om någon känner att han sitter inne på lite kunskap får han/hon gärna dela med sig
Ino Audio Ambiens 1
(Surroundhögtalare)
|
0
|
(7)
|
Inga priser | |
Ino Audio Profundus P,basmodul
(Subwoofers)
|
0
|
(6)
|
Inga priser | |
Ino Audio D1
(Centerhögtalare)
|
0
|
(1)
|
Inga priser |
* Officiell Tråd - Ino Audio piP, pi60 * (5759 inlägg)
|
4 mån sedan |
Ino Audio basmoduler (338 inlägg)
|
7 mån sedan |
Postad 20 February 2007 - 02:06
om någon känner att han sitter inne på lite kunskap får han/hon gärna dela med sig
Postad 20 February 2007 - 03:23
Det är en del som man måste veta... storlek på rummet, akustiska förutsättningar kanske (material i väggar/golv/tak). Sen vad kommer det drivas med för elektronik.. osv osv
Fyll på med lite info så kommer du säkert få en del tips.
Postad 20 February 2007 - 11:27
Finns på www.hifi-punkten.se
Har själv Vifa Blue Spark och Vifa refernce har fått grymt bra kritik på här hemma och i utländsk press
Postad 20 February 2007 - 11:53
Du kan få köpa mitt paket rakt av för 50.000:- exkl subwoofers då
![]()
Det är en del som man måste veta... storlek på rummet, akustiska förutsättningar kanske (material i väggar/golv/tak). Sen vad kommer det drivas med för elektronik.. osv osv
med tanke på nypris så måste det vara ett klipp
MVH Kribban
Postad 20 February 2007 - 14:06
Harman Kardon AVR-430 är vad jag har tänkt mig i förstärkar väg.
Postad 20 February 2007 - 14:16
Du kan få köpa mitt paket rakt av för 50.000:- exkl subwoofers då
![]()
är det det du säljer för 39.000? vad ingår då?
grejjen är den att detta är inget jag ska köpa imorgon inte nästa månad heller
Postad 20 February 2007 - 14:17
Jag har själv piP och pP2 och ska så småningom investera i A1 & D1
MVH Kribban
Postad 20 February 2007 - 14:35
Planering är alltid braär det det du säljer för 39.000? vad ingår då?
grejjen är den att detta är inget jag ska köpa imorgon inte nästa månad hellerjag slutar skolan i juni så innan dess har jag inga pengar till ett sådant här projekt men jag tänkte att det är lika bra att läsa på lite
Postad 20 February 2007 - 15:51
Då får jag väl rekommendera ett par piP från InoAudio och till detta ett par basmoduler Profundus P2. Jag tror inte att du skulle bli missnöjd med denna kombination
Sedan så skaffar du 6 st A1:or och en D1 center från InoAudio.
Jag har själv piP och pP2 och ska så småningom investera i A1 & D1![]()
MVH Kribban
okey, har du någon länk på sidor som säljer dessa högtalare? jag googlade lite på dem men hittade bara andra forumstrådar..
och hur många högtalre menar du att jag ska ha då? 6 sateliter / 2 frontar / 1 center / en bas?
Redigerat av HelGo, 20 February 2007 - 15:56.
Postad 20 February 2007 - 15:58
två basar.. minstoch hur många högtalre menar du att jag ska ha då? 6 sateliter / 2 frontar / 1 center / en bas?
Sen finns det inga affärer direkt som säljer Ino, man köper direkt av gubben som konstruerat dom.
Han kan kontaktas på Inoaudio(at)hotmail.com
Postad 20 February 2007 - 16:24
två basar.. minstoch hur många högtalre menar du att jag ska ha då? 6 sateliter / 2 frontar / 1 center / en bas?
Sen finns det inga affärer direkt som säljer Ino, man köper direkt av gubben som konstruerat dom.
Han kan kontaktas på Inoaudio(at)hotmail.com
okey tackar, så jag ska ha typ 1 center / 4 satiliter / 2 basar? funkar det?
kollade i tråden om Ino Audio och fick upp ögonen för Ino Audio i56, någon som har prisuppgifter på dem? och sen använda Ino Audio pi60s som satiliter? men vad ska man ha för bas/ basar till dem och center? vad jag har hört så ska man ha samma serie i alla högtalare annars synkar de inte med varandra?
