Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Focal JM Lab Electra 1027 Be

31 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 October 2006 - 14:30

Earshot
  • Earshot
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
Finns det någon på forumet med erfarenhet av 1027 Be ? Jag skulle gärna byta lite tankar och funderingar kring dessa burkar. Har tidigare ägt Electra 936:or, vilka jag bytte till fördel för mina nuvarande Von Schweikert VR4jr. Vill gärna ha åsikter från "någon vanlig person" som valt att investera i ett par 1027 Be. Känns inte som man blir klokare av att läsa recentioner, eller lyssna på säljande butiksfolk, då är det toppbetyg rätt igenom.

Så är du en stolt ägare av ett par 1027 Be, eller kanske som mig i färd med att överväga att inhandla dessa, skriv gärna några rader.....

Thx, Earshot

Postad 25 October 2006 - 15:10

Unregistered6455d5d8
  • Unregistered6455d5d8
  • Forumräv

• 517 inlägg
  • 0

Finns det någon på forumet med erfarenhet av 1027 Be ? Jag skulle gärna byta lite tankar och funderingar kring dessa burkar. Har tidigare ägt Electra 936:or, vilka jag bytte till fördel för mina nuvarande Von Schweikert VR4jr. Vill gärna ha åsikter från "någon vanlig person" som valt att investera i ett par 1027 Be. Känns inte som man blir klokare av att läsa recentioner, eller lyssna på säljande butiksfolk, då är det toppbetyg rätt igenom.

Så är du en stolt ägare av ett par 1027 Be, eller kanske som mig i färd med att överväga att inhandla dessa, skriv gärna några rader.....

Thx, Earshot

<{POST_SNAPBACK}>

Tjo,

Kan bara säga som så att jag själv spenderade en hel dag hos Ultimate i Vimmerby lyssnandes omväxlande på Electran o Von Schweikert VR4jr. Valet föll till slut på VS, en i mitt tycke bättre högtalare med framförallt ett bättre mellanregister(lite förvånad faktiskt). Sen är det ju också ett plus att dom går 10hz lägre i basen.

Innan jag åkte dit var jag helt inne på att ett par JM Lab var det rätta valet för mig.

//Jonas

Redigerat av Unregistered6455d5d8, 25 October 2006 - 15:10.

Postad 25 October 2006 - 15:35

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Jag ska hälsa på en polare i Oslo som är 1027 Be ägare nästa helg. Om du
vill kan jag delge mina intryck efter det.

Polarn hur som helst är helt lyrisk. Hans fru är dock mindre road, då han låser in
sig i lyssningrummet på kvällarna och bara kommer upp för att hämta mat och dryck.

Postad 25 October 2006 - 22:51

Earshot
  • Earshot
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
Karla2 du får gärna ge mig feed-back på din Oslo-upplevelse tillsammans med 1027 Be.
Alltid kul att höra hur någon annan upplever saker och ting. Har din kompis handlat hos Andrè på HiFi Huset i Bärum månne??? Han är stor på Focal, JM-Lab.

Cellstoff, jag har oxå varit i Vimmerby på Ultimate, där Jörgen demade friskt för mig under många timmar.... jag kan bara bli lite trött på att allt är "riggat" till sin yttersta fördel. Jag menar till exempel följande: det används gärna SACD inspelningar vid demo. Rummet är dämpat och skapar otroligt bra akustikförhållanden, som är svåra att återskapa hemma. Ofta är elektroniken som används vid demo state-of-art, jag lyssnade på VS 4jr som då kostade ca: 40 000kr, medan elektroniken som användes vid tillfället lossnade på runt 200 000kr. (tror fan det låter hyffs !!! )

Vart jag vill komma, och anledningen till min tråd var att det säger så mkt mer att få ta del av någons erfarenhet och upplevelse från mer normala hem-förhållanden. Att vara nöjd efter en demo i butik å gå hem förväntansfull är lätt. Men det är inte fullt lika lätt att vara lika nöjd med resultatet hemma när man fått upp grejerna i vardagsrummet eller motsvarande.

Fler inlägg önskas. Ge Gärna förslag på lämpliga utmanare i prisklassen 40 000 - 55 000 kr.

