Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vill tipsa om Accesspunkt!

75 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Linksys WAP54GX (Accesspunkter, bryggor & repeatrar) 1 7.5 (1) Inga priser

Postad 08 March 2006 - 19:14

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0
Jag jobbar som konsult i IT-branschen och stöter på en del prylar så jag anser mig själv ganska kunnig. Vi jobbar endast med produkter som vi anser vara bra för att våra kunder ska vara nöjda. Därmed föll vårt val på accesspunkter på Symbol och Proxim/Orinoco vilka fungerar underbart bra. Tyvärr är ju dessa produkter prisade så att en vanlig dödlig blir gråhårig och är totalt onintressanta.

Jag har nog under åren betat av och testat de flesta accesspunkterna för hemma-marknaden, D-link, Netgear, 3Com och Zyxel och ingen har väl direkt imponerat. Av en händelse testade jag också Linksys prylar i höstas och var så imponerad att jag köpte en själv. Jag valde deras SRX med MIMO (WAP54GX) och prestandan på denna accesspunkten är fenomenal trots att jag kör med standard WLAN kort i laptopen och ej de spciella SRX korten som ger ännu bättre prestanda.

Jag hade tidigare 2st D-link DWL-900AP+ med extra antenn för att få täckning i hela huset och uteplatsen, trots detta hade jag några blindspots helt utan mottagning. Jag har en 1 1/2 plansvilla med källare jag placerade SRXen centralt vid trappan och har nu i princip perfekt täckning över hela tomten!!

Jag kan nog säga att i dagsläget så är Linksys enligt min mening strået vassare än konkurrenterna - och dessutom verkar de ha hålla bra kvalité!

Jag är jättenöjd!

case

Postad 08 March 2006 - 19:27

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
Fint... kanske skall slå till på en sån... jag kör ju trådat nu men har ju laptop så jao... 11 hundra är ju inte så farligt.

Jag har hyffsad erfarenhet av konfiguration av "vanliga" nätverk. Finns det något som skiljer i konfiguration med WLAN? (förutom div. säkerhets luckor som verkar finnas)

//Loofy

Postad 08 March 2006 - 19:43

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0
Loofy:

Nej det skiljer sig inte så mycket från trådat nät. Man anger ett SSID, ett namn för sitt WLAN, kanal som default brukar vara 6. Sen väljer man vilken typ av kryptering man vill ha och anger en nyckel.

Samma setup ska sedan in i klienten och sen är man igång.

case

Postad 08 March 2006 - 19:49

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1310 inlägg
  • 0

Loofy:

Nej det skiljer sig inte så mycket från trådat nät. Man anger ett SSID, ett namn för sitt WLAN, kanal som default brukar vara 6. Sen väljer man vilken typ av kryptering man vill ha och anger en nyckel.

Samma setup ska sedan in i klienten och sen är man igång.

case

<{POST_SNAPBACK}>

När vi ändå snackar säkerhet och WLAN. Jag kör okrypterat hemma. Är det att rekommendera att köra kryptering och i så fall vilken typ? Har dock ställt in så att endast min laptop och den stationära får tillträde till routern (Netgear WGR614) genom att ange MAC-adresserna för dessa burkar. Bör man ändå köra krypterat WLAN?

Postad 08 March 2006 - 20:08

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0
På ett hemma nät kan det ju diskuteras. Huvudsaken är ju att man väljer att säkra upp sitt nät på nått sätt. Det går ju att scanna ditt okrypterade nät och klona en MAC-adress, men frågan är vem som har intresse av det? Sen kan man ju även knäcka WEP, men med WPA är ju svårare.