Postad 20 February 2007 - 16:29
i56 kostar 83.000:- paretkollade i tråden om Ino Audio och fick upp ögonen för Ino Audio i56, någon som har prisuppgifter på dem? och sen använda Ino Audio pi60s som satiliter? men vad ska man ha för bas/ basar till dem och center? vad jag har hört så ska man ha samma serie i alla högtalare annars synkar de inte med varandra?
pi60s kostar 48.000:- paret
Basar till det rekommenderas väl ett Z-4 system, kostar ca 82.000:-
Postad 20 February 2007 - 16:51
i56 kostar 83.000:- paretkollade i tråden om Ino Audio och fick upp ögonen för Ino Audio i56, någon som har prisuppgifter på dem? och sen använda Ino Audio pi60s som satiliter? men vad ska man ha för bas/ basar till dem och center? vad jag har hört så ska man ha samma serie i alla högtalare annars synkar de inte med varandra?
pi60s kostar 48.000:- paret
Basar till det rekommenderas väl ett Z-4 system, kostar ca 82.000:-
oj det blir ju lite mycket kanske
det är såhär jag ser ett hemmabio paket (hoppas länken funkar):
http://se.pricerunne...s/390300/prices
Postad 20 February 2007 - 16:56
Postad 20 February 2007 - 16:58
Men som sagt.. för 50.000:- får du ett jäkligt schysst Ino-system också, särskilt om du kan tänka dig att eventuellt måla/fanera själv, då finns det mycket deg att spara.
Postad 20 February 2007 - 17:02
Bli inte förbannade, kunde bara inte låta bli.......
Postad 20 February 2007 - 17:04
Miller & Kreisel kanske vore något för dig, riktigt trevliga för bioljud och ser ut som du önskar.
Men som sagt.. för 50.000:- får du ett jäkligt schysst Ino-system också, särskilt om du kan tänka dig att eventuellt måla/fanera själv, då finns det mycket deg att spara.
kan jag nog tänka mig, går nog att lämna in hos billackerare? min plastfarsa känner en del.. ska kolla lite på Miller & Kreisel.
men går man på Ino så kan man ju köpa 1 par i taget typ
Postad 20 February 2007 - 17:07
Priserna är väldigt lågt satta vilket man märker om man provlyssnarMed dom priserna verkar IÖ även ha en strålande affärsidé´.
![]()
Bli inte förbannade, kunde bara inte låta bli.......
Och företaget genererar ju inte direkt någon vinst heller.
Mitt råd nummer 1 är att köpa ett par fronthögtalare du är nöjd med, sen bygga på systemet eftersom.kan jag nog tänka mig, går nog att lämna in hos billackerare? min plastfarsa känner en del.. ska kolla lite på Miller & Kreisel.
men går man på Ino så kan man ju köpa 1 par i taget typeller något ja du fattar nog hur jag tänker.
Rätt många som lämnat in prylar hos billackerare om jag förstått det rätt, är nog inga fel.
Redigerat av Martin, 20 February 2007 - 17:15.
Postad 21 February 2007 - 11:43
kanske itne lika "snuggt audiophilt". Men det låter faktiskt riktigt bra i stereo med. Som sagt, en "killer2 i surround enl egna erfarenheter i alla fall
Postad 21 February 2007 - 12:56
Jag har aldrig lyssnat på Ino så om dom är bra eller dåliga har jag ingen aning om, kan bara tycka att prisjämförelser kan bli lite orätvisa, alla andra märken som jag känner till kommer monterade med lack och faner. De måste ju vara en kostnad för alla andra.
Nu kanske de är så att Ino är prisvärda i alla fall?
Postad 21 February 2007 - 13:19
Bli inte sura/ledsna/arga (för jag tror att Ino audio mycket väl kan vara grymt bra!). Men jag tycker att ino audios produkter väldigt ofta dyker upp som "patentlösnign" när någon tråd handlar om "vilka högtalare ska jag välja?".... Å andra sidan kanske jag ska pallra mig å lyssna så kanske jag också blir frälst?
Redigerat av Unregistered40880, 21 February 2007 - 13:21.
