Festkamera,bra i mörker.
30 svar till detta Àmne
Postad 24 January 2006 - 16:49
dexmex
-
dexmex
-
Rookie
-
1 inlÀgg
Hej gott folk.
Ăr i behov av en ny digitalkamera. Min gamla Minolta Xg rĂ„kade ut för en smĂ€rre olycka i helgen,rĂ„kade sĂ€tta mej pĂ„ den sĂ„ skĂ€rmen sprack
I alla fall, det jag letar efter Àr helt enkelt en ny kamera som ersÀtter Minoltan. De krav jag har pÄ den nya Àr att den skall ta bra kort i mörker, med och utan blixt. Minoltan va kass,bÄde med och utan blixten. Sen skall den inte vara för stor och kosta ungefÀr 3000 kr.
Har kikat lite pÄ Pentax kamerorna dÄ deras storlek tilltalar mej, MEN , hur blir korten?
NÄgon som kan ge mej lite hjÀlp pÄ traven, vore oerhört tacksam.
HĂ€lsning
DexmeX
Postad 26 January 2006 - 17:25
stebe
-
stebe
-
AnvÀndare
-
-
126 inlÀgg
Det finns ingen kamera som tar bra kort i mörker utan blixt.
Postad 27 January 2006 - 15:01
Unregistered18799eb1
-
Unregistered18799eb1
-
LĂ€rjunge
-
-
381 inlÀgg
<{POST_SNAPBACK}>
Skojar du med mig? Jag kan bifoga nĂ„gra bilder jag har tagit i mörker, utan blixt, med min 350D. Ăr de dĂ„liga? http://www.home.no/p...de/IMG_0504.jpghttp://www.home.no/p...de/IMG_0229.jpgVisst, jag hade en slutartid pĂ„ typ 20-30 sekunder, men att sĂ€ga att det inte finns kameror som tar bra kort i mörker utan blixt Ă€r ren lögn. Jaja, nog med OT. Till trĂ„dskaparen: Jag antar att du vill ha en liten kompaktkamera som kan tas med lĂ€tt. Att kombinera detta med bra bildkvalitet och bra autofokus (som man behöver dĂ„ det Ă€r mörkt) Ă€r svĂ„rt, men det Ă€r ju beroende pĂ„ hur höga krav du har. Jag kan tipsa om t ex Canon A610 eller A520. (har fĂ„tt betygen "toppklass" resp. "bra köp" pĂ„ cyberphoto.se)
Redigerat av Unregistered18799eb1, 20 February 2006 - 20:41.
Postad 27 January 2006 - 17:11
stebe
-
stebe
-
AnvÀndare
-
-
126 inlÀgg
VadÄ mörker? Man ser ju buskarna, bron, stenarna, vÀgen och alla lampor som lyser upp. Hehe...
Jag antar att du betalat mer Àn 3000 kronor för din systemkamera. Dessutom tror jag att 350D rÀknas som "för stor" i sammanhanget.
Det Àr inte realistiskt att tro att en kompaktkamera ska ge bra bilder under svÄra förhÄllanden. DÄ blir man bara besviken. DÀrav mitt korta pÄstÄende.
Trevliga bilder förresten.
Postad 27 January 2006 - 17:50
Unregistered18799eb1
-
Unregistered18799eb1
-
LĂ€rjunge
-
-
381 inlÀgg
VadÄ mörker? Man ser ju buskarna, bron, stenarna, vÀgen och alla lampor som lyser upp. Hehe...
Jag antar att du betalat mer Àn 3000 kronor för din systemkamera. Dessutom tror jag att 350D rÀknas som "för stor" i sammanhanget.
Det Àr inte realistiskt att tro att en kompaktkamera ska ge bra bilder under svÄra förhÄllanden. DÄ blir man bara besviken. DÀrav mitt korta pÄstÄende.
<{POST_SNAPBACK}>
Knappast kolsvart pÄ en fest heller.. JadÄ, det har jag.. och jag rekommenderar den inte som "festkamera" heller. NÀÀ, jag vet att det inte Àr sÄ realistiskt att tro det, men om man kan hantera kameran kan man ju fÄ rÀtt sjyssta bilder ÀndÄ, med en hyfsad kompaktkamera. Det svÄraste blir nog bara att fÄ den att fokusera. Tack för det!
Postad 03 February 2006 - 00:09
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlÀgg
<{POST_SNAPBACK}>
Knappast kolsvart pÄ en fest heller..
JadÄ, det har jag.. och jag rekommenderar den inte som "festkamera" heller.
NÀÀ, jag vet att det inte Àr sÄ realistiskt att tro det, men om man kan hantera kameran kan man ju fÄ rÀtt sjyssta bilder ÀndÄ, med en hyfsad kompaktkamera. Det svÄraste blir nog bara att fÄ den att fokusera.
Tack för det! 