Tänk på att stänga av SSID broadcast så syns inte ditt nät om man passerar med en laptop.

case

Postad 08 March 2006 - 21:16

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

• 365 inlägg
  • 0
Jag har bara provat DLink och är milt sagt "inte särskilt nöjd".
När du hade DLink, provade du då att kopiera större filer då, typ 100 MB eller mer?
Går det med Linksys?
Det går nämligen inte med min DI-624+ plus DWL-AG650 (WLAN-kortet)....
Jag har provat alla möjliga program också, men vanlig hederlig Windows "kopiera" funjar absolut sämst.
Med sladd är det aldrig problem....
/J

Postad 08 March 2006 - 21:46

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0
Problemet ofta med D-link är att access punkten bootar om eller måste bootas med att dra ut sladden vädlgt ofta. Belastar man dem hårt med filöverföring i ett LAN (WLAN) och de jobbar med full kapacitet så krävs detta ofta eller väldigt ofta.

Jag kan väl säga så här. D-Link är SKIT!! Mina båda DWL-900AP+ slutade nätdelarna fungera, jag ersatte dessa med universal från Classe. Båda lider också av det ovan nämda felet. Den ena har extemt dålig filprestanda och den andra kan bara vara igång ca 4 timmar innan omstart krävs.

Linkysen klarar lätt att överföra stora filer!

case

Postad 08 March 2006 - 22:23

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0
Vill tipsa om att du kanske borde postat i rätt forum .... :)

tråd flyttad

Postad 09 March 2006 - 08:15

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0
ja ja ja, hittade tyvärr inte nätverks-forumet, och eftersom trådlösa accesspunkter inte direkt har med datorfrågor att göra så var det ju inte lätt att veta var du vill ha topicen.....

case

Postad 09 March 2006 - 08:23

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2495 inlägg
  • 0
Kör också en linksys (versionen med linux) och kan inget annat än att rekomendera dom, är hemma-marknadsdelen av Cisco så kvalité är det .)

Postad 09 March 2006 - 09:30

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1431 inlägg
  • 0
rekommenderar ALLTID linksys till hemmanät och även småföretag... bra prestanda, stabila produkter och trevliga firmwares är klara plus.

Sen funkar det riktigt bra att bygga ut med fler accesspunkter utan större bekymmer också... har täck in en 350kvm villa på två plan med pool och hela tomten med en WiFirouter + en accesspunkt... (hade först som sämst 31% längst bort från wifiroutern men kunden var inte nöjd med det, nu har han som sämst 82%)

Postad 09 March 2006 - 15:20

lamm
  • lamm
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
har vart i kontakt med flertalet trådlösa produkter från D-link och samtliga har strulat på ett eller annat sätt. Linksys har jag inga personliga erfarenheter av men det faktum att cisco har ett finger med i spelet och att det är det största märket på den amerikanska marknaden (correct me if i'm wrong) kan säga en del...

Postad 09 March 2006 - 15:38

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1431 inlägg
  • 0

har vart i kontakt med flertalet trådlösa produkter från D-link och samtliga har strulat på ett eller annat sätt. Linksys har jag inga personliga erfarenheter av men det faktum att cisco har ett finger med i spelet och att det är det största märket på den amerikanska marknaden (correct me if i'm wrong) kan säga en del...

<{POST_SNAPBACK}>

Ett finger är lite av en underdrift... Linksys är en division inom cisco... inte ens ett eget företag utan det är Cisco rakt av.

Postad 10 March 2006 - 12:17

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0
Lite om Linksys från deras web.

Linksys, a division of Cisco Systems, Inc., is the recognized global leader in VoIP, Wireless and Ethernet networking for home, SOHO (Small Office, Home Office) and small business users.

In June 2003, Cisco Systems, Inc., the world leader in networking for the Internet, acquired The Linksys Group, a then privately held company.

case

Postad 10 March 2006 - 12:44

Unregistered8e2ab484
  • Unregistered8e2ab484
  • Forumräv

• 589 inlägg
  • 0
Håller med om att linksys gör grymt bra grejer, köpte en linksys router med wlan...den har gått i snart 1.5år helt utan omstarter eller krångel, satte i den och körde direkt...

Postad 10 March 2006 - 14:16

lamm
  • lamm
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
ville inte vara för uppenbar ;)

Postad 10 March 2006 - 14:47

wifikalle
  • wifikalle
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Tjupp!

