Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Tyst PC

42 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 08 May 2006 - 06:37

Unregistered031d9bb7
  • Unregistered031d9bb7
  • AnvĂ€ndare

• 142 inlĂ€gg
  • 0
Jag vill köpa en PC att ha i vardagsrummet.
Den ska spela video mm.
Finns det nÄgon utan störande flÀktljud?

Hans

Postad 08 May 2006 - 06:42

northernlight
  • northernlight
  • LĂ€rjunge

• 413 inlĂ€gg
  • 0

Den ska spela video mm.

Hans

<{POST_SNAPBACK}>

vattenkyld?

Postad 08 May 2006 - 08:04

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlĂ€gg
  • 0

Den ska spela video mm.

VIAs Epia-modeller ?

Redigerat av frollic, 08 May 2006 - 08:05.

Postad 08 May 2006 - 08:43

Unregistered031d9bb7
  • Unregistered031d9bb7
  • AnvĂ€ndare

• 142 inlĂ€gg
  • 0
Tack

Vattenkylt verkar mer avancerat Àn jag tÀnkt.
Eftersom jag inte ska spela pÄ PC behövs inte mera prestanda Àn att den funkar som god mediaspelare.
Fast jag fan inte VIAs Epia, det verkar vara ett kortsystem, inte en PC. Vilken PC bygger pÄ detta.

Hans

Postad 08 May 2006 - 08:44

noderfix
  • noderfix
  • AnvĂ€ndare

• 164 inlĂ€gg
  • 0
mCubed HFX mini..........
eller den "stora" HFX

Redigerat av noderfix, 08 May 2006 - 08:45.

Postad 08 May 2006 - 08:56

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlĂ€gg
  • 0

Fast jag fan inte VIAs Epia, det verkar vara ett kortsystem, inte en PC. Vilken PC bygger pÄ detta.

Det Àr en x86-kompatibel plattform som endast tillverkas utav VIA.
Processorerna Àr strömsnÄla, och krÀver som oftast bara passiv kylning. Dessutom Àr moderborden smÄ, kan lÀtt sÀttas i smÄ (och snygga) lÄdor, som med lÀtthet göms undan.

http://www.buggy.nu/...a=search&q=epia

Finns ocksÄ en mindre version som heter Nano, pÄ 12x12 cm ....

Redigerat av frollic, 08 May 2006 - 09:21.

Postad 08 May 2006 - 09:24

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlĂ€gg
  • 0

Processorerna Àr strömsnÄla, och krÀver som oftast bara passiv kylning. Dessutom Àr moderborden smÄ, kan lÀtt sÀttas i smÄ (och snygga) lÄdor, som med lÀtthet göms undan.

Flera av modellerna har dessutom HW avkodning för mpeg2 och 4.

Postad 08 May 2006 - 18:31

k_k
  • k_k
  • AnvĂ€ndare

• 159 inlĂ€gg
  • 0
Köp en bra cpu flÀkt, skall du bara kolla film sÄ bör du klara dig med att kyla cpu'n passivt. Sen kan du Àven kyla gpun samt nordbryggan passivt, du behöver dock en eller tvÄ chassiflÀktar (Jag skulle köpa nexus flÀktar dÄ de Àr vÀldigt tysta, 120mm) Sen skulle jag vÀlja ett seasonic nÀtagg dÄ de tydligen skall vara vÀldigt tysta.

PS: Köpt Amd framför intel dÄ de inte blir lika varma... vÀrme = mer ljud frÄn flÀkten dÄ den mÄste kyla hÄrdare.

Postad 08 May 2006 - 19:29

Unregistered031d9bb7
  • Unregistered031d9bb7
  • AnvĂ€ndare

• 142 inlĂ€gg
  • 0
Är det inte problem med att bygga en PC?
FÀrdig och testad Àr lÀttare, men dÄ gÀller det att hitta rÀtt.

Det skulle vara kul med "en egen" PC, men hur vet man att delarna
passar?

Hans

Postad 08 May 2006 - 20:57

k_k
  • k_k
  • AnvĂ€ndare

• 159 inlĂ€gg
  • 0

Är det inte problem med att bygga en PC?
FÀrdig och testad Àr lÀttare, men dÄ gÀller det att hitta rÀtt.

