Premiär för HDTV hos Com Hem
36 svar till detta ämne
Postad 12 december 2006 - 11:09
Minhembio
-
Minhembio
-
Nyhetsankare
-
-
34 inlägg
Pressmeddelande - Com Hem, 2006-12-12
Premiär för HDTV hos Com Hem
Från och med idag ingår HDTV som en del av Com Hems tjänsteutbud. Initialt erbjuds tjänsten till existerande digital-tv-kunder i Göteborg, Härnösand, Linköping, Malmö, Stockholm, Sundsvall och Ystad. Därefter, under första kvartalet 2007, successivt till kunder i hela landet. Kanalutbudet består av Canal plus HD, Discovery HD, SVT HD och Voom HD. Ordinarie pris för tjänsten är 99 kronor per månad.
Efter ett års omfattande tester lanserar idag Com Hem HDTV i sitt nät. I erbjudandet ingår initialt kanalerna Discovery HD, Voom HD, SVT HD och Canal+ HD. Discovery HD, Voom HD och SVT HD erbjuds i tilläggspaket för 99 kronor per månad, SVT HD ingår även i Com Hems Small paket. Canal+ HD ingår för de digital-tv-kunder som abonnerar på Canal+ Total-paketet.
Initialt erbjuds tjänsten till existerande digital-tv-kunder i Göteborg, Härnösand, Linköping, Malmö, Stockholm, Sundsvall och Ystad. Därefter, under första kvartalet 2007, successivt till kunder i hela landet.
– Det är oerhört roligt att nu kunna erbjuda våra kunder HDTV. Vi har sedan tidigare marknadens bredaste tv-utbud och nu, med HDTV, kan vi addera den bästa TVupplevelsen. Nu kan de som köpt platta högupplösta tv-apparater och investerat i hemmabioanläggningar äntligen få reell nytta av sin investering, säger Christofer Peilitz, produktchef för TV på Com Hem och fortsätter:
– Detta är startskottet för nästa generations TV. Att vi lanserar betyder mycket för innehållsleverantörerna och TV-bolagen. I och med att antalet tittare ökar kommer marknaden följa efter och antalet nya kanaler kommer öka. 2007 och 2008 kommer bli spännande år i förflyttningen mot HDTV som framtidens standard-tv-format.
För att kunna se HDTV-sändningar krävs att kunderna skaffar en HDTV-box. Com Hems box, Humax CXHD-1000C, är anpassad till Com Hems nät, enkel att installera, reaktionssnabb och innehåller funktioner som lättanvänd tv-guide och automatisk uppdatering av kanaler. Utöver det har den stöd för både MPEG 2 och MPEG4, är utrustad med en HDMI-utgång, har dubbla scartutgångar samt en SPDIF-utgång för Dolby Digital surroundljud. Kostnaden för boxen är beroende av vilken bindningstid kunden väljer: För de som väljer 0 månaders bindningstid kostar boxen 3 495 kronor, 12 månaders bindningstid 2 495 kronor och 24 månaders bindningstid 1 995 kronor.
Postad 12 december 2006 - 12:30
völund
-
völund
-
Användare
-
-
147 inlägg
Äntligen!
Inte en dag för sent. då får man väl gå och längta till första kvartalet nästa år då det förhoppningsvis kommer till oss här i Örebro.
Postad 12 december 2006 - 13:53
sportmats
-
sportmats
-
Lärjunge
-
-
349 inlägg
Det viktigaste vore ändå för Com Hem att ordna trean, femman och sexan digitalt i stället för att lansera nya grejer.
Postad 12 december 2006 - 15:02
aeqvist
-
aeqvist
-
Användare
-
-
151 inlägg
Finns det någon dreambox som klarar hdtv då annars blir detta helt värdelöst ?
Postad 12 december 2006 - 15:16
PerssonsPack
-
PerssonsPack
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Det viktigaste vore ändå för Com Hem att ordna trean, femman och sexan digitalt i stället för att lansera nya grejer.
