Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Windows Vista - OEM eller Full

84 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Microsoft Windows Vista Business Sve (32-bit OEM) (Mjukvara) 1 5 (2) Inga priser
Microsoft Windows Vista Business Sve (64-bit OEM) (Mjukvara) 1 (0) Inga priser
Microsoft Windows Vista Home Premium Eng (64-bit OEM) (Mjukvara) 1 5.666666 (2) Inga priser
Microsoft Windows Vista Home Premium Eng (Mjukvara) 1 (0) Inga priser
1 relaterade trådar
HTPC (11 inlägg) 18 år sedan

Postad 09 January 2007 - 13:19

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2495 inlägg
  • 0
Bara dagar kvar till Vista releasen och jag har inte riktigt bestämt mig för om jag ska satsa på fullversionen eller bara oem-versionen. Hur har ni planerat att göra och vad grundar ni ert beslut på?

Det är Home Pro jag har tänkt satsa på. Skulle behöva två licenser egentligen, en till den stationära datorn och en till htpcn.

Update: Home Premium 64Bit Eng OEM beställd.

Redigerat av dhanjel, 31 January 2007 - 08:22.

Postad 09 January 2007 - 13:21

slowmove
  • slowmove
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0
vad är skillnaden mellan OEM och full?? :(

Postad 09 January 2007 - 13:28

aeqvist
  • aeqvist
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0

vad är skillnaden mellan OEM och full??  :(

<{POST_SNAPBACK}>

Oem är egentligen bara avsett till hårdvara så om man köper en dator kan man köpa en oem licens för att komma billigare undan sen får företaget man köper datorn av ge support. Köper man en Full Licens eller Retail så ingår support från Microsoft.

Postad 09 January 2007 - 13:30

hm67
  • hm67
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Enda skillnaden på OEM och retail version är att OEM är låst till en dator och får endast säljas med hårdvara (räcker med en mus för 35kr).

När du väl installerat OEM versionen är den låst till det moderkortet, endast om moderkortet går sönder får man flytta över den och då bara efter ett samtal till MS, man får alltså inte flytta till en annan dator även om man köper en ny utan då är det en ny licens som gäller.

Retail (eller "full") kan man flytta till vilken dator som helst om man vill, men fortfarande bara en licens per dator, man får alltså inte installera på flera samtidigt. En annan fördel är nästa gång det kommer ut ett windows system kan man köpa uppgraderings licenser.

Det finns enligt min mening ingen anledning att köpa fulla licenser med tanke på priset.

Postad 09 January 2007 - 13:34

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2495 inlägg
  • 0

När du väl installerat OEM versionen är den låst till det moderkortet, endast om moderkortet går sönder får man flytta över den och då bara efter ett samtal till MS, man får alltså inte flytta till en annan dator även om man köper en ny utan då är det en ny licens som gäller.

Blir inte samtalet till microsoft i princip support vilket inte ingår? :( Just de bitarna känns lite luddiga för OEM.

Postad 09 January 2007 - 13:38

hm67
  • hm67
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0

Blir inte samtalet till microsoft i princip support vilket inte ingår? :( Just de bitarna känns lite luddiga för OEM.

<{POST_SNAPBACK}>

Det räknas nog inte som support då, det är ju alltså aktiveringen som kommer skrika och sedan står det att man kan ringa dem.

Postad 09 January 2007 - 14:19

slowmove
  • slowmove
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0
men det är möjligt att installera OEM på en datorn man har hemma och redan använder ??
har nämligen en macbook och vill köra mac os leopard (kommande) och vista så jag inte missar någon sida...alltid bra att kunna båda även om jag gillar mac os mer

Postad 09 January 2007 - 14:38

hm67
  • hm67
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0

men det är möjligt att installera OEM på en datorn man har hemma och redan använder ??
har nämligen en macbook och vill köra mac os leopard (kommande) och vista så jag inte missar någon sida...alltid bra att kunna båda även om jag gillar mac os mer

<{POST_SNAPBACK}>

Javisst, man kan köpa en OEM och installera på en befintlig dator, enda kravet är som sagt att man köper hårdvara samtidigt men vissa återförsäljare verkar inte bry sig om det heller.

