Pioneer PDP-436SXE
(TV)
|
1
|
(9)
|
Inga priser |
TV-apparater med inbyggd digitaltuner (186 inlägg)
|
15 år sedan |
Bildinställningar för Pioneers Plasmor (210 inlägg)
|
15 år sedan |
Hur ska jag välja? För och nackdel? (55 inlägg)
|
19 år sedan |
Pioneer, LG eller Panasonic? Hjälp mig! (5 inlägg)
|
19 år sedan |
PioneerPDP436SXE plasma eller LCD (2 inlägg)
|
19 år sedan |
Pioneer PDP-436FDE/XDE (86 inlägg)
|
20 år sedan |
Postad 03 September 2006 - 08:50
Postad 03 September 2006 - 18:03
Jag tycker att det är ett kanonköp men det JAG som tycker det. Bilden är underbar på sxe. Det är samma panel som xde.
Ni som har en sxe skriv gärna vad ni tycker om den och vilka inställningar vi ska ha till att börja med för att förhindra inbränning.
/ Kpt Kirk
Postad 04 September 2006 - 00:02
Vad är skillnad mellan Pioneer SXE och RXE?
Postad 04 September 2006 - 00:32
Skillnaden mellan sxe och rxe är att sxe har inbbygd digtal-tvmottagare, sxe borde egentligen vara dyrare än rxe.
Postad 04 September 2006 - 07:36
Postad 04 September 2006 - 08:20
7:e generationen-PDP4270XD DVB-T kostar med frakt+bordställ 25995 hos inWarehouse...
Vilket är bästa altenativet...?
Postad 04 September 2006 - 08:37
PioneerSXE kostar 19995+1000(bordställ)+800(frakt)=21795 hos Lars Bengtsson.
7:e generationen-PDP4270XD DVB-T kostar med frakt+bordställ 25995 hos inWarehouse...
Vilket är bästa altenativet...?
Det är enkelt, SXE är ju hela 1" större!
Ni som har SXE, hur kopplar ni in den till datorn? Trist att de snålade in på VGA-ingången (Har inte DVI på min bärbara)... Samma sak gäller PDP4270XD...
Postad 04 September 2006 - 11:30
Postad 04 September 2006 - 18:26
Postad 04 September 2006 - 23:25
Men som sagt... Om nu inte det finns anledning att istället köpa LG PC1R
Postad 05 September 2006 - 04:44
Postad 05 September 2006 - 11:09
Måste man ha speciella fästen för pioneer plasmor för att hängas på vägg?
Postad 07 September 2006 - 10:25
Min fråga är därför:
Jag har en digitalbox (Viasat) med en scartanslutning, kabeln fick jag med boxen. Vilken skillnad gör det att köpa en "bättre" kabel, vilka fabrikat och vad kostar de? Någon som kan reda ut begreppen, så vore jag mkt tacksam!
Postad 07 September 2006 - 11:31
Slog till och köpte Pioneer plasman igår. Är dock ganska grön vad gäller anslutningar, kablar etc.
Min fråga är därför:
Jag har en digitalbox (Viasat) med en scartanslutning, kabeln fick jag med boxen. Vilken skillnad gör det att köpa en "bättre" kabel, vilka fabrikat och vad kostar de? Någon som kan reda ut begreppen, så vore jag mkt tacksam!
Vet typ inget om digitalboxar, men jag kan lova dig att det är grym skillnad på scart kablar.
Kan rekommendera märken som Ixos, Supra, Profigold, Proson, som alla ligger rätt bra till i pris.
Rimligt pris att betala för en scart tycker jagsjälv är mellan 3 och 400:-
Har digitalboxen RGB scart kommer du bli riktigt nöjd med en ny kabel.
Postad 07 September 2006 - 13:24
Ang. scart-rgb från digital boxen har dock några(bl.a. jag) haft problem med en något ljusrosa bild, detta är oftast vid comhems boxar, men om detta inträffar så vet du att det är ett förekommande problem iaf. Skillnaden mellan scart och scart-rgb är ganska stor så jag hoppas att det funkar för dig, men om det mot förmodan inte skulle göra det så är ju inte vanlig scart helt dåligt heller.
