ska nu bygga min drömbio med HTPC som bas. Har lite pengar över efter att ha sålt min lägenhet och vad kan vara bättre än att starta från scratch med lite pengar på fickan?
Grundförutsättningar:
-Vill kunna spela datorspel så 1080p ska det vara.
-Så mycket som möjligt (helst allt) skall styras från datorn
-TV, helst HDTV
-Blu-ray och eller hd-dvd
- HTPC:n kommer att placeras i en garderob i ett angränsande rum så ljudnivå eller storlek på delar har ingen som helst betydelse.
Naturligtvis har jag inte obegränsad budget så mest "bang for the buck" gäller.
Jag har surfat runt och läst in mig på allt från överklockning till h264-kodning och jag har kommit fram till en inköpslista där jag har flera alternativ på några punkter och alla synpunkter välkomnas.
Skärm:
Vill ha kring 50 tum och 1080p native. Valet står just nu mellan:
och
Det lutar just nu åt LG:n men vi får väl se, bestämmer mig när jag byggt färdigt resten och hört mer från folk som köpt någon av dessa.
Högtalare och sub blir dessa:
Så till själva HTPC:n som ska vara en conroe. Eftersom jag gärna vill vara lite framtidsförsäkrad och i en framtid skulla jag gärna kunna spela upp BD-skivor samtidigt som jag spelar in TV så har jag insett att det knappt går med dagens processorer men kanske med quad-core. Alltså en fördel om moderkortet kan köra quad-core processorer.
Jag kommer att köpa en av de billigare c2d och försöka överklocka den så mycket som möjligt. Här har jag svårt att välja. Processor kommer bli en E6300 eller E6400 beroende på vilken som blir billigast i kombination med minne. Jag skulle vilja kunna överklocka till 3500 MHz och det går med både E6300 och E6400 men vissa moderkort kräver dyrare minnen för att klara det.
Jag väljer mellan dessa moderbord (vad jag vet är det bara gigabytes som klarar quad-core, å andra sidan har de problem med billiga minnen)
Som sagt står valet mellan dessa två processorer:
Kylningen för processorn blir ju väldigt viktig då jag ska försöka maxa ut det mesta och efter att ha läst mängder med tester verkar det som att detta blir ett bra val:
Noctua NH-U12F
Minnen blir mycket beroende på moderkort/processor, dessa borde kunna köra med alla kombinationer:
men är ju rätt dyra...tar jag inte ett gigabyte moderkort (och struntar i quad-core) så funkar dessa:
Ljudkortet jag har valt har jag diskuterat i en annan tråd.:
Där har jag mölighet att byta ut OPAM:arna om det känns att det behövs.
Grafikkort är ju en hel vetenskap i sig. Här har jag tänkt slänga alla tankar på budgeten överbord och skaffa ett DX10-kort. Mest för att få bra kvalitet på spel i 1080p men också för att de nya nvidia korten sägs ha bra hårdvaruacceleration av h264.:
Hårddiskar blir bara de som är billigast per GB vid inköpstillfället. 1 TB kan ju vara bra att ha om man vill rippe ner mycket på hårddisken.
För att spela dvd och blu-ray på denna burk har jag gjort lite research och det billigaste jag kan hitta just nu är:
Nackdelen skulle möjligen vara att den inte kan bränna dual-layer BD men....
Tanken jag har är att denna interna bd-drive ska sitta i väggen med luckan bredvid skärmen i vardagsrummet. Dvs det enda av min htpc som kommer att synas i vardagsrummet är fronten på denna direkt i väggen. Blir coolt tror jag

De analoga utgångarna på ljudkortet hade jag tänkt att koppla till 3 stycken t-amps:
Tror ni de orkar driva audio-pro högtalarna?
Vad gäller tv-kort har jag stora problem att bestämma mig. Vi har com-hem i väggen men enbart två hål så vi får väl se oss i månen efter hdtv. Jag kan ju förstås slänga upp en parabol och ta in canal digital. Problemet där är att det verkar som att canaldigital har börjat köra med pairing till deras boxar och då är ju ett dvb-s kort uteslutet(om det inte går att kringå, ngn som vet?)
Ett tredje alternativ är ju att köra boxer med ett dvb-t kort. Just nu verkar det faktiskt mest lämpligt, jag får då alla kanaler digitalt (men får väl vänta länge på hdtv).
Kör jag på boxer verkar det lämpligt med detta:
Ok, sen ska jag kunna styra hela skiten från soffan. Denna torde göra jobbet mer än väl:
Om jag nu kan bestämma mig för allt så är ju nästa steg mjukvara men det får bli då.
Hoppas att någon orkar läsa igenom hela inlägget ;D Som sagt alla synpunkter på detta är välkomna, när man lägger ut så här mycket pengar vill man ju känna att man valde rätt prylar.
Förrsten, har jag glömt något?