Postad 21 February 2007 - 14:25
Du kan beställa dom på alla sätt i princip utom platta paketÄr de inte lite orätvist mot andra märken när man jämför dom prismässigt mot Ino, som levereras i platta paket utan faner eller färg, jo jag vet att dom går att beställa helt färdiga, men i trådarna står de ofta att dom blir biligare om man monterar och målar själv.
![]()
Monteringssats betyder att man skruvar dit elementen själv, lådorna är färdigbyggda.
Du får jämföra med allting färdigmonterat och klart så blir det mer rättvist då?Jag har aldrig lyssnat på Ino så om dom är bra eller dåliga har jag ingen aning om, kan bara tycka att prisjämförelser kan bli lite orätvisa, alla andra märken som jag känner till kommer monterade med lack och faner. De måste ju vara en kostnad för alla andra.
Nu kanske de är så att Ino är prisvärda i alla fall?
Postad 21 February 2007 - 14:31
Det kanske sticker mer i ögonen när vi rekommenderar Ino med tanke på alla flamewars angående Ino
MVH Kribban
Postad 21 February 2007 - 14:53
med sk high-end högtalare producerade i små serier.
Om IÖ ville, skulle han kunna massproducera högtalare i Kina. Större serier=
mkt lägre pris. Men jag antar att detta vore helt emot IÖ´s önskan.
Vad Ni Ino-ägare betalar för är förutom att Ni tycker om vad dom presterar är även
graden av just exklusivitet. Jag skulle inte tro att det skapades entusiasttrådar, (med
för min smak lte väl mkt självgodhet och ryggdunk) om Ino högtalarna fanns lätt
tillgängliga i stora volymer.
Det är rätt enkel ekonomi att inse varför Ino kostar som dom gör. IÖ måste oxå
ha mat på bordet. Merparten av priset är payback för alla år av tankearbete.
Nä, det är kul att Ni är nöjda med högtalarna. Och det är inget fel att rekommendera
dom. Men det är entisuastprylar som kan vara svårt att rakt upp och ner jämföra med
större tillverkares högtalare, åtminstone vad gäller prisvärdhet.
Postad 21 February 2007 - 15:20
Så det är knappast något han håller på med för att få mat på bordet, snarare att duka av från bordet
Nu tror jag dock att han fått koll på det hela så att det inte går i kk, har i alla fall fått det intrycket.
Och vill man höra vad the fuzz is all about är det bara att slå honom en pling och boka in en demo-tid.
Sen kan man avgöra om det är prisvärt eller inte.
Postad 21 February 2007 - 15:28
modell med namnet K3 Super Signature. Kolla i månadens HemmaBio tidning, där recenseras dessa produkter. Jag har Arcam 250 förstärkare till dessa...fantastiskt!
Stephan i Göteborg
Postad 21 February 2007 - 15:40
Tur att såna finns, och att det inte bara finns räknenissar som jag.
Man jag har ändå svårt att få ihop att tex i56 går för över 80 000 Kr paret utan
att göra profit. Själva materialet kan inte gå på mer än några tusenlappar.
Ihopsättningen är en annan femma, men ändå Räknar vi med 500 kr /timmen ger
100 timmar 50 000 Kr. Och så lång tid tar det väl inte??
Så det lär väl vara elementen som kostar??
Och sen upptäckte jag nu att dom inte ens är fullregister högtalare..... Det
ska alltså basstödsmoduler till.
(Lägger till lite i efterhand, så Ni inte ska tro att jag är nån INO-hatare):
- Jag tvivlar inte på att Ino är verkligt bra högtalare. Alla som vittnar om det kan inte ha
fel.
- Hur dom ser ut spelar ingen roll. För handen på hjärtat hur många formsköna högtalare
finn det egentligen? Det är nog finishen som många menar när man pratar om hur högtalare
ser ut. Och en Inohögtalare har väl samma förutsättningar för ytfinish som andra.
Men jag är utstraffad vad gäller Ino pga tre faktorer:
1. Kan ej lyssna på dom hemma hos mig innan köp.
2. Priset är för styvt för mig. Jag har pengarna, men är inte beredd att köpa högtalare
för dom summorna, oavsett fabrikat.
