Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - MediaPortal *

831 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 February 2006 - 20:24

hellmelt
  • hellmelt
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

Hej!

Har, egentligen utan bekymmer, fått igång MP 0.2.0 RC2 med Twinhan DVB-C CI och ComHem. Hittar alla kanaler och jag kan se nästan alla kanaler jag ska. (Av ngn anledning kommer jag inte åt ViaSat Sport som ska ingå i mitt abb.)

Dock kvarstår ett stort problem; Jag får inte ut ngt ljud från SVT1 o 2. Har provat med att använda olika codecs, gjort nurton olika inställningar, men ... tyst. ;)  Alla andra kanaler låter bra, skickar ut ljud i SP/DIF till receivern.

Finns det någon med motsvarande uppsättning som fått till det?

Calleman

<{POST_SNAPBACK}>

Det har kanske att göra med att SVT sänder ljudet i AC3 format, för att kunna sända 5.1 ljud. Jag har DVB-T, så jag är inte helt säker. Jag minns inte om MP själv fyllde i AC3 pid vid kanalsökningen. Om inte, får man markera kanalen i kanallistan (i setup-programmet), klicka edit, och kopiera audio-pid till ac3 pid. Tror jag. Jag kan inte kolla min konfiguration just nu. Och detta var ju DVB-T, som sagt.

Sedan måste man ha en audio-decoder som klarar AC3. Förut var AC3-filter ett bra gratisalternativ, men jag får inte det att funka i min XP MCE + MP. Det finns någon "default" avkodare med AC3 i namnet, prova den kanske. Sedan har jag läst på nätet att man kan behöva ändra Audiorenderer till "Default wave out device" för att få det att funka.

Passar på att kommentera en del andra inlägg:

Inspelningsformat:
MP 0.1.3 spelar in i dvr-ms. MP 0.2 RC1 spelar in i .ts. Men MP teamet tyckte att de inte hann få till en tillräckligt bra ts-inspelare till releasen av 0.2, därför gick man tillbaka till dvr-ms i 0.2 RC2.

MP har en inbyggd funktion för att konvertera inspelningarna till mpeg. Kolla under "inspelad tv, komprimera".

Frågorna om uppspelning av film:
En mediaspelare i Windows begär en "filtergraf" från Windows, för att kunna rendera filens innehåll till ljud och bild. Filtergrafen innehåller ett antal filter (codecs och annat). Vilka filter man får, om flera alternativa finns, baseras på filtrenas "figure of merit". Mediespelaren bara tillhandahåller ett GUI, där filtergrafens resultat presenteras. Så prestanda och kvalite blir lika med olika mediespelare, eftersom det är samma filtergraf som används. Sedan kan vissa program, t.ex. MP, påverka valet av filter. En mycket bra funktion! Att titta på DVD innehåller sedan extra krångel i form av DVD-navigators osv... Poängen är alltså att ljud och bildkvalite har inte med spelarna utan codecarna att göra.

Det sista här blev långt och förvirrat, glöm det...

/hellmelt

Postad 05 February 2006 - 23:44

Ced
  • Ced
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej. Hur får man MP att avmontera en ISO från Daemon tools med automaik efter man har sett klart? film i detta fall alltså.

Redigerat av Ced, 06 February 2006 - 01:09.

Postad 07 February 2006 - 12:49

Hanspettersson
  • Hanspettersson
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Har fått mitt tv-kort att funka e MCE sevenskt.
Men inte i mediaportal.
Hittar alla kanaler och så...men när jag ska titta på tv så låser sid mediaportal....
Har detta tv kort...http://www.pcb.se/ItemInfo?itemId=163774465
Hjälp...

Postad 07 February 2006 - 19:36

Calleman
  • Calleman
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej igen!

Tack för tips ang ljud i SVT, fick nytt mod och lust att experimentera. Hittade till slut lösningen i MediaPortals forum.

Efter automatisk kanalsökning i MediaPortal anges två olika AudioPid för vardera SVT 1o2, varav ett är för AC3. Prövade först att kopiera dessa fram o tillbaka utan framgång. Lösningen var att radera den ena, använder alltså nu bara AC3 pid. Har nu i alla fall ljud, men ännu inte hunnit invänta någon surroundsändning för skarpt test.

Kan slutligen konstatera att MediaPortal 0.2 RC2 med Twinhan DVB-C med Conax CAM fungerar :)

Återstår bara att få tyst på burken...