<{POST_SNAPBACK}>
He, he....slutartider pÄ 20-30 sek....och hur mÄnga gÄnger har man med sig ett stativ man monterar kameran pÄ under en fest......och att alla sedan sitter totalt blixtstilla sÄ lÀnge.... Snygga bilder hur som helst, men som tur var hade du ju stilla motiv. Mitt tips vore Fujifinepix F10 eller F11. Dessa ska vara helt OK att fota i dunklare ljus eftersom de har ett ISO800 lÀge (hög ljuskÀnslighet) som ska vara hyfsat brusfri för att vara en kompaktkamera. Mitt huvudtips Àr dock....anvÀnda ALLTID blixt dÄ det behövs och om man inte bara ska fota landskapsbilder/blixtstilla motiv...med blixt blire i alla fall hyfsade bilder i mörker och inte bara en massa oskarpt sudd...för i dessa fall spelar det ingen roll hur bra man Àn Àr pÄ att stÀlla in/hantera kameran... Rekommenderar oxÄ Canon Powershotserien...vilken modell/prisklass sedan beror mest pÄ hur stora bilder du mÄste skriva ut=hur mÄnga Mpix du behöver? Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 03 February 2006 - 00:14.
Postad 05 February 2006 - 18:18
Unregistered0c979212
-
Unregistered0c979212
-
LĂ€rjunge
-
-
376 inlÀgg
jag hade kört pÄ en ixus 55.
Postad 08 February 2006 - 19:58
Unregisteredab743637
-
Unregisteredab743637
-
AnvÀndare
-
-
168 inlÀgg
Farsan min har en Panasonic FX9. Finns en billigare i FX8. Tar riktigt fina bilder i mörker. Den optiska bildstabilisatorn gör en hel del. Min Sony P100 kommer inte i nÀrheten nÀr man tar bilder utan blixt i dÄligt ljus, suddigt dÄ det Àr mycket svÄrt att hÄlla kameran helt stilla.
SÄ mitt tips Àr Panasonic FX8 och FX9.
Postad 17 February 2006 - 20:26
Unregistered8e483304
-
Unregistered8e483304
-
LĂ€rjunge
-
-
374 inlÀgg
Har testat lite olika kompaktkameror och tycker min Fuji F11 tar riktigt bra bilder. Har ett par i halvmörker i galleriet.
Observera att jag inte grejat med slutarttider och sÄna för mig "avancerade" instÀllningar utan det Àr ganska out of the box.
Postad 17 February 2006 - 23:17
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlÀgg
Har testat lite olika kompaktkameror och tycker min Fuji F11 tar riktigt bra bilder. Har ett par i halvmörker i galleriet. Observera att jag inte grejat med slutarttider och sÄna för mig "avancerade" instÀllningar utan det Àr ganska out of the box.
<{POST_SNAPBACK}>
Alla kameror kan val ta hyfsade bilder i halvmörker för vy pÄ en dataskÀrm bara man hÄller kameran stilla tillrÀckligt. Testa och ta nÄn bild pÄ ngt som rör sig lite...om motivet blir skarpt Àven dÄ...dÄ Àr det en kamera som tar bra bilder utan blixt trots att det Àr lite halvmörkt. Fuji F11 har dock ett ljudkÀnslighetslÀge pÄ ISO800 som gör att man behöver lite mindre ljus i rummet för att fÄ tillrÀckligt med ljus för en lagom exopnerad bild=ger lite kortare slutartider vilket innebÀr att man inte behöver hÄlla kameran liika stilla som mÄnga andra i denna prisklass. Dock blir ett rörligt motiv suddigt Àven dÄ. Ingen kritik fotboll...ville bara fÄ med detta... Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 17 February 2006 - 23:26.
Postad 17 February 2006 - 23:55
Joakim
-
Joakim
-
MĂ€stare
-
-
3956 inlÀgg
Jag hÄller med inzomniac, en kamera med bildstabilisator Àr helt rÀtt. Detta kan vara skillnaden mellan en bild med röreleoskÀrpa och en med skÀrpa, en bild med blixt och en bild utan blixt. Bildstabilisator kommer i allt fler kameror, och snart lÀr det vara svÄrt att hitta en kamera som inte har detta inbyggt. Det Àr en sÄ pass effektiv funktion nÀstan utan nackdelar. TvÀrtom vad vissa rekommenderar hÀr sÄ vill jag uppmana till att inte anvÀnda den inbyggda blixten om möjligt. Det Àr inte tÀnkt att den inbyggda blixten ska fungera som huvudbelysning, det Àr endast en hjÀlp- och nödfunktion som tillverkarna bakar in i kameran. Med den inbyggda blixten som huvudbelysning fÄr man en platt, livlös, trÄkig bild med utfrÀtta partier och jobbiga blÀnkt. MÄnga anvÀnder den inbyggda blixten Àven fast det inte behövs, och detta Àr helt onödigt och tillför ingenting gott i situationer dÀr man klarar sig utan blixten. (Med detta tips vill jag inte köra över nÄgon, tÀnker sÀrskilt pÄ JB.) TÀnk ocksÄ pÄ att det inte alltid Àr en fördel att frysa alla objekt, som synes i en av bilderna hÀr ovan som kan rörelse ge en spÀnnande bild med rörelse och liv. Hade med fryst bilden sÄ att fordonet som Äker förbi ser ut att stÄ helt stilla sÄ skulle det bara bli en vardagsbild. HÀr Àr en sökning med Prisjakt som listar kameror med inbyggd bildstabilisator: LÀnk
Postad 18 February 2006 - 09:10
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlÀgg
Jag hÄller med inzomniac, en kamera med bildstabilisator Àr helt rÀtt. Detta kan vara skillnaden mellan en bild med röreleoskÀrpa och en med skÀrpa, en bild med blixt och en bild utan blixt. Bildstabilisator kommer i allt fler kameror, och snart lÀr det vara svÄrt att hitta en kamera som inte har detta inbyggt. Det Àr en sÄ pass effektiv funktion nÀstan utan nackdelar.