3. Tummen mitt i handen - bygga själv skulle sluta i katastrof.
Och så en avrundning av mitt räknenissande: Prestandamässigt kan Ino jämföras (och
säkert piska) betydligt billigare högtalare. För vore dom massproducerade så skulle
dom ligga på andra prisnivåer.
Men det går inte att komma undan att tex i56 + dom nödvändiga basmodulerna måste
jämföras med vad man får för motsvarande summa, dvs nånstans mellan 100 och
200 tusen kronor. Och då vete tusan om det inte finns jämbördiga och bättre prylar för pengen.
Om jag leker med tanken att mina högtalare skulle tillverkas på samma ineffektiva sätt och
i små serier, så skulle dom vara utom räckhåll för min ekonomi.
Redigerat av Unregistered1064, 21 February 2007 - 20:28.
Postad 21 February 2007 - 16:02
B&W 703 + Center
2 Omnisat som surround
Jag har testat många högtalare om just som surround är Mirage Omnisat mycket bra pga att de sprider ljudet 360. Går att hitta beggad ibland till bra pris.
Angående Ino: håller med Karla2 (jag är också räknenisse
Lyssnade själv på ett par Ino 60 (stora golvare...inte så vackra
Så, som vanligt, lyssna själva innan köpet.
Postad 21 February 2007 - 17:30
Postad 21 February 2007 - 19:18
Här gör ju folk olika prioriteringar, Vissa prioriterar Återgivning till fullo och vissa prioriterar bara på att lyssna på musik. Oftast finns gigantiska skivsamlingar att hitta hos dessa personer men stereon kan vara av en mera budget. Själv tycker jag att då har man hitta rätt. Blir musiken sämre pågrund utav att återgivningen är dålig eller inte helt korrekt då ser jag det mera som att återgivningen spelar mera roll än själva musiken. Det är oftast dyrt att byta anläggning till en bättre men frågan man ska ställa sej är, Kommer jag att spela mera musik på den nya anläggningen än vad jag gör idag? Musiken är Prio ett, Återgivning prio två. Simpelt! annars kommer man alltid att försöka få det bättre och bättre. Genom akustikregleringar, Byte av elektronik, Högtalare och massa annat istället för att köpa skivor för dom pengarna.
Redigerat av zlay3r, 21 February 2007 - 19:19.
Postad 21 February 2007 - 21:36
Grejen som jag tycker är viktigast är att det är roligt att lyssna på musik oavsett vilken anläggning den spelas i. Upplevelsen höjs ju med en bättre anläggning men det har blivit en knepig jakt på återgivningen istället för musiken skulle jag vilja säga. Musiken för mej är lika rolig att spela på en klockradio som det är att spela på en dyr anläggning. Musik är musik oavsett vilken anläggning den spelas i. Allting behöver inte vara korrekt för att det ska vara roligt att spela. Musiken som har släppts och släpps idag är tänkt att man ska spela på en vanlig svensson stereo från siba så vad är det då för fel att lyssna på en stereo från siba? Måste det verkligen låta bättre för att det ska vara roligare?
Här gör ju folk olika prioriteringar, Vissa prioriterar Återgivning till fullo och vissa prioriterar bara på att lyssna på musik. Oftast finns gigantiska skivsamlingar att hitta hos dessa personer men stereon kan vara av en mera budget. Själv tycker jag att då har man hitta rätt. Blir musiken sämre pågrund utav att återgivningen är dålig eller inte helt korrekt då ser jag det mera som att återgivningen spelar mera roll än själva musiken. Det är oftast dyrt att byta anläggning till en bättre men frågan man ska ställa sej är, Kommer jag att spela mera musik på den nya anläggningen än vad jag gör idag? Musiken är Prio ett, Återgivning prio två. Simpelt! annars kommer man alltid att försöka få det bättre och bättre. Genom akustikregleringar, Byte av elektronik, Högtalare och massa annat istället för att köpa skivor för dom pengarna.
visst det ligger lite i det du säjer men sälvklart blir det roligare att lyssna om man han en annläggning som man är nöjd med? (min åsikt)
sen om man tar en film som exempel så är det ju som natt och dag om man har härligt bioljud eller inte..