Calleman

Postad 11 February 2006 - 17:50

Unregistered32762
  • Unregistered32762
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
SVT1 och SVT2 har försvunnit för mig. Jag installerade om min HTPC, och efter det så hittade den inte SVT1 och SVT2. Är det någon som skulle vilja skriva ner kanalinställningarna för dessa kanaler som står i MediaPortal? Frekvens, symbol rate, Audio PID mm. Använder DVB-S.

Postad 12 February 2006 - 11:46

Unregistered32762
  • Unregistered32762
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0

SVT1 och SVT2 har försvunnit för mig. Jag installerade om min HTPC, och efter det så hittade den inte SVT1 och SVT2. Är det någon som skulle vilja skriva ner kanalinställningarna för dessa kanaler som står i MediaPortal? Frekvens, symbol rate, Audio PID mm. Använder DVB-S.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu har jag fått tillbaka SVT1 i alla fall efter en ny kanalsökning. Men SVT2 är fortfarande borta. Det verkar so om MediaPortal hoppar över hela den transpondern som SVT2 + alla regionalkanalerna och SVT24 ligger på. Enligt Lyngsat så är det transponder 31.

Postad 12 February 2006 - 20:21

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Har testat ett tag med RC2 nu.

Med RC1 (och innan den) så har min bild flutit till 100% slätt och fint. Nu har jag en del oregelbundna ryck...funderar om jag måste köra reklock eller nåt...processorbelastningen är inte direkt hög, så det måste vara nåt annat.

Har även problem med att ljud och bild inte alltid synkar.

Nåt tips från nån mht att det inte lipsyncar och att det rycker ibland...?

I övrigt verkar det mesta bättre...stabilare och lite snabbare.

Postad 13 February 2006 - 18:13

IronStove
  • IronStove
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Problem med Media Portal EPG'n

Jag har kört i några månader med o2grabber och det har funkar klockrent. Häromdagen när jag skulle
spela in något och gick in i EPG'n så stod det bara No Program information available på alla kanaler.
Jag körde o2grabber coh startade om. Samma sak. Provade med Meny->importera... Då får jag ett felmeddelande som säger typ invalid xml file, parameter length must be over 0 bytes .
Kollade att xml-filen verkar korrekt och med den nya programinformationen. Allt ser bra ut. Nån som har någon ide?

Postad 13 February 2006 - 23:01

Unregisteredc663e695
  • Unregisteredc663e695
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Jag hade samma problem.

Gå in i O2grabber och bocka av "Download extended info" i config fliken.
Så ska det fungera.

Annars kan du läsa i denna tråden: Mediaportal & o2grabber

Postad 15 February 2006 - 10:43

torno
  • torno
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Finns det inte någon plugin till MP som man kan använda när man tittar på film, tex att man får upp en liten ruta om man så önskar där man kan få fram info om skådespelaren eller info om filmen som imdb tex vore ju helt suveränt kul.
En annan sak skulle vara kul nu när VM närmar sig att man tex kan söka på spelare man inte har så bra koll på så får man upp vilken klubb han spelar för osv =)

Finns det?? annars tycker jag det borde vara något som ska finnas =) ??

Postad 15 February 2006 - 10:49

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2495 inlägg
  • 0

Finns det inte någon plugin till MP som man kan använda när man tittar på film, tex att man får upp en liten ruta om man så önskar där man kan få fram info om skådespelaren eller info om filmen som imdb tex vore ju helt suveränt kul.
En annan sak skulle vara kul nu när VM närmar sig att man tex kan söka på spelare man inte har så bra koll på så får man upp vilken klubb han spelar för osv =)

Finns det?? annars tycker jag det borde vara något som ska finnas =) ??

<{POST_SNAPBACK}>

Finns inte i dagsläget, men du kan ju alltid implementera det om du vill :P

Postad 15 February 2006 - 11:43

rich710
  • rich710
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Om jag inte missförstått dig helt så finns det ju en funktion för att få fram IMDB info om en film, bara markera filnamnet/katalognamnet och tryck "i". ( My Videos -> Select Movie -> Press 'i' for IMDB lookup )
Om detta funkar när du TITTAR på filmen vet jag inte, men har för mig att det finns ett alternativ som heter IMDB Lookup i sub-menyn man får upp om man högerklickar när man kollar filmen

Postad 15 February 2006 - 19:32

J0naz
  • J0naz
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Fortsättning på detta, finns tidigare i denna tråd...

"Har du provat att gå in och ändra direkt i XML-filen?
Om du öppnar MediaPortal.xml och söker efter "prerecord" eller "postrecord" så borde du kunna ändra så att det inte är 5 minuter. Du borde också kunna sätta om kvaliteten men jag har inget TV-kort på den här datorn så jag kan inte se vad de inställningarna heter."