Måste tipsa om att köpa någon av modellerna Linksys WRT54G/GS/GL. Anledningen till att dessa skall köpas är att routrarna då med mycket enkla medel kan flashas om så de blir FON-beredda.

Meningen med FON är att man vill bygga en WiFi-värld. Betalar man för bredband hemma - så borde man få tillgång till bredband i hela världen.

Fon har börjat kicka igång rejält nu som community och har idag redan 20.000 medlemmar där människor i hela världen börjat sätta upp accespunkter som är FON-anslutna. Läs mer på www.fon.com för er som är intresserade.

Hookade själv på det hela och har installerat en accesspunkt hemma som är med i FON-nätverket.

Just my 2 cents...

/Kalle

Postad 10 March 2006 - 17:11

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0
Inte ett enda negativ ljud om Linksys - Vilken kass debatt!! ;) :huh:

case

Postad 15 March 2006 - 08:26

Mieron
  • Mieron
  • Forumräv

• 918 inlägg
  • 0

Inte ett enda negativ ljud om Linksys - Vilken kass debatt!!  :)  :)

case

<{POST_SNAPBACK}>

Jo måste säga att det var verkligen en värdelös tråd! :)

Blev nu övertygad om att ta Linksys istället för den Netgear som jag tidigare var inriktad på.

Bra jobbat grabbar med övertygelsen! :rolleyes: :rolleyes:

EDIT: Vad skiljer en AP mot en router? I det här fallet WAP54G vs WRT54G??

Redigerat av Mieron, 15 March 2006 - 08:29.

Postad 15 March 2006 - 08:55

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1431 inlägg
  • 0
En accesspunkt natar inte eller har några brandväggsregler, den ser bara till att göra det befintliga nätverket trådlöst... medans en router/gateway sätter du som första punkt och skapar nätverket med.

Postad 17 March 2006 - 09:43

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0
Linksys har väl lagt vantarna på KiSS också? Då kan man ju räkna med riktigt bra nätverksstöd i deras prylar framöver.

case

Postad 20 March 2006 - 11:27

ZuperDP
  • ZuperDP
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Tjena!

Är på jakt efter trådlöst till huset och funderar skarpt på linksys, har fått rekommendationer från andra håll och denna tråd gör ju knappast beslutet svårare ;)

Har en fråga dock, jag var inne på att köra en kombinerad accesspunkt och modem och då verkar det som det bara finns ett alternativ om jag vill välja linksys - nämligen WCG200 - kan någon vänlig själ bekräfta detta?

Det kanske är dumt att köra "allt i ett" - jag har idag ett standardmodem - Zyxels triple play ADSL 2+ men jag ville komma ifrån att ha två prylar ståendes nere i vardagsrummet. Vilket skulle ni hajar rekommendera? Ska jag behålla modemet och bara köpa en acesspunkt eller ska jag slänga ut zyxelmodemet och göra som jag tänkt från början?

//Daniel

Postad 20 March 2006 - 11:35

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1431 inlägg
  • 0
jag skulle helt klart köra två apparater då du kan byta ut det du inte behöver om förutsättningarna ändras framöver.

Postad 20 March 2006 - 12:43

leoktv
  • leoktv
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Ni kanske ska prova att köra med MikroTik det är en serie av både hårdvaru routrar och access punkter inte de billigaste men billiga om man titar på vad de kan samt att det finns en ren mjukvaru variant på den som man kan installera på en vanlig pc.

svensk distrubutör finns på hemsidan MIkrotik.se eller så går ni direkt till tillverkarens sida Mikrotik.com

MVH Leo De Geer

Postad 20 March 2006 - 12:45

Hoff
  • Hoff
  • Forumräv

• 867 inlägg
  • 0
Belkin Pre-N är i stort sett samma som ovanstående hårdvara. Jag har flashat om min Belkin Pre-N med Linksys firmware för att få lite extra funktioner i routern. Fungerar utmärkt

