Skotta djupt
47 svar till detta ämne
Postad 12 June 2006 - 10:24
Unregisteredae4b07cd
-
Unregisteredae4b07cd
-
Beroende
-
-
1374 inlägg
Vänner, kör just nu Bowers & Wilkins 300-serie (se sig) i mitt vardagsrum på ca 30 kvm och är mycket nöjd med kvaliteten på ljudet, i synnerhet frontarna som ger bra ljud i film och musik.
Det jag känner mig fattig på är en hård och riktigt djup bas! Subben skakar till saker när det smäller, helt klart men skottar inte på djupet.
Jag vill helt enkelt bottna! Film är prio då jag ofta lyssnar på musik genom frontarna endast (vem vet, kanske ändras)
Vad är era rekommendationer för en sub som passar med min serie högtalare? Jag är beredd att betala, men inga fantasisummor, säg mellan 6-8000 kr.
Finns det ngn sweet-spot mellan pris-prestanda vad gäller subwoofers och vart ligger den ungefär?
(vad jag menar är att en dvd-spelare från krell för 100 000 givetvis ger en bättre bild än t.ex Denon 2910 men är upplevelsen så bra att det rättfärdigar ett utlägg på 15-20 ggr summan? Sweet-spot är isåfall den summa pengar som köper så mycket prestanda att man som vanlig Svensson tycker att det är ett helt ok utlägg då man får massa upplevelse för pengarna)
Redigerat av Unregisteredae4b07cd, 12 June 2006 - 10:32.
Postad 12 June 2006 - 10:46
Unregistered42611
-
Unregistered42611
-
Guru
-
-
4120 inlägg
I lösrdags lyssnade jag lite på AudioVectors K-sub, tror det var super (fronttyget var på men tror jag kom mig att se aluminium panel bakom)
Denna spelades med/utan till följande högtalare:
Audiovector K3 super
Audiovector Mi3 Standard
Monitor Audio RS6
Monitor Audio RS8
Nu lyssnade vi bara på musik med subben, men tyckte den var ett ypperligt tillskot och basfundament som K3 super ensam saknade. RS6 och RS8 Klarade sig bättre med den biten på egen hand bättre än K3 super gjorde. Men skulle ändå föredra K3 super + Ksub före RS6 och/eller RS8.
Även till Mi3 som var minst lika duktig på lågbas som RS6 och 8 med förbihållet att den kändes mer exakt och precis - inte lika "fläskig" som RS6 och 8. Subben här var inte nödvändig, men den grävde fram det sista och man kunde få till en fläskig bas om man ville.
Jag kan dessutom tipsa om att i senaste hifi och musik står där att läsa om en stortest subwoofrar. Personligen tycker jag:
Verkar ganska intressant och det är en låda jag hade lyssnat på om jag vore som du. Den är konstruerad med ett 10" aktivt element som skjuter neråt. Samt två (10") passiva radiatorer som gömmer sig under dem silvriga panelerna på sidan.
Sedan får vi inte glömma REL, som förmodligen har en eller flera subbar i din budget, och lär kunna bli en duktig kombatant på din shortlist.
//Loofy
Postad 12 June 2006 - 11:30
Unregisteredae4b07cd
-
Unregisteredae4b07cd
-
Beroende
-
-
1374 inlägg
The Loof, going aloof!
Tackar tackar, som 2-barnsförälder kan man inte ägna så mkt tid som man skulle önska på det som är väsentligt i livet: att räta ut genvägarna till det perfekta ljudet
Postad 12 June 2006 - 11:36
Unregisteredae4b07cd
-
Unregisteredae4b07cd
-
Beroende
-
-
1374 inlägg
Loof, Infinityn går ner till 28 db, är inte det egentligen lite klent? Är dålig på detta m specar till subbar (lyssningsintrycket säger ju oändligt mkt mer). I lösrdags lyssnade jag lite på AudioVectors K-sub, tror det var super (fronttyget var på men tror jag kom mig att se aluminium panel bakom)
Denna spelades med/utan till följande högtalare:
Audiovector K3 super Audiovector Mi3 Standard Monitor Audio RS6 Monitor Audio RS8
Nu lyssnade vi bara på musik med subben, men tyckte den var ett ypperligt tillskot och basfundament som K3 super ensam saknade. RS6 och RS8 Klarade sig bättre med den biten på egen hand bättre än K3 super gjorde. Men skulle ändå föredra K3 super + Ksub före RS6 och/eller RS8. Även till Mi3 som var minst lika duktig på lågbas som RS6 och 8 med förbihållet att den kändes mer exakt och precis - inte lika "fläskig" som RS6 och 8. Subben här var inte nödvändig, men den grävde fram det sista och man kunde få till en fläskig bas om man ville.