Har legat lågt ett tag, men har fortfarande samma problem..de finns en bug i mediaportal 0.1.3
som gör att man inte kan sänka bitraten på inspelning av tv...blir lite drygt nu när det är OS att en inspelad timme tar 4 gb :/

Har sutit 2 timmar nu och provat att installera nyare versioner av mediaportal men ingen av dom vill funka på min dator...provat med olika framwork men inget går så de har jag lagt ner nu...

Så min fråga är om någon vet om de går/vart jag ska ändra i mediaportal.xml filen för att sänka bitraten på inspelningar?

tack på förhand!
Jonas

Postad 16 February 2006 - 08:27

jed_htpc
  • jed_htpc
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Har sutit 2 timmar nu och provat att installera nyare versioner av mediaportal men ingen av dom vill funka på min dator...provat med olika framwork men inget går så de har jag lagt ner nu...

<{POST_SNAPBACK}>

Tips: avinstallera mediaportal 0.1.3
starta om
avinstallera .net framework 1.1
starta om
installera .net framework 2.0
starta om
installera mediaportal 0.2
starta om
konfigurera

Sen borde det fungera, iaf fick jag version 0.2 att fungera så. Den är *mycket* bättre än 0.1.3...

Lycka till!

Postad 16 February 2006 - 09:52

Unregistered70452c8d
  • Unregistered70452c8d
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Jag gjorde som Jed_htpc sa härom dagen och installerade mediaportal 0.2 RC2. Skulle jag aldrig ha gjort, för nu hänger sig mediaportal hela tiden så fort jag använder tv-modulen. Jag uppdaterade iofs drivrutinerna för mitt Haupauge PVR500MCE också.

Detta var väldigt korkat gjort för min installation av 0.1.3 funkade perfekt, men man är ju sugen på prova nåt nytt. Tyvärr har jag så dåligt med tid just nu och hinner inte hålla på att felsöka som om nån har ett tips vad det kan bero på så skulle det uppskattas.

Postad 16 February 2006 - 11:55

jed_htpc
  • jed_htpc
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Miata: Jag hade samma problem som dig (förutom att den kraschade hela tiden, inte bara när jag gick in i tv delen...). Löste det genom att ta bort allt som hade med .net framework 1.1 innan jag la på .net 2.0

Glöm inte bort att starta om mellan varje gång.

Men tills jag hann installera om allting så la jag tillbaks min 0.1.3 som jag hade tagit en backup på först.

...en av få gånger som jag faktiskt gjorde själv som jag säger till alla andra att göra :)

Postad 16 February 2006 - 12:43

J0naz
  • J0naz
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
tack för tipsen jed men jag tror jag gjorde precis så....

avinstallerade mediaportal och alla framework sen startade jag om...installerade 0.2 men sen när jag skulle göra en första start av 0.2 så blev de felrapport och ständes ner direkt :/

Närmast kom jag när jag gjorde samma precedur plus att jag efter mediaportal avinstallation också tog bort mediaportal katalogen manuellt...
Då startade mediaportal men efter diverse trassel med att söka kanaler så började det bli felrapport och stängas ner igen..efter de gav jag upp :/

Kanske gör ytterliggare försök senare...men har så mycket i skolan nu plus OS på tv....men till råga på allt tror jag tvn pajja nu också.....bilden hoppar nästan hela tiden och ibland stängs tvn av...mycke skit nu :)
Sitter och kollar på tvn på datormonitorn nu..kul...

Men iaf så är jag ganska nöjd med 0.1.3 annars...förutom att film spelaren är så jäkla seg...
men som sagt...ingen som vet hur jag ändrar bitraten (inspelningskvaliten) i 0.1.3?

/Jonas

Postad 20 February 2006 - 19:06

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1740 inlägg
  • 0
hej,
jag får inte mitt tv-kort att fungera i mediaportal. kör man setup wizard kan man inte ens välja sverige som land när man ska söka kanaler.

dessutom hittar den ett kort som den kallar ati aiw 9200 or older istället för mitt hauppauge kort?

hjääälp, vill så gärna använda detta istället för det kassa wintv2000 :angry:

Postad 21 February 2006 - 09:55

Unregistered70452c8d
  • Unregistered70452c8d
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Miata: Jag hade samma problem som dig (förutom att den kraschade hela tiden, inte bara när jag gick in i tv delen...). Löste det genom att ta bort allt som hade med .net framework 1.1 innan jag la på .net  2.0

Glöm inte bort att starta om mellan varje gång.