Postad 20 March 2006 - 13:12

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1431 inlägg
  • 0
Och belkin är ju oerhört kända för sin kvalité... [ironi]

Postad 20 March 2006 - 13:40

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
Mina föräldrar fick med sig en uppsättning siemens gigasat wifi prylar till den nya personaldatorn. Är det något att ha?
(en villa på 2 plan á 126 kvm/plan)
Just nu sitter basstationen en SE Gigasat 505(tror jag den heter) på nedervåningen - gillestuga. (adsl-anslutningen sitter där)

Jag har vandrat runt i huset och har på en del ställen "låg signalstyrka".

Jag funderar då. Kan man kombinera märken emellan? Kanske sätta upp en accesspunkt på övre plan - och på såsätt erhålla bättre signalstyrka på övre plan? Är isf Linksys att rekommendera till fördel för ett gigasat-dito?
Vi fick även med ett externt trådlöst nätverkskort (USB) (gigasat 108 eller nått heter den). Kan dessa agera som någon slags mellanhand och förstärka signaler likt en accesspunkt?

//Loofy

Postad 20 March 2006 - 13:43

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1431 inlägg
  • 0
Vissa modeller kan man inte brygga vissa kan man men oftast kan man inte brygga leverantörer emellan.

Kan säga att jag satte in ett linksysnät hos en kund, en två-vånings villa på 260kvm, med endast router så hade han som sämst 31% med sin IBM med inbyggd kort och med en extra accesspunkt så blev det aldrig sämre än 77%.

Postad 20 March 2006 - 14:07

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0
Loofy: Jag har totalt 2 1/2 plan med källare (100+100+65). Huset är träbjälklag och gipsväggar, jag har fullt blås över allt.

case

Postad 20 March 2006 - 14:30

spacefriend
  • spacefriend
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
är ny på det här med trådlösa nätverk.
men jag ska köpa en bärbar dator med trådlöst nätverkskort i så jag tänkte försöka fixa trådlöst nätverk här hemma i min lilla etta. vad är det jag behöver? är det en trådlös accesspunkt? har bredbandsbolaget 10mbit kabel, inte adsl...

ska koppla till en LAN-hårddisk + en trådlös mediastation lite senare också.

Postad 20 March 2006 - 14:32

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1431 inlägg
  • 0
Jag skulle säga att du behöver en router då du säkerligen vill ha någon sorts skydd mot övriga internet...

Postad 20 March 2006 - 14:36

spacefriend
  • spacefriend
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
skydd - menar du brandvägg? jag har mjukvarubrandvägg.

eller menar du kryptering?

Postad 20 March 2006 - 14:43

leoktv
  • leoktv
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Belkin Pre-N är i stort sett samma som ovanstående hårdvara. Jag har flashat om min Belkin Pre-N med Linksys firmware för att få lite extra funktioner i routern. Fungerar utmärkt

<{POST_SNAPBACK}>

NEJ mikrotik har inget alls gemensamt med någon av dessa produkterna varken hårdvaru messigt eller mjukvara, samt den har långt fler funktionen än någon av dessa!!!!!!!

Postad 20 March 2006 - 14:56

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1431 inlägg
  • 0

skydd - menar du brandvägg? jag har mjukvarubrandvägg.

eller menar du kryptering?

<{POST_SNAPBACK}>

Joprecis, du har mjukvarubrandvägg i din dator, men inte i din ethernetdisk eller din mediaspelare... du bör sätta upp en router så du NAT:ar din internetuppkoppling och kan stänga portar utifrån och in.

Sen bör du absolut sätta säkerhet på det trådlösa nätet också men det kan man göra med en accesspunkt också.

Postad 20 March 2006 - 22:05

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0

Loofy: Jag har totalt 2 1/2 plan med källare (100+100+65). Huset är träbjälklag och gipsväggar, jag har fullt blås över allt.

case

<{POST_SNAPBACK}>

ok... men alltså en accesspunkt från linksys kommer kunna kommunicera med gigasatroutern utan problem då alltså.

