Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tips på villaskisser...

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 August 2005 - 23:06

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3439 inlägg
  • 0
Tjena!

Mycket snack om hembiorumsbygge här på Prisjakt, men jag hittade inget som går tillbaka till "the drawingboard" om man säger så. Därav startar jag denna tråden.
Har börjat kolla lite smått på villabyggande. Blir väl inte förrens längre fram, men det är kul att kolla på olika planlösningar som finns från de olika villaföretagen på den svenska marknaden.

Kollar mest på enplansvillor med ett rum som jag kan ha som "lekstuga" för mig själv dvs ett dedikerat hembiorum. Har kommit fram till en del alternativ, men tänkte höra med er andra om ni kan komma med några bra förslag?

Några av mina krav:

* Enplansvilla om det inte finns andra bra alternativ
* Minst tre sovrum. Ett till frugan och mig samt två till framtida barn (har inga idag, men det kommer väl förhoppningsvis).
* Rektangulärt rum för hembion på MINST 20 kvm. Gärna lite avsides från övriga villan dvs inte mitt i stugan om man säger så. Kommer ljudisolera rummet så gått det går.
* Två badrum. Ett lite större och ett mindre gästbadrum
* Hembiorummet ska inte ha några direkta öppningar mot övriga huset. Man ska kunna stänga till om sig. Inga fönster eller liknande i rummet heller.
* Inte för stor boyta pga konstnaden för bygget.

De alternativ jag har hittat fram tills idag är dessa:

Alt1 "Villa Lindebo" hos Värsåsvillan (OBS! Pdf-fil) Funderar på planlösning två här. Den längst ner i pdf-filen.
+ Absolut den bästa planlösningen jag sett på en enplansvilla för mina, och min sambos så klart, behov.
+ Stort vardagsrum uppe i vänstra hörnet som hembiorummet får husera i.
+ Vardagsrummet mitt i villan är stort och man kan ha större släktträffar utan att det ska behöva bli trångt.
+ Stor fin uteplats med dörr redan på "rätt ställe" på planlösningen

- Konstaden? Säkert ganska dyr villa pga boytan som är på ca 163 kvm.
- Lite tråkig entré till villan med tvättstuga direkt till vänster.

(Bild - Se pdf-fil)

Alt2 "Ripan" från Fiskarhedenvillan
Bifogad fil  ripan_stor.jpg   60.46K   3 Antal nerladdningar
+ Avläget hembiorum som kommer husera i "vardagsrummet" uppe i vänstra hörnet.
+ Allrummet i mitten blir hyffsat stort samt att det blir fönster längs sidan vilket är ett plus enligt mig. Inte lika "murrigt" som i alt.3.
+ Dörr ut till altanen blir i det vänstra fönstret i allrummet.

- Kanske ser konstigt ut på altanen då hembiorummet blir utan fönster?

Alt3 "Hörnan" hos Kvalitetshus.
Bifogad fil  hornan_plan.jpg   58.71K   1 Antal nerladdningar
+ Bra hus där jag tänkte att "vardagsrummet" uppe i vänstra hörnet kunde bli ett hembiorum. Rummet blir utan fönster i detta fallet.
+ Fin planlösning på köket som blir ljust och fint med alla fönster.

- Alldagsrummet blir rummet mitt i villan och det kanske kan komma att bli lite instängt utan fönster i närheten. Lite litet rum också (13 kvm). Väggen bakom TVn på bild kanske kan bli en "halvhög" vägg så man ser ut i entréhallen?
- Kanske något avlångt hembiorum? Kan iofs bygga ett mindre rum längst bak där elektroniken får husera samt blir en "hushbox" för projektorn. Kan alltså även bli ett plus av denna punkt.

Fyll gärna på med för- och nackdelar med respektive företag samt rekommendationer ni har på bra alternativ/företag.

Ha det fint!

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 08 August 2005 - 23:09.