Postad 09 January 2007 - 14:47

Pedant städtant
  • Pedant städtant
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Dustin säljer OEM utan att man behöver köpa något annat

Jag har nu ev. problem med att uppgradera mitt XP som jag presis köpt
enligt dustin skall uppgradering till Vista ingå, men när jag försöker beställa vill Microsoft
ha namn på den Auktoriserade systembyggaren :(

Frågan ligger nu hos Dustin och jag hoppas att det skall gå

Postad 11 January 2007 - 15:01

jsl_80
  • jsl_80
  • Lärjunge

• 483 inlägg
  • 0

(Hittar inget indexerat på icke-oem).

<{POST_SNAPBACK}>

Nu är lite fler versioner listade: https://www.prisjakt...egori.php?k=736

Postad 11 January 2007 - 15:14

Sportster
  • Sportster
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
En fördel med retail är att man får både 32 och 64 bits av vista. Jag tänker försöka köra med 64 bits versionen, men blir det för mycket strul med drivrutiner kan man köra 32 bits istället.

Postad 11 January 2007 - 15:18

slowmove
  • slowmove
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0
jag känner inget behov av 64 i nuläget och säkerligen inte innan jag köper ny burk heller om ens då iom att jag kommer hålla mig kvar på mac-sidan nu (efter 12 år windows) och bara ha vista parallellt för att inte glömma helt, kan va bra att kunna i framtiden

Postad 13 January 2007 - 11:44

snovvebovve
  • snovvebovve
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

En fördel med retail är att man får både 32 och 64 bits av vista. Jag tänker försöka köra med 64 bits versionen, men blir det för mycket strul med drivrutiner kan man köra 32 bits istället.

<{POST_SNAPBACK}>

ursäkta min dumhet men vad är skillnaden mellan 32 och 64 bits egentligen? :D

Postad 21 January 2007 - 17:14

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

• 1377 inlägg
  • 0
Ska man köpa standard eller den där Windows Vista Ultimate Svensk ?

Min dator är en AMD Dual Core 4200 med 1gb i ram, Måste man köpa mer ram? för kraven låg ju på 1gb

Sen är ju frågan ska man ha 32 eller 64? datorn stöder ju 64 men jag har vanliga ide hårdiskar o inte seriel ata eller vad dom heter :)

Postad 21 January 2007 - 19:54

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1742 inlägg
  • 0
Någon som vet om det kommer att krångel om man inte har ett grafikkort som stödjer hdcp?

Postad 22 January 2007 - 07:47

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2495 inlägg
  • 0

Min dator är en AMD Dual Core 4200 med 1gb i ram, Måste man köpa mer ram? för kraven låg ju på 1gb

Sen är ju frågan ska man ha 32 eller 64? datorn stöder ju 64 men jag har vanliga ide hårdiskar o inte seriel ata eller vad dom heter B)

<{POST_SNAPBACK}>

Satsa på Home Premium, räcker till de flesta. Det du förlorar är bla. Remote Desktop, men tex UltraVNC är en värdig ersättare (och dessutom gratis).

Har du 64bitars kan du lika gärna köra med det, eftersom det är ett nytt os så tror jag inte det blir lika stora problem med drivrutiner som det är i xp 64bit.

Satsa på 2gb känns nästan som minimum i dag, framförallt om du ska spela med.

Postad 22 January 2007 - 10:46

BestRip
  • BestRip
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Någon som vet om det kommer att krångel om man inte har ett grafikkort som stödjer hdcp?

<{POST_SNAPBACK}>

Bara en liten kommentar till någon som tror att man ska kunna hantera HDTV i Vista, jag skrev och frågade:

Kommentar: http://www.microsoft...me_premium.mspx
På ovanst. länk påstås att även HDTV kan hanteras i "Vista Home Premium".
Tidigare har jag läst att HDTV endast ska finnas tillgängligt för USA och Taiwan marknaden. Kommer jag att kunna hantera (spela in - PVR, uppräkna till HDTV -från material med standardupplösning)från t.ex. en comhem HDTV-box här i Sverige?
MVH/Bengt

och fick svaret:

Hej Bengt,

Tack för ditt mail. Måste tyvärr meddela att det är som du precis säger att detta ändast finns tillgängligt i USA och Korea. Detta är en tabbe som vi på Microsoft ska rätta till.

Om du inte tycker att du har fått svar på din fråga eller om du har ytterligare frågor, kontakta oss gärna igen.