Länk duger det med vilken som på den här listan? Med en sån kommer jag förmodligen få nästan 100% signalstyrka över allt?

//Loofy

Postad 21 March 2006 - 08:39

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0
Loofy: Det är nog inte säkert. Linksys prylar upplever jag som bättre än de andra SOHO leverantörerna, men man måste välja rätt teknik.

Linksys kallar sin MIMO-teknik för SRX (Speed and Range eXpansion) så det är en sådan du ska ha för bäst resultat (det är en sådan apparat tråden handlar om). MIMO (SRX) är en teknik för att istället för att bli bregänsad och få sämre prestanda av signal-stuts och reklrkterande signaler så tar accesspunkten upp allt den får in. Detta ger så en extremt bra prestanda ju längre bort man kommer (inom vettiga gränser).

Det finns även SRX-nätverkskort för ytterligare bättre prestanda, men jag behöver inte det hemma. Jag kan även tillägga att jag har en Laptop med Centrino, en av de första kom ut. Den har jätte-rutten mottagning och där nya maskiner har full mottagning saknar jag ibland länk helt!! Jag kommer snart få en ny IBM (Lenovo :( ) T43, så det ska bli kul och kolla hur bra det blir med den!! ;) :)

case

Postad 03 April 2006 - 13:02

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0
Såg att det länkades hit i fråga om Wireless Router. Inte helt klockren länkning, men jag kan då fylla i med info att samma apparat som tråden handar om även finns som just Wireless Router.

Apparten heter WRT54GX. Om denna klarar 100Mbit på Wanporten har jag dock inte koll på.

Jag pratade med en kille från Linksys förra veckan och frågade om nödvändigheten av SRX även på klienten. Tydligen skulle inte räckvidden inte öka nämnvärt, men det skulle gå snabbare, upp till 108 Mbit

case

Postad 03 April 2006 - 15:32

SilverFox
  • SilverFox
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hejsan!

Jag är helt grön på det här med nätverkslösningar, routers o.s.v. men hittade den här tråden där det kunniga folket verkar ha samlats så jag tänkte se om jag kunde få några råd här. Just nu har jag 0.5 Mbit ADSL och kör det via ett Zyxel Prestige 600 och har i övrigt bara använt mig av antivirusprogram (Nod32). Jag har således inte använt någon brandvägg (varken hård- eller mjukvara, [och absolut inte Windows XP's egna]) eller router innan. Det har gått utan problem.
Nyligen installerades det fiberbredband i vårt hyreshus. Det är så kallat stadsnät och har för tillfället 10 Mbit som maximala gräns. Jag har som sagt aldrig använt routers och liknande tidigare och förstår mig inte riktigt på det.
Inställningar och så är inga problem. Nej, mitt problem ligger i hårdvaran och kopplingen av den.

Jag är egentligen inte ute efter att dela bredbandet mellan olika datorer, då jag i dagsläget bara har en dator (även om detta skulle kunna ändras i framtiden). Jag är främst ute efter ett relativt bra standardskydd mot dom värsta inkräktarna, i den inbyggda brandvägg som en router erbjuder. Efter att ha läst olika skräckhistorier om D-Links routers, så vände jag mig mot Netgear då jag har fått en positiv uppfattning om dom. Timmar av surfande och letande i diverse guider, forum osv resulterade i att jag hamnade här, där det inte tog speciellt många läsningar innan man förstod att tydligen så var Linksys ett bättre alternativ än både Netgear och D-Link.
Givetvis förstår jag att det finns mycket mycket bättre alternativ, om man är villig att stiga i prisklasserna, men det är inte det som är mitt syfte. Jag är villig att lägga runt tusenlappen på en router. För den summan vill jag få ut maximalt, såklart.
Mina ögon föll på Linksys BEFSX41
Jag går in och läser installationsmanualen och övrig tillgänglig information på deras hemsida och då uppstår själva problemformuleringen.