TvÀrtom vad vissa rekommenderar hÀr sÄ vill jag uppmana till att inte anvÀnda den inbyggda blixten om möjligt. Det Àr inte tÀnkt att den inbyggda blixten ska fungera som huvudbelysning, det Àr endast en hjÀlp- och nödfunktion som tillverkarna bakar in i kameran. Med den inbyggda blixten som huvudbelysning fÄr man en platt, livlös, trÄkig bild med utfrÀtta partier och jobbiga blÀnkt. TÀnk ocksÄ pÄ att det inte alltid Àr en fördel att frysa alla objekt, som synes i en av bilderna hÀr ovan som kan rörelse ge en spÀnnande bild med rörelse och liv. Hade med fryst bilden sÄ att fordonet som Äker förbi ser ut att stÄ helt stilla sÄ skulle det bara bli en vardagsbild.
HÀr Àr en sökning med Prisjakt som listar kameror med inbyggd bildstabilisator: LÀnk
<{POST_SNAPBACK}>
Men Joakim...om du lÀser vad frÄgan egentligen handlar om sÄ kan du vÀl inte tipsa om att man ska fota utan blixt i mörker? Bildstablisator i all Àra och visst fungerar de till en viss grÀns, men tyvÀrr Àr det ocksÄ sÄ att man dÄ sparat in pÄ annat för att den inte ska bli mkt dyrare...typ linsen som Àr det viktigaste för att fÄ bra bilder/snackar dÄ inte om bruset. Jag jÀmför bildstabilisatorer pÄ kameror i dessa prisklasser, med typ den automatiska ljudkalibreringen pÄ billigare surroundrecivrar=den Àr MYCKET enkel och Àr tyvÀrr konstruerad sÄ att andra saker kan bli sÀmre. Bildstabilsatorerna pÄ t ex Canons dyrare objektiv har en helt annan teknik (liksom ljudkalibrereingen pÄ dyrare recivrar) och den fungerar utan kompromisser - dock Àr de rejÀlt dyrare Àn motsvarande lins utan bildstabilisator. Men en festkamera som ska vara bra i mörker behöver vÀl ÀndÄ lite mer en bildstabilisator? Hur mÄnga personer sitter t ex blickstilla pÄ en fest?...alla i denna trÄd visar exempel pÄ hur bra deras pocketkamerar Àr pÄ att ta bilder i halvmörker...men det Àr dÄ bara pÄ stilla motiv. PÄ en fest Àr definitivt inte allt lika lugnt och stilla...dÀrav orsaken att jag rekommenderar folk att anvÀnda blixt. Sen kan man med ett fÄtal pocketkameror Àndra synktiderna sÄ att en blixtbild inte alls behöver bli platt och livlös och sÄ dÀr svart i bakgrunden...men dÄ krÀver det ocksÄ manuella instÀllningsmöjligheter av blÀndare och slutare. Det har t ex Canon Powershotserien...och det Àr EN orsak till att jag oftast brukar rekommendera denna modellserie i denna prisklass - att det med dessa gÄr att fÄ en bra bild i mörken MED den inbyggda blixten, men att det krÀver att man lÀser pÄ lite fotokunskaper... MÄnga anvÀnder den inbyggda blixten Àven fast det inte behövs, och detta Àr helt onödigt och tillför ingenting gott i situationer dÀr man klarar sig utan blixten. (Med detta tips vill jag inte köra över nÄgon, tÀnker sÀrskilt pÄ JB.)
Och till sist undrar jag var jag har rekommenderat folk att anvÀnda blixt dÄ det INTE behövs? Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 18 February 2006 - 09:27.
