Mycket snack om hembiorumsbygge här på Prisjakt, men jag hittade inget som går tillbaka till "the drawingboard" om man säger så. Därav startar jag denna tråden.
Har börjat kolla lite smått på villabyggande. Blir väl inte förrens längre fram, men det är kul att kolla på olika planlösningar som finns från de olika villaföretagen på den svenska marknaden.
Kollar mest på enplansvillor med ett rum som jag kan ha som "lekstuga" för mig själv dvs ett dedikerat hembiorum. Har kommit fram till en del alternativ, men tänkte höra med er andra om ni kan komma med några bra förslag?
Några av mina krav:
* Enplansvilla om det inte finns andra bra alternativ
* Minst tre sovrum. Ett till frugan och mig samt två till framtida barn (har inga idag, men det kommer väl förhoppningsvis).
* Rektangulärt rum för hembion på MINST 20 kvm. Gärna lite avsides från övriga villan dvs inte mitt i stugan om man säger så. Kommer ljudisolera rummet så gått det går.
* Två badrum. Ett lite större och ett mindre gästbadrum
* Hembiorummet ska inte ha några direkta öppningar mot övriga huset. Man ska kunna stänga till om sig. Inga fönster eller liknande i rummet heller.
* Inte för stor boyta pga konstnaden för bygget.
De alternativ jag har hittat fram tills idag är dessa:
Alt1 "Villa Lindebo" hos Värsåsvillan (OBS! Pdf-fil) Funderar på planlösning två här. Den längst ner i pdf-filen.
+ Absolut den bästa planlösningen jag sett på en enplansvilla för mina, och min sambos så klart, behov.
+ Stort vardagsrum uppe i vänstra hörnet som hembiorummet får husera i.
+ Vardagsrummet mitt i villan är stort och man kan ha större släktträffar utan att det ska behöva bli trångt.
+ Stor fin uteplats med dörr redan på "rätt ställe" på planlösningen
- Konstaden? Säkert ganska dyr villa pga boytan som är på ca 163 kvm.
- Lite tråkig entré till villan med tvättstuga direkt till vänster.
(Bild - Se pdf-fil)
Alt2 "Ripan" från Fiskarhedenvillan
ripan_stor.jpg 60.46K
3 Antal nerladdningar+ Avläget hembiorum som kommer husera i "vardagsrummet" uppe i vänstra hörnet.
+ Allrummet i mitten blir hyffsat stort samt att det blir fönster längs sidan vilket är ett plus enligt mig. Inte lika "murrigt" som i alt.3.
+ Dörr ut till altanen blir i det vänstra fönstret i allrummet.
- Kanske ser konstigt ut på altanen då hembiorummet blir utan fönster?
Alt3 "Hörnan" hos Kvalitetshus.
hornan_plan.jpg 58.71K
1 Antal nerladdningar+ Bra hus där jag tänkte att "vardagsrummet" uppe i vänstra hörnet kunde bli ett hembiorum. Rummet blir utan fönster i detta fallet.
+ Fin planlösning på köket som blir ljust och fint med alla fönster.
- Alldagsrummet blir rummet mitt i villan och det kanske kan komma att bli lite instängt utan fönster i närheten. Lite litet rum också (13 kvm). Väggen bakom TVn på bild kanske kan bli en "halvhög" vägg så man ser ut i entréhallen?
- Kanske något avlångt hembiorum? Kan iofs bygga ett mindre rum längst bak där elektroniken får husera samt blir en "hushbox" för projektorn. Kan alltså även bli ett plus av denna punkt.
Fyll gärna på med för- och nackdelar med respektive företag samt rekommendationer ni har på bra alternativ/företag.
Ha det fint!
Redigerat av Unregistereda0ef723f, 08 August 2005 - 23:09.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
18 bilder
166 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?