Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nybyggd HTPC med besvärande ljud!

33 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 May 2006 - 10:09

Unregisteredb5c48126
  • Unregisteredb5c48126
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Hej. Jag byggde ihop min HTPC förra veckan, blev inte helt färdig med den förrens igår, eller jo själva lådan har varit färdig men allt annt runt om såsom högtalre, projektor kablar tangentbord, trådlöst internet mm blev inte färdigt förrens igår.
Ni som missat min tråd kan läsa här: https://www.minhembi...howtopic=122675

Men nu till problemet! Igår kväll satte jag datorn på sin plats i min TVmöbel, märkte då att den inte var så tyst som jag hade hoppats på... :D
Efter ett antal i och ur monteringar och testat lite olika grejer så gjorde jag till slut så att jag kopplade ur ALLA fläktar som finns i lådan (alla 3st :D ), och jo, då märkte jag att fäktarna jag valt är riktigt tysta för det lät nästan lika mycket utan dem.
Jag är till 95% säker att det är mina 2st nya Hårddiskar som bidrar med allt ljud, både vinnande ljud och sen det vanliga knattrandet. Det tråkiga är att just knattrandet förstärks när lådan sitter på sin plats i TV-möbeln.
Fy fan vad less jag blir! ;)

Hårddiskarna är Samsungs 300GB SATA2, HD300LJ, dessa trodde jag skulle vara några av de tystaste på marknaden så jag tror att det är jag som är kräsen, samt att diskarna körs i Raid 1 och knattrar precis likadant samt att de sitter nästan längst fram i chassiet.
Vad gör jag för att få bukt med oljudet?

Grejerna sitter i ett Zalman HD160 HTPC chassi.http://htpcnews.com/...=zalman_hd160_5

Postad bild

Postad 10 May 2006 - 10:16

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0
Om det är hårddiskarna som låter så kan du ju alltid kolla på Vertical Silence.
Inte gratis men men.

silence

Postad 10 May 2006 - 10:18

adamdny
  • adamdny
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Jag har en sån disk och jag tycker att den låter extremt lite. Men vad händer ifall du ställer chassit på gummi fötter blir det någon skillnad? Sedan så vinandet finns inte så mycket att göra åt förutom att försöka isolera hårddiskarna men då lär det ju bli problem med värmen.

//Adam

Postad 10 May 2006 - 12:04

Unregisteredb5c48126
  • Unregisteredb5c48126
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Tack för tipsen Trasan och Adam! :D

Jag har en liknande hårddisklåda i mitt gamla Artic Cooling T2 Silentium chassi, ska kanske testa att lägga en av HDD i den och se om det blir bättre. Tyvärr verkar jag få problem med att få plats för sådana där Vertical Silence lådor då dem tar upp 5,25platser. (men jag ska testmäta lite ikväll).

Jag måste nämna att jag är kräsen och jag tycker att mina hårddiskar låter ungefär lika mycket som min Z3 proj, dvs ca 23dB. Fast med ett mera störande ljud (högre frekvens) och det riktigt jobbiga knattrandet som inte heller är så högljutt men ack så störande.

Jag ska väl oxå tillägga att jag jämför lite med min gamla dator, en Artic Cooling med en Aluminiumlåda till hårddisken som hänger i 4st gummiband, och där satt en Western Digital 120GB SATA disk. Jag har som sagt oxå lyssnat på enbart hårddiskarna utan några som helst andra störande ljud i närheten (alla andra fläktar var urkopplade). Så jag jämför alltså 1st HDD i gummiupphängd i en 4mm tjock ALU-låda mot 2st HDDs sittande på några gummifötter...
Sa jag att jag är kräsen?! ;)

Redigerat av Unregisteredb5c48126, 10 May 2006 - 12:07.

Postad 10 May 2006 - 18:31

Spiken
  • Spiken
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0
Jag tyckte också min hårddisk i min HTPC var det som väsnades mest. Iaf just knattrandet som du nämner. Jag fick tipset om att ladda ner och bränna Ultimate Boot CD. Med den cd ställde jag sedan in hastigheten på hårddisken så att den blev nästan helt tyst. Just nu köra jag tom lådan utan lock för att jag håller på och modifierar. Hör knappt att den körs.