Thx, Earshot

Postad 26 October 2006 - 09:41

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Javisst är polarns högtalare inhndlade hos André. Har man väl köpt JMLab högtalare
hos honom är det i princip omöjligt att uppgradera till något annat än just JMLab/Focal.
Du får så bra "betalt" av André för dina inbyteslabbar, att det är ekonomiskt oförsvarbart
att byta märke. Polarn är dessutom storkund på elektronik hos André så han fick ett så
pass bra pris för 1027 Be att jag inte kan nämna det här. Kan uppröra handlare i Sverige.

Ett tips på alternativ måste vara PMC OB1. Litet märke i Norden, men av många ansedd som
en av dom absolut bästa högtalare som finns. Info finns på Golden Age.

Sitter själv med lillebror FB1+. Men i framtiden ska jag definitivt byta upp mig till OB1.

Postad 26 October 2006 - 09:54

rosso grande
  • rosso grande
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Jag har tyvärr inte hört de tidigare nämnda högtalarna men en högtalare i din prisklass som lämnar lite övrigt att önska är Audiovectors Mi3 Avantgarde.

Postad 26 October 2006 - 12:13

matte76
  • matte76
  • Forumräv

• 929 inlägg
  • 0
Audiovectors Mi3 Avantgarde låter otroligt bra med bra inspelningar men är väldigt analytisk och låter tyvärr riktigt dåligt med mindre bra inspelningar. Men lyssnar man mest på välinspelad musik så är den ett bra val.

Postad 26 October 2006 - 12:42

Unregistered6455d5d8
  • Unregistered6455d5d8
  • Forumräv

• 517 inlägg
  • 0
Tjo,

En liten tanke bara. Jag tycker(min högst personliga uppfattning alltså) att du genom att byta till JM Lab egentligen bara får ett annorlunda ljud jämfört med VS, inte nödvändigtvis bättre. Ska det bli nån märkbar förbättring får du nog titta på Pioneers nya vilka är de bästa högtalarna jag lyssnat på den här sidan 120'. Hade jag haft plats för dom hade det stått ett par i lägenheten nu...

mvh Jonas

Postad 26 October 2006 - 22:50

Earshot
  • Earshot
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
Hej igen boys ! Kul med lite respons. Mkt intressant tips från Karla2 med PMC OB1 eftersom jag aldrig hört talas om märket....skall undersökas genast.

Har Pioneer lyckats tillverka en High-End högtalare ?? Detta måste oxå undersökas.... Cellstoff, eller Jonas som du heter, vi spelar ju i dagsläget på Von Schweikert VR4jr både du å jag. Du skriver att Pioneer är det bästa du hört under 120 papp...! Då lurar jag lite på vad du lyssnat på?

Ditt påstående blir ju lite olika värt beroende på om du grundar ditt påstående på 5 demo lyssningar eller typ 30st ??

En annan viktig aspekt för mig är att mina högtalare klarar de flesta sorters musik. Jag har ett stort musikintresse och därav också ett mkt brett sådant. Jag upplevde mina tidigare JM-Lab som begränsande, eftersom de var väldigt analytiska och detaljerade. Detta gjorde för exempel inte nöjet att lyssna på Alternativ Rock på dem särskilt stor.....

Tycker att mina nuvarande VR4jr leverarar de allra flesta sorters musik med bravur. Detta gör att jag självklart har sneglat på modellen större VR4 SE. Vet någon av er om man kan få tag i dessa billigare än de drygt 100 papp som de kostar i Sverige ???

Earshot

Postad 27 October 2006 - 17:59

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Samma här, bred musiksmak med betoning på alternative/brutal hårdrock.
Har inte haft förmånen att lyssna på Von Schweikert. Men har du hittat högtalare
som klarar av annat än rn´b och Mark Knopfler bör du hålla fast vid dom.

Jag har sett ett inlägg om en kille som ratade PMC pga att "kunde bara spela klassisk musik".
Det som är bra med PMC är att dom är 100% neutrala i hela frekvensregistret. Därför kan
du sätta ihop din anläggning utefter dina preferenser. Killen hade troligen billig elektronik.
PMC är hänsynslösa på det sättet.

