Till den ville jag köpa en ny DVD spelare med HDMI utgång i budgetklassen. Man kan ju tycka att en lite dyrare spelare skulle matcha TV'n bättre men då HD-DVD och Blueray står för dörren vill jag lägga pengarna där istället om sisådär ett år.
Spelare som jag testat:
Pioneer DV490
Panasonic S52
Denon 1920
Samsung HD850
Pioneer490 > Kanonbild i alla lägen från 576p till 1080i. Ingen skillnad alls i bildkvalitet mellan dem, utan alla ser bra ut. Dock något fel på spelaren, de interlace funkar inte ALLS på vissa filmer, resultatet ser för djävligt ut och jag skickar tebax spelaren.
Panasonic S52 > Mycket inställningar, snygg osv, men tyvärr märkbart högre brusnivåer än 490, och då kunde jag ändå inte jämföra de direkt, för 490 var redan tillbakaskickad.
Alltså lämnar jag tillbaka S52 till OnOff efter en dags testande. (Samma sak här, ingen skillnad alls mellan 576/720/1080)
Denon 1920 > Till att börja med fick jag sätta på och stänga av spelaren och dra ut kontakten 3ggr innan jag fick någon kontakt via HDMI anslutningen, sedan hade jag kraftiga läppsynksprobem. Bilden upplevde jag som allt från en aning bättre än 490 till en aning sämre. Återigen ingen skillnad mellan 576/720/1080 lägena.
Samsung HD850 > Trots att den var billigast (1200kr hos lokala experthandlaren) så lämnar den jämnast upplevelse, inga synkproblem, inget brus och alla filmer ser bra ut. Dock upplever jag skillnad här mellan 576 och 720/1080. 576 är klart bättre, bättre svärta och kontrast helt enkelt.
Så nu till min egentliga fråga/fundering.
Är uppskalning ren bullshit egentligen på en billig spelare. Uppenbarligen skalar min TV bilden lika bra som åtminstonde DVD spelare upp till 3000-4000kr klassen. Alltså: HDMI är bra, bilden skickas digitalt och blir mest "ärlig", men själva skalningen är inte mycket att hänga i julranen utan mest en PR grej, typ" WOW!! 1080i, jag får HD!!"