Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hauppage PVR 150

26 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Hauppauge WinTV PVR-150 (TV-kort) 2 7.181818 (10) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 02 January 2006 - 13:30

sekke
  • sekke
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Hejsvejs,
jag får inte mitt tv-kort, Hauppage PVR 150, att fungera som det ska.

1. Inget ljud!
Hur jag än vänder å vrider på drivrutiner å inställningar så förblir det tyst.

2. Sunkig bild (vhs stylee)!
Tv-bilden är ju inte mycket att hurra för...jag kör datorn via vga/d-sub eller vare kallas mot en Samsung LE32R41BX i 1360x768. Visserligen matar jag den med UPC kabel-tv som kanske inte är att föredra men det är ju riktigt dålig bild...typ som vhs.

Jag har de senaste drivrutinera å ljudet fungerar klockrent annars, förutom när jag kollar tv dårå.

Hjälp?

/sekke

Postad 02 January 2006 - 14:46

sekke
  • sekke
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Prisa herren...ljudet fungerar!

Efter att ha bytt kortplats å fulmeckat lite så fungerar det! Problemet är väl bara att jag inte vet vad det var jag gjorde som fick ljudet att äntligen fungera. Nåja.

Bilden har tyvärr samma vhs feeling över sig som tidigare...menmen.

/s

Postad 02 January 2006 - 14:51

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2495 inlägg
  • 0
Testat DBA drivrutinrna med och / eller behandla bilden i ffdshow innan du visar den? Jag har riktigt bra bild hos mig jämfört med hur bilden såg ut utan tv-kort.

(Btw, BDA är öppna drivrutiner. Har dock inte länken i huvudet till sidan jag laddade hem ifrån)

Redigerat av dhanjel, 02 January 2006 - 14:53.

Postad 02 January 2006 - 15:31

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

• 1789 inlägg
  • 0
fungerar BDA med analoga kort?

Postad 02 January 2006 - 15:34

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2495 inlägg
  • 0

fungerar BDA med analoga kort?

<{POST_SNAPBACK}>

Nej det är sant, sorry. Blandade ihop mina kort.

Postad 02 January 2006 - 17:11

AndreasBj
  • AndreasBj
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Jag har nyligen köpt detta kort och det fungerar väldigt bra med bra bild och ljud så det är något fel på dina drivrutiner...

Se till att ladda hem de senaste drivrutinerna och var noga så att du laddar hem rätt drivrutiner till rätt operativsystem. Jag hade nämligen lite problem innan jag hittade drivrutinerna till Windows XP Media Center Edition som jag har...

Postad 02 January 2006 - 19:28

sekke
  • sekke
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Alrajt,
jag drog hem de senaste hauppauge drivrutinera till MCE2005 utan resultat tyvärr...

Länk till drivrutinerna - eller borde jag köra några andra?

Jag är ju jävligt dålig på vilken inverkan ex decoder/grafikkortet å den "allmänna datorprestandan" inverkar på slutresultatet. Kan det va nåt sånt som spökar?

Bifogar även en skärmdump på tv-bilden...

/sekke

Bifogad fil(er)

Postad 02 January 2006 - 19:56

sekke
  • sekke
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Hittade några andra drivrutiner på ett hauppauge-forum

Å då blev bilden så här "bra"...visserligen är bilden bättre än tidigare men den andas 80-tal å cannonball run på moviebox hyrd på kiosken runt hörnet.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  Senior.JPG   85.68K   350 Antal nerladdningar

Postad 02 January 2006 - 23:38

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Själv kan jag inte förstå hur någon som är det minsta intresserad av bild och ljud och dessutom bygger en HTPC kan nöja sig med ett analogt tv-kort?? Har aldrig sett ett analogt tv-kort som presterar mer än vad trådskaparen beskriver, dvs sunkig VHS-kvalitet på sin höjd.

Är för mig obegripligt att man i dessa digital-tv-tider införskaffar sig en HTPC med analogt tv-kort?

Det är ju som att köpa sig en värstingstereo och be om att få den med monoljud..... :P

(Ursäkta om det blev lite OT)

Postad 03 January 2006 - 07:58

MrMad
  • MrMad
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Jocke GBG:
Kanske för att man har analog kabel-TV och inte har lust att skaffa digitalboxar och abonnemang och betala dubbelt?

Sekke:
Om du vill pröva lite andra drivrutiner så kan du kolla på http://www.shspvr.com/mce.html och http://www.shspvr.com/smf/

Edit: Ändrade felaktiga länken...

Redigerat av MrMad, 03 January 2006 - 08:00.