Jag kan dessutom tipsa om att i senaste hifi och musik står där att läsa om en stortest subwoofrar. Personligen tycker jag:
Verkar ganska intressant och det är en låda jag hade lyssnat på om jag vore som du. Den är konstruerad med ett 10" aktivt element som skjuter neråt. Samt två (10") passiva radiatorer som gömmer sig under dem silvriga panelerna på sidan. Sedan får vi inte glömma REL, som förmodligen har en eller flera subbar i din budget, och lär kunna bli en duktig kombatant på din shortlist.
//Loofy
<{POST_SNAPBACK}>
Postad 12 June 2006 - 12:49
AlexanderE
-
AlexanderE
-
Guru
-
-
4905 inlägg
Ta och läs igenom månadens Hemmabio och Hifi och Musik.
Där har dom testat olika subbasar i prisklasserna 7000 och upp till 13000 kr.
Postad 12 June 2006 - 15:53
Setherial
-
Setherial
-
Användare
-
-
102 inlägg
Kör med K-super sub. Jag tror faktiskt att den är mer musiksub än filmsub. Den är otroligt bra till musik. Till film skulle jag nog valt en sub som är gjord för film helt enkelt. K sub är säkerligen inte dålig till film, men den är antagligen inte det bästa valet. Jag har inte sett så mycket film än med min sub. Prova dig fram.....
Postad 12 June 2006 - 21:44
Unregisteredf1616e6c
-
Unregisteredf1616e6c
-
Forumräv
-
-
786 inlägg
Verkar ganska intressant och det är en låda jag hade lyssnat på om jag vore som du. Den är konstruerad med ett 10" aktivt element som skjuter neråt. Samt två (10") passiva radiatorer som gömmer sig under dem silvriga panelerna på sidan. Sedan får vi inte glömma REL, som förmodligen har en eller flera subbar i din budget, och lär kunna bli en duktig kombatant på din shortlist.
//Loofy
<{POST_SNAPBACK}>
Säker på att denna sub har denna uppsättningen på elementen? När man kollar på butikernas hemsidor står där, liksom i Hifi&Musik (eller Hemmabio, kommer inte riktigt ihåg) att det endast är 1 st 10" som sitter i subben...?
Postad 12 June 2006 - 23:48
Unregistered42611
-
Unregistered42611
-
Guru
-
-
4120 inlägg
ksx: Jag baserar mitt utlåtande på det jag läst i senaste hifiochmusik Jag citerar andra stycket i testen/utlåtandet om Cascade 12 ur senaste Hifi och musik: Men inte bara formen är ovanlig, den har oxå ovanlig bestyckning, eller vad sägs om en nedåtriktad aktiv 10-tummare och två sidmonterade passiva(slavbasar)?
Det som står i butikerna berättar om att det finns ett AKTIVT element.... Förövrigt.. Så visst, det kanske inte är en husvältarsubb, men prova den ändå. men den fick bla 10p i prisvärdhet. //Loofy
Redigerat av Unregistered42611, 12 June 2006 - 23:52.
Postad 14 June 2006 - 10:34
PsychoCheF
-
PsychoCheF
-
Beroende
-
-
1353 inlägg
Kan bara tillägga att Infintiy Cascade 12 står f.n. hemman hos mig och den spelar mycket trevligt i musik men framförallt i film.
Postad 15 June 2006 - 17:54
Unregisteredf1616e6c
-
Unregisteredf1616e6c
-
Forumräv
-
-
786 inlägg
Kan bara tillägga att Infintiy Cascade 12 står f.n. hemman hos mig och den spelar mycket trevligt i musik men framförallt i film.
<{POST_SNAPBACK}>
Mer film- än musikbas då m.a.o? Då kan jag stryka denna från min vill-ha-lista!
Postad 16 June 2006 - 21:07
Unregisteredae4b07cd
-
Unregisteredae4b07cd
-
Beroende
-
-
1374 inlägg
Verkar kunna fixa en beg. B&W ASW 650 för runt 3500-4000 kr.
Finns det 2 olika modeller med samma namn? Vad jag menar är att färgen Calvados som en kille vill sälja har funnits men verkar inte finnas längre. Sedan läser jag massa recensioner från främst Tyskland från 2002-2003 om denna, sedan jättehopp o recensioner i 2005!
Gjordes den runt 2002 o uppgraderades på ngt sätt 2005?
Håller Subban måttet mot nyare (jfr hemmabioförstärkare/dvd-spelare där en 4 år gammal hög måste kostat massa kulor för att slå dagens), är en ASW 650 mao värd 3500-4000?
Postad 17 June 2006 - 16:12
Unregistered42611
-
Unregistered42611
-
Guru
-
-
4120 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Mer film- än musikbas då m.a.o? Då kan jag stryka denna från min vill-ha-lista! 