<{POST_SNAPBACK}>
2500kr för en box utan HDD (12mån bind) och där abonnemanget på några enstaka skitkanaler i HD kostar 99kr extra/ månad förutom den vanliga avgiften....och dessutom ingen tv3, kanal 5 eller 6. Seriöst, vem tittar på skräp för överpris bara för att det är i HD? Det är faktiskt rena skämtet än så länge, men det blir väl bra nån gång.
Postad 12 december 2006 - 15:31
Unregisteredce3ade58
-
Unregisteredce3ade58
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
2500kr för en box utan HDD (12mån bind) och där abonnemanget på några enstaka skitkanaler i HD kostar 99kr extra/ månad förutom den vanliga avgiften....och dessutom ingen tv3, kanal 5 eller 6. Seriöst, vem tittar på skräp för överpris bara för att det är i HD?
Det är faktiskt rena skämtet än så länge, men det blir väl bra nån gång.
<{POST_SNAPBACK}>
Discovery HD kan jag lätt titta på dygnet runt  OCH betala 99:- i mån men jag håller med att priset för boxen är väl mycket. En fråga (nån som kan svara): kunder som bor i ett bostadsområde som disponerar kabeltv från ComHem, skall de fortfarande skaffa box?
Postad 12 december 2006 - 15:35
pewi78
-
pewi78
-
Forumräv
-
-
730 inlägg
vekar ju vara helt ok, tycker jag..........
Postad 12 december 2006 - 15:54
Mr Thomson
-
Mr Thomson
-
Användare
-
-
116 inlägg
Säger då det ! Själva prylen med Tv-tittandet måste väl ändå vara utbudet...Vem faan vill sitta och Uggla på 3 kanaler som man aldrig tittar på annars ?Jag rekommenderar folk att skippa skiten tills det kommer vettiga kanaler med filminslag istället...Bara för att dom har öppnat ett nytt Ica i centrum så betyder väl inte det att man ska ändra sina matvanor eller ?
Postad 12 december 2006 - 16:04
Unregistered91705c63
-
Unregistered91705c63
-
Användare
-
-
197 inlägg
Någon som vet vilket HD format dom kommer sända i?
Alltså
720P / 1080i / 1080P??
Postad 12 december 2006 - 16:21
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
Säger då det ! Själva prylen med Tv-tittandet måste väl ändå vara utbudet...Vem faan vill sitta och Uggla på 3 kanaler som man aldrig tittar på annars ?Jag rekommenderar folk att skippa skiten tills det kommer vettiga kanaler med filminslag istället...Bara för att dom har öppnat ett nytt Ica i centrum så betyder väl inte det att man ska ändra sina matvanor eller ?
<{POST_SNAPBACK}>
Vi kanske har olika intressen. Jag tittar i stort sett endast på Discovery så detta passar ju mig perfekt.
Postad 12 december 2006 - 16:31
Mr Thomson
-
Mr Thomson
-
Användare
-
-
116 inlägg
Okey Discovery...inget ont om det...Tittar själv på det ,men säg mig den kanal som är värd 2500:-för boxen samt 99:- i månaden...
Postad 12 december 2006 - 16:32
Unregistered56e968a9
-
Unregistered56e968a9
-
Beroende
-
-
1 431 inlägg
Okey Discovery...inget ont om det...Tittar själv på det ,men säg mig den kanal som är värd 2500:-för boxen samt 99:- i månaden...
<{POST_SNAPBACK}>
Inget ont om dig men känns som att med det resonemanget så är du på fel forum.
Postad 12 december 2006 - 16:37
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Dreambox kommer nog tyvärr inte att fungera då ComHem verkar para ihop box och kort, så endast Comhems egna boxar kommer att fungera. Förövrigt så tycker jag att 2500:- är riktigt prisvärt för en box som klarar MPEG4 och H.264. Det krävs ganska mycket mer av hårdvaran för det än vanlig Digital-TV.
Redigerat av Phindus, 12 december 2006 - 16:38.
Postad 12 december 2006 - 16:41
Mr Thomson
-
Mr Thomson
-
Användare
-
-
116 inlägg
Meningen med denna artikel är väl att kommentera vad man tycker...kanske finns fler som är i fel forum som kommenterar mig istället för Artikeln....jag tycker vad jag vill, om det inte passar så kan jag tyvärr bara tycka synd om denne ! Slut på Tråden.......