Postad 21 February 2007 - 21:43
Om det sedan inte räcker till center och surround också så skiter du helt enkelt i det. Såååå bra är dem! Subwoofer behöver du inte om du köper bassteget, - då går de ner till 22hz...
Postad 22 February 2007 - 09:24
Postad 22 February 2007 - 09:40
Grejen som jag tycker är viktigast är att det är roligt att lyssna på musik oavsett vilken anläggning den spelas i. Upplevelsen höjs ju med en bättre anläggning men det har blivit en knepig jakt på återgivningen istället för musiken skulle jag vilja säga. Musiken för mej är lika rolig att spela på en klockradio som det är att spela på en dyr anläggning. Musik är musik oavsett vilken anläggning den spelas i. Allting behöver inte vara korrekt för att det ska vara roligt att spela. Musiken som har släppts och släpps idag är tänkt att man ska spela på en vanlig svensson stereo från siba så vad är det då för fel att lyssna på en stereo från siba? Måste det verkligen låta bättre för att det ska vara roligare?
Intressant att du kommit fram till det. Och naturligtvis bra för dig.
Själv har jag märkt att mitt musikintresse med tiden mer eller mindre dött - enbart för att det låtit så unket hemma hos mig. Det är helt enkelt inte roligt eller njutbart att lyssna.
Jag stänger helt enkelt hellre av när det inte låter bra.
Redigerat av KarlXII, 22 February 2007 - 09:40.
Postad 22 February 2007 - 09:42
Ultimate
Postad 22 February 2007 - 14:47
Anthony Gallo Reference 3.1!
Om det sedan inte räcker till center och surround också så skiter du helt enkelt i det. Såååå bra är dem! Subwoofer behöver du inte om du köper bassteget, - då går de ner till 22hz...
okey jag hittar inga priser på de högtalarna, och kan man köpa till resterande högtalare så man får ett 5.1 paketet eller finns det bara 2 frontar i den serien? de var riktigt coola annars
Postad 22 February 2007 - 15:14
Så här fördelas väl min musik lyssning:
30-40% på V-rums stereon, 30% Bilstereo, 30-40% Data högtalarna. och Bilstereon är orginal stereo, Data högtalarna är från dell.
Grejen är ju den att man måste ha tid för att kunna njuta av sin "värsting stereo" Vilket man sällan har. Så då blir det lätt att den bara står om man inte kan lyssna på musik på andra anläggningar av sämre kaliber. När jag väl lyckas sätta mej ner och lyssna på musik i min V-rums stereo så blir det en eller flera timmar man sitter där. Så tiden är begränsad vid den bättre stereon så därför har jag lärt mej varför jag lyssnar på musik, Funkar det inte att spela på datahögtalare eller bilstereon så är det inte musik jag är ute efter. Då är det ju bara upplevelsen av en bättre återgivning. Förstår du? Att spisa musik är så mkt mera än att bara lyssna på hur systemet låter.
Redigerat av zlay3r, 22 February 2007 - 15:21.
Postad 22 February 2007 - 15:20
Postad 22 February 2007 - 15:22
Därför blir många kortlivade inom Musik intresset. Många tvär hamnar i en butik och lyssnar på nå värsting grejer och tycker Fan vad grymt det låter, Köper den och spisar musik ett par veckor men sedan dör det av. Har själv varit i den banan där det var viktigt att få det så bra som möjligt annars var jag inte nöjd! Och musiken spelades mindre och mindre. Tills jag insåg vad fan jag höll på med, Det var ju grejerna som styrde vad och när jag skulle lyssna på, Nu spisas det musik mer än aldrig förr.
Redigerat av zlay3r, 22 February 2007 - 15:26.
Postad 22 February 2007 - 15:28
kan vara hur bra som helst. Då sätter jag på mig lurarna och jackar
in dom i mp3-spelaren och njuter.
Och vardagsrumsstereon är det inte ens lönt att sätta på om jag är stressad
eller på dåligt humör. Den åker mest på på helgerna gärna med en öl eller
maltwirre i handen.
Postad 22 February 2007 - 15:47
Jag välkommnar dist, Brus och andra missljud för det är inte det jag lyssnar på
Redigerat av zlay3r, 22 February 2007 - 15:47.
