Ljudtestet!Va ute på en provlyssningsrunda idag, först på Hifiklubben sveavägen i sthlm, och sen Lars Bengtsson st:eriksplan i sthlm. Va också förbi på Best Sound Odenplan. Jag har bara lyssnat på stereo, alltså musik, och har inte tagit hänsyn till hemmabio alls. Anledningen till att jag vill ha 5.1 är för att jag trots allt kollar film en hel del och gillar det för mycket för att vara utan
Antalet funktioner har jag inte heller brytt mig om eftersom jag inte är intresserad av sånt. Tror Yamaha och Denon vinner på funktionssidan.
Nu är det ju bara Hifiklubben som har B&W högtalare, men jag fick rätt bra uppfattning om saker ändå. På Lars Bengtsson testade vi med några högtalare som va rätt lika, men eftersom jag lyssnade med tre olika recievers där fick jag ändå bra jämförelse. Mycket mindre provlyssningsrum där också. På Best Sound lyssnade jag på Marantzen igen, men hade inget att jämföra med där.
Jag hade med mig en egen skiva och testade alla med samma låt.
Nu är jag absolut inget hifiproffs, men det här är vad jag tyckte.
Hifiklubben:- Nad T743v2 verkar ha bra "röj" så att säga, bra pondus och spelar med kraft. saknar lite i upplösningen. Den spelar lite mer "in your face" som försäljaren på Lars Bengtsson sa.
Nu va "rummet" på Hifiklubben (deras butikslokal på sveavägen) där jag provlyssnade väldigt stort och öppet så jag tyckte inte den kom till sin fulla rätt. Jag blev rätt besviken på NAD idag faktiskt och framförallt trodde jag den skulle ha mer kraft än vad jag märkte av, men jag ska provlyssna den igen för jag tror rummet förstörde väldigt mycket.
- Denon 1906 verkar va lite som Yamaha och Marantz, lite klenare än NAD, men bättre upplösning och detaljrikedom. Kändes som om den va mycket varmare i basen än NAD. Även här kändes det som om det va en för liten förstärkare och för små högtalare för rummet. Dock hade jag ju en Denon innan så jag vet hur de låter och jag kände igen mig väldigt mycket. Jag gillar denon skarpt, men skulle gärna vilja ha lite mer ös.
På Lars Bengtsson:- Harman/Kardon AVR235, Bäst i test enligt min åsikt, lite åt NAD hållet vad gäller kraft, men bättre detaljrikedom. Ett slags mellanting mellan Marantz/Denon och NAD. Jag tror jag kommer köpa den här, men jag ska provlyssna NAD igen, den förtjänar en andra chans. Självklart är ju AVR235 dyrare än de andra, men jag tänker satsa på lillebrorsan AVR135 tror jag...
- Marantz sr4600, har grymt bra detaljrikedom. Den kändes som den mest musikaliska hittils faktiskt. Men verkade lite tam, och det kändes som om basen fattades lite, iaf jämfört med H/K.
- Yamaha RX-V657, verkar fett bra på hemmabio, men jag tyckte den va sämst av alla på stereo lyssnande. Den saknade basen och kraften, t.o.m. marantz va markant bättre. Jag vet att Yamaha rosats i varenda test de vart med i, men jag tror de oftast vinner pga att de är så bra på hemmabio. Dock är det stor skillnad på hemmabio och musik och hemmabiotester tar ofta inte med ren stereolyssning (2 kanaler).
Stort plus till alla tre affärerna som va mycket hjälpsamma! Det är värt några hundra extra för så bra service jämfört med nätbutiker, framförallt om nåt går sönder. Iaf vad gäller den mest värdefulla prylen man äger (kommer äga)

EDIT: det blev en NAD T743v2 =)
Redigerat av kusling, 06 mars 2006 - 20:53.