Det skulle vara kul med "en egen" PC, men hur vet man att delarna
passar?

Hans

<{POST_SNAPBACK}>

Om du köper en dator sÄ kan du med största sÀkerhet glömma att den kommer vara tyst, för det andra sÄ Àr de inte prisvÀrda.. Du för helt enkelt en mycket bÀttre dator om du bygger den sjÀlv.

Vill du ha tips om delarna passar ihop och dylikt sÄ posta i denna trÄd vad paketet skall kosta sÄ finns det sÀkert mÄnga som kan hjÀlpa till och vÀlja delar!

Om inte sÄ kolla pÄ www.sweclockers.com dÀr det finns mÀngder av folk som gÀrna hjÀlper dig.

Postad 09 May 2006 - 09:51

otemanu
  • otemanu
  • Amatör

• 93 inlĂ€gg
  • 0
MÄnga videoformat idag (vmvhd, h264 etc) krÀver massor av bÄde CPU/GPU. BÄda producerar en massa vÀrme och blir svÄra att kyla i smÄ lÄdor som kanske ska stÄ inklÀmda pÄ hyllor eller i möbler. Hur man Àn försöker med tysta flÀktar i en kraftfull dator sÄ kommer det att höras nÀr du har kör en tung film i nÄgon timme.
Jag löste problemet med en Zalman Reserator (passiv vattenkylning som kyler CPU/GPU/Nordbrygga). Det Àr helt tyst och endast en temperaturstyrd 120mm flÀkt behövdes (<900 rpm).

Det finns helt passiva lÄdor som verkar ok men dÄ Àr vi uppe i 20-30K samt att en sÄn lÄda mÄste stÄ relativt fritt pga kylningen.

Postad 09 May 2006 - 09:59

Unregistered828ccd15
  • Unregistered828ccd15
  • ForumrĂ€v

• 935 inlĂ€gg
  • 0
Enkelt! Köp en Mac Mini, helt tyst.

Postad 09 May 2006 - 10:15

CyberVillain
  • CyberVillain
  • Veteran

• 1789 inlĂ€gg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Postad bild

Postad 10 May 2006 - 10:29

MGK
  • MGK
  • Beroende

• 1015 inlĂ€gg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Postad bild

<{POST_SNAPBACK}>

Vad skall ta sig till nÀr rullen Àr slut ??? :D

Postad 10 May 2006 - 10:37

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • MĂ€stare

• 3989 inlĂ€gg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Alldeles för klen...

Postad 10 May 2006 - 10:43

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlĂ€gg
  • 0

Alldeles för klen...

Om man inte krÀver att den skall kunna spela upp HD-klipp, skall det inte vara nÄgot problem.

Postad 10 May 2006 - 10:45

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • MĂ€stare

• 3989 inlĂ€gg
  • 0

Alldeles för klen...

Om man inte krÀver att den skall kunna spela upp HD-klipp, skall det inte vara nÄgot problem.

<{POST_SNAPBACK}>

Japp det var HD klipp jag tÀnkte pÄ.
Annars duger den sÀkert utmÀrkt (om man bortser frÄn att det Àr en MAC dÄ:-))

SÀga vad man vill om IMAC men snygga akvarium kan de göras om till iaf :-)

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 10 May 2006 - 10:45.

Postad 10 May 2006 - 13:35

Unregistered031d9bb7
  • Unregistered031d9bb7
  • AnvĂ€ndare

• 142 inlĂ€gg
  • 0
Tack för ert visade intresse, det Àr flera bra ideer och det fÄr mig ocksÄ att tÀnka till vad jag verkligen ska anvÀnda PCn till.
Det blir ju 6e eller 7e PCn i huset sÄ hustrun kommer att bli svÄr i förhandlingen och nÄgot "teknisk lull lull" Àr det inte tal om.
Dock Àr HD video redan i huset. Fast den hÀr PC ska "bara" spel upp (inte redigera).
Den ska anslutas till nÀtverket med kabel.
Behöver inga CD/DVD driver.
Spel Àr en styggelse i mitt hem, sÄ grafiken bör "endast" fixa video formaten och 1024x768 plasma TVn. VGA anslutning rÀcker nog TVn.
Eventuellt vore det bÀttre att lÀgga en del av Mediabanken i den hÀr PCn, sÄ nÄgra stora och "friska" HDD fÄr det bli.

