Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Eltax eller Dynavoice?

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 February 2007 - 20:07

ramz
  • ramz
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Är ute efter golvhögtalare, modell billigare. Har kikat på Eltax Concept 600, två basar på 10", ett mellanregister på 5,25" och en domediskant låter helt ok i mina öron. Men jag är ju nybörjare på det här området.

Har även kikat på Dynavoices högtalare, M-65, M-85 och även Definitionserien.

M-65 håller samma prisklass som Eltax, men storleken på högtalarna är mycket mindre, 2 st 6,25", 2 st 5,25" och en 1" domediskant , kan dom verkligen prestera samma ljud som Eltax?

M-85 har modellen större, 2 st 8", 1 st 6,25" och 2 st diskanter (1 dome, 1 ring).

Definition är den dyraste av serierna, men har minst högtalare, basen och mellanregistret utgörs av 2 st 5,25" och diskanten av en dome- och en banddiskant.

Man tycker att större högtalare borde ge "maffigare" ljud och basen borde kräva större högtalare då dessa flyttar mer luftmassa med varje svängning. Varför skulle man välja en dyrare eller lika dyr modell med mindre högtalare? (jmfr. alla Dynavoice mot Eltax eller Definition mot M-85).

Tittar mycket på film och lyssnar på all typ av musik, från klassisk och opera till hårdrock och metal.

Priser:
Eltax Concept 600: 1 498 kr/par (BRL Electronics)
Dynavoice Challenger M-65: 1995 kr/par (Fynda.se)
Dynavoice Challenger M-85: 2995 kr/par (Fynda.se)
Dynavoice Definition DF-5: 2995 kr/par (Fynda.se)

I ordning:
Posted Image Posted Image Posted Image Posted Image

Postad 10 February 2007 - 20:22

dj.allan
  • dj.allan
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0
Dynavoice skull jag nog säga sä här på rak arm, M65orna är imponenerande för priset.

När det gäller storlek på elementen så är den inte alltid avgörande. Har man en viss summa att bygga för så får man bättre element och material om man tar mindre element i en mindre låda.

Har inte lyssnat på Eltax så jag kan inte utala mig om dem men jag hade en liten subwoofer till datorn från dem ett tag och den gjorde sitt jobb helt enkelt.

Redigerat av dj.allan, 10 February 2007 - 21:12.

Postad 10 February 2007 - 20:28

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Hade ett par eltax för nått år sedan på konstga vägar här hemma och lyssnade, öppnade och tittade in och dumpade fort som attan....
De var som ett par sämre genexxa..inte ens ett filter...
Dynavice om nått av dessa...

Postad 10 February 2007 - 21:10

simonerlandsson
  • simonerlandsson
  • Lärjunge

• 383 inlägg
  • 0
Skillnaden är kvaliten på ljudet, samt byggkvaliten. Personligen tror jag hyllade dynavoice m85 kan spela tillräckligt med bas och dessutom bra mycket finare bas. I mitt rum duger 1 6,5 tummare för att de ska basa på bra.

det är ju även så som mr välljud säger, sitter det inte ens ett delnignsfilter i högtalarna kan jag inte tänka mej att det kan låta bra, möjligen som en partyburk, men knappast något du vill spela och njuta av.

Frågar du mej skulle jag valt dynavoice 110 gånger av 100.

Postad 11 February 2007 - 01:54

ramz
  • ramz
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0

Dynavice om nått av dessa...

Frågar du mej skulle jag valt dynavoice 110 gånger av 100.

Ok, jag e övertygad.

Vilken av Definitionserierna bör jag välja då? M-85 och Definition kostar lika mycket, vilken av dessa bör jag välja? M-85 har ju större element och enligt Fynda är Dynavoices "Top-of-the-line" serie, dessutom är hamnar den tydligen på Defintions prisnivå för att den är prissänkt, dock så är ju Definition en senare serie och verkar mer "lyxig". Vilken e bäst?

