Förslag på Linksys-router
40 svar till detta ämne
Postad 31 juli 2006 - 10:37
SoP
-
SoP
-
Rookie
-
5 inlägg
Hallå!
Måste köpa en ny trådlös router och efter tidigare usla erfarenheter med D-link o Netgear tänkte jag investera i en Linksys. Kommer troligen satsa på en WRT54G, WRT54GL eller WRT54GC och undrar därför om någon har koll på vad skillnaderna mellan dessa är? De verkar inte skilja sig mycket varken i pris eller prestanda, är det egalt vilken man väljer då eller?
Skulle eventuellt kunna tänka mig att slänga ut lite extra för en WRT300N, men eftersom, av vad jag förstått, 802.11n-standarden inte är spikad känns det onödigt att köpa en n-produkt nu som kanske inte följer den standard som troligen klubbas inom ett år. Sitter på 100Mb, men fildelar inte så fasligt mycket, så jag vet inte om det är värt den extra kostnaden.
Har någon lite rekommendationer? Som det känns nu så satsar jag nog på en WRT54GC, mest för att den är den minst fula av de tre huvudalternativen...
//SoP
Postad 31 juli 2006 - 10:45
Unregistered56e968a9
-
Unregistered56e968a9
-
Beroende
-
-
1 431 inlägg
Svarar med att klistra in det svar jag fick från Linksys.
Tyvärr har vi ingen lista på throughput per model, men som generelt kan vi svara följande:
WRT54G har en throughput på ca 30mb/sek, det är rätt så generellt på vad vi kan erbjuda på våra enheter. Vi har nya produkter som kan erbjuda 100mbit på wan, men då måste du upp i prisnivåer. WRT300N har 100mbit, RV-serien även den. WRV54G ska ha det med också.
Sen skillnaden mellan WRT54G och WRT54GL är att GL stöder GPL firmware medans G inte gör det. GC är en compact version av G... osäker om den stöder annan firmware.
Det tråkiga med dessa 3 är att de inte stöder mer än 30mbps i throughput.
Postad 31 juli 2006 - 13:00
SoP
-
SoP
-
Rookie
-
5 inlägg
Ok, tack för infon. Får nog bli en GC, gillar verkligen designen. Det enda jag undrar över är signalstyrkan, men eftersom jag bor i lägenhet så är det nog inget att oroa sig för.
Postad 31 juli 2006 - 13:34
Unregistered56e968a9
-
Unregistered56e968a9
-
Beroende
-
-
1 431 inlägg
Tänk bara på throughput, vet inte vad du har för bredband idag men vet du vad du har om 1 år?
Trist med 30mbps när man sitter på en 100mbps lina.
Postad 31 juli 2006 - 16:13
tommypeters
-
tommypeters
-
Veteran
-
-
2 279 inlägg
Enligt Toms Hardware är väl den Linksys-modellen (tror jag det var) det sämsta som någonsin tillverkats, ungefär. Speciellt värdelös på throughput. Inget verkar slå Netgear Rangemax 240, inte ens Netgears nyare "Next"-modeller. Speciellt vinner den vid många samtidiga uppkopplingar mot internet, dvs BitTorrent och andra P2P-tillämpningar. Sedan kan man ju, om man vill köra trådlöst, använda billigare 11g-kort från Netgear till den. De som klarar 240 är dyra (för att ta igen det relativt låga priset för en så bra router). Edit: Jo, det var den Linksys-modellen...: http://www.tomsnetwo...a_lousy_router/
Redigerat av tommypeters, 31 juli 2006 - 16:20.
Postad 31 juli 2006 - 22:05
dunde
-
dunde
-
Mästare
-
-
3 094 inlägg
Tänk bara på throughput, vet inte vad du har för bredband idag men vet du vad du har om 1 år? Trist med 30mbps när man sitter på en 100mbps lina.