Med Vänliga Hälsningar

Microsoft AB
Bogo
Swedish Microsoft Customer Service

B)
PS: Denna mailväxling hände 15/1... när jag nu kollade på länken ovan finns fortfarande den falska informationen kvar... "vi ska försöka lura så många som möjligt först innan vi rättar till felen...?" så typiskt MS... usch!

Redigerat av BestRip, 22 January 2007 - 10:58.

Postad 22 January 2007 - 13:56

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

• 1377 inlägg
  • 0

Sen är ju frågan ska man ha 32 eller 64? datorn stöder ju 64 men jag har vanliga ide hårdiskar o inte seriel ata eller vad dom heter B)

<{POST_SNAPBACK}>

Satsa på Home Premium, räcker till de flesta. Det du förlorar är bla. Remote Desktop, men tex UltraVNC är en värdig ersättare (och dessutom gratis).

Har du 64bitars kan du lika gärna köra med det, eftersom det är ett nytt os så tror jag inte det blir lika stora problem med drivrutiner som det är i xp 64bit.

Satsa på 2gb känns nästan som minimum i dag, framförallt om du ska spela med.

<{POST_SNAPBACK}>

Okej
Får tacka så mycket ska klura lite innan jag gör min beställning. Har aldrig i hela mitt liv köpt ett operativ så :wub: Någon gång måste blir den första.

Postad 23 January 2007 - 19:29

derpious
  • derpious
  • Guru

• 4346 inlägg
  • 0
Fan det är nästan värt att köpa Ultimate endast pga det snygga svarta omslaget :)

Postad 26 January 2007 - 18:49

Rappsabaggen
  • Rappsabaggen
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Vad är skillnaden mellan 32 och 64 bits ?

Postad 26 January 2007 - 20:07

Andreas
  • Andreas
  • Expert

• 493 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Javisst, man kan köpa en OEM och installera på en befintlig dator, enda kravet är som sagt att man köper hårdvara samtidigt men vissa återförsäljare verkar inte bry sig om det heller.

<{POST_SNAPBACK}>

Microsoft ändrade kravet för OEM-licens för något år sedan så nu behöver man inte längre köpa hårdvara tillsammans med deras OEM-licenser.

Postad 28 January 2007 - 10:20

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2495 inlägg
  • 0
Problemet är ju att man inte kan få tag på nån licens för OEM, så man vet inte riktigt hur det fungerar om man tex byter moderkort eller hårddisk.

Sen är ju problemet om man ska köra 64bit eller 32bit med, 32bit lär få fler drivrutiner medans 64 bit lär växa med tiden.

Postad 29 January 2007 - 16:05

dannovarius
  • dannovarius
  • Beroende

• 1097 inlägg
  • 0
Men, vilka krav ska man egentligen uppfylla för att köra 64-bitarsversionen av Vista med bästa möjliga resultat? En 64-bitarsprocessor såklart, men SATA II, är det ett krav? Mer? Det tillverkas väl inga 32-bitarsprocessorer längre?

Och är det förresten någon som vet om Directx 10 finns med i de Vistapaket man köper i dag?

Postad 30 January 2007 - 18:57

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

• 1377 inlägg
  • 0
Är det värt ca 2000kr mellan Home och Ultimate om vi pratar fullversioner?

Postad 31 January 2007 - 07:49

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2495 inlägg
  • 0

Är det värt ca 2000kr mellan Home och Ultimate om vi pratar fullversioner?

<{POST_SNAPBACK}>

Enligt mig, så nej, det du får med är väl framförallt remote desktop och bitlocker (eller vad krypteringsprogrammet hette) och det finns ju bra gratisalternativ till båda de funktionerna, så nej jag kan inte påstå att det är värt det.

men Microsoft har ju sagt att de ska släppa lite småsaker då och då enbart för ultimate användare.

uhm visst ja, man får med nån texas hold'em också i ultimate.

Edit: Verkar ju dock så att ingen butik har fått hem Home Pre. Eng 64Bit Oem än, konstigt. Eller så gick dom bara åt så fort igår.

Redigerat av dhanjel, 31 January 2007 - 07:52.

Postad 31 January 2007 - 17:38

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1742 inlägg
  • 0
Har hört att inte 5.1 ljud fungerar i Vista, någon som kan dementera eller bekräfta?

Edit: Fungerar kanske det gör men går inte att få ut till recivern.

Redigerat av Mr_Empa, 31 January 2007 - 17:41.