<{POST_SNAPBACK}>
Om man skall tro Hifi och musik så verkar den bygga på bra efter kappasubben. Den klarade sig med 10 poäng av 10, i Ljud, Hifi men "bara" 6 i Ljud, kraft, Djup. Att jämföra med dem andra i testen, Ljud, Hifi/Ljud, kraft djup Gallo TR-2 7/5 Heco Celan Sub 30A 5/8 MA RSW-12 7/6 NHT Classic Twelve 7/9 REL Strata 5 10/9 (utm. bäst i test) Velodyne SPL-1000R 9/9 (Utmärkelse: Bra bas) Cascaden som sagt, 10/6 (utmärkelse: Prisvärd) Cascaden var den billigaste Velodyne och Rel var dyrast - nästan dubbelt av en cascade tolvan. (borde nästan jämföra med cascade 15 här i stället - mer likvärdig i pris. Heco Celan och NHT:n verkade vara dem som betraktades som dem riktiga "muskelsubbarna" i testet. Men som sagt.. Ut och lyssna, det är det enda rätta. Rigga upp med ett gäng subbar och se vilken som integrerar bäst. //Loofy
Postad 18 June 2006 - 20:44
Unregisteredf1616e6c
-
Unregisteredf1616e6c
-
Forumräv
-
-
786 inlägg
Tack för det intressanta svaret!
Jag önskar att det vore så enkelt som att bara ge sig ut o lyssna och jämföra subbar, men så är det tyvärr inte. Dels har jag ingen bil och ingen tid, samt de basar jag vill lyssna på verkar inte finnas inne i butikerna just nu...
Av testbetyget att dömma verkar Cascaden vara en riktig musikjuvel, men inte ge så mycket tryck vilket säger emot det du tidigare sa: "den spelar mycket trevligt i musik men framförallt i film"
Hur som helst verkar det vara en finfin subwoofer! Hur tycker du den är storlektmässigt? Svårt o få en riktigt uppfattning på bilderna. Helst vill jag ha en subwoofer som är så liten som möjligt, men självklart kommer välljudet i första hand!
Postad 19 June 2006 - 17:17
LSound - Thomas
-
LSound - Thomas
-
Lärjunge
-
-
260 inlägg
Om du skal ha en sub som spiller dybt, og samtidig kan levere mange db nede i det dype er SVS et alternativ. I din prisklasse har de 2 alternativer; PB10-NSD og PB12-NSD. PB12 er helt ny men jeg tror den vil komme til å sette ny standard i dens prisklasse og levere en ytelse som kommer tett på PB12-Plus til en pris som kommer tett på PB10. http://www.lsound.no...up=690&art=6229
Postad 20 June 2006 - 14:07
Unregisteredae4b07cd
-
Unregisteredae4b07cd
-
Beroende
-
-
1374 inlägg
Vart hittar man den? I Svedala verkar inten sälja längre  Om du skal ha en sub som spiller dybt, og samtidig kan levere mange db nede i det dype er SVS et alternativ. I din prisklasse har de 2 alternativer; PB10-NSD og PB12-NSD. PB12 er helt ny men jeg tror den vil komme til å sette ny standard i dens prisklasse og levere en ytelse som kommer tett på PB12-Plus til en pris som kommer tett på PB10.
http://www.lsound.no...up=690&art=6229
<{POST_SNAPBACK}>
Postad 20 June 2006 - 21:51
Unregisteredff90150f
-
Unregisteredff90150f
-
Forumräv
-
-
935 inlägg
Ett tips på riktigt brutal kapabla subbar (Ino Audio igen, ja jag vet...)
är Ino Audios Profundus P-2 (2 st basmoduler, passiva med ett 8" baselement i varje låda).
Kostar i monteringssats med låda 5640 spänn (rå MDF, bara lacka o montera dit elementen o basporten, dra en kabel, löda 4 punkter, klart!)
Har sin -3 dB punkt vid 24 Hz i fritt fält, spelar alldeles säkert rakt ner till 20 Hz i de flesta rum.
Klarar att spela över 117 dB kontinuerligt >24 Hz!
Där har du pengar över till att köpa exempelvis ett Zachry D-250 monoslutsteg att driva dem med.
Passar effektmässigt som handen i handsken till P-2:orna.
Delningsfiltret som sitter i hembioreceivern använder du för att dela med, går knappt att få det enklare.
Detta är faktiskt subbar som inte skäms för sig vad gäller att använda dem till musik samt så får man
alltid en bättre rumsintegration när man använder 2 st eller flera par basmoduler (motverkar rumsresonanser
när basljudet strålar från flera punkter).
Därför säljs de endast parvis.
Men det verkar vara rätt många som är negativt inställda till Ino Audio på det här forumet, förmodligen
rätt få som lyssnat på deras grejjer, synd (för de som inte gjort det alltså).