Nu har jag inte satt ett pristak, men kanske givit en spec som bör rÀcka för behoven nÄgra Är.
Hoppas det kan leda till nÄgra förslag pÄ PC-lösning.
Jag avser att lÄta lokal PC-butik plocka ihop PCn, om det inte rekommenderas nÄgot annan, eller om nÄgon tycker sÄnt hÀr Àr sÄ kul att hjÀlp erbjuds.

Det Àr nog ganska mÄnga som kan ha intresse av en sÄdan burk.

Hans

Postad 10 May 2006 - 13:43

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlĂ€gg
  • 0

Om plÄnboken tillÄter:

The LĂ€nk

Postad 10 May 2006 - 13:49

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlĂ€gg
  • 0
Jag rÄkade snubbla över http://www.3nity.se/index.php/cPath/22 , men den verkar inte finnas förrÀn i höst. Dessutom kanske den mer Àr avsedd att vara en digitalbox, Àn en dator.

Redigerat av frollic, 10 May 2006 - 13:50.

Postad 10 May 2006 - 15:23

Unregistered031d9bb7
  • Unregistered031d9bb7
  • AnvĂ€ndare

• 142 inlĂ€gg
  • 0

Om plÄnboken tillÄter:

The LĂ€nk

<{POST_SNAPBACK}>

Det hÀr var ju ganska nÀra, för att inte sÀga riktigt bra, men du har rÀtt angÄende priset.
Kan det verkligen vara kylflÀnsarna som gör att den Àr vÀrd ca 10tusen (3ggr) mera Àn en lÄgbudgetPC med samma prestanda. Det liggande formatet Àr ju ocksÄ en fördel för dÄ gÄr det att trycka in den i TV-bÀnken. Kanske det Àr dÀr priser kommer in.
Summa: lite vÀl dyr för det man fÄr (om det nu inte gömmer sig nÄgon finness som jag förbisett).

Tack iaf, Hans

Postad 10 May 2006 - 15:33

Unregistered828ccd15
  • Unregistered828ccd15
  • ForumrĂ€v

• 935 inlĂ€gg
  • 0
Till CyberVillain och wmadoss skulle jag vilja sÀga: Fördommar och bristande kunskaper. Men fortsÀtt gÀrna tro pÄ era egna villfarelser. Jag kom med ett vettigt förslag pÄ en dator som klarar det Hans Linde önskar.

Postad 10 May 2006 - 15:37

Unregistered031d9bb7
  • Unregistered031d9bb7
  • AnvĂ€ndare

• 142 inlĂ€gg
  • 0

Jag rÄkade snubbla över http://www.3nity.se/index.php/cPath/22 , men den verkar inte finnas förrÀn i höst. Dessutom kanske den mer Àr avsedd att vara en digitalbox, Àn en dator.

<{POST_SNAPBACK}>

Det Àr ju uppenbart en box, med "extra funktioner".
Inte helt lÀtt att bedömma om den gör jobbet, blir att ring sÀljaren för förtydligande.
Jag skrev inte tidigare att jag ocksÄ skulle öppna/spel/visa foto och musik som ligger
i foldrar pÄ andra PCs i nÀtet. Fast det kanske den fixar.
Det Àr en billig lösning.

För att inte den hÀr trÄden ska driva ivÀg Ät fel hÄll, vill jag sÀga att jag testat
sk "nÀtverks-mediaspelare" (D-link har en), och dessa systemlösningar Àr mycket lÄngsamma
och fÄr mig att tÀnka tillbaka pÄ stordator-tiden med monitor till en nÀtverk med svarstider som fÄr min mormor till att verka snabb. (det var inte bÀttre förr)

Hans

Postad 10 May 2006 - 15:55

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlĂ€gg
  • 0

Det hĂ€r var ju ganska nĂ€ra, för att inte sĂ€ga  riktigt bra, men du har rĂ€tt angĂ„ende priset.
Kan det verkligen vara kylflÀnsarna som gör att den Àr vÀrd ca 10tusen (3ggr) mera Àn en lÄgbudgetPC med samma prestanda. Det liggande formatet Àr ju ocksÄ en fördel för dÄ gÄr det att trycka in den i TV-bÀnken. Kanske det Àr dÀr priser kommer in.
Summa: lite vÀl dyr för det man fÄr (om det nu inte gömmer sig nÄgon finness som jag förbisett).