Postad 31 January 2007 - 19:22

Unregistered8b2d821a
  • Unregistered8b2d821a
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Problemet är ju att man inte kan få tag på nån licens för OEM, så man vet inte riktigt hur det fungerar om man tex byter moderkort eller hårddisk.

<{POST_SNAPBACK}>

menar du att om man köper en oem version så kan man bara använda den cd keyen en gång??
tex om man installerar den och hårdisken/moderkortet pajar och man byter ut den så funkar det inte att installera med den cd keyn igen ???

Postad 31 January 2007 - 19:28

Unregistered097ef81a
  • Unregistered097ef81a
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Själv kommer jag köra på FULL-versionen. Det kommer med all säkerhet dröja minst 5-7 år innan nästa OP kommer och på den tiden hinner man nog uppgradera sin burk både 2 och 3 gånger, kanske tillomed köpa en ny eller två ;) och jag har ingen lust att köpa nytt OP varje gång jag uppgraderar min burk eller köper helt ny så en egen FULL-version passar mig finfint. Men om man har en burk som man tror kommer räcka så länge (tror inte det finns någon) räcker ju en OEM.

...
...

<{POST_SNAPBACK}>

Är det så ? Om jag ringer till MS och säger att mitt moderkort har gått sönder och jag har en OEM-XP PRO, kan jag då få en ny nyckel till min "nya" dator med mitt nya moderkort ? Vart hittar jag det numret ? Är det det numret som dyker upp efter ominstallationen ? Jag menar, om jag ominstallerar, ringer det numret, kan de säkert hitta på något som gör att jag har 30 dagar på mig att köpa ett nytt OP... Någon som vet ?

Mvh,
Tyffe

Postad 31 January 2007 - 19:46

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

• 1377 inlägg
  • 0

Själv kommer jag köra på FULL-versionen. Det kommer med all säkerhet dröja minst 5-7 år innan nästa OP kommer och på den tiden hinner man nog uppgradera sin burk både 2 och 3 gånger, kanske tillomed köpa en ny eller två  ;)  och jag har ingen lust att köpa nytt OP varje gång jag uppgraderar min burk eller köper helt ny så en egen FULL-version passar mig finfint. Men om man har en burk som man tror kommer räcka så länge (tror inte det finns någon) räcker ju en OEM.

...
...

<{POST_SNAPBACK}>

Är det så ? Om jag ringer till MS och säger att mitt moderkort har gått sönder och jag har en OEM-XP PRO, kan jag då få en ny nyckel till min "nya" dator med mitt nya moderkort ? Vart hittar jag det numret ? Är det det numret som dyker upp efter ominstallationen ? Jag menar, om jag ominstallerar, ringer det numret, kan de säkert hitta på något som gör att jag har 30 dagar på mig att köpa ett nytt OP... Någon som vet ?

Mvh,
Tyffe

<{POST_SNAPBACK}>

Så ni säger om en dator måste formateras får man inte det med en OEM licens? Har jag aldrig hört o det funkar utmärkt att installera om.

Redigerat av _FredriK_, 01 February 2007 - 10:47.

Postad 01 February 2007 - 07:44

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2495 inlägg
  • 0
Jo man får formatera om, det är väsentliga ändringar i hårdvaran som leder till att det unika id-nummer som genereras fram blir annorlunda och därmed måste den återaktiveras.
(Här har moderkortet högst prio följt av hårddisken)

Ringer man till Microsoft så får man sålledes ingen ny nyckel, utan bara att det godkänns att
man aktiverar den på nytt.

Postad 01 February 2007 - 08:34

tyve
  • tyve
  • Veteran

• 1618 inlägg
  • 0

Vad är skillnaden mellan 32 och 64 bits ?

<{POST_SNAPBACK}>

Ett 64-bits operativssytem kan adressera mer minne. Gränsen för ett 32-bits är 4 Gb RAM (det går att komma runt men den direkt adresserbara gränsen är 4 Gb). Det är den primära anledningen till att man måste gå över till 64-bitar.

Med ett 64-bitars operativ kan man också få högre överföringshastigheter eftersom man kan hantera 8 bytes parallellt mot 4 bytes i ett 32-bitars OS. Hantering av stora datamängder har man dock löst med tekniker som MMX. Nackdelen med 64-bitar är att man måste hantera mer data eftersom alla minnesadresser tar större plats.

