Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Surround- eller stereoförstärkare?

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 June 2006 - 02:43

vattenflaska
  • vattenflaska
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Som en absolut ljudamatör har jag nu bestämt mig för att beställa ett par Dynavoice M-65, samt en förstärkare. Problemet är bara att jag inte kan bestämma vilken förstärkare jag ska köpa.
Som jag ser det så har jag tre val, och dessa är:

Dynavoice SRA-2100, https://www.prisjakt...ukt.php?p=82053

Zeberg AD-66, https://www.prisjakt...ukt.php?p=76050

Yamaha RX-V457, https://www.prisjakt...ukt.php?p=28137

Dynavoicen är den billigaste, men också inget vidare - det är jag väl medveten om. Zebergen kostar visserligen en aning mer, men jag har fått intrycket av att den ska vara en väldigt prisvärd förstärkare. Yamahan är som ni kan se en surroundförstärkare, som ska vara helt ok och skapligt prisvärd.
Som den ljudamatör jag är, så är min fråga om det verkligen är värt att lägga till 600:- för att få Zebergen istället för Dynavoice-förstärkaren. Jag menar självklart ur mitt oerfarna perspektiv. Är förstärkarna verkligen så viktiga för att få bra ljud, om man inte ser till de små detaljerna?
Även om jag i nuläget inte planerar att köpa någon komplett hemmabioanläggning, så kommer jag kanske att komma vilja ha en sådan framöver. Just nu känns dock inte hemmabio särskilt aktuellt, då jag varken ser på särskilt mycket film eller har någon egentlig plats för en sådan anläggning. Det är därför som jag överväger att köpa Yamahan. Jag hade även tänkt ha högtalarna och den förstärkare jag köper i bra många år framöver. Jag har en CD-spelare från Sony som är kring fem år gammal, som jag fått från en kompis. Den är säkerligen duglig, då den kostade en bit över tusenlappen.
Såå, vad säger ni - är det en betydande skillnad mellan de tre förstärkarna när man lyssnar på musik, eller avgör högtalarna det absolut mesta? Är skillnaden mellan de två stereoförstärkarna och surroundförstärkaren så stor att det inte är värt gardera sig inför ett hemmabiosystem?
Jag förstår att det här är frågor som det inte finns något definitivt svar på, men alla sorters kommentarer skulle uppskattas.

Tack på förhand.

Postad 18 June 2006 - 06:35

CallMeNobody
  • CallMeNobody
  • Beroende

• 1126 inlägg
  • 0
Känns det inte aktuellt med hembio så ska du ju inte heller köpa det.
Utan att ha lyssnat på nån av förstärkarna så skulle jag nog gått på Zeberg, det enda argumentet jag har är att det verkar vara kinaimport och min erfarenhet det är att de är bra och extremt prisvärda.

Ang Zeberg AD-66

Med en känslighet på 93dB så borde M-65orna vara en bra kombination till dessa.

Postad 18 June 2006 - 08:12

DietButcher
  • DietButcher
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0
Absolut, känns det inte aktuellt med hembio skall du i alla lägen gå på stereo, hemmabio är väldigt överskattat enligt mig. En bra stereo kommer man bra långt med, zebergen ser bäst ut av de du tagit med men om du kan tänka dig att gå upp lite till i pris så gör cambridge audio fina stereostärkare. Finns hos hifiklubben.

Postad 18 June 2006 - 15:55

vattenflaska
  • vattenflaska
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Så skillnaden mellan Zebergen och de två andra är alltså så stor att ni anser att det är värt att köpa den?
Jag var trött när jag skrev det där innan, vad jag ville säga var att det finns en möjlighet att jag kommer att skaffa hemmabioanläggning någon gång i framtiden, men att det inte känns aktuellt just nu.
Jag har hört någonting i stil med att högtalarnas inverkan på ljudet är kring 80%, förstärkarens ca 15% och att kablar ska stå för de sista fem procenten. Ligger det någonting i detta? Om så är fallet så känns det lite önödigt att skaffa Zebergen, särskilt med tanke på att Fynda.se har ett erbjudande där M-65 och SRA-2100 kostar 3000:-
Ursäkta om jag är tjatig, men jag har en sådan stor beslutsångest just nu, och vill ha grejerna till veckan, hehe.

För övrigt; kablage - vad ska man köpa? Jag vill ha en duglig (inte dyr alltså) kabel från dator till förstärkare, och självklart högtalarkablar då.

Tack på förhand.

Postad 18 June 2006 - 16:08

DietButcher
  • DietButcher
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0
Om man går efter kundrecensionerna på fynda.se vad gäller dynavoice-paketet så verkar det ju leverera...

Postad 18 June 2006 - 17:24

vattenflaska
  • vattenflaska
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Hehe, jo. Men frågan är bara hur pass pålitliga de omdömena är. När man läser den här tråden så får man intrycket av att förstärkaren är riktigt dålig, men det jag undrar över är om det endast är ytterligheter som märks när det är fråga om förstärkare.
https://www.minhembi...howtopic=113226

Postad 18 June 2006 - 19:00

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0

Jag har hört någonting i stil med att högtalarnas inverkan på ljudet är kring 80%, förstärkarens ca 15% och att kablar ska stå för de sista fem procenten. Ligger det någonting i detta? O

<{POST_SNAPBACK}>

Normalt lär väl högtalarna stå för ca. 30 % av ljudet, all elektronik ca. 10 %, kablarnas inverkan är
nästan försumbar (neej inte om man köper dyra highend kablar som ofta är så felkonstruerade att
de adderar distorsion) rummet du spelar i har ca 60% inverkan på ljudet (om inte mer).