Postad 22 February 2007 - 16:25
Postad 22 February 2007 - 16:31
Borde finnas två grupper, En som kan kalla sej Återgivningsintresserad och en som kallar sej Musikintresserad
Även fast ljudet må vara dåligt så blir ju inte musiken dålig.
Musik skapas ju inte bara för att vi som har bättre anläggningar ska kunna avnjuta den på rätt sätt. Utan den är ju skapad för att kunna avnjutas likaväl på en Klockradio som på en Dyr anläggning. Musik handlar inte om återgivning
Redigerat av zlay3r, 22 February 2007 - 16:44.
Postad 22 February 2007 - 16:46
Jag känner mig faktiskt så deprimerad att jag blir nog tvungen att trösta mig med inköp av en bra tvåkanalsförstärkare.
Postad 22 February 2007 - 16:51
Postad 22 February 2007 - 17:10
Nin: Så grejen är den, Om återgivningen inte är som du vill då är inte heller musiken värd att lyssnas på? Måste vara det dumaste resonemanget jag har hört alltså. Snacka om att vara på sidospår med musik intresset.
Borde finnas två grupper, En som kan kalla sej Återgivningsintresserad och en som kallar sej Musikintresserad
Musik skapas ju inte bara för att vi som har bättre anläggningar ska kunna avnjuta den på rätt sätt. Utan den är ju skapad för att kunna avnjutas likaväl på en Klockradio som på en Dyr anläggning. Musik handlar inte om återgivning
Vill bara säga att många av zlay3r's resonemang är bland det bästa jag läst på detta forum, väldigt mitt i prick. Någonstans på vägen har många (liksom jag själv) tappat känslan för att njuta av musiken/filmens budskap och inte hur det till 100% återges i ljud & bild. Blir avis på de människor som till fullo kan njuta av en "tillställning" oavsett hur den förmedlas dvs helt kravlöst....billigt och själagörande.
Redigerat av edla, 22 February 2007 - 17:11.
Postad 22 February 2007 - 17:36
Nin: Så grejen är den, Om återgivningen inte är som du vill då är inte heller musiken värd att lyssnas på? Måste vara det dumaste resonemanget jag har hört alltså. Snacka om att vara på sidospår med musik intresset.
Dumt? Varför skulle det vara dumt? Så varför inte lyssna på 68 kbps MP3or av söndermastrade skivor istället för samma skiva på bra mastrad version om ljudet inte spelar roll?
Vem har sagt att musiken blir dålig? Jag lyssnar ju på massa black metal, knappast det bästa inspelade musiken. Men det blir ROLIGARE att lyssna om det låter bättre! Skulle detta vara en chock för dig lr?
Postad 22 February 2007 - 17:39

Är det fler som anser det? Att lyssna på skitkasst ljud är exakt lika kul som höra samma skiva med bra ljud?
Postad 22 February 2007 - 17:52
Men du nämnde själv nin att du slutade lyssna på musik bara för att förstärkaren färgade ljudet en aning. Skivprodutionerna är en helt annan sak. Nu diskuterade jag återgiviningen genom stereon.
Jag säger bara att även om stereon färgar. Distar, brusar och har inga som helst hifi parametrar så tycker jag ändå att det är förbannat roligt att lyssna på musik. Som jag nämnde tidigare ett flertal gånger, Upplevelsen blir bättre med en bättre anläggning men även på en billig anläggning ska det vara roligt att lyssna på musik. Sitter man och stör sej på att det inte låter korrekt, Distar och hela paktet då är det inte musiken man lyssnar på utan hur återgivningen är. Jag bryr mej inte om det låter dåligt i återgivningen sålänge musiken i sej har den rätta känslan, Rythmen och ger en bra lyssningsession helt enkelt
Läs på NIN innan du skriver. Återigen har aldrig nämnt något om att produktionerna på cdskivor.
Visst är det roligare att lyssna på en välproducerad skiva vilket ett fåtal ca 5-10% av alla skivor man äger är. Men på ett par datahögtalare spelar det ingen roll ifall den är komprimerad eller sönder mastrad, Men ändå kan jag njuta fullt ut av den skivan
Redigerat av zlay3r, 22 February 2007 - 17:55.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
0
* Officiell Tråd - Ino Audio piP, pi60 *
3 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?