Postad 09 August 2005 - 07:55

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

• 1825 inlägg
  • 0
När vi letade hus var vi inne på Smålandsvillan dock 1,5 plans hus, med hemmabio på övervåningen. Jag räknade aldrig ut hur stor duk jag kunde ha vilket kan bli problem med lutande tak.

Vi var inne på Stora Katthult eller Stora Lönneberga och då inreda övervåningen med hemmabio och wc/dush samt ett litet allrum.

Vi fick inte tag i någon tomt och under letandet så dök vi på ett område NCC bygger upp så nu blir det ett hus utan dedikerad hemmabio, men projje ska det bli ändå!

Postad 09 August 2005 - 09:10

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
Tycker Värsåsvillan ser toppen ut, skippa de två sovrummen i högra vingen, splitta i stället sovrummet nere till höger i två små sovrum sedan flyttar/tar du bort garderoben och skippar alternativt konvereter sovrummet i mitten höger till garderob eller liknande.

Då får du ett identiskt som vardagsrummet rum uppe till höger som du kan ta som biorum, 28m^2 är en bra storlek och måtten på rummet blir inte helt otrevligt. Bra med ingången på nedre kortsidans mitt dessutom.

Önskar att jag hade råd med att bygga nytt på det vis jag vill ha det! :)

Huset i övrigt ser toppenfint ut, gillar hus som är H- eller U-formade.

Edit: En bild säger mer än ...

Det finns några små logiska problem, eller slöseri med boyta rättare sagt, "hallen" som uppstår utanför bio, men det ser fint ut med luftighet :P

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  hus.jpg   127.23K   364 Antal nerladdningar

Redigerat av EuphoniC, 09 August 2005 - 09:21.

Postad 09 August 2005 - 09:36

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
Eller varför inte så här som den bifogade bilden visar. Det här huset har en otrolig flexibilitet.

Onekligen stora fördelar med att skilja på rekreationsdelen från sovdelen.

Rummen i sig kan man ju vrida och vända på i all oändlighet, husets grundform tillåter ju i det närmaste oändligt många VETTIGA planlösningar till skillnad från många hus som i praktiken inte kan se ut på så många sätt invändigt. Ta ditt hörnhus där uppe t.ex.

Edit: Dörren till badrummet kom lite underligt till, den skulle må bättre av att sitta mitt mot korridoren till hallen.

Edit 2: Eftersom jag flyttade badrummet borde hallen inverteras :) så tvättstugan kommer mot sovrusmdelen av huset :P Minimerar besvärande ljud samtidigt som det blir närmare på dass - för nära mellan de två toalettern ändå.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  hus.JPG   144.25K   318 Antal nerladdningar

Redigerat av EuphoniC, 09 August 2005 - 09:41.

Postad 09 August 2005 - 09:59

Daniel.N
  • Daniel.N
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Kul med planritningar :). Dock kan jag inte för mig liv förstå hur man kan vilja ha bio i "Hörnan"? Sånna där rum tvingar en att köra bion tvärs över istället för på längden, vilket låter skit.

Avlångt vardagsrum som funkar att köra på längden (inga fönster eller dörrar på bortre kortväggen) och är minst 4m brett (behöver inte vara bredare) är vad jag kikar efter. 3.6m, ett vanligt mått, är för smalt; med fetbild hamnar högtalarna för nära sidoväggarna.

Postad 09 August 2005 - 10:12

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3439 inlägg
  • 0
Tack för svaren grabbar! Speciellt du EuphoniC med dina skisserna! Den första var fin tycker jag. Där kommer dock barnens rum ganska nära hembiorummet.

Det jag skulle vilja slippa i större utsträckning är att rita om huset. Sådant kostar mer än det smakar verkar det som.

Daniel.N: Ja, det rummet är lite väl avlång, men det var just det jag påpekade innan. Det man kan göra är att göra ett "maskinrum" bakom sittplatserna vid ingången till rummet.

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 09 August 2005 - 10:13.

Postad 09 August 2005 - 10:27

Daniel.N
  • Daniel.N
  • Lärjunge

• 334 inlägg
  • 0
Är man en riktig prylnörd ifall man kommer på sig själv med att dregla så fort någon säger "maskinrum"?