Postad 07 September 2006 - 17:57
Allt feedback är välkommen
Postad 07 September 2006 - 18:43
Hej på er. Har precis slagit till på SXE och känner mig nöjd
MEN, jag slog även till på ett Boxer digital TV-kort, problemet är att jag bor i lägenhet och behöver därför en bordsantenn!? Vad ska jag ha för bordsantenn? Några tips? Bor centralt i Stockholm...
Den vanliga TV-antennen från väggen funkar ju.
Jag antar att ditt hus precis som de flesta hyreshus har en gammal vanlig analog antenn på taket.
Postad 07 September 2006 - 18:52
Hej på er. Har precis slagit till på SXE och känner mig nöjd
MEN, jag slog även till på ett Boxer digital TV-kort, problemet är att jag bor i lägenhet och behöver därför en bordsantenn!? Vad ska jag ha för bordsantenn? Några tips? Bor centralt i Stockholm...
Den vanliga TV-antennen från väggen funkar ju.
Jag antar att ditt hus precis som de flesta hyreshus har en gammal vanlig analog antenn på taket.
Hm, det var vad jag antog också. Men det vill inte fungera, den hittar enbart de analoga kanalerna men inte de digitala... Har ställt in TVn att den ska leta efter både analoga och digitala, men den hittar som sagt endast de analoga
Postad 07 September 2006 - 20:15
Hm, det var vad jag antog också. Men det vill inte fungera, den hittar enbart de analoga kanalerna men inte de digitala... Har ställt in TVn att den ska leta efter både analoga och digitala, men den hittar som sagt endast de analoga
Antog att jag behöver en bordsantenn...
om du har någon form av "kabel-tv" som kom i antennkabeln så kan det vara så att ni har nån form av dekoder nånstans, som kodar om de digitala till analoga å skickar ut i den vanliga antennkabeln ... i så fall finns inte de digitala signalerna med ...
så är det i mitt comhemhus iaf ... får inte in några digitala kanaler via antennuttaget ...
Postad 07 September 2006 - 20:19
Postad 07 September 2006 - 21:41
Antog att jag behöver en bordsantenn...
om du har någon form av "kabel-tv" som kom i antennkabeln så kan det vara så att ni har nån form av dekoder nånstans, som kodar om de digitala till analoga å skickar ut i den vanliga antennkabeln ... i så fall finns inte de digitala signalerna med ...
så är det i mitt comhemhus iaf ... får inte in några digitala kanaler via antennuttaget ...
Ja, det är förmodligen förklaringen. Jäkligt bittert. Har ju precis skrivet på ett Boxer avtal på 12 månader...
CRAP!
Postad 07 September 2006 - 21:48
Postad 08 September 2006 - 00:09
Postad 08 September 2006 - 00:51
Kan bara hittils säga att jag är grymt nöjd...bilden är helt extremt bra,kört även lite Xbox 360..så lite HD via komponent vart de..grym grafik
Postad 08 September 2006 - 01:14
Finns lite smidigare mindre antenner som fungerar väldigt bra om man bor i innerstan sthlm!
Vi har använt oss av dessa vid flertalet av våra installationer och de har fungerat mkt bra!
Oftast fungerar det inte att koppla in (DVB-T)tv:n till centralantennen i huset såvida hyresvärden inte valt att sätta upp en "digitalantenn".
Kul att du är näjd med din SXE! Det är en riktigt bra TV !
Postad 08 September 2006 - 05:47
Hej !
Finns lite smidigare mindre antenner som fungerar väldigt bra om man bor i innerstan sthlm!
Vi har använt oss av dessa vid flertalet av våra installationer och de har fungerat mkt bra!
Oftast fungerar det inte att koppla in (DVB-T)tv:n till centralantennen i huset såvida hyresvärden inte valt att sätta upp en "digitalantenn".