PMC är svåra att hitta i Sverige om man vill lyssna, så har du vägarna förbi Västerås så hör av dig.
Inte för att jag vill framhålla just mina högtalare som det enda rätta men tycker att PMC
förtjänar ett bättre öde på vår marknad.

Sitter nu och provar en cdspelare, Audio Analogue Paganini. Funkar förvånansvärt bra med
mina två referensskivor: Rage Against The Machine, debuten och Audioslave´s första.

Postad 10 November 2006 - 20:25

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Hallå igen,

Nu har jag varit i vårt grannland och hårdtestat 1027Be. Jag börjar med att lista polarens kringutrustning:

Hegel cdp2A
Meridian 502 försteg
Meridian 557 slutsteg
Ihopsnört balanserat med PM Audio Black Magic samt Harmonic Technology xx??
Högtalarkablar: Atlas xxx???
I botten fanns (om man ville) en kappa sub,

Till att börja med märkte jag inga tendenser till nån "glaskrossar" diskant som jag läst inlägg
on på andra forum. Jag ska vara ärlig och säga att jag inte reagerade varken negativt eller postivt på diskanten i starten. Vad som istället jag tyckte mkt om var mellanbasen. Vilken punch. Den satt som boxhadskar i mellangärdet. Lågbasen var jag besviken på, men jag är ju mycket!!!!!!!! van vid PMC. När vi slog på kappa subben, med delning på 50Hz så var dom problemen som bortblåsta.
Perfekt integration.

Vi körde igenom Audioslave, Rage a t Machine: Inga problem. Mkt musikaliskt och drivande. Här var det mellanregistret och återigen mellanbasen som imponerade. Men märk väl: ingen glaskrossardiskant.

Vi körde så mkt musik så jag kan inte rabbla allt. Men en av mina referenser, Norah Jones, klarade testet med bravur. Upplöst diskant och underbart mellanregister gav gåshud.

Men sen slängde jag på Panthera. Det gick inte lika bra. Men på vilka anläggningar funkar det?
(På min)

Slutligen måste jag nämna Smashing Pumpkins Siamese Dreams. Underbart flyt och gittarsolona skar som en het kniv i smör.

Ergo:

- Jag är kanske ingen bra recencent, så det framgår väl inte av löptexten ovan, men jag är
övertygad om att man måste matcha elektroniken noga med dessa högtalare. Meridian funkar
mkt bra, men tex Krell eller annan elektronik som har tendenser till vasshet i toppen. Tveksamt.

- Punchen i mellanbasen!!!!! Detta är väl JMLAbs signatur vad gäller alla högtalare?

- Högtalaren vann i längden. Ingen lyssningströtthet.

- Diskanten som alla hyllar är jag inte rätt man att betygsätta. Min hörsel slutar vid 15000 ca.
Men jag föredrar PMC´s silkesdome (ber om ursäkt brorsan)

- Djupbas. Jag är skadad, ska egentligen inte säga bu eller bä. Men med en bra och kraftig förstärkare ska man nog kunna skrämma fram några Hz till.

- Värt 52 000 Kr? Nej. Men till dom priser André på Hifihuset i Baerum kan ge: Tveklöst ja!

Epilog 1

Vi var på Hifi mässa samma helg. Där fick jag möjligheten att lyssna på stativarna. Det var bland det bästa jag hört i hela mitt liv. Men till saken hör att det spelades med en Meridian 808 signature cdspelare och en Chapter Audio Precis stärkare. Det träffade rakt i hjärtat. Kanske berodde det på min sinnestämning då och/eller den välproducerade musiken (Jack Johnsson). Men oj oj oj oj.

Stativarna skulle jag definitivt ge en chans om man har litet lyssningsrum och en bra rapp sub, tex REL.

Epilog 2

Min svensknorske blodsbroder kommer till 99% sannolikhet att byta ut elektroniken till en Chapter Audio Precis. Jag tror jag inte vågar hälsa på i så fall.....

Postad 10 November 2006 - 22:36

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
kan komma med noen tillleggs upplysningar om 1027 be rullar av vid 27hz i rummet mitt, Sa avsaknad av djupbas blir vel en smaksak av prioritering i registert, diskanten upplevs med djup ock bredd utan att bli vass,har tidigare haft Cobalt 816 s.Slarva inte med elektroniken

Postad 10 November 2006 - 23:07

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Tror ändå på stativarna som ett alternativ. Läs Dvd&Hjemmekinos test.
Punchen finns där.