<{POST_SNAPBACK}>
Denna routern klarar INTE vad Linksys utlovar. Jag har en själv och jag har bråkat med Linksys om byte. Den är jättemånga som har problem med WRT modellerna, dropouts på den trådlösa delen vid flyttning av stora filer och problem med många samtidiga uppkopplingar. Undvik dessa routers. Jag begriper inte varför så många rekomenderar dessa routers. Jag rekommenderar istället de Netgear som nämndes i tråden eller Dlinks "gaming" router DGL-4300.
Postad 31 juli 2006 - 22:15
Unregistered42611
-
Unregistered42611
-
Guru
-
-
4 120 inlägg
Jag köpte mig en WRT54GL i veckan... Ruskigt nöjd hittils. Har bra mottagning överrallt. Har testat den för lite för att kunna rekommmendera den. Hursomhelst, jag själv bryr mig inte så mycket om hastighet, hehe har ju oxå 100mbits lina, men sitter med trådlöst nätverkskort på 11 mbit (inbyggt i den bärbara).
Däremot kör jag trådat när jag väl sitter med datorn vid skrivbordet då den tråden redan är dragen snyggt och prydligt. Det är väl mest när man vill surfa framför TVn, i sängen eller annat som det är behagligt med det trådlösa. 
//Loofy
//Loofy
Postad 31 juli 2006 - 22:23
SoP
-
SoP
-
Rookie
-
5 inlägg
Tack för hjälpen! eftersom WRT300N inte verkar fungera helt felfritt (se t. ex. http://forums.linksy...&message.id=275 ) samt att jag läst en del kritik av de senaste versionerna av WRT54G så återstår bara WRT54GL. Alltid skönt med aktiva beslut ;-) @Trineo:Jag sitter idag på 100Mbps, men eftersom jag inte fildelar så mycket eller nyttjar andra bandbreddskrävande operationer, gör det inte så mycket om jag "bara" får ut 10-20 Mbps. Hade 300N varit lite mer stabil hade det nog blivit en sådan, men som det ser ut nu känns GL som bästa alternativet, den förlorade bandbredden till trots...
Postad 31 juli 2006 - 23:35
kalle117
-
kalle117
-
Användare
-
-
113 inlägg
Har kollat lite på WRT54GL, och på bilderna ser det ut som om den är designad för att ställas på ett plant underlag, går det att väggmontera den?
Postad 31 juli 2006 - 23:41
Unregistered42611
-
Unregistered42611
-
Guru
-
-
4 120 inlägg
Den går inte att hängas på vägg i orginalutförande.
Jag själv hade dock ändå tänkt att göra det genom att limma på ett vinkeljärn av något slag på två av fötterna.
//Loofy
Postad 01 augusti 2006 - 10:53
Sommartorparn
-
Sommartorparn
-
Amatör
-
-
58 inlägg
En mycket bra tråd. Tack alla. Jag börjar också fastna för linksys När det gäller kort till datorn... Vad skall man köpa? funderar på en usb lösning eftersom man kan justera placeringen och för att jag inbillar mej att man kan vinna mbps på det. Stämmer det eller är det bättre med ett pci-kort? Om jag handlar en linksys WRT54GL kan jag då handla WG111 eller måste jag köpa samma märke som routern typ linksys wusb54gcVad måste man tänka på vid valet av kort? Vad rekomenderar ni för kort? Jag tänker köra bägge mina stationära trådlöst ca 6 meter från routern. Vill kunna se film från den ena datorn på den andra förutom att tanka från min 24 mbps uppkoppling (inte nödvändigtvis samtidigt) Torp
Postad 01 augusti 2006 - 11:00
Unregistered42611
-
Unregistered42611
-
Guru
-
-
4 120 inlägg
inga som helst problem skulle jag tippa.... https://www.minhembi...howtopic=119041 <-- en annan bra tråd. //Loofy
Postad 01 augusti 2006 - 11:50
Sommartorparn
-
Sommartorparn
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Hmm.. WRT54GL stödjer enligt dustin wpa2 men i specarna för usbkorten jag nämnde står det stöd för wep.
Funkar det med Wpa och wpa2-kryptering ändå? Eller måste man ha andra trådlösa kort som matchar routern bättre för att jag skall kunna utnyttja de olika säkerhetsfunktionerna mm fullt ut?