Men tills jag hann installera om allting så la jag tillbaks min 0.1.3 som jag hade tagit en backup på först.

...en av få gånger som jag faktiskt gjorde själv som jag säger till alla andra att göra :angry:

<{POST_SNAPBACK}>

Jag körde avinstallation av .net 1.1 från kontrollpanelen och starta om innan jag installera .net 2.0. Skall man göra på ett annat sätt för att verkligen få bort hela .net 1.1?

Postad 21 February 2006 - 10:35

MrMad
  • MrMad
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Mitt tips för att ställa in TV:n i MediaPortal är följande:
Installera och kör O2Grabber så att den skapar en tvguide.xml-fil i MediaPortal/xmltv-katalogen
Gå in i MediaPortal-setupen (inte wizarden) och välj Television/TV channels/import from tvguide.
Lägg upp ditt kort under Television/Capture cards/Add.
Scanna efter kanaler och mappa dem mot de du importerade från xml-filen.

Postad 21 February 2006 - 15:43

didrik
  • didrik
  • Veteran

• 1740 inlägg
  • 0
okej, men jag tror jag hittade felet. jag har ett billigt hauppauge wintv-express kort, på 878 ktretsen. tror inte den stöd av mediaportal=/

edit: fast nu hittade den 2:an i kanalsökningen helt plötsligt, fast sen hängde sig allt å sen försvann den.

plus att när jag ska lägga till ett tunercard kan jag bara välja mellan ati 9200 vard or olrder, hauppague general s/w och hauppuage general h/w.

sen när jag ska autotuna kortet så få jag inten bildruta och den hoppa en mhz i taget å stannar på den å frågar om jag vill mappa kanalen lr skippa den....

Redigerat av didrik, 21 February 2006 - 15:58.

Postad 23 February 2006 - 11:59

J0naz
  • J0naz
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Hur funkar tv delen i mediaportal för er...
När jag tittar på tv på fulskärm så rusar cpun upp i ca 50-60% och bilden och ljudet hackar rätt ofta.
Om jag flyttar ner markören och tar fram "informationsrutan" så rusar cpun upp i 70-90% och då hackar bild och ljud krafigt eller till och med fryser.

Jag har ett haupauge pvr-150 kort i en p4 2,4 ghz med 1 gb ram och geforce 6600gt kort...ska de behöva gå så segt då?

Det händer någon gång ibland när jag köra många program samtidigt att datorn klagar på att den har för lite virtuellt minne och måste göra omstruktureringar i minnet...är detta något jag borde göra manuellt också? kan inget om sånt..jag köpte nyligen 512 mb minne till och de satte jag bara i utan att ändra något i mjukvara...

Nu när jag ska titta på tv får jag spela in på den kanalen jag vill se och sedan titta på inspelningsfilen i mediaspelaren...lite smådrygt om man säger så :D

Jag använder dscaler mpeg2 video decoder som codec i mediaportal...
Har mediaportal version 0.1.3 (har försökt installera nyare version utan att få det att funka, läs tifdigare i denna tråd)

Finns det något att göra åt att bilden hackar?
/Jonas

Postad 24 February 2006 - 14:34

Unregisteredcf25ff2b
  • Unregisteredcf25ff2b
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hejsan!
Installerade Mediaportal idag. Har en fråga om musiken, jag får upp all min musik men inte namnet på mapparna det är lite svårt att hitta till rätt låt då :unsure:.Har provat på 2 st datorer men inte fått det att funka nån som har haft samma problem.

MVH
Tony

Postad 24 February 2006 - 20:13

Unregistered4a4d9088
  • Unregistered4a4d9088
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Provade installera senaste MP och lyckades ställa in mina tv-kanaler. Men när jag skulle använda programmet så fryser det ständigt fast. Starta upp går bra och ibland bläddra några kanaler innan det fryser ihop.
Har nu avinstallerat. Men jag är villig att ge det en chans till om någon har en enkel lösning på det.

Postad 24 February 2006 - 20:38

Unregistered33753
  • Unregistered33753
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Jag har ingen lösning på ditt problem men MP är inne i fas av relativt mycket utveckling, planen verkar vara att släppa en riktig 0.2 den 18 mars. När man läser changeloggarna så har det hänt mycket med My Music.

När det gäller frysningarna av bilden så är det svårare att komma med något generellt tips, mer än vänta typ en månad och se om problemet är löst då...

Postad 26 February 2006 - 17:22

hakuna
  • hakuna
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Hej. När jag startar o2grabber från My Programs så krashar o2grabber med ett exceptionnågonting. Någon som har något tips på vad det kan vara?