Nja, det finns nog ingen finess du förbisett - men för att se vad delarna kostar att köpa löst kan du titta pÄ denna lÀnk hos datorbutiken och glöm inte att lÀgga ihop tillbehören nedtill pÄ sidan.

Jag har inte lÄdan sjÀlv - men hade jag rÄd, skulle jag (kanske) slÄ till.

Jag skulle se det som en "investering" eftersom man antagligen kan behÄlla lÄdan i mÄnga Är medan man uppgraderar innehÄllet (moderkort, processor, grafikkort etc)

.....................................

AngÄende diskussionen om Mac-mini Àr vÀl mina invÀndningar avsaknaden av TV-kort och "vettiga" programvaror. Numera kan man visserligen köra windows pÄ en mac-mini - men jag vÀljer nog ÀndÄ en "vanlig" PC för det ÀndamÄlet.

Visst finns det en del HTPC-programvaror Àven för Mac, men enlig mig Àr de inte riktigt lika "utvecklade" som till PC.

Postad 10 May 2006 - 15:58

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • MĂ€stare

• 3989 inlĂ€gg
  • 0

Till CyberVillain och wmadoss skulle jag vilja sÀga: Fördommar och bristande kunskaper. Men fortsÀtt gÀrna tro pÄ era egna villfarelser. Jag kom med ett vettigt förslag pÄ en dator som klarar det Hans Linde önskar.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo jag sa ju det senare att om man inte bryr sig om HD sÄ kan nog en macmini funka men för mÄnga sÄ gÄr den alltsÄ bort dÄ den Àr för klen.
Sen som redan nÀmts sÄ finns det inte lika bra programvaror för mac som det finns för windows/linux tex.

Postad 10 May 2006 - 16:04

Unregistered828ccd15
  • Unregistered828ccd15
  • ForumrĂ€v

• 935 inlĂ€gg
  • 0
Varför skulle en Mini med, som det stÄr pÄ Apples hemsida, "DVI-videoutgÄng med stöd för digitala upplösningar upp till 1920 x 1200 bildpunkter" fungera att spela HD material pÄ?

Postad 10 May 2006 - 16:07

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • MĂ€stare

• 3989 inlĂ€gg
  • 0
Den Àr lite för klen för att klara dekoda mpeg2 i 1080i, h.264 kan man nog glömma redan vid 720p.

SÄvida man inte hottat upp den pÄ senare tid sÄ Àr den tyvÀrr för klen.

Sen att den klarar upplösningar upp till 1920X1200 sÀger inget om vad den klarar i HD vÀg egentligen.

Postad 10 May 2006 - 16:15

Unregistered828ccd15
  • Unregistered828ccd15
  • ForumrĂ€v

• 935 inlĂ€gg
  • 0
Eftersom min Powerbook med 1,25 GHz PPC processor klarar av 720p utan problem och minin har 1,66 GHz Intel Core Duo-processor sÄ tror jag nog att minin klarar det.

Postad 10 May 2006 - 16:34

Unregistered031d9bb7
  • Unregistered031d9bb7
  • AnvĂ€ndare

• 142 inlĂ€gg
  • 0

Eftersom min Powerbook med 1,25 GHz PPC processor klarar av 720p utan problem och minin har 1,66 GHz Intel Core Duo-processor sÄ tror jag nog att minin klarar det.

<{POST_SNAPBACK}>

Bra att du stÄr pÄ dig.
SjÀlv hade jag mac i mÄnga Är som "tjÀnstevapen" och det vara helt ok.
Sedan jag gjort privata investeringar har dock priset/prestandan legat till
PCs fördel (Àven om "strulet" mÄngfaldigats).
Jag ska kolla prisnivÄn pÄ ditt förslag, dock Àr det mindre Àn nödvÀngigt,
och smÄ prylar brukar ocksÄ kosta. ( det finns ingen platsbrist men..... )

Hans

Postad 10 May 2006 - 16:45

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • MĂ€stare

• 3989 inlĂ€gg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har inte testat sjÀlv utan redogör bara för vaf folk skrivit om den pÄ tex avsforum.
Visst det gÄr att spela och det funkar vÀl att se pÄ men med droppade frames ...