Jag har blivit mer och mer lättröfd av stativare. Blev till mig i brallorna
häromdagen av B&W CM1. Ålderstecken?

Postad 07 January 2007 - 21:49

cybervision_
  • cybervision_
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Så tråden var litt gammel, men tenkte jeg kunne slenge inn en setning eller 2.

Har tidligere hatt Cobalt 816s fra Focal, og de tok livet av meg. Jeg ringte Andrè og byttet opp på et par 1007 (stativ) og de er kort og greit fantastiske. Helt utrolig nærvær og fylde. Helt rå diskant. Aldri hardt, men de krever sitt av elektronikken. Har hørt høyttalere som er mye dyrere og svært få har så mange gode kvaliteter i en og samme høyttaler. En prøvelytt anbefales!

Postad 10 January 2007 - 23:39

Earshot
  • Earshot
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
Hej igen !

Med anledning av Cybervisions inlägg den 7 Januari ville jag bara säga att tråden får gärna leva lite till eftersom jag inte bestämt mig fullt ut än.....

Har lyssnat på 1027 Be tillsammans med Subben 1000 Be vilket gav mig följande intryck:

Till att börja med så är ju finischen på prylarna helt mangifik (fick mig förtalt att det var Maserati som ritat designen, å det är ju inte kattskit).

Jag blev mäkta imponerad av den tidigare nämnda mellanbasen, mkt god PUNCH ! I tillägg tycker jag diskanten var väldigt transperant och dynamisk. Basen tog onekligen subben 1000 Be hand om på ett föredömligt snabbt och fast sätt.

Men.......

Ja, varför sitter jag fortfarande kvar med en kluven känsla av något som jag inte kan sätta fingret på. För att ransaka mig själv så tror jag följande faktor spelar mig ett mindre spratt.

Det handlar onekligen om en "hygglig slant" för 1027 Be och SW 1000 Be tillsammans, å min förra bekantskap med Focal-serien i form av ett par Electra 936:or gjorde att jag hamnade i ett fack där jag lyssnade på musik som lät bra på de högtalarna.... är det detta jag är rädd för att uppleva igen?? Kan verkligen rädslan vara befogad med så kompetenta grejer som Be-serien eller oroar jag mig i onödan?

Jag vill kunna lyssna på all sorts musik då jag upplever att jag har en väldigt bred musiksmak.
Jag är oxå på det klara med att förbättringarna i diskantområdet mellan gamla Electra-serien och nya Be-serien är kilometerlånga....tack å lov !

Hoppas Karla2 kommer inom tråden igen, du MÅSTE förklara skillnaden mellan det du upplevde hos din polare med 1027:orna och det du upplevde på HiFi-mässan ??

Är jag helt ute å cyklar när jag tror att det sitter exakt likadana element i Golvarna(1027) som i Monitorerna(1007) ??? Åndå skriver du att monitorerna var det bästa du någonsin hört?
Jag begriper självklart skillnaden på kringutrustningen, men detta blir ju högintressant då jag själv sitter med Chapter Audio presis förstärkaren.

För att säga det så, det blir ju isåfall enkelt att "spara" 20 000:- genom att köra 1007 ihop med Be-subben istället för 1027:orna

Mvh Earshot

Postad 11 January 2007 - 08:18

matte76
  • matte76
  • Forumräv

• 929 inlägg
  • 0
Focals högtalare har en väldigt avslöjande och analytisk diskant som låter fantastiskt med bra inspelningar. Baksidan är att de låter uselt med sämre inspelningar, tex många rock- och hårdrocksskivor. Dessutom tycker jag att de fokuserar för mycket på diskanten i ljudet och för lite på basen. Men smaken är som baken! :)

Postad 11 January 2007 - 08:46

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Hej igen,

Jag ska be Svenske Roger att komma med ett inlägg. Han har nu kört 1027Be ihop med
Chapter Precis 1,5 månad ca. Han har oxå bre musiksmak och har tidigare kämpat med
den något energiska diskanten i JMLab högtalare. Men vad jag förstår och även hört själv
så är inte det något problem längre. Tror att man får matcha noga med kablaget.