:)

Postad 09 August 2005 - 10:27

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
Trodde inte det kostade så mycket att rita om hus jag, inte av vad jag hört med husbyggare när vi själva spekulerade i att bygga nytt. Det handlar ju mest om "dumma" väggar, men visst när man går in och flyttar avlopp och sådant blir det ju lite extra omplanering, men det borde inte kosta speciellt mycket mer ändå kan man tycka :) Förstås beroende på vilken hustillverkare det rör sig om.

Väldigt fint hus i varje fall, jag skulle gärna byta själv. Svårt med garage dock, gillar inte fristående garage och det finns ingen naturlig koppling till garage med den villan förrutom om man gjorde som min första ritning där korridoren skulle bli en naturlig koppling till en ekonomidel med garage :P Skulle kunna bli rätt stiligt.

Av egen erfaranhet så är barnrum i närheten av bion inget problem, jag har min 4-årige son i rummet brevid och väggarna är oisolerade gipsväggar, iof standard vägg + en utregling i biorummet på 45mm + gips. Visst hörs lite bas där inne men det är inget problem.

Eftersom korridoren kommer där så med en hög massa i väggen mot biorummet och en bra dörr så kommer det inte att höras speciellt mycket. :blink:

Just det ingreppet är också enkelt, har inga konsekvenser för VVS mm.

Postad 09 August 2005 - 10:30

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3439 inlägg
  • 0
En får tacka EuphoniC! Ja, det kanske kan bli lite stiligt med dörr ut till garaget? Får se hur det blir. Ligger ju ganska långt fram i tiden detta kan jag tänka mig (tidigast nästa sommar), men kul är det att planera.

Postad 09 August 2005 - 11:40

Unregistered0c979212
  • Unregistered0c979212
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0
Tjena alla vi har faktiskt byggt värsåsvillan och valde Björkebo har jag för mig:) det bästa med värsåsvillan upplevde jag var att du kan bestämma allt själv vårt hus ser inte ut som i kattalogen utan vi ändrade väldigt mycket, tex så fick jag ändrat från 27 graders taklutning till 45 grader bara för att jag skulle få plats med duken på övanvåningen:) från början så skulle vi ha ett 1 plans hus men ville ha ca 170 m2 och det fick inte plats på tompten för jag vill ha stort garage med. så det blev 100m2 botten 70m2 övervåning och 52 m2 garage i anslutning med huset så har dörr mellan garage och tvättstugan sen valde jag att ha en jätte port i stället för 2 små tycker det e mycket smidigare och ser häfftigare ut, dessutom e det billigare. ska lägga in bilder på hela mitt hus sen när jag har tid, lycka till med husköpet MEN.
min syster byggde också hus teamboro, dem blev blåsta på allt, och visst vi hade också problem, det enda jag säger är det e ingen dans på rosor att bygga nytt det e tidskrävande, närvkittlande och jobbig och var nopga med att få allt på papper som ni kommer överens om ALLT. men när det e klart så e det jävligt härligt:

Lycka till

Postad 16 December 2005 - 10:39

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3439 inlägg
  • 0
Om någon undrar hur det går så väntar vi på bygglov på en tomt som Värsåsvillans "Villa Lindebo" (alt.1, byggskiss två) ska stå på. Det ser ljust ut, men det drar ut på tiden. Bygglovshandligarna lämnades in i början på oktober. Får inte definitivt svar på bygglovet förrens i januari. :D

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 16 December 2005 - 10:39.

Postad 16 December 2005 - 22:33

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Hur har du gjort med tomtmark och sådant? Eller köper ni en "allt i ett lösning" ?

Postad 17 December 2005 - 00:50

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2965 inlägg
  • 0

Tycker Värsåsvillan ser toppen ut, skippa de två sovrummen i högra vingen, splitta i stället sovrummet nere till höger i två små sovrum sedan flyttar/tar du bort garderoben och skippar alternativt konvereter sovrummet i mitten höger till garderob eller liknande.