De flesta program funkar som vanligt i ett 64-bitars OS eftersom det är bakåtkompatiblet precis som 16 och 8-bitars program funkar i Windows XP men systemnära funktioner som finns i en del drivrutiner måste anpassas för 64-bitar. Program som drar nytta av 64-bitar går inte att köra i 32-bitars Windows.

Postad 01 February 2007 - 09:06

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
Vad är det för skillnad mellan retail och upgradering, eftersom att jag redan har flera win orginal så borde jag ju kunna köpa uppgraderingsversionen eller finns det några stora skillnader mellan retail och uppgradering?

Postad 01 February 2007 - 09:20

JonasJansson
  • JonasJansson
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0
Edit - läste fel i en annons. Trodde det fanns en version där man fick offfice 2007 med för studenter.

Redigerat av JonasJansson, 01 February 2007 - 09:29.

Postad 01 February 2007 - 11:02

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2495 inlägg
  • 0

Vad är det för skillnad mellan retail och upgradering, eftersom att jag redan har flera win orginal så borde jag ju kunna köpa uppgraderingsversionen eller finns det några stora skillnader mellan retail och uppgradering?

<{POST_SNAPBACK}>

Uppgradering så måste du installera över en redan befintlig XP installation, det fungerar inte som tidigare då man bara satte i XP skivan under installationen för att validera.

(Verkar dock som att man kan gå runt detta genom att installera upgrade på en tom dator utan att skriva in serienummer, man får då en 30-dagars trial version, väl inne i den så kör man installationsprogrammet igen fast man anger serienumret, och då ska det fungera.)

Postad 01 February 2007 - 11:06

SnyggoRik
  • SnyggoRik
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Den stor skillnaden är att du med uppgraderingen måste behålla din gamla XP-skiva och att du varje gång du vill installera om Vista - först måste installera XP.

Det blir lite bökigare helt enkelt.

MVH
Snyggorik

OK lite sen :)

Redigerat av SnyggoRik, 01 February 2007 - 11:07.

Postad 01 February 2007 - 21:29

Unregistered097ef81a
  • Unregistered097ef81a
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Ringer man till Microsoft så får man sålledes ingen ny nyckel, utan bara att det godkänns att

<{POST_SNAPBACK}>

Ok.. Ursäkta men jag vill vara lite övertydlig bara, hoppas det är ok <_<...

Om moderkortet havirerar, kan man köpa ett nytt, installera om sin XP OEM och ringa till MS och "göra" så man får använda sin gamla nyckel igen ?

Skulle det i praktiken funka att säga att moderkortet har gått sönder, "säga" att man köpt nytt moderkort och installera XP'n på sin bärbara t ex ?

Mvh,
Tyffe

Postad 02 February 2007 - 13:38

Cambo
  • Cambo
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Om jag vill lägga Vista på en egen partition för att köra två Operativsystem paralellt kan jag då inte köpa OEM-versionen?

Postad 02 February 2007 - 15:42

tyve
  • tyve
  • Veteran

• 1618 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Ok.. Ursäkta men jag vill vara lite övertydlig bara, hoppas det är ok ;)...

Om moderkortet havirerar, kan man köpa ett nytt, installera om sin XP OEM och ringa till MS och "göra" så man får använda sin gamla nyckel igen ?

Skulle det i praktiken funka att säga att moderkortet har gått sönder, "säga" att man köpt nytt moderkort och installera XP'n på sin bärbara t ex ?

<{POST_SNAPBACK}>

Om du får en ny nyckel pga att ditt gamla kort gått sönder så kommer den gamla nyckeln att bli ogiltig. Du kan bara ha en giltig nyckel åt gången per licens. Risken med att försöka flytta nyckeln till en helt annan typ av dator (stationär -> bärbar) är att din "lögn" om det trasiga moderkortet genomskådas.

Om jag vill lägga Vista på en egen partition för att köra två Operativsystem paralellt kan jag då inte köpa OEM-versionen?

<{POST_SNAPBACK}>

Det borde inte vara något problem. Säkrast är väl att installera Vista först så att den installation inte kan kolla efter andra operativssystem. Själv kör jag Vista i en virtuell maskin med VmWare och det funkar bra.

Postad 02 February 2007 - 23:17

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0
http://www.grc.com/SecurityNow.htm#77
läs detta först innan köp

Redigerat av Unregistered1022, 02 February 2007 - 23:20.