Postad 03 January 2006 - 10:19

AndreasBj
  • AndreasBj
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Om du vill pröva lite andra drivrutiner så kan du kolla på http://www.shspvr.com/mce.html

Det är dessa drivrutiner jag använder mig av...

Postad 03 January 2006 - 13:48

Unregistered70452c8d
  • Unregistered70452c8d
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Kan hålla med JockeGBG att digitalt tvkort är att föredra men jag och många andra bor i hus med analogkabeltv och har ingen möjlighet att få digitaltv.

Själv kör jag med ett Hauppauge PVR500 och är mycket nöjd med kvaliten det ger, ser i princip inte skillnad på bilden om jag kollar genom datorn eller direkt via TV'ns mottagare. Nämnas kan att jag har en par år gammal bildrörstv inkopplad till min HTPC.

Postad 03 January 2006 - 14:04

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0
Vad använder ni för att visa tv-bilden på ?
Skulle tippa på att allt runt 42"+ kommer att se dåligt/mindre-bra-ut.

Postad 03 January 2006 - 14:18

sekke
  • sekke
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Jag kör en 32" LCD (Samsung LE32R41BX i 1360x768)...och får då som bäst bilden ovan på Sr.

Jag har meckat fram å tillbaka men bilden vägrar bli bättre än så här :P är det så enkelt att jag inte kan förvänta mig bättre kvalle? Ja menar den är ju bra mycket sämre än om jag matar tv:en direkt.

Jocke: Ang varför jag kör analogt så är väl svaret rätt enkelt...jag har inte digital-tv :P och det lär nog dröja innan det blir något sånt.

MrMad: Tack för länkarna! Jag ska kolla.

/sekke

Redigerat av sekke, 03 January 2006 - 14:25.

Postad 03 January 2006 - 14:19

AndreasBj
  • AndreasBj
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Vad använder ni för att visa tv-bilden på ?

Jag använder mig av en 32", 100Hz, Widescreen-tv och med den blir kvalitén med pvr-150 bra. Men givetvis, när jag skaffar mig en LCD eller plasma-tv så byter även jag till ett digitalkort men det är inte aktuellt på några år och då fungerar pvr-150 väldigt bra.

Postad 11 January 2006 - 12:33

Goldbowler
  • Goldbowler
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Prova med en annan mpeg2 codec...Intervideo 6 och senare eller nvidias purevideo är bra.
Kör med hög bitrate i ditt pvr program, 12Mbit/s eller högre. Jag kör med 16Mbit/s.

Postad 11 January 2006 - 19:35

J0naz
  • J0naz
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Kanske någon av er med samma tv-kort som kan hjälpa mig (hauppauge pvr150)

Jag använder mediaportal och vill köra sämre upplösning på tv-inspelningarna....kör nu på högsta i mediaportal och filerna tar drygt 4 gb per timme....Är det någon som tror sig kunna hjälpa mig så hoppa över i denna tråd och få mer information..sista inlägget..
https://www.minhembi...ic=70604&st=210

Anledningen till att jag vill sänka upplösningen är för att jag har rätt liten hårddisk...plus att jag får in sunkig analog comhem bild till min 28 tums tv så jag tror inte jag skulle märka någon skillnad iaf...

/Jonas

Postad 11 January 2006 - 21:59

Unregisteredf2a67da0
  • Unregisteredf2a67da0
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har PVR 150. Har den kopplad till UPC digital tv box från Motorola. Jag har en S-VHS sladd mellan den och TV kortet. Bör tillägga att jag har en Scart till S-VHS omvandlare på Motorola boxen för att få ut S-VHS.

Jag får endast svartvit bild som inte heller är särskilt bra kvalitet på... Hur kommer det sig att bilden blir svartvit???

Jag har även testat att köra en vanlig antennkabel mellan digitalboxen, som egentligen är tillför att koppla till en videospelare, och datorn men då får jag ingen bild alls...

Tacksam för svar vad det kan vara då jag är novis på området.

Postad 12 January 2006 - 14:24

joeb
  • joeb
  • Lärjunge

• 360 inlägg
  • 0
> Jag har PVR 150. Har den kopplad till UPC digital tv box från Motorola. Jag har en S-VHS sladd
> mellan den och TV kortet. Bör tillägga att jag har en Scart till S-VHS omvandlare på Motorola
> boxen för att få ut S-VHS.
> Jag får endast svartvit bild som inte heller är särskilt bra kvalitet på... Hur kommer
> det sig att bilden blir svartvit???

Många STB:er klarar bara att skicka ut på sin SCART kontakt -- RGB och/eller komposite, inte s-video (s-video på STB:er kallas även ibland S-VHS av någon knäpp anledning). In nån meny till Motorola boxen bör du kunna se vad den kan skicka ut..

