Så var det då dags att ta det stora klivet över till LCD-världen!

Precis när jag skulle slå till så hittade jag tyvärr (som alltid ...) några negativa kommentarer från folk som köpt/sett Philipsen, beträffande kvaliteten från vanliga TV-sändningar (analoga'ev. satellit) och problem med att använda TV:n tillsammans med datorn. Högsta fungerande upplösning via dator verkar dessutom vara endast 1028x768 (el dylikt), utan pixelmappning (som tydligen skall vara bra att ha).

Eftersom jag mest tittar på satellit-TV (bor i Luxemburg) genom Viasat och de inte verkar ha några HD-sändningar i sikte än på ett par år, så blev jag lite bekymrad över kvaliteten på dessa sändningar.

Samtidigt dök den nya Sony 2000-serien upp, och alla som köpt den verkar supernöjda... Av förklarliga skäl finns ingen jämförande test av dessa båda apparater tillsammans. Philipsen har tydligen ansetts bättre än fjolårets Sony-modeller, men årets modeller har ju ny S-PVA skärm och den nya BRAVIA-motorn så de borde ju vara betydligt bättre än föregångarna...
Vad jag förstår är läget alltså så här: Bättre ljud och HD+Xbox-bild på Philipsen men bättre standardbild, datorkompatitbilitet på Sonyn, vilken dessutom har den praktiska funktionen att man kan spara bildinställningarna för olika bildkällor som DVD, satellit, X-box mm
Ni som har någon av dessa båda apparater, känner ni igen den här beskrivningen, och vilken apparat skulle ni ha valt i dag om det "bara" skiljde en 4000 kr mellan apparaterna? Jag kan få Philipsen för ca 28000 kr och Sonyn för ca 24000 kr...
Alla tips och synpunkter är väldigt välkomna!