Vad gäller stativarna, så ska jag leta rätt på ett gammalt nummer av DVD&Hjemmekino.
Jag tycker mig minnas att dom skrev något om att välja mellan 1007 och 1027. Det handlar
ju om rätt mkt pengar...

Postad 11 January 2007 - 10:21

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Hej
Har nu haft Chapter precis sammen med 1027 2 mån, och detta spelar rett o slett fantastistkt bra ett stort luftigt,holografiskt,detaljert lydbilde.upplever inga problem med vass diskant, spelar musik som går från Kari Bremnes till Tool, det er klart att en dårlig innspelning inte låter helt bra med sån avsløjande elektonik. Spelar med en Hegel Cdp2a som er en annalytisk spelare med stort fokus på diskant,mellanreg o även det funkar fint.
Vet om flera här i Oslo som har Chapter + 1027 läs på hifisentalen.no eller AVforum.no
Lyd og bilde testade Chapter sammen med focal profile
Dvd hjemmekino testade Chapter+ 1027/1007
Lykka till Mvh Roger

Postad 11 January 2007 - 10:34

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Jag har inte haft möjlighet att lyssna hos Roger den Svenske efter bytet till Chapter.
Så kan inte jämföra mina intryck på mässan och hemma hos S.R. Det går inte heller
att komma undan faktum att det var en Meridian 808 Signature som var källan + en
välproducerad skiva som snurrade: Jack Johnson (filmusiken till Nicke Nyfiken)

Men vad tror du Roger: Uansett om man har 1007 eller 1027 så hjälper en sub till?
Dvs att man åker på ett köp av sub även med 1027?

Postad 11 January 2007 - 10:38

Blind Guardian
  • Blind Guardian
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0
Hej alla,
tycker det är lite skumt med alla åsikter kring att diskanten skulle vara ljus eller vass och låta förfärligt med dåliga inspelningar. Skulle gissa på att inte ens hälften av de som säger så har lyssnat på den nya Electran utan bara vet hur den gamla diskanten låter och utgår från att inget har förändrats.
I princip hela hifivärlden inklusive tidningar och testar är eniga om att Focals nya berylliumdiskant är bland det mjukast, mest detaljerade och bästa diskanter någonsin. Har lyssnat på både denna diskant och bl.a. B&Ws diamantdiskant och tycker själv att det är ett dött lopp mellan de båda. Ingenstans har jag någonsin tidigare läst att den skulle kunna bli vass eller vara sämre än andra diskanter på dåliga inspelningar. Basen däremot är de flesta överens om, det skulle kunna finnas lite mer där men nu har ju Electra 1037be släppts för att ta hand om det problemet :)

Postad 11 January 2007 - 13:16

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Hej igen
Med eller utan sub, ja det er vel en smaksak. Det finns massvis med kvalitets bas i 1027, men som vanligt så krävs det strømstark elektronik, Har en Kappa Sub som integrerar perfekt och ger ett större tyngd över ljudbildet. kan tilläggas att rummet mitt er ett dedikerat musik/film rum med bra dempning ca 20 kvm

Postad 11 January 2007 - 20:09

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Fritt översatt från Norska (DVD&Hjemmekino nr 4 2006)

Vad händer då när man provar 1007 som frontar? (istället för 1027)
Haksläppet var betydligt. Det är inte mkt man går miste om. Inte så
att 1027 gör en besviken ("skuffer"), men för att 1007 överraskar med
samma förförande ljudsignatur och driv. Det man tappar är några få Hz
i botten och lite punch. Ser vi ekonomiskt på det, får man 90% av ljudet
för lite över halva priset.

Testutstyr: Meridian G68 Provcessor, Midgard Oberon förstärkare, Classé CDP-300

Postad 11 January 2007 - 20:43

Earshot
  • Earshot
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
Hej igen amigos !

Tråden har uppenbarligen fått lite liv igen å det tackar jag för eftersom jag fortfarande sitter i "tankeboxen".

Det jag nu förmodligen blir tvungen att göra är att sätta av en dag å lyssna på monitorerna med sub, 1027 med sub och dessutom har ju nu även 1037 Be dykt upp som en ny joker. ( Om jag gräver tillräckligt djupt i kassakistan så kan även de bli aktuella, men då får dom spela förförande bra, det lovar jag).