Sedan funkar inte kategorier längre?

Jag har senaste cvs och senaste o2grabber.

/Niclas

Postad 06 March 2006 - 09:36

mindblow
  • mindblow
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Någon som har något tips eller plugin för att söka upp imdb information?
Jag tycker det tar sån jäkla tid för att få info om en film.
Ett tips jag har är att minska sökresultatet till 5. och sätta 0 på de andra förutom imdb.
Men det tar ju fortfarande snuskigt lång tid.

Postad 10 March 2006 - 10:04

Daniel_W
  • Daniel_W
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hejsan..

Jaha.. då hade man bestämt sig för att köra MP, o sen så upptäcker man att det inte stödjer MDWrapper.dll längre. så man inte kan köra vissa plugins.. Finns det något annat liknade MP som stödjer denna typ av pluggins?

/MVh DW

Postad 14 March 2006 - 16:44

Unregistered524bfdda
  • Unregistered524bfdda
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
kan man utnyttja något av hybridkorten(dvb- t, analog) så att man använder både den digitala och den analoga signalen i mediaportal?

Mce stödjer inte detta, undrar om man kan utnyttja denna funktion i mediaportal..?

Postad 14 March 2006 - 21:22

Unregistered32762
  • Unregistered32762
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0

kan man utnyttja något av hybridkorten(dvb- t, analog) så att man använder både den digitala och den analoga signalen i mediaportal?

Mce stödjer inte detta, undrar om man kan utnyttja denna funktion i mediaportal..?

<{POST_SNAPBACK}>

Det går i allafall att ha ett analog och ett digital kort i MP, har det själv. Inte ens det fungerar i MCE. Så det borde fungera med ett kombo-kort i MP också tycker jag.

Postad 17 March 2006 - 09:28

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Någon annan som fått detta problem?
Bifogad fil  MP_problem.jpg   111.41K   333 Antal nerladdningar

Postad 17 March 2006 - 10:03

hakuna
  • hakuna
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Någon annan som fått detta problem?
Bifogad fil  MP_problem.jpg   111.41K   333 Antal nerladdningar

<{POST_SNAPBACK}>

Hej. Den där funktionen är väldigt skakig, jag tror jag har läst om någon bug liknande denna i MP-forumet.

/N

Postad 17 March 2006 - 20:12

J0naz
  • J0naz
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Jag har också fått det där felmedelandet en ###### massa gånger i samband med sökning av kanaler...hade ett ###### strul innan jag fick det att fungera...ominstallerade massor av gånger...

/Jonas

Postad 18 March 2006 - 10:08

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0

Jag har också fått det där felmedelandet en ###### massa gånger i samband med sökning av kanaler...hade ett ###### strul innan jag fick det att fungera...ominstallerade massor av gånger...

/Jonas

<{POST_SNAPBACK}>

Jag löste det genom att hoppa över den delen i MP vid installationen och sedan (efter att fått igång MP) via "F2" konfigurera(?) ställa in vilka kataloger mina filmer, musik och bilder låg i. Nu fungerar det iallafall.

Jag har också en DVB-T box (USB) från Nebula men den fungerar inte med MP enligt deras egen hemsida. Får väl skaffa mig FloppyDTV istället.

Redigerat av menhallå, 19 March 2006 - 00:31.

Postad 20 March 2006 - 07:52

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2789 inlägg
  • 0

Du kan bränna ut ts-filen, det är ju så dvd-filmers filer ser ut...+ .vob o lite annat.
Tips på program är nero, väldigt enkelt. (vet inte hur det går att bränna i just MP men borde väl inte vara några problem där heller?
//Martin

Nero stöder inte ".ts" filer den stöder ".vob" filer.

//Christian

<{POST_SNAPBACK}>

Ändra bara filändelsen från TS till MPG. Svårare är det inte.

Redigerat av ruva, 20 March 2006 - 07:53.

Postad 20 March 2006 - 07:55

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2789 inlägg
  • 0

Hejsan..

Jaha.. då hade man bestämt sig för att köra MP, o sen så upptäcker man att det inte stödjer MDWrapper.dll längre. så man inte kan köra vissa plugins.. Finns det något annat liknade MP som stödjer denna typ av pluggins?

/MVh DW

<{POST_SNAPBACK}>

MyTheatre för 400 kronor.

Postad 20 March 2006 - 12:49

hellmelt
  • hellmelt
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Hej MediaPortal-användare.
I lördags skulle ju 0.2 final komma ut. Men det blev en 0.2 RC3 i stället.

Någon som har testat?

Jag kan se på MPs forum att det finns en del problem, men också en hel del beröm.

