Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Får inte ut ljud via HDMI

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 oktober 2006 - 14:37

joacim
  • joacim
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Hejsan

Har sökt lite men inte riktigt hittat en lösning. Om någon vet en tråd om det så kan de stänga detta.

Jag har köpt en Pioneer 1016-V förstärkare som har en HDMI switch :angry:

Jag har kopplat min Samsung HD-950 DVD spelare via HDMI till förstärkaren. Sedan kopplar jag vidare till TVn.

Nu till mitt problem:

Bilden funkar hur bra som helst! Men jag får inget ljud till min förstärkare om jag kör BITSTREAM. Men om jag kör PCM (tror det heter så) så får jag 2 kanals ljud ut i TVn!

Det betyder iaf att ljudet ta sig till TVn. Men förstärkaren vill inte ta emot det. I manualen till förstärkaren står det några konstiga meningar om att man måste köra någon av de digitala ingångarna (har inte manualen här just nu) vilket låter konstigt B)

Så nu kör jag med optiskt och det funkar bra. Men man vill ju slippa den där extra kabeln ;)

Det som är lite konstigt är att man kan inte "assaigna" HDMI som ljud till HDMI1 ingången. Men kan bara välja Digital Coaxial 1-2 eller Optisk 1-3 till HDMI1 ingång =(

Har jag missat nått väsentligt ?

Skulle vara så bra om någon kunde hjälpa mig med detta.

Postad 16 oktober 2006 - 14:46

Aztecface
  • Aztecface
  • Beroende

• 1 194 inlägg
  • 0
Detta säger jag nu utan att ha tittat mer noggrant på det men det är ju möjligt att förstärkaren inte skickar något ljud utan enbart bild. Alltså att det är meningen att det ska vara så.

Postad 16 oktober 2006 - 15:03

Unregistered6f0de2b2
  • Unregistered6f0de2b2
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Tror det är mer eller mindre standard att signalen bara skickas vidare till TVn. Du får nog stå ut med två kablar.

Postad 16 oktober 2006 - 15:12

joacim
  • joacim
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Men snälla detta kan inte vara sannt! ;) Vad är då syftet med HDMI ? B)

Jag läste nått i avforum att jag kanske måste stänga av ljudet på TVn (hur man nu gör det) för att få ljudet att gå via recievern :angry: Inte hunnit testa ännu då jag inte är hemma :lol:

Vad tror ni?

Postad 16 oktober 2006 - 17:35

Unregistered6f0de2b2
  • Unregistered6f0de2b2
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Jag läste nått i avforum att jag kanske måste stänga av ljudet på TVn (hur man nu gör det) för att få ljudet att gå via recievern  B)  Inte hunnit testa ännu då jag inte är hemma  ;)

Vad tror ni?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag är knappast någon expert på HDMI, men att stänga av ljudet på tv:n skulle hjälpa har jag svårt att tro. Troligtvis är det för dyrt att bygga in en krets som kan separera signalerna för att sedan sätta ihop dom igen. Eller så är det helt enkelt inte tillåtet enligt nån licens.

Postad 16 oktober 2006 - 17:46

Unregistered5794a5dc
  • Unregistered5794a5dc
  • Lärjunge

• 478 inlägg
  • 0
om jag tar inte fel så 1016v klarar bara HDMI 1.1 och den släpper inte ljudet igenom utan du SKA köra med en separat ljudkabel (antigen optisk eller coax ) som du senare assignar i inställningar .
läs lite i den fina manuallen .. det står allt vad HDMI klarar.
om den klarar HDMI 1.2 då ska du i inställningaran ange att "HDMI:amp" då kommer ljudet inte att slussas vidare utan den ska avkodas av din reciever.
mvh D

Redigering: Har kollat bättre nu och det är så att 1016v klarar HDMI 1.2 dvs den skickar både bild o digital ljud. men ändå du måste aktivera di i recieverns inställningar. det skadar inte att ha både HDMI och en ren ljudkabel typ optisk eller coax.
sedan ska du såklart välja digital output på din källa annars får du bara PCM (digital stereo) ut.
du väljer med fördel ROW eller bitstream eller vad det är för något i din dvd eller vad du har för källa.
mvh d

Redigerat av Unregistered5794a5dc, 16 oktober 2006 - 21:14.

Postad 16 oktober 2006 - 18:32

joacim
  • joacim
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Det verkar vara så. Tråkigt. Jag trodde det var en av de stora fördelarna med HDMI. B)

men men.. man lär sig när man lever... ehm

kram

Postad 16 oktober 2006 - 19:23

Raven
  • Raven
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Jag använder inte HDMIn själv på min 1016 men jag har fått för mig att den bara växlar signalen, dvs tar emot från en av två portar och skickar ut samma sak på utgående port. Receivern bearbetar alltså varken bild eller ljud på HDMI.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.