Kul att du är näjd med din SXE! Det är en riktigt bra TV !
Du ger mig hopp Erik
Postad 09 September 2006 - 00:33
Vill inte på något sätt värva kunder hät, för det ger mig bara sämre trohetsvärde på detta forum (för jag är ju trots allt färgad eftersom jag representerar en butik i detta forum), men om du tar kontakt med oss via mailen kan jag nog hjälpa dig hitta en antenn som fungerar !
Ha det gott
Postad 09 September 2006 - 08:21
Hej!
Vill inte på något sätt värva kunder hät, för det ger mig bara sämre trohetsvärde på detta forum (för jag är ju trots allt färgad eftersom jag representerar en butik i detta forum), men om du tar kontakt med oss via mailen kan jag nog hjälpa dig hitta en antenn som fungerar !
Ha det gott
Tack Erik. Jag gjorde dock så att jag lämnade tillbaka mitt Boxerkort och beställde digitaltv från ComHem istället. Då fick jag dessutom välja lite mer fritt vilka kanaler jag vill ha
Tack för din hjälp i alla fall
Postad 09 September 2006 - 09:20
Jag har beställt en sådan i veckan. Lg är ENLIGT mig klart sämre. PV 60 är även den marginellt sämre, om pv 600 vet jag inte men det är väl ungefär samma panel men lite mer "lull lull"???
Jag tycker att det är ett kanonköp men det JAG som tycker det. Bilden är underbar på sxe. Det är samma panel som xde.
Ni som har en sxe skriv gärna vad ni tycker om den och vilka inställningar vi ska ha till att börja med för att förhindra inbränning.
/ Kpt Kirk
Är väldigt tveksamt att det skulle vara samma panel i 436XDE som i de nya plasmorna från Pioneer! 436:an är ju en 43" medans de nya är 42". Enligt de rykten jag hört är det paneler med koppling till NEC (Pioneer köpte ju deras plasmaindustri för några år sedan) som sitter i de nya plasmorna! När det gäller 42":arna då alltså, 43" utgår ur deras konsumentvarianter.
/Mats
Edit: Fel av mig....tänkte på årets nya modeller! SXE och RXE är samma panel i.
Redigerat av Maths, 09 September 2006 - 09:34.
Postad 10 September 2006 - 23:53
Comhem är ju betydligt roligare! Dessutom e de först ut med HD i kabelnätet...
Postad 11 September 2006 - 10:20
Så bra då! :-)
Comhem är ju betydligt roligare! Dessutom e de först ut med HD i kabelnätet...
Really? När kommer dom kanalerna? Han jag pratade med hos ComHem sa inget om det i fredags? HD är ju alltid skoj
Postad 11 September 2006 - 10:33
Är det ingen inställningstokig människa på forumet som kan tipsa en novis på hur man ska ställa in TV'n för bästa möjliga bild?
Jag är inte nöjd med hur skärmen återger fotbollsmatcher och annat där det rör sig snabbt. Jag har mycket bra signalstyrka och hade ärligt talat förväntat mig en bättre bild.
Redigerat av Unregistered0a619fd7, 11 September 2006 - 11:46.
Postad 11 September 2006 - 13:27
Lyckades också få tag i en för 20' från Lars Bengtsson. Det är bara att buga och bocka för det erbjudandet.
Är det ingen inställningstokig människa på forumet som kan tipsa en novis på hur man ska ställa in TV'n för bästa möjliga bild?
Jag är inte nöjd med hur skärmen återger fotbollsmatcher och annat där det rör sig snabbt. Jag har mycket bra signalstyrka och hade ärligt talat förväntat mig en bättre bild.