/hellmelt

Postad 20 March 2006 - 12:56

Unregistered32762
  • Unregistered32762
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0

Hej MediaPortal-användare.
I lördags skulle ju 0.2 final komma ut. Men det blev en 0.2 RC3 i stället.

Någon som har testat?

Jag kan se på MPs forum att det finns en del problem, men också en hel del beröm.

/hellmelt

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kör 0.2 RC3 med senaste CVS och det fungerar bra. De två senaste veckorna har det hänt mycket, och nu börjar det bli riktigt användbart. Innan fick jag spunk på programmet var 5:e minut ungefär, men nu är det helt OK.

Edit: Har dock problem med att byta från en analog till en digital kanal. Det verkar som om den byter kanal, men bild eller ljud kommer inte, utan den fortsätter att visa bilden från den analoga kanalen. Fler som har det problemet?

Redigerat av Unregistered32762, 20 March 2006 - 12:59.

Postad 21 March 2006 - 01:40

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0
Förutom att vissa menyer nu inte längre går att navigera med fjärr/tangentbord (mus funkar dock) så känns RC3 mycket fint hittills.

Postad 21 March 2006 - 08:46

hakuna
  • hakuna
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Förutom att vissa menyer nu inte längre går att navigera med fjärr/tangentbord (mus funkar dock) så känns RC3 mycket fint hittills.

<{POST_SNAPBACK}>

Vilka menyer är det? Har du någon länk till bugrapporten/forum?

Postad 21 March 2006 - 09:17

rich710
  • rich710
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
I gårdagens CVS så fixades detta till, bla att maninte kunde flytta sidledes i Topbaren...

Postad 22 March 2006 - 16:49

Unregistered32762
  • Unregistered32762
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Jag har problem att spela upp .ts filer i Mediaportal. Jag får ut ljudet rätt, men ingen bild. När jag spelar filen i Media Player Classic så fungerar det som det ska. Någon som varit med om detta? Har testat med olika codecs, bla Nvidia Pure Video, har även testat både med och utan ffdshow.

Postad 22 March 2006 - 20:04

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0

I gårdagens CVS så fixades detta till, bla att maninte kunde flytta sidledes i Topbaren...

<{POST_SNAPBACK}>

De fixade toppbaren men inte de andra menyerna som påverkas av buggen.
De är dock medvetna om problemen och ska lösa det "senare".

Postad 28 March 2006 - 19:33

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
För mig så började bilden vilja rycka(tror ljudet styrde 'sync') med RC2...nu med RC3 så fungerar det slätt och fint men nu vill ljudet inte alltid synka med bilden...ofta börjar det missstämma en del efter ett tag...dock verkar det vara kanalberoende...vissa kanaler fungerar bra andra inte.

osynk i ljudet e inte kul...tips ?

[Edit] Skrev RX3 av gammal vana, RC3 skulle det va... :wub:

Redigerat av AAKEE, 28 March 2006 - 19:34.

Postad 29 March 2006 - 13:14

MrMad
  • MrMad
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Är det ett Hauppauge-kort du kör med AAKEE? I så fall så får du göra allt du kan för att bli av med dina nuvarande drivrutiner från datorn och sen lägga in de senaste och hoppas på tur. Det var så jag blev av med mina ljudsynkproblem.

Postad 29 March 2006 - 18:42

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0

Är det ett Hauppauge-kort du kör med AAKEE? I så fall så får du göra allt du kan för att bli av med dina nuvarande drivrutiner från datorn och sen lägga in de senaste och hoppas på tur. Det var så jag blev av med mina ljudsynkproblem.

<{POST_SNAPBACK}>

Nixx, kör med ett Twinhan....har fungerat superbra i MyTheatre och tidvis klockrent i Mediaportal...det har nog varierat med olika versioner av MP. Det är först på senare tid som lipsyncgrejjer krånglat....version 0.1.3.0 och tidigare (om jag minns rätt) har går klockers.
Med Rc2 så var det aldrig nån lipsinctrubbel...dock så hackade bilden istället(typ som att ljudet styrde klockfrekvens och bilden hackade sig fram för att passa.

0.200Rc1 var nog den första med lipsyncproblem, men mindre uttalat än nu med RC3.

Verkar vara bara när man det sänds dolby digital(2.0 och 5.1) som gör liposync, väljer jag en ljudkodec där den automatväljer PCM så håller det sig bra.

Provade Reclock tillsammans med Rc1, men där sket sig min kompetens/otålighet att lära min, så det slutade med en MP-krasch och avinstallation av reclock.