Postad 18 February 2006 - 11:16
Joakim
-
Joakim
-
MĂ€stare
-
-
3956 inlÀgg
JB, jag uppfattade det som att du generellt rekommenderade att anvĂ€nda blixt sĂ„ ofta som möjligt i sĂ€mre ljusförhĂ„llanden. Jag missuppfattade dig nog, mitt fel. De bildstabilisatorer som finns i kameror Ă€r hyfsat enkla och verkar inte vara sĂ€rskilt dyr att tillverka. Med den inkopplad brukar man kunna ha tre snĂ€pp lĂ€ngre slutartid och fĂ„ lika lite rörelseoskĂ€rpa. Det tillsammans med en högre ISO-kĂ€nslighet instĂ€lld kan ge fullt anvĂ€ndbara bilder Ă€ven dĂ€r det Ă€r sĂ€mre ljusförhĂ„llanden och rörliga objekt. Som jag förstĂ„r det pĂ„ trĂ„dskaparens inlĂ€gg sĂ„ ska inte kameran vara helt beroende av blixten, utan den ska ocksĂ„ ha möjlighet att ta rĂ€tt bra bilder dĂ„ det Ă€r lite dĂ„ligt med ljus. Som jag skrev i inlĂ€gget ovan Ă€r det inte alltid önskvĂ€rt att frysa bilden med en blixt. Vill man fĂ„ med partykĂ€nslan pĂ„ bild sĂ„ Ă€r det nĂ€stan fullt nödvĂ€ndigt att man kan se stimmet som rör sig. Med blixten stoppar man tiden och med det försvinner kĂ€nslan nĂ€stan totalt. Vill man dock endast ha en informativ bild utan kĂ€nsla sĂ„ Ă€r förstĂ„s blixten att föredra. Att powershot-serien har instĂ€llningar för blixten Ă€r naturligtvis vĂ€ldigt anvĂ€ndbart, jag hade sjĂ€lv mycket nytta av det nĂ€r jag tidigare anvĂ€nde kompaktkameror. DĂ€remot tvivlar jag starkt pĂ„ att man kommer fippla med manuella instĂ€llningar pĂ„ en fest. Vad jag menar Ă€r att fotokunskaperna, som man kanske inte ens har, lĂ€gger man nog Ă„t sidan nĂ€r man partar. Det Ă€r tyvĂ€rr ovanligt att de högsta ISO-lĂ€gena Ă€r sĂ€rskilt bra pĂ„ kompaktkameror, dock finns det nĂ„gra undantag som gör en lite bĂ€ttre jobb (t.ex. F11 som JB rekommenderade). Min rekommendation Ă€r dock fortfarande en kamera med bildstabilisator. Ăr det sĂ„ pass dĂ„liga ljusförhĂ„llanden sĂ„ finns det inbyggd blixt Ă€ven i dem.
Postad 20 February 2006 - 12:14
stebe
-
stebe
-
AnvÀndare
-
-
126 inlÀgg
Som JB skriver finns det alltid en risk att det sparas in pĂ„ viktiga komponenter nĂ€r nya funktioner byggs in, men... Panasonics fx-serie, som kanske Ă€r den vanligaste med bildstabilisator, har vĂ€ldigt bra optik och producerar mycket bra bilder. Ă
andra sidan var min fx2 inte sÀrskilt billig för drygt ett och ett halvt Är sedan, sÄ utvecklingskostnaderna kan ju vara betalda.
Postad 20 February 2006 - 14:06
Unregisteredab743637
-
Unregisteredab743637
-
AnvÀndare
-
-
168 inlÀgg
TrÄdskaparens huvudkrav Àr följande: "De krav jag har pÄ den nya Àr att den skall ta bra kort i mörker, med och utan blixt. Minoltan va kass,bÄde med och utan blixten. Sen skall den inte vara för stor och kosta ungefÀr 3000 kr."
Om detta Àr kraven sÄ menar jag ÀndÄ att Panasonics kompaktmodeller med optisk stabilisator Àr bland de bÀsta man kan vÀlja, Àven om stabilisatorn inte Àr sÄ bra som pÄ kameror med stora och dyra objektiv. Det Àr den enda kameran som jag har referenser till nÀr det gÀller denna klassen, dÄ jag sjÀlv har anvÀnt den och noterat att den Àter upp min Sony P100 vid bildtagning utan blixt. Sen tvivlar jag inte pÄ att de andra mÀrkena som ocksÄ har stabilisator till ett lÀgre pris duger alldeles utmÀrkt. Festkamera för mig en mindre kamera dÀr man bara trycker pÄ on och tar ett kort. Men det finns ju fester och sÄ finns det fester.
Postad 20 February 2006 - 22:13
Unregistered639a0ffc
-
Unregistered639a0ffc
-
Amatör
-
-
65 inlÀgg
Jag fick hem min Panasonic FX-9 igÄr. Jag Àr helnöjd! Jag har tagit bilder bÄde med och utan blixt i relativt kassa ljusförhÄllanden och det har blivit HELT ok! Jag Àr jÀttenöjd Àn sÄ lÀnge. SÄ fort jag har tankat in dom kan jag skicka upp lite bilder hÀr pÄ minhembio.se.