Postad 10 May 2006 - 20:14

Unregistered031d9bb7
  • Unregistered031d9bb7
  • AnvĂ€ndare

• 142 inlĂ€gg
  • 0
Om den rÀcker fullt ut fÄr vÀl utvÀrderas. Annars tror jag att Grafik har varit Macéns styrka.

Men visst Àr den lÀcker
Apple Mac mini Core Solo 1.5 GHz
http://www.misco.se/...&hbx_CMP=AFC-02

En sÄdan behöver man, nÀr man sett den....... iaf till nÄgot.
"bra-att-ha-pryl"

Hans

till lÀgg:.........................
Den hÀr var vassar, men dyrare.
APPLE MAC MINI CD 1.66 512/80 SD APX BT
http://www.dustinhom...odID=5010092923

Hans

Redigerat av Unregistered031d9bb7, 10 May 2006 - 20:20.

Postad 11 May 2006 - 09:42

Spiken
  • Spiken
  • ForumrĂ€v

• 543 inlĂ€gg
  • 0
Hans, du var sugen pĂ„ min konfiguration. Mera om mitt htpc-bygge kan du lĂ€sa pĂ„ min hemsida. Är det nĂ„got specifikt du undrar över, frĂ„ga pĂ„ :D

Har förresten för mig att jag lÀst nÄgonstans att man mÄste ha Mac Mini Core Duo för att HD klipp ska fungera.

Redigerat av Spiken, 11 May 2006 - 09:43.

Postad 11 May 2006 - 14:43

Unregistered031d9bb7
  • Unregistered031d9bb7
  • AnvĂ€ndare

• 142 inlĂ€gg
  • 0

Hans, du var sugen pĂ„ min konfiguration. Mera om mitt htpc-bygge kan du lĂ€sa pĂ„ min hemsida. Är det nĂ„got specifikt du undrar över, frĂ„ga pĂ„ :)

Har förresten för mig att jag lÀst nÄgonstans att man mÄste ha Mac Mini Core Duo för att HD klipp ska fungera.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag Àr imponerad!!!

Kul med folk som har "intressen". (Är det det som kallas Nörd idag. JĂ€lva dumt ord. Trolig
uppfunnit i avund, av nÄgon lÄj.)

Din HTPC har dock högre funktionalitet Àr jag söker och den liggande lÄdan du valt Àr ett plus
om den inte kostar 1000 kr extra.
FörstÄd jag rÀtt sÄ har du köpt allt pÄ ett stÀlle (eller det Àr möljigt att göra det).
Om du kan komma med ett förslag (lista pÄ delar och var det ska köpas) blir jag skyldig dig nÄgot. Det bÀsta vore ju om leverantören plockade ihop PC ocksÄ.

Jag tror jag redan uttryck behoven, annars försöker jag igen, om du erbjuder hjÀlp.

Hmmmm... ditt förslag kommer sÀkert nagelfaras av likasinnade pÄ det hÀr förtrÀffliga forumet.

Hans

Postad 11 May 2006 - 18:07

Spiken
  • Spiken
  • ForumrĂ€v

• 543 inlĂ€gg
  • 0

Jag Àr imponerad!!!

Kul med folk som har "intressen". (Är det det som kallas Nörd idag. JĂ€lva dumt ord. Trolig
uppfunnit i avund, av nÄgon lÄj.)

Din HTPC har dock högre funktionalitet Àr jag söker och den liggande lÄdan du valt Àr ett plus
om den inte kostar 1000 kr extra.
FörstÄd jag rÀtt sÄ har du köpt allt pÄ ett stÀlle (eller det Àr möljigt att göra det).
Om du kan komma med ett förslag (lista pÄ delar och var det ska köpas) blir jag skyldig dig nÄgot. Det bÀsta vore ju om leverantören plockade ihop PC ocksÄ.

Jag tror jag redan uttryck behoven, annars försöker jag igen, om du erbjuder hjÀlp.

Hmmmm... ditt förslag kommer sÀkert nagelfaras av likasinnade pÄ det hÀr förtrÀffliga forumet.