I installationsinformationen står det att man ska koppla routern till de PC's man har. I steg två står det: "Connect your cable or DSL modem's Ethernet cable to the Router's Internet port."
Vad menar dom med det? Om jag hade använt routern med mitt gamla ADSL-modem hade jag förstått, men nu har jag ju bredbandsuttaget i väggen.
"Cable modem"? Är det boxen på väggen det? Måste jag skaffa en router OCH nåt form av nytt modem för 10Mbitsuppkopplingen? Som jag hade tänkt så skulle det se ut på följande vis:

Uttag för bredband --> Linksys BEFSX41 --> PC

Menar dom att det ska vara såhär:

Uttag för bredband --> Cable modem --> Linksys BEFSX41 --> PC

eller är det jag kallar för bredbandsuttaget det som dom kallar "Cable modem"?

Summan av kardemumman är följande:

1. Är Linksys BEFSX41 en acceptabel router för 1000-lappen?
2. Kommer det att funka om jag kopplar ihop det på det här sättet?
Uttag för bredband --> Linksys BEFSX41 --> PC

(och nej, ni behöver inte tipsa mig om trådlösa lösningar, i dagsläget föredrar jag trådbundet)

Vore toppen om ni experter ville leda en blind (läs grön) snubbe rätt i routerdjungeln. Tack!

Postad 03 April 2006 - 17:54

lamm
  • lamm
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
du har tänkt rätt ang. kopplingssättet. bredband->wan-porten på linksysen, lan-portarna på linksysen-> datorerna.

Postad 05 April 2006 - 18:13

Knolpak
  • Knolpak
  • Lärjunge

• 290 inlägg
  • 0
Å kolla! En bra tråd om trådlöst. Har försökt fått ur vettig information ur folk på sweclockers men det är ju bara slöseri på livet. Att inte folk fattar. När man först skriver billig, typ 500-600kr får man tips om 1700kr. Sen säger man att man inte förstår sig på det, då får man 5-6 förkortningar på rad... Aja nog med gnäll (ta det som en komplimang)...

Så här ligger det till:

Ska precis till att flytta hemifrån till en 2:a på 61kvm (då kan vi redan där utesluta dålig signalstyrka right?). Har med mig en stationär och väntar på en laptop med 54mbit WLAN. Söker en accesspunkt eller gateway (vilket?) som kan koppla stationära på kabel och laptopen på WLAN. Simple as that. Fastnade lite för erat linksys snack. Vi har tidigare haft D-link 624+ här hemma och det var fan bara skit. TRodde en "inte så" datornintresserad kille som mig inte skulle märka någon skillnad. MEn allt krånglade, förutom styrkan.

Så vad ska jag tänka på? Säkerthet och sånt där? Alla i huset har uppkoppling så ingen lär ju vilja sno min. Ska bara ha datorer på nätverket som har NOD32 resp. Macaffe virusskydd och brandvägg (antar ajg väl?). 700spänn såg jag WRT54G:n kostade och det känns bra i pris. Så vad tycker ni?

Postad 06 April 2006 - 08:09

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0
Jag tror säkert att WRT54G blir bra för dig. Om D-linken hade signalstyrka som funkade så blir det inga problem.

Lycka till

*edit*

WRT = router + accesspunkt vilket behövs med ex. ADSL om man har mer än en dator.
WAP = enbart Accesspunkt. Då får du exentuellt komplementera med en router om du behöver en.

*edit2*

Släng på en WEP (kryptering) i ditt trådlösa samt sätt ett eget SSID (namn på nätverket). Sen finns det ett val för att dölja SSID broadcast vilket man bör göra så syns inte nätet för alla som passerar.

case

Redigerat av Unregistered40127, 06 April 2006 - 08:17.

Postad 06 April 2006 - 08:56

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1431 inlägg
  • 0
ok, för det första, WEPkryptering MINST! Helst WPA2 men det kanske inte datorn stödjer.
Nästa, byt standardlösenordet för att komma in som admin på era routrar, vet inte hur många nät jag kan komma in på och ändra detta där jag bor bara för att folk bara tar ut apparaten, sätter i ström och kör på.