Sneglade över i en annan tråd där det talades varmt om QLT:s högtalare. Kikade sedan på deras Artech 8 serie, dessa har 2 st 8" basar, ett 6,25" mellanregister och en domediskant med horn. Pris: 3995 kr. Större element alltså för en tusenlapp extra. Är det värt det? Hur står sig Artech 8 mot M-85 och Definition?

Någon som har förslag på passande förstärkare till dessa modeller i prisklass kring 2-3000?

Funderade på Pioneer VSX-416-K (2295 kr) eller Sherwood RD-6502 (2795 kr), vill såklart ha 5.1 förstärkare så man kan välja till center- och surroundhögtalare.

QLT Artech 8:
Posted Image

Postad 11 February 2007 - 05:13

ramz
  • ramz
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Slängde ihop ett paket på Fynda med M-85 och en lite dyrare förstärkare. Är det något som saknas? Något fel? Något för mycket? (Inte sagt att jag bestämt mig dock).

Valda produkter:
Förstärkare: Proson RV 4700 DTS-ES(Aqua-Titan)
Fronthögtalare: Dynavoice Challenger M-85(Dark Cherry)
Centerhögtalare: Dynavoice Challenger C-6(Dark Cherry)
Surroundhögtalare: Dynavoice Challenger S-6(Dark Cherry)
Frontkablar: Högtalarkabel CS 2,5 mm²(Crystal Smoke) (3 m)
Centerkabel: Högtalarkabel CS 2,5 mm²(Crystal Smoke) (1 m)
Surroundkablar: Högtalarkabel CS 2,5 mm²(Crystal Smoke) (10 m)
Banankontakter: Proson Bananplugg 4-pack(Crystal Smoke) (3 paket)
Frontstativ: Justerbara Spikes 4-Pack(4 st per högtalare)
-----------------------------------
Ordinarie Pris: 11995 kr
Paketpris: 9930 kr

Postad 11 February 2007 - 07:28

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Om det är mängden bas som prioriteras kanske Fyndas QLN åxå är värda ett ögonkast?

Postad 11 February 2007 - 07:56

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

• 861 inlägg
  • 0
QLN är absolut ett bra alternativ i den prisklassen. Jag äger själv ett par QLN frontar och har bara gott att säga om dem. Har du möjlighet att provlyssna och jämföra med Dynavoice eller Infinity i samma prisklass tror jag du kommer bli positivt överaskad. Några som jag var intresserad av men inte hade möjlighet att provlyssna var Prosons Conquest serie, främst 5050 och 6030. Kanske de kan vara något?

Läs gärna lite här för att få en uppfattning om vad du kan jämföra QLN med.

Postad 11 February 2007 - 13:40

ramz
  • ramz
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0

Om det är mängden bas som prioriteras kanske Fyndas QLN åxå är värda ett ögonkast?

QLN är absolut ett bra alternativ i den prisklassen. Jag äger själv ett par QLN frontar och har bara gott att säga om dem. Har du möjlighet att provlyssna och jämföra med Dynavoice eller Infinity i samma prisklass tror jag du kommer bli positivt överaskad.

Tyvärr har jag inte möjlighet att provlyssna, är för tillfället bosatt långt uppe i Norrland, det vore inte förrns i sommar isf då jag kanske åker hem till västerås. Men så länge vill jag inte vänta.

Är det så att QLN har bättre kvalitet på utrustningen eller vad "får" man för den extra tusenlappen jämfört med Dynavoices M-85?

Redigerat av ramz, 11 February 2007 - 13:40.

Postad 11 February 2007 - 14:22

Unregisterede1baf649
  • Unregisterede1baf649
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0

Slängde ihop ett paket på Fynda med M-85 och en lite dyrare förstärkare. Är det något som saknas? Något fel? Något för mycket? (Inte sagt att jag bestämt mig dock).

Valda produkter:

<{POST_SNAPBACK}>

Låter som detta skulle passa dig bra, men 1m kabel till centern? Då får den stå bra nära förstärkaren :o

Du skall inte ha en sub till?