Postad 01 augusti 2006 - 17:21
tommypeters
-
tommypeters
-
Veteran
-
-
2 279 inlägg
Ja, WEP är ju den första och (för) dåliga varianten. WPA bör du minst ha.
Postad 01 augusti 2006 - 19:08
dunde
-
dunde
-
Mästare
-
-
3 094 inlägg
Förrstår inte varför ni ska envisas med att köpa Linksys. Jag har en själv och säger nu en gång till att ni bör sky WRT-modellerna som pesten. Det finns så många andra bra routers så hoppa över Linksys med allt vad det innebör med problem och för att inte tala om deras hopplösa support.
Postad 02 augusti 2006 - 09:28
Unregistered56e968a9
-
Unregistered56e968a9
-
Beroende
-
-
1 431 inlägg
Förrstår inte varför ni ska envisas med att köpa Linksys. Jag har en själv och säger nu en gång till att ni bör sky WRT-modellerna som pesten. Det finns så många andra bra routers så hoppa över Linksys med allt vad det innebör med problem och för att inte tala om deras hopplösa support.
<{POST_SNAPBACK}>
Förstår inte riktigt vad du menar när du säger deras problem eller hopplösa support, har aldrig haft några problem med det gäng linksys jag arbetat med och när jag haft funderingar kring funktioner så har supporten slagit alla andra företagens support.
Postad 02 augusti 2006 - 15:01
fahlin
-
fahlin
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Har ägt 2 D-Link, 1 Belkin samt min nuvarande Linksys WRT54GL. Ingen av routrarna jag testat har kommit i närheten av prestanda och tillgänglighet som WRT54GL+dd-wrt. Sitter på 30/30mbit lina och jag har alltid full speed med min Linksys, mina tidigare routers bootade om flera gånger om dagen vid för hög last med många sessioner.
dd-wrt> 15:54:57 up 98 days, 20:44, load average: 0.02, 0.01, 0.00
Kommer aldrig köpa något annat än Linksys...
Postad 09 augusti 2006 - 11:10
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Har just köpt en WRT300N samt PCMA kort i samma serie och efter att läst undrar jag om man ska packa upp den. PCI-kortet kommer jag i alla fall vänta med att packa upp.Annan utrustning: LeveoOne 108 Mb router + Accesspunkt + 108 Mb PCMA kort + 54 Mb Pci kort och inbyggt trådlöst kort 54 Mb i min ena laptop av märket ASUS. Har nu packat upp denFungerar bra med min LevelOne Accesspunkt på övervåningen. Internet går att dela överallt men Super G (108 Mb läge = 30 Mb) fungerar inte. Bara 54 mb. Trodde att alla N produkter skulle vara kopitabla med Super G. Ett litet problem: Jag kan inte dela filer mellan datorerna. Varken i de två datorerna som är trådlöst kopplade direkt till router, eller de bakom Accesspunkten. Någon som har en lösning?
Redigerat av ruva, 09 augusti 2006 - 17:16.
Postad 09 augusti 2006 - 22:11
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Lite bättre räckvidd är det i Linksys N-router, än G-standarden, men inte så det är värt att uppgradera. Du får kontakt med routern äver över stora avstånd (skrattretande 50 meter utomhus) men det går inte göra någonting förutom att titta på nätverksanslutningen som säger att du har kontakt. På närmare avstånd ( 3-10 meter) kan man surfa på internet men inte dela filer mellan datorerna. Det verkar som man måste har nätverkskabeln i in i routern. Altså för att hämta från andra trådlösa datorer. Helt sjukt! Andra har också probeln, läs: http://forums.linksy...jump=true#M4279Varning för Linksys är mitt avslutande omdömme. PS - På deras hemsida står: Wireless-N Broadband Router Start a Wireless Network With Up To 4X the Range and 12X the Speed! WRT300N Internet-sharing Router and 4-port Switch, with a built in speed and range enhanced Wireless Access Point Då gäller det väll det bara Internet, tänkte jag men så stod det också att man kan dela filer och se på film trådlöst.
Redigerat av ruva, 09 augusti 2006 - 22:23.