Hans

<{POST_SNAPBACK}>

Neah, gejerna Àr köpa lite överallt. DÀr det var billigast just dÄ. Köpte lÄdan pÄ DustinHome just i det lÀget de började sÀnka priset pÄ lÄdor. Trodde att de kanske var ett erbjudande. Men visade sig vara en allmÀn sÀnkning.

Datorn satte jag ihop sjÀlv, har satt ihop en del dator i mitt liv, sÄ det kÀndes sjÀlvklart.

NÀr det gÀller en butik som gör allt har jag hört bra om TVPC. De verkar vara ganska medgörliga nÀr det gÀller kundernas önskemÄl. Har inte sjÀlv anvÀnt dom, men lÀst om dom lite hÀr pÄ forumet.

Vet inte vad du har för budget eller för krav pÄ din HTPC (du har sÀkert nÀmnt i denna trÄden) men standardversionenstandardversionen av det chassi jag har kostar pÄ tv pc 8300, vilket inte Àr fy skam.

Postad 11 May 2006 - 18:19

Unregistered031d9bb7
  • Unregistered031d9bb7
  • AnvĂ€ndare

• 142 inlĂ€gg
  • 0
Jag Àr i kontakt med TVPC.
Förslag kommer.

Hans

Postad 13 May 2006 - 18:18

Erendir
  • Erendir
  • Wannabe

• 10 inlĂ€gg
  • 0
TĂ€nkte bara komma med lite tips.
Först och frÀmst tycker jag att det absolut Àr ett plus att du bygger lÄdan sjÀlv alternativt vÀljer delar sjÀlv och lÄter butiken bygga ihop den Ät dig.
Det blir mycket billigare och du fÄr precis vad du vill för delar.
AngÄende ljudnivÄn sÄ Àr min erfarenhet att det gÄr att fÄ den tillrÀkligt tyst för att det inte skall vara nÄgot problem att ha den som vardagsrumsdator.
Och dÄ menar jag ocksÄ att du ska kunna ha bÄde "in" och "ut" chassieflÀktar plus dÄ naturligtvis processorflÀkt.
PÄ mitt bygge sÄ satte jag ihop en "fan controller" och lyckades dÄ fÄ ned ljudnivÄn sÄ att temperaturen var helt acceptabel OCH ljudnivÄn nÀst intill obefintlig.
Kolla gÀrna pÄ mina projektbilder pÄ mitt bygge, (ska försöka hinna att lÀgga upp dem ikvÀll eller sÄ fort som möjligt).

Postad 18 May 2006 - 06:28

Unregistered031d9bb7
  • Unregistered031d9bb7
  • AnvĂ€ndare

• 142 inlĂ€gg
  • 0
Jag varit i kontakt med TVPC och fÄtt följande förslag efter en del "trimmande".

Det skulle vara interessant och höra vad ni tycker.

-------------
Det fungerade Àven med sempron 2800+, men dÄ lÄg processorbelastningen
vÀldigt högt (ca 92%).
Det som jag finner bÀst Àr att köra en AMD Athlon 3200+. Som sagt det Àr det
bÀsta alternativet jag finner till dig, ska du gÄ ner i processorkraft sÄ
fÄr processorn jobba hÄrdare vilket medför högre temperatur och flÀktar som
gÄr snabbare.

BenÀmning Antal
Antec OverturePiano2ATX. Tyst, 450w 1 st
512MB PC3200 origDIMM 184-pin, DDR400 1 st
CD Win XP Media Center2005, OEM, Svensk 1 st
Geforce 6200TC 128MB MED TC 256MB 1 st
ASUS ATX A8R-MVPRD480/PCIE/LAN/939 1 st
AMD Athlon64 3200+ 1 st
300Gb Seagate 7200.9 SATA-300 eller Samsung Spinpoint 300Gb 1 st

Detta slutar pÄ ett pris av 7995:- inklusive moms.

-------------

PCn ska alltsÄ spela HDvideo (Àven SDvideo, jpg och mp3) frÄn HDD eller LAN.
Inte DVD, eller TVtuner.
Inga spel.