Postad 12 december 2006 - 16:58
Calle
-
Calle
-
Lärjunge
-
-
477 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> Dreambox kommer nog tyvärr inte att fungera då ComHem verkar para ihop box och kort, så endast Comhems egna boxar kommer att fungera.
Förövrigt så tycker jag att 2500:- är riktigt prisvärt för en box som klarar MPEG4 och H.264. Det krävs ganska mycket mer av hårdvaran för det än vanlig Digital-TV.
<{POST_SNAPBACK}>
Enligt ComHem är det krav på pairing från programleverantörerna för att undvika piratkopiering (måste väl vara Canal+ som avses här, knappast SVT iaf  ) Stämmer detta? Dvs timeshift etc kommer inte att komma på HD-material? Hmmm. Ingen mening att vänta på en HDTV-box med hårddisk med andra ord....
Postad 12 december 2006 - 17:23
ronnylov
-
ronnylov
-
Lärjunge
-
-
300 inlägg
Vadnu, betyder kortpairing att jag inte kommer att kunna se på HDTV via ComHem med mitt FloppyDVB-C? Jag som hade hoppats att slippa köpa HD-box och kolla via datorn. Då är det kört med HTPC då?
Fattar jag rätt att för SVT's HD-Extra så behövs inget HDTV-abonnemang utan det ingår i "Small"? Jag tittar nästan bara på SVT ändå. Kanske HD-Extra kan gå med HTPC då, men vi får väl se för i Borås dröjer det väl innan vi får HDTV...
Och sedan när blev inspelning av TV-program detsamma som piratkopiering?
Redigerat av ronnylov, 12 december 2006 - 17:24.
Postad 12 december 2006 - 19:55
khaan
-
khaan
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Ingen HD i det här huset än... Vi har förvisso comhem. De erbjöd så fint att uppdatera nätet "gratis". Men i det finstilta var det en bindningstid för huset på 20 år sedan. Jo tjenare, 20 års bindningstid för att ge comhem ökade säljytor.
Skall väl snacka lite med dem o se om det går att få till nåt vettigare (jag som ansvarar för det där i brf:ens styrelse..)
Postad 12 december 2006 - 20:03
Aztecface
-
Aztecface
-
Beroende
-
-
1 194 inlägg
Det var på tiden. Hur går det med tillgången till HD-Boxen?
Postad 12 december 2006 - 20:48
narf
-
narf
-
Användare
-
-
135 inlägg
Det kostar att vara först! :-) Jag gör det gärna. Sen är ju comhem skit men va fan. Hoppas jag får boxen till jul...
Postad 12 december 2006 - 20:49
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
So true...inte för bildkvalitén lär bli mkt bättre men för att det är kass att sitta med två fjärrar. Annars tycker jag detta erbjudande är ganska rimligt - utbudet är väl ingen höjdare än så länge (även om Discovery förstås lockar) men vafasen, det måste ju börja nångång, klart det inte är ultimat redan dag 1. Säger nog nått jag aldrig trodde jag skulle säga, bra jobbat Comhem! Första tanken är dock det jag nämde i en annan tråd, hur är deinterlacern eller går det att få 576i ut via HDMI? Om svaret är "skräp" resp "nej" blir följdfrågan, kan man outputta Scart RGB samtidigt? Om nej på det så står jag nog över... Är deinterlacern bra (fet chans) vore det ju cool, skulle ju tom Panna PV600 vara ett alternativ som tv.
Postad 12 december 2006 - 21:06
Max_Power
-
Max_Power
-
Lärjunge
-
-
433 inlägg
Synd att man måste ha "tre hål i väggen". Tror inte min pensionärsförening vill uppgradera.
Postad 12 december 2006 - 22:17
khaan
-
khaan
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Synd att man måste ha "tre hål i väggen". Tror inte min pensionärsförening vill uppgradera.
