Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Gästbok för Rad

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 June 2006 - 17:06

Rad
  • Rad
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Välkommen!

Tänkte ge lite bakgrund till hur tankarna gått innan det blev ljud hemma.

Egentligen är allting en kompromiss...Det går ju inte att köpa "det perfekta" ljudet om man är vanlig skattebetalare...

Jag sökte medvetet efter en högtalare som inte såg så vanlig ut men det skulle finnas en ljudmässig tanke bakom designen. Sedan fick den inte vara för stor. Och den skulle ha en baksida som såg någorlunda ok ut.
Till en början låg smärtgränsen för vad högtalaren fick kosta runt 10.000:-. Och det fanns många som lät riktigt bra..men...jag kunde inte förmå mig att betala så mycket för MDF med plast fanér!
Av en slump lyssnade jag på ett par Usher CP6311 och började genast fundera på om inte smärtgränsen skulle höjas. Ushern var riktigt gedigen, tung, snygg i vitt och spelade med både tryck och bredd!...men den tog en del plats och även om foten den stod på är grymt seriös så är den inte så estetiskt tilltalande. Således slöts cirkeln med den högtalare jag hade som drömhögtalare men förkastat för att den var för dyr, Anthony Gallo´s Reference 3.

Att det blev Primare på elektroniken var lite slump. Tittade på cd/förstärkare från Kina, England och Danmark och det finns mycket bra. Jag funderade även på begagnat ett tag då Gallo högtalaren säkert skulle trivas med ännu mer ström av högre kvalitet än vad I21:an förmår. Men mina öron är inte på den nivån ännu och då tyckte jag det var bättre med nya prylar med Garanti. Primares minimalistiska design och gedigna känsla bidrog också starkt.

Vid det här laget låg ångestdimman tät över hur mycket pengar som såg ut att försvinna in i stereoköpet. Alltså var min första tanke att snåla på kablarna, särskilt högtalarkablarna. Men jag insåg att både Gallo och Primare är på den nivån där det bara är dumt att snåla för mycket.
Enligt Esoterisk-HiFi skall Abbey Road från Moving Air Products vara en av de kablar som Primare själva rekommenderar. För mig räcker det med att EMI Abbey Road studio har satt sin OK stämpel på dem. Om de tycker att deras Classé och B&W prylar låter bra med dessa kablar så är det gott nog! Visserligen har jag snik varianten "Monitor" men, men. Kabeln ser inte så imponerande ut men färgerna går iaf ihop med resten av anläggningen ;)

Det är nu det roliga börjar; Allt skall spelas in..spännande musik skall sökas...och eventuella akustik problem skall jagas utan att förstöra resten av hemmet.

Redigerat av Rad, 27 June 2006 - 09:53.

Postad 29 June 2006 - 09:15

Rad
  • Rad
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
" " Lonesome crow 2006-06-26 21:14:49
Vad i H&%¤#&te... Detta är det grymmaste jag sett, var kan man lyssna på dessa otroliga skapelser? Låter dom nåt bra? Klarar de lira hårdrock
?"

Hehe, tack! Jag köpte högtalarna från Esoterisk Hifi i Uppsala, jag skulle tippa på att de kommer att ta in den nya 3.1 versionen. Eller kolla på http://www.runtljud.se/ för återförsäljare.

I Stockholm fanns det ett par på Sontec men de såg ut att ha levt ett hårt liv (diskantjusteringsspaken var avbruten) och dessutom envisades säljaren att bi-wira högtalaren via sub ingången. Inte helt lätt att få det att funka...

Om de kan lira hårdrock? Hmm, min gissning är att det säkert finns högtalare som levererar mer bas och mer tryck...men jag tror inte att jag kommer att bli missnöjd, vi får se :)

Postad 29 June 2006 - 09:57

Rad
  • Rad
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
" JesperB 2006-06-28 22:05:54
Läckert, mycket snyggt tagna bilder. Svårt att placera högtalarna i rummet? Sedan är det alltid ett plus med primare elektronik, så underbart läckra grejer. Men skulle gärna vilja veta vad du tycker om högtalarna?
"

Tackar!
Japp, Primare har ganska cooool design :)

Än så länge har jag inte lekt så mycket med placering av högtalarna. Den tunna gardinen som syns i en av bilderna hänger i dagsläget bara på två av väggarna och det skall upp lite mer av den samt på en vägg till. Som det är nu dämpas ena sidan faktiskt lite om man inte drar bort gardinen.
Jag har inte experimenterat med att vända basarna inåt men den möjligheten finns ju.

Allt måste få lite mer tid på sig innan jag ger mitt omdöme...Men det finns nog både svagheter och starka sidor så trots sin lite anorlunda design är det inte sista ordet i högtalar väg :blink:

Postad 23 August 2006 - 17:25

Rad
  • Rad
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
"rzr 2006-07-21 10:19:43
grymma högtalare, gillar guran. En Epiphone Les Paul kopia eller ?"

Stämmer bra! Från http://www.musikborsen.se/

Postad 24 August 2006 - 07:52

Rad
  • Rad
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
"snutt 2006-08-06 01:14:45
Snyggt, men var e hemmabion?"

Det är ingen hemmabio, det är därför den ligger under benämningen "HIFI-anläggning".
Dock är det inte omöjligt att det dyker upp en bildvisare mellan högtalarna...eller så blir det bio i ett annat rum med ett annat kit...eller så blir det SF :blink:

Postad 24 August 2006 - 08:35

Rad
  • Rad
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
"rotelpower 2006-08-17 10:22:13
Glassigt rum, men enligt mig är högtalarna väldigt fula."

Tja, vad kan jag säga...letade efter högtalare med en mer organisk form än de vanliga lådorna.
B&W's snäckformade Nautilus är ju lite för dyra...
Anthony´s design tar bort lite av problemen som grundar sig i baffeln. En sidmonterad bas gör att
högtalaren tar lite mindre plats och får mindre front area. Mellanregistren sitter i klot som minskar stående vågor. Så designen är tekniskt motiverad tycker jag. Sedan är det kul när folk ser dem och säger "va f_n är det där!?" istället för att säga "jaha, och här har du stora högtalare".

Btw, Rotel var oxå aktuella för mig ett tag, bra prylar. D.S

Postad 22 October 2006 - 15:19

BENNYR
  • BENNYR
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Hur låter dessa ?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.