Postad 09 augusti 2006 - 23:02
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Lösningen var att gör detta:
Under: Advanced Wireless Settings
sätta AP isolation till: Disable
Nu gick det komma åt de andra datorerna trådlöst. Varför ha detta fanskap som default?
Postad 09 augusti 2006 - 23:53
dunde
-
dunde
-
Mästare
-
-
3 094 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Förstår inte riktigt vad du menar när du säger deras problem eller hopplösa support, har aldrig haft några problem med det gäng linksys jag arbetat med och när jag haft funderingar kring funktioner så har supporten slagit alla andra företagens support.
<{POST_SNAPBACK}>
Därför att de till en början förnekade att de hade problem med WRTxxG serien. Efter ett tag mjuknade de och började byta ut dessa tråkiga burkar på löpande band till de som klagade. Det tog flera månader av tjat och till slut fick jag blanda in Dustin där jag köpt routern som extra påtryckning. Tillslut bytte de ut routern. Jättemånga har samma erfarenhet av Linksys och den "Svenska" supporten som finns i Danmark. Sedan skulle UPS byta routern men de hade inte routern i stt lager och så gick några veckor till. Så aldrig mera Linksys för mig.
Postad 10 augusti 2006 - 17:15
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Jag ska lämna tillbaka min router och PC-kort som skulle klara 300 Mbit/s. Efter en dags testande så kom jag upp i max 12 Mbit/s med N-routern och N-PcCard. Mellan Routern och mitt inbyggda i Lapptopen fick jag 10 Mb och den skillnaden för en tusenlapp = 500 kr Mbit/s. 300 Mbits-tsläget gick överhuvudtaget inte även om N-Routern och N-PcCard stod jämte varandra. Linksys borde skämmas för att på kartongerna skriva 12 gånger fortare än 54 Mb och fyra gånger längre räckvidd. Enda plus för Linksys är installationen. In med skivan och följ guiden så är du igång (om det inte krånglar). För en vanlig konsument med ordinära behov är Linksys idiotsäker att installera (förutom det med inställningen jag hittade för att kunna dela filer vilket inte ens deras tekniker verkar veta om). Här en skärmdump när Laptopen stod 0,5 meter från routern och kortet riktat mot den. Routern inställd på att klara högre hastigheter genererade i 1-2 Mbit/s och i vanligt 54 läge 12-13 Mbit/s så man kan säga att Linksys är fantastiska som klarat av att tillverka en produkt med de omvända egenskaperna.Programmet jag använder att mäta med heter Netlimiter och den mäter utgående eller ingående hastighet från mätdatorn. Det går att ställa in visning av bara internet eller hemmanätverkstrafik. Längs upp till vänster i de två bilderna ser ni sammanlagda hasigheten ut från datorn. Översta bilden visar routern inställd på Wide och nedersta på standard.
Redigerat av ruva, 12 augusti 2006 - 16:44.
Postad 11 augusti 2006 - 13:25
Output
-
Output
-
Användare
-
-
103 inlägg
Linksys gör prima grejer, men man skall passa sig för de nya versionerna iom att de då gått över från linux kärna till ett eget os i routern. Det nya OSet har riktigt mycket buggar och går inte heller att byta till en GPL version. Jag har själv haft 3 dlink, 2 netgear routrar och de har alltid haft problem med torrent eller emule med många sessioner. Min linksys router har inte varit nere en sekund sen jag bytte, och det e med 4000 sessions, 50/s i emule.
Postad 12 augusti 2006 - 16:01
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Här en skärmdump från NetLimmiter på vad min gamla billigare LevelOne 108Mbs-router presterar. Avståndet är längre än med Linkys N-router och PC-card som skulle klara 300 Mbit/s men gjorde högst 13 Mbit/s, ca: 1400% (7 meter) med ett golv ivägen. Jag ska skicka mina uppgifter till Linksys och undra vad de sysslar med. 13 AugustiMajlar man Linksys support får man brevet tillbaka, obesvarat, efter en "timma".
Redigerat av ruva, 13 augusti 2006 - 09:10.