<{POST_SNAPBACK}>
De kanske inte vill låsa sig till samma operatör i 20 år till... (står i det finstilta när man uppgraderar sitt nät)
Postad 13 december 2006 - 00:11
Pipen
-
Pipen
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
det där med pairing innebär mao att det int ekommer fungera med ett FireDTV-C? :'(
Postad 13 december 2006 - 08:46
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
det där med pairing innebär mao att det int ekommer fungera med ett FireDTV-C? :'(
<{POST_SNAPBACK}>
Du måste ha en box från Comhem, programbolagens krav.
Postad 13 december 2006 - 09:55
Unregistered4e1812ee
-
Unregistered4e1812ee
-
Forumräv
-
-
889 inlägg
Roligt att det äntligen blir av med HDTV även i kabelnät, det är väl det positiva med det hela. Från början var det väl första kvartalet 2005 som det skulle bli av ? Sedan kan jag hålla med om att det inte är mycket till utbud.
"Canal+ HD ingår för de digital-tv-kunder som abonnerar på Canal+ Total-paketet." Så för att se några enstaka filmer i HD varje vecka så skall man betala 239 kr/mån... Visst ,man får en massa andra kanaler också för det priset men om man nu egentligen är intresserad av film i HD ?
Dessutom verkar det inte finnas möjlighet att spela in med den enda box som är godkänd för bruk, så det gör det hela värdelöst om man inte har möjlighet att bänka sig framför projektorn just den tid som Canal+ behagar sända den film amn är intresserad av. Nej tack !!!!
Thomas
Postad 13 december 2006 - 10:07
Unregistered56e968a9
-
Unregistered56e968a9
-
Beroende
-
-
1 431 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
De kanske inte vill låsa sig till samma operatör i 20 år till... (står i det finstilta när man uppgraderar sitt nät)
<{POST_SNAPBACK}>
Det där är gammalt avtal. Jag har precis förhandlat med Comhem och det finns inga 20år någonstans... vi uppgraderar vårt nät.
Postad 13 december 2006 - 11:31
Yoda Yo
-
Yoda Yo
-
Rookie
-
6 inlägg
Är det verkligen så att man måste ha uppgraderat nät med "tre hål i väggen" för att få HD från ComHem?
Redigerat av Yoda Yo, 13 december 2006 - 11:32.
Postad 13 december 2006 - 11:33
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
Är det verkligen så att man måste ha uppgraderat nät med "tre hål i väggen" för att få HD från ComHem?
<{POST_SNAPBACK}>
Ja
Postad 13 december 2006 - 12:36
samisin2
-
samisin2
-
Rookie
-
4 inlägg
Helt, helt värdo det där med tre hål i väggen. Argumentet är att det inte finns tillräckligt med bandbredd (eller nåt) till de fastigheter som inte har tre hål i väggen, men inte är det bredbandsjacket man kör in HD-boxen i? Tror det är en stor bluff för att ytterligare föreningar ska göra den dyra uppgradering av tre hål i väggen. Allt sånt här gör ju att HDTV-lanseringen kommer bara dröja ännu längre tid...
Jag hade definitivt skaffat HDTV från Comhem om jag kunnat, till stor del för att jag är tekniknörd och vill dra nytta av min HD-proj, och se filmer från Canal+ HD...
Well, det blir ett inköp av en HD-DVD-spelare till 360n i jul i USA dock... en liten början...
Postad 13 december 2006 - 13:12
Unregistered56e968a9
-
Unregistered56e968a9
-
Beroende
-
-
1 431 inlägg
Ni som klagar på att det med 3hål i väggen inte bör gälla har förmodligen inte så stor koll på vad ombyggnaden till 3hål i väggen mer gör än att de byter era antennuttag.
Man byter även mottagarutrustningen i avlämningspunkten i fastigheten till nyare utrustning som även klarar dubbelriktad trafik. Så det kan defakto vara så att den äldre utrustningen inte klarar de högre frekvenserna eller den mängd trafik som kommer... den nya utrustningen skall klara att förse varje lägenhet med 5Gbit.