Då får du ett identiskt som vardagsrummet rum uppe till höger som du kan ta som biorum, 28m^2 är en bra storlek och måtten på rummet blir inte helt otrevligt. Bra med ingången på nedre kortsidans mitt dessutom.

Önskar att jag hade råd med att bygga nytt på det vis jag vill ha det! :rolleyes:

Huset i övrigt ser toppenfint ut, gillar hus som är H- eller U-formade.

Edit: En bild säger mer än ...

Det finns några små logiska problem, eller slöseri med boyta rättare sagt, "hallen" som uppstår utanför bio, men det ser fint ut med luftighet :)

<{POST_SNAPBACK}>

Riktigt bra planerad lösning med dedikerat hemmabio rum och allt.

Personligen hade jag tagit bort den sydligaste köksväggen och byggt en köks ö i mitten för att slippa korridoren och få det lite luftigare.

Postad 17 December 2005 - 03:33

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3439 inlägg
  • 0
Dreadl0ck: Tomtmark "styckas av" från en av sambons släkting. Billigt och bra. :rolleyes: Tomt area är strax över 1000 kvm.

thetias: Köket i det andra alternativet tycker vi funkar bäst. Blir lite av en "ö" av det hela också. Mitt hembiorum bli hela den västra flanken uppe i vänstra hörnet (ca 28 kvm). Blir helt kanon utan fönster och grejer. Vi bommar igen de hålen, dock med reglar osv kvar i väggen. :) Eventuellt en nöddörr bara för att komma ut om det skulle börja brinna i mitten av villan. Inga fönster eller liknande som därmed underlättar för aktustikbehandling/mörkläggning även mitt på dagen. ;)

Postad 17 December 2005 - 16:01

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2965 inlägg
  • 0
Det låter väldigt nice! Jag blir sugen på ett litet bygge själv. :)

Men jag har inte fördelen att få mark av min flickväns släkting! ;)

Så jag får punga ut med ca 750 000 bananer på en tomt först. :rolleyes:

Postad 18 December 2005 - 08:14

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

• 2015 inlägg
  • 0
Satt och skissade lite på denna hustyp. Blev några olika planlösningar bla dessa två. Den ena har 4 sovrum, den andra har 3 sovrum, men en liten (romantisk) matsal. Och datahörna.

Mvh
:( Passerati

Bifogad fil(er)

Postad 21 February 2006 - 19:49

Unregistereda6c0cb38
  • Unregistereda6c0cb38
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
KOmmer det några priser för ev hus oxå ?

Vet vad vi landade på nmär vi började skissa på hus,,, Långt ifrån de priser som bankerna och byggarna målar upp.
Tänker bara på fastighetsskatten efter 10 år... :)

Postad 22 February 2006 - 13:09

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3439 inlägg
  • 0
Zalve: Ja, det blir ju betydligt dyrare än vad villaförsäljarna vill få en att tro att det kostar. Lägg på ett par tusen i månadskostnad så kanske det blir mer rättvisande. I alla fall 25% mer än vad man tror. Tar man rörliga räntor så tycker jag att man ska spara den mellanskillnaden som blir ifall man skulle ha enbart tagit fasta räntor osv.
Tilläggen på vårt hus hamnade på under 100 k. Det anser jag som lågt. Börjar man rita om husets väggar osv kan det lätt ramla iväg i pengar. Det har inte vi gjort, men lagt till en del roliga saker så som rostfritt kök, bastu, ryggåstak i två rum, braskamin osv.

Tyvärr drar vårt förhandsbesked och bygglov ut på tiden, så jag vet inte hur det bli med byggande till sommaren. Kanske får ta det till nästa år? :)

Postad 23 March 2006 - 15:20

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3439 inlägg
  • 0
Fick positivt förhandsbesked idag! Blev det första alternativet (Värsåsvillan fast alternativ 2). Fortsättning i mitt ärende sker till en början i min gästbok.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.