SilverFox: Din attityd mot windows inbyggda brandvägg förstår jag inte, du sitter uppkopplad med bredband men kör utan brandvägg och ABSOLUT INTE windows egna??? Är du inte rädd att andra skall utnyttja din dator till saker som du kan få problem med? Är ju inte helt ovanligt att folk utnyttjar "zombie"datorer för att lagra barnporr och dylikt... en dator utan brandvägg what so ever är ganska lätt byte för sånt.

Knolpak: Absolut, kör på den. Jag använder den själv och är supernöjd.

Postad 06 April 2006 - 12:29

SilverFox
  • SilverFox
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Trineo: Jag förstår din undran. Men nej, jag är inte speciellt rädd att min dator ska bli utnyttjad. Min ringa hårdvaruerfarenhet till trots, så har jag sällskapat med tillräckligt många...hur ska jag uttrycka mig..."erfarna" datoranvändare för att ha förstått att Windows XP's egna brandvägg inte är mycket till realt skydd utan snarare en illusion av säkerhet. Det är förstås min högst personliga åsikt och jag uppmanar givetvis ingen annan att köra utan brandvägg.
Jag tycker att det i stor mån handlar om hur man använder sin dator till hur stor risk man utsätter sig för. Ett oräkneligt antal ggr har jag klarat mig undan de problem som många med sina brandväggar råkat ut för, i form av trojaner, virus och andra ovälkomna gäster. Det är min övertygelse att om man har ett hyfsat bra hum på vad man gör med sin dator så är risken för att råka illa ut relativt liten.

Dock, som du kan se av mitt första inlägg här, så förkastar jag inte brandväggar på något sätt. Tvärtom så uttrycker jag ju att jag är ute efter en enkel brandvägg i form av routern, eller hur?

Jag vill också tillägga att min dator knappast kan anses vara en "zombiedator", då den utnyttjas i snitt 8 timmar per dygn. Jag är ingen vanlig slösurfare. Jag har en rigorös kontroll på vad som passerar ut och in i datorn, vad som lagras på den, var och när. Någon hemlig lagringsplats för barnporr kan jag intyga dig om att min dator inte är. Jag vet inte riktigt vad annars som skulle kunna skada mig. Jag lagrar inte personlig information på datorn, mina bankkonton är tomma osv. Jag utnyttjar min maximala bandbredd så det är ingen som knaprar på min speed. Vad finns då kvar? Tja, avlyssning (eller kanske avläsning) av olika IM-program och sådär, men om någon är intresserad av det så anser jag den personen mer tragisk än farlig.

Jag är FÖR brandväggar. Jag tycker vi ska förhindra otillbörligt utnyttjande av folks privata datorer i största möjliga mån men, ge mig då något som fungerar i verkligheten och vagga inte in folk i att tro att de är säkra att göra vad de vill på nätet bara för att de har Windows XP's brandvägg aktiverad. (uppmaningen inte riktad till dig Trineo utan till Microsoft, även om jag är mycket tveksam till om de följer tråden).

Trevlig helg och tack lamm för det snabba svaret från dig! :)

Postad 06 April 2006 - 12:51

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1431 inlägg
  • 0
Känner bara att jag måste svara dig...

En brandvägg skyddar inte mot trojaner och virus, det gör ditt virusskydd. En brandvägg håller oönskad trafik borta från din dator. Visst, vissa trojaner utnyttjar nätverket och går den vägen, men de flesta går via luckor i program som man ändå öppnat för.

att du är för brandväggar har jag redan sett men att förkasta windows inbyggda anser jag inte är helt rätt med tanke på att den blockar mycket trafik som annars hade varit skadlig. Däremot är det inte alltför svårt för någon med bra kunskap i ämnet att smitta datorn framför windows egna brandvägg, men det är ändå ett bra skydd. Ungefär som larm på bilen... det skrämmer bort 90% av de potentiella tjuvarna.