Viktigt att du kör in plasman i ett par hundra timmar, innan du drämmer på kontrast, skärpa etc etc på max. Mer info om inställningar hittar du här - http://www.avforums....379#post2714379
Själv kör jag med ganska låg kontrast, men jag måste säga att bilden är helt suverän. Har inget att klaga på alls. Kör dessutom fortfarande enbart analog tvsignal
Q: So what are the shipping settings and recommended run-in settings? A: It is likely that the box is delivered with settings like Contrast at 40 The recommendation is to run the box in using these settings. Items in RED are the most important. Be warned that EACH INPUT SOURCE WILL NEED TO BE SET SEPARATELY! That means do this for INPUT1, then do it for INPUT2, and so on. These are also contained in an attached text file to this post. Note that you have profiles for STANDARD, DYNAMIC, MOVIE, GAME, and USER (as well as ISF DAY and ISF NIGHT for ISF calibration). If you change the defaults of STANDARD, DYNAMIC, MOVIE, & GAME - these will be changed for all inputs simultaneously. However, we recommend that you change those for USER, which is what they are designed for - USER configuration - and if you do this, you need to change the settings for all of your inputs separately. This is important to remember. Note that it is unlikely that ISF DAY and ISF NIGHT will be used by whosoever does your ISF calibration due to some limitations in these modes, and so it's likely that your calibration guy will use the USER modes anyway. * Picture / AV Selection = USER * Contrast = 15 to 20 (this is the killer bit for running in) * Brightness = -10 to 0 (lower is better, but it's your call as to what is reasonable to watch). Brightness should be set to the point where you can't see the pixels starting to emit light in dark parts of the image. Having brightness too high is unlikely to cause any issues during run in except make the image look washed out. Contrast is the killer not brightness. * Colour = -10 to -5 (lower is better, but it's your call as to what is reasonable to watch). Most people never go below -10. * Tint = 0 * Sharpness = -9 to -3 * Pro Adjust * Pure Cinema OFF (for progressive source) & STANDARD (for interlaced source), but see the question dealing with judder/interlacing in the Picture Quality section. It doesn't matter what this is for running in. * Colour Detail * Colour Temp = MID-LOW or if you want to MID depending on preference for white balance (the default colour temp is very cyan) * CTI (Colour Transient Improvement) = OFF * NR (Noise Reduction) * DNR (Digital Noise Reduction) = OFF or LOW * MPEG NR = OFF or LOW * DRE (Dynamic Range Expander) * Dynamic Contrast = OFF (very important) * Black Level = OFF * ACL = OFF * Gamma = 2. The gamma tends to flip between 2 or 3 dependant on the source. Some people swear by GAMMA 1, although there's a feeling that 2 is likely to be most accurate most of the time. * Others * I-P Mode = 1 * Power Control * Energy Save = Save 2 * Option * Drive Mode = 100Hz (DVD and PC input should be 75Hz)
Redigerat av Cameron, 11 September 2006 - 13:27.
Postad 12 September 2006 - 10:09
Lyckades också få tag i en för 20' från Lars Bengtsson. Det är bara att buga och bocka för det erbjudandet.
Viktigt att du kör in plasman i ett par hundra timmar, innan du drämmer på kontrast, skärpa etc etc på max. Mer info om inställningar hittar du här - http://www.avforums....379#post2714379
Själv kör jag med ganska låg kontrast, men jag måste säga att bilden är helt suverän. Har inget att klaga på alls. Kör dessutom fortfarande enbart analog tvsignalQ: So what are the shipping settings and recommended run-in settings? A: It is likely that the box is delivered with settings like Contrast at 40 The recommendation is to run the box in using these settings. Items in RED are the most important. Be warned that EACH INPUT SOURCE WILL NEED TO BE SET SEPARATELY! That means do this for INPUT1, then do it for INPUT2, and so on. These are also contained in an attached text file to this post. Note that you have profiles for