Mvh, Henrik
Postad 21 February 2006 - 11:19
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlÀgg
Jag fick hem min Panasonic FX-9 igÄr. Jag Àr helnöjd! Jag har tagit bilder bÄde med och utan blixt i relativt kassa ljusförhÄllanden och det har blivit HELT ok! Jag Àr jÀttenöjd Àn sÄ lÀnge. SÄ fort jag har tankat in dom kan jag skicka upp lite bilder hÀr pÄ minhembio.se.
Mvh, Henrik
<{POST_SNAPBACK}>
SjÀlvklart Àr Àven en enklare bildstabilisator till hjÀlp vid VISSA fotosituationer. Typ om man ska foto nÄgot fast objekt...dÄ slipper man kravet pÄ att hÄlla kameran blixtstilla vid fotoögonblicket/ha stativ. Swek - Ta dÄ och lÀgg upp kort dÀr du tagit i mörker utan blixt dÀr objektet/personen Àven rört pÄ sig lite... Klarar den dÄ att fÄ Àven objektet skarpt Àr det verkligen en revolution... Foton i mörker utan blixt krÀver lÄnga slutartider för att inte bilden ska bli kolsvart=om objektet dÄ rör sig det minsta spelar det ingen roll hur bra bildstabilisatar man Àn har...! FörstÄr faktiskt inte varför ni inte förstÄr vad jag hela tiden försökt syfta pÄ i mina inlÀgg...? Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 21 February 2006 - 11:39.
Postad 21 February 2006 - 16:12
Unregistered639a0ffc
-
Unregistered639a0ffc
-
Amatör
-
-
65 inlÀgg
Hoppsan, inte visste jag att du hade tÄrna ute. FörlÄt att jag trampade!
Det Àr sjÀlvklart att ett rörligt objekt kommer att bli suddigt med lÀngre slutartid, trots bildstabilisator, den har ju i det sammanhanget ingen effekt. DOCK sÄ mÄste jag ÀndÄ sÀga att det trots allt kan bli minst sagt intressanta och livliga bilder med rörliga objekt i mörk miljö. Bildstabilisatorn hjÀlper till att hÄlla bakgrunder och statiska objekt skarpa och "stillastÄende" medan det blir "fart" i bilden om det Àr objekt som rör sig. Jag menar inte att detta alltid Àr önskvÀrt, och ja... dÄ fÄr man vÀl ta till blixten.
Postad 21 February 2006 - 16:16
Unregisteredab743637
-
Unregisteredab743637
-
AnvÀndare
-
-
168 inlÀgg
Jag kan bara svara för mig sjÀlv nu, men jag förstÄr till fullo att det krÀvs lÀngre slutartider för att ta bilder utan blixt, extra mycket tid dÄ kompaktkamerorna har mindre objektiv. Om folk rör sig sÄ Àr det klart att dom kommer att bli suddiga Àven i detta fallet med Panasonicen. Jag har inte sagt nÄgot annat, forutom att den Àr mycket bÀttre Àn min egen kamera, vilken Àr fullt jÀmförbar i övrigt. De flesta bilder jag har tagit i mitt galleri Àr tagna utan blixt. Men det gick ju inte att hÄlla i kameran nÀr man tog dessa bilder. I stÀllet fick jag lÀgga Sonyn pÄ böcker och bÀnkar och Àven trycka fast den mot vÀggen. Trots det blev bilden pÄ min surroundhögtalare suddig .  Vid dessa tillfÀllen, alltsÄ med stilla objekt, sÄ Àr bildstabilisatorn ett mycket bra hjÀlpmedel. Detta gÀller Àven nÀr objekten Àr i rörelse, dÄ bilden inte behöver bli en oigenkÀnnlig gröt, man ser i alla fall att det finns en bakgrund  . Det Àr en kompromiss att anvÀnda minidigitalkameror. Man vinner i storlek och förlorar i bildkvalitet, men detta Àr ett steg i rÀtt riktning för att vÀga upp nackdelarna.
Postad 21 February 2006 - 16:30
Unregistered639a0ffc
-
Unregistered639a0ffc
-
Amatör
-
-
65 inlÀgg
Jag kan bara svara för mig sjÀlv nu, men jag förstÄr till fullo att det krÀvs lÀngre slutartider för att ta bilder utan blixt, extra mycket tid dÄ kompaktkamerorna har mindre objektiv. Om folk rör sig sÄ Àr det klart att dom kommer att bli suddiga Àven i detta fallet med Panasonicen. Jag har inte sagt nÄgot annat, forutom att den Àr mycket bÀttre Àn min egen kamera, vilken Àr fullt jÀmförbar i övrigt. De flesta bilder jag har tagit i mitt galleri Àr tagna utan blixt. Men det gick ju inte att hÄlla i kameran nÀr man tog dessa bilder. I stÀllet fick jag lÀgga Sonyn pÄ böcker och bÀnkar och Àven trycka fast den mot vÀggen. Trots det blev bilden pÄ min surroundhögtalare suddig . Vid dessa tillfÀllen, alltsÄ med stilla objekt, sÄ Àr bildstabilisatorn ett mycket bra hjÀlpmedel. Detta gÀller Àven nÀr objekten Àr i rörelse, dÄ bilden inte behöver bli en oigenkÀnnlig gröt, man ser i alla fall att det finns en bakgrund . Det Àr en kompromiss att anvÀnda minidigitalkameror. Man vinner i storlek och förlorar i bildkvalitet, men detta Àr ett steg i rÀtt riktning för att vÀga upp nackdelarna.
