Hej!
Har, egentligen utan bekymmer, fått igång MP 0.2.0 RC2 med Twinhan DVB-C CI och ComHem. Hittar alla kanaler och jag kan se nästan alla kanaler jag ska. (Av ngn anledning kommer jag inte åt ViaSat Sport som ska ingå i mitt abb.)
Dock kvarstår ett stort problem; Jag får inte ut ngt ljud från SVT1 o 2. Har provat med att använda olika codecs, gjort nurton olika inställningar, men ... tyst.Alla andra kanaler låter bra, skickar ut ljud i SP/DIF till receivern.
Finns det någon med motsvarande uppsättning som fått till det?
Calleman
Det har kanske att göra med att SVT sänder ljudet i AC3 format, för att kunna sända 5.1 ljud. Jag har DVB-T, så jag är inte helt säker. Jag minns inte om MP själv fyllde i AC3 pid vid kanalsökningen. Om inte, får man markera kanalen i kanallistan (i setup-programmet), klicka edit, och kopiera audio-pid till ac3 pid. Tror jag. Jag kan inte kolla min konfiguration just nu. Och detta var ju DVB-T, som sagt.
Sedan måste man ha en audio-decoder som klarar AC3. Förut var AC3-filter ett bra gratisalternativ, men jag får inte det att funka i min XP MCE + MP. Det finns någon "default" avkodare med AC3 i namnet, prova den kanske. Sedan har jag läst på nätet att man kan behöva ändra Audiorenderer till "Default wave out device" för att få det att funka.
Passar på att kommentera en del andra inlägg:
Inspelningsformat:
MP 0.1.3 spelar in i dvr-ms. MP 0.2 RC1 spelar in i .ts. Men MP teamet tyckte att de inte hann få till en tillräckligt bra ts-inspelare till releasen av 0.2, därför gick man tillbaka till dvr-ms i 0.2 RC2.
MP har en inbyggd funktion för att konvertera inspelningarna till mpeg. Kolla under "inspelad tv, komprimera".
Frågorna om uppspelning av film:
En mediaspelare i Windows begär en "filtergraf" från Windows, för att kunna rendera filens innehåll till ljud och bild. Filtergrafen innehåller ett antal filter (codecs och annat). Vilka filter man får, om flera alternativa finns, baseras på filtrenas "figure of merit". Mediespelaren bara tillhandahåller ett GUI, där filtergrafens resultat presenteras. Så prestanda och kvalite blir lika med olika mediespelare, eftersom det är samma filtergraf som används. Sedan kan vissa program, t.ex. MP, påverka valet av filter. En mycket bra funktion! Att titta på DVD innehåller sedan extra krångel i form av DVD-navigators osv... Poängen är alltså att ljud och bildkvalite har inte med spelarna utan codecarna att göra.
Det sista här blev långt och förvirrat, glöm det...
/hellmelt
Sökningen pågår
Avancerad sökning
4 filmer
17 bilder

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?