Hur många aktiva "subwoofers" på marknaden för runt 8000 spänn klarar att kontinerligt spela över
117 dB i fritt fält från 24 Hz utan nämnvärd distorsion? Förmodligen ingen.
Förmodligen rätt få som pallar det även för 40000 kr.
(referensparantes: ett jetplan, i verkligheten alltså, ger ifrån sig ett ljudtryck på ca. 120 dB det
är ruskigt högt)
Postad 21 June 2006 - 09:49
mrhasse
-
mrhasse
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Hej
Vill du ha maximal valuta för pengarna så kolla in 99 W12 för :3600:-
Klart jämförbar med mycket dyra modeller.
Testad i Norge på AVforum. < http://avforum.no/fo...d.php?t=30907>.
MVH
Postad 22 June 2006 - 08:33
Unregisteredff90150f
-
Unregisteredff90150f
-
Forumräv
-
-
935 inlägg
The Smisker: Du har PM
Hojta till om du vill ha produktkatalogen och prislistan (kontaktinfo till mig finns i ett av PM:en).
Postad 22 June 2006 - 12:48
Unregisteredae4b07cd
-
Unregisteredae4b07cd
-
Beroende
-
-
1374 inlägg
Hej Niklas, inte fått ditt PM än Kan du sända om det? The Smisker: Du har PM
Hojta till om du vill ha produktkatalogen och prislistan (kontaktinfo till mig finns i ett av PM:en).
<{POST_SNAPBACK}>
Postad 22 June 2006 - 15:05
Unregisteredae4b07cd
-
Unregisteredae4b07cd
-
Beroende
-
-
1374 inlägg
Monolith DF verkar ruggigt stark... Intressant sub som jag har på listan nu.
Postad 25 June 2006 - 17:57
Unregisteredff90150f
-
Unregisteredff90150f
-
Forumräv
-
-
935 inlägg
Hej Niklas, inte fått ditt PM än Kan du sända om det?
The Smisker: Du har PM
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Sorry, tog fel på person Det är Loofy som fått PM, men det såg han ändå. Ursäkta. MVH Niklas
Postad 07 July 2006 - 10:04
Unregisteredae4b07cd
-
Unregisteredae4b07cd
-
Beroende
-
-
1374 inlägg
RajDaDaj RajRaj
Idag kommer min Monolith, 45 kg engelskt hantverk!!!
Hustrun kommer vara borta ikväll o grannarna är på semester!!!
Come Ronin DTS, Come U571, Come DasBoot, Come Lejonkungen SE, RajRa Dajda Raj!
Redigerat av Unregisteredae4b07cd, 07 July 2006 - 10:06.
Postad 08 July 2006 - 11:22
Lacariuz
-
Lacariuz
-
Lärjunge
-
-
373 inlägg
Skriv gärna vad du tycker om din nya sub
Letar oxå efter en sub som kan spela bra i filmer. Ta gärna några kort oxå om du har möjlighet.
Mvh Andreas
Postad 08 July 2006 - 11:41
Unregisteredae4b07cd
-
Unregisteredae4b07cd
-
Beroende
-
-
1374 inlägg
Postad 08 July 2006 - 14:27
Lacariuz
-
Lacariuz
-
Lärjunge
-
-
373 inlägg
Jäklar vilken sub  Den var inte liten. hoppas den låter bra ??
Postad 08 July 2006 - 14:43
Myllerman
-
Myllerman
-
Forumräv
-
-
575 inlägg
Vilken liten gullig sak
Lite intryck tack  , ser ut att va fint byggd iaf.
Redigerat av Myllerman, 08 July 2006 - 14:43.
Postad 08 July 2006 - 22:00
Unregisteredae4b07cd
-
Unregisteredae4b07cd
-
Beroende
-
-
1374 inlägg
Teh sweetorz
Har inte haft tid att skaffa intryck annat än det rent visuella och lite snabba snuttar. Rejält muller i U571 och den är riktigt snabb och rapp med Rammsteins massiva 1:a platta Herzeleid.
Ska spendera lite mer tid med henne, återkommer vänner...
Ps. Det var faktiskt lättare än jag trott att få hustrun med på tåget...
Hon sade helt enkelt att "det finns snygga saker och det finns fula saker... Den är snygg... men, måste de vara så stora" Det faktum att det inte sitter ett galler med en "ful" (kommer aldrig förstå hur kvinnor tänker  ) 12" bakom gör mycket. Ds.
Redigerat av Unregisteredae4b07cd, 08 July 2006 - 22:04.