Hans

Postad 18 May 2006 - 07:35

Life
  • Life
  • ForumrĂ€v

• 556 inlĂ€gg
  • 0
Ser bra ut, tycker inte det verkar vara nÄgot att klaga pÄ !
Vilken CPU flÀkt ska sitta pÄ? Inte original antar jag!
Kanske satsa pÄ 2x256 DDR 400 (Dual channel) om du inte behöver mer Àn 512 mb!?
Skissade lite pÄ priset....la till en DVD brÀnnare för ca 500kr, rÀknade med att ditt moderkort kostar 1000kr (finns variant av den som gÄr pÄ 1700). Priset om du bygger sjÀlv blir dÄ ca 7500 (1000kr billigare Àn om du köper klart enligt deras spec).

Sitter sjÀlv och svÀr över min g:a epox mini och tycker den lÄter som en turbin.
Kikar pÄ Antec sjÀlv och tycker de har det bÀsta pris/kvalitet OCH tysthet som krÀvs för att stÀndigt kunna ha datorn pÄ i vardagsrummet. Dock sÄ slutade jag kika pÄ dessa HTPC chassin för att dom var
1. Dyrare
2. För djup konstruktion för mig (om jag ska ha den i hyllan)
3. Det blir för mÄnga flÀktar (=ljud).

DÀremot sÄ lÄste jag vid Antec P150 (som Àr inkl. ett tyst&bra nÀtaggregat).
I den tÀnker jag flytta jag över min P4 2.8 GHz Northwood och 2x512 DDR, Radeon 9600Pro med Arctic-cooling VGA Silencer samt western digital 160 Gb.
MÄste köpa till CPU kylning: Scythe Ninja och Nexus 120mm Real silent flÀkt (kan troligtvis köra den pÄ 5 V = ljudlös).

Fördelar:
ErkÀnt tyst chassi
Stora flÀktar (mindre ljud)
CPU kylning ljudlös
NÀtaggregatet skall vara riktigt bra med mycket lÄg ljudnivÄ.
3 st hÄrddiskar kan sitta i medföljande gummibandsupphÀngning.
Tror det blir nÄgon flÀkt mindre.....
LĂ€ttbyggd

Nackdel:
NÄgon krona dyrare
Har inte steroemöbelkÀnsla

Postad 21 May 2006 - 18:05

marpe
  • marpe
  • Rookie

• 4 inlĂ€gg
  • 0

Flera av modellerna har dessutom HW avkodning för mpeg2 och 4.

<{POST_SNAPBACK}>

Det Àr sant det du skriver, men jag vill ÀndÄ inte rekommendera att bygga Windowsbaserad HTPC av nÄgot kort i mini-itx-serien. Jag har haft Epia M-10000 sen den slÀpptes för ett gÀng Är sen och tiden har sprungit ifrÄn den, dessvÀrre. Jag har avverkat tvÄ stycken, om jag ska vara Àrlig.

TvÄ hÄrdvaruproblem kvarstÄr med senaste BIOS osv. 1 PCI-bus-hÀngningar. 2 Inte koll pÄ jÀmna och udda linjer via TV-out, vilket efter bökiga förklaringar resulterar i suddig bild pÄ TV:n. TV-kort pÄ PCI-bussen ger ofta hÀngningar sÄ... Du behöver inte titta pÄ mÄnga forum för att se det, kolla t.ex pÄ forumet kopplat till GB-PVR.

Det fungerar utmÀrkt att köra XP pÄ Epia-M, om man -som jag- tycker om anorektiska installationer. MPEG-2avkodningen Àr inte mycket att hÀnga i granen. Det gÄr ypperligt att anvÀnda VLC och Mplayer, men de flesta andra mediaspelare hackar alltförmycket.

Kör du Linux eller vill ha en extremt strömsnÄl dator, sÄ rekommenderar jag mini-itx. SjÀlv behöver jag en tyst normalströmsnÄl HTPC, svÀljer min stolthet och hÄller pÄ att avsluta mitt mÄngÄriga Epia-projekt. Jag vill kunna spela och omkoda filmer -nÀstan- pÄ SvenssonnivÄ. Kanske börjar jag bli gammal.

Redigerat av marpe, 21 May 2006 - 18:10.