Finns program som sitter och sniffar nätet efter öppna datorer utan brandväggar, så det har ingenting med hur du surfar eller kör med din dator att göra. Att du har stenkoll på vad som går ut och in i din dator, well då får jag bara gratulera till att du klarar av att sniffa din egna trafik samtidigt som du sitter och slösurfar.

Postad 06 April 2006 - 14:47

SilverFox
  • SilverFox
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Tack! Som sagt, det funkar utmärkt för mig.

Postad 06 April 2006 - 19:52

Knolpak
  • Knolpak
  • Lärjunge

• 290 inlägg
  • 0

Jag tror säkert att WRT54G blir bra för dig. Om D-linken hade signalstyrka som funkade så blir det inga problem.

Lycka till

*edit*

WRT = router + accesspunkt vilket behövs med ex. ADSL om man har mer än en dator.
WAP = enbart Accesspunkt. Då får du exentuellt komplementera med en router om du behöver en.

*edit2*

Släng på en WEP (kryptering) i ditt trådlösa samt sätt ett eget SSID (namn på nätverket). Sen finns det ett val för att dölja SSID broadcast vilket man bör göra så syns inte nätet för alla som passerar.

case

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för svaret! Det får bli en sån då. Men jag satt och funderade lite nu... Bredbandsuttaget sitter i andra änden av lägenheten så jag lär dra en 10-15meter lång nätverkskabel till stationära. Frågan är om det är värt en femhundring extra för ett trådlöst kort i den också...? Eller är det bara slöseri på pengar? För att dra en nätverkskabel 10-15meter är ju fortfarande inte jobbigt. Blir lite fult kanske...

Postad 07 April 2006 - 07:49

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0
Trineo:
Givetvis byta standardlösen ibland glömmer man berätta det man gör automatiskt :)

Silver Fox:
Du är alltså helt grön på nätverk, men du har full koll på din dator? Vad använder du för mjukvara för att analysera din trafik?

Jag skulle dessutom vilja påstå att en enkel NAT-router ger sämre skydd än Windows brandvägg. Mitt tips för hemanvändare.

* NAT-router
* Windows bradvägg (eller annan mjukvara).
* Uppdaterat Operativ system
* Uppdaterat Virusskydd som fungerar. Jag använder Panda.
* Uppdaterat AntiSpyware.

Hur vet du att din dator inte angripen??

Knolpak:
Jag hade köpt ett Trådlöst USB-kort. Det kostar inte mycket, och du slipper kabeln.

case

Postad 07 April 2006 - 09:43

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1431 inlägg
  • 0
Case: Jag håller med dig till fullo.

Postad 08 April 2006 - 21:44

skrotis
  • skrotis
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0

Jag vill också tillägga att min dator knappast kan anses vara en "zombiedator", då den utnyttjas i snitt 8 timmar per dygn.

<{POST_SNAPBACK}>

Med zombiedator menas att någon annan utnyttjar din dator för att skicka SPAM, utföra DDoS-attacker m.m., det har inget att göra med hur mycket den används.

XP's inbyggda brandvägg är bättre än ingen brandvägg, men en 3:e parts är (oftast) bättre.

Postad 09 April 2006 - 18:54

catalyst7
  • catalyst7
  • Användare

• 232 inlägg
  • 0
Jag har lite negativt att säga om Linksys, eller iaf Linksys WRT54G. Den produkt som tidigare hade det namnet heter nu Linksys WRT54GL och fungerar bra, men den som nu kallas för WRT54G är en helt annat produkt som crashar och håller på som vilken D-Link som helst. Citat från min tråd på 99mac:

Det finns två versioner av Linksys, den "klassiska" som man kunde modda och köra linux på, och den nya - som är nerstrippad och linux inte lirar på. Däremot finns den "klassiska" kvar i sortimentet som WRT54GL (observera L:et).

Länk

Så köp inte WRT54G.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.