Postad 13 augusti 2006 - 10:08
badapple
-
badapple
-
Lärjunge
-
-
258 inlägg
Verkar som alla tillverkare har sina dåliga routrar.
D-Link har ju en rätt schysst.
Brossan har en(3mån) och han har inte haft problem med den än. Jag stack dit med min laptop efter att ha haft problem med min router(netgear wg634u) hemma, fungerade direkt och utan problem.
Postad 13 augusti 2006 - 23:59
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> Nja, problemet är väll det stora ljuget om hastigheten vilket jag tycker är konstigt att tillverkarna kan få fortsätta hålla på med En resension av NETGEAR WPNT834 RANGEMAX 240 påstådda 240 Mbit/s hos Dustin säger detta: "Trådlöst får jag 30Mbit (0,5m mellan router och mitt pccard WPNT511), vilket jag tycker är för dåligt. " Tänk om Volvo skulle annosera att deras bilar klarar 350 km/h ( dvs att uppallad utan hjul så ger drivaxeln den farten) och inte talar om att när bilen kör med däck på en väg som ger friktion så kommer den upp i 180 km/h.
Postad 14 augusti 2006 - 06:35
MrMad
-
MrMad
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
Tänk om Volvo skulle annosera att deras bilar klarar 350 km/h ( dvs att uppallad utan hjul så ger drivaxeln den farten) och inte talar om att när bilen kör med däck på en väg som ger friktion så kommer den upp i 180 km/h.
<{POST_SNAPBACK}>
Det hade gått alldeles utmärkt för jag hade aldrig märkt någon skillnad.
Postad 14 augusti 2006 - 08:55
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Jo, om du kört en gravid kvinna på Autoban
Testade LevelOne igen - efter att flyttat min bärbara telefon (som inte stod i närheten i mitt Linksystest).
På 7 meter är den då 3 ggr snabbare (35 Mbit/s) än Linksys 300N-router+kort som stod 0,5 meter ifrån varandra.
Redigerat av ruva, 14 augusti 2006 - 08:56.
Postad 15 augusti 2006 - 14:07
ronnylov
-
ronnylov
-
Lärjunge
-
-
300 inlägg
Min Netgear WGT634U router påstods klara 108 mbit/s men i praktiken måste jag köra 11 mbit/s för att undvika dropouts vid filöverföringar mellan datorer så nog kan tillverkarna överdriva lite. Så jag söker en stabil router för 802.11g 54 mbit/s standarden eftersom allt snabbare ändå verkar ostabilt. Dessutom hänger sig min netgear-router ibland så jag måste starta om den. Jag har tänkt uppgradera bredbandet till 8 mbit/s från comhem och då räcker inte 11mbit/s trådlöst som ger en maxhastighet i praktiken på max 5 mbit/s ungefär. Om jag fattat rätt så verkar Linksys WRT54GL med Linux vara ett bra val för stabil 802.11g, eller? Hittade denna sida med mer info om Linksys-routrarna: http://en.wikipedia.org/wiki/WRT54G
Postad 15 augusti 2006 - 17:03
badapple
-
badapple
-
Lärjunge
-
-
258 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Nja, problemet är väll det stora ljuget om hastigheten vilket jag tycker är konstigt att tillverkarna kan få fortsätta hålla på med
En resension av NETGEAR WPNT834 RANGEMAX 240 påstådda 240 Mbit/s hos Dustin säger detta: "Trådlöst får jag 30Mbit (0,5m mellan router och mitt pccard WPNT511), vilket jag tycker är för dåligt. "
Tänk om Volvo skulle annosera att deras bilar klarar 350 km/h ( dvs att uppallad utan hjul så ger drivaxeln den farten) och inte talar om att när bilen kör med däck på en väg som ger friktion så kommer den upp i 180 km/h.
