelbutik och fÄr pÄ sÄ vis tag pÄ spelen innan "allmÀnheten". Andra kanske arbetar som recensenter? Hur som helst Àr det dÄligt att man per automatik tror att det rör sig om piratkopior sÄ fort nÄgon har ett spel före "allmÀnheten".

#50

Postad 23 februari 2009 - 08:41

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlĂ€gg
  • 0

Ja, det Àr överförmyndarmentalitet nÀr man mÄste bevisa för en moderator att spelet som man vill diskutera om innan det officiellt har slÀppts Àr införskaffat pÄ laglig vÀg. Jag arbetar i en spelbutik och fÄr pÄ sÄ vis tag pÄ spelen innan "allmÀnheten". Andra kanske arbetar som recensenter? Hur som helst Àr det dÄligt att man per automatik tror att det rör sig om piratkopior sÄ fort nÄgon har ett spel före "allmÀnheten".

HĂ„ller inte med dig. Arbetar sjĂ€lv som recensent pĂ„ en nĂ€ttidning och fĂ„r ibland spel vĂ€ldigt tidigt. Det Ă€r ingen som per automatik tror att alla som har spel före allmĂ€nheten har piratkopior. Men det ÄR och förblir ett faktum att flertalet HAR kopior, och dĂ„ före alla andra, och före releasen. Det Ă€r ju bara nĂ€r det rör sig om tveksamheter man mĂ„ste bevisa att det Ă€r original det rör sig om. SĂ„ jag ser inte problemet? Är man Ă€rlig har man vĂ€l inget att dölja? Detta Ă€r som sagt bara ett sĂ€tt att fĂ„ bort alla diskussioner som rör piratkopierade spel, som Ă€nnu inte slĂ€ppts. Skulle du sitta med nĂ„gra bĂ€ttre idĂ©er, sĂ„ fĂ„r du gĂ€rna dela med dig.



1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-06-17 11:52:05
  • Ny fåtölj
    Kurben
    2024-06-17 11:48:52
  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.