Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Störningar i Boxersändningar

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 June 2006 - 20:50

fogfi
  • fogfi
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Är det bara jag som har störningar / "hack i sändningen" på boxer.
Det verkar som det bara är på kvällen som det är störningar.
Jag har antennen mot Vislandasändaren ochgår jag i på www.teracom.se står det "reduserad" någon som vet vad det kan betyda?
Några tips?

Postad 07 June 2006 - 22:01

1951
  • 1951
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
Reducerad sändareffekt för Vislandasändaren gäller endast radiokanalerna.
Vilken standard har din antennanläggning.
Är antennen gammal ?
Klarar antennen hela frekvensbandet ?
Har du kanske något gammalt rostigt sammankopplingsfilter på masten ?
Dålig antennkabel ?
Du kan behöva en antennförstärkare.
Det kan ju också vara tillfälliga sändarfel, precis som det blev "myrornas krig" vid fel på de
analoga sändningarna, får man vid fel på de digitala sändningarna pixlar i stället.
I morse t.ex. 2006-06-07 var MUX4 ur funktion på Vislandasändaren.

Postad 08 June 2006 - 07:00

fogfi
  • fogfi
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Det märkliga är att störningarna bara kommer på kvällen, på dagtid har jag bra bild.
Störningarna är hack ca var 30:e sekund, både i ljud och bild.

Postad 08 June 2006 - 09:52

Peak
  • Peak
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Jag hörde att de dragit ner effekterna på övriga Muxar för att få igång Mux 6 till HD-kanalen. Upplevde själv extrem hackighet för exakt två veckor sedan, till och med så att SVT 1 och 2 slocknade helt. Det kom verkligen över dagen, och då hörde jag att de inledningsvis hade dragit ner effekten med 30% vid de inledande testerna. Resultatet blev tydligen stora problem i hela Stockholmsregionen.

Jag såg dock detta som en bra anledning att köpa ny antenn och dra om all utanpåliggande antennkabel. Man kan säga att jag fick kraftigt förbättrat resultat. Man ska alltid ta tag i roten till problemet!!!

Skulle också kunna rekommendera att man kanske köper dubbla typer av antenner på öppet köp (vilket jag gjorde på Kjelle, mycket hjälpsamma!!!) och testar vad som passar. Jag kan definitivt rekommendera att man testar glitterantenn, särskilt om man har mycket lövverk hemma. Nu valde jag slutligen en riktad Televes med spänningsmatad dipolförstärkare, men glitterantennen var faktiskt i princip lika bra, mycket mindre och billigare samt krävde inte spänningsmatning. Som sagt, bra alternativ för många...

Postad 08 June 2006 - 14:16

thlejon
  • thlejon
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Hej,
Har haft problem med störningar och det var troligtvis radioamatörer i mitt område. De sänder ofta på kvällstid. Problemet löstes i mitt fall genom att sätta ferriter på antennkabeln som gick in i boxen. Ferriter kan man köpa på Elfa. "Ferritblock för rundkabel". Annars så följer de ibland med tex videoapparater för att sätta på elkabeln. Jag tog mina från en gammal panasonic video.

Hoppas att det hjälper!

Postad 08 June 2006 - 18:48

fogfi
  • fogfi
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Ikväll är det inga störningar, så det var kanske någon/något i området som störde.

Tack för tipsen iallafall

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.