![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
Postad 05 augusti 2005 - 16:53
Postad 05 augusti 2005 - 17:47
Postad 05 augusti 2005 - 18:13
Har kollat på en mängd plasmatv's inklusive den senaste modellen från Panasonic men jag blir ändå besviken på bildkvaliteten varje gång man matar den med något annat än Hdtv
exakt
rätt logiskt va
DVD och PAL/TV upplösningar räcker inte till för en 42tummare.
fanns det CRT pjäser som låg på 42tum så skulle du få en lika kass och otydlig bild.
alltså kan du inte skylla på plasman,det är helt enkelt materialet som är för dåligt.
DVD ser bäst ut vid runt 32tum oavsett om det är en Plasma eller en CRT Pjäs
HDTV är gjort för stora bildskärmar,det är därför det är framtaget.
Redigerat av Unregistered1008, 05 augusti 2005 - 18:15.
Postad 05 augusti 2005 - 18:49
Nån som vet var de finns?

Postad 05 augusti 2005 - 19:30
Postad 06 augusti 2005 - 07:50
DVD ser bäst ut vid runt 32tum oavsett om det är en Plasma eller en CRT Pjäs
Det där ligger ju i betraktarens ögon... jag tycker tex dvd ser bäst ut vid 28" men det behöver ju inte betyda att andra tycker det. Du tycker ju tex 32 tum.
Sitter du en meter ifrån tvn så kommer ju en 42-tums tv inte ha samma skärpa som en 32 (eller 28) på samma avstånd. Om du däremot sitter tex tre meter från apparaten så kanske du upplever 42" som lika skarp som 28" var på en meters avstånd.
(Jag förutsätter en "högupplöst" plasma, lågupplösta är ju så pixliga om man inte sitter löjligt långt ifrån.)
Så en 42" "högupplöst" plasma kan visst se lika bra ut som en 28", man får sitta lite längre ifrån skärmen bara. En lågupplöst 42" kan också se lika bra ut, fast då får man sitta ännu längre ifrån.
Postad 06 augusti 2005 - 15:23
Tack för era svar,jag uppskattar dom mycket.Ok så du menar att man aldrig kommer att få bra bild på en 42 tums plasmaskärm om källan är en vanlig DVD
nyare DVD filmer som du skalar upp i ffdshow från PCn ger en mycket bra skärpa!,nästan i klass med HDTV men inte riktigt där heller.
mycket beror på vilka DVD filmer du kör och hur gamla dom är.
nästan alla nya releaser ser mycket bra ut iom att dom flesta troligen är inspelade med HD kamera från början och sen har blivit nerskalade till DVD format
man kan väl säga så här att en plasma är mer känslig för vad du matar med jämfört med en CRT.
Postad 06 augusti 2005 - 18:25
Postad 06 augusti 2005 - 21:03
Mig veterligen släpps det fortfarande riktigt uselt mastrade DVD-filmer, fast de med riktigt bra bild blir fler och fler, det håller jag med om.
Att spelfilmer(?) spelas in med "HD kamera" och att det på ngt sätt skulle bidra till bättre kvalitet på nya releaser är ju nästan nonsens också.
Visst förekommer det, men det finns inga belägg för att en digital 24p-kamera (1920x1080 progressivt) skulle ge bättre kvalitet än en analog 35 mm filmkamera. De är oerhört mkt smidigare och billigare att filma med, men att de skulle ge bättre bildkvalitet? Njä, därom tvista nog de lärde.
Postad 11 augusti 2005 - 15:23

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar