Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dåligt 5.1-ljud från svt

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 februari 2006 - 19:28

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0
Många gånger (inte alltid) när svt sänder DD 5.1 så har jag dålig (ingen) bas. T.ex. så funkade "Graven" fint men andra är inte bra. Min sub-bas är död. Om jag växlar till stereo (MPEG1-ljud) så funkar allt helt OK.

DD 5.1 funkar kanon för Canal Plus. Även DVD med DD 5.1 funkar kanon (även DTS är kanon, givetvis).

Är det fler än jag som har problem med svt:s 5.1-ljud?

Jag kan ju tillägga att jag har en ganska gammal DD-förstärkare (en av dom första som kom med både DD och DTS). Kan det vara felet?

Kollade specen på svt:s DD-ljud och där stod det DD E (?), någon som har koll på det?

Jag har Boxer som leverantör.

Edit:
Ber om ursäkt att inlägget kom i fel subforum... Flytta gärna tråden.

Redigerat av whome, 05 februari 2006 - 19:32.

Postad 05 februari 2006 - 20:08

Silverstrom
  • Silverstrom
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0

Många gånger (inte alltid) när svt sänder DD 5.1 så har jag dålig (ingen) bas. T.ex. så funkade "Graven" fint men andra är inte bra. Min sub-bas är död. Om jag växlar till stereo (MPEG1-ljud) så funkar allt helt OK.

DD 5.1 funkar kanon för Canal Plus. Även DVD med DD 5.1 funkar kanon (även DTS är kanon, givetvis).

Är det fler än jag som har problem med svt:s 5.1-ljud?

Jag kan ju tillägga att jag har en ganska gammal DD-förstärkare (en av dom första som kom med både DD och DTS). Kan det vara felet?

Kollade specen på svt:s DD-ljud och där stod det DD E (?), någon som har koll på det?

Jag har Boxer som leverantör.

Edit:
Ber om ursäkt att inlägget kom i fel subforum... Flytta gärna tråden.

<{POST_SNAPBACK}>

Har inte riktigt kläm på det.
DDE betyder ju Dynamic Data Exchange vilket är en teknik för program att byta tjänster med varandra. Jag har aldrig hört det inom AC3 (Dolby Digital) förut.
Men det kan vara nån typ ljudteknik som bygger på DDE tekniken som SVT använder sig av?
Det är bara spekulationer. En vild gissning.

Redigerat av Silverstrom, 05 februari 2006 - 20:09.

Postad 05 februari 2006 - 20:19

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0
Nej DDE är det inte frågan om.

Borde ha bifogat specen. Här är den. Bifogad fil  spec550a.pdf   409,05K   35 Antal nerladdningar. Dolby E (AES2) lär vara den korrekta benämingen.

Postad 05 februari 2006 - 20:39

Silverstrom
  • Silverstrom
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0

Nej DDE är det inte frågan om.

Borde ha bifogat specen. Här är den. Bifogad fil  spec550a.pdf   409,05K   35 Antal nerladdningar. Dolby E (AES2) lär vara den korrekta benämingen.

<{POST_SNAPBACK}>

AES2 = överföring av flerkanaligt ljud (AC3) till boxen via koaxial.
det finns AES1 också. AES3 såväl.
AES2 är non pcm-audio media tror jag... inte helt säker

Redigerat av Silverstrom, 05 februari 2006 - 20:40.

Postad 26 februari 2006 - 02:16

FastFreddie
  • FastFreddie
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har samma problem, kör ComHems digital-TV med Humax-boxen (optisk out) till Pioneer-hemmabio. Ingen bas alls. Har inte Canal+ - eller annan kanal heller för den delen - som matar ut DD 5.1 så jag har inget att jämföra med (förutom när jag kör DVD - då är ljudet som det ska, och med DTS - mumma!)

Postad 26 februari 2006 - 08:01

Unregistered962bd313
  • Unregistered962bd313
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
Det är tredje året i rad som SVT sänder melodifestivalen utan LFE-kanal. Andra sändningar har en bra ljudmix men just melodifestivalen fungerar inte. Man tycker att dom borde kunna rätta till felet eftersom det har varit med i flera år.

Postad 26 februari 2006 - 08:39

Unregistered891a0113
  • Unregistered891a0113
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 0
Det är som MEEL skriver. Förstärkaren registrerar ingen LFE-signal eftersom programmen har sänts i DD 5.0, alltså utan signal för djupbas.

/Mats K

Postad 26 februari 2006 - 08:59

Unregistered891a0113
  • Unregistered891a0113
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 0
En länk till Dolbys hemsida. Här kan ni läsa om Dolby E.

Klicka i raden där det står Analog Recording så att rullgardinen öppnas, klicka sedan på Dolby E.

http://www.dolby.com...brary/index.cfm

/Mats K

Redigerat av Unregistered891a0113, 26 februari 2006 - 09:04.

Postad 11 maj 2006 - 00:50

Unregistereddf9decba
  • Unregistereddf9decba
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Det är tredje året i rad som SVT sänder melodifestivalen utan LFE-kanal. Andra sändningar har en bra ljudmix men just melodifestivalen fungerar inte. Man tycker att dom borde kunna rätta till felet eftersom det har varit med i flera år.

<{POST_SNAPBACK}>

Vissa förstärkare plockar upp LFE, det är snarare så att SVT skickar en stream som många äldre? DD receivers inte tycker om.

Postad 11 maj 2006 - 01:56

Dr Cain
  • Dr Cain
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Vissa förstärkare plockar upp LFE, det är snarare så att SVT skickar en stream som många äldre? DD receivers inte tycker om.

<{POST_SNAPBACK}>

Frågan är SVT gör såhär?

Redigerat av Dr Cain, 11 maj 2006 - 01:56.

Postad 11 maj 2006 - 07:16

mangeP
  • mangeP
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Skicka en stream som äldre stärkare inte tycker om?

Nu är jag inte expert på hur Dolby skriver sina specar, men om jag jämför med data branschen som jag kan mer om så får man inte avvika från specar som är uppsatta om man skall använda den tekniken.
Är det såhär även från Doby tro? Isåfall borde inte en stream få skickas som inte kan plockas upp av alla DD specade stärkare.
Och JA jag hade samma problem med melodifestivalen.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.