Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Uppskalning till 720p/1080i

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 juni 2006 - 11:06

PerssonsPack
  • PerssonsPack
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
Köpte för en tid sedan ny TV, en Samsung LE40 M61 som jag är otroligt nöjd med.

Till den ville jag köpa en ny DVD spelare med HDMI utgång i budgetklassen. Man kan ju tycka att en lite dyrare spelare skulle matcha TV'n bättre men då HD-DVD och Blueray står för dörren vill jag lägga pengarna där istället om sisådär ett år.

Spelare som jag testat:

Pioneer DV490
Panasonic S52
Denon 1920
Samsung HD850

Pioneer490 > Kanonbild i alla lägen från 576p till 1080i. Ingen skillnad alls i bildkvalitet mellan dem, utan alla ser bra ut. Dock något fel på spelaren, de interlace funkar inte ALLS på vissa filmer, resultatet ser för djävligt ut och jag skickar tebax spelaren.

Panasonic S52 > Mycket inställningar, snygg osv, men tyvärr märkbart högre brusnivåer än 490, och då kunde jag ändå inte jämföra de direkt, för 490 var redan tillbakaskickad.
Alltså lämnar jag tillbaka S52 till OnOff efter en dags testande. (Samma sak här, ingen skillnad alls mellan 576/720/1080)

Denon 1920 > Till att börja med fick jag sätta på och stänga av spelaren och dra ut kontakten 3ggr innan jag fick någon kontakt via HDMI anslutningen, sedan hade jag kraftiga läppsynksprobem. Bilden upplevde jag som allt från en aning bättre än 490 till en aning sämre. Återigen ingen skillnad mellan 576/720/1080 lägena.

Samsung HD850 > Trots att den var billigast (1200kr hos lokala experthandlaren) så lämnar den jämnast upplevelse, inga synkproblem, inget brus och alla filmer ser bra ut. Dock upplever jag skillnad här mellan 576 och 720/1080. 576 är klart bättre, bättre svärta och kontrast helt enkelt.

Så nu till min egentliga fråga/fundering.

Är uppskalning ren bullshit egentligen på en billig spelare. Uppenbarligen skalar min TV bilden lika bra som åtminstonde DVD spelare upp till 3000-4000kr klassen. Alltså: HDMI är bra, bilden skickas digitalt och blir mest "ärlig", men själva skalningen är inte mycket att hänga i julranen utan mest en PR grej, typ" WOW!! 1080i, jag får HD!!"

Postad 14 juni 2006 - 12:11

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Att uppskalning är extremt överhypat är ruskigt sant. Inte minst eftersom det finns INGET som säger att en dvd-spelare gör det bättre än en tv/proj! Får kräkreflexer då man ser kommentarer som "skala till HD-kvalité" och liknande... ;)

Av de du prova så har jag bara sett Denon och den VET jag har väldigt god uppskalning till 720p varför den är bättre än vissa displayer på att skala.

Så det kan det ju vara så att Samsungen har duktig uppskalning och så ska man komma ihåg att tv:n alltid skalar om bilden (pga dess WXGA-upplösning) varför det du såg inte enbart var resultatet av spelarnas skalningsförmåga.

För att på allvar utvärdera skalningsprestanda brukar jag köra diverse "resolution patterns" på DVE, ett bra sätt att ta reda på om högfrekventa signaler (dvs små detaljer) behålls efter skalning samt om skalningen sker "jämt" över hela bilden. Testbilden som används för inställning av skärpa är bra för att kolla om skalaren adderar outlineing och andra fulheter vid skarpa kanter.

Naturligtvis spelar detta ingen roll om man inte märker någon skillnad på vanlig film men vill man detaljstudera så... B)

Postad 14 juni 2006 - 12:22

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4 884 inlägg
  • 0
Stämmer det att vanliga HD-plasmor gillar 720p bäst och att ALIS-plasmor får bäst bild av 1080i? Läste det i Bild & Ljud Hemma. Själv får jag bäst bild vid 1080i trots att jag har en normal Pioneer HD-plasma. Färgerna blir mer naturliga med 1080i, och bilden blir lite lugnare.

Postad 15 juni 2006 - 08:47

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
I teorin stämmer det men det går inte säga att A alltid är bättre än B. Det beror på från fall till fall. Som tur är är det ju enkelt att prova själv... ;) Dessutom finns det de kombinationer där 576p och för den delen 576i funkar bäst så nån allmän rekommendation är omöjlig att ge.

Skulle förövrigt inte lyssna på den tidningen alls när det gäller bildteknik eftersom de allt som oftast har helt fel helt enkelt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.