Postad 10 May 2006 - 19:39

ippo
  • ippo
  • Beroende

• 1267 inlägg
  • 0

Jag tyckte också min hårddisk i min HTPC var det som väsnades mest. Iaf just knattrandet som du nämner. Jag fick tipset om att ladda ner och bränna Ultimate Boot CD. Med den cd ställde jag sedan in hastigheten på hårddisken så att den blev nästan helt tyst. Just nu köra jag tom lådan utan lock för att jag håller på och modifierar. Hör knappt att den körs.

<{POST_SNAPBACK}>

Hur mkt kan man ställa ner hastigheten innan disken inte hinner "feeda" CPU vid tex. DVD / HD-klipp?

:D

Postad 10 May 2006 - 19:44

Spiken
  • Spiken
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0

Hur mkt kan man ställa ner hastigheten innan disken inte hinner "feeda" CPU vid tex. DVD / HD-klipp?

<{POST_SNAPBACK}>

Ingen anig. Har inga klipp på den hårddisken. Spelar allt från servern. Har ännu inte haft några problem med någon uppspelning. Har även kört 720p HD-Quicktime klipp.

Postad 11 May 2006 - 05:56

Unregistered031d9bb7
  • Unregistered031d9bb7
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Ingen anig. Har inga klipp på den hårddisken. Spelar allt från servern. Har ännu inte haft några problem med någon uppspelning. Har även kört 720p HD-Quicktime klipp.

<{POST_SNAPBACK}>

Det skulle vara intressant att hör vad du har för HTPC-lösning och vad den kan kosta.
Jag har för en diskution på
https://www.minhembi...howtopic=123306
Du kanske har något med större funktionalitet än jag söker,
men video prestanda för streaming tycks vad lika.

Hans

Postad 11 May 2006 - 07:29

Unregisteredb5c48126
  • Unregisteredb5c48126
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Jag pillade lite igår kväll med hårddiskarna, testade att köra med bara 1st i min 4mm tjocka HDD-låda från Artic Cooling, men den sänkte inte knattrandet något märkbart.. :D

Testade även min gamla Western Digital Caviar disk i ALU-lådan och den låter fan mycket högre! Både Idle och knattrandet är högre. Så att den inte lät så mycket va nog för att den satt i mitt gamla chassi som stod i mitt datorskrivbord vilket lär ha dämpat alla oljud bra. Sen så sitter det 5st fläktar i mitt gamla chassi som lär ha maskerat oljudet en del..

Så jag tror att mina problem är att diskarna sitter längst fram i Zalman Chassiet, och att min TV-bänk verkar förstärka oljuden. Diskarna i sig är tysta/lågljuda i jämförelse med andra diskar, men de är tyvärr inte tillräckligt tysta för mig. Speciellt inte i TV-rummet... ;)

Jag funderar nu på att via någon mjukvara försöka få ner oljuden, vad är "acoustic managment"?
Vart hittar man Ultimate Boot CD?

Redigerat av Unregisteredb5c48126, 11 May 2006 - 07:30.

Postad 11 May 2006 - 07:36

Unregisteredc7d69091
  • Unregisteredc7d69091
  • Lärjunge

• 456 inlägg
  • 0
"acoustic managment"? == hanterande av ljudnivåer...
Det är det du vill ställa in på din HD.

Du behöver inte vara orolig för läshastighet från diskarna för uppspelning av DVD och
HD klipp. Data läsningen från hård disk ligger bara i storleksordningen 1-2 MB/s
och det är nästan ingen fart alls idag från moderna diskar.

Det kan bara i vissa extrema fall vara problem om din hårddisk är väldigt fragmenterad.

- B

Jag pillade lite igår kväll med hårddiskarna, testade att köra med bara 1st i min 4mm tjocka HDD-låda från Artic Cooling, men den sänkte inte knattrandet något märkbart.. :D
...

Jag funderar nu på att via någon mjukvara försöka få ner oljuden, vad är "acoustic managment"?

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 11 May 2006 - 08:53

noderfix
  • noderfix
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Undra hur det skulle bli om man tog skummgummi och satte runt hela hållaren (och diskarna) för diskarna för att dämpa ljudnivån lite.......om inte disk "knattrandet" förmedlar sig i lådan, om fallet är så så borde man nästan kunna ta dom extra medföljande gummi upphängningarna och lägga emellan hållaren för diskarna och "pinnarna" den skruvas i. Kylning får dom fortfarande underifrån och skulle dom bli varma så går det alltid att sätta in en fläkt under.

Ska se om jag hinner testa i eftermiddag.......tror jag ska ha ett zalman chassi ståendes i något hörn.

Redigerat av noderfix, 11 May 2006 - 08:55.