Postad 03 February 2007 - 07:24

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

• 1377 inlägg
  • 0
Jag instalera Home Premium igår på burken. Såg ju väldigt anolunda ut med det man är van med.

Postad 03 February 2007 - 07:33

Unregistered828ccd15
  • Unregistered828ccd15
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0
Non of the above! För att citera ur en klassisk film :lol: Jag väntar på Mac OS 10.5.

OBS! Jag vill inte starta ett krig bara retas lite ;)

Postad 03 February 2007 - 07:48

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0
linux är gratis

Postad 03 February 2007 - 10:15

slowmove
  • slowmove
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0

Non of the above! För att citera ur en klassisk film :lol: Jag väntar på Mac OS 10.5.

OBS! Jag vill inte starta ett krig bara retas lite ;)

<{POST_SNAPBACK}>

du är inte ensam :lol: däremot kör jag windows i parallels och kommer nog fortsätta så i syfte att inte helt förlora kunskapen för ev. framtida arbetsplatser och dylikt.

även om mediasvängen som jag pluggar inom mestadels kör mac

Postad 03 February 2007 - 11:09

Unregistered828ccd15
  • Unregistered828ccd15
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0
Behöver inte använda windows hemma eftersom jobbet då och då innebär installationer, support mm på win.
Sen har man ju fortfarande några avfällingar till kompisar/släktingar som man ännu inte kunnat omvända till den ljusa sidan som behöver support då och då. Så det är bäst man håller reda på vad som händer i mörkret nu när det stundar uppgraderingar ;) Det är därför jag är här och läser.

Redigerat av Unregistered828ccd15, 03 February 2007 - 11:10.

Postad 07 February 2007 - 07:54

Unregistered8b2d821a
  • Unregistered8b2d821a
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
ni nu som har testat eller kör windows vista nu vad tycker ni ... är det bra något som ni kan rekomendera... vilken vesrsion har ni testat m.m är sugen på att uppgradera till vista...

Postad 07 February 2007 - 10:53

tollen88
  • tollen88
  • Forumräv

• 824 inlägg
  • 0
Det där med om man köper ett OEM vista ochs sedan ringer och säger att modekortet har gått sönder kommer ju inte att funka i längden för windows och för användarna måste ni förstå!

Redigerat av tollen88, 07 February 2007 - 11:04.

Postad 07 February 2007 - 11:06

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

• 1377 inlägg
  • 0
Väntar på min full ver av Vista Ultimate som är restad i ordern från komplett. Undertiden är det bara att leta drivrutiner till 64bit

Postad 07 February 2007 - 11:10

nermin
  • nermin
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0
Varför exakt uppgradera till Vista ?
För att det ser lite snyggare ut ?
Vista är i nuvarande form minst sagt underlägsen XP på de flesta områden.
(inte direkt att jag lovordar XP heller för den delen)
Här är det bl.a. stora kompatibilitetsproblem mot många program och spel
och jag har läst många rapporter som tyder på bristande säkerhet, något som
Ms iof brukar fixa med tiden. Nu är frågan om man vill sitta hemma som ett försökskanin.

Avslutningsvis läs också det här:
http://www.networkwo...rc=rss-security

roligt eller hur ...

Ctrl-alt-del nu ...
:unsure:

Redigerat av nermin, 07 February 2007 - 11:12.

Postad 07 February 2007 - 11:55

altair4
  • altair4
  • Veteran

• 1621 inlägg
  • 0
32-bitars versionen av Vista funkar väl hyfsat. Det mesta fungerar till den, dock oftast till sämre prestanda. 64-bitars versionen är ännu sämre än 64-bitars XP. Dvs. istort sett oanvändbara då massvis av program inte fungerar som de ska.

Finns i min mening endast en anledning bry sig om Vista och det är Directx 10. Så har du inga spel du nödvändigtvis ska köra med Directx 10 just nu så låt bli att köpa tills du har.

Postad 07 February 2007 - 12:15

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

• 1377 inlägg
  • 0
För mig så kvittar det väl om jag kör Vista eller Xp kul att prova något nytt o allt blir väl bättre med tiden. Som det ser ut nu o vad jag använder datorn till kommer det gå galant "hoppas".

Men visst kan man vänta men "what the hell"

Har pillat lite på Vista 32bit o den känns väldigt frächt o en anning stabilare än vad xp är i mitt tycke. :angry: Sen om man slipper betala pg av att åkeriet ska byta så kvittar det för min del.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.