Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

magnetdriven vs remdriven skivspelare

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 augusti 2006 - 16:22

Unregisterede496c4c4
  • Unregisterede496c4c4
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Jag har ett par Technics sl-1200 MK2 med ortofon pro pickuper och en bra Numark mixer... Som ni förstår så gillar jag att "DJ:a".

Frågan som jag funderar på väcktes när jag pratade med en kompis som hävdade att för optimal lyssning på vinyl är det remdrivet som gäller och inte magnetdrivet som Technics sl-1200 MK2. Så nu undrar jag om han har rätt? Själv är jag lite skeptisk då jag älskar ljudet från mina Technics och dels för att det måste vara mindre precision i drivet från en rem vilket kan bidra till en del/lite svaj bl. a. Plus att remen och dess motor ger väl ifrån sig små vibrationer?

Tack i förhand!

Postad 07 augusti 2006 - 19:10

mikaels
  • mikaels
  • Veteran

• 1 506 inlägg
  • 0
Det här är väl egentligen en religionsfråga som optiskt vs koax, Windows vs Mac etc, men personligen håller jag med dig, hur exakt kan en rem bli :)?
Plus att mixa med remdrivet går väl inget vidare, inte så kul att dra dem baklänges...

Postad 08 augusti 2006 - 00:59

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1 836 inlägg
  • 0
En remdriven spelare behöver inte nödvändigtvis svaja mer en vad motorn som driver den gör. Dessutom så blir det i många fall en mjukare gång (mindre hakkig), men om du skall skratscha mycket så är en magnetdriven spelare att föredra då du inte sliter på en rem (eventuellt också motorn lika kraftigt).

Postad 08 augusti 2006 - 10:24

Lust
  • Lust
  • Veteran

• 1 707 inlägg
  • 0
Synen att remdrift skulle vara bättre än direktdrift är i mina ögon bara en gammal kvarleva och inget att bry sig om.

Orsaken var att direktdrift ansågs föra över mer vibrationer till tallriken och vidare till pickupen än remdrift. Det problemet har reducerats/eliminerats med tiden med hjälp av precisare motorer och även val av material som har absorberande egenskaper.

Direktdrift har ett överlägset vridmomentet, vilket inte bara är positivt för DJ:s utan även förbättrar förutsättningarna för att bibehålla konstant hastighet.

Håller med om att det mer är en religös än en teknisk fråga.

Lite kuriosa: Direktdriften introducerades kommersiellt av Technics 1969 i och med lanseringen av SP-10.

Postad 08 augusti 2006 - 14:33

Unregistered35ababfd
  • Unregistered35ababfd
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0
Audiofilen påpekar att de billigaste skivspelarna har remdrift och mellanklassen är direktdrivna, men de riktiga dyrgriparna har remdrift.

Postad 09 augusti 2006 - 22:25

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1 836 inlägg
  • 0
Magnetdrivna skivtallrikar kommer oftast snabbare upp i hastighet en vad remdrivna gör, Själv så har jag en extern motor till min skivspelare som med hjälp av en rem kan snurra skivtallriken. Detta var ett bra sätt att undvika vibrationerna som annars kan sprida sig ut till chassiet när motorn är ordentligt fastmonterad, om motorn inte är ordentligt fastmonterad så kan vibrationerna spridas via remmen i stället, sedan så känns det som en bra garanti om motorn går sönder så behöver jag bara byta (laga) just den och kan då lämna resten av spelaren orörd.

Redigerat av Isaac, 09 augusti 2006 - 22:31.

Postad 15 augusti 2006 - 22:01

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1 353 inlägg
  • 0
Fördelen med remdrift, rent teoretiskt i alla fall, är att motorn har en utväxling mot skivtallriken. Alltså många varv för motorn per tallriksvarv. Pga ett begränsat antal poler i motorn kommer den att ge en "kuggande" gång vilket den negativa påverkan minskas av remmen. Remmen ger också en isolation av vibrationer från motorn till tallriken.

Nånting som åtminstånde var ett problem med direktdrivna skivspelare förr var servot. När pick-up'en gick in i ett hårdare graverat område och bromsade tallriken ville servot öka kraften till motor vilket kan leda till överkompensation och man får ett högfrekvent oscillerande svaj.

Det här är ju bara teorier och jag är övertygad om att det går att göra bra direktdrina spelare ockå. Snackar vi DJ har ju remdrivet inte en chans. De flesta spelarna idag är i och för sig remdrivna, i alla fall de för ren HiFi.

Postad 16 augusti 2006 - 19:06

Unregistered76b72946
  • Unregistered76b72946
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0
Större skillnad än rem kontra direkt är nål/pickup. Jag har använt "DJ pickuper" sedan sent 70-tal tills ganska nyligen. När jag nu lyssnar på och spelar av mina gamla klenoder använder jag en OM 20 på min direktrivna spelare och DET är ett lyft i ljudkvalite mot Pro/OM10.

Postad 10 februari 2023 - 18:06

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Beroende

• 1 002 inlägg
  • 0

Lyfter en gammal tråd.

Hur ser det ut nu? Rem eller direktdriven, för och nackdelar? :unsure:

Postad 17 februari 2023 - 08:57

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

• 903 inlägg
  • 0

Har haft remdriven Thorens.

Nu har jag Direktdriven Audio-Technica.

Postad 17 februari 2023 - 11:13

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5 154 inlägg
  • 0

Jag har haft en Technics SL-1210MK2 direktdriven sedan år 2000 och under åren överfört många LP-skivor till datorn och sedan till CD skivor utan att det har hörts något från skivspelaren. Vid överföring till dator är det bra om skivspelaren startar snabbt och det gör Technics SL-1210MK2.

Postad 17 februari 2023 - 12:31

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Beroende

• 1 002 inlägg
  • 0

Jag har haft en Technics SL-1210MK2 direktdriven sedan år 2000 och under åren överfört många LP-skivor till datorn och sedan till CD skivor utan att det har hörts något från skivspelaren. Vid överföring till dator är det bra om skivspelaren startar snabbt och det gör Technics SL-1210MK2.

Så att det skulle vara mer missljud från direktdriven är en påstådd nackdel? Inget jag hört heller. Har iofs inte nån superanalytisk high-end anläggning.

Sen påstås det om "cogging". Men om det är ett hörbart problem eller inte?

På remdriven påstås att remmen inte alltid håller stabil fart, hörbart eller inte?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny projektor
    thhmo
    2025-05-11 11:17:07
  • Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.