Postad 11 May 2006 - 09:33

Unregistered44f7d5ec
  • Unregistered44f7d5ec
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
Jag minns att det var någon som rekommenderade samsung diskar att dom skulle vara bland dom tystaste. Slängde ut min maxtor disk och köpte en större samsung disk, tyvärr låter den alldeles för mycket och har satt tillbaka den gamla disken.

Vet inte hur jag skall göra.

Postad 11 May 2006 - 09:45

Spiken
  • Spiken
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Ultimate Boot CD

Postad 11 May 2006 - 11:08

Unregisteredb5c48126
  • Unregisteredb5c48126
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Antingen är jag riktigt trög, eller vilken av alla olika program ska man ladda ner från den sidan du länkade till?

Postad 13 May 2006 - 14:31

rufio
  • rufio
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Jag löste det problemet genom att köpa en gammal xbox hårddisk (den tunna seagate-disken, dom 2(?) andra varianterna är inet liak tysta) och köra allt över nätverket. Jag hör absolut inget från min HTPC även om jag sätter örat till, kansk ett svagt sus från nätagget om jag lyssnar där bak.
Kan funka med vilken 5400 rpm:are som helst men xbox diskarna får man för 120:- eller nåt, iofs bara 10 GB men det sitter bara 1 fysisk disk så dom är tysta och mindre känsliga för fel.

Redigerat av rufio, 13 May 2006 - 14:37.

Postad 13 May 2006 - 15:44

Erendir
  • Erendir
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Jag läste ditt inlägg och funderade på om det kan vara så att just ditt chassie inte dämpar ljuden speciellt bra när du har locket stängt.
För i min HTPC låda så var det definitivt fläktarna som levde om mest och även sedan jag ställde ned dem med hjälp av potentiometrar så att ljudnivån blev nästan helt tyst så var det ändå inte så att man hörde mycket av hårdiskarna...
Ett tips som jag kan ge som jag gjort själv på mina diskar är att sätta fast dessa med hjälp av 2 o-ringar på varje skruv som då sitter mellan hårddisken och chassiet.
Jag kan inte säga exakt hur mycket detta hjälp eftersom jag aldrig provat utan o-ringarna.
Däremot så kan jag säga att hårdiskarna aldrig varit ett problem ljudmässigt... :wub:

Postad 13 May 2006 - 18:42

chevnanne
  • chevnanne
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Ett tips om ni kan tänka er att förstöra lådan lite. :wub:

Jag har en Origen AE X15 och Zalmans låda är en kopia av den (förutom skärmen) eller tvärtom men vad jag vet så är Zalmans rätt ny. Nu till hårddiskarna, jag hade samma problem med ett oljud som jag blev tokig på. Jag bröt bort dom pinnar som hd-lådan sitter på, sen tog jag m5 bultar som jag skruvade i chassiet med dom små gummiringarna på varje sida på chassieplåten och likadant mot hd-lådan och det enda jag hör nu är ett mycket svagt knattrande mot mer skrammel och ett högt brummande ljud förut. Har även lagt in ljuddämpningsmatta i hela lådan men det spelade ingen roll innan jag byggde om hd-lådan för den lät lika illa ändå. Min är numer i stort sett ljudlös. :(

Redigerat av chevnanne, 13 May 2006 - 18:44.

Postad 14 May 2006 - 00:28

Spiken
  • Spiken
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0

Antingen är jag riktigt trög, eller vilken av alla olika program ska man ladda ner från den sidan du länkade till?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag laddade ner Ultimate Boot CD Ver 3.4 (Full) som ISO image och brände med Nero. Sedan bootade jag från skivan och valde vilken typ av hårddisk jag hade i maskinen, därefter valde jag inställningar jag ville göra på disken.

Postad 14 May 2006 - 09:22

Unregisteredc33003e2
  • Unregisteredc33003e2
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Jag har precis samma chassi (Zalman) och hårddisk. Satte ihop allt under gårdagen och jag har precis samma problem med oljud. Jag tror det mesta kommer från hårddisken men även de två chassifläktar som sitter bak verkar väsnas en del. Och så kommer ju dvd-lådan också. Men det finns visst nåt program för att tysta den också?