Postad 14 July 2006 - 11:25
Unregisteredae4b07cd
-
Unregisteredae4b07cd
-
Beroende
-
-
1374 inlägg
Då har man haft den hemma ett par dagar och spelat allt möjligt på den. Jag har volym i klockan 10-position så det finns hur mkt som helst att hämta även om just det sällan gör en gladare. Intryck i punktform: - Oavsett vilken volym (ser ofta film på kvällen m 2 småbarn o kvällstrött hustru) så känner man basen. Den är konstant närvarande på ett diskret och tryggt sätt. Icke förty, den skakar till när det smäller, där behöver man inte vara orolig, men hela tiden en diskret närvaro. - Bra, rapp bas i musik! Både tyngre grejor som Rammstein osv men framför allt ger den skön närvarokänsla av bas i t. ex Anders Widmarks Trio Psalmer (piano/ståbas). Även på låga volymer känns den, ständigt närvarande och trygg. - Den kickar igång och dör oerhört snabbt. Scenen i Ronin (DTS) när de "fritar" väskan från skalle-Per med olika vapen blir otroligt bra. Vapnen låter helt olika, i synnerhet kulsprutan med tungt muller som verkligen övertygar om att det är bättre att stå bakom den än framför Så fort Robert DeNiro släpper avtryckaren dör basen (bortsett från ngt förkommet eko i filmen), pistolskott har helt annan karaktär, vasst på sitt sätt men inte samma röj. - Sjunkbombs-scenen i U-571.... ALLT skramlar i både U-båt och vardagsrum. För första gången är jag på allvar orolig vad grannar ska tycka. - Kort sagt så ramar den in filmljudet på ett mjukt men handfast sätt. Tänk dig att du skakar hand med flickvännens 50-åriga farsa, en rätt tunn och senig sak, men du inser att hans grepp är det starkast tänkbara! Det slår dig plötsligt att han är och har varit plåtslagare i 30 år och du är en klen liten gym/viktlyftar-produkt som aldrig skulle klara hålla emot hans stålgrepp om han tog i bara lite. Så upplever jag basen. Naturligtvis är basen jättestor rent fysiskt, så liknelsen haltar. Men det jag vill kommunicera är att om man inte tittar på subban så får man lätt för sig att det är en liten, rapp och välspelande musikbas tills det tjongar till i filmen och man inser att den är båda Utseendemässigt: Finishen är helt fantastisk, som en vän uttryckte det. "Mer möbel än hemelektronik" och det är väl det som gör att frun inte flippat fullständigt, något jag var helt övertygad om när jag packade upp den. GalleribildMycket nöjd ska jag säga, Marek i Finland som jag köpte den av har varit riktigt trevlig att göra med och han till skillnad från BK-Electronics kan leverera snabbt, Engelskmännen har f.n. semesterstängt om det nu är ngn som hoppas på regn o lite hemmabio i sommar Vilken liten gullig sak 
Lite intryck tack , ser ut att va fint byggd iaf.
<{POST_SNAPBACK}>
Postad 14 July 2006 - 12:14
Unregisteredd480d8c6
-
Unregisteredd480d8c6
-
Användare
-
-
215 inlägg
Roligt att höra att du är nöjd med subben. Jag var helt inne på denna sub ett tag, men nu blev det REL för min del istället och det är väl inget jag direkt ångrar. Men pris prestandan på BK subben är väl nästintill oöverträffad. Mätningarna på BK subben ser helt otroliga ut och matchar/överglänser faktiskt det mesta på marknaden som ens är i närheten av samma prisklass. Grattis till ett grymt köp!
Postad 14 July 2006 - 12:17
Unregisteredae4b07cd
-
Unregisteredae4b07cd
-
Beroende
-
-
1374 inlägg
Det enda jag är helt missnöjd med är att den inte har automatisk avstängning. Man måste alltså fram och stänga av rent fysiskt, vilket glömmes titt som tätt.
Postad 14 July 2006 - 14:35
Myllerman
-
Myllerman
-
Forumräv
-
-
575 inlägg
Kul att den presterar så bra, när jag valde subb så var det mellan BK och SVS.
Hade nog blivit lika nöjd med vilket som.
Verkar som du hade en liknande upplevelse som jag fick med SVSn
Postad 30 August 2006 - 10:14
Heron
-
Heron
-
Veteran
-
-
1800 inlägg
Det enda jag är helt missnöjd med är att den inte har automatisk avstängning. Man måste alltså fram och stänga av rent fysiskt, vilket glömmes titt som tätt.
Jag håller med, men efter ett tag så sitter det i ryggmärgen. Dessutom slipper man eventuella problem som kan uppstå med auto on/off. /Heron
Postad 31 August 2006 - 04:19
Unregistered38522
-
Unregistered38522
-
Användare
-
-
140 inlägg
vad kostar en sådan bas med frakt hem till svedala?
mvh Roger
Postad 31 August 2006 - 07:09
Heron
-
Heron
-
Veteran
-
-
1800 inlägg
Här har du Mareks pris på monolithen. Finns under "butikserbjudanden" på detta forum. /Heron
Postad 31 August 2006 - 07:37
Unregisteredae4b07cd
-
Unregisteredae4b07cd
-
Beroende
-
-
1374 inlägg
Marek är mycket hjälpsam och trevlig, väl värd alla kunder han kan få.