<{POST_SNAPBACK}>
Bra inlĂ€gg! Det Ă€r SJĂLVKLART att kompaktkameror Ă€r en kompromiss! Det Ă€r vĂ€l som det mesta i dagens lĂ€ge. Kompromisserna blir ju mindre och mindre. telefoner Ă€r ett bra exempel pĂ„ detta. Nu spelar mobiler mp3:or och tar 2mpix. foton, dessutom filmar de och har inbyggda smĂ„ redigeringsprogram, genialt! Men, istĂ€llet för en sĂ„n telefon BORDE man sĂ„klart ha en DV-kamera och en dator för att redigera film, en DSLR, en iPOD och en telefon vid sidan av. nu vet jag inte riktigt vart jag var pĂ„ vĂ€g, men... lite brain-puke dĂ€r. Jag har inte utforskat Panasonic:en tillrĂ€ckligt Ă€n för att veta om den har en fill-flash funktion, men det tĂ„ls att titta pĂ„ om det finns, för finns det, sĂ„ finns det ju trots allt en chans att Ă€ven fest-bilderna blir helt OK.
Postad 21 February 2006 - 17:01
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlÀgg
Hoppsan, inte visste jag att du hade tÄrna ute. FörlÄt att jag trampade!
Vore faktiskt inte allt för mycket begÀrt om du Àven lÀste hela trÄden och trÄdskaparens önskemÄl sÄ du förstod vad den handlande om? Kort resumé! Kamera för bra partyfoton i mörker - bÀst/sÀkrast med eller utan blixt? Bra inlÀgg!
Det Ă€r SJĂLVKLART att kompaktkameror Ă€r en kompromiss! Det Ă€r vĂ€l som det mesta i dagens lĂ€ge. Kompromisserna blir ju mindre och mindre. telefoner Ă€r ett bra exempel pĂ„ detta. Nu spelar mobiler mp3:or och tar 2mpix. foton, dessutom filmar de och har inbyggda smĂ„ redigeringsprogram, genialt! Men, istĂ€llet för en sĂ„n telefon BORDE man sĂ„klart ha en DV-kamera och en dator för att redigera film, en DSLR, en iPOD och en telefon vid sidan av.
nu vet jag inte riktigt vart jag var pÄ vÀg, men... lite brain-puke dÀr.
Jag har inte utforskat Panasonic:en tillrÀckligt Àn för att veta om den har en fill-flash funktion, men det tÄls att titta pÄ om det finns, för finns det, sÄ finns det ju trots allt en chans att Àven fest-bilderna blir helt OK.
Suck...och vad var det som gjorde att inte mina inlĂ€gg platsade som BRA? Att kompaktkameror Ă€r en kompromiss...sicken nyhet alltsĂ„? Nu skiter jag snart i detta forum om det viktigaste verkar vara att bilda grupp för att försvara sina egna nyinköpta prylar...som nu helt plötsligt vid VISSA gynnsamma lĂ€gen KANSKE fungerar att ta ett kort i mörker utan blixt som inte blir totalt bara en oigenkĂ€nnlig gröt utan att man dĂ„ i alla fall kan se bakgrunden! (Inte mina ord de sista utan inzomniac som skrev sĂ„ bra inlĂ€gg?) Njae...sĂ„ hĂ„rd att jag ska lĂ€mna forumet kanske jag inte ska vara, men den hĂ€r diskussionen börjar ju nĂ€stan bli löjlig... Ă
terigen...jag rekommenderar fortfarande att man bör anvÀnda blixt med kompaktkamera dÄ man ska ta kort i mörker om man vill vara sÀker pÄ att fÄ skarpa PARYTBILDER...den hÀr trÄden handlar INTE om nÄgra stillsamma trÀdgÄrdsbilder eller möbelbilder MED faktiskt rÀtt OK belysning och som trots detta ger slutartider pÄ typ 5-30 sek...! Swek - VÀntar med spÀnning pÄ dina bilder tagna i mörker utan blixt och en massa lampor pÄ ett motiv som faktiskt rör pÄ sig lite... Edit: Insomniac - sorry, jag sÄg inte att du Àgde en Sony...men den Àr med 100% sÀkerhet bÀttre Àn Panansonicen med bildstabilsator pÄ mÄnga andra saker för samma summa...och Äterigen...bildstabilisatorn funkar ju bara om objekten Àr stilla. Edit 2: Slutligen vill jag nog pÄpeka att vÄr kÀra (och bortsprungna) trÄdskapare nog kommer att bli besviken pÄ de flesta kompaktkameror i denna prisklass pÄ de funktioner han efterlyser, sÀrskilt med tanke pÄ att han totalsÄgade sin förra Minolta, som inte alls Àr sÄ mkt sÀmre Àn andra kameror. Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 21 February 2006 - 19:48.