Postad 14 May 2006 - 09:31

Unregisteredc33003e2
  • Unregisteredc33003e2
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Har just laddat ner ultimate boot cd men det verkar tyvärr som att hutil och shdiag som finns med för samsungdiskar inte klarar just den disken som jag har (Spinpoint T HD300LJ). Men så här skriver de i sin produktinformation:

From movies to music, SAMSUNG SpinPoint drive answers all your AV needs with a drive that is so quiet, YOU WON'T EVEN KNOW IT IS THERE.

Jo pyttsan...

Postad 14 May 2006 - 12:59

furuu
  • furuu
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Häng upp diskarna i band av gummi så får du bort vibrationerna. vibrationerna står för en stor del av ljudet. Här kommer en länk till en färdig produkt men det är väldigt lätt att göra liknande på egenhand. Har en sådan och har även gjort egna lösningar för mina diskar och det gör susen

diskupphängning

Postad 14 May 2006 - 17:42

Octopussy
  • Octopussy
  • Veteran

• 1868 inlägg
  • 0
Ett tips är att använda Seagate barracuda diskar dom är otroligt tysta.

Postad 14 May 2006 - 19:09

Unregisteredc33003e2
  • Unregisteredc33003e2
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Nu finns det bara 3.5-tums platser kvar men det skall väl gå att hänga upp disken på nåt vis ändå. Skall fundera på det. Den får låta några dagar till. Det är ändå så mycket som skall lira innan allt är klart. Just nu verkar media center funka lite halvtaskigt. Tv-bilden börjar hacka och stannar sen efter ett tag och då får man gå ur det fram och tillbaka. Ingen höjdare. Tror nog att det lutar åt mediaportal ändå.

Men det var en film med på mediacenter som man använder när man skall ställa in kontrast och ljusstyrka och sånt. Det var nog HD-kvalitet på den. Och oooo... vilken bild.... så skall det vara....

Jag körde den på min Sony LCD 32-a. Ujuj... Har ju funderat på om jag skall ha plasma eller lcd till vardagsrummet. Men jag tror inte man får den bilden på plasma faktiskt. Det blir nog lcd för mig.

lite ot kanske.. men ändå

Postad 15 May 2006 - 13:22

Unregisteredb5c48126
  • Unregisteredb5c48126
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Tack alla för tipsen/hjälpen!

Tyvärr så slutade mina hårdiskar att funka efter att jag testat att lägga en av dem i min Artic cooling HDD-låda... :( B) ;) :D ;) <_<
När jag försöker att starta datorn så står det att det saknas någon "........win32/Config/setup....." fil av något slag. Och att man ska sätta i Setup skiva1, vet inte vad det är för skiva men det hjälper inte med mina MCE-skivor.. :lol:
Så jag får väl formatera mina Samsung hårddiskar och installera om allt på nytt. Tar väl bara en helg eller nått och 30 omstarter innan allt är i sin ordning igen då. Fy fan vad less jag blir, jag fattar inte hur det kan ha blivit så här.

Men, det positiva i sammanhanget är att jag nu kör med min gamla Western Digital HDD, det är denna jag har cloonat till mina samsung diskar, så det mesta finns på denna och det konstigaste/bästa av allt är att nu laggar inte TVkanalerna nästan ingnting alls. Jag fattar inte varför det skulle lagga mera med andra hårddiskar med samma program och setup.
Men jag har märkt att många program inte funkar så bra på cloonade HDDs, så mina nya Samsung diskar blir helt nyinstallerade istället för clonade...

Angående ljudnivån/störande ljud så låter min gamla Western Digital i en Artic Cooling Aluminiumlåda betydligt mera störande än mina dubbla Samsung 300GB diskar. :lol:
Jag har mätt med tumstocken i mitt Zalmanchassi och kommit fram till att om man tar bort hållarn för hårddiskarna så kan man ute något besvär ställa ner 2st ljuddämpande hårddisklådor såsom tex Nexus Drive-s-Way eller MCUBED HDD VERTICAL SILENCE

Så vid nästa löning blir det väl att beställa hem 2st sådana lådor. :lol:

Redigerat av Unregisteredb5c48126, 15 May 2006 - 13:25.

Postad 15 May 2006 - 13:53

hakuna
  • hakuna
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Man behöver inte köra UBCD, det räcker med SilentDrive. Hittade bara en tysk länk, orkade inte googla så mycket: http://www.rt-sw.de/...silentdrive.zip

Postad 04 November 2006 - 12:51

Unregisteredf339c6b3
  • Unregisteredf339c6b3
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Seagate barracuda diskar är helt klart de tystaste enligt mig. Har just nu 4 st i min sationära.