Skönt med inlägget om den nya diskanten.... som sagt Focals nya Berylliumdiskant har ju fått väldigt god kritik å jag upplevde under min senaste demo, som dock var alldeles för kort att den lät väldigt bra !

Tog mig under dagen igenom en recention på tyska av 1027 Be Vs. Diva Utopia. Med 3 års högstadietyska fick jag ändå med mig att skillnaden dessa två enligt recensenten verkade mer eller mindre försumbar.....Det måste ses som ett grymt betyg åt 1027:an

Earshot

Postad 11 January 2007 - 21:48

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Lite OT, men köpte du Chapter I Sverige? Trodde inte det fanns här.
Var väldigt nära att slå till på en i december. Sansade mig <_< och tog
en fattiglappsvariant: Hegel H200.

Postad 20 January 2007 - 00:06

Earshot
  • Earshot
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
Ville bara nämna för Karla2 och Svensk Roger att det numera står ett par Focal 1007 Be och sprider musikalisk glädje hemmo hos mig. Jag väntar spänt på min nästa demo av 1027 Be.

Jag kommer då ha många timmars lyssning på 1007 Be i bagaget och förhoppningsvis kommer jag kunna bringa klarhet i vad jag slutligen skall satsa på.

Jag är väldigt nöjd med vad monitorerna presterar så här långt. Fantastiskt vilken punch och bas det går att få ur de "små holkarna".

Mvh Earshot

Postad 20 January 2007 - 18:16

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Kul, då "hörde" jag inte fel i Norge. Du är vettig som testar så noga.
Det handlar om rätt mkt pengar. Själv försöker jag hålla lågan vid
liv med mindre medel, husrenovering kostar. Så jag sitter och leker
med gamla vinylsvarvar och testar olika Riaasteg. Det knastrar och
brummar men det är roligt. :)

Postad 21 January 2007 - 00:38

cyanide
  • cyanide
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Jag har inte haft möjlighet att lyssna hos Roger den Svenske efter bytet till Chapter.
Så kan inte jämföra mina intryck på mässan och hemma hos S.R. Det går inte heller
att komma undan faktum att det var en Meridian 808 Signature som var källan + en
välproducerad skiva som snurrade: Jack Johnson (filmusiken till Nicke Nyfiken)

Men vad tror du Roger: Uansett om man har 1007 eller 1027 så hjälper en sub till?
Dvs att man åker på ett köp av sub även med 1027?

<{POST_SNAPBACK}>

chapter audio finns i helsingborg på OJCO. har lyssnat på chapter audio precis kopplad till profile 928 :) sjukt bra ljud.

Postad 01 February 2007 - 15:52

Earshot
  • Earshot
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
... Har nu Demo bokad lördag den 10:e Feb.

Då kommer det med största sannolikhet att avgjöras om jag satsar på Focal 1027 Be tillsammans med 1000 Be sub, eller ett par 1037 Be.

Skall bli mkt intressant. Har ju under tiden som gått lyssnat in mig på stativarna 1007 Be, som spelar väldigt, väldigt bra (trodde väl aldrig ett par stativare skulle övertyga mig så).

Känns dock lite tidigt för mig att lämna golvarna till fördel för stativare..... men man vet aldrig....

Skulle det visa sig under demon att penga-skillnaden mellan golvarna och stativarna känns omotiverad så kanske jag endast får med mig en sub tillbaka efter demon, för hur bra 1007:orna än spelar så önskar jag mer djup och punch i basen.... jag bara är sån !

Tack för era inlägg i tråden.

Mvh Earshot

Postad 01 February 2007 - 16:43

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Du meddelar vad du valde sen hoppas jag.

Jag ska till Oslo i februari. Ser fram emot att få lyssna på combon
chapter och Focal. Svenske Roger berättar om riggen i
rent religiösa termer, så det lär vara nåt extra!

Det värsta att åka till SR, är att det blir dyrt för egen del i slutändan. :)

Postad 02 February 2007 - 19:10

Earshot
  • Earshot
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
Självklart kan jag skriva några rader efter nästa helgs bravader......