Postad 31 March 2006 - 12:15

nippe
  • nippe
  • Beroende

• 1387 inlägg
  • 0
Jag har installerat MediaPortal på en av mina datorer hemma. Har fått ett fel som jag inte blir klok på.
Har ett OEM analog capture kort som har ASUS PVR 416 drivrutiner.
Jag började med att installera den senaste version RC3 men då hittade MP inte alls något Capture kort. Avinstallerade denna version och installerade RC2 och då hittade MP mitt kort. Conexant cx 2388x H/W och S/W. jag kan göra inställningar i setupen, autotune hittar alla kanaler osv.
Stänger ner setup och startar MP. MP hittar inget capture kort!
Startar jag Setup igen så är kortet borta...
Gör jag däremot inställningar i setup, stänger ner detta och gör capturecards.xml skrivskyddad så hittar MP ett capture kort (det visar dock inte namnet) i setup wizard. Den hittar kanaler där också, kan mappa dem mot EPG.
Sen när jag väl vill titta på TV så säger den No caputre card available for watching this channel.
Någon som har en aning om vad som kan vara fel?

Har skickat frågan till forumet på mediaportal också och fått svar att jag ska posta logg. har inte hunnit med detta ännu. Tänkte kolla om någon här på forumet hade råkat ut för samma sak.

Postad 03 April 2006 - 11:20

hellmelt
  • hellmelt
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

0.200Rc1 var nog den första med lipsyncproblem, men mindre uttalat än nu med RC3.

Verkar vara bara när man det sänds dolby digital(2.0 och 5.1) som gör liposync, väljer jag en ljudkodec där den automatväljer PCM så håller det sig bra.

Hm, jag har också mest problem med SVT, där det är AC3 ljud. Det blir hela tiden olika beroende på vilken audio decoder jag kör, och om jag har timeshifting på eller ej. Kan vara mycket irriterande ibland...

Hoppas det är något som jobbas på inför 0.2-releasen...

/hellmelt

Postad 03 April 2006 - 20:36

J0naz
  • J0naz
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Tänkte uppgradera mediaportal till nyaste versionen, men det funkar inge bra.
Finns det någon möjlighet att skriva in kanal frekvenserna manuellt i mediaportal. Typ med notepad i någon settings fil?? Får inte kanalsökningen att funka i någon version efter 0.1.3

Installationen går bra, men när jag startar mediaportal första gången och setupen startar funkar det tills TV delen, där man söker kanaler. Då står de:
"configuration.exe has encountered a problem and needs to close. We are sorry for the inconvenience." Trycker jag okey så stänger mediaportal ner.