Postad 08 September 2006 - 11:27
Unregisteredff90150f
-
Unregisteredff90150f
-
Forumräv
-
-
935 inlägg
Stänger ni av prylarna när ni inte använder dem? Varför det?
Redigerat av Unregisteredff90150f, 08 September 2006 - 11:28.
Postad 08 September 2006 - 11:39
Heron
-
Heron
-
Veteran
-
-
1800 inlägg
Med tanke på din fråga så antar jag att du aldrig stänger av din anläggning.
Jag antar också med anledning att uppvärmd elektronik låter bättre än kall, men varför har du anläggningen på när du sover, jobbar eller är bortrest?
Jag som försöker vara sparsam, tycker inte det är värt den extra energiförbrukning och slitage som blir med anläggningen konstant påslagen.
Redigerat av Heron, 08 September 2006 - 14:59.
Postad 12 September 2006 - 09:14
Unregisteredff90150f
-
Unregisteredff90150f
-
Forumräv
-
-
935 inlägg
Med tanke på din fråga så antar jag att du aldrig stänger av din anläggning. Jag antar också med anledning att uppvärmd elektronik låter bättre än kall, men varför har du anläggningen på när du sover, jobbar eller är bortrest? Jag som försöker vara sparsam, tycker inte det är värt den extra energiförbrukning och slitage som blir med anläggningen konstant påslagen.
<{POST_SNAPBACK}>
Precix, den står alltid påslagen, om jag inte reser bort under en helg eller någon vecka eller så. Varför? För att nätdelarna i främst förstärkare slits avsevärt mindre om de står påslagna konstant! Kondensatorer (elektrolyter, som används i nätdelar) slits när de laddas ur/på ofta. Inte bra, speciellt inte på större slutsteg där det kostar en bra slant att byta dem (säg 150-300 kr/konding och så har du 10-15 kondingar...). O så kan det blir rätt förödande om glättningskondingarna på endast ena näthalvan kolapsar... På ett DC-kopplat slutsteg så får man plötsligt den ena matningsspänning påen utgången... (om det inte sitter någon DC-avkänning som stryper utgångstrissorna)... Brukar säga kras i högtalarna då... Sen så mår även transistorer bra av att hållas på sin arbetstemperatur. Egentligen så mår allt material dåligt av cykliska temperaturtransienter, det leder till slut till utmattning av materialet (ALLT material växer/krymper av temperaturändringar, olika material rör sig förstås olika mycket). Ta rostfritt stål till exempel, det växer ungefär 1 mm/100 graders tempraturökning i alla riktningar... Det måste man tänka på när man konstruerar saker i rostfritt Så slitaget minskar faktiskt om du låter anläggningen stå på för jämnan, det gäller förövrigt de flesta typer av elektroniska pryttlar (inte hårtorkar och dylikt dock... de blir lätt övervarma). Datorn exempelvis står också på för jämnan av samma orsak (på kontoret stänger jag av min dator under helgerna, aldrig annars. Främst hårddiskarna mår bra av att ALDRIG vara avstängda, så slå av hårdiskavstängning i energispar-programmet om ni vill ha långlivade diskar, det är bättre att låta mekaniken stå och snurra på tomgång istället för att den ska accelera upp och ner i max/min-läge ofta).
Redigerat av Unregisteredff90150f, 12 September 2006 - 09:15.
Postad 12 September 2006 - 09:36
Unregisteredff90150f
-
Unregisteredff90150f
-
Forumräv
-
-
935 inlägg
Det här med att spara energi...
Mina slutsteg (2 st) drar kanske 200 W vardera kontinuerligt på tomgång.
Det är samma sak som att de drar 0,4 kWh energi (tillsammans).
Elenergin kostar ungefär 80 öre/kWh (momsen inräknad).
Så mina slutsteg kostar 0,8 x 0,4 x 24 (24 timmar/dygn) = 7,68 kr/dygn att hålla igång.
Det är 7,68x365= 2803,2 kr per år i elförbrukning.
Ett slutsteg som i princip alltid står på överlever lätt 10ggr längre än ett som slås på och av
säg 300 ggr/år (ungefär en gång om dagen).
Säg att mina slutsteg skulle överleva i 15-20 år (det ena är redan drygt 18 år gammalt)...
Vi säger 20 år.
Mina slutsteg kostar då mig 2x37000 kr (inköpspris) + 20x2803,2 = 93064 kr
Om jag då hade slått av mina slutsteg en gång per dag (ungefär) och det istället skulle överleva,
säg 5 år (det är bara 4 ggr kortare livslängd, men vi kan räkna på det ändå)
Så skulle jag på en 20 års period få köpa 8 st slusteg a 37000 kr = 148000 kr.
