För några år sedan så fick jag höra av en tekniker att inbränningarna i plasmaskärmar var ett ganska enkelt problem att avhjälpa. Vad han och hans kollegor gjorde när de fick in en plasma-skärm med fula inbränningar var helt sonika att köra ett slags program som "tvättade" bort inbränningarna i skärmen.
Av vad jag har förstått efter detta så det man gör är helt enkelt att man kör en bild-sekvens om och om igen över skärmen som mer eller mindre "bleker" bort inbränningarna. Det jag söker är alltså information om detta stämmer och isåfall info om hur denna bildsekvens ser ut. Det vore ju onekligen ganska praktiskt om man själv kunde "tvätta" bort inbränningar på ett smidigt sätt. Kanske så enkelt som att ladda dvd-spelaren med en "tvätt-skiva" som sen får gå på repeat tills inbränningarna är borta....
Jag funderar också lite svagt på att själv tillverka en sådan skiva. Man skulle ju faktiskt kunna ta en bild på just den inbränningen som ens skärm lider av och göra denna bild "negativ", bränna ner den på en skiva och sen köra ut denna bild på plasma-skärmen som lider av denna specifika inbränning. Genom att lysa upp exakt allt annat på skärmen utom just inbränningen som finns, så borde man ju kunna få själva inbränningen att bli osynlig.
Sen är det ju bara att ställa om ljus och kontrast på skärmen igen (för att eventuellt kompensera för att bilden i allmänhet kanske har blivit lite mattare)...
Vad vet jag?
Om någon vet mer, så berätta vad ni vet...
Sökningen pågår
Avancerad sökning
58 bilder
120 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?