<{POST_SNAPBACK}>
Det är svårt att definera maxhastigheten på en trådlös router. Du får kanske 30Mbit hemma hos dig medans en annan utan störningar i luften kommer upp i 50Mbit. 240Mbit är ju teoretisk max. Har du ett vanligt nätverk på 100Mbit så kommer du inte upp i 100Mbit utan det tillkommer störningar, avstånd osv, samma sak gäller i luften fast det finns mycket mer som kan gå fel i luften. Prova gärna något annat överföringsprotokoll än Microsofts utforskare som använder UDP med egenknåpad pakethanterare. Prova föra över med FTP, du får säkerligen högre prestanda.
Postad 17 augusti 2006 - 08:32
Output
-
Output
-
Användare
-
-
103 inlägg
Sitter du i en lägenhet så kan det ju finnas 15 andra nät i närheten( vilket jag ser).... Såklart det tallar på max farten. Dock så råkar 10 av dessa ligga på kanal 11  Jag har satt min på kanal 1 och får då rätt bra fart. Dock så är det väl att pre-n har problem med samverkan med andra b/g nät och kan väl då få klara problem med hastigheten.
Postad 17 augusti 2006 - 10:38
ronnylov
-
ronnylov
-
Lärjunge
-
-
300 inlägg
Jag trodde kanal 6 var standardkanalen så jag bytte till kanal 11 och fick lite bättre fart i mitt nätverk. Å andra sidan ser jag inga andra nätverk hemma hos mig (men de andra kanske också kör med dold SSID), men det kan ju vara annat som stör också. Bor i radhus med mestadels pensionärer omkring (troligtvis få som kör trådlöst nätverk). Intressant, ska testa laborera med kanalbyten. Läste en artikel att ju fler standarder som samtidigt stöds av accesspunkten desto slöare går det. Så för mig blev det lite snabbare att låsa min router på att enbart stödja 802.11g. Då blir den teoretiska maxfarten i throughput 27 mbit/s. Förösker man stödja både 11 mbit/s och 54 mbit/s blir maxfarten 13 mbit/s eller t.o.m. så lågt som 9 mbit/s om en 11 mbit/s klient ansluter sig. Ska kolla hur stabilt nätet blir, upptäckte en förbättring i stabiliteten efter att uppdaterat firmware i min netgear-router. Ingen idé att försöka köra 108 mbit/s märkte jag, hastigheten var inte stabil utan gick ändå ner till 54 mbit/s och det gick inte att byta kanal på routern heller vid 108 mbit/s. Så med lite micklande kanske jag trots allt kan få ett stabilt trådlöst nät med throughput uppåt 20 mbit/s (datorn visar en länkhastighet mellan 36 mbit/s och 54 mbit/s). Denna hastighet delas sedan mellan alla som ansluter det trådlösa nätet så var och en får väl lite lägre än det teoretiska när fler använder nätverket. Här är artikeln: http://www.oreillyne...throughput.html
Postad 18 augusti 2006 - 07:47
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2 789 inlägg
Min Netgear WGT634U router påstods klara 108 mbit/s men i praktiken måste jag köra 11 mbit/s för att undvika dropouts vid filöverföringar mellan datorer så nog kan tillverkarna överdriva lite. Så jag söker en stabil router för 802.11g 54 54mbit/s standarden eftersom allt snabbare ändå verkar ostabilt. Dessutom hänger sig min netgear-router ibland så jag måste starta om den. Jag har tänkt uppgradera bredbandet till 8 54mbit/s från comhem och då räcker inte 11mbit/s trådlöst som ger en maxhastighet i praktiken på max 5 54mbit/s ungefär.
Om jag fattat rätt så verkar Linksys WRT54GL med Linux vara ett bra val för stabil 802.11g, eller? Hittade denna sida med mer info om Linksys-routrarna: http://en.wikipedia.org/wiki/WRT54G
<{POST_SNAPBACK}>
WRT54GL med Linux är i alla fall billig (600 kr). Är nu, efter att testat Linksys, 3Com och D-link, nöjd med min lite dyrare LevelOne, från Kjell, 108 mb router, accesspunkt och PC-kort. Titta på mina tester här ovan så ser du att jag får 35 Mbit/sLan-Accesspunkt-router-Lan kabel) utan dropouts med static turbo och only G aktiverat. Dock känslig för trådlösa telefoner och kör man helt trådlöst mellan två datorer (från Lan kabel till asseccpunt till router till PC-kort) sjunker hastigheten till 18 Mb/s
Postad 23 augusti 2006 - 23:56
Unregisteredc27b1e79
-
Unregisteredc27b1e79
-
Mästare
-
-
2 665 inlägg
Ni som kör med WRT54GL vilken firmware använder ni då som ni tycker är stabilast och ger best prestanda.
jag åker och köper en idag nämligen.