O så tillkommer elförbrukningen när den är påslagen...
Säg att den står påslagen kanske 2 timmar per dag (mindre än så lyssnar man väl inte på musik?)
och då jobbar dessutom förstärkaren (den drar alltså avsevärt mer effekt än på tomgång, men
strunt i det, vi säger att de drar 0,4 kWh ändå)
Så tillkommer elförbrukning om 2 timmar per dag, men säg endast 300 dagar/år =
= 2 (2 timmar) x 0,4 (kWh) x 300 (dagar) x 0,8 (kr/kWh) = 192 kr/år
O så räknade vi på 20 år så blir det 192x20 = 3840 kr
Totalkostnad för 20 års drift där jag får byta mina 2 slutsteg var 5:e år = 148000 + 3840 = 151840 kr
Totalkostnad för 20 års drift där mina 2 slusteg håller i 20 år eftersom de får stå påslagna
hela tiden = 93064 kr
Det är rätt avsevärt mycket mindre pengar i långa loppet
All heder åt de som vill energi-bespara, men man får inte vara dumsnål för det.
Redigerat av Unregisteredff90150f, 12 September 2006 - 09:36.
Postad 12 September 2006 - 19:38
Unregisteredae4b07cd
-
Unregisteredae4b07cd
-
Beroende
-
-
1374 inlägg
Du har för mycket tid över brorsan Det här med att spara energi...
Mina slutsteg (2 st) drar kanske 200 W vardera kontinuerligt på tomgång. Det är samma sak som att de drar 0,4 kWh energi (tillsammans).
Elenergin kostar ungefär 80 öre/kWh (momsen inräknad).
Så mina slutsteg kostar 0,8 x 0,4 x 24 (24 timmar/dygn) = 7,68 kr/dygn att hålla igång.
Det är 7,68x365= 2803,2 kr per år i elförbrukning.
Ett slutsteg som i princip alltid står på överlever lätt 10ggr längre än ett som slås på och av säg 300 ggr/år (ungefär en gång om dagen).
Säg att mina slutsteg skulle överleva i 15-20 år (det ena är redan drygt 18 år gammalt)...
Vi säger 20 år.
Mina slutsteg kostar då mig 2x37000 kr (inköpspris) + 20x2803,2 = 93064 kr
Om jag då hade slått av mina slutsteg en gång per dag (ungefär) och det istället skulle överleva, säg 5 år (det är bara 4 ggr kortare livslängd, men vi kan räkna på det ändå)
Så skulle jag på en 20 års period få köpa 8 st slusteg a 37000 kr = 148000 kr. O så tillkommer elförbrukningen när den är påslagen... Säg att den står påslagen kanske 2 timmar per dag (mindre än så lyssnar man väl inte på musik?) och då jobbar dessutom förstärkaren (den drar alltså avsevärt mer effekt än på tomgång, men strunt i det, vi säger att de drar 0,4 kWh ändå)
Så tillkommer elförbrukning om 2 timmar per dag, men säg endast 300 dagar/år = = 2 (2 timmar) x 0,4 (kWh) x 300 (dagar) x 0,8 (kr/kWh) = 192 kr/år
O så räknade vi på 20 år så blir det 192x20 = 3840 kr
Totalkostnad för 20 års drift där jag får byta mina 2 slutsteg var 5:e år = 148000 + 3840 = 151840 kr
Totalkostnad för 20 års drift där mina 2 slusteg håller i 20 år eftersom de får stå påslagna hela tiden = 93064 kr
Det är rätt avsevärt mycket mindre pengar i långa loppet
All heder åt de som vill energi-bespara, men man får inte vara dumsnål för det.
<{POST_SNAPBACK}>
Postad 13 September 2006 - 09:45
Unregisteredff90150f
-
Unregisteredff90150f
-
Forumräv
-
-
935 inlägg
Du har för mycket tid över brorsan
<{POST_SNAPBACK}>
Mmm.. Hade inte så mycket att göra på jobbet igår... (eller jo egentligen... Selekterade lite bland uppgifter som gick bra att skjuta på..)
Postad 01 January 2007 - 14:22
nborve
-
nborve
-
Forumräv
-
-
964 inlägg
Hej.
Jag har införskaffatt en Monolith.
Jag tycker att den spelar lita brötigt, kan jag ha gjort något fel?
Driver idag med en Cambridge Azur 540 v2, DVD S97 Panasonic DVD.
Wharfedale 30 frontar
Wharfedale 10 surround
Wharfedale EVO front
Monolith SUB.
Kör med LFE koppling + den andra kabeln som man får med. Lite brötigt ljud från subben och inte alls så bra som den beskrivs till musik. Film fungerar den bra till (Jag har inget annat märkt iallafall  ).
