Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Eltax eller Dynavoice?

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 February 2007 - 20:07

ramz
  • ramz
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Är ute efter golvhögtalare, modell billigare. Har kikat på Eltax Concept 600, två basar på 10", ett mellanregister på 5,25" och en domediskant låter helt ok i mina öron. Men jag är ju nybörjare på det här området.

Har även kikat på Dynavoices högtalare, M-65, M-85 och även Definitionserien.

M-65 håller samma prisklass som Eltax, men storleken på högtalarna är mycket mindre, 2 st 6,25", 2 st 5,25" och en 1" domediskant , kan dom verkligen prestera samma ljud som Eltax?

M-85 har modellen större, 2 st 8", 1 st 6,25" och 2 st diskanter (1 dome, 1 ring).

Definition är den dyraste av serierna, men har minst högtalare, basen och mellanregistret utgörs av 2 st 5,25" och diskanten av en dome- och en banddiskant.

Man tycker att större högtalare borde ge "maffigare" ljud och basen borde kräva större högtalare då dessa flyttar mer luftmassa med varje svängning. Varför skulle man välja en dyrare eller lika dyr modell med mindre högtalare? (jmfr. alla Dynavoice mot Eltax eller Definition mot M-85).

Tittar mycket på film och lyssnar på all typ av musik, från klassisk och opera till hårdrock och metal.

Priser:
Eltax Concept 600: 1 498 kr/par (BRL Electronics)
Dynavoice Challenger M-65: 1995 kr/par (Fynda.se)
Dynavoice Challenger M-85: 2995 kr/par (Fynda.se)
Dynavoice Definition DF-5: 2995 kr/par (Fynda.se)

I ordning:
Posted Image Posted Image Posted Image Posted Image

Postad 10 February 2007 - 20:22

dj.allan
  • dj.allan
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0
Dynavoice skull jag nog säga sä här på rak arm, M65orna är imponenerande för priset.