Postad 21 February 2006 - 19:45
Unregisteredab743637
-
Unregisteredab743637
-
AnvÀndare
-
-
168 inlÀgg
Tycker visst att dina inlÀgg passar bra JB, dÄ jag hÄller med dig om att bilder med blixt Àr det bÀsta för att fÄ fina kort, framförallt pÄ festdeltagare.
Tycker heller inte att du skall lÀmna forumet, Àven om du menade det skÀmtsamt. Du har mycket erfarenheter och besitter mycket kunskap, som jag tycker du skall fortsÀtta anvÀnda för att göra oss andra mer visa.  Jag Àr inte ironisk eller förolÀmpande hÀr, nÄgon kanske hittar en sÄdan antydan, Àven om inte jag gör det.
I alla fall, jag tog nĂ„gra bilder pĂ„ en utomhusmiljö, en mörk utomhusmiljö, vilket Ă€r en vanlig syn vid vintertid. Jag Ă€r alltsĂ„ inte bara inriktad pĂ„ festbilder hĂ€r. Ăven om trĂ„dskaparen vill ha en festkamera, sĂ„ tror jag denne kan tĂ€nkas anvĂ€nda den till annat. SĂ„ mycket kan man Ă€ndĂ„ inte festa, eller.
Den första bilden Àr Panasonicen, och det enda som rör sig Àr mina utstrÀckta hÀnder. Den andra bilden Àr min Sony.
P1000207.JPG 1.24MB
105 Antal nerladdningar
DSC00131.JPG 2.05MB
92 Antal nerladdningar
Edit: HÄller Äterigen med dig JB, bildstabilisatorn gör sig sÄ klart bÀst nÀr objekten Àr stilla, det Àr ju skakiga armar den skall avhjÀlpa.
Redigerat av Unregisteredab743637, 21 February 2006 - 19:47.
Postad 21 February 2006 - 20:05
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlÀgg
Oki - inzomniac...visst menade jag det i alla fall lite skÀmtsamt...
Men vet du verkligen hur dessa bildstabilasatorer fungerar pÄ dessa enklare digitalkameror. Jag inte helt sÀkert, men pÄ dina bilder kan man tydligt se att den bild med Panna och bildstabilisatorn Àr mkt mörkare Àn den med Sonyn...?
Kan du inte ta en bild med Pannan bÄde med och utan bildstabilisator, om det nu gÄr att koppla bort den?
Vore intressant att studera skillnaderna i ljus, fÀrger och brus...!
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 21 February 2006 - 20:10.
Postad 21 February 2006 - 23:11
Unregistered639a0ffc
-
Unregistered639a0ffc
-
Amatör
-
-
65 inlÀgg
Med bra inlÀgg menade jag att jag tyckte det som skrevs stÀmde vÀl överens med mina Äsikter. Jag vill inte ha nÄgot otalt med dig JB, det var inte min mening, dÀrför nÀmnde jag tÄrna. Jag ska ladda in lite bilder nu sÄ fort min ipod fÄtt ny musik att tugga, sÄ ska vi se vad det kan vara till för nytta med/utan bildstabilisator, samt olika eventuella blixtfunktioner inkopplade eller inte. [Swek - VÀntar med spÀnning pÄ dina bilder tagna i mörker utan blixt och en massa lampor pÄ ett motiv som faktiskt rör pÄ sig lite...
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har aldrig pÄstÄtt att det Àr möjligt att ta skarpa bilder pÄ rörliga objekt utan blixt. Dock kan det bli ganska trevliga och fartfyllda bilder. TyvÀrr har jag ingen koll pÄ huruvida den Àr tagen med eller utan OIS.
Redigerat av Unregistered639a0ffc, 21 February 2006 - 23:53.
Postad 21 February 2006 - 23:46
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlÀgg
Swek - Det Àr lugnt...
Vore faktiskt kul om man kunde starta en trÄd enbart om kameror med bildstabilasatorer, hur de egentligen funkar, med fysiska bilder, och diskussioner kring hur olika mÀrken klarar av denna funktion.
För om denna funktion fungerar bra, dvs inte bara anpassar typ blÀndare/slutare/ISO likt ett mer avancerat och underexponerande "nattfoto-lÀge" för att fÄ sÄ skakfria instÀllningar som möjligt Àr funktionen en vÀlsigselse för dessa lite billigare digitalkompakter...
Vet som sagt var inte riktigt hur denna funktion pÄ dessa enklare kameror fungera...har försökt söka, men inte funnit nÄgot.
Att det stÄr optisk bildstabilisator betyder INTE att den fungerar lika bra som den optiska bildstabilisatorn i dyrare systemobjektiv...!
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 21 February 2006 - 23:54.