Behöver råd.
MVH Niklas
Postad 01 January 2007 - 16:28
Heron
-
Heron
-
Veteran
-
-
1800 inlägg
Kan du förklara uttrycket "brötigt" med andra ord.
Har du placerat subben akustiskt optimalt?
Postad 01 January 2007 - 18:39
nborve
-
nborve
-
Forumräv
-
-
964 inlägg
vet inte om det akustiskt optimalt men den står i ett hörne i lägenheten, det är betongväggar så detta kan säkert bidra till orsaken. mullrar lite vid återgivning av musik, verkar som att den tappar sin fasthet och den distinkta basen, svårt att förklara. Nästan som vibrationer. står på en liten matta idag.
Postad 01 January 2007 - 19:09
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
vet inte om det akustiskt optimalt men den står i ett hörne i lägenheten, det är betongväggar så detta kan säkert bidra till orsaken. mullrar lite vid återgivning av musik, verkar som att den tappar sin fasthet och den distinkta basen, svårt att förklara. Nästan som vibrationer. står på en liten matta idag.
<{POST_SNAPBACK}>
betong kan få vilken sub som helst att låta sunkig prova med att flytta ut den från väggen/hörnet
Postad 02 January 2007 - 14:18
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Niklas H - kul uträkning. En fundering till dig som är påläst - vad räknar du normalt för livslängd på ett slutsteg (som man slår av och på)? Nog måste det vara betydligt mer än 2 år?
Postad 03 January 2007 - 08:48
Unregisteredff90150f
-
Unregisteredff90150f
-
Forumräv
-
-
935 inlägg
Niklas H - kul uträkning. En fundering till dig som är påläst - vad räknar du normalt för livslängd på ett slutsteg (som man slår av och på)? Nog måste det vara betydligt mer än 2 år?
<{POST_SNAPBACK}>
Jo betydligt längre tid än 2 år borde ett slutsteg överleva, det tycker jag. Men det går ändå inte säga rent generellt för det beror så mycket på hur det är konstruerat (vad som går sönder och varför) och vilka komponenter man valt. Exempelvis så kan man ju ha valt kondingar i nätdelen som kanske inte överlever så många upp- och urladdningar och då tar det inte så lång tid att köra slut på dem om man stänger av och slår på en eller ett par ggr om dagen. Min lillebror förresten har ett NAD 216THX slutsteg som han köpte någonstans kring 95-96. Det har han slagit på och av i princip varje dag, och det spelar fortfarande som nytt. Dock så har han en lätt högtalarlast så det behöver knappast lämna mycket effekt (går lite ström genom sluttrissorna och nätdelen). Rent generellt så är dock inga temperatur växlingar bra för något material (speciellt inte metalliska material) eftersom material växer/krymper med temperaturväxlingar vilket tillslut leder till utmattning. Samma sak sker med elektroniska komponenter och man kan antingen få kortis eller avbrott i någon komponent. Så det absolut bästa är att alltid låta grejjerna stå på. Då håller de en jämn temperatur. Nätdelen behöver inte laddas ur och upp så ofta. Dock kostar det ju lite el istället. Ett välkonstruerat slutsteg (tillräcklig nätdel som orkar hålla matningsspänningen stabil och som är temperaturstabil och har bra laststabilitet) bör utan tvekan hålla minst 10 år om man sköter det bra (och inte pressar det allt för hårt för ofta). Mekanisk påverkan är ju dessutom minimal om man bara använder det hemma och inte fraktar runt det dagligen (typ PA-grejjer får ju mycket stryk..).
Redigerat av Unregisteredff90150f, 03 January 2007 - 08:52.
Postad 03 January 2007 - 10:45
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Jag håller med dig om det du säger. Är tyvärr inte lika påläst, men min erfarenhet är väl ungefär som din brors och NAD-steget - de ska vara dåligt konstruerade eller byggda för att inte hålla i minst 10 år.
Min tanke blir däröfr att det för min del blir lite haltande i beräkningen om hur mycket man sparar och inte. Ganska få som behåller sina steg i ens 10 år ... för att inte tala om 20-30 år... eller de 100 år som fallet skulle bli med 10ggr livslängd (som säkert stämmer i vissa fall). Nåja en sidoväg som bara gjorde mig lite nyfiken.
I sak håller jag som sagt med dig och har långa perioder haft mina steg påslagna av den anledning du anger - livslängd. Numera har jag dem ofta avslagna, men på i perioder, men då tänker jag inte livslängd utan att de få tillfällen jag lyssnar ska de vara varma så de låter vettigt så snabbt som möjligt. annars börjar det släppa ganska precis då man måste kila iväg och göra något annat ... Jäkla ungar att ta tid ...
Sorry OT. back on track.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
→
Subwoofrar
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|