Postad 08 January 2007 - 22:00

mrwhite
  • mrwhite
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Ett tips som jag har i min htpc är dämpmattor ACOUSTIPACK DELUXE V2

http://www.kylning.c...products_id/524

Funkar kanon behöver inte bry sig om hur mycket hdd låter man kan ha vilken man vill man hör dom inte ändån.

Bara att klippa och klistra fast på alla metallytor i hela lådan och vipps så har du en supertyst htpc :angry:

har såna i min stationära dator också funkar super

man är ju rätt kräsen vad det gäller oljud

Postad 08 January 2007 - 22:43

nauman
  • nauman
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
har du sätt några förändringar på temperaturen i lådan efter insättningen av mattorna?

Postad 09 January 2007 - 08:21

hakuna
  • hakuna
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Jag kör med dämppapp http://www.micro.se/...sp?itemid=37150
och
högtalardämp: http://www.biltema.s...p?iItemId=87657

200 kr istf 465 och det blir tyst!

Postad 09 January 2007 - 11:21

Dyfa
  • Dyfa
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Jag hade samma problem som Du. Jag planerade noga för att fläktarna inte skulle väsnas, men upptäckte att hårddisken väsnades mångdubbelt mer.

Jag provade först att hänga upp den med gummibussningar vilket tog bort vibrationerna i chassiet. Det hjälpte rätt mycket. Men sedan hittade jag denna:

SCYTHE QUIET DRIVE HDD NOISELESS CASE

Den både kyler och ljuddämpar. Efter det är det svårt att höra disken överhuvudtaget.

mvh,
Daniel.

Postad 10 January 2007 - 15:44

Bill_Gates
  • Bill_Gates
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Jag har tillverkat en del ljudlösa datorer. Jag har oftast använt mig av gummiband för hårddisken, men då behövs en 5.25" plats, 3.5 räcker inte. Använder två grova gummiband som är till för förtält och presenningar som jag trär om hårddisken och sedan spänner fast i chassiets skruvspringor. Om ventilationen är dålig i lådan kan en extra fläkt vara nödvändig vid hårddiskarna eftersom dom inte får bli för varma. Värmen från en hårddisk avleds många gånger i chassiet, men det sker inte längre om den är gummiupphängd. SpeedFan kan du använda för att kontrollera temepraturen (max 50-60 C).

I min htpc har jag en 5400 rpm hårddsik i en silentdrive som i sin tur är omsluten av isoleringsmatta (typ biltema) och kyld med kylflänsar, den är 100% ljudlös. Bökigt att bygga dock. 2.5" hårddiskar skall också vara tystare, har jag läst.

Ett aluminiumchassie har tyvärr egenskapen att förstärka vibrationsljud. Alla fläktar måste nästan vara gummihupphängda. En hårddisk monterad med skruv i en metallvagga är ingen bra idé här. Samma gäller egentligen för DVD-läsaren, men den kan köras långsammare med nero drivspeed eller anydvd.

ps. Rör inte en hårddisk när den är igång. Gyroefekten kan få den att gå sönder fysiskt.

Postad 11 January 2007 - 10:38

eriklarsson
  • eriklarsson
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Jag har en Scythe Quiet Drive, och låter jag den ligga på något mjuk som inte ger resonans tycker jag ljuden tystas mycket, antagligen tillräckligt för att inte störa när väl locket är på osv..

Men däremot skapas ju massa resonans i lådan. Just nu är den ju monterad i en 5,25"-plats, så det finns inget utrymme att hänga upp den där.

Jag tänkte på att hänga den från "taket" i lådan, eller lägga den på skumgummi-dynor mot golvet i lådan.

Men det är mycket platsbrist, och att hänga en disk löst från ovan ger mig en känsla av att den inte kommer leva så länge... :)

Postad 11 January 2007 - 22:41

hakuna
  • hakuna
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Den här har jag, 5400rpm. Sätter jag silent drive på quiet så knastrar den inte alls. Inte så snabb men för MP klart tillräcklig.

Postad 27 February 2007 - 11:10

leffo
  • leffo
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hallå!

Fick precis min Zalman HD160 och är väldigt nöjd med allt förutom en sak: Oljud!! :(

Det är inte hårddiskarna som är värst utan ett högfrekvent ljud som kommer ifrån cpu-trakten, det skumma är att om man stänger av IRTrans så försvinner ljudet, eller om man belastar cpun med tex CPU-burn...

:P

nån som känner igen detta eller har en lösning? :blink:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.