Postad 29 augusti 2006 - 15:57
Unregisteredc27b1e79
-
Unregisteredc27b1e79
-
Mästare
-
-
2 665 inlägg
Har just fått hem Linksys WRT54GL, men jag får den inte att hitta åt internet hur jag än gör.
Någon som har den som kan skriva ner här exakt vilka inställningar ni kör med.
Postad 31 augusti 2006 - 15:58
memilen
-
memilen
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Har just fått hem Linksys WRT54GL, men jag får den inte att hitta åt internet hur jag än gör.
Någon som har den som kan skriva ner här exakt vilka inställningar ni kör med.
<{POST_SNAPBACK}>
Firmware är utan tvekan http://dd-wrt.com . Men sen inställningarna är ju högst personligt vilken internetleverantör du använder... Stoppa bara sladdarna där de ska vara bör det fungera, ev. konfigurera pppoe etc. först. /Fredrik
Postad 06 september 2006 - 08:40
Ola Thomasson
-
Ola Thomasson
-
Forumräv
-
-
974 inlägg
Linksys wrt54gl, utan tvekan den bästa jag någonsin har testat. Har 2 st, främst av en orsak och det är att det blir rätt billigt ethernet to wireless på det sättet då jag inte vill dra en massa patch kabel fram till tv-bänken för att serva xbox,dreambox och eventuell annan utrustning som kräver ethernet.
Har två bärbara i mitt hem som jag kan ställa vart jag vill, har täckning precis överallt. Inget problem med throughput heller.
/Ola
Postad 06 september 2006 - 14:57
ronnylov
-
ronnylov
-
Lärjunge
-
-
300 inlägg
Så om man har två Linksys WRT-54GL routrar kan man då kommunicera mellan dem?
Så att man kan t.ex. routa internet trådlöst från den ena routern till den andra routern och vidare ut på nätverkskablar till respektive dator?
Postad 06 september 2006 - 15:29
Unregistered56e968a9
-
Unregistered56e968a9
-
Beroende
-
-
1 431 inlägg
Det tråkiga med WRT54GL är att den inte har 100mbit passthrough... så har man 100mbit internetlina så utnyttjar du bara 1/3 av den hastigheten då den bara har 30mbit passthrough. *snyft*
Postad 06 september 2006 - 20:47
Unregisterede4bc69dc
-
Unregisterede4bc69dc
-
Amatör
-
-
74 inlägg
Har införskaffat en WRT54GL:a idag, funkar utmärkt. Har ett par rookiefrågor... Hur byter man kanal? Ser att min kör på kanal 11. Har 6-7 andra trådlösa nätverk i huset, som förmodligen kör på den kanalen. Sen en annan fråga, hur byter jag namn på mitt nätverk?
Spanks!
Mvh
Raoul Duke
Postad 07 september 2006 - 10:07
Ola Thomasson
-
Ola Thomasson
-
Forumräv
-
-
974 inlägg
Ronnylov: Det är exakt så mina funkar.
Linksys1 (kontor-gw) den tar hand om min stationära, adslmodemet och dreambox för sovrum.
Linksys2 (tvrummet) tar hand om dreambox, xbox + maxtor shared storage alldeles snart.
Linksyssarna är i bryggade som det kallas.
Jag är inte beroende av hög genomströmning då jag endast har 5Mbit adslanslutning. Utan det är mest för att kunna nå de utökade funktionerna i dreambox respektive xbmc.
En annan fördel är ju att mina bärbara går att köra överallt med maximal styrka, alltid trevligt att kunna surfa lite här och där.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Allmänna datorfrågor
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|