Om så är fallet -- får du köpa en extern RGB till s-video konvererare. Klart mycket bättre än att spela in med komposit-video... Men kolla först om du kan få den att skicka s-video...

Att du får svart-vit bild, indikerar oftast att din STB skickar komposit video till en TV kort som vill ha s-video.

Postad 24 January 2006 - 17:04

MGK
  • MGK
  • Beroende

• 1015 inlägg
  • 0

Prisa herren...ljudet fungerar!

Efter att ha bytt kortplats å fulmeckat lite så fungerar det! Problemet är väl bara att jag inte vet vad det var jag gjorde som fick ljudet att äntligen fungera. Nåja.

Bilden har tyvärr samma vhs feeling över sig som tidigare...menmen.

/s

<{POST_SNAPBACK}>

Fulmeckat ... hur fick du igång ljudet ? (jag har bra bild)

Postad 24 January 2006 - 22:16

Freddesix
  • Freddesix
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
sekke, hur har det gått? Fått till TV-bilden, och i så fall hur?

Testat att flytta kortet till annan PCI-plats?

Postad 25 January 2006 - 00:43

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0
Måste nog säga att Hauppauge gör hyffsat bra kort men dom som skriver drivrutinerna är ena riktig soppor.
Har nog ominstallerat drivrutinerna nu 4ggr (med hcwclean och allt), om jag använder någon annan drivrutin än .22266 så får jag ingen bild.
Iaf av dom jag testat, senaste versionen blir allt grönt eller rött eller ingen bild alls.
Samma sak i Dscaler så det är inte bara pga mediaportal.

Sen har man problem i mediaportal, kanske inte är Hauppauge kortets fel men med tanke på hur det andra är skrivet så börjar man undra.
Ir remote'n funkade en gång, nästa gång man startade så funkade den inte längre.

Nja, det blir inge Hauppauge för mig något mer.

Postad 25 January 2006 - 01:32

Freddesix
  • Freddesix
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Mina 2st Hauppauge WinTV PVR-500 (båda är retail) funkar klockrent, om vi bortser från att bilden för tillfället suger rejält. Mer om detta i min separata tråd, men jag klurar som bäst på vad det beror på. Problemet kan vara drivrutiner, men jag är tveksam. Skall först klura ut om det kan ha något med att göra att jag matar med 60hz, något som jag ännu inte lyckats ställa om. Vill minnas att det ska vara 50hz för vanlig TV.

Funktionerna i övrigt verkar lira utan problem med MCE, båda tunrarna är med som de ska osv. Även radion fungerar mycket bra. Skulle dock vara kul att testa någon annan tillverkares kort nästa gång, denna gång fann jag att endast Hauppauge verkade ha kort som uppfyllde mina krav.

Postad 23 May 2006 - 16:17

sekke
  • sekke
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Hoppsan, jag hade glömt bort den här tråden...det kan ha å göra med att jag har "glömt bort" mitt tv-kort också. Vissa kanske kallar det att förtränga vad vet jag.

Hursom så har jag övergett tv-grejen på obestämd tid...mycket pga att jag inte har koll.

/sekke

Postad 24 May 2006 - 09:41

Det rockar
  • Det rockar
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Om ni vill få bättre bild, så ladda ner Hauppauge Tweak Tool

Finns på http://www.cask-of-a.../pvr_tweak.html

Testa att ändra Temporal filtering/Spatial filtering under advanced.

Jag kör med 4/1. Glöm ej att kryssa i save settings + reboot mellan varje gång du ändrar.
Den läser inte in inställingarna dynamiskt.

Postad 20 May 2007 - 17:15

Unregistereda3824ebf
  • Unregistereda3824ebf
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Jag har också ett Hauppage PVR 150 med samma problem som trådskaparen.

Jag kör MCE och ComHem, moderkortet är ett Asus P5V-VM DH om det skulle spela roll.

Jag får igång det så långt att i WinTV2000 så kan jag söka kanaler och få bild men inget ljud. I MCE så kan jag söka efter kanaler och den hittar dem, men när jag ska kolla på en kanal får jag följande fel:

"Decoder Error
The video decoder has either malfunctioned or is not installed. Pleas
restart Media Center and/or the computer"

Drivrutinerna jag har testat är:
http://www.shspvr.com/mce.html Ver 2.0.18.23053
När jag körde denna så blev bilden kass och inget ljud

http://hauppauge.com...tml#mpegdecoder
Med denna så blir bilden lika bra som om jag kört direkt till TV, men inget ljud

Är det någon som har nåt förslag på vad jag ska göra?

Postad 06 June 2007 - 11:36

Unregistereda3824ebf
  • Unregistereda3824ebf
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
sekke vilket moderkort har du?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.