Postad 13 december 2006 - 13:24
Unregisteredae4b07cd
-
Unregisteredae4b07cd
-
Beroende
-
-
1 374 inlägg
CanalDigitals satellit + box nästan gratis. Glad att slippa ComHem även fast jag:
1. Bor i Stockholm
2. Har 3 hål i väggen
3. Varit kund länge hos dem.
Postad 13 december 2006 - 14:29
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
CanalDigitals satellit + box nästan gratis. Glad att slippa ComHem även fast jag: 1. Bor i Stockholm 2. Har 3 hål i väggen 3. Varit kund länge hos dem.
<{POST_SNAPBACK}>
Gratis var väl lite att ta i. Jag väntar iaf, hoppas på en PVR-box inom ett år.
Postad 13 december 2006 - 15:03
bgmate
-
bgmate
-
Användare
-
-
107 inlägg
Dåligt att man måste ha deras box. Speciellt för de som köpt annan box eller de som kommer att köpa en TV med inbyggd box. Ja ja jag vet att det inte finns än (för DVB-C) men Sharp släpper en i mars (som jag suktar efter) som skall klara alla DVB format. Surt att lägga 30-40 lök på en sånn när man ändå måste ha en annan fjärr för att välja kanal. Att inte kunna byta kanal på TVn är den största nackdelen med digital-TV enligt mig.
//ComHemmare som tydligen får byta leverantör...
Postad 13 december 2006 - 16:41
Unregistered9b699543
-
Unregistered9b699543
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Någon som vet vilket HD format dom kommer sända i?
Alltså 720P / 1080i / 1080P??
<{POST_SNAPBACK}>
Precis som Canal Digital så är det 720p/1080i som gäller (och 5.1-ljud). 1080p får vi nog titta lååångt bort i kristallkulan för vad gäller TV-sändningar... Mvh Håkan
Postad 13 december 2006 - 19:53
Unregisteredd55ba413
-
Unregisteredd55ba413
-
Amatör
-
-
89 inlägg
SkyMovies9HD
Så här ser en del sändingar ut i England,
detta är Danny the dog
1920x1080p/25 h264 ~17.39Mbit/s
Audio; AC3 5.1 ~384Kbit/s
Spiderman 2
Video; 1920x1080/25 h264 ~19.68Mbit/s
Audio; AC3 5.1 ~384Kbit/s
Så kankse inte så långt kvar tills vi får se detta i sverige med....
Redigerat av Unregisteredd55ba413, 13 december 2006 - 19:54.
Postad 14 december 2006 - 18:25
khaan
-
khaan
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Det där är gammalt avtal. Jag har precis förhandlat med Comhem och det finns inga 20år någonstans... vi uppgraderar vårt nät.
<{POST_SNAPBACK}>
Vad fick du för deal? *intresserad*
Postad 14 december 2006 - 18:31
khaan
-
khaan
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Ni som klagar på att det med 3hål i väggen inte bör gälla har förmodligen inte så stor koll på vad ombyggnaden till 3hål i väggen mer gör än att de byter era antennuttag.
Man byter även mottagarutrustningen i avlämningspunkten i fastigheten till nyare utrustning som även klarar dubbelriktad trafik. Så det kan defakto vara så att den äldre utrustningen inte klarar de högre frekvenserna eller den mängd trafik som kommer... den nya utrustningen skall klara att förse varje lägenhet med 5Gbit.
<{POST_SNAPBACK}>
Fast dubbelriktat trafik behövs ju inte för hdtv. Det är ju snarare bredbandstjänsterna som kräver dubbelriktad trafik. Däremot uppdateras antagligen, som du säger, annan utrustning som krävs för en högre bandbredd. I vår förening har vi något av ett dilemma.. Vi har redan fiberlan indraget i fastigheten och vi betalar en fast avgift för upp till 20 abonnenter till BBB och sedan en extra kostnad per abonnent över detta. Om vi får in bredband via comhem så får vi en konkurrerande operatör i huset och kan då droppa under dessa 20 anslutningar (vi är en liten förening) och börja gå back på bredbandet varje månad.. Helst skulle vi ju vilja uppgradera till endast HDTV eftersom vi redan har äkta bredband (nätverksuttag i varje lägenhet, inga kabelmodem här inte). Men det lär ju knappast hända.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Minhembio & Prisjakt
-
→
Kommentera & Felrapportera
-
→
Nyhetskommentarer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|