Här är min log:
2006-04-03 20:34:17 Create new wizard setup
2006-04-03 20:34:18 key:SYSTEM\CurrentControlSet\Enum\PCI\ven_4444&dev_0016&subsys_80030070&rev_01\4&1a671d0c&0&78f0
2006-04-03 20:34:18 LoadDefs for device at PCI-buss 2, enhet 15
2006-04-03 20:34:18 video device moniker :@device:pnp:\\?\pci#ven_4444&dev_0016&subsys_80030070&rev_01#4&1a671d0c&0&78f0#{65e8773d-8f56-11d0-a3b9-00a0c9223196}\{9b365890-165f-11d0-a195-0020afd156e4}
2006-04-03 20:34:18 captureDeviceDeviceName:@device:pnp:\\?\pci#ven_4444&dev_0016&subsys_80030070&rev_01#4&1a671d0c&0&78f0
2006-04-03 20:34:18 FindInstance:@device:pnp:\\?\pci#ven_4444&dev_0016&subsys_80030070&rev_01#4&1a671d0c&0&78f0
2006-04-03 20:34:18 key:SYSTEM\CurrentControlSet\Enum\pci\ven_4444&dev_0016&subsys_80030070&rev_01\4&1a671d0c&0&78f0
2006-04-03 20:34:18 serviceName:hcwPP2
2006-04-03 20:34:18 key:SYSTEM\CurrentControlSet\Services\hcwPP2\Enum
2006-04-03 20:34:18 Number of cards:1
2006-04-03 20:34:18 card#0=PCI#VEN_4444&DEV_0016&SUBSYS_80030070&REV_01#4&1a671d0c&0&78F0
2006-04-03 20:34:18 using card:#0
2006-04-03 20:34:18 Using card#0
2006-04-03 20:34:18 filter tvtuner='Hauppauge WinTV PVR PCI II TvTuner' check:True
2006-04-03 20:34:18 filter tvaudio='Hauppauge WinTV PVR PCI II TvAudio' check:True
2006-04-03 20:34:18 filter crossbar='Hauppauge WinTV PVR PCI II Crossbar' check:True
2006-04-03 20:34:18 filter capture='Hauppauge WinTV PVR PCI II Capture' check:True
2006-04-03 20:34:18 filter encoder='Hauppauge WinTV PVR PCI II Encoder' check:True
2006-04-03 20:34:19 key:SYSTEM\CurrentControlSet\Enum\PCI\ven_4444&dev_0016&subsys_80030070&rev_01\4&1a671d0c&0&78f0
2006-04-03 20:34:19 LoadDefs for device at PCI-buss 2, enhet 15
2006-04-03 20:34:19 video device moniker :@device:pnp:\\?\pci#ven_4444&dev_0016&subsys_80030070&rev_01#4&1a671d0c&0&78f0#{65e8773d-8f56-11d0-a3b9-00a0c9223196}\{9b365890-165f-11d0-a195-0020afd156e4}
2006-04-03 20:34:19 captureDeviceDeviceName:@device:pnp:\\?\pci#ven_4444&dev_0016&subsys_80030070&rev_01#4&1a671d0c&0&78f0
2006-04-03 20:34:19 FindInstance:@device:pnp:\\?\pci#ven_4444&dev_0016&subsys_80030070&rev_01#4&1a671d0c&0&78f0
2006-04-03 20:34:19 key:SYSTEM\CurrentControlSet\Enum\pci\ven_4444&dev_0016&subsys_80030070&rev_01\4&1a671d0c&0&78f0
2006-04-03 20:34:19 serviceName:hcwPP2
2006-04-03 20:34:19 key:SYSTEM\CurrentControlSet\Services\hcwPP2\Enum
2006-04-03 20:34:19 Number of cards:1
2006-04-03 20:34:19 card#0=PCI#VEN_4444&DEV_0016&SUBSYS_80030070&REV_01#4&1a671d0c&0&78F0
2006-04-03 20:34:19 using card:#0
2006-04-03 20:34:19 Using card#0
2006-04-03 20:34:19 filter tvtuner='Hauppauge WinTV PVR PCI II TvTuner' check:True
2006-04-03 20:34:19 filter tvaudio='Hauppauge WinTV PVR PCI II TvAudio' check:True
2006-04-03 20:34:19 filter crossbar='Hauppauge WinTV PVR PCI II Crossbar' check:True
2006-04-03 20:34:19 filter capture='Hauppauge WinTV PVR PCI II Capture' check:True
2006-04-03 20:34:19 filter encoder='Hauppauge WinTV PVR PCI II Encoder' check:True
2006-04-03 20:34:19 found 1 tv cards
2006-04-03 20:34:19 Analog TV Card:Hauppauge PVR150
2006-04-03 20:34:22 start application
2006-04-03 20:34:24 HCW: Could not find registry entries for driver components! (Not installed?)
2006-04-03 20:34:24 HCW: Could not find registry entries for driver components! (Not installed?)
2006-04-03 20:34:54 opening tvdatabase
2006-04-03 20:34:54 TVDatabase exception err:The type initializer for 'SQLite.NET.SQLiteClient' threw an exception. stack: at SQLite.NET.SQLiteClient..ctor(String dbName)
at MediaPortal.TV.Database.TVDatabase.Open()
2006-04-03 20:34:54 tvdatabase opened

error log:
2006-04-03 21:22:43 TVDatabase exception err:The type initializer for 'SQLite.NET.SQLiteClient' threw an exception. stack: at SQLite.NET.SQLiteClient..ctor(String dbName)
at MediaPortal.TV.Database.TVDatabase.Open()

Kanske borde fråga på mediaportal forummet, men provar här först. Så drygt att skriva på engelska :/

Om jag struntar i att trycka i felrutan och söker kanaler så hittar den kanalerna men lagrar dom inte...då kan jag sedan gå in i mediaportal (För första start med setup del är gjord). Däremot funkar inte sökningen av kanaler som den ska göra...får inte in alla och det går inte att byta namn på kanalerna utan att de blir svart i rutan.

Tacksam för hjälp!
Jonas

Postad 04 April 2006 - 07:18

Marco9000
  • Marco9000
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Då har jag några korta frågor....
Ser nämligen att den har svårt att öppna databasen så har du kört setupen efter installation?
Har du konverterat eventuella databaser om du inte kört setupen?

Det har gått att konvertera databasen mellan olika versioner tidigare men jag har inte installerat någon ny på lång tid då jag har en fungerande installation och tänker inte installera annat än 0.2.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.