Jag undrar hur man får 6.1 ljud när man kollar film hur kopplar man från dvd till förstärkare?
Yamaha RX-V630RDS
(Förstärkare)
|
0
|
(64)
|
Inga priser |
2 relaterade trådar
Koppla ihop två recievers? (23 inlägg)
|
11 år sedan |
Yamaha-klubben (160 inlägg)
|
13 år sedan |
Postad 09 April 2006 - 18:41
Hej jag är helt grön på detta med hemmabio har bara kört 2-kanaligt förut.
Jag undrar hur man får 6.1 ljud när man kollar film hur kopplar man från dvd till förstärkare?
Postad 09 April 2006 - 21:38
Jag tror att din receiver bara har 5.1 ljud och det får du genom att koppla med en koaxialdigital-eller optiskdigitalkabel mellan dvd och receiver. Du måste också ställa in din dvd-spelare, så att den klarar av DD och DTS.
Postad 09 April 2006 - 22:56
Det står i instruktionsboken att man kan ha en center bak.
Dolby Digital EX
Dolby Digital 5.1 EX (Extended Surround). En expansion av Dolby Digital 5.1 genom komplement med en bakre centerhögtalare för bättre centrering och bättre surroundljudfält i de bakre kanalerna. Denna extra kanal ”bakas in” i vänster/höger surroundkanal med hjälp av matriskodningsteknik. Observera att detta inte är ett äkta 6.1-system då det fortfarande endast innehåller 5.1 diskreta kanaler, dock kallas systemet även för Dolby Digital EX 6.1 i vardagsspråk.
Dolby Digital EX är helt bakåtkompatibelt med Dolby Digital 5.1, vilket innebär att man kan spela av en sådan inspelning på en vanlig Dolby Digital 5.1 förstärkare eller receiver utan att tappa någon information.
Vad jag inte hittar är hur man ställer in detta.
Dolby Digital EX
Dolby Digital 5.1 EX (Extended Surround). En expansion av Dolby Digital 5.1 genom komplement med en bakre centerhögtalare för bättre centrering och bättre surroundljudfält i de bakre kanalerna. Denna extra kanal ”bakas in” i vänster/höger surroundkanal med hjälp av matriskodningsteknik. Observera att detta inte är ett äkta 6.1-system då det fortfarande endast innehåller 5.1 diskreta kanaler, dock kallas systemet även för Dolby Digital EX 6.1 i vardagsspråk.
Dolby Digital EX är helt bakåtkompatibelt med Dolby Digital 5.1, vilket innebär att man kan spela av en sådan inspelning på en vanlig Dolby Digital 5.1 förstärkare eller receiver utan att tappa någon information.
Vad jag inte hittar är hur man ställer in detta.
Redigerat av Mattem, 09 April 2006 - 23:06.
Postad 09 April 2006 - 23:25
Precis som Poker_man79 skriver så använder du dig av en koaxkabel eller optisk kabel från dvd-spelaren till receivern. För att du sen ska få 6.1 ljud så måste du först ställa in att du har 6 högtalare i receiverns inställningar och nästa steg efter det är att hitta en film som har antingen ett DTS-ES ljudspår eller ett Dolby Digital EX ljudspår. Om filmen har ett vanligt Dolby Digital/DTS spår kan du pröva att trycka på +10 knappen på fjärrkontrollen för att låta receivern mixa ihop en bakre centerkanal ur höger/vänster bakkanal.
Postad 10 April 2006 - 09:13
oki då hänger jag med...trodde det hade något med de 6 utgångarna somm finns bak på dvd spelar.
Postad 10 April 2006 - 18:27
Det har ingenting med dom att göra. Bara du har 6 högtalare + sub, och att du har kopplat med digitalkabel. Eller iförsig, så kan du ju koppla med dom också till din receiver (multichannel in) och använda dig av dvd:s DD, DTS dekoder. Om du vill
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
0
Koppla ihop två recievers?
3 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?