Postad 27 May 2006 - 17:00

Unregistered031d9bb7
  • Unregistered031d9bb7
  • AnvĂ€ndare

• 142 inlĂ€gg
  • 0

Jag varit i kontakt med TVPC och fÄtt följande förslag efter en del "trimmande".

Det skulle vara interessant och höra vad ni tycker.

-------------
Det fungerade Àven med sempron 2800+, men dÄ lÄg processorbelastningen
vÀldigt högt (ca 92%).
Det som jag finner bÀst Àr att köra en AMD Athlon 3200+. Som sagt det Àr det
bÀsta alternativet jag finner till dig, ska du gÄ ner i processorkraft sÄ
fÄr processorn jobba hÄrdare vilket medför högre temperatur och flÀktar som
gÄr snabbare.

BenĂ€mning Antal
        Antec OverturePiano2ATX. Tyst, 450w  1 st
    512MB PC3200 origDIMM 184-pin, DDR400  1 st
        CD Win XP Media Center2005, OEM, Svensk  1 st
        Geforce 6200TC 128MB MED TC 256MB 1 st
        ASUS ATX A8R-MVPRD480/PCIE/LAN/939  1 st
    AMD Athlon64 3200+  1 st
    300Gb Seagate 7200.9 SATA-300 eller Samsung Spinpoint 300Gb 1 st

Detta slutar pÄ ett pris av 7995:- inklusive moms.

-------------

PCn ska alltsÄ spela HDvideo (Àven SDvideo, jpg och mp3) frÄn HDD eller LAN.
Inte DVD, eller TVtuner.
Inga spel.

Hans

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har valt en annan (lokal) leverantör för att ha möljighet att justera mitt val lite.
Annars Àr det ganska likt det som TVPC föreslog och som jag fann gott.

Vi har bytt till ett tystare nÀtaggregatet Àn det vi provade först, men nu verkare det vara CPU-flÀckten som Àr den mest störande.
Vilken flÀkt kan ni föreslÄ till en AMD Athlon64 3500+ ?? eller finns det nÄgot annat sÀtt att sÀnka flÀkt ljudet?

Hans

Postad 28 May 2006 - 10:22

MrMad
  • MrMad
  • LĂ€rjunge

• 259 inlĂ€gg
  • 0
Asus-moderkort brukar ha nÄgot som kallas Q-FAN inbyggt i BIOS, som reglerar flÀkten efter hur varm CPU:n Àr. StÀll in att den ska hÄlla din CPU pÄ en temperatur (65 grader Àr nog lagom för din) sÄ kommer den sÀnka flÀkthastigheten och dÀrmed ljudet.
Sen antar jag att du ocksÄ aktiverat Cool'n'quiet och kollat sÄ att CPU-hastigheten sÀnks nÀr systemet inte jobbar.
Troligtvis kommer du tycka att det lÄter för mycket ÀndÄ. Jag föreslÄr alltid den numera ganska gamla (men fortfarande lika bra) Arctic Cooling Silencer 64 Ultra TC. Den har egen mÀtning av temperaturen och snurrar inte mer Àn den behöver. Dessutom Àr den busenkel att montera och billig, under hundralappen ska du nog kunna hitta den för.

Postad 28 May 2006 - 13:42

Unregistered43444287
  • Unregistered43444287
  • Amatör

• 85 inlĂ€gg
  • 0
köp ett tyst chassi http://www.dustin.se...odID=5010076832 och bygg sen sjÀlv=)

Postad 28 May 2006 - 16:49

nixlaz
  • nixlaz
  • ForumrĂ€v

• 816 inlĂ€gg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jo jag sa ju det senare att om man inte bryr sig om HD sÄ kan nog en macmini funka men för mÄnga sÄ gÄr den alltsÄ bort dÄ den Àr för klen.
Sen som redan nÀmts sÄ finns det inte lika bra programvaror för mac som det finns för windows/linux tex.

<{POST_SNAPBACK}>

Kp den nya mac-minin med intel-processor! dÄ kan man installera vilket operativsystem man vill med apples egna program; Bootcamp. DÄ .blir det ingen brist pÄ programvara...

Om det Àr intressant sÄ kan jag sÀtta ihop ett paket att bygga ihop sjÀlv som klarar HD-film

Redigerat av nixlaz, 28 May 2006 - 16:50.

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.