Postad 11 February 2007 - 14:47

ramz
  • ramz
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0

Valda produkter:

<{POST_SNAPBACK}>

Låter som detta skulle passa dig bra, men 1m kabel till centern? Då får den stå bra nära förstärkaren :o

Du skall inte ha en sub till?

<{POST_SNAPBACK}>

Tänkte ha förstärkaren och centern på samma TV-möbel, blir nog inte mer än 0,5m mellan.

Tror du sub behövs? Givetvis kan det ju alltid bli bättre. Men jag valde M-85 serien delvis för att dom hade större basar så det inte skulle vara ett krav. Detta eftersom jag inte känner att jag har råd med ytterligare 3000 atm. Så det e ju bara att uppgradera med en sub senare om det skulle behövas. Fynda har ju ändå fraktfritt på högtalare.

Postad 11 February 2007 - 15:42

Unregisterede1baf649
  • Unregisterede1baf649
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
jo asså det kommer funka perfa med det paketet men det kommer till mkt djupdjup bas med en subwoofer sedan, och det lär du upskatta i film :o

Postad 11 February 2007 - 16:16

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0

Tror du sub behövs? Givetvis kan det ju alltid bli bättre. Men jag valde M-85 serien delvis för att dom hade större basar så det inte skulle vara ett krav. Detta eftersom jag inte känner att jag har råd med ytterligare 3000 atm. Så det e ju bara att uppgradera med en sub senare om det skulle behövas. Fynda har ju ändå fraktfritt på högtalare.

Du lär inte behöva ha någon sub när du lyssnar på musik iaf. Men när det kommer till film så kanske inte Dynavoice M85 klarar av att återge den där djupbasen som man gärna vill ha i film och då ska du definitivt ha en sub tycker jag.

Men en sub kan du ta vid ett senare tillfälle. du kommer nog klara dig ett bra tag på M85orna :o.

Postad 12 February 2007 - 00:17

ramz
  • ramz
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0

jo asså det kommer funka perfa med det paketet men det kommer till mkt djupdjup bas med en subwoofer sedan, och det lär du upskatta i film  :wub:

<{POST_SNAPBACK}>

Du lär inte behöva ha någon sub när du lyssnar på musik iaf. Men när det kommer till film så kanske inte Dynavoice M85 klarar av att återge den där djupbasen som man gärna vill ha i film och då ska du definitivt ha en sub tycker jag.
Men en sub kan du ta vid ett senare tillfälle. du kommer nog klara dig ett bra tag på M85orna :o.

<{POST_SNAPBACK}>

Med tanke på att jag just nu bara kör med TVn:s inbyggda högtalare lär det nog bli en chock ändå. :D

Tycker det e lite synd och konstigt dock att Dynavoices sub inte finns i Dark Cherry som alla deras andra högtalare, bara i Valnöt och Svart.

Dynavoice Finale Sub 10D (Walnut)
Posted Image

Dynavoice Finale Sub 10D (Black)
Posted Image

Postad 12 February 2007 - 00:29

Unregisterede1baf649
  • Unregisterede1baf649
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Du skojjar inte att det blir ett litet lyft jämfört med TV:ns inbyggnadshögtalare :o

Ja du kommer att klara dig gott och väl med paketet utan sub, men sedan blir suget för stort och såfort du har pengarna så kommer du gå lös och köpa en :wub:

Postad 12 February 2007 - 00:36

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

• 861 inlägg
  • 0
Det som jag skulle ta en funderare över om jag var i din position (vilket jag var förra veckan) är, ska man lägga lite mer pengar på högtalarna och köra utan sub eller ska man köpa till sub senare?
Jag köpte lite större högtalare och struntade i subben. Mestadels för att jag lyssnar minst lika mycket på musik som jag tittar på film, och en sub som fungerar bra till musik kostade mycket mer än snäppet dyrare högtalare. En sak som är säker är att du kommer få oerhört mycket bättre ljud med både Proson, Dynavoice eller QLN om du är van vid dina inbyggda högtalare, oavsett vad du väljer.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.