STANDARD, DYNAMIC, MOVIE, GAME, and USER (as well as ISF DAY and ISF NIGHT for ISF calibration). If you change the defaults of STANDARD, DYNAMIC, MOVIE, & GAME - these will be changed for all inputs simultaneously. However, we recommend that you change those for USER, which is what they are designed for - USER configuration - and if you do this, you need to change the settings for all of your inputs separately. This is important to remember. Note that it is unlikely that ISF DAY and ISF NIGHT will be used by whosoever does your ISF calibration due to some limitations in these modes, and so it's likely that your calibration guy will use the USER modes anyway. * Picture / AV Selection = USER * Contrast = 15 to 20 (this is the killer bit for running in) * Brightness = -10 to 0 (lower is better, but it's your call as to what is reasonable to watch). Brightness should be set to the point where you can't see the pixels starting to emit light in dark parts of the image. Having brightness too high is unlikely to cause any issues during run in except make the image look washed out. Contrast is the killer not brightness. * Colour = -10 to -5 (lower is better, but it's your call as to what is reasonable to watch). Most people never go below -10. * Tint = 0 * Sharpness = -9 to -3 * Pro Adjust * Pure Cinema OFF (for progressive source) & STANDARD (for interlaced source), but see the question dealing with judder/interlacing in the Picture Quality section. It doesn't matter what this is for running in. * Colour Detail * Colour Temp = MID-LOW or if you want to MID depending on preference for white balance (the default colour temp is very cyan) * CTI (Colour Transient Improvement) = OFF * NR (Noise Reduction) * DNR (Digital Noise Reduction) = OFF or LOW * MPEG NR = OFF or LOW * DRE (Dynamic Range Expander) * Dynamic Contrast = OFF (very important) * Black Level = OFF * ACL = OFF * Gamma = 2. The gamma tends to flip between 2 or 3 dependant on the source. Some people swear by GAMMA 1, although there's a feeling that 2 is likely to be most accurate most of the time. * Others * I-P Mode = 1 * Power Control * Energy Save = Save 2 * Option * Drive Mode = 100Hz (DVD and PC input should be 75Hz)
Tack för den länken, fanns mycket nyttigt att läsa där! Kollade runt lite för hur man skulle göra för att kolla hur många timmar TV:n har gått och lyckades komma in i servicemenyn och allt, men väl där inne lyckades jag inte hitta just timantalet! Någon som vet hur man kan hitta timantalet, eller vad det står där man ska kolla?
Tacksam för lite hjälp!
Postad 13 September 2006 - 14:39
Fick den för 19 995 på Fyndbörsen. Jag är så nöjd. Vilken BILD!!!
HA HA HA!!!
Sen är den ju supersnygg
/Kpt Kirk
Postad 13 September 2006 - 15:03
Äntligen har den kommit!!!
Fick den för 19 995 på Fyndbörsen. Jag är så nöjd. Vilken BILD!!!![]()
HA HA HA!!!![]()
![]()
![]()
Sen är den ju supersnygg![]()
/Kpt Kirk
Rapportera när du fått första loggan inbränd
men hoppas du slipper
Postad 14 September 2006 - 08:53
Tack för den länken, fanns mycket nyttigt att läsa där! Kollade runt lite för hur man skulle göra för att kolla hur många timmar TV:n har gått och lyckades komma in i servicemenyn och allt, men väl där inne lyckades jag inte hitta just timantalet! Någon som vet hur man kan hitta timantalet, eller vad det står där man ska kolla?
Tacksam för lite hjälp!
[/quote]
Ingen som vet var det står någonstans?
Postad 18 October 2006 - 11:00
Har beställt en sådan här plasma nu,någon som har jämfört denna med LGpc1RR?skulle köpt en sådan men dom var slut i hela norden tydligen enligt onoff.
A´´någon som kör denna med en Denon 3910 dvd om så e hur funka det?
Postad 18 October 2006 - 16:39
Hej !!!
Har beställt en sådan här plasma nu,någon som har jämfört denna med LGpc1RR?skulle köpt en sådan men dom var slut i hela norden tydligen enligt onoff.
Tjena
Du kommer bli nöjd. Går ej att jämföra med LG:n då den är för kass. Kom ihåg att "köra in den".
Kanon plasma!!!
MVH Kpt Kirk
Postad 18 October 2006 - 17:11
Tack för svaret men så kass kan den väll inte vara eller?Hej !!!