Postad 18 June 2006 - 19:10

Unregistered8ca6fb75
  • Unregistered8ca6fb75
  • Forumräv

• 516 inlägg
  • 0
Tjenare!

Av dessa alternativ skulle jag definitivt köra på Zeberg, mest pga att jag inte har fått några spec bra intryck från Dynavoice varken högtalare eller elektronik(har dock inte hört förstärkaren i fråga).

Sedan skulle så skulle jag nog i din sits kolla på Cambridge, ett märke som gör utmärk hifi i de lägre prisklasserna. Äger själv en A500 som inte finns längre men var den "största" i den gamla serien.
Kolla på 340A förstärkaren från Cambridge som jag tror är bättre än Dynavoicen och troligen i klass med Zeberg.

Om du har en hifklubben butik (eller annan hifi-butik) inom rimligt avstånd från där du bor rekomenderar jag definitivt ett besök för lyssning så du får lite mer kött på benen.

Lite tankar och funderingar bara :)

Mvh WazZO

Postad 18 June 2006 - 21:43

CallMeNobody
  • CallMeNobody
  • Beroende

• 1126 inlägg
  • 0
såg en begagnad a500 på tradera.

edit:
Lägg till 500:- eller vad det nu är till zebergen. Jag var inne på falkenbergs factoryoutlet (fynda.se) innan idag och den dynaviocerecievern jag såg imponerade inte det minsta (demoex för 900-1000:- nånstans). Inget lyssnande men den verkade lite väl skranglig.
Det är min erfarenhet att om du har två alternativ och den dyrare av dem verkar bättre så snåla inte, är det kris med pengar så vänta hellre ett tag och försök spara. Med lite tur så behåller du rent av den ett tag innan den lille uppgraderingsjävulen kommer tassande.

Förresten, bor du inärheten av falkenberg så har de demoex och andrasortering till reducerade priser där.

Redigerat av CallMeNobody, 18 June 2006 - 21:53.

Postad 19 June 2006 - 08:38

Unregistered2db22c08
  • Unregistered2db22c08
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
Jag tycker att du skall köra på Yamaha. Den kommer att kunna leverera tillräckligt i stereo läget för att få grepp om dina högtalare samt att rätt som det är kanse du vill ha hemmabio ändå. Kan komma fortare än man tror :)
Men som jag alltid brukar säga: Man skall inte köpa grisen..... man skall givetvis lyssna först om man har möjligheten för att bilda sig en uppfattning.
Vad det gäller kablar brukar man säga att 10% på ditt totala systems kostnad skall man lägga på kablar. Jag tycker att du skall köra med Supra Ply som är prisvärd. Något ljus i toppen men efter vad jag har hört passar dom nog dina högtalare bra.

Lycka till

Postad 19 June 2006 - 11:17

Unregistered2db22c08
  • Unregistered2db22c08
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0

Jag har hört någonting i stil med att högtalarnas inverkan på ljudet är kring 80%, förstärkarens ca 15% och att kablar ska stå för de sista fem procenten. Ligger det någonting i detta? O

<{POST_SNAPBACK}>

Normalt lär väl högtalarna stå för ca. 30 % av ljudet, all elektronik ca. 10 %, kablarnas inverkan är
nästan försumbar (neej inte om man köper dyra highend kablar som ofta är så felkonstruerade att
de adderar distorsion) rummet du spelar i har ca 60% inverkan på ljudet (om inte mer).

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med dig att rummet som man spelar i har en stor betydelse men det med kablar är alltid lika intressant. Att det skulle vara försumbart dementerar jag direkt. Kan säga att jag hade den inställningen innan oxå tills jag lade ner en del energi för att få detta utrett för mig själv en gång för alla.
Har provat en del märken som ( Högtalarkablar, signalkablar ) Supra, Acoustic Zen, Harmonic Tech, Transparent, Tara Lab o.s.v och alla kablar lät olika.

Oftast är inte ett normalt vardagsrum helt akustiskt fel eftersom man har mattor möbler mm, men självklart finns det avvikande faktorer.
För att klargöra så gjorde vi såhär: Tog med mig en uppsättning Transparent kablar i Ultra serien såsom högtalarkabel, balanserad signalkabel och nätkabel och kopplade in i kompisens studio som är helt byggd och uträknad av Svanå miljöteknik= ett akustiskt korrekt lyssningsrum, och jämförde med samma utrusning där som i ett annat rum i studion som inte var så att säga akustiskt korrekt.
Även om helheten var bättre i det " riktiga " rummet var det klara skillnader aven i det mindre " riktiga " rummet. Nu kostar visserligen Transparent en hel del men eftersom du säger : dyra high end kablar är detta intressant. Ljudet blev klart bättre sammanhållande, inget som stack iväg och 3D kännslan blev klart bättre, luftigheten samt detaljerna.

Kan det inte vara så att mindre bra kablar maskerar samt blir påverkade av omgivningen mer än dom dyrare. Kan det vara så att dom dyrare kablarna tog fram förstärkaren och signalkällans egenskaper som resulterade i att det inte lät bra? :) Kanse är så att dom är mindre bra. :D

Nu handlade denna tråden inte om detta men jag ville bara göra ett "litet" inlägg om man skall inte bortse från kablarnas inverkan. Utan ha dom i åtanke. :D

Provar man inte får man inte reda på någontig heller :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.