Vi hörs !

Earshot

Postad 11 February 2007 - 17:04

Earshot
  • Earshot
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
Dagen efter demon....Söndag 11:e februari.

Det var onekligen en del "förväntningar i luften", när jag tillsammans med polarn satte oss i bilen för att bege oss in till Oslo för att lyssna på två olika uppsättnigar från Focal.
(eftersom polarn lyssnade på Chorus 800 V-serien skall jag bara väldigt kort nämna den demon i denna tråden).

Väl framme så avverkade vi först demon av 800-serien, och med den alldeles färskt i öronen begav vi oss upp ytterligare en etage i huset.

Och WOW ! Där stod dem i majestätisk prakt, den senaste golvaren i Focals Be-serie...1037 Be.
Oj oj oj, de var betydligt större än vad jag kunnat ana !!! 1027:erna som stod bredvid blev plötsligt väldigt små på nått sätt....hmmm vart skulle detta sluta??

Kringutrustningen var en Chapter Precis och en Meridan G08.

När det visuella intycket av dessa bjässar börjat lägga sig så smått, fick jag en naturlig förväntan om att "nu jäklar skulle det bli åka av"....... :D

Då förklarar Andrè som riggat upsetet att förutsättningarna för basåtergivningen var HELT HOPPLÖSA i det "nya" lyssningsrummet. :wub:
(Ett trägolv i tredje etagen som i stort sett sviktade när man gick på det). Hmmm, vad var nu detta :o
Kunde det verkligen bli så illa?

Demon startar, och vi väljer medvetet musik med "lite" bas i.
Ljudbilden som målas upp är transperant och fin, Be-diskanten ljuder magnifikt, den lilla bas som finns på de första spåren känns ändå oförklarligt klen....de tre 7 tums elementen som sitter i vadera högtalare gör sig knappast påminda.

Vi känner oss så smått tvingade att lasta i musik med mer bas i....Men nej, nej ,nej ! Farhågorna som André varnat för inbefrias omedelbart.... resonanser och en "trött" basåtergivning dominerar helt....(hela golvet verkar fungera som ett stort, trött element).

Detta blev verkligen inte i närheten av de förväntningar som sedan en tid tillbaka byggts upp.

Okay, jag är såklart övertygad om att rummets inverkan på just denna demon förkastade hela upplägget. Jag vet ju från tidigare demo av 1027:orna att de klarar leverera så oehört mycket mer. Vore bara fånigt att tro att 1037:orna skulle vara sämre? Inte troligt.

Men de tankar som snurrade i huvudet på mig efter demon var av två karaktärer.

Den ena tanken gick direkt tillbaka hem till mina stativare 1007 Be. Herregud, det var enkelt att konstatera att man får väldigt, väldigt mycket av ljudet från stativarna. Hörde någon nämna 90% av ljudet och jag är absolut beredd att hålla med.

Min andra tanke gick tillbaka på demon av Chorus 816 V, med tillhörande sub. Här kan vi snacka om en demo som IMPONERADE ! Frontar och sub till en fjärde-del av priset till ett par 1037:or.
(Jag skulle vilja höra den person som klarar motivera den pris-skillnaden.....!)

Jag är övertygad om att Focal här har lyckats bygga nått alldeles extra. Måste absolut vara mycket nära en referenshögtalare i den prisklassen....MYCKET IMPONERANDE !

Avslutningsvis vill jag nämna att jag börjar med att ta hem en 1000 Be sub till mina stativare. Om det sedan slutar med att jag behåller den uppsättningen, eller beslutar mig för att byta 1007:orna till 1027:orna står än så länge skrivit i stjärnorna.

1037:orna känns i skrivande stund avskrivna.

Mvh Earshot

Postad 13 February 2007 - 08:29

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Ett besök hos André på Hifi Huset kan vara en omtumlande upplevelse.
För mig var det en chock att se högtalare och elektronik för miljon-tals
kronor bara stå travade på varandra. Och mycket till lyssningsrum har
han väl inte ?

Jag kan bara ana vad jag hade haft hemma om jag hade bott i Oslo.....

Nu är jag mkt sugen på en Roksan Radius 5 skivspelare. Får jag rätt pris
av André så kanske...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.