Tjena
Du kommer bli nöjd. Går ej att jämföra med LG:n då den är för kass. Kom ihåg att "köra in den".
Kanon plasma!!!![]()
![]()
![]()
MVH Kpt Kirk
med tanke på att det är årets plasma!
Postad 18 October 2006 - 19:37
QUOTE(Kpt Kirk @ Oct 18 2006, 17:39 )
Hej !!!
Tjena
Kanon plasma!!!
MVH Kpt Kirk
Tack för svaret men så kass kan den väll inte vara eller?
Har du sett LG:n??? Jämfört dessa? eller mot någon annan ex panasonic pv60, samsung FQ7? Alltså LG:n har klart sämst bild enligt mig. Sedan att den har mycket lull lull och inbyggd dvd kanske gör den prisvärd för de som inte bryr sig om hur bilden är, dock gör jag det och betalar hellre för bra bild än massa lull lull... Sedan tycker inte alla som mig... men smaken är ju som ...... dvs delad.
Givetvis gillar även jag lull lull, MEN bilden går före i detta fall.
Öhh, jag hoppas att du menar lg:n!!! För Pioneer 436 sxe är en kanon plasma.
MVH Kpt Kirk
Postad 18 October 2006 - 22:16
Håller med dig i ditt tycke,,,,'QUOTE(Kpt Kirk @ Oct 18 2006, 17:39 )
Hej !!!
Tjena
Kanon plasma!!!
MVH Kpt Kirk
Tack för svaret men så kass kan den väll inte vara eller?
Har du sett LG:n??? Jämfört dessa? eller mot någon annan ex panasonic pv60, samsung FQ7? Alltså LG:n har klart sämst bild enligt mig. Sedan att den har mycket lull lull och inbyggd dvd kanske gör den prisvärd för de som inte bryr sig om hur bilden är, dock gör jag det och betalar hellre för bra bild än massa lull lull... Sedan tycker inte alla som mig... men smaken är ju som ...... dvs delad.
Givetvis gillar även jag lull lull, MEN bilden går före i detta fall.
Öhh, jag hoppas att du menar lg:n!!! För Pioneer 436 sxe är en kanon plasma.Jag har kört ca 250 timmar och inte ett spår efter inbränningar!!!
MVH Kpt Kirk
Har haft en LG PX5 tyckte bilden var bra men har inte jämfört med något innan jag köpte denna,,.
och vad jag hört så skulle LG-Pc1RR vara bättre än denna,.
Och när dom skulle ersätta denna så fanns den inte mer,+ att Pc1RR är slut i lager i hela eu sa dom.
Så jag var ju snabb att kräva att jag ska ha en plasma nu har väntat sedan 25 juli tills dagens datum!!så ja kolla lite på vad butiken kunde erbjuda det fanns panasonic pv60 & lgpc1 och lite annat
sammt Pioneeren som jag valde ,.
Hur viktigt är det att köra in den körde inte in min LG hade inga problem med denna alls.!eller e det så att Pioneeren är känsligare än andra plasmor eller vad
Redigerat av nikkeg, 18 October 2006 - 22:20.
Postad 19 October 2006 - 07:40
Jag har då inga problem och bilden är super...
MVH Kpt Kirk
Postad 20 October 2006 - 08:22
Postad 21 October 2006 - 13:50
Redigerat av nikkeg, 23 October 2006 - 18:30.
Postad 26 October 2006 - 05:11
Postad 26 October 2006 - 09:41
Det skulle vara trevligt om ni som äger denna Plasma delar med sig av sina erfarenheter /inställningar & dyligt!!.
Har precis kalibrerat min 436RXE med hjälp av DVE och kan säga efter att ha kört in den i 350 timmar (på riktigt dåliga inställningar) så blev det en väldig skillnad till det bättre. Nu är bilden helt klockren enligt mig och det är en fröjd att se på film. Så det är helt klart värt att använda kalibreringsskivor för att finjustera bilden till det optimala.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
TV-apparater med inbyggd digitaltuner
2 filmer
24 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?