Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Digitalt mediabibliotek.

9 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 20 juli 2016 - 09:40

likatare
  • likatare
  • Wannabe

  • 25 inlĂ€gg
  • 0

Hej

 

Har tÀnkt att rippa in alla dvd/bluray/3dbluray/4k hdr filmer i ett bibliotek sÄ jag enkelt bara kan klicka nÀr jag vill se en film. Det hÀr ska givetvis ske utan komprimering eller nÄgon pÄverkan av varken ljud eller bild. Systemet mÄste ju kunna ha stöd för ovannÀmnda format och Àven alla ljudformat som tex atmos, dtsX mm.

Kaleidescape har en fantastisk lösning men 160k Àr lite vÀl saftigt.

 

Har ni nÄgra förslag pÄ hur en sÄdan lösning kan se ut?

 

Tack pÄ förhand.

Christoffer



#2

Postad 20 juli 2016 - 23:02

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 143 inlĂ€gg
  • 0

att lagra de Àr ju inga problem, bara du har disk sÄ det rÀcker, dÀremot

kan du fÄ problem med att ta dig förbi kopieringskyddet pÄ skivorna.



#3

Postad 21 juli 2016 - 07:05

kribban
  • kribban
  • MĂ€stare

  • 3 037 inlĂ€gg
  • 0

Bluray och DVD Ă€r inga bekymmer och tydligen ska den senaste versionen av DVDFab Blu-ray Ripper Ă€ven klara av 3D och 4K. HDR vet jag inte.

 

http://sv.dvdfab.cn/blu-ray-ripper.htm



#4

Postad 21 juli 2016 - 07:52

lobo
  • lobo
  • MĂ€stare

  • 2 842 inlĂ€gg
  • 0
Funkar inte MakeMKV? Har iof endast anvÀnt det till att rippa mina Blu-rays och dÄ inte 3D, rippar med samtliga ljudformat (engelska). Kompletterar sedan med .nfo, covers, trailers etc. med TMM:s hjÀlp (Tiny Media Manager).

Redigerat av lobo, 21 juli 2016 - 07:54.


#5

Postad 21 juli 2016 - 11:05

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 2 974 inlĂ€gg
  • 0

Testade MakeMvk och stötte pÄ patrull direkt. SÄ jag köpte DVDFab 9 och det snurrar pÄ utan probs Àn sÄ lÀnge.

Jag anvÀnder inte 3D, 4K eller HDR.



#6

Postad 21 juli 2016 - 12:50

Unregistered17177ab2
  • Unregistered17177ab2
  • ForumrĂ€v

  • 898 inlĂ€gg
  • 0

Testade MakeMvk och stötte pÄ patrull direkt. SÄ jag köpte DVDFab 9 och det snurrar pÄ utan probs Àn sÄ lÀnge.

Jag anvÀnder inte 3D, 4K eller HDR.

Brukar funka med http://sv.dvdfab.cn/passkey-lite.htm



#7

Postad 21 juli 2016 - 14:31

lobo
  • lobo
  • MĂ€stare

  • 2 842 inlĂ€gg
  • 0

Testade MakeMvk och stötte pÄ patrull direkt. SÄ jag köpte DVDFab 9 och det snurrar pÄ utan probs Àn sÄ lÀnge.
Jag anvÀnder inte 3D, 4K eller HDR.


Vad var det som inte funkade med MakeMKV? Har inte stött pÄ nÄgra problem.

#8

Postad 21 juli 2016 - 14:40

kribban
  • kribban
  • MĂ€stare

  • 3 037 inlĂ€gg
  • 0

MakeMKV funkar ypperligt hĂ€r med 



#9

Postad 30 juli 2016 - 20:44

Unregistered4eba3a31
  • Unregistered4eba3a31
  • LĂ€rjunge

  • 359 inlĂ€gg
  • 0

FrÄga - hur gör ni med serier och filmer med 2 disc nÀr ni rippar sÄ att det blir korrekt i t.ex Infuse ?

SlÄr jag ihop till en mkv fil sÄ blir det inte rÀtt info pÄ tid etc och har jag flera avsnitt/delar sÄ sÀger min Synology att filen redan finns.



#10

Postad 04 augusti 2016 - 10:34

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlĂ€gg
  • 0

Mitt förslag Àr följande:

  • Server med Windows Server 2012, och lĂ€sare för Blu-ray.
  • My Movies installerat pĂ„ servern, för rippning av skivor och hantering av bibliotek. Kan rippa Blu-ray till BDMV, ISO eller komprimerade containers.
  • Red Fox installerat pĂ„ servern för hantering av kopieringsskydd. Kan integreras med My Movies sĂ„ att allt funkar automatiskt.
  • Mediaspelare frĂ„n Dune HD för uppspelning, förslagsvis nya Solo 4K för de senaste formaten. Dune Ă€r bland de fĂ„ spelare som kan spela BDMV och ISO korrekt med fulla menyer samt rĂ€tt frekvens pĂ„ bilden.
  • Styrning med My Movies app i surfplatta och/eller telefon.

Andra mediaspelare kan ocksÄ kopplas till systemet för att anvÀnda metadata frÄn My Movies, t.ex. ATV eller Kodi.

 

Jag reserverar mig för hur ovanstÄende kommer att fungera med HDR. My Movies har hittills uppdaterats för nya format, men det Àr möjligt att det kommer att krÀvs en annan spelare för att det ska funka. Spelarna ser jag dock som en mindre del i detta system, och enklast att byta ut.

 

SjÀlv anvÀnder jag en Àldre variant av systemet ovan, med WHS 2011 och Dune HD Max. Jag tycker att det funkar vÀldigt bra, har skrivit nÄgra rader om det tidigare pÄ Component i den hÀr trÄden.

 

Jag kan inte svara pÄ den senaste frÄgan ovan, men har en kommentar för My Movies. För att det ska funka med direkt Ätkomst till avsnitt pÄ serier mÄste det finnas en virtuell skivlÀsare pÄ servern om det ska funka med ISO. Jag har valt att rippa alla skivor till BDMV, dÄ funkar det utan virtuell lÀsare (Àven om jag har sÄdan installerad sÄ kÀnns det bÀttre).

 

Edit: Kom pÄ att jag nog blandade ihop tvÄ funktioner nu. För att komma direkt till avsnitt funkar det bara med BDMV. För att omvandla filmer till andra format (t.ex MP4) med My Movies sÄ funkar det direkt med BDMV, för ISO krÀvs en virtuell lÀsare. Enklast Àr alltsÄ BDMV, om man vill ha hela avbilder av skivorna.


Redigerat av Erik_N, 04 augusti 2016 - 12:44.




1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.