Postad 21 February 2006 - 23:52
Unregistered639a0ffc
-
Unregistered639a0ffc
-
Amatör
-
-
65 inlÀgg
Du Àr snabb. Jag har redigerat mitt inlÀgg.
Postad 21 February 2006 - 23:56
Unregisteredab743637
-
Unregisteredab743637
-
AnvÀndare
-
-
168 inlÀgg
Jo, jag mÀrkte att Panasonicen Àr mörkare, vet inte vad det beror pÄ. Jag satte bÄda kamerorna pÄ ISO 400. Jag tog nÄgra fler bilder och mÀrkte att Sonyn tog in mer ljus pÄ alla kort, men den hade samtidigt mycket lÀngre slutartider, detta nÀr bÄda var pÄ Auto. Jag gjorde ett litet test dÀr jag tog kort pÄ en lampa nÀr jag snurrade pÄ stolen. Inget bra test i och för sig, men dÀr mÀrkte jag bland annat att Sonyn tog mycket lÄng tid pÄ sig att ta kortet, alltsÄ att lampan drogs ut över hela kortet, medan Panasonicen smetade ut lampan pÄ en mycket mindre del. Jag fÄr testa Panasonicen lite mer i morgon.
Men samtidigt sÄ Àr det som du sÀger JB, Sonyn Àr bÀttre pÄ en del annat.
Skall Àven tillÀgga att jag inte heller vet hur stabilisatorn funkar.
Postad 22 February 2006 - 00:13
Unregistered639a0ffc
-
Unregistered639a0ffc
-
Amatör
-
-
65 inlÀgg
SjÀlvklart Àr det skillnad pÄ ett objektiv som vÀger lika mycket som FX-9:an och det som SITTER i FX-9:an. Dock Àr jag faktiskt ganska imponerad över funktionen, lite darriga hÀnder gör inget i en (here we go again) hyffsat vÀlbelyst miljö.
Jag ska lÀsa manualen lite till nu nÀr jag gÄr o lÀgger mig för att se vad det Àr som egentligen finns kvar efter alla kompromisser..
Postad 22 February 2006 - 00:46
Joakim
-
Joakim
-
MĂ€stare
-
-
3956 inlÀgg
Nu finns en separat trÄd som behandlar Àmnet bildstabilisatorer. Alla djupare diskussioner kring Àmnet postas i följande trÄd istÀllet: LÀnk
Postad 22 February 2006 - 01:55
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlÀgg
Du Àr snabb. Jag har redigerat mitt inlÀgg.
<{POST_SNAPBACK}>
SÄg riktigt ok ut. Prova oxÄ gÀrna med att ta en bild pÄ en person som t ex sitter i ett mörkt rum och rör sig lite...alltid intressant med bra exempel. Har sjÀlv aldrig provat ngn pocketkamera med bildstabilisator, men jag jobbar lite som fotograf och har bÄde en digital Canon-systemkamera och en enklare Pentax-pocket som partykamera...den sistnÀmnda Àr dock ingen höjdare. EDIT: Missade att det var en ny trÄd startad om detta Àmne eftersom jag inte hade uppdaterat sidan pÄ ngn timme...sorry... Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 22 February 2006 - 01:58.
Postad 02 March 2006 - 21:58
Cerwin vega Al-1000
-
Cerwin vega Al-1000
-
Beroende
-
-
1391 inlÀgg
<{POST_SNAPBACK}>
Skojar du med mig?
Jag kan bifoga nĂ„gra bilder jag har tagit i mörker, utan blixt, med min 350D. Ăr de dĂ„liga?
http://www.home.no/p...de/IMG_0504.jpg http://www.home.no/p...de/IMG_0229.jpg
Visst, jag hade en slutartid pÄ typ 20-30 sekunder, men att sÀga att det inte finns kameror som tar bra kort i mörker utan blixt Àr ren lögn.
Jaja, nog med OT.
Till trÄdskaparen: Jag antar att du vill ha en liten kompaktkamera som kan tas med lÀtt. Att kombinera detta med bra bildkvalitet och bra autofokus (som man behöver dÄ det Àr mörkt) Àr svÄrt, men det Àr ju beroende pÄ hur höga krav du har.
Jag kan tipsa om t ex Canon A610 eller A520. (har fÄtt betygen "toppklass" resp. "bra köp" pÄ cyberphoto.se)
<{POST_SNAPBACK}>
Ojjjjjjjjj sÀger jag vilka fina bilder  önskar jag kunde ta sÄdana bilder med min konica minolta 4 mega pixel dimage z2 Men de Àr nog omöjligt!?!?! MVH
1 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Svara pÄ citerade inlÀgg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Digitalkameror & Videokameror
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
-
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas hÀr?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna sjĂ€lva tagit. För att bilder ska listas krĂ€vs att albumet Ă€r synligt samt att det inte Ă€r av typen "Historik", "Ănskelista", "Ăvriga byggbilder" eller "Ăvrigt".
|